Samuel Marr, Ministerstvo obrany SR,
Jaroslav Kozolka, prokurátor Generálnej prokuratúry SR,
Stanislav Lešo, prokurátor Okresnej prokuratúry Pezinok
Trestné činy vojenské - nové trendy ich páchania a problémy aplikačnej praxe
Anotácia: V predkladanom príspevku jeho autori reflektujú na nesporne aktuálny nový trend páchania trestnej činnosti príslušníkmi ozbrojených síl Slovenskej republiky využívajúcich inovatívne trendy úskokov, ktorý logicky a analogicky súvisí s problematikou správneho právneho kvalifikovania trestných činov vojenských, ktoré bolo donedávna v praxi zákonne zmocnených orgánov činných v trestnom konaní sprevádzané určitou pluralitou právnych názorov, pričom v tejto spojitosti detailne analyzujú relevantné právne aspekty imanentné tejto špecifickej trestnej činnosti, právnu úpravu reglementujúcu práva a povinnosti profesionálnych vojakov a v týchto intenciách spracovávajú aktuálne nedostatky aplikačnej praxe.
Kľúčové slová: Trestné činy vojenské, profesionálny vojak, nejednotnosť aplikačnej praxe, zjednocujúce stanovisko Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky.
Úvod
„K významovo nepochybne markantnej téme, ktorej napriek tomu odborná literatúra len sporadicky venuje adekvátnu pozornosť, nepochybne patrí problematika vojenských trestných činov, ktorých nepopierateľná špecifickosť vychádza z množstva prevažne nadväzujúcich ďalších zákonných a podzákonných noriem, primárne porušenie ktorých konštruuje následnú zodpovednosť jednotlivca – vojaka za konkrétne konanie kauzálne pre následok, kryté relevantným zavinením tohto špeciálneho subjektu“.[1] Historický vývoj formovania ozbrojených síl Slovenskej republiky do ich súčasnej podoby bol ovplyvnený„spoločenskou, ekonomickou, ako aj politickou situáciou v krajine. V kontexte týchto zmien sa však vyskytli aj zápory, pričom tieto nadväzovali na v tej dobe nové formy páchania trestnej činnosti. S novovznikajúcim problémom bolo potrebné sa vysporiadať prijatím príslušných právnych predpisov a implementovaním nových inštitútov“[2], a inak tomu nie je ani v súčasnosti. Samotná existencia trestnoprávnych noriem ešte nepredstavuje záruku, že trestná činnosť nebude páchaná a „že trestný čin, či už pripravovaný alebo spáchaný bude naozaj zistený a jeho páchateľ spravodlivo potrestaný“.[3]
Autori sa pri výkone ich praxe častokrát stretávajú s nesprávnym výkladom dvoch najmarkantnejších právnych predpisov z oblasti trestného právaprostredníctvomorgánov činných v trestnom konaní (v kontexte obsahu predmetného príspevku ide najmä o vyšetrovateľov služobne zaradených na Okresných riaditeľstvách Policajného zboru) a to Trestného zákona reprezentujúceho hmotno-právne aspekty a Trestného poriadku ako primárneho právneho predpisu upravujúceho oblasť trestno-procesnú.„Tieto nesprávne pochopenia a výklady ustanovení základných trestnoprávnych predpisov následne spôsobujú, že sa v praxi opakovane vyskytujú chyby, ktoré by sa vyskytovať nemali“.[4]Taktiež je nutné konštatovať, že niektoré pochybenia zostávajú nepovšimnuté, a tým pádom meritórne rozhodnutia nezákonné. Ich prípadné odhalenie a až následná náprava znižuje dôveryhodnosť orgánov činných v trestnom konaní. Z uvedeného dôvodu sa rozhodli autori spracovať predmetný článok ako ďalší doplnkový krok nekončiacich snáh o zvýšenie povedomia vyšetrovateľov okresných riaditeľstiev Policajného zboru a odbornej verejnosti ako takej vo vzťahu k problematike trestných činov vojenských.
1 Niekoľko poznámok k identifikovaným problémov aplikačnej praxe
Dlhodobo„pretrvávajúca názorová nejednotnosť v aplikačnej praxi vo vzťahu k správnemu“[5]právnemu kvalifikovaniu trestných činov vojenských sa prejavila v iniciovaní súčinnostných porád prostredníctvom Vojenskej polície s vedúcimi prokurátormi Okresnej prokuratúry Bratislava I, Okresnej prokuratúry Banská Bystrica a Okresnej prokuratúry Prešov, teda s okresnými prokurátormi Okresných prokuratúr zastrešujúcich agendu v zmysle ustanovenia § 56ac ods. 1 písm. c) až písm. e) zákona číslo 153/2001 Z. z. o prokuratúre, ktorí sami alebo prostredníctvom ich podriadených prokurátorov zastupujú štát v konaniach pred súdmi o trestných činoch„vojakov podľa § 128 ods. 3 písm. a), b) a d) Trestného zákona; to neplatí ak ide o trestné činy uvedené v § 14“.[6]Predmetné „ustanovenie upravuje príslušnosť súdov vo veciach, ktoré do 1.4.2009 spadali do príslušnosti vojenských súdov“[7],a ktorá konvenuje s poukazom na ustanovenie § 7 ods. 2 písm. i) až písm. k) zákona číslo 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov príslušnosti Okresných prokuratúr v zmysle vyššie uvedeného ustanovenia zákona o prokuratúre. Druhostupňovým súdom v zmysle § 7 ods. 3 písm. i) zákona číslo 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky a o zmene zákona č. 99/1963 Zb. Občiansky súdny poriadok v znení neskorších predpisov je Krajský súd v Trenčíne, čo taktiež konvenuje príslušnosti Krajskej prokuratúry v Trenčíne stanovenej ustanovením § 56ac ods. 1 písm. b) zákona o prokuratúre. Súčinnostné porady prebehli v priebehu mesiaca apríl tohto roku, pričom 28. apríla 2021 bola tretím z autorov tohto príspevku predložená Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky žiadosť o zaujatie zjednocujúceho stanoviska pod sp. zn. Spr 94/21/1101-5 obsahujúca zápisnice so súčinnostných porád s Vojenskou políciou.
