Mgr. Marcela Kosová, členka Súdnej rady SR volená sudcami
Súdna rada a plnenie programového vyhlásenia vlády
Dovoľte na úvod citát z rozhovoru pod názvom: Poslanec Baránik: Žilinkovi som nikdy nedôveroval - [29.10.2021; domov.sme.sk; Zuzana Kovačič Hanzelová;Šimona Tomková]
„... Zostaňme ešte v rezorte. Objavila sa menšia výmena názorov medzi Evou Mišíkovou a ministerkou Kolíkovou. Išlo o to, či má pani Mišíková sedieť v súdnej rade, keďže ako advokátka zastupuje niektorých ľudí, ktorých sa týkajú radou riešené veci. V prípade konfliktu záujmov sa predsa sama môže vylúčiť. Nestačí to? To, že ako advokátka zastupuje nejakých ľudí, je prirodzené a neprekáža mi to. Prekáža mi, že nominantka vlády sa nestotožňuje s jej programovým vyhlásením. Vyjadrila sa proti zrušeniu právomoci generálneho prokurátora podľa paragrafu 363. Je nelogické, aby sa dala nominovať do takej vysokej funkcie, ak nesúhlasí ani s časťou programového vyhlásenia, ktoré sa týka jej oblasti. Nemali by v Súdnej rade sedieť ľudia, hoci aj nominanti vlády, ktorí majú rôzne názory a nutne nemusia plniť programové vyhlásenie? Názorové spektrum je zabezpečené zložením Súdnej rady – deväť sudcov a deväť nesudcov. Vyhradiť sa však proti kľúčovému bodu vládneho programu nie je správne. Mala by ju vláda vymeniť? Áno.“
Súdna rada. Čo je vlastne súdna rada? Ústava ju definuje ako ústavný orgán sudcovskej legitimity. Pán predseda súdnej rady tvrdí, že je to politicko-odborný orgán. Osobne mám s touto definíciou dosť veľký problém. Ale sedí s tým, čo uviedol pán poslanec Baránik. Dozvedela som sa, že „nesudcovia“ v súdnej rade majú plniť programové vyhlásenie vlády, ktoré sa týka ich oblasti. Najmä teda tí, ktorých nominovala vláda. A keď to nerobia, treba ich vymeniť. „Našťastie“ sa to dá. Kedykoľvek, dokonca aj bez dôvodu. Máme zmenu ústavy, ktorá to dovoľuje. A ja som sa domnievala, že programové vyhlásenie vlády má plniť vláda, ktorá ho prijala. Zjavne som sa mýlila.
Pokiaľ sa pani redaktorka pýta na možnú zaujatosť pani Mišíkovej, keďže má zastupovať „niektorých ľudí, ktorých sa týkajú radou riešené veci“ je treba povedať, že pani Mišíková nezastupuje žiadneho obvineného sudcu. To, že pán predseda predložil súdnej rade návrh stanoviska, ktorý sa týka paragrafu 363 Trestného poriadkuvyužitým v konkrétnej kauze generálnym prokurátorom, ešte neznamená, že súdna rada má kompetenciu akýkoľvek postoj k tomuto zaujať, čiže „riešiť túto vec“.Stačí si vypočuť záznam zo zasadnutia súdnej rady k tomuto bodu.
Pripomeňme si ale, kto tvorí súdnu radu. Deväť sudcov volených sudcami, traja nesudcovia menovaní prezidentom republiky, traja nesudcovia zvolení parlamentom a trajanesudcovia - nominanti vlády. Na prijatie akéhokoľvek uznesenia súdnej rady je potrebných aspoň desať hlasov. „Názorové spektrum“ naprieč všetkými mocami v štáte. Majú deviati členovia súdnej rady plniť úlohy vlády, parlamentu či prezidenta? A ak tak nerobia, treba ich odvolať? Montesquieu by zostal zaskočený.
„Zavedenie právomoci kedykoľvek odvolať člena súdnej rady, je v rozpore s Európskymi štandardami nezávislosti súdnictva a súdnych rád. Nevyhnutná nezávislosť členov rád vyžaduje, aby výkon funkcie bol zaručený a nemohol byť svojvoľne ukončený. Iba v prípade vážneho zneužitia alebo zanedbania povinnosti môže byť člen odvolaný; a pre takúto situáciu by mal zákon ustanoviť presné dôvody, postup a kompetencie.“Vyplýva to z Rezolúcie Európskej asociácie sudcov týkajúcej sa legislatívnych zmien na Slovensku, ktorá bola prijatá 2. septembra 2021. Európska asociácia sudcov poznamenala, že jej obavy sú vo veľkej miere zdieľané Poradnou radou európskych sudcov, ktorá preskúmala návrh ústavných zmien a vydala svoje posúdenie 9. decembra 2020 v Stanovisku CCJE-BU(2020)3. Európska asociácia sudcov súhlasí s týmto stanoviskom.
Ale odľahlo mi aspoň trochu. „...to, že ako advokátka zastupuje nejakých ľudí“ je podľa pána Baránikav poriadku. Lebo toto si napríklad nemyslí pani ministerka spravodlivosti. Pani ministerka tvrdí, že „s ohľadom na zastupovanie klientov ako obvinených pani Mišíkovou v kauzách, ktoré sú spojené s vyšetrovaním korupcie, by bolo pre dôveryhodnosť súdnej rady, ako aj celého systému justície lepšie, keby s takýmto bremenom členovia v súdnej rade nesedeli.“ Lebo, veď ako inak, keď advokát zastupuje osobu obvinenú z vraždy, je tiež vrah, a keď zastupuje obvineného z korupcie, je automaticky korupčný. Minimálne je to bremeno. Alebo to treba chápať tak, že obvinená osoba z korupcie nemá právo na advokáta? Lebo očista? Len krátka pripomienka, pani ministerka je advokátka s pozastaveným výkonom.
Takže, pani doktorka Mišíková podľa týchto vyjadrení ministerky spravodlivosti a experta na justíciu vládnej strany, má plniť v súdnej rade programové vyhlásenie vlády a zastupovať len tých klientov, s ktorými bude v pohode pani ministerka, inak sa môže stať, že bude odvolaná. Garancia nezávislosti ústavného orgánu sudcovskej legitimity v priamom prenose. A žiaden politický tlak. Všetko je ako má byť.
V Bratislave, 02.11.2021
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.