Spoliehanie sa daňového subjektu na správnosť odbornej rady daňového poradcu, či advokáta z trestnoprávneho hľadiska
Povinnosťou štatutárneho orgánu daňového subjektu je postupovať pri plnení účtovných a daňových povinností s odbornou starostlivosťou. Pojem odborná starostlivosť zahŕňa povinnosť daňového subjektu konať profesionálne, čo však neznamená, že musí mať všetky znalosti o účtovných a daňových povinnostiach. Pokiaľ ich nemá, potom je povinný zabezpečiť si potrebnú odbornú pomoc špeciálne kvalifikovaného subjektu a to napríklad daňového poradcu[1].
Trestne stíhaný daňový subjekt, ktorému daňový poradca poskytol poradenstvo sa v trestnom konaní nezriedka obhajuje tak, že v daňovej problematike postupoval podľa odporúčaní, či odborného stanoviska daňového poradcu a preto nezodpovedá za to, že došlo napríklad k skráteniu dane z dôvodu neuvedenia konkrétneho príjmu do daňového priznania, ktorý podliehal zdaneniu, či k neoprávnenému uplatňovaniu výdavku (nákladu), ktorý uplatňovaný byť nemal, respektíve k neoprávnenému odpočítaniu dane. Daňový subjekt, v rámci svojej obhajoby, takto „vťahuje“ do trestného konania daňového poradcu a presúva prípadnú trestnú zodpovednosť za skrátenie dane, či daňový podvod na daňového poradcu.
Daňoví poradcovia sa tak často nevyhnú tomu, aby v trestnom konaní vypovedali v určitom procesnom postavení. Podľa okolností prípadu to je spravidla procesné postavenie svedka, avšak môže ísť aj o procesné postavenie obvineného. Daňoví poradcovia sa pritom zväčša primárne snažia zbaviť možnej trestnej zodpovednosti tvrdením, že sa ani teoreticky nemohli dopustiť trestného činu skrátenia dane, prípadne trestného činu daňového podvodu, nakoľko neboli subjektom dane v daňovom konaní (tým bol daňový subjekt) a preto ani nemohli, ako daňoví poradcovia, poskytujúci daňové poradenstvo spôsobiť skrátenie dane daňového subjektu (napríklad zatajenie príjmov), či neoprávnené uplatňovanie nárokov na vrátenie DPH alebo spotrebnej dane (ak by išlo o trestný čin daňového podvodu).
Napríklad v konkrétnej trestnej veci vedenej pre trestný čin daňového podvodu bol obvinený daňový poradca, ktorý spracovával účtovné doklady viacerým spoločnostiam pôsobiacim v reťazci obchodných spoločností výsledkom ktorého bolo neoprávnené uplatňovanie nárokov na vrátenie DPH. Obvinený daňový poradca sa obhajoval tak, že nebol členom štatutárneho orgánu ani jednej z obchodných spoločností podnikajúcich, či predstierajúcich podnikanie v reťazci (daňových subjektov) a preto neuplatňoval ani v jednom prípade neoprávnene nárok na vrátenie DPH a ani sa následne nedelil o príjmy získané z neoprávnene vyplatených daňových nadmerných odpočtov.
Treba povedať, že takéto alebo obdobné obhajobné argumenty nemajú v trestnom konaní žiadnu váhu. V tomto smere treba uviesť, že pôsobenie v štatutárnom orgáne obchodnej spoločnosti, ktorá napríklad neoprávnene uplatňuje nárok na vrátenie DPH nie je podmienkou trestnosti za spáchanie trestného činu daňového podvodu. Pri trestnom čine daňového podvodu (a rovnaké je to aj pri trestnom čine skrátenia dane) je subjekt trestného činu všeobecný, z čoho vyplýva, že subjekt dane a subjekt daňového trestného činu nemusia byť totožné osoby a nie je preto možné zamieňať daňovú povinnosť a trestnú zodpovednosť za spáchanie daňového trestného činu. Pri spolupáchateľstve na trestnom čine daňového podvodu je preto bez významu, či subjektom dane sú všetci spolupáchatelia alebo len niektorí z nich, respektíve, či subjektom dane je osoba rozdielna od spolupáchateľov (primerane judikatúra R 25/1968 ako aj napríklad uznesenie Najvyššieho súdu SR sp. zn. 3Tdo/63/2011 zo dňa 14.03.2012). Vzhľadom k uvedenému je možné, aby spolupáchateľom na trestnom čine daňového podvodu bol aj napríklad účtovník, či daňový poradca, prípadne prichádza do úvahy posúdiť možné protiprávne konanie týchto osôb ako účastníctvo na daňovom trestnom čine, napríklad vo forme pomoci.