Sprítomnené argumenty obsiahnuté v zápisniciach zo súčinnostných porád rezultujú záver, že v aplikačnej praxi je badať názorovú nejednotnosť vo vzťahu k posúdeniu skutkov osobitnej kategórie páchateľov – profesionálnych vojakov dopúšťajúcich sa trestných činov vojenských upravených v XI. hlave osobitej časti Trestného zákona, a to najmä „v súvislosti s požitím alkoholu pred nástupom do služby, resp. v priebehu vykonávania služby v podnapitom stave.Ďalší okruh problémov, ktorý bol identifikovaný v rámci vyššie uvedených súčinnostných porád vyplýva zo skutočnosti, že viacerí príslušníci ozbrojených síl počas výkonu služby profesionálnych vojakov vykonávajú činnosti, ktoré majú zákonom č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov v znení neskorších predpisov zakázané, a to napríklad podnikanie, členstvo v politických stranách a pod., na základe čoho nespĺňajú kritéria pre výkon služby profesionálneho vojaka a sú prepustení zo služobného pomeru“[8].
2 Správne právne kvalifikovanie trestných činov vojenských
Vychádzajúc zo Stanoviska Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky č. k. IV/1 Spr 334/21/1000-3 zo dňa 6. júla 2021 vypracovaného druhým z autorov daného príspevku a spoluautora autorského kolektívu pod vedením prof. JUDr. Jozefa Čentéša, PhD., k Trestnému zákonu č. 300/2005 Z. z. vo vzťahu ku komentáru k ustanoveniam § 379 - § 435 Trestného zákona zároveň, ako aj vyjadrujúc subjektívny právny názor všetkých autorov k problematike Vojenských trestných činov, možno tak ako to už bolo naznačené vyššieza najzásadnejšie problémy aplikačnej praxe označiť:
I. Požívanie alkoholu
II. Užívanie omamných a psychotropných látok
III. Vykonávanie činností zakázaných osobitným právnym predpisom
Pri bode I. je potrebné pozornosť obrátiť najmä na trestné činy proti povinnosti konať vojenskú službu, teda na trestné činy z druhého dielu XI. hlavy osobitnej časti Trestného zákona, ktoré možno v kontexte načrtnutých problémov aplikačnej praxe s ich správnym právnym kvalifikovaním zúžiť na trestný čin ,,Vyhýbanie sa služobnému úkonu alebo výkonu vojenskej služby“ v zmysle ustanovení § 401 až § 404 Trestného zákona. V tejto spojitosti je potrebné uviesť, že možné zohľadnenie materiálneho korektívu je prípustné iba v prečinových veciach, pričom prečinom„je trestný čin spáchaný z nedbanlivosti alebo úmyselný trestný čin, za ktorý tento zákon v osobitnej časti ustanovuje trest odňatia slobody s hornou hranicou trestnej sadzby neprevyšujúcou päť rokov“[9].Trestný čin ,,Vyhýbanie sa služobnému úkonu alebo výkonu vojenskej služby“ v zmysle ustanovení § 401 až § 403 Trestného zákona je úmyselným trestným činom a trestný čin podľa § 404 Trestného zákona možno spáchaťbuď úmyselným konaním alebo ,,čo aj z nedbanlivosti".
Pri trestných činoch podľa § 401 ods. 1 (ako aj ods. 2) a § 403 Trestného zákona je základná výmera hornej hranice trestnej sadzby neprevyšujúca tri roky, u trestných činov podľa § 402 a § 404 Trestného zákona je v základnej skutkovej podstate uvedených trestných činov výmera hornej hranice trestnej sadzby prevyšujúca tri roky, a to až päť rokov. Pri trestnom čine podľa § 401 ods. 1 (ako aj pri ods. 2) a podľa § 403 Trestného zákona bude preto skrátené vyšetrovanie vykonávať poverený príslušník Vojenskej polície s poukazom na ustanovenie § 10 ods. 7 písm. e) Trestného poriadku. Vo zvyšných prípadoch je v zmysle § 202 ods. 2 Trestného poriadku založená príslušnosť vyšetrovateľa Policajného zboru s poukazom na § 10 ods. 7 písm. a) tohto zákona. Z dôvodu, že zákonodarca v Trestnom poriadku použil iba pojmológiu vyšetrovateľ Policajného zboru, z ktorej pri aplikácii ustanovenia § 15 Trestného poriadku per analogiam vyplýva, že vecne príslušným na realizáciu skráteného vyšetrovania je vyšetrovateľ Policajného zboru, služobne zaradený na Odbore kriminálnej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru. Príslušnosť Okresného alebo Krajského riaditeľstva Policajného zboru, prípadne Prezídia policajného zboru alebo v štruktúre Národnej kriminálnej agentúry, je táto riešená interným aktom riadenia- Nariadením ministra vnútra Slovenskej republiky o vymedzení príslušnosti útvarov Policajného zboru a útvarov Ministerstva vnútra Slovenskej republiky pri odhaľovaní trestných činov, pri zisťovaní ich páchateľov a o postupe v trestnom konaní číslo 175 z 30. decembra 2010, ktoré zakladá príslušnosť vyšetrovateľa Policajného zboru služobne zaradeného na Odbore kriminálnej polície miestne príslušného Okresného riaditeľstva Policajného zboru. Pre účely danej témy je potrebné uviesť, že skrátené vyšetrovanie o prečinoch, u ktorých hrozí páchateľovi trest odňatia slobody prevyšujúci tri roky, vykonáva vyšetrovateľ Policajného zboru.
