JUDr. Marián Ševčík, Csc.,
autor je bývalý vysokoškolský učiteľ na PF Trnavskej univerzity a bývalý vedúci služobného úradu Ministerstva spravodlivosti SR. V súčasnosti je advokátom v Bratislave.
Úvaha s otázkou prečo Súdna mapa
Úvodom sa žiada najprv venovať pozornosť základnému slovu užitému a nie použitému v projekte, ktorý autori honosne nazvali „Súdna mapa“.
Pri letmom nahliadnutí napr. do Malého slovníka cudzích slov autorky Mária Ivanová – Šalingová na str. 381 sa dočítame, že slovo mapa má latinský pôvod, a je uvádzaná v troch významoch. Po prvé ako zobrazenie povrchu – zemského alebo hviezdnej oblohy v zmenšenom pomere (mierke), po druhé hovorovo dačo pripomínajúce mapu, po tretie, obal z tvrdých dosák (napr. na spisy).
Keď k tomu pripojíme prídavné meno súdna, tak nám z toho vychádza zobrazenie povrchu územia Slovenskej republiky pre potreby súdov alebo tvrdý obal, v ktorých sú súdy uložené ako spisy. Teda nič lichotivé pre logické vnímanie, chápanie a využitie.
Naši predkovia - slovenskí tvorcovia slovenskej legislatívy - si boli vedomí toho, že keď mám niečo logicky pomenovať a následne riešiť, tak sa musia najprv popasovať s historickým vývojom, vrámci ktorého na slovenskej podstate súdy už boli kreované, rozvíjané a etablované.
Je nesporné, že história formovala sústavu súdov na Slovensku v súzvuku s morfológiou slovenského územia, pretože tejto základnej premise sa budovali komunikačné reálie – obyčajné chodníky, následne cesty, rýchlostné cesty, diaľnice, železnice. Skrátka príroda určovala reálne možnosti komunikácie medzi obyvateľmi jednotlivých regiónov, a nie pohľad cez iné hľadiská alebo rady či odporúčania spoza slovenských hraníc.
Z uvedeného dôvodu sa vžil pojem organizácia sústavy súdov a následne ich sídiel s tým cieľom, aby zodpovedali potrebám štátu a jeho občanov. Inak ani cisár pán nedokázal spravovať žiadne územie.
Vznik Československa a jeho rozvoj bol pokračovaním tradičných organizačných štruktúr, na čom nedokázalo nič zmeniť ani úsilie a snaha pri vytvorení Ministerstva unififikace so sídlom v stovežatej Prahe, nakoľko rezíduom Rakúsko – Uhorska po vyrovnaní bolo, že tu boli dva právne systémy (predlitavský a zalitavský, či inak rakúske právo a uhorské právo), ktoré sú podnes realitou, a to napriek tomu, že Slovenská republika je členským štátom Európskej únie.
Od roku 1918 organizácia súdov v časoch 1. Československej republiky verne kopírovala územnosprávne členenie a tomu zodpovedala sieť súdov, či starosvetsky povedané sieť sedrií a áreštov.
Uvedené východisko nezmenilo ani obdobie rokov 1938 – 1945, ani sústavu súdov po prijatí Ústavy 9. mája či Ústavy z roku 1960, a ani prijatie zákona o československej federácii, teda ani rozpad československej republiky po roku 1992.
Základom bola vždy najvyššia právna norma - Ústava – a na jej základoch bola vybudovaná sieť súdov.
S čím sa dnes v súčasnom projekte honosne nazvanom súdna mapa stretávame ?
Môžeme len sucho skonštatovať, že nie je to územnosprávne usporiadanie Slovenskej republiky podľa zák. č. 221 / 1996 Z.z., a že sa nestalo vodíkom, či základom pre uvažované zmeny, ale zosúladenie mimoriadnej organizácie štátnej moci v čase pandémie podľa regionálneho usporiadania verejného zdravotníctva po taktovkou vojenských správ.
