Trestný zákon účinný od 1.1.2006 upravuje prerušenie premlčania trestného stíhania v ustanovení § 87 ods.3 Tr. zák., pričom obdobne ako Trestný zákon účinný do 31.12.2005 stanovuje dve podmienky, ktorých naplnenie počas plynutia zákonom stanovenej premlčacej doby spôsobuje jej prerušenie a tým aj jej predĺženie, nakoľko prerušením premlčania začína celá nová premlčacia doba plynúť znova (§ 87 ods.4 Tr. zák.). Tieto dve zákonom stanovené podmienky spôsobujúce prerušenie plynutia premlčacej doby sú na sebe navzájom samostatné (vyplýva to z použitia spojky „alebo“, ktorá ich v § 87 ods.3 Tr. zák. spojuje), čo znamená, že každá z nich môže, sama o sebe, spôsobiť prerušenie plynutia premlčacej doby, avšak podľa okolností každého jednotlivého prípadu môže dôjsť aj k ich vzájomnej kumulácii.
Prerušenie plynutia premlčacej doby teda spôsobuje:
1) vznesenie obvinenia pre trestný čin, o ktorého premlčanie ide, ako aj po ňom nasledujúce úkony orgánu činného v trestnom konaní, sudcu pre prípravné konanie alebo súdu smerujúce k trestnému stíhaniu páchateľa (§ 87 ods.3 písm. a) Tr. zák.)
Uvedené ustanovenie vychádza z toho, že prerušenie premlčania trestného stíhania je síce inštitút hmotno-právnej povahy, avšak je podmienený procesnými úkonmi vykonanými v zmysle príslušných ustanovení Trestného poriadku. Prvým úkonom, ktorý spôsobuje prerušenie premlčania trestného stíhania, je preto vznesenie obvinenia konkrétnej osobe podľa § 206 ods.1 Tr. por. (záznam o dočasnom odložení vznesenia obvinenia v zmysle § 205 Tr. por. plynutie premlčacej doby neprerušuje, ale spôsobuje spočívanie premlčacej doby podľa § 87 ods.2 písm. d) Tr. zák.).
Trestný zákon síce používa spojenie „vznesenie obvinenia pre trestný čin, o ktorého premlčanie ide“, avšak túto dikciu zákona je potrebné vykladať tak, že vznesenie obvinenia sa musí týkať toho istého skutku o akom je následne meritórne rozhodované. Vyplýva to z toho, že podstatou uznesenia o vznesení obvinenia (ako aj celého trestného stíhania) je opis skutku, ktorý síce vykazuje znaky skutkovej podstaty trestného činu, avšak, na rozdiel od právnej kvalifikácie, sa totožnosť skutku nemôže zmeniť počas celého trestného stíhania (skutok sa môže rôznym spôsobom upravovať, ale totožnosť konania, prípadne totožnosť následku musí zostať zachovaná, t. j. vychádza sa zo zásady, že trestné stíhanie sa vedie o skutku a nie o jeho opise). To, že podstatným pre prerušenie plynutia premlčacej doby trestného stíhania je vznesenie obvinenia pre konkrétny skutok a nie pre konkrétny trestný čin možno teda vyvodiť z toho, že Trestný poriadok umožňuje zmeniť právnu kvalifikáciu počas celého trestného stíhania a preto nemožno vidieť len v zmene právnej kvalifikácie prekážku prerušenia premlčania trestného stíhania (1). V opačnom prípade, by bolo potrebné vzniesť obvinenie vždy, keď dôjde k zmene právnej kvalifikácie, aby sa tak prerušilo plynutie premlčacej doby konkrétneho trestného činu.
Napríklad, ak bolo vznesené obvinenie pre skutok právne kvalifikovaný ako prečin podvodu podľa § 221 ods.1 Tr. zák. tak týmto procesným úkonom došlo k prerušeniu plynutia premlčacej doby (ohľadne skutku vymedzenom v uznesení) a ak v ďalšom priebehu trestného stíhania príde k zmene právnej kvalifikácie napríklad na prečin sprenevery podľa § 213 ods.1 Tr. zák. je takáto zmena, z hľadiska prerušenia premlčacej doby, bezvýznamná, nakoľko k prerušeniu plynutia premlčacej doby už došlo predchádzajúcimi procesnými úkonmi, ktoré sa týkali prečinu podvodu podľa § 221 ods.1 Tr. zák..