Pre úplnosť je potrebné uviesť, že prečinové trestné veci (§ 402 ods. 1 a § 404 TZ), o ktorých je príslušný vykonávať skrátené vyšetrovanie vyšetrovateľ Odboru kriminálnej polície miestne príslušného Okresného riaditeľstva Policajného zboru sú spojené s obligatórnou povinnosťou tohto subjektu vysporiadať sa v odôvodňujúcej časti svojho rozhodnutia o vznesení obvinenia s materiálnym korektívom vedúcim k zohľadneniu alebo nezohľadneniu eventuálnych pendánt. O to viac musí aj poverený príslušník Vojenskej polície pri prečinoch podľa § 401 ods. 1, ods. 2 a pri § 403 Trestného zákona skúmať pri vznesení obvinenia materiálny korektív.
Právna úprava osobitného zákona obsahuje kategorický zákaz pre profesionálnych vojakov „užiť omamné alebo psychotropné látky, nastúpiť v služobnom čase na výkon štátnej služby pod vplyvom alkoholu, požiť alkoholické nápoje v služobnom čase alebo počas vyslania na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky podľa § 77 ods. 1 písm. a) a c) alebo podľa § 78“.[10]Citované ustanovenie napriek v ňom obsiahnutom zákaze nie je objektívne spôsobilé zabrániť požitiu alkoholu alebo prípadnému užitiu návykovej látky vojakom v čase predchádzajúcom času výkonu služby, prípadne bezprostredne pred nástupom do služby. Žiadna právna norma totiž nemôže úplne obmedziť profesionálneho vojaka vo výkone jeho práv v mimopracovnom čase, napríklad aj konzumovať alkoholické nápoje, okrem prípadu, že to má výslovne zakázané, avšak iba po určitý stanovený čas, napríklad z dôvodu zaradenia profesionálneho vojaka do služobnejpohotovosti, počas ktorejsa síce môže nachádzať na adrese svojho bydliska, ale pre prípad vyhlásenia pohotovosti (§ 105 zákona č. 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov) musí byť spôsobilý k plneniu služobných povinností, teda nesmie byť pod vplyvom alkoholu. To sa samozrejme týka aj požitia návykových látok.
Požitie alkoholu alebo prípadné užitie návykovej látky vojakom je vo vzťahu možnému vyvodeniu trestnoprávnej zodpovednosti tohto špeciálneho subjektu determinované materiálnym korektívom a subjektívnou stránkou.
Trestného činu v zmysle § 401 Trestného zákona sa dopustí ten „kto v úmysle vyhnúť sa plneniu služobného úkonu sa poškodí na zdraví, predstiera chorobu, falšuje listinu, zneužije návykovú látku alebo použije iný úskok“.[11]
Priestupku na úseku ochrany pred alkoholizmom a inými toxikomániami„sa dopustí ten, kto požije alkoholický nápoj alebo užije inú návykovú látku, hoci vie, že bude vykonávať zamestnanie alebo inú činnosť, pri ktorej by mohol ohroziť zdravie ľudí alebo poškodiť majetok“.[12]
Vo vzťahu k citovanému ustanoveniu zákona o priestupkoch je však pri bližšom pohľade zistiteľné, že musí prísť ku kumulatívnemu splneniu viacerých podmienok (úmysel požiť alkohol, vedomosť o výkone takého zamestnania alebo inej činnosti, pri ktorej by mohlo byť ohrozené zdravie ľudí alebo poškodený majetok). Plnenie väčšiny služobných úloh alebo povinností však so sebou nenesie možnosť ohrozenia zdravia ľudí alebo poškodenia majetku. V podmienkach Ozbrojených síl Slovenskej republiky ide pri výkone služby pod vplyvom alkoholu o porušenie základných povinností profesionálneho vojaka podľa § 134 ods. 2 písm. a) až d) zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov, podľa ktorého vojak nesmie užiť omamné alebo psychotropné látky; nastúpiť v služobnom čase na výkon štátnej služby pod vplyvom alkoholu; požiť alkoholické nápoje v služobnom čase alebo počas vyslania na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky podľa § 77 ods. 1 písm. a) a c) alebo podľa § 78; viesť motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných alebo psychotropných látok a v dôsledku toho spôsobiť dopravnú nehodu.
Podľa zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov je disciplinárnym previnením „zavinené porušenie alebo nesplnenie základných povinností veliteľa alebo profesionálneho vojaka alebo zavinené porušenie zákazov alebo obmedzení profesionálneho vojaka, ak nie je trestným činom alebo priestupkom; zavineným porušením alebo nesplnením základných povinností a zavineným porušením zákazov alebo obmedzení sa rozumie úmyselné konanie alebo nedbanlivostné konanie veliteľa alebo profesionálneho vojaka alebo opomenutie konania veliteľom alebo profesionálnym vojakom.“.[13]
Na základe uvedeného vyplýva, že vyššie citovaná právna úprava uvedená v zákone o štátnej službe profesionálnych vojakov je vo vzťahu k priestupku na úseku ochrany pred alkoholizmom a inými toxikomániami, ktorá je normou všeobecnou, pre túto normou špeciálnou. Preto pokiaľ skutok nenapĺňa znaky niektorého z trestných činov podľa § 401 až 404 Trestného zákona, napríklad v dôsledku nízkej hladiny alkoholu v krvi a podobne, nie je možné takýto skutok posúdiť ako priestupok na úseku ochrany pred alkoholizmom a inými toxikomániami, ale ako porušenie služobného predpisu a zákona, ktoré zakazujú výkon vojenskej služby (služobných povinností) pod vplyvom alkoholu, teda disciplinárne previnenie, pokiaľ skutok nenapĺňa znaky niektorého z trestných činov podľa § 401 až 404 Trestného zákona (napríklad pre nízku hladinu alkoholu v krvi a podobne.)
