Úvaha o alternatívnych prístupoch k interpretácii a aplikácií zákonných ustanovení o konaní Súdnej rady SR vo veciach majetkových pomerov sudcov
Zákonodarca zakotvil pôsobnosť Súdnej rady Slovenskej republiky preverovať majetkové pomery sudcov (§ 27h a nasl. zák. č. 185/2002 Z.z.).
Z ustanovenia § 27 ha ods. 3 uvedeného zákona vyplýva, že komisia súdnej rady je oprávnená vyzvať sudcu aj na to, aby preukázal pôvod zdrojov, z ktorých nadobudol majetok. Ak komisia nepovažuje splnenie tejto povinnosti za dostatočné a má dôvodné pochybnosti o statočnosti pôvodu majetkového prírastku, o hodnovernosti ním preukázaných skutočností týkajúcich sa pôvodu ich majetkového prírastku, má právo sudcu vypočuť (§ 27 ha ods. 5 cit. zák.).
V prípade, že sudca hodnoverným spôsobom nepreukáže statočnosť pôvodu majetkového prírastku alebo pôvodu samotného majetku, podá predseda súdnej rady disciplinárny návrh na základe stanoviska súdnej rady (§ 27 ha ods. 8 cit. zák.).
Pri interpretácii a aplikácii každého zákona platí, že sa musí postupovať podľa ústavného príkazu čl. 152 ods. 4 Ústavy, t.j. že táto musí byť v súlade s ústavou. Ide o všeobecné výkladové pravidlo (generálny príkaz výkladu právneho poriadku), ktorý sa uplatňuje u všeobecne záväzných právnych predpisov s právnou silou nižšou ako ústava sama, t.j. aj zákonov (napr. I. ÚS 30/99).
V situácii, keď možno právnu normu vysvetľovať dvoma spôsobmi, pričom jeden výklad je v súlade s ústavou a medzinárodnými dohovormi a druhý výklad je s nimi v nesúlade, nejestvuje ústavný dôvod na zrušenie takej právnej normy. Všetky štátne orgány majú vtedy ústavou určenú povinnosť uplatňovať právnu normu v súlade s ústavou v zmysle čl. 152 ods. 4 ú stavy (napr. PL.ÚS 15/98).
Výlučne totiž ústavnému súdu prislúcha právomoc vykladať ústavu, jeho rozhodnutia sú integrálnou súčasťou ústavy, majú ústavnú hodnotu, a preto je rešpektovanie rozhodnutí ústavného súdu dôležitým subprincípom právneho štátu. Nerešpektovanie ústavy a jej všeobecne záväznej interpretácie podanej v konaní podľa čl. 128 ústavy (výklad ústavy) i kľúčových častí odôvodnenia rozhodnutí v konaniach podľa čl. 125 ods. 1 ústavy (súlad zákonov s ústavou) i v konaniach podľa čl. 127 ústavy (sťažnosť pre porušenie základných práv a slobôd) preukazuje existenciu prvkov svojvôle orgánu verejnej moci (svojvoľné konanie), pričom zákaz svojvôle je jedným z princípov právneho štátu garantovaného v čl. 1 ods. 1 ústavy (napr. PL.ÚS 52/99, PL.ÚS 49/03, PL.ÚS 1/04, PL.ÚS 27,2015, I.ÚS 575/2016).
Neoddeliteľnou súčasťou princípu právneho štátu (čl. 1 ods. 1 ústavy) je princíp právnej istoty, ktorý spočíva aj v tom, že všetky štátne orgány budú správne vykladať a aplikovať platné právne predpisy (napr. II.ÚS 48/97).
