JUDr. Radoslav Mandalík, Krajská prokuratúra Banská Bystrica
Niekoľko poznámok k jednému z mimoriadnych opravných prostriedkov v trestnom konaní
V príspevku sa autor zaoberá problematikou inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní. V stručnosti rozoberá a porovnáva predchádzajúcu a súčasnú trestnoprocesnú úpravu, vrátane právnej úpravy v Českej republike. Načrtáva judikatúru Ústavného súdu SR, niektoré aktuálne praktické otázky súvisiace s uplatňovaním tohto inštitútu a jeho právne dôsledky pre ďalšie konanie a rozhodnutie. Podnetom na napísanie článku bola súčasná polemika o využívaní postupu podľa § 363 ods. 1 a nasl. Tr. por. generálnym prokurátorom SR. Z tohto dôvodu je potrebné chápať článok ako príspevok do tejto diskusie.
Úvod
Generálny prokurátor SR, resp. námestník generálneho prokurátora SR v zastúpení generálneho prokurátora SR na základe návrhu obvinených zrušil podľa § 363 ods. 1, § 364 ods. 3, § 366 ods. 1, ods. 2 Tr. por. v niekoľkých trestných veciach uznesenie vyšetrovateľa špecializovaného útvaru Prezídia PZ, ktorým bolo podľa § 206 ods. 1 Tr. por. vznesené obvinenie konkrétnym osobám pre závažnú trestnú činnosť, ako aj na ne nadväzujúce uznesenia prokurátora jednej zo súčastí prokuratúry o zamietnutí sťažností obvinených podľa § 193 ods. 1 písm. c) Tr. por., podaných proti týmto uzneseniam o vznesení obvinenia, a vyšetrovateľovi PZ prikázal, aby o veci znovu konal a rozhodol. V ďalšej trestnej veci, námestník generálneho prokurátora SR v zastúpení generálneho prokurátora SR na základe vlastnej kontrolnej činnosti zrušil podľa § 363 ods. 1, § 364 ods. 3, § 366 ods. 1, ods. 2 Tr. por. aj uznesenie vyšetrovateľa špecializovaného útvaru Prezídia PZ, ktorým bolo podľa § 199 ods. 1, 2 Tr. por. začaté trestné stíhanie vo veci viacerých konkrétnych trestných činov. Anonymizované uznesenia (vrátane ich odôvodnenia) boli uverejnené na webovom sídle Generálnej prokuratúry SR. V reakcii na uvedené prípady odznelo viacero vyjadrení z politickej scény, laickej i odbornej verejnosti. Podľa niektorých, je tu potreba zmeny, obmedzenia tejto právomoci generálneho prokurátora SR v rámci novely Trestného poriadku. Právnu analýzu uznesenia námestníka generálneho prokurátora SR z 31.8.2021 uverejnil kolektív prokurátorov Úradu špeciálnej prokuratúry GP SR. Nesúhlasné stanovisko k zamýšľanej zmene ust. § 363 Tr. por. vyjadrila vo svojom stanovisku Právnická fakulta UK v Bratislave. Analýzu inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní vypracovala pracovná skupina pre trestné právo Slovenskej advokátskej komory. Zaujímavý príspevok k možnému využitiu ust. § 363 Tr. por. aj na rozhodnutie o začatí trestného stíhania vo veci na základe analógie uverejnil P. Šamko v internetovom odbornom časopise Právne listy. Na tomto fóre boli uverejnené taktiež články P. Šamka, J. Sopoligu a J. Drgonca reagujúce na návrh stanoviska Súdnej rady SR k jednému zo „sporných“ uznesení generálneho prokurátora SR. K téme sa vyjadrila aj Rada prokurátorov SR vo svojom vyhlásení zo 14.9.2021.
I. Mimoriadne opravné prostriedky, zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní a súvisiace otázky
Súčasný Trestný poriadok rozlišuje niekoľko mimoriadnych opravných prostriedkov. Podľa teórie trestného práva procesného, mimoriadne opravné prostriedky sú dôležitými inštitútmi trestného práva procesného, ktoré v nadväznosti na celé usporiadanie trestného konania zabezpečujú zachovávanie zákonov a nemalou mierou prispievajú k zákonnému a spravodlivému priebehu a výsledku trestného konania.1) Aktuálna komentárová literatúra a učebnice trestného procesu sa účelom a významom mimoriadnych opravných prostriedkov zaoberajú v základnom rozsahu. Mimoriadne opravné prostriedky sa využívajú aj v iných typoch konania, v civilnom sporovom konaní, správnom konaní, stavebnom či daňovom konaní. Predmetom tohto príspevku je mimoriadny opravný prostriedok proti právoplatným rozhodnutiam prokurátora alebo policajta.
