JUDr. Jozef Majchrák, Finančná správa SR
Nad jedným stanoviskom Najvyššieho súdu Slovenskej republiky
I.
Trestnoprávne kolégium Najvyššieho súdu Slovenskej republiky prijalo dňa 29.11.2017 stanovisko sp. zn. TPj 39–60/20170 uverejnené v Zbierke stanovísk Najvyššieho súdu a rozhodnutí súdov SR 8/2017 ako stanovisko č. 71(ďalej len „Stanovisko“) na zjednotenie výkladu a aplikácie § 46 ods.3, § 256 ods. 3 Trestného poriadku vo vzťahu k uplatňovaniu nárokov na náhradu škody v tzv. adhéznom konaní podľa § 46 ods. 3 Trestného poriadku, a to z hľadiska obsahu konkurujúcich si rozhodnutí: A/ k nárokom na náhradu škody, uplatňovaným v konaní o daňových trestných činoch; B/ k nárokom na náhradu škody, uplatňovaným v konaní o trestných činoch proti životnému prostrediu. Toto Stanovisko bolo vzhľadom na nejednotnú prax orgánov činných v trestnom konaní a súdov pri posudzovaní týchto otázok veľmi potrebné. Stanovisko však podľa môjho názoru nevyriešilo nastolené otázky komplexne a jednoznačne. Vzhľadom na svoje odborné zameranie sa vyjadrím k problematike uplatňovania náhrady škody poškodeným v trestnom konaní o daňových trestných činoch.
Podľa záverov Stanoviska si poškodený v trestnom konaní o daňových trestných činoch (ďalej len „DTČ“) nemôže v adhéznom konaní uplatniť nárok na náhradu škody. Citujem zoStanoviska:
“Stanovisko trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky z 29. novembra 2017, sp. zn. Tpj 39 - 60/2017, na zjednotenie výkladu a aplikácie § 46 ods. 3, § 256 ods. 3 Trestného poriadku vo vzťahu k uplatňovaniu nárokov na náhradu škody v tzv. adhéznom konaní (§ 46 ods. 3 Trestného poriadku), a to z hľadiska obsahu konkurujúcich si rozhodnutí: A/ k nárokom na náhradu škody, uplatňovaným v konaní o daňových trestných činoch; B/ k nárokom na náhradu škody, uplatňovaným v konaní o trestných činoch proti životnému prostrediu.
A/
I. Majetkové nároky štátu, vyplývajúce z predpisov o jednotlivých druhoch daní, o ktorých vo svojej pôsobnosti prvotne rozhoduje príslušný správny orgán postupom podľa Daňového poriadku (zákon č. 563/2009 Z. z. v znení neskorších predpisov), vrátane nároku, ktorý vyplýva z daňovníkom neoprávnene uplatneného nároku na vrátenie zaplatenej dane z pridanej hodnoty alebo spotrebnej dane, majú administratívnoprávnu povahu a rozhodnutia o nich podliehajú prieskumu správneho súdu podľa Správneho súdneho poriadku (zákon č. 162/2015 Z. z. v znení zákona č. 88/2017 Z. z.). Tieto nároky nie sú nárokom na náhradu škody, ktorý je možné uplatniť v trestom konaní podľa § 46 ods. 3 Trestného poriadku - tzv. adhézne konanie (súd o ich priznaní nerozhoduje ani v konaní podľa Civilného sporového poriadku - zákon č. 160/2015 Z. z. v znení zákona č. 87/2017 Z. z., nakoľko nejde o vec patriacu do pôsobnosti súdov). Je teda vylúčené prekrývanie, teda konflikt pôsobnosti orgánov (správneho orgánu a súdu), resp. duplicita v rozhodovaní o tom istom nároku.
Na závere podľa predchádzajúcich odsekov nič nemení okolnosť, že dotknutý majetkový nárok (s daňovým hmotnoprávnympodkladom) kvantitatívne zodpovedá pri daňovom trestnom čine, ktorý je predmetom trestného konania, kvalifikačnému momentu rozsahu činu (znaku objektívnej stránky skutkovej podstaty pri daňových trestných činoch podľa § 276 až § 278 Trestného zákona). Rovnako je z pohľadu adhézneho konania irelevantné, ak daňový nárok smeruje proti právnickej osobe a obvinenou z vecne súvisiaceho daňového trestného činu je len fyzická osoba, ktorej konaním bol trestný čin spáchaný; nejde o duplicitne založený nárok na náhradu škody proti takému páchateľovi.
