JUDr. Patrik Števík, sudca Okresného súdu Bratislava II
Už
Platón vedel, že bez právneho štátu niet demokracie, pripomínajme si to
V živote človeka, ako aj v živote spoločnosti nie je všetko samozrejmé. Nič
ušľachtilé a hodnotné sa nedeje bez námahy. Bez fyzického nasadenia a
starostlivosti o dušu zanecháva človek po sebe iba neporiadok, zlo,
degeneráciu, sprostotu či úbohosť.
Dejiny ako lineárno-cyklický proces prinášajú človeku rovnaké témy, výzvy a riešenia.
S Ciceronovým návodom Historia est magistra vitae (história je učiteľkou
života) môžeme zvládnuť úskalia spoločenského života s väčšou ľahkosťou
a bravúrou aj my v dnešných turbulentných a rizikových časoch.
Osud mi doprial žiť v časoch, keď európsky človek stratil záujem o
starostlivosť o dušu, následkom čoho vážne zlyháva celá spoločnosť. Keď Platón
definoval koncepciu starostlivosti o dušu, netušil, že sa raz stane
vlastným jadrom európskej identity. Iba európsky kultúrny okruh považuje dušu
nielen za nositeľku života, ale aj za nositeľku vedenia a vedomia.
Uchopením tejto gréckej myšlienky reprezentovanej platonizmom sa stala Európa
kultúrnym a civilizačným hegemónom sveta. Vyše dvetisíc rokov Európa dominovala
vo filozofii, štátovede, umení, vede a technike.
Pri demokracii sa treba vracať do antiky
Starostlivosťou o dušu dosiahol európsky človek aj na projekt demokracie a
právneho štátu. Ako jediný na našej planéte. Ideál vlády ľudu a jej ochrancu
právneho štátu dodnes napodobňujeme s menším či väčším úspechom. Je produktom
prirodzeného práva rovnako ako koncept ľudských práv.
Už dlhší čas je zrejmé, že v 21. storočí zažívajú demokracia a právny štát
ťažkú krízu práve tam, kde vznikli – v Európe. Pod vplyvom vedecko-technickej
revolúcie a pohodlného spôsobu života európske spoločenstvo rokmi zabudlo na
sebadisciplínu, rozumnosť a zodpovednosť, ktoré sú pre existenciu a fungovanie
demokracie a právneho štátu bytostne dôležité.
Práve skutočnosť, že demokracia je vláda ľudu, kladie na toto vysnívané štátne
zriadenie veľké nároky. Na tých, čo vládnu, i na tých, ktorí mandát vlády
udeľujú. Toto riziko zneužívania moci na jednej strane a neuvedomelosti davu na
druhej strane bolo predmetom mnohých filozofických či štátnopolitických
traktátov a dialógov.
Považujem za prejav neúcty nevedieť, kde má myšlienka svoj domov. Preto
vynechám novodobé a súčasné teórie liberalizmu, demokracie a právneho štátu a
prenesiem sa priamo do antického Grécka, ku zdroju vzniku inštitútov
demokracie, právneho štátu a mnohých ďalších pre Európu nenahraditeľných
hodnôt. Robím tak aj preto, lebo staršia myšlienka overená časom má
neporovnateľne vyššiu hodnotu ako tá novšieho dáta, ktorá z nej iba vychádza.
Demokracia môže byť nestabilná
Keďže demokracia vznikla v Aténach, je pochopiteľné, že jej výhody či
nevýhody ako prví opísali tí, čo ju zažili na vlastnej koži. Podrobili ju
kritike a upozornili na jej úskalia. Pre človeka filozoficky vzdelaného nie je
prekvapením, že práve Platónova metafyzika tematicky vyčerpala celý priestor
bytia, ktorého súčasťou sú aj štátnopolitické otázky.
Vidiac, ako demokratický režim v Aténach zbavil života Sokrata, nešetril Platón
kritikou na demokratický spôsob vlády. Smrť Platónovho priateľa nám bude navždy
pripomínať zlyhanie demokratického systému vládnutia potlačovaním slobody
prejavu a segregáciou názorov na prijateľné a dezinformačné či
konšpiračné. Nie je rozhodujúce, že antická demokracia nebola zastupiteľskou,
ale uplatňovala sa priamou formou.
Platón vo svojich skorších dielach nepovažoval demokraciu za najlepšiu formu
vlády. Z vlastných skúseností si uvedomuje jej riziká a možnosť sebazničenia,
ak prestane byť rozumná a zodpovedná. Mysliteľ je skeptický k uvedomelosti
davu, ktorý volí exekutívu, čo môže mať za následok neschopných mocipánov. Z
dlhodobého hľadiska ju považuje za nestabilnú.