Inštitút zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní bol zavedený v rámci rekodifikácie zákonom č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok. Zámer návrhu spočíval v tom, že treba umožniť vo veciach, v ktorých súd ešte nekonal a vec bola v prípravnom konaní prokurátorom postúpená inému orgánu alebo ktorým bolo trestné stíhanie zastavené alebo podmienečne zastavené trestné stíhanie, alebo ktoré v tomto rozsahu spočíva na chybnom procesnom konaní, aby nezákonnosť napravil generálny prokurátor. Zákonodarca predpokladal, že pôjde jednak o operatívnejšie konanie a jednak o odbremenenie súdov, na ktoré prechádzajú ďalšie nové formy konania a rozhodovania (odklony), a aj samotné kontradiktórne hlavné pojednávanie bude procesne náročnejšie. 2) Uvedený inštutút (spoločne s ďalším mimoriadnym opravným prostriedkom- dovolaním) nahradil sťažnosť pre porušenie zákona (§ 266 a nasl. predchádzajúceho Tr. por.).
Z práva na obhajobu, ktoré patrí medzi najvýznamnejšie práva obvineného, zakotveného v čl. 6 ods. 3 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, Listine základných práv a slobôd a čl. 50 ods. 3 Ústavy SR, vyplývajú jednotlivé čiastkové oprávnenia, ktoré sú konkretizované vo viacerých ustanoveniach Tr. poriadku. V tomto prípade právu podávať opravné prostriedky zodpovedá právo obvineného podať návrh na zrušenie právoplatného rozhodnutia v prípravnom konaní (§ 364 ods. 1 písm. a) Tr. por.). 3) V širšom zmysle ide o právo obvinenéhoho brániť sa obvineniu zo spáchania trestného činu, zaručené vo všetkých fázach trestného konania.
Právna úprava zrušenia právoplatných rozhodnutí orgánov činných v trestnom konaní bola viac alebo menej obsiahnutá aj vo väčšine predchádzajúcich trestných kódexov. Som presvedčený, že pre náležité pochopenie problematiky je potrebné poznať aj históriu právnej úpravy na našom území. V nasledujúcom texte sa preto najskôr pokúsim načrtnúť vývoj a zmeny v ustanoveniach týkajúcich sa obdobných inštitútov opravného konania v období 1. ČSR, po roku 1950 a v predchádzajúcom Trestnom poriadku účinnom do 31.12.2005.
II. Z histórie vývoja trestnoprocesnej úpravy
Tzv. recepčnou normou boli do právneho poriadku československého štátu prevzaté staré uhorské trestné zákony.
1. Úpravu trestného konania obsahoval zák. čl. XXXIII/1896 (ďalej len „tr. p.“).
V období 1. ČSR (ale aj v období r. 1939- 1945) predsúdne konanie prebiehalo vo forme prípravného vyhľadávania, vykonávaného policajnými úradmi a orgánmi (§ 83 a nasl. tr. p.), pánom ktorého bol štátny zástupca alebo vyšetrovania u závažnejších trestných činov (§ 102 a nasl. tr. p.), ktoré viedol vyšetrujúci sudca.
Obvinenie v dnešnom ponímaní sa formálne nevznášalo. Zastavenie vyhľadávania (vyšetrovania) znamenalo koniec celého pokračovania. V prípade zastavenia vyhľadávania verejnožalobných deliktov sa mohol poškodený sťažovať na zastavujúci postup štátneho zástupcu k hlavnému prokurátorovi. Po skončenom vyšetrovaní štátny zástupca podal návrh na zastavenie pokračovania alebo podal na obvineného obžalobu. V prípade, že žalobca podal žalobný spis, zahájilo sa obžalovacie štádium. Jednotlivé druhy mimoriadnych opravných prostriedkov sa týkali v zásade preskúmavania právoplatných rozhodnutí súdov. Proti rozhodnutiam polície, štátneho zastupiteľstva sa podávali len výnimočne, v rámci obnovy. Za určitých podmienok bolo možné v trestnom pokračovaní po odopretí stíhania alebo zastavení ďalej postupovať. 4)
Z doposiaľ uvedeného je zrejmé, že právna úprava skončenia prípravného úseku trestného pokračovania nebola tak formalizovaná, ako je tomu dnes. Súčasne však procesné predpisy obvinenému poskytovali určité garancie, aby sa predmetom hlavného pojednávania nestala náležite nepodložená obžaloba, podaná na základe nedostatočne zozbieraného materiálu.
Táto trestnoprocesná úprava (s niektorými zmenami a doplnkami) platila až do r. 1950.