Aj napriek nemožnosti uplatniť daňový majetkový nárok v adhéznom konaní je Slovenská republika, zastúpená príslušným orgánom (uvedeným v prvom odseku tohto bodu), v trestnom konaní o daňovom trestnom čine poškodeným s právami podľa § 46 ods. 1 Trestného poriadku (a podľa povahy veci aj podľa ostatných odsekov tohto ustanovenia, okrem odsekov 3 a 4).
II. Ak je v trestnom konaní podľa § 46 ods. 3 Trestného poriadku, postupom podľa § 256 ods. 2 Trestného poriadku, na hlavnom pojednávaní uplatnený daňový majetkový nárok uvedený v bode I. (ako nárok na náhradu škody proti obvinenej fyzickej alebo právnickej osobe), súd poškodeného nepripustí na hlavné pojednávanie (len) s uplatneným nárokom na náhradu škody uznesením podľa § 256 ods. 3 Trestného poriadku, použijúc reštriktívny výklad tohto ustanovenia (poškodený zostane v postavení strany vo zvyšku svojich procesných práv). Taký postup sa aj v prípade, ak o nároku už bolo právoplatne rozhodnuté v konaní podľa Daňového poriadku, uplatní namiesto postupu podľa § 256 ods. 4, § 46 ods. 4 Trestného poriadku (keďže prekážka res iudicata sa týka len nároku na náhradu škody, o ktorom už bolo rozhodnuté, nie iného nároku).
B/
I. Právne vety uvedené v bodoch I. a II. časti A/ sa primerane použijú aj na akýkoľvek iný majetkový nárok, ktorý nie je podľa svojho hmotnoprávneho podkladu (teda právneho predpisu upravujúceho taký nárok) nárokom na náhradu škody alebo tzv. morálnej škody v zmysle § 287 ods. 1 Trestného poriadku (nárok podľa § 13 ods. 1 Občianskeho zákonníka). Pri tejto charakteristike nároku teda nejde o kvalifikačný moment trestného činu, aj keď môže ísť o rovnakú hodnotu v jej peňažnom vyčíslení.“
II.
Problematika škody ako následku spáchania DTČ a predovšetkým problematika prípustnosti adhézneho konania v prípade trestného konania o DTČ je však podľa môjho názoru problematikou podstatne rozsiahlejšou a zložitejšou ako je uvedené v Stanovisku.
Nejednotný prístup k tejto problematike pretrváva v praxi orgánov činných v trestnom konaní (ďalej len „OČTK“) a súdov v podstate od začiatku r. 1993, kedy vstúpila do platnosti nová sústava daní a k páchaniu DTČ začalo dochádzať vo väčšom rozsahu a novými formami. Tento nejednotný prístup sa odrazil aj v rozhodnutiach OČTK a súdov, keď v skutkovo totožných veciach často dospeli k rozdielnym záverom o škode ako následku spáchania DTČ a k rozdielnym záverom o prípustnosti adhézneho konania v trestnom konaní o DTČ.
Napriek tomu, že táto skutočnosť bola v praxi trestného konania o DTČ všeobecne známa, trestnoprávne kolégium Najvyššieho súdu Slovenskej republiky prijalo k tejto otázke zjednocujúce Stanovisko až v roku 2017. Aj zo strany Generálnej prokuratúry Slovenskej republiky dlhodobo absentovali akékoľvek aktivity na odstránenie nejednotnosti v posudzovaní tejto otázky aspoň v prípravnom konaní.