Podľa konštantnej judikatúry ústavného súdu platí zásada, že orgán verejnej moci nie je doslovným znením zákonného ustanovenia viazaný absolútne, ale nielen môže, ale dokonca sa musí od neho odchýliť v prípade, keď to vyžaduje aj požiadavka ústavne súladného výkladu zákonov podľa čl. 152 ods. 4 ústavy. Preto sa musí uprednostniť výklad e ratione legis pred doslovným gramatickým (jazykovým) výkladom, t.j. uprednostniť výklad materiálny a nevychádzať iba z formalistického výkladu ustanovenia. Súčasne sa musí rešpektovať (dodržiavať), že viazanosť štátnych orgánov zákonom v zmysle čl. 2 ods. 2 ústavy nepredstavuje iba viazanosť štátnych orgánov textom, ale aj zmyslom a účelom zákona (napr. III.ÚS 341/07, II.ÚS 426/2012, I.ÚS 351/2010).
Zákonná úprava preverovania majetkových pomerov sudcov
(§ 27 h a nasl. zák.
Č. 185/2002
Z.z o Súdnej rade
SR) má zabezpečiť napĺňanie naliehavého verejného záujmu, aby sa majetok nadobúdal len legálnym
spôsobom ( z legálnych príjmov) aj
u sudcov všeobecného súdnictva.
Podľa dôvodovej správy súdna rada nadobúda právomoc preveriť pravdivosť majetkových priznaní sudcov, keďže sa sleduje legitímny cieľ verejnej kontroly súdnictva a zabezpečenia nezávislého výkonu súdnictva. Ak na základe vyhodnotenia majetkového priznania sudcu nadobudne komisia súdnej rady dôvodné pochybnosti o statočnosti pôvodu samotného majetku, je sudca povinný na základe jej výzvy preukázať ich pôvod. Ak sudca hodnoverným spôsobom nepreukáže statočnosť pôvodu majetku, podá disciplinárny návrh predseda súdnej rady na základe stanoviska súdnej rady (§ 27ha ods. 8 cit. zák.).
Vlastnícke práva a právo vlastniť majetok je základné (prirodzené) ľudské právo (čl. 20 ods. 1, 4. ústavy, čl. 1 ods. 1 Dodatkového protokolu Dohovoru).
Funkcia vlastníctva spočíva v tom, že ako
prvok zabezpečenia osobnej slobody v právnom
štáte požíva osobitnú ochranu a je nedotknuteľné. Ústavnú ochranu
má iba legálne nadobudnuté vlastníctvo a
nie je ústavne chránený majetok nadobudnutý z nelegálnych príjmov pri splnení
ústavných
kritérií zakotvených v čl. 20 ods. 1, 5 ústavy.
Ľudia sú si rovní v právach, základné práva sú neodňateľné a nezrušiteľné, zaručujú sa všetkým na území Slovenskej republiky a nikoho nemožno znevýhodňovať pre iné postavenie (čl. 12 ods.1,2 ústavy).
Postavenie sudcu všeobecného súdnictva, ako ústavného činiteľa, spĺňa ústavné kritérium „iné postavenie“ pri porovnaní s právnym postavením bežného občana, takže sudcu z tohto dôvodu nemožno diskriminovať (viď analógia III. ÚS 64/2000). Zároveň ústava zakazuje spôsobenie ujmy na právach pre uplatňovanie základného práva a slobody v zmysle čl. 12 ods.4 ústavy (napr. PL ÚS 18/97).
Interpretácia a aplikácia uvedených ustanovení
zák. č. 185/2002 Z.z. o preverovaní
majetkových pomerov sudcov musí byť preto bezpodmienečne v súlade
s ústavnou
úpravou
čl. 20 ods. 5 ústavy na základe generálneho
ústavného príkazu čl. 152 ods. 4 ústavy.
Podľa čl. 20 ods. 5 ústavy iné zásahy do vlastníckeho práva možno dovoliť iba vtedy, ak ide o majetok nadobudnutý nezákonným spôsobom alebo z nelegálnych príjmov a ide o opatrenia nevyhnutné v demokratickej spoločnosti ...
Článok
20 ods. 5 ústavy bol do ústavy zakotvený ústavným zákonom č. 100/2010
Z.z.
a upravuje podmienky prípustnosti zásahu do
majetku, ktorý nebol
nadobudnutý v súlade
s právnym poriadkom.