Na okraj posúdenia problému spáchania protiprávneho konania profesionálnym vojakom užitím alkoholu je potrebné poznamenať, že profesionálny vojak sa môže dopustiť aj priestupku na úseku ochrany pred alkoholizmom a inými toxikomániami podľa § 30 ods. 1 písm. f), g) alebo h) zákona o priestupkoch, avšak spáchaného mimo služobnej činnosti, resp. sa môže dopustiť priestupku proti bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky podľa § 22 ods. 1 písm. d), e) alebo f) zákona o priestupkoch, ale spáchanie takéhoto priestupku mimo výkonu vojenskej služby, vojenských povinností nenapĺňa znaky niektorého z trestných činov podľa § 401 až 404 Trestného zákona.
Pre rozlíšenie vyššie uvedených foriem protiprávnych konaní je vo vzťahu k subjektívnej stránkeeminentné už vyššie uvedené zjednocujúce stanovisko Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky spracované druhým z autorov tohto príspevku, a to v tom smere, že pre subsumovanie konania – príchodu vojaka na pracovisko v snahe nastúpiť do výkonu služby musí byť hladina alkoholu preukázateľne nespôsobilá ovplyvniť schopnosť vojaka riadne vykonať službu.„Za takúto hladinu alkoholu je možné považovať 0,2 promile alkoholu v krvi. U takéhoto množstva alkoholu v krvi nie je možné konštatovať o nastúpení v služobnom čase na výkon štátnej služby pod vplyvom alkoholu.“[14] Pri nameranej hladine alkoholu v krvi nad 0,2 promile je potrebné takéto konanie kvalifikovať ako trestný čin vyhýbania sa služobnému úkonu v zmysle § 401 ods. 1 Trestného zákona, pretože u vojaka je sprítomnený minimálne dolusindirectus.
Vo vzťahu k zohľadneniu materiálneho korektívu ako diferencujúceho kritéria určujúceho pomyslené mantinely medzi disciplinárnym previneným a trestným činom je nevyhnutné zohľadniť význam konkrétneho služobného úkonu, plneniu ktorého sa páchateľ plánoval vyhnúť alebo sa mu reálne vyhol.
Na tomto mieste je potrebné poukázať na úpravu základnej povinnosti vojaka podľa § 134 ods. 2 písm. b) až d) zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov, podľa ktorého profesionálny vojak nesmie nastúpiť v služobnom čase na výkon štátnej služby pod vplyvom alkoholu; požiť alkoholické nápoje v služobnom čase alebo počas vyslania na plnenie úloh mimo územia Slovenskej republiky podľa § 77 ods. 1 písm. a) a c) alebo podľa § 78; viesť motorové vozidlo pod vplyvom alkoholu alebo iných omamných alebo psychotropných látok a v dôsledku toho spôsobiť dopravnú nehodu.
Totožne nie je možné posudzovať konanie vojaka, v dôsledku ktorého tento špeciálny subjekt nevykoná napríklad poradovú prípravu s pokusom o vyhnutie sa plneniu alebo reálnevyhnutie sa plneniu úloh„plnených Vojenským spravodajstvom pri nasadení špecifických prostriedkov.“[15]
Pre úplnosť je potrebné definovať pojmový znak ,,služobný úkon“ ako konkrétnu služobnú úlohu „ktorú má vojak splniť, ako napríklad zúčastniť sa cvičných strelieb, zúčastniť sa bojového výcviku a pod. Služobný úkon je povinnosť vyplývajúca podriadenému z rozkazu nadriadeného alebo vyplývajúca zo služobných úloh. Za služobný úkon je možné považovať iba také úkony, ktoré majú priamy súvis s plnením služobných povinností, s plnením výkonu vojenskej služby“.[16]
Záverom tejto časti príspevku pokladajú autori za vhodné identifikovať ešte jeden čiastkový problém aplikačnej praxe vo vzťahu k materiálnemu korektívu, a to správne určenie správneho orgánu vojaka v tých prípadoch, kedy síce príde prostredníctvom vyšetrovateľa Odboru kriminálnej polície Okresného riaditeľstva Policajného zboru ku korektnému postúpeniu veci, čo do materiálneho pojatia skutku avšak k nesprávnemu postúpeniu veci, čo do kompetencie recipienta. Doposiaľ je zaznamenaných množstvo prípadov, kedy vyššie uvedený orgán činný v trestnom konaní postúpi vec na prejednanie priestupku Vojenskej polícii. Tu je však nutné uviesť, že Vojenská polícia nie je správnym orgánom vo vzťahu k profesionálnym vojakom, ale orgánom objasňujúcim priestupky vojakov s poukazom na ustanovenie § 58 ods. 3 písm. b) zákona o priestupkoch, pričom postavenie správneho orgánu vo vzťahu k vojakom zákonodarca priznáva ich veliteľom, čo možno oprieť o nasledovnú formuláciu: „Profesionálny vojak počas výkonu štátnej služby podlieha disciplinárnej právomoci podľa tohto zákona. Disciplinárnu právomoc podľa tohto zákona voči profesionálnemu vojakovi má veliteľ“.[17]Z citovaného ustanovenia možno teda logicky vyvodiť tieto závery:
I. Vojenská polícia je v podobe konkrétneho veliteľa správnym orgánom pre jej príslušníkov po dobu trvania ich služobného pomeru
II. Veliteľ vojaka je jeho správnym orgánom iba po dobu trvania jeho služobného pomeru bez ohľadu na to kedy ku skutku prišlo alebo tento vyšiel najavo
III. V zvyšných prípadoch je prvostupňovým správnym orgánom mieste príslušný odbor všeobecnej vnútornej správy, priestupkové oddelenie Okresného úradu.