V praxi sa vyskytli určité problémy v tom, či dôjde k prerušeniu premlčania v prípadoch, ak v priebehu trestného stíhania došlo k zmene Trestného zákona, ktorý je pre páchateľa priaznivejší v tom smere, že sa zmení právna kvalifikácia na miernejšiu ako bol skutok právne kvalifikovaný v uznesení o vznesení obvinenia, pričom k tejto miernejšej právnej kvalifikácii sa vzťahuje kratšia premlčacia doba. Napríklad ak bolo vznesené obvinenie po štyroch rokoch od spáchania skutku pre prečin s premlčacou dobou päť rokov a počas trestného stíhania dôjde k takej zmene Trestného zákona, že skutok je možné kvalifikovať len ako miernejší prečin s premlčacou dobou tri roky. Je potom otázkou či je tento miernejší prečin už premlčaný (vzhľadom k tomu, že došlo k vzneseniu obvinenia až po štyroch rokoch od spáchania skutku) alebo bola premlčacia doba účinne prerušená procesnými úkonmi vykonanými pred zmenou Trestného zákona a k premlčaniu trestného stíhania nemohlo prísť.
Riešenie je potrebné vidieť opätovne v tom, že prerušenie trestného stíhania je síce inštitút hmotno-právnej povahy, avšak je podmienený procesnými úkonmi vykonanými v zmysle Trestného poriadku. Procesné úkony sa vždy vykonávajú a posudzujú podľa Trestného poriadku účinného v čase, kedy boli tieto úkony vykonané, pričom platí to, že pokiaľ boli procesné úkony vykonané spôsobom, ktorý zodpovedal zákonnej úprave, ich účinky zostanú zachované. Ak teda došlo k vzneseniu obvinenia v priebehu zákonom stanovenej premlčacej dobe (po štyroch rokoch od spáchania skutku pre prečin s premlčacou dobou päť rokov) došlo aj k prerušeniu premlčania a neskoršia, pre páchateľa priaznivejšia, zmena Trestného zákona a zmena právnej kvalifikácie na tom nič nemôže zmeniť, pretože pôsobí až do budúcnosti. Ustanovenie o časovej pôsobnosti Trestných zákonov (§ 2 ods.1 Tr. zák.) nemožno vykladať tak široko, aby sa s odkazom na toto ustanovenie fakticky spätne anulovali účinky procesných úkonov uvedených v § 87 ods.3 písm. a) Tr. zák., ktoré boli riadne vykonané za účinnosti skoršieho znenia Trestného zákona.(2) Pri vyššie použitom príklade však bude potrebné, v ďalšom priebehu konania nasledujúcom po zmene právnej úpravy, vychádzať už z trojročnej premlčacej doby a ak by medzi jednotlivými procesnými úkonmi orgánov činných v trestnom konaní a súdu uplynula lehota dlhšia ako tri roky došlo by k premlčaniu trestného stíhania.
Ak však pôjde o situáciu, keď súd dospeje k záveru, že žalevaný skutok je trestným činom s miernejšou trestnou sadzbou v porovnaní s trestným činom, pre ktorý bolo začaté a doposiaľ vedené trestné stíhanie (t. j. nejde o zmeny v Trestnom zákone spôsobujúce zmeny v právnej kvalifikácii, ale ide o zmeny v právnej kvalifikácii vykonané na základe vykonaného dokazovania), pričom táto zmena sa premietne aj do inej, kratšej premlčacej doby činu, potom sa musí zaoberať aj otázkou premlčania trestného stíhania vo vzťahu k tejto miernejšej právnej kvalifikácii skutku. Je teda povinný posúdiť aj okolnosť, či bolo vznesené obvinenie ešte v tejto kratšej dobe (judikatúra NS ČR R 6/2007).
Pokiaľ však podľa Trestného zákona účinného v čase spáchania trestného činu už zanikla trestnosť činu uplynutím premlčacej doby, zatiaľ čo podľa Trestného zákona neskoršieho, ktorý za taký istý trestný čin (aj s rovnakými trestnými sadzbami) stanovuje dlhšiu premlčaciu dobu, by sa tak nestalo, nemožno so zreteľom na ustanovenie § 2 ods.1 Tr. zák. aplikovať neskorší Trestný zákon.
Nad rámec uvedeného možno dodať, že ak je už raz trestný čin podľa Trestného zákona premlčaný (t. j. premlčacia doba uplynula bez prerušenia v zmysle § 87 ods.3 Tr. zák.) jeho dodatočné prehlásenie za čin nepremlčaný (alebo dodatočné nezapočítanie už ubehnutej premlčacej doby) nemôže znamenať opätovný vznik premlčaním zaniknutej trestnej zodpovednosti a to ani vtedy, ak sa tak stane zákonom. Zákaz retroaktivity nepriaznivejšieho zákona totiž platí bezvýhradne (3).
Problémovým sa môže javiť stanovenie okamihu, kedy pri vznesení obvinenia dochádza k prerušeniu premlčania, teda či účinok prerušenia premlčania nastáva už dňom vydania uznesenia o vznesení obvinenia policajtom alebo prokurátorom, prípadne či tento účinok nastáva až dňom doručenia uznesenia o vznesení obvinenia obvinenému. Česká odborná literatúra, ktorá má, aj napriek niektorým odlišnostiam, podobnú právnu úpravu prerušenia premlčania sa prikláňa k názoru, že účinok prerušenia premlčania nastáva až skutočným doručením uznesenia o začatí trestného stíhania obvinenému (ide o obdobu uznesenia o vznesení obvinenia) (4).