Účel (zmysel) tejto ústavnej úpravy (e ratione constitutionis) vyplýva nepochybne z dôvodovej správy ústavodarcu (všeobecná a osobitná časť). Výklad a uplatňovanie zákona nesmie byť preto v rozpore so zreteľne prejavenou vôľou ústavodarcu (analógia PL. ÚS 14/1998).
Ústavodarca vo všeobecnej časti dôvodovej správy ústavného zákona č. 100/2020 Z.z. zdôraznil (výslovne uviedol) zásadnú skutočnosť, že doplnením ústavy uvedeným ústavným zákonom sa nepripúšťa (je vylúčené) zakotvenie rovnakého znenia, ako má zák. č. 335/2005 Z.z. o preukazovaní pôvodu majetku, kde ústavný súd v konaní PL.ÚS 29/2005 nálezom zo dňa 3.9.2008 rozhodol, že tento zákon nie je v súlade s čl. 1 ods. 1 prvá veta v spojení s čl. 20 ods. 1 a 4 ústavy (vyslovená protiústavnosť uvedeného zákona ako celku).
Prijatím rovnakého znenia by sa totiž (podľa ústavodarcu) vedome obchádzalo postavenie ústavného súdu a jeho rozhodnutie.
Inak povedané čl. 20 ods. 5 ústavy je neprípustné interpretovať a aplikovať v obsahovej zhode (v súlade) s protiústavnou zákonnou úpravou zák. č. 335/2005 Z.z.
Z uvedeného nálezu ústavného súdu vyplýva sumarizovaný záver, že predmetný protiústavný zákon porušoval ústavný princíp právnej istoty, proporcionality, bol retroaktívny, pripustil nadmerné zasahovanie do práva vlastniť majetok i uložením nedostatočne identifikovateľnej povinnosti ad infinitíva (do nekonečna) vedieť preukázať pôvod majetku a súčasne neprimeraným spôsobom presunul dôkazné bremeno z orgánov verejnej moci i na fyzické osoby.
Podľa právneho názoru ústavného súdu (konanie podľa čl. 125 ústavy) koncepcia uvedeného protiústavného zákona je založená na kľúčovom pojme „majetok nadobudnutý z nelegálnych príjmov“. Tento pojem je sám o sebe vnútorne nekonzistentný (nesúdržný), resp. rozporný. Znamená to, že atribút (základný znak) nelegálnosti nevzniká v príčinnej súvislosti s určitým konaním v mieste a čase, ale ako indícia, resp. premisa (predpoklad, východisko), ktorá je slabšia ako argument (nepriamy dôkaz), t.j. vystupuje v podobe domnienky alebo právnej fikcie. Vzhľadom na charakter a účel tohto zákona, resp. dôsledky, ktoré môže jeho uplatnenie vyvolať, nemožno uvedený prístup zákonodarcu považovať za ústavne akceptovateľný, t.j. taký, ktorý vyhovuje požiadavke právnej istoty vyplývajúcej z princípu právneho štátu.
Z dôvodovej správy návrhu tohto protiústavného zákona vyplýva, že ak osobám nemožno z rôznych dôvodov preukázať konkrétnu protiprávnu činnosť zákon vytvára pre štát možnosť spýtať sa osôb, ako získali zdroje a ukladá im povinnosť preukázať, že ho nadobudli legálne, t.j. z legálne nadobudnutých príjmov. Takýto základ zákona do značnej miery devalvuje (znehodnocuje) podstatu chápania a vymedzenia určitého správania ako protiprávneho správania (nelegálneho správania) a preto je v zásadnom rozpore nielen s princípom právnej istoty, ale aj proporcionality (ústavné princípy tvoriace integrálnu súčasť generálneho princípu právneho štátu). Zároveň neprimeraným spôsobom presúva dôkazné bremeno z orgánov verejnej moci na fyzické osoby.
Nález konštatoval aj skutočnosť, že účel úpravy majetkových priznaní sudcov je porovnateľný s účelom uvedeného protiústavného zákona.