Skutočnosť, že daňový poradca poskytol daňovému subjektu poradenstvo (odbornú radu) ohľadne určitej daňovej problematiky, pričom táto jeho odborná rada sa následne ukázala ako nesprávna, však automaticky neznamená, že ide o trestnoprávnu problematiku, respektíve, že za nesprávnu odbornú radu musí vždy a za každých okolností zodpovedať práve daňový poradca.
Vzhľadom k uvedenému je nutné, aspoň v základných rysoch, vymedziť, kedy a za akých okolností bude možné trestnoprávne stíhať konanie daňového poradcu, kedy bude možné trestne stíhať daňový subjekt aj napriek tomu, že sa riadil odbornou radou daňového poradcu a kedy bude vylúčené vyvodzovanie trestnej zodpovednosti daňového subjektu, či aj daňového poradcu[2].
Čo je možné považovať za odbornú radu
V prvom rade je nutné vymedziť, čo sa vlastne v trestnom konaní považuje alebo môže považovať za odbornú radu poskytnutú daňovým poradcom, ktorá môže byť relevantná pri vyvodzovaní alebo vylúčení trestnej zodpovednosti za spáchanie daňového trestného činu.
Vo všeobecnosti možno uviesť, že za odbornú radu poskytnutú daňovým poradcom možno považovať všetko, čo možno podradiť pod daňové poradenstvo v zmysle § 3 zákona č. 78/1992 Zb. o daňových poradcoch (ďalej len zákon o daňových poradcoch).
Z uvedeného vyplýva, že odborná rada daňového poradcu by sa obsahovo mala týkať výhradne len otázok spadajúcich pod daňové poradenstvo v zmysle zákona o daňových poradcoch a z hľadiska formálneho je nutným, aby táto odborná rada bola poskytnutá klientovi na podklade riadne uzatvorenej zmluvy v zmysle § 17 ods. 1 zákona o daňových poradcoch.
Dbanie na riadne zákonné obsahové ako aj formálne vymedzenie odbornej rady je podstatným hlavne z toho dôvodu, že odbornou radou môže byť len výhradne rada individuálna, zameraná na konkrétny (jedinečný) prípad, t. j. rada, ktorú poskytne daňový poradca po dôslednom poznaní všetkých konkrétnych okolností prípadu, ktoré sa týkajú jeho klienta a v ktorých sa daňové poradenstvo vyžaduje.
Za odbornú radu teda nie je možné považovať len všeobecný (nekonkrétny) odkaz, či poukaz na odbornú literatúru (komentáre)[3], či judikatúru súdov, ale je potrebné, aby išlo vždy o radu individuálnu, ktorá síce môže byť podporená odbornou literatúrou, či rozhodovacou činnosťou súdov, avšak s poukazom na konkrétny rozoberaný jedinečný prípad klienta[4].
Z hľadiska možného preskúmania postupu daňového poradcu pri poskytovaní odbornej rady je vhodným, aby bola odborná rada poskytnutá daňovým poradcom zachytená v písomnej forme, v ktorej by mala byť uvedená nielen samotná odborná rada poskytnutá daňovým poradcom, ale aj údaje o tom, aké informácie (podklady) mal daňový poradca k dispozícii, t. j. čo všetko mu klient (daňový subjekt) poskytol. Aj úplnosť, či neúplnosť poskytnutých podkladov od klienta, z ktorých sa vychádzalo pri koncipovaní odbornej rady, môže byť relevantným pre posudzovanie prípadnej trestnej zodpovednosti daňového subjektu, či aj samotného daňového poradcu.
Kto by mal odbornú radu poskytovať
Daňový subjekt a to platí obzvlášť ohľadne štatutárneho orgánu daňového subjektu (najmä ak ide o podnikateľský subjekt s povinnosťou konať s odbornou starostlivosťou), by mal vedieť rozpoznať, kedy už je nutné požiadať v daňových veciach kvalifikovanú osobu o odbornú pomoc a kedy si vystačí so svojimi vlastnými znalosťami[5].
V trestnoprávnej praxi sa pritom osoby obvinené zo spáchania daňových trestných činov pomerne často obhajujú tak, že postupovali podľa odbornej rady konkrétnej osoby a preto je u nich vylúčené úmyselné zavinenie a tým aj vylúčená trestná zodpovednosť zo spáchania daňového trestného činu. Takáto obhajoba však môže byť relevantná len vtedy, pokiaľ daňový subjekt požiadal o odbornú radu kvalifikovanú osobu. Samotné úmyselné zavinenie daňového subjektu môže totiž spočívať už vo voľbe nevhodnej osoby, na ktorú sa daňový subjekt obrátil so žiadosťou o poskytnutie odbornej rady[6].
