Autor: Matúš Jurč
Návod na posúdenie zachovania prezumpcie neviny, či slobody prejavu žurnalistickým výstupom?
Rozsudok Veľkej komory Európskeho súdu pre ľudské práva zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08
Bédat proti Švajčiarsku[1] bol posudzovaný prípad trestne stíhaného a následne aj právoplatne odsúdeného novinára za publikovanie článku, v ktorom boli zverejnené informácie z dokumentov prebiehajúceho trestného vyšetrovania, ktoré podliehali určitému stupňu utajenia. Navyše boli zverejnené taktiež informácie, ktoré mali povahu pomerne citlivého, súkromného charakteru trestne stíhanej osoby v kauze, o ktorej tento novinár publikoval predmetný článok. Uvedené rozhodnutie bolo aktuálne pred nejaký časom, dnes a zrejme aj v blízkej budúcnosti bude. ESĽP v tomto rozhodnutí korigoval, či skôr relativizoval zásadu vyčerpania miernejších prostriedkov ochrany či obrany dotknutej osoby, aby sa mohlo pristúpiť k tým prísnejším či najprísnejším. V tomto prípade sa jednalo o trestné odsúdenie sťažovateľa napriek tomu, že poškodená osoba sa nedomáhala svojej ochrany ani v civilnom, ani v žiadnom inom konaní, no ako uviedol ESĽP, dôvod mohol byť v osobitných skutočnostiach prípadu. Z môjho pohľadu, určité nóvum alebo prinajmenšom zriedkavým javom je hodnotenie trestnej sankcie, ktorú použil vnútroštátny súd ako sankciu za publikovaný článok sťažovateľovi. V tomto prípade ESĽP skúmal sankcie tridsiatich členských štátov Rady Európy v predmetnej oblasti, ktoré prichádzali do úvahy na rovnakom skutkovom základe ako v tomto prípade. Je potrebné uviesť, že uvedený skutkový stav bol riešený druhý krát, a to Veľkou komorou ESĽP zloženou z osemnástich sudcov, pričom prvé konanie skončilo pomerom hlasov štyri proti trom za zásah do práva slobody prejavu sťažovateľa. Po požiadavke švajčiarskej vlády sa táto vec postúpila Veľkej komore, ktorá po opätovných vyjadreniach účastníkov konania rozhodla v neprospech sťažovateľa pomerom hlasov pätnásť ku trom.
Skutkové okolnosti prípadu:
Pán Arnaud Bédat povolaním novinár publikoval článok o nešťastnej udalosti, pri ktorej vodič autobusu zrazil na moste Lausanne niekoľko osôb, pričom tri z nich zomreli a viacero bolo zranených. Po tejto tragickej udalosti sám skočil z tohto mosta. Uvedená udalosť bola od samotného začiatku celou širokou verejnosťou sledovaná. Sťažovateľ v predmetnom článku publikoval citlivé informácie, ku ktorým pridal aj svoj vlastný komentár ako psychologický profil vodiča autobusu, proti ktorému bolo za predmetný skutok začaté trestné stíhanie či viacero informácií, ktoré boli súčasťou vyšetrovacieho spisu podliehajúce určitému stupňu utajenia. Z týchto dôvodov začal prokurátor trestné stíhanie proti sťažovateľovi, pričom za zverejnenie týchto informácií a svoj subjektívny, senzácie chtivý komentár k týmto informáciám bol odsúdený a bol mu uložený trest odňatia slobody s podmienečným odkladom v trvaní jedného mesiaca, pričom pri opravnom konaní bol tento trest zmenený na peňažnú sankciu 4 000 švajčiarskych frankov (2 667,-€).
Sťažovateľ sa obrátil svojím podaním na ESĽP, pričom v ňom uviedol, že dotknutými tvrdeniami len prezentoval svoj pohľad na skutkové okolnosti, na inom mieste zase tvrdil, že„...hoci je pre štát záväzná ochrana prezumpcie neviny do okamihu, kým nie je rozhodnuté zákonným spôsobom o vine, toto nemôže brániť súkromným osobám v tom, aby sa vyjadrili pred skončením trestného konania o vine či nevine dotknutej osoby.“[2] K uvedenému tvrdeniu vzhľadom na to, že informácie pochádzali z utajeného vyšetrovacieho spisu, ku ktorým sťažovateľ navyše pridal svoj subjektívny, jednostranný, tendenčný, výsmešný, senzáciu chtivý, hodnotiaci komentár v otázke viny a konal v postavení novinára, sa ESĽP priamo v celom rozhodnutí vyjadril pomerne zdržanlivo.