Je potrebné uvedomiť si, že vyriešenie tejto otázky má závažné dôsledky na niektoré postupy a rozhodnutia OČTK a súdov v trestnom konaní o DTČ. Ide napríklad o rozhodnutie, či je možné v trestnom konaní o DTČ zaistiť postupom podľa § 50 Trestného poriadku majetok obvineného na uspokojenie nároku poškodeného na náhradu škody spôsobenej trestným činom. Pokiaľ zastávame názor, že v trestnom konaní o niektorých DTČ, napr. v trestnom konaní o podvodoch na dani z pridanej hodnoty je možné za určitých okolnosti v adhéznom konaní uplatniť voči obvineným nárok na náhradu škody, je možné zaistiť majetok obvinených postupom podľa § 50 Trestného poriadku. Ak zastávame opačný názor, tento postup nie je možný. Zaistenie majetku obvinených je však vždy vážny zásah do vlastníckeho práva a pri tomto zásahu by nemali byť akékoľvek pochybnosti o jeho oprávnenosti a zákonnosti.
Daňové trestné činy sú uvedené v treťom diele piatej hlavy osobitnej časti Trestného zákona. Za DTČ sa považujú predovšetkým trestné činy uvedené v § 276 až § 278 Trestného zákona, čiže trestný čin skrátenie dane a poistného podľa § 276 Trestného zákona, trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa § 277 Trestného zákona, trestný čin daňový podvod podľa § 277a Trestného zákona a trestný čin nezaplatenie dane a poistného podľa § 278 Trestného zákona.
Daňové podvody na dani z pridanej hodnoty (ďalej len DPH) a spotrebných daniach (ďalej len SD) spočívajúce v neoprávnenom uplatňovaní nároku na vrátenie DPH a SD sú od 1.10.2012 kvalifikované ako trestný čin daňový podvod podľa § 277a Trestného zákona. Tento trestný čin bol od 1.1.2006 do 1.10.2012 kvalifikovaný ako trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa § 277 ods.1, alinea druhá Trestného zákona,od 1.9.1999 do 31.12.2005 ako trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa § 148a, ods.1, alinea druhá Trestného zákona účinného do 31.12.2005, do 1.9.1999 ako trestný čin podvodu podľa § 250 Trestného zákona účinného do 31.12.2005.
Neodvádzanie preddavkov na dani zo závislej činnosti a neodvádzanie poistného boli do 1.9.1999 kvalifikované ako trestný čin sprenevery podľa § 248 Trestného zákona účinného do 31.12.2005, alebo ako trestný čin porušovania povinnosti pri správe cudzieho majetku podľa § 255 Trestného zákona účinného do 31.12.2005, čiže ako majetkové delikty.
Daňové podvody na iných druhoch daní ako je DPH a SD, predovšetkým na dani z príjmov zo závislej činnosti, však boli vždy kvalifikované ako trestný čin podvodu podľa § 250 Trestného zákona účinného do 31.12.2005 alebo ako trestný čin podvodu podľa § 221 Trestného zákona účinného od 1.1.2006.
Trestný čin podvodu je majetkový delikt, jeho následkom je spôsobenie majetkovej škody poškodenému. Poškodený si preto môže v prípade spáchania tohto trestného činu uplatniť voči obvinenému nárok na náhradu majetkovej škody v zmysle § 46 ods.3 Trestného zákona. V tomto smere existuje množstvo právoplatných rozsudkov – napríklad aktuálny rozsudok Okresného súdu Považská Bystrica sp. zn. sp. zn. 2T/52//2018 z 22.2.2019, ktorým súd odsúdil páchateľa za spáchanie trestného činu podvodu podľa § 221 Trestného zákona. Páchateľ tohto trestného činu uviedol správcu dane do omylu o svojom nároku (resp. aj o nároku iných osôb) na vyplatenie preplatku na dani z príjmov. Vo svojich podaniach adresovaných správcovi dane uvádzal, že mu vznikol preplatok na dani z príjmov, ktorý mu však reálne nevznikol, pričom správca dane mu tento neoprávnene, podvodne uplatnený nárok na vrátenie preplatku na dani z príjmov vyplatil. Páchateľ trestného činu podvodu doložil svoje podania falošnými dokladmi, ktoré mali potvrdzovať jeho nárok, resp. nárok aj iných osôb, na vyplatenie preplatku na dani z príjmov. Podľa právoplatného rozsudku sa tým páchateľ dopustil pokračovacieho trestného činu podvodu podľa § 221 Trestného zákona, spôsobil poškodenému – Finančnému riaditeľstvu Slovenskej republiky škodu vo výške neoprávnene, podvodne uplatneného a následne aj vráteného preplatku na dani z príjmov, pričom túto škodu je odsúdený páchateľ povinný poškodenému nahradiť. Z citovaného rozsudku je zrejmé, že súd považuje za škodu výšku neoprávnene, podvodne uplatneného a následne aj vyplateného preplatku na dani z príjmov. V čase rozhodovania súdu o tejto trestnej veci neexistovali rozhodnutia správcu dane vydané v daňovom konaní, ktoré by sa týkali jednotlivých prípadov neoprávneného uplatňovania nároku na vrátenie preplatku na dani z príjmov. Zo stanoviska správcu dane je zrejmé, že osobe odsúdenej za trestný čin podvodu (ani iným osobám) nie je možné ani v budúcnosti vyrubiť daň z príjmov v jednotlivých prípadoch neoprávneného uplatňovania nároku na vrátenie preplatku na dani z príjmov. (Vzhľadom na zložitosť a rozsiahlosť daňovej problematiky sa obmedzíme na toto konštatovanie).