2. Výsledkom kodifikácie trestného práva procesného bol a odstránenie právneho dualizmu medzi Slovenskom a českými krajmi predstavoval Trestný poriadok z r. 1950 (zákon č. 87/ 1950 Sb. o trestnom konaní súdnom). Nový kódex „odstraňoval rad formálnych ustanovení, ktoré obsahoval buržoázny proces“, týkajúcich sa zaiste aj opravného konania, ktorému sa zvlášť vytýkala jeho zložitosť a ťažkopádnosť. V hlave VI. Zmena právoplatného rozhodnutia, prvý diel upravoval sťažnosť pre porušenie zákona a konanie o nej (§ 216-§ 219). Sťažnosť pre porušenie zákona mohol podať generálny prokurátor alebo predseda Najvyššieho súdu, ak išlo o právoplatné rozhodnutie súdu a iba generálny prokurátor, ak išlo o právoplatné rozhodnutie prokurátora. O sťažnosti pre porušenie zákona rozhodoval Najvyšší súd. Ak sťažnosť pre porušenie zákona nebola dôvodná, Najvyšší súd ju zamietol konečným uznesením. Ak bol porušený zákon v neprospech obvineného, alebo ak to navrhol oprávnený subjekt do šiestich mesiacov po právoplatnosti napadnutého rozhodnutia, Najvyšší súd vyslovil rozsudkom, že bol porušený zákon, súčasne zrušil napadnuté rozhodnutie a rozhodol sám vo veci alebo nariadil orgánu, o ktorého rozhodnutie išlo, aby vec znova prejednal a rozhodol. 5)
3. Isté zmeny a doplnenie priniesla aj ďalšia právna úprava- Trestný poriadok z r. 1956 (zákon č. 64/1956 Zb. o trestnom konaní súdnom). Nová právna úprava, zrejme aj po negatívnych skúsenostiach z predchádzajúceho obdobia podľa dôvodovej správy „smerovala k tomu, aby sa okrem iného zabezpečila vzájomná previerka práce všetkých orgánov činných v trestnom konaní, a tým zároveň aby sa zaručila objektívnosť trestného konania“.
Trestný poriadok upravoval sťažnosť pre porušenie zákona a konanie o nej v tretej časti, pätnástej hlave (§ 291-§ 299). Sťažnosť pre porušenie zákona nebolo možné podať proti rozhodnutiu vyšetrovacieho orgánu, proti doposiaľ neprávoplatnému rozhodnutiu súdu alebo prokurátora. Sťažnosťou pre porušenie zákona nebolo možné napádať ani vadný postup konania, v ktorom nedošlo k rozhodnutiu ani výrok o treste, ktorý nebol v očividnom nepomere k stupňu nebezpečnosti trestného činu pre spoločnosť. Okruh oprávnených subjektov na podanie tohto prostriedku ostal nezmenený. V prípadoch, keď k porušeniu zákona došlo v prospech obvineného, zákon ustanovil lehotu na podanie návrhu oprávneným subjektom, ako aj lehotu na rozhodnutie, ktorým by sa konštatovalo, že bol porušený zákon a zrušilo napadnuté rozhodnutie. O sťažnosti pre porušenie zákona konal a rozhodoval Najvyšší súd. 6)
III. Právna úprava podľa Trestného poriadku z r. 1961
Uvedená právna úprava bola nahradená zákonom č. 141/1961 Zb. o trestnom konaní súdnom (Trestný poriadok).
Trestný poriadok z r. 1961 (ďalej aj len „Tr. poriadok“ alebo „Tr. por.“) v podstate nadviazal na predchádzajúce procesné predpisy týkajúce sa sťažnosti pre porušenie zákona. Podľa komentára k Tr. poriadku z r. 1963, sťažnosť pre porušenie zákona ako (fakultatívny) mimoriadny opravný prostriedok proti právoplatným rozhodnutiam súdov alebo prokurátora bola určená na to, aby sa urobila náprava a odstránili dôsledky porušenia zákona v právoplatných rozhodnutiach, a to predovšetkým v závažných prípadoch, kde to vyžadoval záujem spoločnosti alebo oprávnený záujem jednotlivca. Súčasne sa malo dbať na upevňovanie zákonnosti a na druhej strane, aby sa neoslabovala stabilita právoplatných rozhodnutí. 7) Podľa teórie trestného práva procesného, sťažnosť pre porušenie zákona (obdobne ako obnova konania) smerovala ako proti právoplatným uzneseniam, tak aj proti rozsudkom. Sťažnosť pre porušenie zákona však smerovala predovšetkým proti právnym chybám, ktoré mohli byť známe už v dobe pred právoplatnosťou rozhodnutia. Slúžila tiež k náprave pochybení v skutkovom základe rozhodnutí, ak bolo také pochybenie dôsledkom chybného právneho posúdenia alebo vadného postupu konania. 8)
Úprava sťažnosti pre porušenie zákona a konania o nej (konanie o sťažnosti pre porušenie zákona, rozhodnutie o sťažnosti pre porušenie zákona, event. nové prejednanie a rozhodnutie o veci) bola obsiahnutá v tretej časti, sedemnástej hlave (§ 266- § 276). Porušením zákona sa rozumelo predovšetkým porušenie Trestného zákona alebo Trestného poriadku, ale aj porušenie iného predpisu, ktorý bol súčasťou právneho poriadku. Okruh osôb legitimovaných na podanie tohto prostriedku ostal nezmenený.