Podľa ústavného súdu zakotvená retroaktivita (spätná účinnosť) o povinnosti vedieť preukázať svoje majetkové prírastky, t.j. dokázať legálnosť nadobudnutia svojho majetku v minulosti je neprimerane zaťažujúcim a neodôvodneným zásahom, ktorý by sa mohol stať svojvoľným nástrojom v rukách orgánov verejnej moci.
V osobitnej časti dôvodovej správy ústavodarcu (doplnenie ústavy o čl. 20 ods. 5 ústavným zákonom) je zvýraznené, že štát by mal zasiahnuť najmä vtedy, ak existuje extrémna disproporcia medzi legálnymi príjmami a hodnotou majetku, alebo sa dokáže existencia nelegálneho spôsobu nadobudnutia značných zdrojov na získanie majetku, ktorý preto nebude požívať rovnakú ochranu vlastníctva, ako u osoby, ktorá nadobudla majetok z legálnych a preukázateľných zdrojov príjmov.
Inak povedané, ide o existenciu (zistenie) hraničnej neúmernosti (nepomeru) medzi rozsahom legálnych príjmov a hodnotou majetku alebo preukázanie nelegálneho spôsobu nadobudnutia veľkých (ohromných) zdrojov na získanie majetku.
Z uvedeného vyplýva, že účel (zmysel) ústavnej úpravy čl. 20 ods. 5 spočíva jednoznačne v neprípustnosti zásahu do vlastníckeho práva postupom, ktorý nerešpektuje okrem iného princíp právnej istoty, zákazu retroaktivity, i neprípustnosť presúvania dôkazného bremena neprimeraným spôsobom z orgánov verejnej moci na fyzické osoby.
Výklad a uplatňovanie uvedených ustanovení zák. č. 185/2002 Z. z. musí byť preto, v zmysle ústavného príkazu čl. 152 ods. 4 ústavy, v plnom súlade s ústavnou úpravou čl. 20 ods. 5 (t.j, s ústavou).
Kritériá § 27 ha ods. 3, 5 cit. zák. (preukázanie pôvodu zdroja o nadobudnutí majetku sudcom, nedostatočné splnenie tejto povinnosti a z toho vyplývajúce dôvodné pochybnosti o statočnosti pôvodu a hodnovernosti preukázaných skutočností) sa musia jednoznačne interpretovať a aplikovať v súlade s účelom (zmyslom) ústavodarcom zakotvenej úpravy čl. 20 ods. 5 ústavy a nie podľa doslovného gramatického výkladu textu zákona (t.j. uprednostniť materiálny a nie formalistický výklad).
Vyššie uvedené texty sú obsahovo zhodné s textami protiústavného zák. č. 335/2005 Z.z. Uvedený zákon zakotvil oprávnenie prokurátora požiadať osobu o podanie vysvetlenia alebo predloženia dôkazov o tom, akým spôsobom nadobudla majetok.
Ak uvedené vysvetlenie prokurátor nepovažuje za dostatočné, podá návrh na začatie konania o vyslovenie nadobudnutia majetku z nelegálnych príjmov (§ 7 ods. 2, § 8 ods. 1 písm. b/ cit. zák.).
Je preto neakceptovateľný výklad i uplatňovanie uvedenej pôsobnosti súdnej rady zakotvenej v § 27ha zákona, ktorý by obchádzal záväzné právne názory ústavného súdu o protiústavnosti uvedených ustanovení zák. č. 335/2005 Z.z.
Odlišný (iný) výklad by bol zrejme v rozpore so zreteľne prejavenou vôľou ústavodarcu aj z dôvodu, že tento nevložil do čl. 20 ods. 5 ústavy požiadavku prenosu dôkazného bremena na vlastníka, takže úpravu článku 20 ods. 5 treba interpretovať v spojení s ustanovením prvej vety čl. 1 ods. 1 ústavy (materiálny právny štát), v ktorej je implikovaná prezumpcia neviny a spolu s ňou zaťaženie orgánu verejnej moci dôkazným bremenom o nadobudnutí majetku fyzickou osobou nezákonným spôsobom alebo z nelegálnych príjmov (viď Veľký komentár Ústava SR, C.H. Beck rok 2015 - J. Drgonec str. 550 - 551). Zrejmé je to i z textu všeobecnej časti dôvodovej správy ústavodarcu o povinnosti rešpektovať závery nálezu PL.ÚS 29/05.
