Marcela Kosová, sudkyňa Krajského súdu v Bratislave, členka Súdnej rady SR
Boli alebo neboli zriadené mestské súdy v Bratislave? Alebo, keď peniaze súdmi hýbu
Nová súdna mapa nám vraj priniesla od 1. januára 2023 aj zriadenie nových súdov v Bratislave, teda štyroch mestských súdov. Keď si však pozrieme novú zákonnú úpravu, nenájdeme to tam. Neboli totiž zriadené nové súdy a nezaniknú staré. Zmenilo sa iba označenie terajších okresných súdov. Takto.
Od 1. januára 2023 sa Okresný súd Bratislava I označuje ako Mestský súd Bratislava I, Okresný súd Bratislava II sa označuje ako Mestský súd Bratislava II, Okresný súd Bratislava III sa označuje ako Mestský súd Bratislava III a Okresný súd Bratislava IV sa označuje ako Mestský súd Bratislava IV. Jediný, ktorý zanikne, je Okresný súd Bratislava V. Sídlom každého mestského súdu bude mesto Bratislava, ich obvody bude tvoriť územný obvod okresov Bratislava I, Bratislava I, Bratislava III, Bratislava IV a Bratislava V. Nečudujem sa, že v médiách sa dočítame, že vznikli, alebo, že boli zriadené nové mestské súdy, keď v tom nemá jasno ani zákonodarca. V prechodných ustanoveniach totiž odkazuje na „zriadenie“ mestských súdov v Bratislave.
Prečo takto. Zamyslime sa. V pôvodnej verzii, ktorá sa týkala jedného mestského súdu, a ktorá neprešla v prvom čítaní v pléne parlamentu, bolo uvedené, že sa „zriaďuje“ Mestský súd v Bratislave. Ak chcela ministerka spravodlivosti a poslanci, ktorých pozmeňovacie návrhy v druhom čítaní prakticky vytvorili celú novú súdnu mapu v Bratislave tvrdiť, že neporušujú legislatívny proces, nemohli nové mestské súdy zriadiť. Mohli len premenovať existujúce okresné, aby to akože zapadalo do zákona o okresných súdoch, ktorý ako jediný prešiel do druhého čítania, a mohlo sa to podľa nich prejednať skôr, ako o šesť mesiacov.
To, že ich v skutočnosti „zriadili“ cez totálnu zmenu kauzálnej a miestnej príslušnosti a cez premenovanie terajších okresných súdov, je každému jasné. A môžeme sa prieť o tom, či bol legislatívny proces porušený, obídený alebo pokrivený. Výsledok je na svete.
Bude zaujímavé z hľadiska implementácie okrem iného sledovať, ako a kedy sa budú sudcovia a administratíva presúvať po celej Bratislave. Lebo ak zostanú sedieť v pôvodných budovách, nie len, že to nedáva zmysel (okrem teda toho, že si môžeme požičať európske peniaze), ale predstavme si, ako bude predseda, napríklad Mestského súdu Bratislava III, pripravovať rozvrh práce a následne riadiť chod tohto súdu, ak budú „jeho“ sudcovia a k nim prislúchajúca administratíva, sedieť v štyroch-piatich budovách iných mestských súdov, a v budove Mestského súdu Bratislava III budú sedieť sudcovia z iných mestských súdov, prejednávajúci celkom inú agendu, s ktorou tento mestský súd nemá nič spoločné, a ku ktorým nebude mať žiadne kompetencie. Ani dovolenkový lístok im nebude môcť podpísať.
Pozrime sa na pôvodný návrh k zriadeniu Mestského súdu Bratislava, ktorý v parlamente neprešiel prvým čítaním. Nájdite aspoň tri rozdiely s verziou, ktorá prešla cez prílepky.
V prvom paragrafe bolo uvedené: Zriaďuje sa Mestský súd Bratislava. Z dôvodovej správy vyplýva, že účelom predkladaného návrhu je zriadenie Mestského súdu Bratislava. Cieľom vytvorenia jedného mestského súdu so špecializovanými úsekmi, ktoré sa zameriavajú na hlavné súdne agendy, je zabezpečiť dostatočný počet špecializovaných sudcov na hlavné súdne agendy pre občianskoprávnu, obchodnoprávnu, rodinnú a trestnoprávnu agendu. Akoby dovtedy v Bratislave neboli. Sudcovia špecializovaných úsekov mali sedieť v rôznych budovách. Teraz to budú jednotlivé mestské súdy, teda nie úseky, ktoré budú špecializovanéna hlavné agendytak, ako mali byť pôvodne navrhované úseky. A majú sedieť v rôznych budovách podľa špecializácie.
Zatiaľ bez rozdielu.