2.1 Správne právne kvalifikovanie trestných činov vojenských v súvislosti s užívaním omamných a psychotropných látok
Absolútny zákaz užitia omamných a psychotropných látok vojakmi reprezentuje dikcia osobitného zákona: „Profesionálny vojak nesmie užiť omamné alebo psychotropné látky“.[18]Vojenská polícia zaznamenala prípady, v ktorých dochádza k tendenčnému porušeniu predmetného zákazu vojakmi v snahe byť postihnutý v priestupkovo-právnej rovine, ktoré má okrem iného aj následok v podobe skončenia služby profesionálneho vojaka s poukazom na ustanovenie § 83 ods. 1 písm. c) vyššie citovaného zákona. Je však potrebné konštatovať, že uvedený úmysel páchateľa je mimoriadne náročné preukázať. V týchto prípadoch je potrebné dôsledne diferencovať medzi subsumovaním takéhoto konania vojaka pod ustanovenie § 30 ods. 1 písm. f) zákona o priestupkoch (ak bol skutok spáchaný mimo služobnej činnosti) aleboho posúdiť ako disciplinárne previnenie podľa § 134 ods. 2 písm. a) zákona o štátnej službe profesionálnych vojakov alebo pod ustanovenie § 401 ods. 1 Trestného zákona. Inými slovami je nevyhnutne potrebné zistiť taký skutkový stav, ktorý preukáže, či v tomto smere neprišlo zo strany vojaka k úskoku motivovaného snahou vyhnúť sa výkonu služby.
Zároveň je však pre úplnosť potrebné uviesť, že čo i len stopové množstvá omamných a psychotropných látok sa v organizme človeka nachádzajú značne dlhšiu dobuako alkohol. Z uvedeného dôvodu je ich množstvo v organizme a spôsobilosť ovplyvniť vojaka vo vzťahu k výkonu služby potrebné vykonať prostredníctvom znaleckého skúmania, výhradne ktorého výsledok môže tvoriť relevantný podklad pre možné kvalifikovanie daného konania ako trestný čin v zmysle ustanovenia § 401 ods. 1 Trestného zákona. Samozrejme, rovnako ako v prípade alkoholu, musí ísť o množstvo spôsobilé ovplyvniť výkon služby vojaka, v žiadnom prípade nemožno hovoriť o zvyškovom stopovom množstve. V takýchto prípadoch nie je možné vyvodzovať voči vojakovi trestnoprávnu zodpovednosť.
2.2 Pár poznámok k rozlíšeniu jednotlivých trestných činov vojenských v nadväznosti na špecifiká požitia návykovej látky
Pre správne subsumovanie konania vojaka, ktorý požil návykovú látku pod niektorý z taxatívneho výpočtu trestných činov vojenských je potrebné zohľadniť určité penzum informácií vzťahujúcich sa k typu vojakom vykonávanej služby a momentu začatia jej vykonávania čo sa per analogiam prejavuje v zohľadnení zásady špeciality a subsidiarity vojenských trestných činov.
Nemožno totožne právne kvalifikovať konanie vojaka, ktorý počas plnenia služobného úkonu plní úlohy strážnej a dozornej služby alebo úlohy pri obrane vzdušného priestoru a konanie vojaka plniaceho ,,iné“ úlohy, ktorých význam však nemôže byť vzhľadom na obligatórne zohľadnenie materiálneho korektívu pri prečinových trestných veciach nepatrný, čo sa prejavuje v možnosti alebo nemožnosti vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti.,,V súlade s právnym názorom, ktorý bol zaujatý vojenským kolégiom NS pod. sp. zn. Nvt 2/66 sa zastáva názor, že je nutné vždy hodnotiť závažnosť činu a okolnosti prípadu, ktoré budú rozhodujúcim kritériom pre posudzovanie, či ide o trestný čin alebo o disciplinárny priestupok, ktorý môže veliteľ alebo náčelník vybaviť v rámci disciplinárnej právomoci.“[19]
Z uvedenej formulácie možno vyvodiť záver, že konzumácia návykovej látky vojakom počas výkonu ,,bežných“, nie však významovo nepatrných, úloh má byť správne právne kvalifikovaná ako prečin Vyhýbania sa služobnému úkonu v zmysle ustanovenia § 401 ods. 1 Trestného zákona a konanie vojaka, ktorý sa daného konania dopustí pri plnení úloh strážnej služby zakladá obligatórnu povinnosť subsumovania takéhoto konania pod ustanovenie § 407 Trestného zákona. Analogicky, vyššie popisované konanie pri plnených úlohách dozornej služby zakladá podozrenie z porušenia povinností dozornej služby podľa § 408 Trestného zákona a rovnako tomu tak je pri trestnom čine porušovania povinností pri obrane vzdušného priestoru v zmysle ustanovenia § 409 Trestného zákona, ktorého sa spravidla budú môcť dopustiť vojaci v štruktúrach vzdušných síl ozbrojených síl Slovenskej republiky. V tomto smere je vhodné poukázať na interný akt riadenia, a to konkrétne na čl. 6 ods. 9 písm. a) Nariadenia náčelníka Generálneho štábu ozbrojených síl Slovenskej republiky o organizácii a zásadách výkonu služieb v zmene vojenského útvaru Ozbrojených síl Slovenskej republiky, z ktorého rezultuje striktný zákaz požitia návykovej látky vojakmi počas výkonu dozornej, ako aj strážnej služby.
V tejto spojitosti je pre úplnosť vhodné zadefinovať základnú pojmológiu (strážna služba, dozorná služba a služba pri obrane vzdušného priestoru), ako aj venovať elementárnu pozornosť právnej úprave trestného činu vyhýbanie sa služobnému úkonu v zmysle § 403 Trestného zákona.
Predmetné ustanovenie je príznačné odlišnou formou zavinenia aké je pri trestných činoch podľa § 401 a § 402 Trestného zákona. Základom je užitie návykovej látky počas služby a nie v čase pred jej nastúpením.