V súvislosti s týmto prípadom vyvstávajú viaceré otázky:
1./ Pokiaľ dôjde k spáchaniu trestného činu podvodu podľa § 221 Trestného zákona takým spôsobom, že páchateľ tohto trestného činu si neoprávnene, podvodným spôsobom uplatní nárok na vrátenie preplatku na dani z príjmov, ktorý je mu aj neoprávnene vrátený, ide o DTČ alebo o majetkový delikt.
2./V prípade ak dospejeme k záveru, že ide o daňový delikt, (aj keď je kvalifikovaný ako majetkový trestný čin), vyvstáva otázka, či si môže poškodený v adhéznom konaní uplatniť voči obvinenému nárok na náhradu škody 2a./ v prípade ak nie je možné obvinenému z tohto trestného činu dorubiť daň z príjmov z dôvodu neoprávneného uplatňovaniu preplatku na dani z príjmov, 2b./ v prípade, ak je možné páchateľovi tohto trestného činu vyrubiť daň z príjmov z dôvodu neoprávneného uplatňovaniu preplatku na dani z príjmov. (Je zrejmé, že v danom prípade nebude možné jednoznačne odpovedať na otázku, či sa jedná o majetkový trestný čin alebo sa jedná o daňový delikt. Konanie páchateľa hore uvedeného trestného činu vykazuje znaky trestného činu podvodu, čiže majetkového deliktu, ale aj určité prvky daňového deliktu. Preto je z uvedeného aspektu zrejme irelevantné, či tento trestný čin nazveme majetkovým deliktom s určitými prvkami daňového deliktu, alebo ho nazveme daňovým deliktom kvalifikovaným ako trestný čin podvodu podľa § 221 Trestného zákona. V tejto súvislosti poukazujeme aj na skutočnosť, že páchateľ daňového podvodu na DPH a SD koná obdobným spôsobom ako páchateľ vyššie uvedeného trestného činu podvodu podľa § 221 Trestného zákona, uvádza správcu dane do omylu o svojom nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH alebo SD, jeho konanie je však kvalifikované ako trestný čin daňový podvod podľa § 277a Trestného zákona, čiže ako DTČ . Páchateľ trestného činu skrátenie dane a poistného podľa§ 276 Trestného zákonauvádza správcu dane do omylu o výške svojej daňovej povinnosti, čiže jeho konaniemá taktiež podvodný charakter. )
Pokiaľ by sme závery uvedené v Stanovisku aplikovali na daný prípad tak, že by sme dospeli k záveru, že poškodený si nemôže v danom prípade uplatniť nárok na náhradu škody voči obvinenémuv adhéznom konaní, je znovu potrebné posúdiť a zodpovedať viacero otázok.