Neskoršími zmenami Tr. poriadku sa doplnila predovšetkým možnosť podania sťažnosti pre porušenie zákona zo strany generálneho prokurátora aj proti právoplatným rozhodnutiam vyšetrovateľa (vyhľadávacieho orgánu). V takom prípade prichádzala sťažnosť pre porušenie zákona do úvahy len vtedy, ak príslušný prokurátor už nemohol také rozhodnutie sám zrušiť, event. nahradiť vlastným rozhodnutím podľa § 174 ods. 2 písm. e) Tr. por. Pri uznesení o zastavení a prerušení trestného stíhania alebo o postúpení trestnej veci bolo uvedené výlučné oprávnenie prokurátora v záujme právnej istoty obmedzené (pomerne krátkou) lehotou 15 dní. 9) Tento právny stav sa vo svojej podstate zachoval bez väčších zmien až do r. 2005. V období účinnosti predchádzajúceho Trestného poriadku došlo k vývoju judikatúry aj k ustanoveniu § 266 a nasl. Tr. por., uverejnenej v komentárovej literatúre 10) alebo dostupnej v systéme ASPI.
Postup prokurátorov pri vybavovaní podnetov na podanie sťažnosti pre porušenie zákona podľa § 266 Tr. por. upravoval Príkaz generálneho prokurátora SSR por. č. 2/1970 z 20.10.1970, v znení opatrenia generálneho prokurátora SSR z 20.2.1989 sp. zn. Spr II 44/89. Tento príkaz bol zrušený Príkazom generálneho prokurátora SR por. č. 4/1999 z 31.3.1999. Uvedený predpis podrobne upravoval postup, ak podkladom na podanie sťažnosti pre porušenie zákona bol podnet fyzickej alebo právnickej osoby. Ustanovenia príkazu platili primerane aj pri preskúmavaní zákonnosti právoplatného rozhodnutia z vlastnej iniciatívy (z podnetu generálnej prokuratúry).
IV. Právna úprava podľa súčasného Trestného poriadku
Úprava inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní v zákone č. 301/2005 Z.z. Trestný poriadok v znení neskorších predpisov (ďalej aj len „Tr. por.“) je obsiahnutá v ôsmej hlave tretej časti (§ 363- § 367).
Zavedením tohto nového inštitútu sa posilnila právomoc generálneho prokurátora SR v prípravnom konaní a zvýšila sa jeho zodpovednosť za zákonnosť rozhodovania prokurátorov a policajtov v tomto štádiu konania. 11)
K dôležitej zmene v úprave inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní došlo novelou Tr. por., vykonanou zák. č. 401/2015 Z.z. v smere, že v ust. § 363 ods. 1 Tr. por. sa vypustila druhá veta „Porušením zákona sa rozumie podstatné pochybenie, ktoré mohlo ovplyvniť rozhodnutie vo veci“. Ďalej došlo k zmene v ust. § 364 ods. 3 Tr. por. týkajúcej sa zjednotenia lehoty, v ktorej môže generálny prokurátor rozhodnúť o zrušení právoplatného rozhodnutia orgánov prípravného konania.
Z právnej úpravy zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní v súčasnom Trestnom poriadku sú zrejmé určité znaky, charakterizujúce podstatu a prípustnosť tohto inštitútu. Zákon zveril kompetenciu rozhodovania výlučne do rúk generálneho prokurátora SR, a to vzhľadom na jeho postavenie, pôsobnosť a predmet tohto mimoriadneho opravného prostriedku, ktorým sú právoplatné rozhodnutia orgánov prípravného konania. Ďalším znakom je dôvod uplatnenia, t.j. porušenie zákona. Z hľadiska spôsobu vybavenia opravného prostriedku ide o uplatnenie kasačného princípu.
Obdobne ako tomu bolo za predchádzajúcej právnej úpravy, ani v súčasnom Tr. poriadku nie sú jednotlivými ustanoveniami presne vymedzené rozhodnutia prokurátora alebo policajta, voči ktorým generálny prokurátor je oprávnený uvedený inštitút využiť. Okruh právoplatných rozhodnutí v zmysle § 363 ods. 1 Tr. por., od účinnosti Trestného poriadku, príkladmo uvádzala komentárová literatúra. 12)
Postup prokurátorov v konaní o mimoriadnych opravných prostriedkoch upravuje príkaz Generálneho prokurátora SR por. č. 4/2006 z 31.1.2006 v znení neskorších zmien. Pri jednej zo zmien a doplnení tohto príkazu, a to Príkazom generálneho prokurátora SR por. č. 3/2012 z 29.2.2012 došlo okrem iného aj k zmene rozsahu použitia oprávnenia generálneho prokurátora SR, a to vo vzťahu k uzneseniu, ktorým sa podľa § 206 Tr. por. rozhodlo o vznesení obvinenia.