Tak napríklad v konkrétnej trestnej veci sa konateľ obchodnej spoločnosti obrátil na svojho známeho, ktorý bol taktiež podnikateľom o radu ohľadne zdaňovania konkrétnych príjmov a následne postupoval podľa nej. V inej veci mal daňový subjekt za suseda daňového poradcu a keď sa náhodne stretli pred domom tak sa ho v stručnosti spýtal ako by mal postupovať ohľadne zdaňovania svojich príjmov. Následne sa tieto rady ukázali ako nesprávne a ich výsledkom bolo trestné stíhanie daňového subjektu. V trestnom konaní bolo uzatvorené, že za odbornú radu kvalifikovanej osoby, ktorá by mohla vylučovať úmyselné zavinenie a tým aj trestnú zodpovednosť daňového subjektu nie je možné považovať len neformálne rady nekvalifikovaných osôb (známy daňového subjektu), či neformálne ústne rady kvalifikovanej osoby bez podrobnejších znalostí konkrétneho prípadu (daňový poradca a jeho stručná ústna rada na ulici).
Úlohou daňového subjektu pri riešení svojich daňových povinností a konaní s odbornou starostlivosťou teda nie je to, aby zháňal informácie ako by mal postupovať od kohokoľvek, respektíve, aby obchádzal poskytovanie riadneho daňového poradenstva „pouličným ústnym poradenstvom“ a potom sa ešte na to odvolával v trestnom konaní. Práve naopak, pokiaľ daňový subjekt zistí, že jeho vedomosti, či schopnosti v daňovej problematike nepostačujú na to, aby vedel ako má správne postupovať, potom je jeho úlohou, aby si vyžiadal odbornú radu od kvalifikovanej osoby a to zákonom predpokladaným spôsobom (t. j. napríklad na podklade riadne poskytnutého a písomne zachyteného daňového poradenstva). Ak sa tak stane, a ak daňový subjekt poskytne kvalifikovanej osobe všetky potrebné podklady a následne sa aj spravuje podľa poskytnutej odbornej rady a nemá žiadne signály o tom, že by mohla byť nesprávna, potom sa v trestnom konaní môže relevantne obhajovať tak, že je vylúčené jeho úmyselné zavinenie.
Z hľadiska daňových trestných činov a celkovo daňovej problematiky sa v trestnom konaní za kvalifikovanú osobu považuje nielen daňový poradca, ale napríklad aj advokát poskytujúci často celkové právne poradenstvo (napríklad advokát poskytujúci daňovému subjektu poradenstvo nielen z hľadiska daňového, ale aj trestného, či obchodného práva). Pokiaľ ide o účtovníka, tak je nutné uviesť, že účtovník, sám osobe, nie je oprávnený poskytovať daňové poradenstvo a preto by daňový subjekt, vo vyslovene problematických daňových veciach, mal žiadať o odbornú radu daňového poradcu a nie účtovníka. V konkrétnostiach jednotlivého prípadu totiž môže byť nesprávnou voľbou daňového subjektu aj to, že si na poskytnutie odbornej rady zvolil účtovníka a nie daňového poradcu. Kompetenciou účtovníka by totiž malo byť len poskytovanie služieb ohľadne spracovávania účtovných dokladov v zmysle zákona o účtovníctve, prípadne vypĺňanie daňového priznania (v týchto oblastiach je nutné považovať účtovníka za kvalifikovanú osobu), avšak ostatné daňové veci (napríklad zisťovanie základu dane) by už malo byť predmetom daňového poradenstva.
Kedy by mohlo byť vylúčené úmyselné zavinenie daňového subjektu pri daňových trestných činoch
Z vyššie uvedeného teda možno vyvodiť, že základným východiskom pre vylúčenie úmyselného zavinenia daňového subjektu pri daňových trestných činoch je to, že sa daňový subjekt nielen riadil právnou alebo skutkovou odbornou radou, ktorú mu poskytla kvalifikovaná osoba, ale podstatným je aj to, že nemal žiadne signály o tom, že by mohlo ísť o radu nesprávnu, či vyslovene spornú a mohol racionálne spoliehať na to, že postup podľa poskytnutej rady bude bezproblémový z hľadiska zákonnosti.