Tento právny názor však nemožno použiť a aplikovať na území SR, pretože Trestný zákon v ustanovení § 87 ods.3 písm. a) Tr. zák. výslovne stanovuje, že premlčanie trestného stíhania sa prerušuje vznesením obvinenia, čím sa má zjavne na mysli vydanie (vyhotovenie) uznesenia orgánom činným v trestnom konaní bez ohľadu na to kedy bude oznámené obvinenému. V opačnom prípade by zákonodarca musel v § 87 ods.3 písm. a) Tr. zák. výslovne uviesť, že premlčanie trestného stíhania sa prerušuje oznámením uznesenia o vznesení obvinenia a až po ňom nasledujúcimi úkonmi (teda samotné vznesenie obvinenia a úkony, ktoré boli vykonané do jeho oznámenia obvinenému by premlčanie neprerušovali), čo evidentne nie je možné vyvodiť zo znenia § 87 ods.3 písm. a) Tr. zák.
K uvedenému je potrebné uviesť, že sťažnosť proti uzneseniu o vznesení obvinenia nemá odkladný účinok a preto je takéto uznesenie vykonateľné (§ 184 ods.2 Tr. por.) dňom jeho vydania a účinok prerušenia premlčania trestného stíhania nastane aj napriek tomu, že uznesenie o vznesení obvinenia nie je ešte právoplatné. V tejto súvislosti je však potrebné dodať, že účinky vydania uznesenia o vznesení obvinenia sú len „predbežné“, nakoľko predpokladom ich ďalšieho trvania je to, aby uznesenie o vznesení obvinenia zostalo aj naďalej v platnosti. Ak oprávnený orgán, buď na podklade sťažnosti alebo postupom podľa § 230 ods.2 písm. e) Tr. por. (prípadne generálny prokurátor postupom podľa § 363 Tr. por. a nasledujúce), zruší uznesenie o vznesení obvinenia pôjde, z hľadiska procesno-právneho, už o neexistujúce uznesenie, ktoré naďalej nemôže mať a ani nemá žiadne právne účinky. V takomto prípade bude potrebné vychádzať z toho, že premlčacia lehota plynula bez prerušenia, akoby k vydaniu uznesenia o vznesení obvinenia nikdy nebolo došlo.
V Českej republike sa však vyskytlo aj rozhodnutie, ktoré vychádza z právneho názoru, že aj uznesenie o vznesení obvinenia zaťažené určitými formálnymi nedostatkami, kroré je neskôr, po jeho zrušení, nahradené novým uznesením, má účinky spočívajúce v prerušení premlčania trestného stíhania pre ten istý skutok (rozhodnutie NS 56/2009 – T), pričom podstatným je to, aby pôvodným uznesením o vznesení obvinenia, ktoré bolo neskôr zrušené, nebolo vznesené obvinenie len čisto formálne a účelovo len v záujme prerušenia plynutia prelmčacej lehoty. Podľa môjho názoru sa však len celkom výnimočne dá spätne zistiť, či zrušené uznesenie o vznesení obvinenia bolo alebo nebolo vydané len formálne a to len za účelom prerušenia plynutia premlčacej doby. Z tohto dôvodu je súladnejšie s princípom právnej istoty a zákazom ľubovôle štátnych orgánov to, ak sa k zrušujúcemu uzneseniu o vznesení obvinenia bude pristupovať tak, akoby nikdy vydané nebolo a ak ani nebude zakladať žiadne právne účinky.
Napriek uvedenému môžu nastať situácie, keď vydanie uznesenia o vznesení obvinenia nespôsobí prerušenie plynutia premlčacej doby (prípadne keď premlčacia doba začne v podstate plynúť až oznámením uznesenia o vznesení obvinenia). Ide o situácie, keď je vznesené obvinenie bezprostredne po spáchaní trestného činu (začiatok plynutia premlčacej doby a vydanie uznesenia o vznesení obvinenia tu v podstate splynú do jedného okamihu), prípadne ide o pokračovanie v trestnej činnosti a trestný čin ešte nebol dokončený. Prerušenie plynutia premlčacej doby totiž môže zásadne nastať len vtedy, ak premlčacia doba začala aj skutočne plynúť.
