Mgr. Tomáš Tahotný, LL.M, autor pracuje v samospráve ako právny referent
Správne trestanie vo volebných veciach, vylepovanie volebných plagátov – aplikačné problémy
V štátnom zriadení Slovenskej republiky upravujú volebné záležitosti, ale najmä propagáciu politických subjektov dve právne normy. Prvou je zákon 181/2014 Z. z. Zákon o volebnej kampani a o zmene a doplnení zákona č. 85/2005 Z. z. o politických stranách a politických hnutiach v znení neskorších predpisov (ďalej ako „Zákon o voľbách“). Druhou podzákonnou normou je všeobecne záväzné nariadenia, na ktoré Zákon o voľbách kogentným ustanovením § 16 Zákona o voľbách delegoval imperatívnym spôsobom ďalšie povinnosti na obce v podobe vyhradenia miest vhodných na vylepovanie plagátov v čas volebnej kampane. Zo znenia § 16 vyplýva, že obec je povinná takéto miesta vyhradiť a ustanoviť podmienky pre umiestňovanie volebných plagátov nakoľko dikcia ustanovenia nedáva obciam na výber spôsobom „môže“.
Náležitosti volebného plagátu upravuje § 15 Zákona o voľbách
„Každý, kto vedie volebnú kampaň podľa tohto zákona, je povinný zabezpečiť, aby odvysielaná politická reklama, zverejnená platená inzercia, zverejnené volebné plagáty a všetky ďalšie spôsoby vedenia volebnej kampane obsahovali údaje o objednávateľovi a dodávateľovi v rozsahu meno, priezvisko a obec trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, a názov a sídlo a identifikačné číslo organizácie, ak ide o právnickú osobu; to isté sa vzťahuje aj na prezentáciu predvolebných prieskumov a volebných prieskumov verejnej mienky.“
Podľa § 15 Zákona o voľbách
„Obec, v hlavnom meste Slovenskej republiky Bratislave a v meste Košice mestská časť, všeobecne záväzným nariadením vyhradí miesta a ustanoví podmienky na umiestňovanie volebných plagátov na verejných priestranstvách počas volebnej kampane pre voľby do Národnej rady Slovenskej republiky, voľby do Európskeho parlamentu, voľby prezidenta Slovenskej republiky, voľby do orgánov samosprávnych krajov a voľby do orgánov samosprávy obcí. Vyhradená plocha musí zodpovedať zásadám rovnosti kandidujúcich subjektov.“
Mesto XXX začalo na podklade zistenia pracovníkmi mestskej polície správne konanie vo veci správneho deliktu podľa § 27b ods. 1 písm. a) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení, ktorého sa mala dopustiť politická strana YYY na tom skutkom základe, že v čase konania volebnej kampane, ktorej trvanie upravuje § 2 ods. 2 Zákona o voľbách mala táto politická strana umiestnené plagáty propagujúce jej politickú stranu na miestach, ktoré neboli na takúto činnosť určené Všeobecne záväzným nariadením.
Vo veci správny orgán nariadil pojednávanie, na ktorom bola predložená fotodokumentácia ako dôkazový materiál, na ktorej boli vyfotografované plagáty propagujúce politický subjekt účastníka konania.
Na pojednávaní účastník konania argumentoval, že plagáty nevylepila a nie sú ani ich majetkom nakoľko účastník konania predstavuje občianske združenie a nie politickú stranu. Z toho dôvodu ani nemôže byť účastníkom konania.
Ako ďalšiu argumentáciu účastník konania uviedol, že každý volebný plagát musí mať náležitosti podľa § 15 Zákona o voľbách. Z fotodokumentácie vyplývalo, že vylepené plagátynemajú náležitosti a síce údaje o objednávateľovi a dodávateľovi v rozsahu meno, priezvisko a obec trvalého pobytu, ak ide o fyzickú osobu, a názov a sídlo a identifikačné číslo organizácie ak ide o právnickú osobua preto sa nemôže jednať o volebné plagáty a teda sa nemôže jednať o správny delikt podľa § 27b ods. 1 písm. a) Zákona o obecnom zriadení.
Zákon o voľbách neustanovuje určenie vlastníckeho vzťahu k volebným plagátom ani to kto ich vylepil. Podľa § 2 ods.1 Zákona o voľbách volebnou kampaňou na účely tohto zákona je akákoľvek činnosť politickej strany, politického hnutia, koalície politických strán a politických hnutí a kandidátov, za ktorú sa obvykle platí úhrada, smerujúca k propagácii ich činnosti, cieľov a programu za účelom získania funkcie volenej podľa osobitného predpisu. Rozumie sa tým činnosť v prospech aj v neprospech subjektov podľa prvej vety.