Vláda sa v podstate pridržiavala svojho stanoviska a argumentačne len podporila argumenty súdu, ktorý rozhodol o odsúdení sťažovateľa, a to z dôvodu jednak porušenia zákona, ochranu povesti a práv osoby dotknutej predmetným článkom, zachovania autority a nestrannosti súdnej moci, neverejnosti vyšetrovania (prípravného konania) a právo na rešpektovanie súkromného života.
Posúdenie ESĽP:
Úvodom je potrebné upriamiť pozornosť na odporúčanie Rec (2003) 13 Výboru ministrov Rady Európy členským štátom o poskytovaní informácií prostredníctvom médií vo vzťahu k trestnému konaniu[3], ktorý ESĽP viac krát cituje a výslovne ho ako porovnávací materiál európskych právnych nástrojov v oblasti mediálnej informovanosti o trestných konaniach aj uvádza. Je potrebné upozorniť, že samotné odporúčanie vzniklo za nemalej účasti práve judikatúry ESĽP k uvedenej problematike, vlastne ako takmer každý legislatívny Európsky právny akt v trestnej oblasti.
Úroveň ochrany slobody prejavu je posilnená v dvoch oblastiach, v oblasti politického prejavu a vo veciach verejného záujmu, to znamená, že v týchto prípadoch je obmedzenie takéhoto prejavu ešte obmedzenejšie.[4] Poznámky či komentáre v oblasti fungovania súdnictva či prebiehajúceho vyšetrovania spadajú do otázok verejného záujmu.[5] V týchto prípadoch ani určitý stupeň nepriateľstva[6] a potenciálna závažnosť určitých prednesených poznámok[7] nevylučujú právo na vysoký stupeň ochrany vzhľadom na existenciu otázky verejného záujmu[8], ktorou trestné konanie nepochybne je.
K tomu pristupuje už zmienená zvýšená ochrana poskytovaná novinárom. Avšak ako uvádza ESĽP „Ochrana, ktorú novinárom poskytuje článok 10 dohovoru, spočíva v tom, že skutočne konajú v dobrej viere s cieľom poskytnúť presné a spoľahlivé informácie v súlade s princípmi zodpovednej žurnalistiky.“[9] „Pojem zodpovednej žurnalistiky ako profesionálnej činnosti v sebe zahŕňa aj zákonnosť správania sa novinára a skutočnosť, že novinár porušil zákon, je relevantnou, aj keď nie rozhodujúcou skutočnosťou pri určovaní, či konal zodpovedne alebo nie“.[10]
Nespochybniteľne široká ochrana novinára pri informovaní verejnosti o trestnom konaní a tiež právo verejnosti na tieto informácie však majú svoje limity a musia rešpektovať a v každom prípade brať do úvahy právo každého na obhajobu, ktoré je zaručené podľa článku 6 ods. 1 dohovoru, ktoré v trestných veciach zahŕňa právo na nestranný súd a právo na prezumpciu neviny.
A: V danom prípade nepochybne obmedzenie slobody prejavu dotknutého sťažovateľa bolo stanovené vnútroštátnymi právnymi predpismi, ktoré mali povahu predvídateľnosti aj jasnosti vnútroštátnej právnej úpravy. ESĽP nad rámec toho skúmal komparatívne právne materiály týkajúce sa tridsiatich členských štátov Rady Európy a ich právnu úpravu a dôsledky plynúce zo zverejnenia informácii z trestného spisu, ktoré majú utajenú povahu. Vo všetkých bez výnimky sú upravené ako protiprávne.[11]
B: Legitímny záujem bol vnútroštátnymi súdmi sledovaný oprávnene a odôvodnene. V tomto prípade šlo o účinnosť trestného vyšetrovania (prípravného konania), autorita a nestrannosť súdnictva, právo obvineného na prezumpciu neviny a jeho právo na súkromie. No potrebné je uviesť, že sťažovateľ bol právoplatne odsúdený vnútroštátnym súdom z dôvodu zverejnenia utajených informácií ohľadom trestného konania, na takúto kvalifikáciu jeho skutku sa potom vzťahovalo aj odôvodnenie tohto rozhodnutia.