V tomto smere treba pripomenúť, že Trestný zákon síce vôbec nestanovuje okamih, od ktorého začína plynúť premlčacia doba (je chybou, že zákonodarca opomenul v novom Trestnom zákone upraviť takú podstatnú otázku), avšak súdna prax a právna veda vychádzajú z názoru, že premlčacia doba začína plynúť od spáchania trestného činu, teda od okamihu, kedy bol trestný čin dokonaný, respektíve v prípade pokračujúcich, trvajúcich a hromadných trestných činov, od okamihu, kedy bola trestná činnosť dokončená. Rozhodná je doba ukončenia konania, avšak pokiaľ je znakom skutkovej podstaty účinok, prípadne ťažší účinok, potom premlčacia doba začína bežať od vzniku účinku alebo ťažšieho účinku. Pri počítaní premlčacej doby je pritom potrebné vychádzať zo znenia ustanovenia § 136 Tr. zák. s tým, že premlčacia doba začne plynúť nasledujúceho dňa po tom, kedy nastala udalosť významná pre jej začiatok. Pri určovaní dĺžky premlčacej doby je nutné vychádzať z trestných sadzieb uvedených v osobitnej časti Trestného zákona, pričom konkrétna dĺžka premlčacej doby sa odvíja len od trestnej sadzby uvedenej v osobitnej časti Trestného zákona a to bez ohľadu na to, aký konkrétny trest bude možné páchateľovi uložiť (napríklad ak páchateľ spácha po tretíkrát zločin lúpeže podľa § 188 ods.1 Tr. zák. tak pri posudzovaní dĺžky premlčacej doby sa bude vychádzať z trestnej sadzby uvedenej v § 188 ods.1 Tr. zák. a nie z toho, že páchateľovi hrozí uloženie trestu odňatia slobody na doživotie podľa § 47 Tr. zák.). Pri súbehu trestných činov plynie premlčacia doba pre každý trestný čin samostatne.
Ak teda bolo vznesené obvinenie napríklad pre prečin krádeže podľa § 212 ods.1 Tr. zák. a obvinený sa po vznesení obvinenia dopúšťa ďalších čiastkových útokov, ktoré spolu tvoria jeden pokračovací trestný čin, nemá vznesenie obvinenia ten účinok, že by prerušovalo plynutie premlčacej doby, nakoľko v takomto prípade nebol pokračovací trestný čin ešte dokončený a premlčacia doba ani nezačala plynúť. Plynúť začne až od spáchania posledného čiastkového útoku, prípadne až od oznámenia vznesenia obvinenia, ktorým bude jeho konanie ukončené a ďalšie prípadné útoky už budú považované, z hľadiska hmotno-právneho, za nový skutok (§ 122 ods.13 Tr. zák.). Z hľadiska procesno-právneho sa podľa § 10 ods.15 Tr. por. každý jeden čiastkový útok pokračovacieho trestného činu považuje za samostatný skutok a preto ustanovenie o vznesení obvinenia vyžaduje, aby bolo uznesením vznesené obvinenie za každý jeden čiastkový útok pokračovacieho trestného činu (§ 206 ods.5 Tr. por.). Vzhľadom k tomu je potrebné, aby za všetky čiastkové útoky bolo vznesené obvinenie v priebehu plynutia premlčacej doby, ktorá sa (ako už bolo uvedené vyššie) počíta od okamihu, kedy bola pokračovacia trestná činnosť dokončená. Vznesenie obvinenia pre jeden čiastkový útok teda neprerušuje plynutie premlčacej doby pre druhý čiastkový útok. Táto rozpoltená právna úprava pokračovacieho trestného činu preto spôsobuje to, že dĺžka premlčacej doby vychádza z hmotno-právnej úpravy a teda z toho, že pokračovací trestný čin je jeden skutok, ktorý len pozostáva z čiastkových útokov. Ak sa teda páchateľ dopustí napríklad štyroch čiastkových útokov pokračovacieho trestného činu podvodu, ktorých súhrnná výška škody dosahuje väčšiu škodu bude sa dĺžka premlčacej doby odvíjať od právnej kvalifikácie podľa § 221 ods.2 Tr. zák. a v zmysle § 87 ods.1 písm. d) Tr. zák. bude činiť päť rokov a začne plynúť od spáchania posledného čiastkového útoku. Z procesno-právneho hľadiska sa však obvinenie vznáša vždy pre konkrétny skutok a preto musí orgán činný v trestnom konaní, pri použitom príklade, vzniesť obvinenie za všetky štyri čiastkové útoky v priebehu päťročnej premlčacej doby. Ak by sa tak nestalo, mohlo by dôjsť k premlčaniu niektorého z čiastkových útokov, ktorý by následne musel byť „zastavený“. „Vypadnutím“ niektorého z čiastkových útokov z týchto dôvodov, by potom mohlo dôjsť aj k zníženiu výšky spôsobenej škody a prípadne aj k zmene právnej kvalifikácie na miernejšiu.