Daňový subjekt môže v zásade spoliehať na to, že rada, ktorá mu je poskytovaná kvalifikovanou osobou za poznania všetkých relevantných informácií je správna. Za takýchto okolností bude vylúčená jeho trestná zodpovednosť aj v prípadoch, ak sa dodatočne ukáže, že poskytnutá odborná rada bola nesprávna[7].
Napríklad, daňový subjekt, ktorý poskytol daňovému poradcovi všetky potrebné informácie, postupoval podľa jeho odbornej rady v tom smere, že si môže uplatňovať konkrétne odpočítanie dane, respektíve, že ten ktorý príjem daňového subjektu nepodlieha dani z príjmov, pričom neexistovalo nič (napríklad iné odborné stanovisko iného daňového poradcu, ktoré by mal daňový subjekt k dispozícii a ktoré by bolo opačného názoru), z čoho by sa dalo zistiť, že poskytnutá odborná rada by reálne mohla byť nesprávna. V takomto prípade, pri neexistencii žiadnych signálov svedčiacich o možnej nesprávnosti poskytnutej odbornej rady a za situácie, keď boli daňovému poradcovi poskytnuté všetky relevantné a pravdivé informácie, je vylúčené, aby bola voči daňovému subjektu vyvodená trestná zodpovednosť za spáchanie napríklad trestného činu skrátenia dane (napríklad že nezdanil konkrétny príjem) a to aj v prípade, ak by táto odborná rada bola napokon vyhodnotená ako nesprávna.
Pokiaľ by už však mal daňový subjekt relevantné signály o tom, že odborná rada podľa ktorej postupuje je alebo môže byť nesprávna a naďalej by podľa nej postupoval, potom by už jeho úmyselné zavinenie za spáchanie daňového trestného činu vylúčené nebolo.
Napríklad, v konkrétnom prípade postupoval daňový subjekt podľa odbornej rady daňového poradcu ohľadne uplatňovania odpočítania dane, ktoré mu neskôr nebolo správcom dane uznané, pričom správca dane upozornil daňový subjekt na nesprávny výklad právnej normy v tomto smere a daň bola daňovému subjektu dorúbená. Napriek tomu, postupoval podľa tejto odbornej rady daňový subjekt aj v ďalších zdaniteľných obdobiach, ignoroval výklad právnej normy poskytnutý správcom dane, a postupoval podľa pôvodnej odbornej rady, pretože tá mu z hľadiska znižovania vlastného daňového základu vyhovovala. Nevyhol sa preto následne trestnému stíhaniu pre podozrenie zo spáchania trestného činu skrátenia dane. V tejto súvislosti je nutné uviesť, že pokiaľ daňový subjekt nesúhlasí s výkladom právnej normy zo strany správcu dane, môže ho namietať v daňovom, prípadne v súdnom konaní, avšak nemôže ho cielene (úmyselne) a sústavne ignorovať s odkazom na „papier“ od daňového poradcu, ktorý tvrdí niečo iné.
Treba zvýrazniť aj to, že aby sa mohol daňový subjekt spoliehať na správnosť poskytnutej odbornej rady zo strany daňového poradcu, musí mu poskytnúť všetky relevantné informácie (podklady), ktoré musia byť úplné a pravdivé. Daňový subjekt sa nemôže reálne spoliehať na správnosť poskytnutej odbornej rady daňového poradcu, pokiaľ mu napríklad (a to sa pomerne často v praxi stáva) poskytne falošné účtovné doklady, prostredníctvom ktorých si daňový subjekt chce znížiť základ dane, respektíve pokiaľ daňovému poradcovi úmyselne nepredloží niektoré účtovné doklady, ktoré by mohli mať vplyv na určenie výšky základu dane. V takýchto prípadoch daňový subjekt vie, že odborná rada daňového poradcu musí byť nesprávna a úmyselné konanie daňového subjektu, ktoré viedlo k oklamaniu (uvedeniu do omylu) daňového poradcu sa potom vzťahuje aj na výsledné skrátenie dane daňového subjektu.
Tento záver možno vyvodiť aj z judikatúry, ktorá uvádza, že daňový poradca nemôže niesť trestnú zodpovednosť za trestný čin skrátenia dane, pokiaľ mu príslušný daňový subjekt neposkytol všetky potrebné podklady na podanie pravdivého daňového priznania alebo mu celkom zatajil skutočnosti odôvodňujúce vznik a výšku určitej dane (uznesenie Najvyššieho súdu ČR z 21. júla 2005, sp. zn. 8 Tdo 790/2005). V takýchto prípadoch by bolo konanie daňového poradcu úplne nezavinené s tým, že úmyselné zavinenie daňového poradcu by neprichádzalo do úvahy ani v prípade, ak by napríklad k skráteniu dane prispel svojou neodbornosťou (napríklad prehliadnutím niektorej podstatnej skutočnosti).