Podľa platného právneho stavu, oprávnenie generálneho prokurátora SR podľa § 363 a nasl. Tr. por. sa teda neobmedzuje len na rozhodnutia vo veci samej, ale aj na rozhodnutia ktorými sa neukončuje prípravné konanie, ale ktorých vydanie je nevyhnutné pre zákonný a rýchly priebeh prípravného konania, a to vrátane rozhodnutia, ktorým bolo rozhodnuté o vznesení obvinenia podľa § 206 ods. 1 Tr. por. 13)
Na tomto mieste je potrebné vrátiť sa späť a porovnať zámer zákonodarcu a koncepciu inštitútu zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní, ktorá sa prejavila prijatím zák. č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok a odôvodnenie neskorších legislatívnych zmien v r. 2015. Ako bolo uvedené v úvode tohto príspevku, uvedeným mimoriadnym opravným prostriedkom bolo potrebné umožniť, aby generálny prokurátor napravil nezákonnosť vo veciach, v ktorých ešte nekonal súd a v prípravnom konaní prokurátor rozhodol podľa § 214, § 215, § 216 Tr. por., alebo došlo k chybnému postupu konania. Tejto koncepcii odôvodnenie zmeny ust. § 363 ods. 1 Tr. por. zákonom č. 401/2015 Z.z., ktorým sa s účinnosťou od 1.1.2016 zmenil a doplnil aj Trestný poriadok nezodpovedá. V dôvodovej správe, v časti týkajúcej sa zmeny citovaného ustanovenia sa totiž okrem iného uvádzalo, že „... Je však potrebné, aby mal generálny prokurátor možnosť zrušiť akékoľvek rozhodnutie (procesné, medzitýmne, meritórne) prokurátora alebo policajta v prípravnom konaní, samozrejme, za podmienky, že ide o rozhodnutie, ktorým bol porušený zákon, resp. jeho vydaniu predchádzal nezákonný postup.“ 14)
Je potrebné objektívne uviesť, že na otázku, či sa má oprávnenie generálneho prokurátora vzťahovať aj na uznesenie o vznesení obvinenia od počiatku boli (a sú) medzi prokurátormi rôzne názory. Nie je účelom tohto článku zaoberať sa počtom návrhov oprávnených osôb na zrušenie právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní, ani počtom návrhov, ktorým bolo vyhovené, resp. celkovým počtom zrušených uznesení o vznesení obvinenia a nadväzujúcich rozhodnutí využitím tohto oprávnenia generálneho prokurátora SR. Opodstatnenosť alebo neopodstatnenosť toho- ktorého zákonného ustanovenia vždy preukáže prax. Za nedostatok právnej úpravy § 363 a nasl. Tr. por. však osobne považujem značný počet uznesení (dokonca aj príkazov) prokurátora a policajta vydaných v prípravnom konaní, ktoré možno zrušiť, čím sa trestné konanie značne zaťažuje a spomaľuje. Neobmedzuje sa totiž len na rozhodnutia vo veci samej, ale aj na rozhodnutia o inej otázke (napr. o výške náhrady a odmeny tlmočníka alebo prekladateľa, o uložení poriadkovej pokuty, o vrátení veci, o pribratí znalca a iné). V týchto a podobných prípadoch býva jeho použitie možno menej časté, na druhej strane podľa všeobecných ustanovení Tr. por. sa zásadne proti každému uzneseniu pripúšťa sťažnosť, ak ju zákon špeciálne nevylučuje. Ust. § 363 a nasl. by sa mali eliminovať zrejme len závažné prípady a možnosť zrušiť právoplatné rozhodnutie obmedziť len na najdôležitejšie (meritórne) rozhodnutia v prípravnom konaní, resp. rozhodnutia, ktoré vzhľadom na ich procesný význam a účinky sú predpokladom ďalšieho priebehu trestného stíhania. Vo vzťahu k uzneseniu o vznesení obvinenia možno uviesť, že je uznesením vydávaným v úvodnej fáze vyšetrovania (skráteného vyšetrovania), pričom musia byť splnené zákonom stanovené podmienky. Je potrebné zvýrazniť súvis tohto rozhodnutia aj s niektorými ustanoveniami druhej a tretej časti Tr. por., upravujúcim dozor a úkony prokurátora a súdne konanie. V zmysle § 234 ods. 2 veta prvá Tr. por., obžalobu možno podať len pre skutok, pre ktorý sa vznieslo obvinenie. Trestné stíhanie pred súdom sa koná len na podklade obžaloby alebo návrhu na dohodu o vine a treste, ktoré podáva a pred súdom zastupuje prokurátor (§ 237 ods. 1 Tr. por.). Súd môže rozhodovať len o skutku, ktorý je uvedený v obžalobnom návrhu (§ 278 ods. 1 Tr. por.). Nemenej dôležitou otázkou je, že uznesenie o vznesení obvinenia sa spravidla (ak nie je narušený tzv. verejný záujem) dotýka aj záujmov poškodeného. Preto by bolo v súlade s požiadavkou aj jeho právnej istoty, aby na vydanie tohto druhu uznesení boli splnené zákonné podmienky. Nápravu nezákonných rozhodnutí je však nevyhnutné realizovať (zrejme) v nie príliš dlhej lehote po nadobudnutí ich právoplatnosti.