Špecifickým je v tomto smere trestný čin zanedbania povinnej výživy podľa § 207 Tr. zák., pretože v takomto prípade ide o pokračovanie konania až do doby, kým je vyhlásený rozsudok súdu prvého stupňa alebo pokiaľ sa súd druhého stupňa neodobral na záverečnú poradu. Ak sa teda páchateľ neustále (trvale) dopúšťa uvedeného trestného činu nedôjde k začatiu plynutia premlčacej doby vôbec, pretože trestný čin nebol dokončený a vydanie uznesenia o vznesení obvinenia tu nemá účinky predpokladané v ustanovení § 87 ods.3 písm. a) Tr. zák.. Takéto účinky by tu boli len vtedy, ak by páchateľ ukončil trestnú činnosť a začal riadne uhrádzať dlžné výživné, prípadne ak by mu zanikla vyživovacia povinnosť. Od týchto okamihov by potom začala plynúť premlčacia doba.
Okrem samotného vznesenia obvinenia prerušujú plynutie premlčacej doby aj úkony orgánov činných v trestnom konaní, sudcu pre prípravné konanie a súdu, ktoré časovo nasledujú po vznesení obvinenia (vyplýva to z použitých slov „po ňom nasledujúcimi úkonmi“), z čoho je zrejmé, že úkony vykonané pred vznesením obvinenia nespôsobujú prerušenie premlčania trestného stíhania (prerušenie premlčania trestného stíhania teda nespôsobuje vydanie uznesenia o začatí trestného stíhania a ani úkony od začatia trestného stíhania do vznesenia obvinenia, napríklad výsluchy svedkov, vydanie príkazu na vykonanie domovej prehliadky, vykonanie domovej prehliadky, vydanie príkazu na odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky nespôsobujú prerušenie premlčania trestného stíhania ako boli vykonané pred vydaním uznesenia o vznesení obvinenia).
Úkony, ktoré spôsobujú prerušenie premlčania trestného stíhania musia nasledovať nielen časovo po vznesení obvinenia, ale zároveň musia aj smerovať k trestnému stíhaniu páchateľa, pričom musí ísť o úkony vykonané v zmysle ustanovení Trestného poriadku (úkony vykonané napríklad podľa zákona o policajnom zbore by neprerušovali plynutie premlčacej doby). Za úkony, ktoré smerujú k trestnému stíhaniu páchateľa sa v praxi považujú napríklad predvolanie alebo predvedenie obvineného, výsluch obvineného, návrh prokurátora na vydanie príkazu na zatknutie obvineného, príkaz na zatknutie obvineného, konfrontácia s obvineným, rekonštrukcia, vyšetrovací pokus, vydanie uznesenia o pribratí znalcov na vyšetrenie duševného stavu obvineného, obžaloba, trestný rozkaz, uznesenie o zastavení trestného stíhania obvineného (5), uznesenie o predložení veci k rozhodnutiu o príslušnosti súdu, uznesenie o odňatí a prikázaní veci (6), uznesenie o spojení veci, uznesenie o vylúčení obvineného na samostatné konanie a podobne.
Na druhej strane sa pomerne často v odbornej literatúre vyskytujú názory (7), že za úkony, ktoré nesmerujú k trestnému stíhaniu páchateľa a preto ani neprerušujú prerušenie premlčania treba považovať napríklad výsluch svedkov a znalcov. S týmto názorom sa možno stotožniť len v tom smere, že výsluchy svedkov a znalcov neprerušujú premlčanie trestného stíhania vtedy, ak boli vykonané pred vznesením obvinenia. V prípade ak boli tieto výsluchy vykonané až po vznesení obvinenia je potrebné ich posudzovať, z hľadiska či smerujú, respektíve nesmerujú k trestnému stíhaniu páchateľa, podľa konkrétnych okolností za akých boli vykonané a podľa ich obsahu. Podľa môjho názoru je evidentné, že výpovede svedkov, ktorí priamo usvedčujú obvineného (napríklad svedok vypovedá, že videl obvineného útočiť na poškodeného alebo že si dlhodobo kupoval od obvineného drogy) smerujú k jeho trestnému stíhaniu a teda aj prerušujú premlčanie. Rovnako je to aj v prípadoch ak napríklad znalci vo svojom výsluchu dopĺňajú písomne podaný znalecký posudok a objasňujú tak nejasnosti ohľadne duševného stavu obvineného.