Na strane druhej je nutné uviesť aj to, že daňový subjekt často nevie, čo všetko je potrebné predlžiť daňovému poradcovi k tomu, aby jeho odborná rada mohla byť správna. To by mal vedieť ten, kto odbornú radu poskytuje a mal by vykonať všetko preto, aby mal k dispozícii všetko potrebné na správne poskytnutie odbornej rady. Pokiaľ sa tak nestane, a daňový poradca napríklad v dôsledku svojej ľahostajnosti, či nevzdelanosti, si nevyžiada všetky potrebné podklady k poskytnutiu odbornej rady, potom by takéto neodborné konanie daňového poradcu nemalo byť pričítané daňovému subjektu.
Možnosť vyvodenia trestnej zodpovednosti daňového subjektu však nepochybne nastane, pokiaľ sa daňový subjekt nebude úmyselne riadiť odbornou radou, ktorú mu poskytol daňový poradca, nakoľko mu nebude vyhovovať a následne sa ukáže, že bola správna a odchýlením sa od nej došlo napríklad k skráteniu dane daňovým subjektom.
Kedy by mohlo byť vylúčené úmyselné zavinenie daňového poradcu pri daňových trestných činoch
Ohľadne vyvodzovania možnej trestnoprávnej zodpovednosti daňového poradcu (a to sa týka napríklad aj advokáta poskytujúceho daňové poradenstvo) je nutné najskôr uviesť prípady, v ktorých bude trestná zodpovednosť daňového poradcu nepochybná. Daňový poradca bude páchateľom, spolupáchateľom, či účastníkom daňového trestného činu, ak
- úmyselne skresľuje výšku daňovej povinnosti daňového subjektu,
- úmyselne zahrnie alebo naopak nezahrnie niektoré podstatné účtovné doklady do určovania daňovej povinnosti daňového subjektu,
- falšuje účtovné doklady, ktoré následne ovplyvňujú výšku daňovej povinnosti daňového subjektu,
- úmyselne poskytne nesprávnu odbornú radu daňovému subjektu (napríklad na podklade výslovnej žiadosti daňového subjektu, ktorý v prípade následnej možnej daňovej kontroly chce „byť krytý“ odborným posúdením svojho konania), či
- úmyselne radí daňovému subjektu ako napríklad neoprávnene znížiť vlastnú daňovú povinnosť, ako neoprávnene dosiahnuť nárok na vrátenie DPH a podobne. V takýchto prípadoch nemožno hovoriť o správnosti, či nesprávnosti odbornej rady, nakoľko nejde o odbornú radu, ale ide o poskytnutie návodu na spáchanie trestného činu, teda protiprávne konanie, čo celkom určite nemožno podradiť pod zákonom vymedzený pojem daňového poradenstva.
Pokiaľ ide o možnú trestnú zodpovednosť daňového poradcu za poskytnutie nesprávnej odbornej rady, tak tu bude podstatné zistenie, prečo bola poskytnutá odborná rada nesprávna.
Ak je odborná rada nesprávna iba z dôvodu neodbornosti alebo neskúsenosti, či lajdáckosti daňového poradcu (napríklad daňový poradca sa dlhodobo nezaujíma o najnovšie poznatky či zmeny, ktoré sa týkajú jeho odbornej činnosti, a ani o jej právnu reguláciu, hoci je to s ohľadom na činnosť, ktorú vykonáva, jedna zo základných podmienok pre riadny výkon jeho činnosti) [8], potom nemožno hovoriť o odbornej rade, ktorá bola úmyselne poskytnutá nesprávne zo strany daňového poradcu, ale možno hovoriť najviac tak o nedbanlivostnom zavinení daňového poradcu pri napríklad neoprávnenom skrátení dane daňovým subjektom, čo na vyvodenie trestnej zodpovednosti za spáchanie daňového trestného činu nestačí, nakoľko tam sa vyžaduje zavinenie úmyselné.
Už bolo uvedené vyššie, že trestná zodpovednosť daňového poradcu za nesprávnu odbornú radu bude vylúčená aj v prípadoch, v ktorých nebudú dané daňovému poradcovi všetky relevantné informácie, respektíve mu budú poskytnuté nepravdivé informácie (spravidla falošné účtovné doklady), o čom nebude mať daňový poradca vedomosť.
