JUDr. Peter Rajňák, sudca Okresného súdu Nové Zámky
Ústavný súd rozhodol o vyhláškach
Z rozhodnutia Ústavného súdu o návrhu generálneho prokurátora Slovenskej republiky na začatie konania o súlade právnych predpisov s ústavou citujem:
„Z citovaných ustanovení ústavy jednoznačne vyplýva, že zákon nemôže splnomocniť orgán výkonnej moci na vydanie predpisu nižšej právnej sily, ktorý by určoval medze základných práv a slobôd. Ústava zveruje právo určiť medze základných práv a slobôd (z dôvodu zachovania povahy ústavnosti týchto práv a slobôd) len zákonodarnému zboru. Ústavný súd konštatuje, že splnomocnenie v zákone pre vydanie všeobecne záväzného právneho predpisu, ktorým by boli upravené ďalšie podmienky dotýkajúce sa medzí ústavou zaručených práv, nie je ústavou dovolené. Preto všeobecne záväzný právny predpis vydaný na základe takéhoto splnomocňovacieho ustanovenia zákona by nebol vydaný v súlade s ústavou. Právomoc štátnych orgánov vydávať všeobecne záväzné právne predpisy nižšej právnej sily než je zákon vymedzuje priamo ústava, keď umožňuje ich vydanie len na vykonanie ustanovení zákona a v jeho medziach, ale nie na vykonanie ustanovení ústavy.“
Netešte sa, ani neľakajte (ktorí ako), nejedná sa o rozhodnutie Ústavného súdu Slovenskej republiky o návrhu generálneho prokurátora Maroša Žilinku, ktorý podal dňa 23.03.2021 na Ústavný súd Slovenskej republiky, teda o návrh na začatie konania o súlade uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 160 zo 17.03.2021, zverejneného pod č. 104/2021 Z.z., s Ústavou Slovenskej republiky, o ktorom Ústavný súd Slovenskej republiky dodnes – bohužiaľ, alebo chvalabohu (nech si čitateľ vyberie) nerozhodol, ale o návrh generálneho prokurátora zo dňa 25. februára 1994 na začatie konania o súlade právnych predpisov, v ktorom žiada, aby ústavný súd formou nálezu zistil nesúlad vyhlášky Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky č. 221/1993 Z.z. o rozsahu a podmienkach úhrad poisťovne za poskytnutú zdravotnícku starostlivosť zmluvným zdravotníckym zariadeniam, o ktorom Ústavný súd Slovenskej republiky rozhodol v pléne (predseda JUDr. Milan Čič) nálezom PL ÚS 8/94 zo dňa 6. októbra 1994.
Úrad verejného zdravotníctva Slovenskej republiky nedávno vydal dve vyhlášky (č.258 a 259), ktorými výrazným spôsobom zasahuje do Ústavou chránených práv občanov Slovenskej republiky. Časť občanov Slovenskej republiky tieto vyhlášky navyše vníma ako segregačné – bez riadneho odôvodnenia rozdeľujú občanov Slovenskej republiky na očkovaných a neočkovaných. Je možné, že šéf tohto úradu nepozná rozhodnutie ktoré citujem. Neverím však, že by ho nepoznala ministerka spravodlivosti Slovenskej republiky resp. predseda súdnej rady, ktorí sa veľmi radi vyjadrujú k spoločenským problémom týkajúcich sa dnešných dní. Nerozumiem tomu, prečo zákonodarcom ich draho platení asistenti neurobili rešerš rozhodnutí Ústavného súdu v podobných veciach. A možnože aj urobili, ale naši politici, ktorí občanov Slovenskej republiky pozbavili reálnej možnosti na súdnu ochranu pred svojvôľou zákonodarnej a výkonnej moci v pandemickej dobe radšej na rozhodnutia Ústavného súdu neprihliadajú.
Keby prihliadali, nemohli by schváliť zákon (napriek vetu prezidentky SR), podľa ktorého je možné odvolať vedúceho štátneho zamestnanca aj bez udania dôvodu. Aj v takomto prípade už Ústavný súd Slovenskej republiky rozhodoval – v Náleze Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. I. ÚS 540/2012 z 24. apríla 2013 je uvedené že „ rozhodnutie ministra dopravy o odvolaní sťažovateľa z funkcie zástupcu riaditeľa odboru Železničnej polície Bratislava predstavuje autoritatívne rozhodnutie, ktoré vydáva ako orgán s mocenskou autoritou v oblasti verejnej správy, pričom takéto rozhodnutie nemôže byť odôvodnené len všeobecným poukazom na „dôležitý záujem štátu“ bez toho, aby bol dôležitý záujem štátu konkretizovaný, ako to bolo v prípade sťažovateľa. V opačnom prípade možno rozhodnutie ministra dopravy o odvolaní sťažovateľa z funkcie zástupcu riaditeľa odboru Železničnej polície Bratislava považovať za prejav jeho svojvôle, ktorá je v podmienkach materiálneho právneho štátu z ústavného hľadiska neakceptovateľná a neudržateľná“.
Nedávno som čítal jeden z výrokov známeho rímskeho právnika a rečníka Cicera, ktorý povedal, že v politike sú najviac nebezpeční ambiciózni hlupáci....
PS. Ak niekto pôjdete okolo sídla Ústavného súdu Slovenskej republiky veľmi tichučko zaklopte na jeho bránu. Možno sa sudcovia zobudia a konečne rozhodnú o návrhoch ktoré sú kľúčové pre ďalšie smerovanie našej spoločnosti. Buď rozhodnú alebo sa rozhodnúť boja. Ak sa boja, mali by odísť. Sudca, ktorí sa rozhodovať bojí, nemá, podľa môjho názoru, v talári čo hľadať.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.