Trestný čin podvodu podľa § 221 Trestného zákona je majetkový delikt, jeho následkom preto musí byť spôsobenie majetkovej škody poškodenému. V prípade spáchania dokonaného trestného činu podvodu, (tak ako v prípade každého iného dokonaného majetkového deliktu) musí byť poškodenému spôsobená majetková škoda, ktorá spočíva v zmenšení, resp. znehodnotení majetku poškodeného. Škoda ako následok spáchania dokonaného trestného činu podvodu je obligatórnym prvkom objektívnej stránky skutkovej podstaty tohto trestného činu. V prípade neexistencie škody ako následku spáchania tohto trestného činu nie je možné hovoriť o objektívnej stránke skutkovej podstaty tohto trestného činu a následne ani o skutkovej podstate tohto trestného činu a o trestnom čine ako takom.Skutočnosť, že škoda je v prípade spáchania majetkových trestných činov obligatórnym prvkom objektívnej stránky skutkovej podstaty týchto trestných činov vyplýva aj z viacerých rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky. (Viď Nález Ústavného súdu SR zo dňa 29.05.2014, sp. zn. III. ÚS 507/2013, Nález ústavného súdu SR zo dňa 23.11.2011, sp. zn. I. ÚS 269/2011. Z týchto rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky vyplýva, že následkom spáchania trestného činu sprenevery podľa § 248 Trestného zákona účinného do 31.12.2005 musí byť spôsobenie škody poškodenému.)
Je evidentné, že v odsúdenom prípade došlo k podvodnému odcudzeniu rozpočtových prostriedkov štátu z účtu správcu dane v štátnej pokladnici, následkom tohto konania páchateľa sa zmenšil majetok poškodeného a bola mu spôsobená majetková škoda vo výške podvodne odcudzených rozpočtových prostriedkov. Je zrejmé, že za výšku majetkovej škody je potrebné v danom prípade považovať výšku podvodne odcudzených finančných prostriedkov štátu hore uvedeným spôsobom. Na tomto závere - že následkom konania páchateľa trestného činu podvodu podľa § 221 Trestného zákona hore uvedeným spôsobom je majetková škoda spôsobená poškodenému – nemôže nič zmeniť skutočnosť, či došlo alebo nedošlo v daňovom konaní k vydaniu rozhodnutí, ktorými bola daňovému subjektu vyrubená daň z dôvodu, že si neoprávnene uplatnil preplatok na dani z príjmov. Pokiaľ došlo k spáchaniu dokonaného trestného činu podvodu, ktorého následkom je majetková škoda, môže si poškodený uplatniť v adhéznom konaní nárokna náhradu škody voči obvinenému.
Jediný dôvod, ktorý bráni uplatneniu náhrady škody poškodenému v adhéznom konaní je dôvod uvedený v § 46 ods.4 Trestného poriadku. Podľa § 46 ods.4 Trestného poriadku poškodený si nemôže uplatniť nárok na náhradu škody v trestnom konaní, ak bolo o jeho nároku už rozhodnuté v občianskom súdnom konaní alebo inom príslušnom konaní.
Občianske súdne konanie je konanie podľa Civilného sporového poriadku. Iné príslušné konanie, v ktorom je možné uplatniť nárok na náhradu škody je napr. konanie o priestupku podľa zákona č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, v tomto smere je relevantné ustanovenie § 70 ods. 2 tohto zákona.
Akékoľvek rozhodnutie v daňovom konaní, ktorým bolo rozhodnuté o vyrubení dane, však nie je rozhodnutím o nároku na náhradu škody, tak ako to predpokladá § 46 ods.4 Trestného poriadku. Ako je zrejmé z príslušných ustanovení daňového poriadku, predmetom daňového konania, resp. v širšom zmysle predmetom správy daní nie je zisťovanie škody ani rozhodovanie o náhrade škody. Predmetom daňového konania sú iné skutočnosti, daňové konanie sa riadi iným zásadami a postupmi ako trestné konanie alebo občianske súdne konanie. Podľa § 2 písm. a), písm. c)zákona č. 563/2009 Z.z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov,správou daní sa rozumie postup súvisiaci so správnym zistením dane a zabezpečením úhrady dane a ďalšie činnosti podľa tohto zákona alebo osobitných predpisov.Daňovým konaním je konanie, v ktorom sa rozhoduje o právach a povinnostiach daňových subjektov. Daňový poriadok ani iný daňový predpis nemá ustanovenie z ktorého by sa dalo vyvodiť, že v daňovom konaní sa zisťuje škoda, resp. že sa v daňovom konaní rozhoduje o náhrade škody. Škoda ako následok spáchania trestného činu sa zisťuje a dokazuje výlučne v trestnom konaní – viď v tomto smere § 119 ods. 1 písm. e) Trestného poriadku. Iný záver logicky nie je prípustný, ako som uviedol, v prípade spáchania dokonaného majetkového trestného činu je škoda predmetom dokazovaniav trestnom konaní ako každý iný prvok objektívnej stránky skutkovej podstaty trestného činu. Existencia škody a jej výška ako následok spáchania trestného činu môže byť preto predmetom dokazovania len trestného konania, nie daňového konania ani iného konania.