Odborná rada daňového poradcu a nejednoznačný obsah právnej normy, ktorej sa odborná rad týka
Zaujímavou problematikou je aj poskytovanie odborných rád zo strany kvalifikovaných osôb v prípadoch, v ktorých je obsah právnej normy nejednoznačný. Pôjde napríklad o situácie, keď je právo neúplné, keď obsahuje „biele miesta“, respektíve, keď je zastarané alebo príliš komplikované[9]. Môže ísť aj o situácie, keď právny predpis nie je dostatočne jasný a môže byť vykladaný viacerými spôsobmi, pričom každá výkladová verzia je zrozumiteľná a v danom čase nie je objektívne zistiteľné, aký výklad by mohol byť správny[10].
Pokiaľ ide o nesprávny výklad právnej normy, tak je potrebné spomenúť rozhodnutie Ústavného súdu ČR sp. zn. II. ÚS/913/2009 zo dňa 04.08.2010, ktorý posudzoval prípad daňového poradcu v dôsledku ktorého odbornej rady utrpel jeho klient škodu.
Skutkovo išlo o prípad, v ktorom klient vyhľadal daňového poradcu, pričom chcel zistiť svoju daňovú povinnosť, ktorá mu vyplynula z toho, že v jednom roku v štyroch splátkach prijal nájomné za podnájom svojej nehnuteľnosti na 30 rokov. Daňový poradca mu poskytol radu, že je nutné tento príjem časovo rozlíšiť, teda zdaniť pomerné čiastky prijatého nájomného v príslušných rokoch trvania nájmu. Klient podal v súlade s touto radou daňové priznanie. Následne u klienta prebehla daňová kontrola, ktorá skonštatovala, že uvedené časové rozlíšenie príjmu nebolo možné (bolo v rozpore so zákonom), nakoľko klient účtoval v sústave jednoduchého účtovníctva. Na základe uvedeného boli správcom dane zvýšené priznané príjmy klienta s tým, že v dôsledku tohto ako aj v dôsledku zníženia uznaných údajov bola klientovi dodatočným platobným výmerom vymeraná daň ako aj penále. Klient domeranú daň a penále zaplatil, pričom všeobecné súdy následne zaviazali daňového poradcu, aby uhradil škodu, ktorá bola klientovi spôsobená v súvislosti s jeho odbornou radou.
Ústavný súd však rozhodol inak, keď uviedol, že postavenie daňového poradcu pri výkonu daňového poradenstva je podobné a zrovnateľné s postavením advokáta pri poskytovaní právnej pomoci. Zodpovednosť advokáta ako aj daňového poradcu je (za výkon svojej činnosti) objektívna a je založená na splnení troch predpokladov, t. j. výkon daňového poradenstva, vznik škody a príčinná súvislosť medzi výkonom daňového poradenstva a vznikom škody. Pokiaľ však bola príčinou vzniku škody iná skutočnosť, zodpovednosť za škodu nenastane. Samotné pochybenie daňového poradcu ešte automaticky neznamená vznik škody na strane klienta. Pokiaľ ide o posudzovaný prípad, tak všeobecné súdy sa vôbec nevysporiadali s otázkou, akú konkrétnu povinnosť daňový poradca porušil s ohľadom na konkrétne okolnosti prípadu a s ohľadom na prípadne relevantný odborný názor a možnú rozhodovaciu činnosť správcu dane v rozhodnej dobe. Inými slovami, súdy sa nevysporiadali s otázkou, či daňový poradca porušuje právne predpisy ak v určitej dobe a za určitých okolností zastáva nejaký právny názor, ktorý sa neskôr ukáže ako nesprávny. Daňové poradenstvo má síce slúžiť k správnemu podaniu daňového priznania, avšak zostalo nezodpovedané, akú úlohu má výklad príslušných právnych predpisov, t. j. ako ďaleko je príslušná právna úprava jasná a akú úlohu hrá výklad zo strany orgánov verejnej moci (ak nejaký existuje). Je preto potrebné odmietnuť názor, že nie je žiadny rozdiel medzi tým, pokiaľ daňový poradca zastáva určitý relevantne vyargumentovaný právny názor (ktorý neskôr orgány verejnej moci odmietnu) a tým, ak daňový poradca, napríklad podá za svojho klienta daňové priznanie oneskorene, s formálnymi vadami a podobne. To platí o to viac, keď klient nevyužil opravné prostriedky na prípadné zodpovedanie sporných otázok v daňovom konaní.