Priam to nabáda položiť si rečnícku otázku – je to cielený prejav militarizácie verejnej a súdnej moci?
V roku 2007 M.E.S.A. 10 pod vedením trojice autorov Valentovič .M.-Marušinec J.-Pilát J vydal štúdiu pod názvom „Analýza systému súdnictva„, ktorá už pracovala s pojmom „systém„, teda mala na zreteli, že je potrebné pracovať s logickým inštrumentáriom, a nie s pojmami, na ktorých nie je možné mať dlhodobú životnosť.
Negatívom tejto štúdie bolo, že narábala s údajmi (v dnešných časoch populárnejšie povedané s dátami), ktoré už v čase jej publikácie boli neaktuálne. Podrobnosti o ich časovej prekonanosti sú uvedené na stranách 5 – 10, pričom zhrnutie svojich záverov vtesnali do jednej strany.
Autorský kolektív súdnej mapy rád porovnáva rakúsky a súčasný slovenský model sústavy všeobecných súdov, ale pritom zrejme vedome opomína, že :
Rakúsko sa nestretlo a nezápasilo s problémami ako Slovensko po roku 1989, teda reštitúcie, dôsledky arizácie, privatizácie, reprivatizácie, verejné obstarávanie, pluralitu verejného života, dostupnosť súdov pre svojich občanov, primeranú rýchlosť súdneho konania, prieťahy v konaní, personálnu reorganizáciu súdov a ich manažmentov,
·prekotne vykonávanú novelizáciu právnych predpisov a negatívne dôsledky nepriamej novelizácie právnych predpisov,
·narastajúci počet reštančných vecí,
·žabomyšie diskusie o počte sudcov na jednotlivých súdnych sédriach .
Mimoriadne úsmevne vyznieva snaha o obmedzenie počtu druhostupňových súdov z počtu 8 na počet 3 a zároveň jedným dychom treba uviesť, že sa zohľadňuje aj jazyková osobitosť.
Kodifikátori Slovenského jazyka sa musia v hroboch obracať, konkrétne Štur, Hurban, Vajanský, keď sa takouto argumentáciou zhodilo zo stola ich úsilie a výsledok dosiahnutý v Hlbokom.
Zníženie počtu odvolacích súdov nepovedie k zrýchleniu konania na týchto súdoch, ale k vzniku väčšej časovej spotrebe a ekonomickým nákladom. Veď len preprava súdnych spisov z prvého stupňa na druhý stupeň bude predstavovať zvýšené náklady, nehovoriac o tom, že súdny spis musí mať vždy povahu originálu, ktorý nie je možné nahradiť elektronickou poštou a elektronickou komunikáciou.
Tvrdenie, že navrhnutý model súdnej mapy zabezpečí dostupnosť účastníkov súdneho konania do dvoch hodín, je údaj , ktorý je v polohe sci – fi, pretože súdy neovplyvnia organizáciu verejnej dopravy, ktorá najmä na cestách je sprivatizovaná a železnice k tomu nikdy neboli usporiadané, pretože bude prevládať ekonomický kalkul prepravcu.
Zároveň je na mieste otázka, či štát zabezpečí, aby sa účastníci súdneho konania dostali za dve hodiny po absolvovaní súdneho pojednávania aj domov ?
Argumentácia, že občan sa v priemere potrebuje na súd dostať dvakrát do života, je absolútne nereálna argumentácia. Veď len súčasná agenda Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky pri projektoch prvej pomoci je taká chaotická a protirečivá, že poškodzuje občanov – žiadateľov o pomoc, teda vyvoláva potrebu mnohých súdnych konaní i hromadných žalobných návrhov. Zo samotného projektu vôbec nevyplýva, ako sa chcú autori popasovať s reštančnými vecami, ktorých počet narastá.