Je evidentné, že s týmito aspektmi posudzovanej problematiky sa Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom Stanovisku nezaoberal a nevysporiadal sa s nimi. Je preto otázne, či sa závery Stanoviska vzťahujú na všetky daňové delikty bez ohľadu na ich kvalifikáciu, alebo sa vzťahujú len na DTČ uvedené v treťom diele piatej hlavy osobitnej časti Trestného zákona.
Ak sa závery Stanoviska vzťahujú na všetky daňové delikty, teda aj na podvody na iných druhoch daní ako je DPH a SD, kvalifikované ako trestný čin podvodu, tak je potrebné zodpovedať aj na ďalšie otázky. Je predovšetkým potrebné vysvetliť, ako je možné, že následkom spáchania majetkového trestného činu, trestného činu podvodu (kvalifikovaného ako trestný čin podvodu podľa § 221 Trestného zákona, alebo ako trestný čin podvodu podľa § 250 Trestného zákona účinného do 31.12.2005) nie je majetková škoda, ktorú by si mohol poškodený uplatniť v adhéznom konaní, aj keď tomu nebránia okolnosti uvedené v § 46 ods.4 Trestného poriadku. Pokiaľ však považujeme daňové podvody na DPH a SD spočívajúce v neoprávnenom uplatňovaní nároku na vrátenie DPH a SD za špeciálny druh podvodu, majetkového deliktu, ktorý je od 1.9.1999 vo vzťahu špeciality a subsidiarity k ustanoveniu § 250 Trestného zákona účinného do 31.12.2005 a k ustanoveniu § 221 Trestného zákona účinného od 1.1.2006, tak nastolenú otázku je potrebné vysvetliť aj pri daňových podvodoch na DPH a SD bez ohľadu na ich kvalifikáciu.
III.
V tejto súvislosti je však potrebné poukázať aj na inú skutočnosť. Stanovisko predpokladá, že v každom prípade trestného konania o DTČ je vykonávané aj daňové konanie a závery tohto daňového konania sú v súlade so závermi Trestného konania. Tento predpoklad však nie je vždy správny. V súčasnej dobe sú vykonávané viaceré trestné konania o DTČ, väčšinou o rozsiahlych podvodoch na DPH a dani z príjmov, najčastejšie kvalifikované ako trestný čin daňový podvod podľa § 277a Trestného zákona, ako trestný čin skrátenie dane a poistného podľa § 276 Trestného zákona, alebo ich jednočinný súbeh, kde nie je z rozličných dôvodov vykonané daňové konanie- ide napríklad o trestné konania vedené na Prezídiu PZ pod ČVS:PPZ-14/BOK-Z-2006, ČVS:PPZ-106/BPK-S-2009.[1] Rozsah neoprávnene uplatneného nároku na vrátenie NO DPH, resp. výšku skrátenej dane si vyšetrovateľ kvantifikuje väčšinou na úvod trestného konania sám, neskôr ich spresní pomocou dôkazných prostriedkov ako je odborné vyjadrenie, znalecký posudok a podobne. (Takýto postup je možný v trestnom konaní o DTČ aj z dôvodu, že OČTK a súd posudzujú predbežné otázky, ktoré sa vyskytujú v týchto trestných konaniach samostatne, postupom podľa § 7 Trestného poriadku, nie sú viazaní závermi daňových orgánov o týchto otázkach, pretože ide o posúdenie viny obvineného. Sú to napríklad predbežné otázky o výške skrátenej dane, o výške neoprávnene uplatneného nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH alebo SD, o výške neoprávnene uplatneného preplatku na dani z príjmov. Rozhodnutia daňových orgánov berie OČTK a súd do úvahy a hodnotí ich pri svojom rozhodovaní ako každý iný dôkaz.[2] Aj z dôvodu, že OČTK a súd posudzujú tieto predbežné otázky v trestnom konaní o DTČ samostatne, môžu ich posúdiť bez ohľadu na to, ako o týchto otázkach rozhodol daňový orgán, prípadne bez ohľadu na to, či daňový orgán o nich vôbec rozhodol. Zhodne s hore uvedenou judikatúrou uvádza aj Šamko, že podmienkou vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti za spáchanie DTČ nie je ani to, aby paralelne s trestným konaním prebiehalo aj daňové konanie, resp. aby sa výsledky dokazovania v daňovom konaní zhodovali (napr. čo do rozsahu zatajenej vlastnej povinnosti) s výsledkami dokazovania v trestnom konaní.[3])