Mapu treba čo najrýchlejšie, lebo peniaze z Plánu obnovy sú už za dverami. Na riziko „kvaltovania“ upozornila už Slovenská advokátska komora v pripomienkach. Priznám sa, že už ani neviem, ku ktorému návrhu to bolo. Uviedla, že štát sa týmto návrhom zaväzuje k tvorbe politík naviazaných na ekonomické podmienky stanovené Európskou úniou v rámci financovania plánu obnovy aj v oblastiach, kde nepanuje všeobecný konsenzus, ale naopak, ako v prípade reformy súdnej mapy, v oblastiach, ktoré boli kontroverzné. Podradením reformy súdnej mapy pod financovanie tohto typu, sa vyvíja neprimeraný nátlak na normotvorbu a dochádza k ústavne nekomfortnému výkonu normotvornej činnosti. Plán obnovy predurčuje zákonodarnú iniciatívu a dochádza k stavu, že zákonodarca nebude mať slobodu pri prijímaní legislatívnych návrhov v riadnom legislatívnom procese. Záväzkom čerpať financie na reformu z plánu obnovy pred jej schválením a hrozbou rizika nenaplnenia záväzkov vyplývajúcich z plánu, predkladateľ neprimerane zasahuje do normotvorby, legislatívneho procesu a zákonodarnej moci. Dôvodovú správu k premenovaniu bratislavských okresných súdov na mestské súdy nenájdeme, lebo k tomuto počinu došlo cez pozmeňovací návrh v druhom čítaní. Koniec apríla sa blížil a nebol čas. Bolo by zaujímavé zistiť, či vedeli poslanci, ktorí hlasovali za novú súdnu mapu, čo znamená napríklad: „V § 40 sa bodka na konci nahrádza bodkočiarkou a pripájajú sa tieto slová: „kauzálnu príslušnosť v obchodnoprávnych sporoch súd skúma iba na námietku žalovaného uplatnenú najneskôr pri prvom procesnom úkone, ktorý mu patrí.“, a teda, či ich hlasovanie bolo determinované aj podriadením sa blížiacemu sa financovaniu, alebo iba čisto odborným hľadiskom.
Stále žiadny rozdiel.
Na nedodržanie legislatívneho procesu a spôsobu tvorby návrhu zákonov pri novej súdnej mape sme neúnavne poukazovali. Napríklad aj na nedodržanie § 9 zák. č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov a čl. 10 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky. Tej vlády, ktorej súčasťou je aj pani ministerka spravodlivosti, a ktorá sa vo svojom programovom vyhlásení zaviazala, že bude podporovať aktívne občianstvo a zjednoduší postupy participácie verejnosti na správe vecí verejných, vrátane participácie na tvorbe, implementácii a kontrole verejných politík, vrátane právnych predpisov. Dodržiava sa to asi takto:
pri predložení novej súdnej mapy rozdelenej do viacerých zákonov, z ktorých sa jeden týkal Mestského súdu v Bratislave, ministerka odkazovala na predbežnú informáciu PI/2020/78, avšak táto bola zverejnená k pôvodnému jednému návrhu zákona o sídlach a obvodoch súdov SR.Nové návrhy boli celkom odlišné od predošlého návrhu. Malo ísť o nový legislatívny proces, ku ktorému mala byť zverejnená samostatná predbežná informácia, čo sa nestalo.Verejnosť teda nebola informovaná o príprave návrhu zákonov a nebolo jej umožnené zúčastniť sa na ich tvorbe (§ 2 ods. 1 zák. č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov; čl. 2 ods. 1 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky).
Od 1. januára 2023 prechádzajú práva a povinnosti z osobitných vzťahov sudcov k štátu zo súdov doposiaľ označovaných ako Okresné súdy Bratislava I až V na premenované mestské súdy podľa toho, kto bude robiť akú hlavnú agendu. Bez toho, aby sa zrušil súd, na ktorom pôsobia teraz (okrem Okresného súdu Bratislava V). Sudcovia na premenované súdy majú „prejsť“, teda byť preložení, bez ich súhlasu. Je zmena kauzálnej príslušnosti a zmena názvu súdu dôvodom na takýto postup? Ide o takú reorganizáciu súdnictva, ktorá ho pripúšťa?
Predsa jeden smutný rozdiel. V konaniach v rodinnoprávnych veciach.
V druhom stupni, teda o odvolaniach proti rozhodnutiam Mestského súdu Bratislava II, bude rozhodovať v niektorých rodinnoprávnych veciach, statusových veciach, o neodkladných opatreniach a výkone rozhodnutí vo veciach maloletých, Krajský súd v Trnave, ktorému táto kompetencia bola zverená v zmysle kauzálnej príslušnosti, hoci obvod Krajského súdu v Trnave budú tvoriť obvody Okresných súdov Dunajská Streda, Galanta, Senica a Trnava. A bude tak robiť aj pre obvod Krajského súdu v Nitre. To, že dostupnosť v rodinných veciach zredukovanímprvostupňových aj odvolacích súdov pre sociálne znevýhodnené skupiny, pre ktorú takéto vzdialenosti a dopravný prístup pri odkázanosti prevažne na prostriedky hromadnej dopravy, bude predstavovať sťaženie realizácie ústavného práva na súdnu a inú právnu ochranu, zjavne nevadí. Majú to zachrániť on line prenosy a cestovanie súdu za účastníkmi. Ide o konanie na prvom stupni, ale aj o konanie na druhom stupni, keďže práve v rodinných veciach (okrem trestných vecí) odvolacie senáty najčastejšie nariaďujú pojednávania. Pri rozhodovaní sa odvolací súd z hľadiska procesného postupu totiž dostáva často do pozície súdu prvej inštancie, a potrebuje byť bližšie k deťom a mať možnosť poznať prostredie, sociálne zázemie a pomery dieťaťa, aby sa deti nestávali neosobným objektom, ale boli skutočne plnohodnotným subjektom práva v konaní na všetkých stupňoch.
Takto vyzerá rýchlejšia a kvalitnejšia justícia, ktorá vznikla legislatívnym procesom pod taktovkou ministerky spravodlivosti, a ktorá je tu hlavne pre občanov. Za peniaze, ktoré budú vracať ešte naše deti, možno práve aj tie, ktorých rodičia budú vďake novej súdnej mape cestovať po celom Slovensku.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.