Darina Ličková
Najvyšší súd Slovenskej republiky
Ako zvýšiť dôveryhodnosť všeobecného súdnictva?
Otázka smeruje na ministerku spravodlivosti SR Luciu Žitňanskú. Jej rezort ako ústredný orgán správy pre súdy a väzenstvo riadi všeobecné súdy prostredníctvom riadiacich pracovníkov krajských a okresných súdov.Platí ústavný princíp,že štát (vláda,ministerstvo spravodlivosti) nesie zodpovednosť za zlé organizovanie súdneho systému a konkrétnych súdov. Jednoducho povedané,ministerka spravodlivosti neriadi sudcov (platí princíp sudcovskej nezávislosti),ale riadi súdy a má povinnosť reagovať na plynulosť a rýchlosť súdneho konania,celkový stav reštančných vecí (veci staršie ako jeden rok) a cez dohľadovú a kontrolnú činnosť eliminovať prieťahy v súdnom konaní.
Podľa“ Porovnávacieho prehľadu krajín EÚ v oblasti netrestného súdnictva“(Európska komisia –roky 2013-2015),Slovenskej republike vo vnímaní nezávislého súdnictva ,patrí posledná priečka. Slovensku sa nedarí skrátiť priemernú dĺžku súdneho konania v občianskoprávnych a v obchodnoprávnych veciach. V roku 2015 sa zvýšila priemerná dĺžka konania v občianskoprávnych veciach na 14,4 mesiaca,v obchodnoprávnych veciach na 15,8 mesiaca.Dlhodobo sa nedarí skrátiť dĺžku konkurzných konaní.
Exminister spravodlivosti Tomáš Borec (2012-2016) nepredložil a nepublikoval, po nástupe, stratégiu k eliminácii súdnych prieťahov, nevytvoril model, ktorý by z pohľadu súdneho dohľadu vytvoril tlak k riešeniu nedostatkov pomalých súdov resp.súdov v obvode krajských miest (Bratislava,Košice). Zreteľne postrádal profesionálnu kapacitu kvalifikovaných osôb pri riešení týchto aplikačných(vnútorných)problémov súdnictva.
Aj na stránkach denníka Pravda (rubrika“Názor“) som glosovala „Správu vlády SR o základných otázkach justície“,ktorá bola 18.12.2012 prerokovaná na schôdzi Národnej rady SR. V správe, okrem iného, sa navrhlo zriadenie poradného orgánu ministra k súdnym prieťahom,osobitného odboru nad riešením reštančných vecí a znovuobnovenie činnosti Rady pre probáciu a mediáciu. Tieto úlohy sa exministrovi spravodlivosti do konca volebného obdobia nepodarilo realizovať.
Prekvapujúco nedošlo k zriadeniu kolégia ministra, za účasti zástupcov právnej teórie a praxe, podnikateľských zväzov, novinárskej obce, ľudskoprávnych a watchdogových mimovládnych organizácii. Úloha verejnej kontroly súdnictva zostala nesplnená.
Faktory ovplyvňujúce dôveryhodnosť všeobecných súdov sú odlišné z aspektu politického, stavovského,mediálneho a občianskeho.
Rozhodujúce je však riešenie z pohľadu sudcovia versus účastníci konania. Z analytického rozboru počtu vybavených vecí,najmä na okresných súdoch (ide o súdy skutkové), vyplýva, že dôveryhodnosť súdnictva závisí jedine od činnosti súdov a sudcov.“Prešľapom“ proti dôveryhodnosti súdnictva je zlé,nespravodlivé a so zákonom nezlučiteľné rozhodnutie konkrétneho súdu (sudcu).
Čo ovplyvňuje mieru dôveryhodnosti všeobecných súdov?
Ide o zbytočné prieťahy v hlavných súdnych agendách (nečinnosť alebo nesprávna činnosť súdov), subjektívne prieťahy súdov vo väzobných trestných veciach, predlžovanie súdneho konania z dôvodu arbitrárnosti (svojvôli) sudcov v súdnom postupe a pri rozhodnutí, predlžovanie súdneho konania pre nedostatočnú profesionalitu časti sudcov, porušovanie procesných predpisov v znaleckom dokazovaní, nekvalifikovaný alebo oneskorený výkon súdnych rozhodnutí,predlžovanie súdneho konania pre nerešpektovanie právneho názoru odvolacieho súdu, znížená kvalita administratívneho aparátu a nevyvodzovanie zodpovednosti za hrubé porušenie zákona sudcami.
Protikorupčné opatrenia boli na ministerstve spravodlivosti riešené iba zavedením protikorupčnej telefónnej linky(!). Získané poznatky však zostali pre verejnosť tajomstvom. Nedošlo k rozpracovaniu programu boja proti korupcii v súdnictve.
Súdna prax naznačuje možné miesta vzniku korupčného tlaku v súdnych agendách,spôsoby jej eliminácie a kontroly.Prognózovať sa dajú aj spôsoby ,akým smerom je treba vytvoriť účinné bariéry proti korupčnému správaniu sudcov.
Bez povšimnutia zostala aj možnosť implementácie dokumentov EÚ v boji proti korupcii na pomery súdnictva. Ide najmä o Rezolúciu Rady Európy o korupcii v súdnictve(2010),Občianskoprávny Dohovor Rady Európy o korupcii(1999),Porovnávací prehľad súdnych systémov EÚ(2013-2015) a Správa EÚ o boji proti korupcii(2014).
Hodnotenie činnosti súdov za účelom eliminácie prieťahov v súdnom konaní, predstavuje pre exekutívu profesionálnu výzvu. Monitoring musí byť postavený na verejne dostupnom systéme,ktorý identifikuje problémy za účasti vrcholového manažmentu krajských a okresných súdov. výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.