Pri zakotvení dôkazného bremena pre sudcu zákonodarca (zhodne ako u protiústavného zákona č. 335/2005 Z.z.) upravil, že „atribút nelegálnosti nevzniká v príčinnej súvislosti s určitým konkrétnym správaním v mieste a čase, ale ako indícia (nepriamy dôkaz), ktorý vystupuje v podobe právnej fikcie“. Ide teda o zákonnú konštrukciu určitého stavu, z ktorého sa vychádza, aj keď je zrejmé, že nezodpovedá skutočnosti (viď Veľký slovník cudzích slov – Samo Šalinga a spol., Vydavateľstvo Samo, Bratislava – Veľký Šariš, r. 2000, str. 379).
Ústavný súd konštatoval, že vzhľadom i na dôsledky, ktoré môže uplatnenie protiústavného zákona vyvolať, nemožno prístup zákonodarcu považovať za ústavne akceptovateľný (nevyhovuje ústavnej požiadavke právnej istoty).
Je nevyhnutné neprehliadnuť (zohľadniť), že dôsledkom je podanie návrhu na disciplinárny postih sudcu súdnou radou (§ 27ha ods.. 8 cit. zák.). Ide o závažné disciplinárne previnenie nezlučiteľné s funkciou sudcu (§ 116 ods. 3 písm. c/ zák. č. 385/2000 Z.z.), kde vždy je disciplinárnym opatrením len odvolanie z funkcie sudcu, t.j. zánik ústavnej funkcie predstaviteľa nezávislej súdnej moci, ktorému ústava (na rozdiel od predstaviteľov výkonnej a zákonodarnej moci) garantuje nezávislosť (čl. 144 ods. 1 ústavy).
Keďže k zániku sudcovskej funkcie môže dôjsť (je prípustné) na základe rozhodnutia disciplinárneho súdu, vzniká otázka, či disciplinárny súd je bez ďalšieho viazaný stanoviskom súdnej rady o nepreukázaní statočnosti pôvodu majetku sudcom hodnoverným spôsobom, keďže základnou zásadou disciplinárneho konania (zhodne ako trestného konania) je dôsledné rešpektovanie prezumpcie neviny stíhanej osoby, čo znamená, že len štát (súdna rada i disciplinárny súd) znáša dôkazné bremeno o preukázaní zavinenia sudcu (opak zásady konania súdnej rady vo veciach majetkových pomerov sudcu).
Prezumpcia neviny (čl. 50 ústavy) je základným právom garantovaným ústavou i záväzným Dohovorom (čl. 6 ods. 2), v dôsledku čoho platí právna fikcia o nevine, do okamihu právoplatnosti odsudzujúceho rozsudku, pričom má aj širší dosah, lebo sa neobmedzuje len na trestné konanie (napr. PL.ÚS 12/98, III.ÚS 116/01).
Disciplinárne previnenie je trestným činom všeobecného charakteru v zmysle judikatúry ESĽP pri záväznom výklade čl. 6 ods. 1, 2 Dohovoru (viď PL.ÚS 12/97). Disciplinárne konanie podľa zákona o sudcoch je svojou podstatou konanie, ktoré má spoločné znaky s trestným procesom, lebo sa koná a rozhoduje o vine a uložení disciplinárneho opatrenia, t.j. osobitný proces určený pre nositeľov súdnej moci (PL ÚS 10/05).