Z predmetného rozhodnutia vyplýva, že ohľadne prípadnej nesprávnej odbornej rady daňového poradcu poskytnutej klientovi je nutné aj v trestnom konaní brať do úvahy argumenty, ktoré viedli daňového poradcu k tomu, že poskytol odbornú radu s určitým obsahom a to s prihliadnutím aj k tomu, ako sa dotknutý obsah právnej normy v relevantnom čase vykladal zo strany súdov, či správnych orgánov, hoci daňovým poradcom zvolený výklad právnej normy (obsah odbornej rady) sa následne ukázal ako nesprávny, či orgánmi verejnej moci neakceptovateľný. Skutočnosť, že určitá odborná rada daňového poradcu sa ukáže neskôr ako nespráva teda nemusí mechanicky znamenať možný trestný postih poskytovateľa odbornej rady, či osoby, ktorá sa takouto radou riadila, pokiaľ išlo o odbornú radu vyargumentovanú, pri ktorej nebolo dopredu možné predpokladať, že je zaručene nesprávna a že celkom určite bude odmietnutá orgánom verejnej moci. To platí o to viac, ak ide o výklad právnej normy, ktorej obsah je nejasný, rozporný a ide o výklad ustanovenia, pri ktorom ani nie je sformovaná žiadna relevantná judikatúra, respektíve judikatúra súdov existuje, avšak je taktiež rozporná[11].
Záver
Daňový subjekt by mal v zásade dostáť svojim daňovým a účtovným povinnostiam a tým aj povinnosti konať s odbornou starostlivosťou, ak ich zabezpečí prostredníctvom odborne kvalifikovanej osoby, typicky prostredníctvom daňového poradcu, či advokáta. Pokiaľ daňový subjekt odovzdá takejto odborne kvalifikovanej osobe všetky potrebné podklady, ktoré sú úplné a pravdivé a následne bude postupovať podľa poskytnutej odbornej rady, či odborného stanoviska kvalifikovanej osoby a nemá žiadne relevantné signály, že by mohlo ísť o odbornú radu nesprávnu, potom by mala byť vždy vylúčená jeho trestná zodpovednosť za spáchanie niektorého z daňových trestných činov.
Z hľadiska posudzovania možnej trestnej zodpovednosti daňového poradcu (a to sa týka aj advokáta) je nutné sa v plnom rozsahu stotožniť s odbornou literatúrou ktorá zdôrazňuje, že daňový poradca musí mať trestnoprávne riziká stále na pamäti a musí dávať pozor, aby sa nestal „komplicom“ a nenechal sa tak vtiahnuť do konania vedúceho až napríklad k skráteniu dane. Určitá závislosť daňového poradcu na klientovi síce núti daňového poradcu k stále väčšej „ochote pomôcť“, avšak odmietnutie takejto „pomoci“ musí byť vykonané dôrazne a jednoznačne a to bez ohľadu na veľkosť zákazky. Je potrebné si uvedomiť, že v prípade konfliktu je klient pre daňového poradcu prvým priťažujúcim svedkom, t. j. ak bude orgánmi činnými v trestnom konaní dotazovaný na určité podozrivé skutočnosti, je veľmi pravdepodobné, že bude tvrdiť, že mu danú transakciu poradil jeho daňový poradca. Klientovi by sa preto malo dostať dôsledného a obsiahleho poučenia a mali by mu byť vysvetlené možné trestnoprávne dôsledky jeho konania. Z hľadiska možného vyvodenia trestnoprávnej zodpovednosti za spáchanie daňového trestného činu zo strany daňového poradcu sú pritom bez právneho významu tzv. doložky o obmedzení zodpovednosti uplatňované v zmluvách o daňovom poradenstve, t. j. doložky, ktoré ustanovujú, že za trestnoprávne dôsledky určitého konania nenesie daňový poradca zodpovednosť. Takéto doložky nemôžu vylúčiť prípadnú trestnoprávnu zodpovednosť (v tomto smere nie je dôležité, čo je zmluvne, teda papierovo deklarované, ale čo je reálne zavinené konanie) a navyše skôr upozorňujú na skutočnosť, že účastníci predmetnej zmluvy sú si vedomí existencie určitých trestnoprávnych rizík[12].
Tento článok v pozmenenej podobe bol pôvodne publikovaný v Bulletine slovenskej advokácie č. 11/2021 ako aj v Bulletine Slovenskej komory daňových poradcov č. 1/2022
[1] k zodpovednosti členov štatutárnych orgánov za daňové a účtovné záležitosti spoločnosti pozri bližšie Galandová, M.: Zodpovednosť členov štatutárnych orgánov a daňové a účtovné záležitosti spoločnosti, In: Havel, B., Žitňanská, L. (eds.) Fiduciární povinnosti orgánu společnosti na pomezí korporačního, insolvenčního a trestního práva. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2020, s. 121 a nasl.