V projekte súdna mapa nenachádzame žiaden analyticky údaj o tom, ako sa bude ekonomicky riešiť prekládka sudcov a vyšších súdnych úradníkov do novo kreovaných súdov.
Uviesť, že sudcovia budú niekam dochádzať na vlastné náklady, ktoré nevyvolali, je neúcta k osobnosti všetkých kategórií pracovníkov v justícii.
Zrejme ex katedra sa opomína, že majú svoje rodiny a štátny rozpočet nedokáže všetky položky prekládky saturovať.
Nedá sa pri tejto problematike pripomenúť negatívnu skúsenosť pri rušení súdov čase 1. Dzurindovej vlády.
Zrušilo sa 10 súdov, jedným dychom sa zrušili okresné úrady, nahradili ich obvodné úrady v počte 50 (reforma Viktora Nižňanského), a náklady na prevádzku súdov sa neznížili.
Vznikol napr. mega Okresný súd Trenčín, ktorý nebol schopný včas zvládnuť nápad žalobných návrhov za zrušené okresné v územnom súdnom obvode Krajského súdu Trenčín, a to ani po presunutí agendy zrušeného Okresného súdu Partizánske do pôsobnosti Krajského súdu Nitra, a pri zrušení regionálnych železničných tratí i autobusových liniek dostupnosť pre občanov bola viac ako problematická. Obdobne to bolo aj na iných územiach .
Čerešničkou v procese tohto zrušovania bola situácia v meste Námestovo. Mesto Námestovo darovalo budovu štátu na zriadenie okresného súdu v tomto okresnom meste, štát pri zrušení tohto súdu budovu predal.
Zriadenie v inštitucionálnej rovine samostatného správneho súdnictva je pozitívnou stránkou súdnej mapy, ale absentuje v nej aspoň náčrt riešenia problematiky verejného obstarávania a osobitne problematiky nápadov súdneho prieskumu v námietkovom konaní vo veciach budovania cestnej infraštruktúry a čerpania eurofondov. Je notoricky známe, že táto problematika v súčasnej právnej úprave nie je dobrá.
Osobitnú kapitolu predstavuje myšlienka zriadenia mestských súdov v Bratislave a v Košiciach. Minulosť nie tak dávna dala dostatok argumentov, že táto kategória súdov v Bratislave a v Košiciach mala mnoho negatívnych stránok. Súčasný stav je funkčný . Uvádzať ako argument, že Okresný súd Bratislava I nemá svoje sídlo, nie je vinou tohto súdu, ale Ministerstva spravodlivosti SR, ktoré nedokázalo nájsť v štátnom rozpočte finančné prostriedky na rekonštrukciu budovy, ale aj mestskej časti Bratislava – Staré mesto spolu s Hlavným mestom SR Bratislavou, ktorí vhodnú budovu na Mickiewiczovej ul. prenechali na iné účely, ktoré uvedeným územnosprávnym subjektom ani neslúžia.
Cieľom tohto príspevku bolo poukázať na úzke miesta tzv. mapy s tým, aby v rámci odbornej diskusie bol v konečnom dôsledku kreovaný model sídiel súdov, ktoré budú zohľadňovať potreby slovenských občanov a aby Slovensko nebolo skúšobným laboratóriom pre zahraničných poradcov.
Cit. pramene :
·Ivanová -Šalingová, Mária Malý Slovník cudzích slov, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, Bratislava,1972, 1. vydanie, str. 381,
·Valentovič Martin-Marušinec Ján- Pilát Jaroslav, Analýza systéme súdnictva. M.E.S.A.10, Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy, 2007
·Valček Adam, Prvé podrobnosti o rušení súdov : Z 54 má byť tridsať, SME, 20.11.2020,
·Slezáček Karol, Sudcovia vidia v novej súdnej mape od Kolíkovej viaceré problémy, 30.11.2020, SITA
·Reforma súdnej mapy, MS SR , November 2020
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.