Taktiež sa vyskytli prípady trestného konania o DTČ, kde sa závery daňového konania a trestného konania zásadne odlišujú. Podľa záverov daňového konania si daňový subjekt uplatnil nárok na vrátenie nadmerného odpočtu DPH oprávnene, podľa záverov trestného konania si daňový subjekt uplatnil nárok na vrátenie nadmerného odpočtu DPH neoprávnene. Ako príklad možno uviesť trestné konanie vedené na KR PZ Nitra pod ČVS: KRP-180/2-VYS-NR-2014, súčasnej dobe na Okresnom súde Nitra pod sp. zn. 5T/121/2015. Podľa záverov daňového konania si daňový subjekt – obchodná spoločnosť - uplatnil nárok na vrátenie nadmerného odpočtu DPH oprávnene. Podľa záverov trestného konania si daňový subjekt uplatnil nárok na vrátenie nadmerného odpočtu DPH neoprávnene a konateľ daňového subjektu sa dopustil podvodu na DPH kvalifikovaného ako trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa § 277 ods.1, alinea druhá Trestného zákona. Prokurátor žiadal v prípravnom konaní Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky o vykonanie opakovanej daňovej kontroly, ktorá by s najväčšou pravdepodobnosťou dospela k opačným záverom o oprávnenosti uplatňovania nadmerného odpočtu DPH ako prvá daňová kontrola. Táto opakovaná kontrola nemohla byť vykonaná, pretože obchodná spoločnosť, prostredníctvom ktorej sa podľa záverov trestného konania páchala trestná činnosť, sa medzitým zlúčila s inou obchodnou spoločnosťou a tá zanikla výmazom z obchodného registra.
Podľa Stanoviska nie je možné uplatňovať v trestnom konaní o DTČ nárok na náhradu škody z dôvodu jeho duplicity, pretože už bol uplatnený v daňovom konaní. V popisovanom prípade to však neplatí, v daňovom konaní nebolo vydané rozhodnutie, ktorým by bola daňovému subjektu vyrubená daň z dôvodu neoprávneného uplatňovania nároku na vrátenie nadmerného odpočtu DPH. Preto aj v zmysle záverov Stanoviska by nič nemalo brániť tomu, aby si v tomto prípade poškodený uplatnil voči obvinenému nárok na náhradu škody a aby bol s týmto nárokom pripustený na hlavné pojednávanie. (Vychádzam opäť z predpokladu, že daňový podvod na DPH kvalifikovaný ako trestný čin neodvedenie dane a poistného podľa§ 277 ods.1, alinea druhá Trestného zákona je špeciálny druh podvodu, je to majetkový delikt a je vo vzťahu špeciality a subsidiarity k trestnému činu podvodu podľa § 221 Trestného zákona. Pri formulovaní tohto záveru vychádzam okrem iného aj zo skutočnosti, že tieto daňové delikty boli do 1.9.1999 kvalifikované ako trestný čin podvodu podľa § 250 trestného zákona. Taktiež vychádzam z toho, že podstata daňového podvodu na DPH a daňovéhopodvodu na dani z príjmov je zhodná, alebo veľmi podobná. Páchateľ daňového podvodu na DPH taktiež správcovi dane deklaruje, že má nárok na vrátenie nadmerného odpočtu DPH, hoci tento nárok nemá, uvádza ho do omylu o tejto skutočnosti a v prípade ak dôjde k vráteniu neoprávnene uplatneného nadmerného odpočtu DPH, dochádza k podvodnému odcudzeniu rozpočtových prostriedkov štátu z účtu správcu dane v štátnej pokladnici. Je zrejmé, že dochádza k zmenšeniu majetku štátu o sumu podvodne odcudzených rozpočtových prostriedkov. Neexistuje preto žiadny logicky dôvod na to, aby daňový podvod na dani z príjmov kvalifikovaný ako trestný čin podvodu podľa § 221 Trestného zákona bol považovaný za majetkový delikt a daňové podvody na DPH a SD (bez ohľadu na ich kvalifikáciu od 1.9.1999) neboli považované svojou podstatou za majetkové delikty, bez ohľadu na to, kde sú zaradené v systematike osobitnej časti Trestného zákona.)