Nad rámec uvedeného však treba upozorniť, že úkonmi „smerujúcimi k trestnému stíhaniu páchateľa“, v zmysle § 87 ods. 3 písm. a) Tr. zák., je nutné rozumieť aj úkony orgánov činných v trestnom konaní a súdu, ktoré svedčia v prospech obvineného (napríklad výsluchy svedkov, ktorí poskytujú obvinenému alibi, prípadne znalecký posudok, ktorého závery vyznievajú v prospech obvineného), nakoľko predmetné ustanovenie spája procesný inštitút (vznesenie obvinenia, ktoré spôsobuje prerušenie premlčanie trestného stíhania) s hmotnoprávnou kategóriou (trestné stíhanie páchateľa, ktorým sa podľa § 19 ods. 1 Tr. zák. rozumie ten, kto trestný čin spáchal sám), t. j. úkony prerušujúce premlčanie trestného stíhania majú smerovať k tomu, kto trestný čin spáchal, čo samozrejme nemusí byť práve obvinená osoba. Vo vzťahu k obvinenej osobe teda takéto úkony znamenajú prerušenie premlčania trestného stíhania, avšak týkajú sa len tejto konkrétnej obvinenej osoby. Ak takéto úkony budú takej kvality, že spôsobia zastavenie trestného stíhania voči obvinenému, či budú znamenať jeho oslobodenie spod obžaloby a vznesenie obvinenia inej osobe, neznamená to, že by zároveň mohli spôsobiť prerušenie premlčania trestného stíhania aj voči tejto novej obvinenej osobe z toho istého trestného činu. Alebo povedané inak, obvinenie sa vznáša vždy konkrétnej osobe, čo znamená, že premlčacia doba za konkrétny trestný čin sa vzťahuje vždy ku konkrétnej obvinenej osobe a je potrebné ju skúmať vždy samostatne ohľadne každej jednej obvinenej osoby. De lege ferenda bude neutné nahradiť pojem „páchateľ“ uvedený v ustanovení § 87 ods. 3 písm. a) Tr. zák. pojmom „obvinený“.
Takmer každý úkon orgánu činného v trestnom konaní (a súdu, či sudcu pre prípravné konanie) môže, až na výnimky (napríklad priznanie znalečného alebo svedočného), smerovať k trestnému stíhaniu páchateľa, ale taktiež môže byť urobený len formálne bez toho, aby jeho vykonanie skutočne sledovalo trestné stíhanie páchateľa a bolo pre jeho priebeh podstatné. V takomto prípade by formálne urobený úkon premlčaciu dobu neprerušoval (8). V tomto smere treba hlavne odmietnuť také úkony, ktoré len zdanlivo smerujú k trestnému stíhaniu, pričom v skutočnosti sú zamerané len na zmarenie premlčania (napríklad periodické formálne pátranie po pobyte obvineného) (9).
Pokiaľ je v spoločnom konaní stíhaných viacero osôb tak úkony vykonané len voči jednému zo spolupáchateľov (účastníkov) neprerušujú plynutie premlčacej doby aj vo vzťahu k druhému zo spolupáchateľov (účastníkov). Ak by sa však úkon týkal viacerých spolupáchateľov (napríklad vzájomná konfrontácia medzi obvinenými) prerušoval by plynutie premlčacej doby vo vzťahu k obidvom obvineným.
Za úkony, ktoré nasledujú po vznesení obvinenia a prerušujú plynutie premlčacej doby sa považujú len úkony slovenských orgánov činných v trestnom konaní (t. j. policajta v zmysle § 10 ods.8 Tr. por. a prokurátora) sudcu pre prípravné konanie a súdu, pričom úkony zástupcu príslušného orgánu cudzieho štátu prerušujú premlčanie len vtedy, ak tento zástupca je zaradený do spoločného vyšetrovacieho tímu vytvoreného na základe dohody (§ 10 ods.9 Tr. por.). Zo znenia ustanovenia § 87 ods.3 písm. a) Tr. zák. nemožno vyvodiť, že by plynutie premlčacej doby prerušovali aj úkony cudzích orgánov vykonávaných v cudzine na základe dožiadania slovenských orgánov a to ani vtedy, ak sú tieto úkony vykonané v súlade s ustanovením § 535 Tr. por. a sú účinné. Ak napríklad požiada prokurátor príslušné orgány Českej republiky o výsluch obvineného, ktorý sa tam zdržiava, možno túto jeho žiadosť považovať za úkon smerujúci k trestnému stíhaniu obvineného a tento úkon prerušuje premlčanie, avšak následný výsluch obvineného vykonaný orgánmi Českej republiky v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky už takéto účinky nemá aj keď taktiež smeruje k jeho trestnému stíhaniu. V budúcnosti by teda bolo vhodné priznať takéto účinky aj úkonom cudzích orgánov v cudzine, ak smerujú k trestnému stíhaniu obvineného a boli vykonané na základe dožiadania slovenských orgánov.
Zadovažovanie dôkazov zo strany obvineného (jeho obhajcu) alebo poškodeného (napríklad zabezpečenie znaleckého posudku smerujúceho k trestnému stíhaniu páchateľa) nebude spôsobovať prerušenie plynutia premlčacej doby, pretože nejde o úkony orgánov činných v trestnom konaní, sudcu pre prípravné konanie a ani súdu.
2) ak páchateľ spáchal v premlčacej dobe úmyselný trestný čin (§ 87 ods.3 písm. b) Tr. zák.)