Vo vzťahu k vyššie naznačenej potrebe definovania pojmológie je strážnu službu možné definovať ako službu,,,ktorú služobné predpisy platné v ozbrojených silách a zboroch výslovne označujú za strážnu službu (alebo za službu, ktorá vykazuje všetky znaky typické pre strážnu službu). Ako inú obdobnú službu možno posudzovať službu, ktorá svojim účelom, spôsobom výkonu a svojim významom je rovnocenná strážnej službe, i keď nevykazuje uvedené typické znaky strážnej služby a nie je výslovne ako strážna služba označená“.[20] Vo vzťahu k citovanejdefiníciije nutné doplniť, že sprievodným znakom strážnej služby je výzbroj vojakovdo tejto služby zaradených, ktorí na účel jej výkonu disponujú strelnými zbraňami s vopred určeným palebným priemerom. Výzbroj v podobe strelnej zbrane bez nábojov alebo výzbroj inou ako strelnou zbraňou má za následok, že službu nie je možné definovať ako službu strážnu. V tejto spojitosti je potrebné dodať, že i služba obdobná službe strážnej musí byť vyzbrojená strelnými zbraňami s príslušným počtom streliva, inak ju nie je možné považovať za takúto službu.
Dozornú službu možno definovať ako službu,,,ktorú služobné predpisy ozbrojených síl alebo ozbrojených zborov výslovne označujú za dozornú službu. Za inú službu sa považuje služba, ktorá síce takto výslovne označená nie je, ale svojim významom zodpovedá dozornej službe, napr. poriadkové hliadky“.[21],,Pre rozlišovanie právnej kvalifikácie podľa ustanovení § 407 TZ alebo § 408 TZ sú okrem iného rozhodujúce tieto kritériá:
- z objektívnej stránky označenie služby v dennom rozkaze platné pre celý čas výkonu tejto služby,
- zo subjektívnej stránky vedomie páchateľa o tom, do akého druhu služby bol rozkazom určený“.[22]
Službu pri obrane vzdušného priestoru možno definovať ako službu,„ktorá síce nie je totožná so strážnou službou, ale svojou povahou a významom je plnením bojovej úlohy. Služba vyžaduje vysoké nároky na kvalitu jej výkonu, vysoký stupeň jej ostražitosti a vysokej bdelosti. Jej účelom je zaisťovanie kontroly a obrany vzdušného priestoru. Je to služba vykonávaná na zvláštnych zariadeniach určených k zaisteniu obrany vzdušného priestoru. Službu pri obrane vzdušného priestoru Slovenskej republiky zabezpečujú rádiotechnické hlásky, jednotky protilietadlového raketového vojska a stíhacie letecké jednotky s centrami riadenia a velenia“.[23]
Pre rozlíšenie ustanovenia § 407 a § 409 Trestného zákona je potrebné uviesť, že ,,ustanovenie § 409 o porušovaní povinnosti pri obrane vzdušného priestoru je v pomere špeciality k ustanoveniu § 407 o porušovaní povinnosti strážnej služby. Preto je jednočinný súbeh medzi týmito ustanoveniami vylúčený“.[24]V tejto spojitosti je taktiež nutné konštatovať, že funkcia dozorného pozorovateľa nie je totožná s funkciou strážneho.
2.3 Vykonávanie činností zakázaných zákonom a problém ,,mŕtvych živností"
Platná právna úprava zákona číslo 281/2015 Z. z. o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov stanovuje kritéria prijatia do služobného pomeru, ktoré sú následne od vojaka v priebehu trvania jeho štátno-zamestnaneckého pomeru vyžadované. Tu je nutné uviesť, že takýto pracovný pomer vzniká na zmluvnom základe zakotvujúcom katalóg práv a povinností vojaka, ktoré musí tento rešpektovať po dobu trvania jeho pracovného pomeru. V podmienkach ozbrojených síl Slovenskej republiky sú v tomto smere relevantnými ustanovenia § 12, § 13 a § 16 vyššie uvedeného právneho predpisu. Taktiež je nutné uviesť, že v prípade, ak sa vojak rozhodne uplatniť si niektoré z práv, na ktoré sa vzťahuje zákaz v zmysle uvedenej právnej úpravy, zakladá takéto jeho konanie dôvod na prepustenie zo služobného pomeru.
V prípade úmyslu uplatniť ústavou zaručené práva vojakom, zákonu zodpovedajúcim postupom by bolo také konanie, kedy by ich uplatneniu predchádzalo podanie žiadosti o prepustenie zo služobného pomeru.
Aplikačná prax však zaznamenala prípady, v ktorých vojak uplatnil svoje ústavné práva pred rozhodnutím o žiadosti o prepustenie zo služobného pomeru, ktoré malo za následok ,,urýchlenie“ rozhodovacieho procesu a de facto aj de iure ukončenie služobného pomeru, pretože takéto uplatnenie ústavných práv vojakom je nezlučiteľné s trvaním jeho služobného pomeru.
Posúdenie vyššie popisovaného konania z hľadiska materiálneho pojatia trestného činu vyhýbania sa služobnému úkonu v zmysle ustanovenia § 402 Trestného zákona vyžaduje adekvátne zabezpečenia penza informácií a zistenie skutkového stavu veci bez dôvodných pochybností tak, aby bolo možné relevantne sprítomniť subjektívnu stránku tohto trestného činu, ktorú determinuje dolus directus alebo dolus indirectus vojaka smerujúci k vyhnutiu sa výkonu vojenskej služby alebo plneniu služobných povinností. Inými slovami je potrebné diferencovať, ale najmä objektívne preukázať, či bol úmysel uplatnenia ústavných práv motivovaný vyhnutím sa plneniu služobných povinností, alebo práve naopaktento bol reálne vedený snahou vykonávať ústavné práva obmedzené ustanoveniami § 12 a § 13 osobitného zákona.
Preukazovanie subjektívnej stránky bude v praxi zákonne zmocnených orgánov aplikácie práva nutne vyžadovať zistenie, či uplatnené ústavné právo je vojakom využívané aj po skončení jeho služobného pomeru a po akú dobu.
V aplikačnej praxi boli najčastejšie zaznamenané prípady takzvaných ,,mŕtvych“ živností, ktoré si vojaci zakladali výhradne za účelom rozviazania služobného pomeru a tieto flagrantným spôsobom dokonca priamo zasielali na Personálny úrad ozbrojených síl Slovenskej republiky z už uvedeného ,,prozaického“ dôvodu, pričom po skončení ich pracovného pomerusi tieto v krátkom čase zrušili.
