JUDr. Patrik Števík, sudca Okresného súdu Bratislava II
Záväzok sudcu voči spoločnosti vymedzený právnym štátom
"Sudca nie je úradník, ktorý zavrie dvere svojej kancelárie a môže zabudnúť. Pracovným priestorom sudcu je život sám. Život prinášajúci neustály zápas o pravdu a spravodlivosť. Tento zápas sudca zvádza v pojednávacej miestnosti, vo svojom domove a na verejnosti. Je to jeho záväzok voči spoločnosti za privilégium vykonávať jedno z najušľachtilejších povolaní vôbec."
Charakter, odvaha a odbornosť sú základné atribúty, ktorými by mal disponovať
každý sudca. Byť sudcom znamená byť súčasťou jednej z mocí v štáte - súdnej
moci, bez ktorej nie je možný právny štát a teda ani demokracia. Je to česť a
zodpovednosť zároveň. Zodpovednosť za celú krajinu a za spoluobčanov, ktorí si
plnia svoje povinnosti na iných pozíciách v štáte.
Ak má justícia plniť funkciu moci v štáte, musí byť nezávislá. Na túto tému
boli napísané tisíce kníh od Platóna cez Montesquieho až po súčasnosť. Do
európskej praxe nevyhnutnosť nezávislosti definitívne zaviedli antickí
Rimania. Bolo by veľmi neobozretné nechať ochranu nezávislosti súdnej moci iba
na zákonodarnú moc a exekutívu, voči ktorým má vykonávať súdna moc kontrolnú
právomoc. Zvlášť, ak z poznania histórie vyplýva, že výkonná moc, podporovaná
parlamentným zhromaždením, má vždy tendenciu zasahovať do nezávislosti súdnej
moci alebo ju dokonca ovládnuť. Súdna moc je korektívom zvyšných dvoch mocí v
štáte, aby neskĺzali k totalite a prijímali zákony, ktoré budú rozumom bez
vášne a nebudú podkopávať princípy demokratického zriadenia.
Byť exekutívou v demokratickej krajine je náročná úloha. V každom človeku
drieme určitý totalitný prvok vyplývajúci z jeho ega. Upadnúť do totalitného
myslenia a konania nie je preto zložité, ak sme nemorálni, nevzdelaní,
nekultivovaní a nemáme dostatočnú sebareflexiu a sebaovládanie. A ak sa skupina
ľudí s takýmito dispozíciami dostane v demokratickom štáte k moci a zlyháva pri
regulácii prirodzeného napätia medzi jednotlivými silami, musia sudcovia konať.
Svojou aktivitou sa musia postaviť na čelo hnutia, ktoré základné princípy
demokracie a právneho štátu ochráni. Lebo súdna moc je jediná čisto odborná a
úlohou sudcu je zabrániť pádu spoločnosti do totality.
Pozícia sudcu sa výrazne odlišuje od bežného úradníka, ktorý nemá takmer žiadny
manévrovací priestor a plní iba politickú vôľu. Naopak, sudca nesmie plniť
politickú vôľu a svojou odbornosťou, charakterom a odvahou musí konať iba v
záujme právneho štátu a v našich podmienkach aj demokracie. Musí tak konať v pracovnom,
ako aj v súkromnom živote. Sudca nie je úradník, ktorý zavrie dvere svojej
kancelárie a môže zabudnúť. Pracovným priestorom sudcu je život sám. Život
prinášajúci neustály zápas o pravdu a spravodlivosť. Tento zápas sudca zvádza
v pojednávacej miestnosti, vo svojom domove a na verejnosti. Je to jeho
záväzok voči spoločnosti za privilégium vykonávať jedno z najušľachtilejších
povolaní vôbec. Sudca je nositeľom súdnej moci, jej nezávislosti a predpokladom
fungovania právneho štátu.
Občan - sudca nikdy nesmie tolerovať porušovanie princípov právneho štátu,
demokracie a ľudských práv, vyplývajúce z ius
naturalis. Sudca nesmie byť vazalom pozitívneho práva a akejkoľvek
politickej vôle. Ak sa sudca nevzoprie politickým snahám obmedzovať nezávislosť
súdnej moci a mlčky dovolí schvaľovanie zákonov likvidujúcich právny štát ako
garanta demokracie, spolupodieľa sa ničení týchto hodnôt. Sudca, ktorý sa
štylizuje do pozície dobre plateného úradníka, nepatrí na svoju stoličku.
Takýto vytesňujúci a mlčiaci sudca svojím konaním neplní spoločenský účel. Ak
sudca rezignuje na status ochrancu demokracie a právneho štátu, podieľa sa na
ich rozklade. Takýto sudca svojím postojom priznáva, že nemá morálny problém
akceptovať súdenie podľa zákonov, ktoré môžu prijať totalitne zmýšľajúci
jedinci, a ktoré napokon rozložia tak krehké zriadenie, akým je zriadenie
demokratické. Stačí na to ústavná väčšina v parlamente.
