JUDr. Dana Jelinková Dudzíková, LL.M., sudkyňa Krajského súdu v Bratislave
Vzťah sudcu k novinárom, sudca ako člen ministerského kabinetu a sudca na sociálnych sieťach
V súvislosti so slobodou prejavu sudcu (a prokurátora) je potrebné otvoriť na profesných odborných ale aj verejných neodborných fórach viaceré parciálne témy, medzi ktoré patrí aj vzťah sudcu k novinárom, prejavy sudcu, pokiaľ sa stane členom ministerského kabinetu, či prejavy sudcu online, na sociálnych sieťach. Uvedená téma je vysoko aktuálna. Je na škodu veci, že k jej rozvinutiu chýbajú podujatia, na ktorých by bolo možné oboznámiť sa s manuálom realizácie slobody prejavu sudcami na zaistenie mantinelov, v rámci ktorých zostáva manévrovací priestor pre realizáciu slobody sudcom bezpečným. Zaistenie takých mantinelov, ktoré zodpovedajú medzinárodným a európskym štandardom.
Prierez judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci slobody prejavu sudcu bol zverejnený na stránke komunikačnej platformy sudnamoc.sk, [1] preto k podrobnostiam odkazujem na jeho znenie.
Ambíciou tohto článku je prispieť k témam verejného záujmu poukázaním na závery stanovísk niektorých európskych a medzinárodných inštitúcií.
Poradná rada európskych sudcov (ďalej len „CCJE“) vypracovala pre Výbor ministrov Rady Európy stanovisko č.3 (2002) o princípocha pravidlách regulujúcich sudcovské profesionálne správanie,najmä v oblasti etiky, nezlučiteľného správania sa a nestrannosti.[2] Z uvedeného stanoviska sa dozvieme, že sudcovia nemôžu byť izolovaní od spoločnosti v ktorej žijú,keďže súdny systém môže fungovať riadne, len ak sú sudcovia v kontakte s realitou.
Navyše, aj sudcovia, ako občania, požívajú základné práva a slobody garantované najmä Dohovorom o ochrane ľudských práv a základných slobôd (sloboda prejavu, náboženstva atď.).Diskusia v rámci CCJE ukázala potrebu stanoviť rovnováhu medzi právom sudcov na slobodu názoru a prejavu a požiadavkou neutrality. Pre sudcov je preto nevyhnutné, navzdory tomu, že ich členstvo v politickej strane alebo ich účasť na verejných diskusiách o hlavných problémoch v spoločnosti nemôže byť zakázaná, zdržať sa minimálne akýchkoľvek politických aktivít spôsobilých spochybniť ich nezávislosť alebo ohroziť zdanie sa nestrannosti.Avšak, sudcovia by mali mať možnosť zúčastňovať sa určitých diskusií týkajúcich sa národnej justičnej politiky. Mali by mať možnosť poskytovať konzultácie a hrať aktívnu úlohu pri príprave legislatívy týkajúcej sa ich postavenia a všeobecne fungovania justičného systému.
Sudca ako člen ministerského kabinetu
Otázka zainteresovanosti sudcov na určitých vládnych aktivitách, ako je napríklad pôsobenie v ministerskom kabinete, spôsobuje konkrétne problémy. Nič nebráni sudcovi, aby vykonával funkciu v administratívnom aparáte ministerstva (napríklad oddelenie civilnej alebo trestnejlegislatívy na ministerstve spravodlivosti); avšak záležitosť je oveľa delikátnejšia vo vzťahu k sudcovi, ktorý sa stane členom ministerského kabinetu. Ministri sú oprávnení ustanoviť kohokoľvek, koho chcú, za člena svojho kabinetu, avšak ako blízki spolupracovníci ministra títo ľudia participujú do určitej miery aj na ministerských politických aktivitách. V takom prípade predtým, ako sudca začne pracovať v ministerskom kabinete, by bolo ideálne získať stanovisko nezávislého orgánu zodpovedného za ustanovovanie sudcov do funkcie, aby tento orgán stanovil pravidlá správania sa v každom jednom konkrétnom prípade.