Demokracia potrebuje cnostných vodcov
Sokratovými ústami Platón tvrdí, že demokratické zriadenie doplatí na to, že
bude chcieť vyhovieť všetkým. Chudobní budú chcieť časť majetku bohatých a
demokracia im to dá. Mladí budú chcieť práva starých, ženy budú chcieť práva
mužov a cudzinci budú chcieť práva občanov. Demokracia im to dá. Zločinci budú
chcieť obsadiť verejné funkcie a demokracia im to umožní. A až zločinci
demokraciu nakoniec ovládnu, pretože zločinci od prírody bažia po pozíciách
moci, vznikne tyrania horšia, než dokáže najhoršia monarchia alebo oligarchia.
Podľa Platóna je v demokracii najvyšším dobrom sloboda. Ľudia môžu slobodne
robiť to, čo chcú, a žiť tak, ako uznajú za vhodné. V tomto vidí zárodok
nerozumnosti a nezodpovednosti, ktorá skôr či neskôr demokraciu pochová.
Demokratický človek je podľa jeho pozorovaní pohltený
nepotrebnými túžbami, pričasto sa zaoberá myšlienkami, čo si kúpi za svoje
peniaze, a hromadí majetok. Platón tvrdí, že demokratický človek sa viac stará
o svoje peniaze než o to, ako môže pomôcť druhým. Absolútna rovnosť podľa neho
prináša jedincov hľadajúcich moc, ktorí sú motivovaní osobnými záujmami a
ziskom. Dokážu byť ľahko skorumpovateľní, čo môže nakoniec priviesť spoločnosť
k tyranii.
Demokratická forma vlády je podľa Platóna nestabilná, lebo jej často chýbajú
vodcovia s potrebnými schopnosťami a morálkou. Bez kontinuálne schopných a cnostných vodcov je to nebezpečná forma vlády.
Bez právneho štátu niet demokracie
Napriek tomu Platón na sklonku svojho veku, pod vplyvom svojich životných
skúseností, pripustil, že demokracia môže fungovať. Vždy si dostatočne
uvedomoval hodnotu slobody, ale ako elitný jedinec musel nevyhnutne narábať aj
s inými kategóriami, na ktorých stojí človek a spoločnosť. Celý život sa
pokúšal vytvoriť ideálny model štátu, ktorý by priniesol harmonický vzťah
z pohľadu slobody jednotlivca, zmysel pre celok, zodpovednosť, rozumnosť,
múdrosť a spokojnosť všetkých.
Vo svojom poslednom diele Zákony vytvoril model spoločenského
zriadenia, v ktorom má demokracia nezastupiteľné miesto obohatené o múdrosť
aristokracie. Garantom a ochrancom tohto zriadenia urobil zákony. Definoval tak
pojem a význam právneho štátu, bez ktorého nie je možné uvažovať o demokracii.
Úlohou právneho štátu je zabezpečiť stabilitu a trvácnosť demokratického
zriadenia. Mechanizmy právneho štátu majú ochrániť demokraciu pred
kriminálnikmi, korupčníkmi, prospechármi, pred ľuďmi s totalitnými sklonmi
a neschopnými ľuďmi.
Mnoho Platónových myšlienok v diele Zákony obstálo v skúške časom.
Postrehy, že absolútna moc absolútne kazí a že nikto v štáte nesmie byť vyňatý
z pôsobnosti právneho štátu, by mali byť dnes pre Európu návodom. Rovnako ako
myšlienka, aby zákon spájal presvedčovanie s donútením. Účel presvedčovania
majú plniť dôvodové správy k zákonom a verejná rozprava pred prijatím zákona.
Majster Platón toho ešte veľa napísal o demokracii a právnom štáte. A po ňom aj
jeho priateľ Aristoteles.
Riziká vývoja v demokracii
To, čo bolo v Aténach prvým experimentom s názvom demokracia, sa v antickom
Ríme stalo 400-ročnou tradíciou. Rímsku republiku riadila sústava vzájomne sa
kontrolujúcich orgánov. Rozhodnutia voleného aristokratického orgánu senátu
potvrdzoval plebejský snem, ktorý mohol prijímať aj vlastné rozhodnutia záväzné
pre senát. Orgány tribúnov ľudu so svojou zákonodarnou iniciatívou a funkcie
konzulov dopĺňali harmonizačné prvky bŕzd a protiváh.
Ani v dobe cisárstva Rímska ríša neopustila tradíciu demokracie. Obohatila ju
však prvkom aristokratickej múdrosti, presne v duchu Platónovho
diela Zákony. A priniesla človeku právo, poriadok, prosperitu, 250 rokov
trvajúci mier a bezpečnosť. Na tie časy prelomové hodnoty, na nich stojí aj
novodobá a súčasná teória a prax, s ktorou máme aj my osobnú skúsenosť.
Rovnako ako Platón, aj my cítime na vlastnej koži riziká demokracie, keď
prestávajú fungovať ochranné mechanizmy právneho štátu, rozum a zodpovednosť. A
aj my sa snažíme na tieto riziká poukazovať a vznášať výhrady.
Tento článok bol pôvodne publikovaný v denniku Štandard
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.