Pre rozlíšenie ustanovenia § 401 a § 402 Trestného zákona je príznačná zákonodarcom použitá pojmológia. Kým pre ustanovenie § 401 Trestného zákona je príznačný pojmový znak ,,služobný úkon“ (jeden konkrétny úkon spáchaný jedným konkrétnym skutkom), tak pre ustanovenie § 402 Trestného zákona použil zákonodarca pojmový znak ,,vyhnúť sa výkonu vojenskej služby alebo plneniu vojenských povinností“, teda viacerých služobných úkonov,„ku ktorým môže dôjsť v krátkom slede za sebou, resp. v určitom časovom odstupe, pričom časový odstup medzi jednotlivými čiastkovými útokmi by nemal byť dlhší ako tri mesiace. Malo by ísť o vyhnutie sa najmenej trom a viac služobným úlohám“.[25]
Záver
Sumarizujúc spracovávanú problematiku načrtnutú v anotácii tohto príspevkumožno záverom konštatovať, že predmetný príspevok do nemalej miery vypĺňa medzerovitosť v rozpracovaní najaktuálnejších problémov dokazovania, spravidla v skrátenom vyšetrovaní vykonávanom mieste príslušnými vyšetrovateľmi Okresných riaditeľstiev Policajného zboru,a zároveň je spôsobilý „prispieť k zlepšeniu úrovne praktickej dokazovacej činnosti orgánov činných v trestnom konaní“.[26]
Taktiež
je potrebné poznamenať, že vzhľadom na obsah ustanovenia § 128 ods. 3
písm. c) Trestného zákona je predmetná
problematika aktuálnou nielen pre profesionálnych vojakov z povolania
a vyššie uvedené zákonne zmocnené orgány činné v trestnom konaní, ale
aj pre orgány činné v trestnom konaní vykonávajúce úkony trestného konania
vo vzťahu k príslušníkom bezpečnostných zborov, najmä však pre
vyšetrovateľov Policajného zboru zaradených na Úrade inšpekčnej služby, ktorých
príslušnosť je expressis verbis založená ustanovením § 10 ods. 7 písm.
b) Trestného poriadku.
Skutočnosť, že trestné činy vojenské, ktorých horná hranica trestnej sadzby prevyšuje tri rokynie je v gescii Vojenskej polície, per analogiam zakladá príslušnosť vyšetrovateľa Policajného zboru. V tomto smere prvý z autorov ostentatívne kritizuje aktuálny právny stav Trestného poriadku, pretože aplikačná prax skráteného vyšetrovania alebo vyšetrovania tejto špecifickej kategórie trestných činov príslušníkmi mimo radov Vojenskej polície naráža hneď na množstvo úskalí. Okrem snáď už nikým nepopierateľného absentovania penza informácií z vojenského prostredia ľuďmi, ktorí v ňom nikdy akokoľvek profesionálne nepôsobili, taktiež naráža na ďalší zásadný problém, ktorým jeskrátené vyšetrovanie alebo vyšetrovanie týkajúce sa„porušenia vojenských povinností pod stupňom utajenia vyšším ako ,,vyhradené", čo je v aplikačnej praxi zásadným problémomvzhľadom k tomu, že takmer žiaden vyšetrovateľ na okresnej úrovni nedisponuje osvedčením Národného bezpečnostného úradu na oboznamovanie sa s utajovanými skutočnosťami na vyššom stupni ako ,,vyhradené"“[27]. De legeferenda je možným a aj vhodným „prijatie legislatívneho opatrenia vo vzťahu k zvýšeniu hornej hranice trestnej sadzby, do ktorej by boli príslušníci Vojenskej polície oprávnení zastrešovať predmetnú trestnú agendu“[28]a etablovanie kriminálnej polície do organizačnej štruktúry Vojenskej polície podľa vzoru napríklad Českej Vojenskej polície, prípadne iných vyspelých európskych krajín, respektíve zriadenie orgánu činného v trestnom konaní – vyšetrovateľa Vojenskej polície určeného pre konanie o trestných činoch príslušníkov ozbrojených síl, ktorý bude mať v pomeroch Ozbrojených síl Slovenskej republiky totožné postavenie ako vyšetrovateľ Policajného zboru.
Na úplný záver možno vyjadriť úprimné želanie autorov v tom smere, aby predmetný príspevok našiel uplatnenie nielen v aplikačnej praxi orgánov aplikácie práva, ale zároveň ovplyvnil aj didaktiku výučby Trestného práva hmotného vo vzťahu k Trestným činom vojenským na právnických fakultách a na Akadémii Policajného zboru v Bratislave, a aby týmto bola venovaná väčšia pozornosť.