C:„V danom prípade právo sťažovateľa na informovanie verejnosti a právo verejnosti na informácie ohľadom trestného konania narážajú na rovnako dôležité verejné a súkromné záujmy, ktoré sú chránené zákazom zverejňovania informácií, na ktoré sa vzťahuje tajomstvo trestného vyšetrovania. Týmito záujmami sú autorita a nestrannosť súdnictva, účinnosť trestného vyšetrovania a právo obvineného na prezumpciu neviny, no tiež ochrana jeho súkromného života.“[12]
Vďaka svojmu priamemu a nepretržitému kontaktu s realitou svojej vlastnej krajiny sú vnútroštátne súdy v lepšej pozícii ako tie medzinárodné, aby určili, ako možno v danom čase dosiahnuť správnu rovnováhu medzi hore uvedenými kolidujúcimi právami. Preto najmä z tohto dôvodu majú jednotlivé zmluvné štáty v záležitostiach podľa článku 10 dohovoru určitú mieru voľnej úvahy pri posudzovaní nevyhnutnosti a rozsahu akéhokoľvek zásahu do slobody prejavu chránenej týmto článkom.
Ako najväčšie nóvum tohto pilotného rozsudku sú práve „...kritériá, ktorými sa majú riadiť vnútroštátne orgány štátov, zmluvných strán dohovoru, pri zvažovaní týchto záujmov, a teda pri posudzovaní „nevyhnutnosti“ zásahu v prípadoch, keď dôjde k porušeniu tajomstva súdneho vyšetrovania zo strany novinára. Tieto kritériá vyplývajú z vyššie uvedených všeobecných zásad, ale do istej miery aj z právnych predpisov tridsiatich členských štátov Rady Európy, ktoré ESĽP skúmal v súvislosti s touto sťažnosťou“.[13]
1. Ako sa sťažovateľ dostal k dotknutým informáciám:
„Súd opakuje, že spôsob, akým osoba získava informácie považované za dôverné alebo tajné, môže mať určitý význam pre vyváženie záujmov, ktoré sa majú vykonať v rámci článku 10 ods. 2 dohovoru.“[14]
V danom prípade predmetné informácie neboli získané nezákonným spôsobom, čo vyhodnotili vnútroštátne súdy. To však nemusí byť nevyhnutne rozhodujúcim faktorom pri hodnotení toho, či pri zverejnení dodržal všetky svoje povinnosti. Skutočnosťou totižto je, že sťažovateľ ako profesionálny novinár musel vedieť o dôvernej povahe informácií, ktoré plánoval zverejniť.[15] Navyše ako podporná skutočnosť tomuto konštatovaniu je aj fakt, že sťažovateľ nikdy ani pred vnútroštátnymi súdmi, ani pred ESĽP nespochybnil, že by jeho konanie nebolo trestné podľa ustanovenia, podľa ktorého bol odsúdený.