Na rozdiel od predchádzajúcej právnej úpravy došlo v Trestnom zákone účinnom od 1.1.2006 k zmene uvedeného ustanovenia v tom smere, že podmienkou na prerušenie plynutia premlčacej doby už nie je závažnosť, ale forma zavinenia spáchaného trestného činu. Podstatným pre prerušenie premlčania teda je len spáchanie nového úmyselného trestného činu počas plynutia premlčacej doby (v takom prípade sa preruší plynutie premlčacej doby vždy) a je bezvýznamné, či tento nový trestný čin je prísnejší, rovnako prísny alebo miernejší ako trestný čin o premlčanie ktorého ide. Na druhej strane spáchanie nedbanlivostného trestného činu nespôsobí prerušenie premlčania nikdy a to ani vtedy, ak ide o prísnejší trestný čin ako ten o premlčanie ktorého ide. Vzhľadom na uvedené bude nutné sa dôsledne zaoberať formou zavinenia pri novom trestnom čine a to najmä v prípadoch, ak príde k spáchaniu trestného činu, ktorý je možné spáchať tak úmyselne ako aj z nedbanlivosti (napríklad trestný čin zanedbania povinnej výživy podľa § 207 Tr. zák., ohrozovania mravnej výchovy mládeže podľa § 211 Tr. zák. a podobne).
Problémovým sa v ustanovení § 87 ods.3 písm. b) Tr. zák. javí definícia slova „spáchal“, teda to, čo je potrebné rozumieť pod tým, že páchateľ v priebehu plynutia premlčacej doby spáchal nový trestný čin úmyselne. V tomto smere sa vyskytujú dva celkom odlišné právne názory:
a) prvý právny názor vychádza z toho, že vzhľadom na ústavný princíp vyjadrený v článku 50 ods.1 Ústavy SR, že len súd rozhoduje o vine a treste za trestné činy, podmienka uvedená v § 87 ods.3 písm. b) Tr. zák. môže byť naplnená len vtedy, ak existuje právoplatné súdne rozhodnutie o tom, že konkrétny obvinený spáchal v premlčacej dobe iný, nový trestný čin. Nestačí len zistenie, že sa vedie trestné stíhanie pre trestný čin, za úmyselný trestný čin, lebo by to zjavne odporovalo princípu prezumpcie neviny. Vznesenie obvinenia proti konkrétnej osobe teda nie je rozhodnutím o tom, že táto osoba trestný čin spáchala, pričom vylúčené je skúmať otázku spáchania nového trestného činu v rámci posudzovania predbežných otázok, pretože o novom trestnom čine možno konať a rozhodnúť len zákonom ustanoveným spôsobom, t. j. pred vecne a miestne príslušným súdom, na podklade obžaloby prokurátora a po vykonaní potrebného dokazovania na hlavnom pojednávaní (10).
Uvedený právny názor má oporu aj v staršej judikatúre Najvyššieho súdu ČSR z roku 1928 podľa ktorej k prerušeniu premlčania nestačí, že sa obvinený dopustil v premlčacej dobe trestného činu, ale táto skutočnosť musí byť zistená výrokom príslušného súdu. Nie je možné, aby súd rozhodujúci o premlčaní, teda súd iný, mal a mohol skúmať a rozhodovať, či tu sú objektívne a subjektívne náležitosti trestného činu, spáchaného v premlčacej dobe a formálne predpoklady jeho stíhania, keďže čin nebol vôbec predmetom výroku (11)
b) druhý, úplne odlišný, právny názor vychádza z toho, že pri posudzovaní prerušenia trestného stíhania nie je dôležité, či páchateľ bol za trestný čin už právoplatne odsúdený, ale rozhodujúce je „spáchanie“ nového (úmyselného) trestného činu v premlčacej dobe. Orgán činný v trestnom konaní (alebo súd) musí túto otázku posúdiť ako otázku predbežnú, pretože orgány činné v trestnom konaní posudzujú predbežné otázky, ktoré sa v konaní vyskytnú, samostatne, pričom nemôžu vyčkávať na právoplatné rozhodnutie súdu. Posúdeniu tejto otázky ako otázky predbežnej nie je na prekážku ústavná zásada, podľa ktorej každý, proti komu je vedené trestné konanie, je považovaný za nevinného, pokiaľ právoplatným odsudzujúcim rozsudkom súdu nebola jeho vina vyslovená. Ide totiž o otázku rozhodnú pre vedenie konania, bez zodpovedania, ktorej pred tým, než je o vine páchateľa právoplatne rozhodnuté súdom, by v celom rade prípadov mohol byť zmarený účel trestného konania (12)
Pri riešení predmetného problému sa prikláňam skôr k názoru uvedenému pod písmenom b). V danom prípade otázka, či páchateľ spáchal v premlčacej dobe úmyselný trestný čin, je takého charakteru, že nie je síce predmetom vykonávaného trestného stíhania (to sa týka trestného činu o premlčanie ktorého ide), ale od jej vyriešenia závisí rozhodnutie vo veci samej. Ide teda o riešenie predbežnej otázky, ktoré orgány činné v trestnom konaní a súd posudzujú zásadne samostatne a rozhodnutiami súdov alebo iných štátnych orgánov sú viazané len vtedy, ak nejde o posúdenie viny obvineného (§ 7 ods.1 Tr. por.). Ustanovenie § 7 ods.2 a ods.3 Tr. por. síce stanovuje osobitné prípady, v ktorých orgány činné v trestnom konaní a súd nie sú oprávnené samostatne riešiť predbežné otázky, avšak uvedené prípady sa netýkajú danej problematiky.