Podľa judikatúry ESĽP medzi základné princípy trestného konania (a tým aj disciplinárneho konania) patrí i princíp prezumpcie neviny (čl. 6 ods. 2 Dohovoru), z ktorého je odvodená jeho procesnoprávna stránka, kde zásadným procesnoprávnym pravidlom je predovšetkým to, že dôkazné bremeno v zásade znáša obžaloba. Inak povedané, aj disciplinárne konanie vyžaduje dôsledné rešpektovanie prezumpcie neviny, zákazu retroaktivity a dôkazného bremena na strane štátu.
ZÁVER
Je opodstatnený naliehavý verejný záujem, aby sa majetok v štáte nadobúdal len z legálnych príjmov, t.j. legálnym spôsobom.
Riešenie právnej problematiky dovolenej kontroly používania majetku v súlade so všeobecným záujmom musí ale garantovať ochranu ľudských práv a základných slobôd zakotvených v našej ústave i Dohovore. Týmito kritériami je limitovaný zákonodarca, takže zákonom je prípustné upraviť len ústavne akceptovateľný spôsob kontroly používania majetku, lebo medzi základné práva ústava aj Dohovor zaraďujú právo každého vlastniť majetok.
Realizácia aj tohto základného práva požíva ústavnú ochranu, ktorá zakazuje porušenie ústavnej zásady rovnosti v právach, ako aj diskrimináciu sudcu pre „iné postavenie“ (čl. 12 ods.1,2 ústavy).
Zásah do vlastníctva (podľa čl. 20 ods.5 ústavy) predstavuje uplatnenie zodpovednosti za protiprávne správanie sa v súvislosti s nadobúdaním majetku.
V prípade existencie dôvodných pochybností o súlade zákona s ústavou sa tento právny problém prioritne rieši rozhodovaním ústavného súdu pri realizácii jeho právomoci podľa čl. 125 ods.1 písm.a/ ústavy (súlad resp. nesúlad s ústavou).
Právna problematika ústavnej prípustnosti kontroly nadobúdania majetku legálnym, resp. nelegálnym spôsobom na základe zákonnej úpravy je už vyriešená nálezom PL ÚS 29/2005 (rozhodnutie pléna súdu v konaní podľa čl. 125 ods.1 písm.a/ ústavy), kde ústavný súd jednoznačne konštatoval aj to, že účel úpravy majetkových pomerov sudcov je porovnateľný s účelom uvedeného protiústavného zákona.
Podľa zreteľne prejavenej vôle ústavodarcu (ratio constitutionis) ústavné kritériá tohto ustanovenia ústavy preukazuje jasný účel (zmysel) ústavodarcu prioritne o neprípustnosti (zákaze) kontroly nadobúdania majetku spôsobom (postupom), ktorý bol zakotvený v protiústavnom zákone č. 335/2005 Z.z.
Podľa ústavného súdu atribút nelegálnosti vystupuje v podobe právnej domnienky (fikcie), čo je zjednodušujúcim dôkazom stotožňujúcim nepreukázateľnosť príjmov s nelegálnosťou nadobúdania určitého ekvivalentu majetku, čo predstavuje neprimerané zaťaženie a neodôvodnený zásah do vlastníctva, ktorý by sa mohol reálne stať svojvoľným nástrojom v rukách orgánov verejnej moci.
Vyššie uvádzané právne skutočnosti (nález ústavného súdu a doplnenie ústavy o čl. 20 ods.5 ústavným zákonom) preukazujú právnu situáciu o potrebe postupovať pri interpretácii a aplikácii § 27ha zákona o súdnej rade v úplnej zhode s právne záväzným judikátom, že pri možnosti vysvetľovať právnu normu dvoma spôsobmi, kde len jeden je v súlade s ústavou, vylučuje to dôvod na zrušenie zákona, ale je zakotvená povinnosť všetkých orgánov verejnej moci uplatňovať právnu normu v súlade s ústavou (generálny príkaz výkladu zákonov zakotvený v čl.152 ods.4 ústavy).
Platí zároveň princíp o prednosti materiálneho (nie formalistického) výkladu spočívajúceho vo viazanosti štátnych orgánov prioritne účelom a zmyslom zákona a nie jeho textom.