Jednou z diskutovaných otázok je aj využitie oprávnenia generálneho prokurátora SR voči uzneseniu o začatí trestného stíhania podľa § 199 ods.1 (alebo aj podľa ods.2) Tr. por. P. Šamko v príspevku uverejnenom 9.9.2021 v internetovom časopise Právne listy pod názvom „Skutočne nemôže generálny prokurátor zrušiť uznesenie o začatí trestného stíhania vo veci podľa § 363 Tr. por?“ dochádza k záveru, že nič nebráni analogickému využitiu tohto oprávnenia aj na právoplatné rozhodnutia orgánov činných v trestnom konaní, ktoré predchádzajú vydaniu uznesenia o vznesení obvinenia. Podmienkou podľa neho je, aby sa tak stalo v prípadoch zisteného podstatného (výnimočného) porušenia zákona. Autori jednej z učebníc trestného práva procesného naproti tomu zastávajú názor, že uznesenie o začatí trestného stíhania a naň nadväzujúce rozhodnutia vydané v prípravnom konaní až do vznesenia obvinenia generálny prokurátor nepreskúmava v rámci mimoriadneho konania a v rámci tohto konania ich nemôže zrušiť. Takému postupu bráni znenie § 366 ods. 1 Tr. por., z ktorého je evidentné, že generálny prokurátor musí v zrušovacom uznesení vysloviť, či zákon bol porušený v prospech alebo v neprospech obvineného. 15) Osobne som náchylný prikloniť sa k názoru, že generálny prokurátor SR využiť uvedené oprávnenie aj vo vzťahu k uzneseniu o začatí trestného stíhania v niektorých, skutočne závažných prípadoch hrubého porušenia zákonných ustanovení (aj za súčasného „nejasného“ právneho stavu) môže a musí. Aj vo vzťahu k uzneseniu o začatí trestného stíhania platí, že neexistuje žiadny iný procesný postup, ako napraviť nezákonný stav v predsúdnom konaní, len zastavenie trestného stíhania podľa § 215 Tr. por. Problémom je, že zastavenie trestného stíhania je jedným zo spôsobov skončenia prípravného konania, uznesenie sa teda vydáva na konci vyšetrovania, po vykonaní všetkých dostupných úkonov. Ďalším problémom je, ktorý subjekt by zastavovacie uznesenie vydal. Príslušný policajt ? Zrejme nie, ten svoj názor na vec vyjadril vydaním uznesenia o začatí trestného stíhania. Dozorový prokurátor? Ten tiež zrejme nie, lebo svoj právny názor vyjadril preskúmaním a akceptovaním vydaného uznesenia. A tzv. negatívny pokyn smerujúci k zastaveniu trestného stíhania nadriadený prokurátor podľa platných predpisov o prokuratúre vydať nemôže (§ 6 ods. 8 zák. č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v znení nesk. predpisov).
V. Vzťah k iným ustanoveniam Trestného zákona a Trestného poriadku
Inštitút zrušenia právoplatných rozhodnutí v prípravnom konaní súvisí s inými hmotno a procesno- právnymi ustanoveniami. Porušením zákona sa rozumie porušenie nielen ustanovení Trestného zákona (napr. či skutok vyčerpáva skutkovú podstatu trestného činu) alebo Trestného poriadku (napr. ustanovenia upravujúce základné zásady trestného konania, ustanovenia týkajúce sa príslušnosti, zaujatosti, doručovania uznesení, samotného postupu konania a rozhodnutia, náležitostí uznesení a pod.), ale aj porušenie iného právneho predpisu, z pohľadu ktorých je potrebné rozhodnutie preskúmať. Pojem právoplatné uznesenie je upravený v ust. § 184 Tr. por. Vo vzťahu k prípravnému konaniu vedenému v konkrétnej trestnej veci je nesporné (a vyplýva to aj z čl. 7 ods. 4 citovaného príkazu generálneho prokurátora SR o postupe prokurátorov v konaní o mimoriadnych opravných prostriedkoch), že v čase konania podľa § 363 a nasl. Tr. por. nie je možné skončiť prípravné konanie niektorým z (meritórnych alebo predbežných) rozhodnutí uvedených v 5. dieli 2. hlavy 2. časti Trestného poriadku, a ani podať obžalobu. Prednosť rozhodnutia generálneho prokurátora SR o návrhu obvineného podľa § 363 Tr. por. pred rozhodnutím príslušného prokurátora v prípravnom konaní je zvlášť významná vo väzobných trestných veciach.
VI. Z judikatúry Ústavného súdu SR k § 363 ods. 1 Tr. por.
Z dostupnej judikatúry Ústavného súdu SR je potrebné príkladmo poukázať na uznesenie sp.zn. III. ÚS 371/2014 zo 17.6.2014, podľa ktorého rešpektovanie práva na spravodlivý proces prokuratúrou ako orgánom dozoru nad zákonnosťou prípravného konania je potrebné skúmať s ohľadom na prípravné konanie ako celok. Odňatie možnosti realizovať svoju obhajobu v prípravnom konaní je možné napraviť, pokiaľ strana obhajoby takú možnosť, hoci neskôr, vo fáze prípravného konania dostane.
