Mgr. Adrián Líška
Štátny zamestnanec Okresného úradu Banská Bystrica
Boj o odpolitizovanie štátnej správy
K návrhu skupiny poslancov Národnej rady Slovenskej republiky, ktorým majú ambíciu meniť a doplniť zákon č. 55/2017 Z. z. o štátnej službe sa už vyjadrilo niekoľko odborníkov z praxe v kritickom duchu. Dôvodom je, že ide o zmenu, ktorá rozšíri kompetencie generálnym tajomníkom a to spôsobom, že za určitých podmienok môžu odvolať z funkcie vedúceho zamestnanca služobného úradu bez uvedenia dôvodu.
Je to zjavne politický zásah, ktorým by bolo umožnené ovplyvňovať dôležité procesy v rámci štátnej služby. Hrozí, že prax, ktorá bola zavrhnutáv roku 2017 aj z dôvodu politizácie opäť naruší už vybudovanú profesionalitu štátnej služby opätovnou a zbytočnou politizáciou.
V stanovisku úradu Vlády SR z 8.9.2021 je konštatované, že predložený návrh predstavuje napríkladzásah do legitímneho očakávania resp. zásah do princípu právneho štátu. V prípade platnosti návrhuby mohlodôjsť k tomu, že vedúcich zamestnancov, napríklad na ministerstvách, bude možné zbaviť funkcie bezdôvodne a v prípade, že pre nich nebude vhodné miesto na tom ktorom služobnom úrade, prídu o prácu resp. dostanú výpoveď.
Mimo iné, predmetný návrh nie je v súlade s princípom stability, s programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky a navyše je konštatované nedostatočné odôvodnenie návrhu zákona.
Je tiež potrebné zdôrazniť, že predložený návrh nerešpektuje odporúčania Rady Európskej únie a Európskej komisie. V programe stability Slovenska na rok 2014 je uvedené, že verejná správa prechádza migráciou vedúcich úradníkov, ktorá je spôsobená výmenou politických strán pri moci. Tiež je konštatované, že Slovensko má slabé riadenie ľudských zdrojov, čím sa oslabuje tvorba politiky založenej na dôkazoch.Tiež je odporúčané pre Slovensko prijať opatrenia na zvýšenie nezávislosti verejnej služby aj zmenou zákona o štátnej službe.
Dávam do pozornosti aj konštatovanie Rady pre štátnu službu zo Správy o stave a vývoji štátnej služby za rok 2020 v ktorej je uvedené, že takéto zmeny vyvolávajú obavy z nadmerných politických nominácií a, že na takéto zmeny je potrebná odborná diskusia so zapojením všetkých relevantných subjektov. Rada štátnej služby tiež konštatuje, že: „...nie je zástancom nepriamych noviel týchto zákonov a ani prijímania ich noviel v skrátenom legislatívnom konaní.“
Skupina poslancov namiesto odpolitizovania, budovania profesionality, rešpektovania medzinárodných trendov vo verejnej správe, transparentnosti a dodržiavania riadneho legislatívneho procesu sa snaží o opak. Navyše v rozpore s Programovým vyhlásením Vlády SR, kde je na str. 5 uvedené nasledovné: „Slovensko urgentne potrebuje posilniť schopnosti štátnej služby a sústrediť sa na budovanie profesionálnej, vzdelanej a stabilnej pracovnej sily prostredníctvom spravodlivých, transparentných a na pravidlách založených postupoch riadenia.“
Predmetný návrh zákona bol nakoniec vypustený z rokovania na 29. schôdzi vlády Slovenskej republiky. Je však dôležité vyvolať verejnú diskusiu na túto tému s prihliadnutím na medzinárodnoprávne záväzky a princípy právneho štátu, aby sa novela zákona o štátnej službe uberala smerom odpolitizovania verejnej správy, nie naopak.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.