To, že volebné plagáty nemali náležitosti ustanovené podľa § 15 Zákona o voľbách neznamená, že z plagátov nevplývalo, že sa jedná o činnosť smerujúcu k propagácii politického subjektu. Z plagátov bolo nepochybné, že obsahovali logo pod ktorým politický subjekt vystupuje ako aj číslo, pod ktoré je tento politický subjekt vo voľbách priradiť ako aj slovné vyjadrenie znenia politického subjektu čo jednoznačne možno vykladať, že táto činnosť smerovala k propagácii politického subjektu. To znamená, že zo samotného charakteru plagátov vyplývalo, že sa jedná o činnosť vedúcu k propagácii účastníka konania.
Je možné sa stotožniť s názorom správneho orgánu, že v tomto konaní došlo nielen k porušeniu § 27b ods. 1 písm. a) zákona obecnom zriadení, ale aj k dopusteniu sa správneho deliktu podľa 19 ods. 6 písm. b) zákona o voľbách. Zásadu ne bis in idem v tomto prípade nie je možné aplikovať nakoľko sa nejedná o totožné porušenie povinnosti ale o porušenie, ktoré upravujú dva rôzne právne predpisy teda o dva iné skutky.
Ďalej sa nemožno stotožniť s argumentáciou účastníka konania, že dané konanie je nutné účastníkovi konania ako „páchateľovi“ správneho deliktu preukázať a síce, že ho zavinil resp. plagáty vylepil práve subjekt vyobrazený na propagačných plagátoch.
Spáchanie správneho deliktu je založené na objektívnej zodpovednosti to znamená, že na naplnenie skutkovej podstaty správneho deliktu nie je nutné splniť obligatórne znaky skutkovej podstaty ako pri trestnom čine alebo priestupku. Stačí iba porušenie povinnosti.
Uvedené potvrdzuje aj ustálená judikatúra v súvislosti s povinnosťou správnych orgánov postihovať správne delikty právnických osôb, napr. rozsudok Najvyššieho súdu SR sp. zn. 10Sžo/68/2016 zo dňa 25.01.2017. V zmysle uvedeného, správne delikty právnických osôb sú postihované bez ohľadu na zavinenie, nakoľko zavinenie nie je pojmovým znakom správneho deliktu právnickej osoby. Podstatné je iba to, či k porušeniu zákona objektívne došlo alebo nie. Subjektom deliktu je právnická osoba spôsobilá na protiprávne konanie (tzv. deliktuálna spôsobilosť, ktorá je spojená s jej vznikom a existenciou). Účastník konania tak zodpovedá za porušenie povinnosti založenej na objektívnej zodpovednosti za správny delikt. Okolnosti ospravedlňujúce, resp. vysvetľujúce nesplnenie povinnosti nemajú právny význam pri otázke zodpovednosti za toto porušenie. je preto irelevantné, či mal k protizákonnému konaniu účastník konania motív alebo nie.
Ďalším faktorom, ktorý sa v prípade postihovania takýchto deliktov môže javiť ako problém je riadne vymedzenie skutkovej vety vo výrokovej časti rozhodnutia. Reklamné tabuľe sú umiestňované na rôznych miestach a preto nestačí iba vymedzenie miesta napríklad ulicou. Každú tabuľu je potrebné riadne identifikovať, beď parcelou, ale aj inými identifikačnými znakmi napríklad pri akom objekte či križovatke je umiestnená. taktiež je vhodné volebný plagát podrobne popísať aby účastníkovi konania bolo jasné, že sa jedná o ten konkrétny politický subjekt a nebol zameniteľný s iným.
Problémy môže spôsobovať aj fakt, či sa v prípade už vylepených plagátov ešte jedná o volebnú kampaň. Dovolím si tvrdiť, že už vylepené plagáty, ktoré ostávajú na bilboardoch aj v čase volebného moratória nenapĺňajú skutkovú podstatu správneho deliktu podľa § 27b ods. 1 písm. a) zákona o obecnom zriadení, nakoľko v zmysle § 2 ods. 1 zákona o voľbách by sa muselo jednať o aktívne konanie (činnosť) politického subjektu a v jeho aktívnej propagácii napríklad presvedčovaním voličov pred volebnými miestnosťami. Prípadne páchateľ predmetného delitku by v čase volebného moratória volebné plagáty aktívne vylepoval na mestom určené miesta či napríklad presviedčal voličov. Možno sa dôvodne domnievať, že už vylepené plagáty nie sú spôsobilé voličov aktívne presvedčiť a ovplyvniť ich úsudok či už pozitívne alebo negatívne o správnosti tej ktorej politickej strany či hnutia.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.