Literatúra
BAJTGOVSKÁ, D. 2020. Repetitórium histórie odpočúvania na Slovensku.In: Zborník príspevkov z interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020. Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s.149. ISBN 978-80-8054-859-9
BLAŽEK, R. 2020. Najčastejšie pochybenia policajtov v prípravnom konaní. In: Policajná teória a prax. s. 41. ISSN 1335-1370
ČENTÉŠ, J. a kol. 2018. Trestný zákon. Veľký komentár. 4. aktualizované vydanie. Bratislava: Eurokódex, ISBN: 978-80-8155-076-8
ČENTÉŠ, J. a kol. 2019. Trestný poriadok. Veľký komentár. 4. aktualizované vydanie. Bratislava: Eurokódex, ISBN: 978-80-8155-087-4
FEDOROVIČOVÁ, I. 2002. Teoreticko metodologické otázky kriminalistiky. 1 vydanie. Bratislava: Epos, ISBN: 80-8057-466-9
MARR, S – LEŠO, S. 2021.Trestné činy vojenské - Neuposlúchnutie rozkazu. In: Zborník príspevkov z interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 18.03.2021. Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s. 98. ISBN 978-80-8054-910-7
MARR, S. – MARR, D.2020. Vojenské spravodajstvo – Nové koncepcie spravodajských činností. In: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020. Liptovský Mikuláš. Akadémia ozbrojených síl gen. M.R. Štefánika. s.290. ISBN 978-80-8040-589-2
MARR, S. 2021. Aktuálne zmeny právnej úpravy odpočúvania v trestnom konaní a pár kritických poznámok k zákonu o ochrane pred odpočúvaním.In: Policajná teória a prax. s. 91. ISSN 1335-1370
R 12/1985 -I
R 12/1985: XII
R 85/2000-I
R 24/1975
R 47/1968
Stanovisko Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky č. k. IV/1 Spr 334/21/1000-3 zo dňa 6. júla 2021
VIKTORYOVÁ, J. 2001. Teória a prax dokazovania vo vyšetrovaní. 1 vydanie. Bratislava: Akadémia Policajného zboru v Bratislave, ISBN: 80-8054-201-5
Zákon č. 281/2015 Z. z. Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
Zákon č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
Zákon č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok
Zákon Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
Keywords: Militarycriemes, professionalsoldier, inconsistency of applicationpractice, unifyingopinion of the General Prosecutor's Office of the Slovak Republic
Summary
In thepresentedcontribution, itsauthorsreflect on theundeniablycurrent new trend of criminalactivity by members of thearmedforces of the Slovak Republicusinginnovativetrends of deceptions, whichislogically and analogouslyrelated to theissue of correctlegalqualification of militarycrimes, whichuntilrecentlywas in practice by legallyempoweredlawenforcementagenciesaccompanied by a certain plurality of legalopinions, in thisconnection, theyanalyze in detail therelevantlegalaspectsinherent in thisspecificcriminalactivity, thelegalregulationregulatingtherights and obligations of professionalsoldiers and in theseintentionstheydealwithcurrentshortcomings of applicationpractice.
JUDr. Samuel MARR, LL.M
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Kutuzovova 8, 832 47 Bratislava
e-mail: samuel.marr@mil.sk
Katedra trestného práva, kriminológie a kriminalistiky
Právnická fakulta Univerzity Komenského
Šafárikovo nám. 6 P. O. BOX 313
810 00 Bratislava
e-mail: marr1@uniba.sk
externý doktorand
JUDr. Jaroslav KOZOLKA, LL.M., MBA
prokurátor Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky
Štúrova 2, 812 85 Bratislava
e-mail: jaroslav.kozolka@genpro.gov.sk
JUDr. Stanislav LEŠO
prokurátor Okresnej prokuratúry Pezinok
Šenkvická cesta 5, 902 01 Pezinok
e-mail: stanislav.leso@genpro.gov.sk
[1]MARR, S – LEŠO, S.:Trestné činy vojenské- Neuposlúchnutie rozkazu. In: Zborník príspevkov z interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 18.03.2021.Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s.98. ISBN 978-80-8054-910-7
[2]BAJTGOVSKÁ, D.:Repetitórium histórie odpočúvania na Slovensku. In: Zborník príspevkovz interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020.Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s.195. ISBN 978-80-8054-859-9
[3]FEDOROVIČOVÁ, I.: Teoreticko metodologické otázky kriminalistiky. 1 vydanie. Bratislava: Epos, 2002, s. 7
[4]BLAŽEK, R.: Najčastejšie pochybenia policajtov v prípravnom konaní. In:Policajná teória a prax, 2020, č. 4, s. 41
[5]MARR, S.: Aktuálne zmeny právnej úpravy odpočúvania v trestnom konaní a pár kritických poznámok k zákonu o ochrane pred odpočúvaním. In: Policajná teória a prax, 2021, č. 2, s. 91
[6]§ 16 ods. 2 zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok
[7]ČENTÉŠ, J. a kol.: Trestný poriadok. Veľký Komentár. 4 Aktualizované vydanie. Bratislava: Euro kódex, 2019, s.44
[8]IV/1 Spr 334/21/1000-3
[9]§ 10 ods. 1 písm. a) a písm. b) zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
[10]§ 134 ods. 2 písm. a), b) a písm. c) zákona č. 281/2015 Z. z. Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
[11]§ 401 ods. 1 zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon
[12]§ 30 ods. 1 písm. f) zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch
[13]§ 138 ods. 2 zákona č. 281/2015 Z. z. Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
[14]IV/1 Spr 334/21/1000-3
[15]MARR, S. – MARR, D.:Vojenské spravodajstvo – Nové koncepcie spravodajských činností. IN: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020. Liptovský Mikuláš: Akadémia ozbrojených síl gen. M.R. Štefánika, 2020, s.294.
[16]ČENTÉŠ, J. a kol.: Trestný zákon. Veľký Komentár. 4 Aktualizované vydanie. Bratislava: Euro kódex, 2018, s.854
[17]§ 137 ods. 1 zákona č. 281/2015 Z. z. Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
[18]§ 134 ods. 2 písm. a) zákona č. 281/2015 Z. z. Zákon o štátnej službe profesionálnych vojakov a o zmene a doplnení niektorých zákonov
[19]R 12/1985 - I
[20]R 12/1985: XII
[21]R 85/2000-I
[22]R 24/1975
[23]ČENTÉŠ, J. a kol.: Trestný zákon. Veľký Komentár. 4 Aktualizované vydanie. Bratislava: Euro kódex, 2018, s.881
[24]R 47/1968
[25]IV/1 Spr 334/21/1000-3
[26]VIKTORIOVÁ, J. a kol.: Teória a prax dokazovania vo vyšetrovaní. 1.vydanie. Bratislava: Akadémia Policajného zboru v Bratislave, 2001, s.11
[27]MARR, S – LEŠO, S.:Trestné činy vojenské- Neuposlúchnutie rozkazu. In: Zborník príspevkov z interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 18.03.2021. Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s.105. ISBN 978-80-8054-910-7
[28]Tamtiež
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.