2. Obsah napadnutého článku:
„...ochrana poskytnutá článkom 10 dohovoru novinárom v súvislosti s podávaním správ o otázkach verejného záujmu je podmienená tým, že konajú v dobrej viere a na presnom skutkovom základe a poskytujú „spoľahlivé a presné“ informácie v súlade s etikou žurnalistiky.“[16]
Článok 10 dohovoru chráni nielen podstatu vyjadrených myšlienok a informácií, ale aj ich formu, v akej sú vyjadrené. Forma či technika zverejňovania týchto informácií je na novinároch a nie je možné ju obmedziť, pokiaľ nezasahuje do iných záujmov chránených napríklad dohovorom. Novinárska sloboda zahŕňa taktiež možné použitie určitého stupňa preháňania či dokonca určitej provokácie.[17]
No napriek tak široko koncipovanej slobode prejavu, ako ju môžu využívať novinári, ESĽP sa absolútne stotožňuje s odôvodnením vnútroštátneho súdu, ktorý odsúdil sťažovateľa, „...spôsob, akým citoval výňatky zo záznamov z rozhovorov a reprodukoval ich listy, ktoré obžalovaný poslal sudcovi, poukazovali na pohnútky autora napadnutého článku. Obmedzil sa na senzácie chtivosť a jeho modus operandi bol zameraný výlučne na uspokojenie relatívne nezdravej zvedavosti, ktorú môže ktokoľvek v súvislosti s týmto typom prípadu cítiť. Tento veľmi zaujatý a jednostranný článok spôsobil u čitateľov pojatie názoru a takmer jasného výsledku trestného konania, teda odsúdenie tejto dotknutej osoby. Táto publikácia bola čitateľom prezentovaná bez najmenšieho rešpektu k zásade prezumpcie neviny dotknutej osoby.“[18]
Okrem toho predmetný článok vykreslil vodiča autobusu ako osobu v absolútne negatívnom svetle, posmešným tónom. Nadpisy použité žalobcom. „Vypočúvanie šialeného vodiča“, „Verzia pre ľahkomyseľného vodiča“ a „Stratil guľky ...“ - ako aj veľká detailná fotografia obvineného, ktorá sprevádza text, nenecháva priestor na pochybnosti, že sťažovateľ chcel, aby jeho článok mal senzačný tón. V neposlednom rade v celom článku sťažovateľ prednášal svoj subjektívny komentár o okolnostiach danej udalosti a osobe trestne stíhanej najmä ohľadom otázok „...na ktoré mali a môžu odpovedať výlučne konajúce súdy.“[19]Aj z týchto dôvodov súd nepochybuje o správnosti plne zdôvodneného rozhodnutia, ktorým odsúdil sťažovateľa.
3. Príspevok napadnutého článku do diskusie o verejnom záujme:
Otázka, ktorá v tomto prípade bola relevantná, znela či obsah článku a najmä informácie, na ktoré sa vzťahuje tajomstvo trestného vyšetrovania, mohli prispieť k verejnej diskusii o tejto udalosti alebo slúžili výlučne na uspokojenie zvedavosti konkrétneho čitateľa, o podrobnostiach súkromného života obvineného bez akéhokoľvek súvisu s touto udalosťou. Odpoveď na túto otázku súd našiel, čiastočne neunesením svojej časti dôkazného bremena sťažovateľa, keď uviedol, že „...Sťažovateľ nijakým spôsobom nepreukázal, ako mohla skutočnosť, že zverejnenie záznamov z výsluchov, vyjadrení manželky a lekára obvineného, poštovej korešpondencie, ktorú tento obvinený zaslal konajúcemu sudcovi o banálnych aspektoch jeho každodenného života vo väzbe, prispieť k vecnej a smerodajnej diskusií ohľadom trestného konania.“[20]
4. Vplyv napadnutého článku na trestné konanie
Práva zaručené článkom 10 dohovoru v porovnaní s právami obsiahnutými v článku 6 dohovoru sú v absolútnej rovnováhe a zasluhujú rovnakú úctu, ochranu a rešpekt. No je potrebné zdôrazniť, že je nevyhnutné poskytnúť osobitne zvýšenú ochranu utajeniu trestného vyšetrovania (prípravného konania) najmä z hľadiska účelu trestného konania, a to tak z hľadiska výkonu spravodlivosti, ako aj z dôvodu, aby ostalo zachované právo vyšetrovaných osôb na prezumpciu neviny.[21]
Neverejnosť prípravného konania sa zameriava na ochranu záujmov trestného konania[22], najmä predchádzaním nebezpečenstva manipulácie, znehodnocovania či iných vypočítavých krokov, ktoré môžu skresliť alebo zmeniť výsledok trestného konania. Na druhej strane, stoja tiež záujmy trestne stíhanej osoby, najmä z hľadiska jej prezumpcie neviny a všeobecnejšie z hľadiska jej osobných vzťahov a záujmov. Neverejná forma prípravného konania je odôvodnená aj potrebou ochrany procesov formovania názorov pri rozhodovaní v súdnictve. „Je nepochybné, že zverejnenie takto účelového článku v čase, kedy ešte len prebiehali počiatočne úkony vyšetrovania so sebou nieslo inherentné riziko ovplyvnenia priebehu celého trestného konania, či už je to spôsobom vo vzťahu k práci vyšetrujúcich orgánov, následne sudcu, úkony právnych zástupcov alebo aj stanoviská účastníkov konania.“[23]
ESĽP následne uvádza, že nie je možné požadovať od vnútroštátnych konajúcich súdov, aby preukazovali, či takýto článok skutočne ovplyvnil trestné konanie akýmkoľvek smerom. Už prítomnosť samotného rizika je možné považovať za dôvodné prijať primerané opatrenia. Zákonnosť týchto opatrení podľa vnútroštátneho práva a ich zlučiteľnosť s požiadavkami dohovoru sa posudzujú v čase prijímania opatrení, nie ako tvrdil sťažovateľ na základe následného vývoja, ktorý odhaľuje skutočný stav vplyvu publikácií na trestné konanie.