Sudca a novinári
V niektorých, najmä západných európskych krajinách, je všeobecný trend, že médiá prejavujú väčší záujem o sudcovské záležitosti, najmä v trestnej oblasti. Vzhľadom na vzťahy, ktoré môžu vzniknúť medzi sudcami a novinármi, existuje riziko, že spôsob, ako sudcovia vystupujú, môže byť ovplyvnený novinármi. V tejto súvislosti CCJE upozorňuje na Stanovisko CCJE č. 1 (2001) ktoré hovorí, že kým sloboda tlače je výsadným princípom, súdne konanie musí byť chránené pred neprimeraným vonkajším nátlakom.
Z toho vyplýva, že sudcovia musia byť v ich vzťahoch s novinármi opatrní a spôsobilí zachovať svoju nezávislosť a nestrannosť, zabrániť vzniku akýchkoľvek osobných výhod zo vzťahov s novinármi a zdržať sa akýchkoľvek neodôvodnených komentárov k veciam, v ktorých rozhodujú.
Právo verejnosti na informácie je bezpochyby základným princípom vyplývajúcim z čl. 10 Dohovoru. Z neho vyplýva, že sudca splní legitímne očakávania občanov jasne odôvodneným rozhodnutím. Sudcovia majú mať možnosť pripraviť sumár alebo komuniké objasňujúce zmysel alebo význam ich rozhodnutí pre verejnosť. Okrem toho, v krajinách, kde sú sudcovia zapojení do kriminálneho vyšetrovania, je vhodné zosúladiť potrebné obmedzenia vzťahujúce sa na kauzy, ktoré vyšetrujú, s právom na informácie. Iba za takých podmienok môžu sudcovia slobodne plniť ich úlohy bez strachu z mediálneho tlaku.
Správa Osobitného spravodajcu pre nezávislosť sudcov a právnikovo slobode prejavu sudcov a prokurátorov, slobode združovania a pokojnom zhromažďovaní z 24.júna 2019
Osobitný spravodajca, ktorý pôsobí pri Výbore OSN pre ľudské práva [3]poukázal vo svetle rozsiahlej judikatúry na nasledovné:
- sudcovia a prokurátori by sa v zásade nemali zapájať do verejných sporov. Za obmedzených okolností však môžu vyjadrovať svoje názory a stanoviská k otázkam, ktoré sú politicky citlivé, napríklad, keď sa zúčastňujú verejných diskusií o legislatíve a politike, ktoré môžu mať vplyv na súdnictvo alebo prokuratúru.
- v prípadoch, keď sudcovia a prokurátori považujú za morálnu povinnosť hovoriť, napríklad vyjadriť nesúhlas s vojnou alebo požadovať zásah proti zhoršovaniu životného prostredia, je vo všeobecnosti prípustné, aby sa zúčastnili na pokojných demonštráciách. Správa poukazuje na to, že v časoch vážnych demokratických kríz majú sudcovia, sami alebo v spojení s inými sudcami, nielen právo, ale aj povinnosť vystupovať v prospech obnovenia demokratického poriadku. Správa tiež reflektuje na skutočnosť, že normy, ktoré bežne obmedzujú právo sudcov zúčastňovať sa na politike, nie sú aplikovateľné na ich konanie na obranu právneho štátu.
- sudcovia a prokurátori by mali prejavovať obozretnosť vo svojich vzťahoch s tlačou. Vždy by sa mali zdržať komentárov k prípadom, ktorými sa zaoberajú, a vyhýbať sa akýmkoľvek neopodstatneným pripomienkam, ktoré by mohli spochybniť ich nestrannosť.
- sudcovia a prokurátori by mali byť opatrní pri používaní sociálnych médií. Medzinárodné nástroje neposkytujú žiadne usmernenie o tom, ako by sudcovia a prokurátori mohli uplatňovať svoje slobody online. Súdy a mechanizmy pre ľudské práva zatiaľ nemali príležitosť objasniť, aké správanie sa od sudcu alebo prokurátora očakáva pri výkone svojej slobody online. Okrem toho len niekoľko krajín vyvinulo špecifické právne predpisy alebo etické normy na reguláciu správania sudcov a prokurátorov na sociálnych médiách. V tejto súvislosti by Osobitný spravodajca chcel povzbudiť profesijné združenia sudcov a prokurátorov, aby vypracovali osobitné usmernenia o používaní sociálnych médií spôsobom, ktorý je v súlade s dôstojnosťou ich funkcie.
[1]https://sudnamoc.sk/sloboda-prejavu-sudcu-v-kontexte-judikatury-europskeho-sudu-pre-ludske-prava/
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.