Z ďalších rozhodnutí možno uviesť uznesenie Ústavného súdu SR, sp. zn. II. ÚS 494/2014 z 22.8.2014 k princípu nestrannosti rozhodovania vylučujúcemu, aby generálny prokurátor podľa § 363 ods. 1 Tr. por. preskúmal na základe návrhu obvineného zákonnosť rozhodnutia o zamietnutí sťažnosti proti uzneseniu o vznesení obvinenia, ktoré sám vydal. Z odôvodnenia uznesenia je povšimnutiahodná úvaha senátu, podľa ktorej síce rešpektuje právomoc generálneho prokurátora interpretovať § 363 a nasl. Tr. por., avšak s odkazom na výklad platnej právnej úpravy, dôvodovú správu k zák. č. 301/2005 Z.z. a podobnú právnu úpravu v § 174a TrŘ v Českej republike sa mu využitie tohto oprávnenia vo vzťahu k uzneseniu o vznesení obvinenia javí ako otázne.
VII. Právna úprava v Českej republike
V Českej republike nebola doposiaľ vykonaná rekodifikácia trestného práva procesného. Platný a účinný zák. č. 141/1961 Sb. o trestním řízení soudním (trestní řád) ve znení pozdějších předpisů a nálezů Ústavního soudu ČR (ďalej len „TrŘ“), upravuje obdobný inštitút v § 174a. Podľa tohto ustanovenia môže najvyšší štátny zástupca v lehote do troch mesiacov od právoplatnosti zrušiť nezákonné uznesenie nižšieho štátneho zástupcu o nestíhaní podozrivého podľa § 159d odst. 1, o zastavení trestného stíhania alebo o postúpení veci, s výnimkou uznesení vydaných európskym povereným žalobcom alebo európskym žalobcom.
Zakotvenie mimoriadneho kasačného oprávnenia najvyššieho štátneho zástupcu novelou trestního řádu z r. 2001 bolo odôvodnené najmä tým, že pokiaľ by Najvyšší súd ČR z podnetu dovolania mohol rušiť právoplatné meritórne rozhodnutia z prípravného konania, zasahoval by tým, hoci nepriamo, do výlučného oprávnenia štátneho zástupcu ako orgánu verejnej žaloby, príp. do určitej miery aj do zásady legality v zmysle § 2 ods. 3 TrŘ. S určitou dávkou „závisti“ možno konštatovať, že česká trestnoprocesná literatúra sa okrem všeobecnej charakteristiky, vzťahu uvedeného inštitútu k sťažnosti pre porušenie zákona (§ 266 až § 276) a dovolaniu (§ 265a až § 265s TrŘ), ale aj k výkonu dohľadu podľa zákona o štátnom zastupiteľstve, ďalej podrobne zaoberá aj rozsahom oprávnenia najvyššieho štátneho zástupcu, lehotou na jeho uplatnenie, podkladmi na výkon tohto oprávnenia a postupom štátneho zástupcu po zrušení uznesenia o zastavení trestného stíhania alebo o postúpení veci. 16)
Komentár k TrŘ poukazuje na to, že zmyslom tejto úpravy je snaha zabezpečiť náležité preskúmanie vymedzených uznesení nižších štátnych zástupcov, ktoré mohli byť už preskúmané nadriadeným štátnym zástupcom na základe sťažnosti obvineného alebo poškodeného a dodržanie obžalovacej zásady v zmysle § 2 ods. 8 TrŘ. Oprávnenie najvyššieho štátneho zástupcu podľa § 174a sa charakterizuje jednak ako mimoriadne, pretože sa uplatňuje proti právoplatným rozhodnutiam, ktoré sú v zásade rozhodnutiami meritórnymi a konečnými, jednak ako fakultatívne. Z judikatúry k § 174a TrŘ možno uviesť rozhodnutie TR NS 15 /2005-T 788, podľa ktorého otázku, či najvyšší štátny zástupca postupoval zákonným spôsobom pri uplatnení svojho oprávnenia rušiť uznesenia nižších štátnych zástupcov o postúpení veci, nemôžu súdy (napr. v rámci predbežného prejednania obžaloby) riešiť ako predbežnú otázku podľa § 9 ods. 1 TrŘ. 17)
VIII. Záver