5. Primeranosť uloženého trestu:
Povaha a závažnosť uloženej sankcie či sankcií sú ďalšie faktory, ktoré je potrebné zohľadniť pri posudzovaní proporcionality zásahu.[24] Sankcia, ktorá je uložená, nesmie predstavovať formu akejkoľvek cenzúry, ktorá má za cieľ odradiť tlač od primeranej, vecnej a opodstatnenej kritiky. V súvislosti s diskusiou na tému verejného záujmu je pravdepodobné, že takáto sankcia odradí novinárov od prispievania do verejnej diskusie o otázkach ovplyvňujúcich život spoločnosti. Tiež treba prihliadnuť, aby bola zachovaná ďalšia úloha médií tzv. „verejného strážneho psa“. V tejto súvislosti môže byť skutočnosť, že je osoba odsúdená, v niektorých prípadoch dôležitejšia ako nepatrná povaha uloženého trestu.[25] A aj napriek už spomenutému faktu, konanie sťažovateľa je trestné vo všetkých tridsiatich členských štátoch Rady Európy, ktorých právne predpisy boli v prejednávanej veci skúmané ako aj pri vyhodnotení všetkých hore uvedených faktorov, sankcia uložená sťažovateľovi bola primeraná.[26]
Téma mediálnych výstupovv súvislosti s možným zásahom do prezumpcie neviny je nesmierne rozsiahla a zaslúžila by si komplexnejšiu pozornosť[27], no aj napriek tomu verím, že rozhodnutie Bédat proti Švajčiarsku a z neho vyabstrahované hlavné zásady a postupy, cez ktoré sa ESĽP dopracoval k riešeniu tohto prípadu ozrejmi nazeranie na prezentované otázky a cez ne objektívne zhodnotenie možného zásahu alebo naopak potreba poskytnutia potrebnej informácie v demokratickej spoločnosti vyžadovanej.
[1] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08.
[2] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Šajčiarsku, č. 56925/08, bod 35.
[3] ODPORÚČANIE Rec (2003) 13 Výboru ministrov Rady Európy členským štátom o poskytovaní informácií prostredníctvom médií vo vzťahu k trestnému konaniu (Výbor ministrov Rady Európy 10. júla 2003 na svojom 848. zasadnutí), Zásada 2 : „Dodržiavanie zásady prezumpcie neviny je neoddeliteľnou súčasťou práva na spravodlivý proces, preto názory a informácie týkajúce sa prebiehajúcich trestných konaní by médiá mali oznamovať a rozširovať, iba ak tým nie je dotknutá prezumpcia neviny podozrivého alebo obvineného.“
[4] Rozsudok ESĽP zo dňa 8. júla 1999 vo veci Sürek proti Turecku (č. 1), č. 26682/95, bod 61.
[5] Rozsudok ESĽP zo dňa 15. júla 2010 vo veci Roland Dumas proti Francúzsku, č. 34875/07, bod 43.
[6] Rozsudok ESĽP zo dňa 7. februára 2002 vo veci EK proti Turecku, č. 28496/95, bod 47.
[7] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2001vo veci Thoma proti Luxembursku, č. 38432/97, bod 57.