"Citlivosť sudcu na porušovanie princípov právneho štátu musí byť výrazne vyššia ako u občana s iným vzdelaním a pracovným zameraním. Hrozbu napätia a toho, čo je už neznesiteľné, musí sudca identifikovať v predstihu svojou intelektuálnou bystrosťou a zabrániť tak ťažko napraviteľným škodám."
Mimorozhodovacia aktivita sudcu je dôležitá zvlášť v krajine
akou je Slovenská republika, kde si občania nemôžu uplatniť volebné právo v
priebehu volebného obdobia a kde štát nevytvoril pre občana možnosť účinne sa
brániť pred svojvôľou štátnych orgánov. Je tragédia, ak v krajine s prívlastkom
demokratická, si nemôžu občania uplatniť volebné právo v priebehu volebného
obdobia. A to za prísne splniteľných podmienok, aby sa z tohto inštitútu
nestalo pravidlo za účelom destabilizácie krajiny. Moc v demokratickej krajine
pochádza z ľudu a tento nástroj by pomohol zabezpečiť, aby na to mocipáni
nezabúdali.
Zastupiteľská demokracia znamená, že občania si na základe predvolebných sľubov
zvolia do parlamentu svojich zástupcov. Ak zvolení zástupcovia svoje sľuby
neplnia, občania musia mať možnosť uplatniť si volebné právo aj počas volebného
obdobia a mať možnosť stiahnuť ich z obehu. Za štyri roky sa dajú napáchať
ťažké škody na štáte a občanoch. Mementom by nám mali byť ústavné zmeny v roku
2020 a súčasné zámery vládnej moci zahalené závojom zmeny súdnej mapy. Otvorená
snaha aktuálneho vedenia štátu o inkvizičné postupy proti vopred vytypovaným
nepohodlným osobám v očakávaní, že príslušné orgány ich túžbu ochotne
splnia, je tiež silnou ranou pre princípy právneho štátu v Slovenskej
republike.
Garantom nezávislosti súdnej moci v Slovenskej republike má byť Súdna rada SR.
V zmysle Ústavy je Súdna rada orgánom legitimity súdnej moci. Zo slovenskej
praxe je však zrejmé, že Súdna rada koná v rozpore s Ústavou a nekoná ako orgán
legitimity súdnej moci.
Paradigmatickou súčasťou legitimity súdnej moci v právnom štáte je totiž jej
nezávislosť. Ak Súdna rada realizuje politiku vlády a parlamentu, koná v
rozpore s Ústavou a nemôže byť orgánom legitimity súdnej moci a jej
nezávislosti.
Na túto skutočnosť so znepokojením poukázala aj Rezolúcia Európskej asociácie
sudcov. A to, že v Slovenskej republike nie je Súdna rada nezávislým ústavným
orgánom súdnictva, ale politickým nástrojom moci, netají ani jej aktuálny
predseda.
V dobe, keď aj samotná Európska únia prehliada destabilizáciu právneho štátu na
Slovensku, si musíme pomôcť z vlastných zdrojov. A občan - sudca musí nájsť v
sebe odvahu a postaviť sa na čelo boja za demokraciu a právny štát. Nie však
iba vtedy, ak sú ohrozené jeho platové a geografické istoty. Vždy. Za seba, za
občanov a štát, ktorému adresuje sľub pri preberaní svojej funkcie.
Pre spoločensky zodpovedného sudcu je nepostačujúce prikrývať sa pozíciou
Ústavného súdu, ktorý je kreovaný v závislosti od politickej moci. Historická
skúsenosť zaraďuje sudcu medzi spoločenskú elitu. Slovo sudcu malo váhu v
každej spoločnosti, v ktorej nebol degradovaný na úroveň paragrafového úradníka.
Univerzálne vzdelaná osobnosť sudcu bola jednou zo záruk správneho hodnotového
smerovania pospolitosti. Starostlivosť o dušu by mala mať pre sudcu prednosť
pred starostlivosťou o svoj majetok. Iba uchopenie slobody vedúcej k platónskej
starostlivosti o dušu urobí zo sudcu človeka skutočne slobodného bez strachu a
závislosti v hraničných situáciách. Schopnosť súdiť a odbornosť sú bez slobody ducha
a zdravého charakteru pre spoločnosť neželanou príťažou.
Citlivosť sudcu na porušovanie princípov právneho štátu musí byť výrazne vyššia
ako u občana s iným vzdelaním a pracovným zameraním. Hrozbu napätia a toho, čo
je už neznesiteľné, musí sudca identifikovať v predstihu svojou intelektuálnou
bystrosťou a zabrániť tak ťažko napraviteľným škodám. Inak bude svojimi
rozhodnutiami slúžiť totalite rovnako ako ktorýkoľvek morálne zanedbaný
politik.
V zdravej demokratickej spoločnosti je sudca strážcom dodržiavania princípov
právneho štátu, demokratického zriadenia a ľudských práv. Rezignácia súdnej
moci na túto povinnosť prináša množstvo samozvaných ochrancov a strážnych psov,
ktorí často vedú spoločnosť do totalitnej budúcnosti. A to pod zásterkou dobre znejúcich
sloganov, ktorým občan uverí, lebo sudca mlčí.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.