Z predchádzajúceho textu je zrejmé, že právna úprava zrušenia právoplatných rozhodnutí orgánov činných v trestnom konaní v našich podmienkach prešla určitým vývojom. Rovnako ako v Českej republike, ani v našich podmienkach trestnoprocesná úprava nepoznala obdobný inštitút. V zásade možno uviesť, že súčasná právna úprava tohto mimoriadneho opravného prostriedku zodpovedá koncepcii slovenského prípravného konania (trestného konania), kde sa kladie dôraz na väčší formalizmus, rozsah procesných práv a záruk obvineného. Jednoznačne je potrebné uviesť, že využitie existujúceho oprávnenia generálneho prokurátora SR v ktorejkoľvek trestnej veci je potrebné rešpektovať. Je to nielen otázka dodržiavania zákona, ale aj otázka dôvery v objektívnosť a nestrannosť generálneho prokurátora SR. Vzhľadom na podstatu tohto inštitútu je bez významu otázka organizačného zaradenia orgánu, ktorý pôvodne vo veci rozhodol. Aktuálne dianie ukazuje, že aj s týmto inštitútom sa môžu spájať niektoré praktické, aplikačné problémy, ale aj otázky smerom do budúcnosti. Má sa zachovať súčasný koncept úpravy tohto inštutútu? Majú byť taxatívne (predovšetkým v Tr. poriadku) vypočítané rozhodnutia, voči ktorým je generálny prokurátor oprávnený využiť dané oprávnenie a ktoré to majú byť? Osobne sa prikláňam k názoru o potrebe existencie takého procesného inštitútu, ktorý v zabezpečí nápravu (taxatívne určených) nezákonných rozhodnutí v prípravnom konaní, v nie príliš dlhej lehote po nadobudnutí ich právoplatnosti. Je tomu tak preto, aby existoval účinný prostriedok nápravy, ak sa v trestnoprávnej praxi vyskytne prípad absolútne hrubého nerešpektovania dôležitých ustanovení zákona. Preto tejto problematike bude potrebné venovať primeranú pozornosť, resp. o nej ďalej diskutovať. Prípadné zmeny by sa nemali realizovať na základe subjektívneho presvedčenia o nesprávnosti rozhodnutia v jednotlivej veci. Bude potrebné sa zamyslieť nad prípadnými zmenami, vecne a odborne prednesenými argumentmi v prospech alebo neprospech uvedeného inštutútu. V tejto diskusii a pri event. následnej novelizácii dotknutých ustanovení Trestného poriadku by však mali prevládnuť výlučne odborné stanoviská.
Poznámky:
1) Pozri napr. Ivor, J. a kol. Trestné právo procesné. Bratislava: Iura Edition, 2006, s. 727.
2) Dôvodová správa k zákonu č. 301/2005 Z.z Trestný poriadok.
3) Minárik, Š. a kol. Trestný poriadok. Stručný komentár. 2. vydanie. Bratislava: Iura Edition, 2010, s. 149 a nasl.
4) K tomu pozri Worel, O., Milota, A., Stuna, S. Trestní řád platný na Slovensku a Podkarpatské Rusi (doplnený pozdějšími zákony i zásadními nálezy bývalé kurie v Budapešti Trestního řádu dřívě uherského). 2. doplnené vydanie. Kroměříž 1922, s. 26 a nasl., z neskorších publikácií obdobne Ráliš, A.: Trestné právo procesné. 2. vydanie. Bratislava: Justitia 1942, s. 121 a nasl.
5) Šimák, J. a kol. Trestný poriadok a predpisy s ním súvisiace. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo politickej literatúry, 1953, s. 222 a nasl.
6) Jelínek, E. a kol. Trestný poriadok a predpisy s ním súvisiace. Bratislava: Slovenské vydavateľstvo politickej literatúry, 1958, s. 346 a nasl.
7) Tolar, J. a kol. Trestný poriadok. Komentár. Bratislava: Osveta, 1963, s. 592 a nasl.
8) Solnař, V. a kol. Československé trestní řízení. Praha: Orbis, 1963, s. 275 a nasl.
9) Růžek, A. a kol.: Trestný poriadok. Komentár. Bratislava: Obzor, 1977, s. 652 a nasl.
10) K tomu pozri napr. Mathern, V. a kol.: Trestný zákon, Trestný poriadok a súvisiace predpisy. Bratislava: Ister science press, 1994, s. 538 a nasl.
11) Čentéš, J. a kol. Trestné právo procesné. Všeobecná a osobitná časť. Šamorín: Heuréka, 2012, s. 633.
12) Porovnaj napr. Minárik, ref. 3, s. 898 a nasl., Čentéš, J. a kol. Trestný poriadok. Veľký komentár. 2. aktualizované vydanie. Bratislava: Eurokódex 2015, s. 659 a nasl.
13) Čentéš, ref. 11, s. 633-634.
14) Dôvodová správa k zák.č. 401/2015 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 153/2001 Z.z. o prokuratúre v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
15) Čentéš, ref. 11, s. 633.
16) Porovnaj napr. Šámal, P., Novotný, F., Ružička, M., Vondruška, F., Novotná, J. Přípravné řízení trestní. Praha: C. H. Beck, 2003, s. 1068-1074.
17) Šámal, P. a kol. Trestní řád. Komentář. I. díl. 5. vydání. Praha: C. H. Beck, 2005, s. 1342 a nasl.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.