[2] nižšie uvedené závery možno primerane použiť aj na konanie advokáta poskytujúceho odborné poradenstvo svojmu klinetovi
[3] Richter, M., Púry, F.: Spolehnutí se na správnost odborné rady a její nesprávne poskytnutí z hlediska trestní odpovědnosti. In Zborník Karlovarské právnické dny. 2018, s. 600-616
[4] nestačí ak napríklad daňový poradca odkáže klienta len na všeobecnú právnu vetu judikatúry (tak ako sa to stalo v konkrétnom prípade), ktorá však vychádzala z úplne iného skutkového základu, než bol skutkový základ veci klienta. Skutočnosť, že sa následne klient spravoval podľa tejto právnej vety judikatúry, t. j. podľa nedostatočnej odbornej rady daňového poradcu preto nevylučovala, sama osobe, jeho úmyselné zavinenie pri spáchaní daňového trestného činu, respektíve možné úmyselné zavinenie daňového poradcu v smere možného úmyselného nesprávneho postupu pri poskytovaní daňového poradenstva. Naformulovaná právna veta judikatúry, ako určité zovšeobecnenie, nie je podstatná, ale podstatným je to, či sú zhodné alebo vyslovene obdobné skutkové okolnosti judikovaného rozhodnutia s konkrétnym prípadom klienta daňového poradcu. Pokiaľ sú zhodné, potom je možné postupovať v zhodne s takýmto rozhodnutím, nakoľko v súlade s princípom právnej istoty by malo platiť, že v rovnakých, či obdobných veciach by sa malo rozhodovať rovnako.
[5] k problematike možného omylu v tomto smere pozri bližšie Richter, M.: Právní omyl v trestním zákonníku – co lze pod něj podřadit a jak přistupovat k posuzování jeho vyvarovatelnosti? In Trestně právní revue. 2018
[6] Kuchta, J. Dekriminalizace hospodářské a majetkové trestné činnosti podle aktuálního návrhu rekodifikace trestního práva hmotného. In Zborník Nové jevy v hospodářské kriminalitě. Brno: Masarykova iniverzita, 2007
[7] k uvedenému pozri napríklad uznesenie Najvyššieho súdu ČR sp. zn. 5Tdo/848/2010 alebo sp. zn. 6Tdo/1112/2014, respektíve odbornú literatúru, Richter, M., Púry, F.: Spolehnutí se na správnost odborné rady a její nesprávne poskytnutí z hlediska trestní odpovědnosti. In Zborník Karlovarské právnické dny. 2018, s. 600-616
[8] odborná literatúra, napríklad STOČESOVÁ, S. Omyl v českém a zahraničním trestním právu. Plzeň : Aleš Čeněk, 2013, s. 43 uvádza príklad obdobného konania daňového poradcu s opačným výsledkom než je skrátenie dane, keď daňový poradca, ktorý spracováva daňové priznanie pre daňový subjekt, celkom opomenie štúdium aktuálnej daňovej právnej úpravy a súvisiacej problematiky, a preto opomenie do daňového priznania zapracovať niektoré odpočítateľné položky, na ktoré by mal daňový subjekt nárok a ktoré výrazne ovplyvňujú jeho daňovú povinnosť, v dôsledku čoho daňový poradca spôsobí, že daňový subjekt zaplatí na dani viac, než bola jeho povinnosť.
[9] Vondráček, O.: Nepřímá držba cenných papíru – právní pojetí cenných papíru vedených v podobě záznamu na účtu, Právník č. 5/2012, s. 487 a nasl.
[10] Richter, M.: Právní omyl v trestním zákonníku – co lze pod něj podřadit a jak přistupovat k posuzování jeho vyvarovatelnosti?, Trestněprávní revue č. 6/2018, s. 131 – 137. Autor tu správne pripomína, že za nejasnú normu nie je však možné považovať právnu normu, ktorá síce neumožňuje jednoznačný výklad, ale jej skutočný obsah je rozpoznateľný z nadväzujúcich noriem, ustálenej náuky alebo ustálenej judikatúry.
[11] K spoliehaniu na správnosť odbornej rady pozri bližšie Šamko, P.: Trestné činy poškodzujúce veriteľov, Bratislava: Wolters Kluwer, 2019
[12] TRUBAČ, O. Trestněprávní rizika účastenstí daňového poradce – řízení a zvládnutí rizik. In Trestní právo daňové. Sborník příspěvku z II. mezinárodní konference konané 18. 02. 2008. Praha : C. H. Beck, 2007, s. 115
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.