Obdobná situácia nastáva aj vtedy, keď sa vedie trestné konanie pre DTČ, avšak došlo k zániku práva vyrubiť daň.[4] Ak sa v takom prípade (kde došlo k zániku práva vyrubiť daň) vedie konanie pre daňový podvod na akomkoľvek druhu dani, kde došlo k podvodnému odcudzeniu rozpočtových prostriedkov štátu, nie je možné daňovému subjektu, prostredníctvom ktorého bola trestná činnosť páchaná, dorubiť daň. Páchatelia rozsiahlych podvodov na DPH, ktoré páchali prostredníctvom obchodných spoločnosti, sa v minulosti často snažili po spáchaní trestnej činnosti o zánik takejto obchodnej spoločnosti výmazom z obchodného registra. Pokiaľ sa im to podarilo,opäť nastala situácia, keď už nebolo možné vyrubiť daň obchodnej spoločnosti, prostredníctvom ktorej bola páchaná trestná činnosť. Je zrejmé, že na takéto prípady DTČ sa závery Stanoviska nedajú aplikovať, nie je možné v takýchto prípadoch hovoriť o duplicitne založenom nároku na náhradu škody.(Aj keď som uviedol, že rozhodnutie o vyrubení dane v daňovom konaní nie je rozhodnutím o nároku na náhradu škody, ale vychádzam z toho, že Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom Stanovisku považuje uvedené rozhodnutie za rozhodnutie o náhrade škody).
IV.
Záver: Stanovisko vyjadruje len všeobecne, že v trestnom konaní o DTČ nie je možné uplatňovať nárok na náhradu škody. Ako som už uviedol, Stanovisko vychádza z predpokladu, že v daňovom konaní bolo vydané vecne súvisiace rozhodnutie o vyrubení dane. Táto situácia sa však nevyskytuje v každom prípade trestného konania o DTČ. Stanovisko vychádza z názoru, že vecne súvisiace rozhodnutie vydané v daňovom konaní je rozhodnutím o nároku na náhradu škody v zmysle § 46 ods. 4 Trestného poriadku. Tento záver však nemá oporu v platnom daňovom poriadku ani v inom daňovom predpise. Stanovisko nedáva jednoznačnú odpoveď na otázku, či je vo vyššie uvedených prípadoch DTČ prípustné adhézne konanie. Je zrejmé, že aj zo spomínaných dôvodov bude samotné Stanovisko v praxi trestného konania o DTČ predmetom výkladu. Zjednocujúce Stanovisko Najvyššieho súdu Slovenskej republiky by však nemalo byť predmetom ďalšieho výkladu, malo by posudzovanú problematiku vysvetliť komplexne a bez akýchkoľvek pochybností.
Právne názory prezentované v článku sú osobnými názormi autora, nie je ich možné stotožňovať s názormi a stanoviskami zamestnávateľa autora článku.
[1]JUDr. Jozef Majchrák : Daňové trestné činy – niektoré vybrané otázky problematiky trestného konania o daňových trestných činoch a problematiky odhaľovania daňových trestných činov, Zborník vedeckých štúdii z vedeckej konferencie, Akadémia PZ Bratislava 2012, s. 78
[2]R 27/1979, viď aj českú judikatúru R 20/2002-III, rozsudok NS ČR sp.zn. 5 Tz 101/2001
[3] JUDr. Peter Šamko : Daňové podvodné konania a ich dokazovanie, Wolters Kluwer 2015, s. 235 a nasl.
[4]§ 69 zákona č. 563/2009 Z.z.o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov znení neskorších predpisov
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.