Pri preverovaní majetkových pomeroch sudcov komisiou súdnej rady a stanoviskom súdnej rady ku skutočnostiam zistených uvedenom komisiou je teda neakceptovateľné vychádzať z rešpektovania (dodržiavania) zakotveného prenosu dôkazného bremena zo štátu na sudcu a tým aj z právnej fikcie o statočnosti (nestatočnosti) pôvodu jeho majetku, zohľadňujúc aj zásadnú právnu skutočnosť, že samotná ústava v čl. 20 ods.5 nezakotvila prenos tejto povinnosti zo štátu na vlastníka.
Texty zákona „ak sudca hodnoverným spôsobom nepreukáže statočnosť pôvodu majetkového prírastku alebo statočnosť pôvodu samotného majetku... ak komisia súdnej rady nepovažuje splnenie prikázaných povinností podľa ods.2 a 3 za dostatočné a má dôvodné pochybnosti o statočnosti pôvodu majetkového prírastku sudcu, o hodnovernosti ním preukázaných skutočností...“ nie je prípustné vykladať podľa doslovného textu (gramatický výklad). Vecne správny je postup podľa generálneho príkazu o interpretácii a aplikácii právneho poriadku v zmysle čl. 152 ods. 4, čl. 2 ods. 2 ústavy, ktorý ukladá povinnosť uprednostniť výklad podľa zmyslu a účelu zákona t.j. v tomto prípade ústavy (čl. 20 ods.5 ústavy).
Ústavodarca pripúšťa zásah štátu pri existencii (preukázaní) najmä extrémnej disproporcie (hraničnej neúmernosti) medzi legálnym príjmom a hodnotou majetku alebo ak sa dokáže existencia nelegálneho spôsobu nadobudnutia značných (veľkých, ohromujúcich) zdrojov na získanie majetku.
Text § 27ha zákona o súdnej rade sa má teda vykladať a aplikovať nie na základe doslovného textu, ale v súlade s účelom čl. 20 ods. 5 ústavy, čo znamená, že sa neposkytuje ústavná ochrana vlastníctva vtedy, keď sú skutkovo zistené (preukázaná existencia) ústavodarcom uvádzané kritéria o nelegálnosti nadobudnutia majetku.
Text zákona „má dôvodné pochybnosti o statočnosti“ je teda splnený len pri zistení uvedených skutkových okolností.
Zákon v ustanoveniach § 27ha pritom vytvára úpravou postupu komisie súdnej rady primeraný priestor pre unesenie dôkazného bremena súdnou radou, t.j. rešpektovať ústavný princíp prezumpcie neviny.
Je totiž daný dostatočný priestor na základe dokladov, ktoré má predkladať sudca (daňové priznanie k dani z príjmov fyzickej osoby, doklady o daroch, o zdedení majetku), realizácie oprávnenia komisie samostatne si zaobstarať všetky podklady dôležité pre výkon jej pôsobnosti vrátane informácii o existencii bankových účtov a transakciách na týchto účtoch (§ 27ha ods.4, ods.6) a súčasného vykonania výsluchu sudcu prípadne i jeho písomného vyjadrenia k zisteným informáciám, zodpovedne skutkovo ustáliť (zistiť) existenciu, resp. neexistenciu právne významnej podstatnej skutočnosti, že je preukázaná najmä extrémna disproporcia medzi legálnymi príjmami a hodnotou majetku alebo nelegálny spôsob nadobudnutia značných zdrojov na získanie majetku.
Za uvádzanej (súčasnej) právnej situácie by prípadný postup súdnej rady podľa (v súlade) ustanovení uvedeného protiústavného zákona znamenal vedome obchádzanie postavenia ústavného súdu, ako jediného (výlučného) nezávislého súdneho orgánu ochrany ústavnosti a tým aj existenciu prvkov svojvôle v činnosti súdnej rady (svojvoľný nástroj v jej rukách), pričom zákaz svojvôle je jeden z princípov demokratického a právneho štátu garantovaného v čl. 1 ods.1 ústavy.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.