[8] Rozsudok ESĽP zo dňa 22. decembra 2005 vo veci Paturel proti Francúzsku , č. 54968/00, bod 42.
[9] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 50.
[10] Rozsudok ESĹP zo dňa 20. októbra 2015 vo veci Pentikäinen proti Fínsku, č. 11882/10, bod 90.
[11] (Rakúsko, Azerbajdžan, Belgicko, Bulharsko, Česká republika, Estónsko, Fínsko, Francúzsko, Nemecko, Grécko, Maďarsko, Írsko, Taliansko, Lotyšsko, Litva, Luxembursko, Moldavsko, Monako, Poľsko, Portugalsko, Rumunsko, Rusko, Slovensko, Slovinsko, Španielsko, Švédsko, Bývalá juhoslovanská republika Macedónsko, Turecko, Ukrajina a Spojené kráľovstvo). Sprístupnenie informácií, na ktoré sa vzťahuje tajomstvo trestného vyšetrovania, je ako také protiprávne a trestané vo všetkých týchto štátoch.V dvadsiatich troch z tridsiatich dotknutých členských štátov majú sankcie všeobecnú pôsobnosť, to znamená, že môžu byť uložené každému, kto prezradil informácie, na ktoré sa vzťahuje tajomstvo trestného vyšetrovania. V siedmich zostávajúcich štátoch (Rakúsko, Litva, Luxembursko, Moldavsko, Rumunsko, Španielsko a Ukrajina) sa tresty týkajú iba osôb zapojených do vyšetrovania trestných činov – je teda možné uviesť, že aj v týchto prípadoch sú tieto informácie chránené, ale ich postich môže hroziť len osoba ktoré majú prístup do vyšetrovacieho spisu.
[12] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 55.
[13] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 55.
[14]Rozsudok ESĽP zo dňa 10. decembra 2007 vo veci Stoll proti Švajčiarsku, č. 69698/01, bod 141.
[15] Rozsudok ESĽP zo dňa 10. decembra 2007 vo veci Stoll proti Švajčiarsku, č. 69698/01, bod 144.
[16] Rozsudok ESĽP zo dňa 10. decembra 2007 vo veci Stoll proti Švajčiarsku, č. 69698/01, bod 103.
[17] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2001vo veci Thoma proti Luxembursku, č. 38432/97, bod 45-46.
[18] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 59.
[19] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 59.
[20] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 66.
[21] Rozsudok ESĽP zo dňa 7. júna 2007 vo veci Dupuis a ostatní proti Francúzsku, č. 1914/02, bod 44.
[22] Záujmy trestného konania ako celku sú, aby trestné činy boli náležite zistené a ich páchatelia podľa zákona spravodlivo potrestaní, pričom treba rešpektovať základné práva a slobody fyzických osôb a právnických osôb.
[23] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 68.
[24] Rozsudok ESĽP zo dňa 10. decembra 2007 vo veci Stoll proti Švajčiarsku, č. 69698/01, bod 153.
[25] Rozsudok ESĽP zo dňa 10. decembra 2007 vo veci Stoll proti Švajčiarsku, č. 69698/01, bod 154.
[26] Rozsudok ESĽP zo dňa 29. marca 2016 vo veci Bédat proti Švajčiarsku, č. 56925/08, bod 80.
[27] Podnetné rozhodnutia v tejto oblasti sú taktiež:
Rozsudok ESĽP zo dňa 24. apríla 2008 vo veci CamposDamaso proti Portugalsku, č. 17107/05 (predčasné zverejnenie obžaloby),
Rozsudok ESĽP zo dňa 28. júna 2011 vo veci PintoCoelho proti Portugalsku, č. 28439/08 (predčasne zverejnenie obvinenia),
Rozsudok ESĽP zo dňa 3. októbra 2000 vo veci DuRoy a Malaurie proti Francúzsku, č. 34000/96.
Rozsudok ESĽP zo dňa 10. decembra 2007 vo veci Stoll proti Švajčiarsku, č. 69698/01.
Rozsudok ESĽP zo dňa 5. decembra 2002 vo veci Craxi proti Taliansku, č. 34896/97.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.