Podľa môjho názoru ide v predmetnom prípade o otázku, ktorá sa týka posúdenia viny obvineného, pričom pokiaľ ide o otázku viny, musí ju orgán činný v trestnom konaní a súd posúdiť samostatne a nie je viazaný rozhodnutiami iných orgánov. Za otázku viny je nutné považovať každú jednotlivú podmienku potrebnú pre to, aby išlo o trestný čin. Ide tu preto nielen o každý znak trestného činu, uvedený či už vo všeobecnej alebo osobitnej časti Trestného zákona, ale aj o každú inú jednotlivú podmienku nutnú pre záver či trestný čin možno stíhať a páchateľa odsúdiť. Podstatným pre posúdenie viny páchateľa teda nie je len to či trestná zodpovednosť vznikla, ale aj to, či trestná zodpovednosť nezanikla.
Medzi dôvody, ktoré spôsobujú zánik trestnosti a tým aj zánik trestnej zodpovednosti, je zaradená aj úprava premlčania, pričom dôvody zániku trestnej zodpovednosti sa označujú aj ako tzv. negatívne podmienky trestnosti, pretože trestná zodpovednosť nastupuje len vtedy, ak tieto podmienky nenastali. Z uvedeného je zrejmé, že aby mohli orgány činné v trestnom konaní a súd páchateľa stíhať a prípadne aj odsúdiť, musia mať vyriešenú otázku, či nedošlo k zániku trestnosti a v prípade, že uplynula premlčacia doba bez vznesenia obvinenia, musia mať vyriešenú otázku, či páchateľ spáchal v premlčacej dobe úmyselný trestný čin.
V naznačenom smere je potrebné zdôrazniť, že, okrem právoplatného odsudzujúceho rozsudku alebo trestného rozkazu súdu, kde je vina zo spáchania trestného činu konštatovaná jednoznačne a autoritatívne, pozná Trestný poriadok viaceré meritórne rozhodnutia, v ktorých sa síce výslovne nekonštatuje vina zo spáchania trestného činu, avšak z ich charakteru je zrejmé, že obvinený sa dopustil skutku, ktorý vykazuje znaky skutkovej podstaty trestného činu, pričom k odsudzujúcemu rozsudku súdu (alebo k vydaniu trestného rozkazu) nedošlo len preto, že zákonná úprava umožňuje odklon od štandartného spôsobu trestného konania. V tomto smere ide najmä o uznesenie o podmienečnom zastavení trestného stíhania podľa § 216 Tr. por., uznesenie o podmienečnom zastavení trestného stíhania spolupracujúceho obvineného podľa § 218 Tr. por. a o uznesenie o schválení zmieru a zastavení trestného stíhania podľa § 220 Tr. por.. Pokiaľ sa takéto uznesenia prokurátora alebo súdu týkajú úmyselného trestného činu, ktorého sa páchateľ dopustil v priebehu premlčacej doby je nutné dospieť k záveru, že došlo k prerušeniu plynutia premlčacej doby v zmysle § 87 ods.3 písm. b) Tr. zák., pretože páchateľ „spáchal úmyselný trestný čin“.
Trestný poriadok počíta aj s ďalšími rozhodnutiami orgánov činných v trestnom konaní a súdu, v ktorých sa predpokladá, že bolo dokazovaním s určitou vyššou pravdepodobnosťou ustálené, že sa stal skutok, ktorý vykazuje znaky skutkovej podstaty trestného činu a že sa ho dopustil obvinený, avšak v trestnom konaní nie je možné pokračovať až do prípadného očakávaného odsudzujúceho rozsudku súdu, nakoľko nastane zákonom stanovená a predpokladaná skutočnosť, ktorá spôsobí povinnosť zastaviť trestné stíhanie. Ide hlavne o uznesenie o zastavení trestného stíhania z dôvodu premlčania podľa § 215 ods.1 písm. d) Tr. por. (podľa môjho názoru prerušeniu premlčacej doby nebráni, ak spáchaný nový trestný čin je sám premlčaný) a uznesenie o zastavení trestného stíhania z dôvodu, že zanikla trestnosť činu podľa § 215 ods.1 písm. g) Tr. por..
Taktiež aj uznesenia o zastavení trestného stíhania podľa § 215 ods.2, ods.3 Tr. por. sú takého charakteru, že predpokladajú spáchanie trestného činu zo strany obvineného. Som toho názoru, že aj tieto uznesenia v podstate „deklarujú“, že došlo k spáchaniu trestného činu tak ako to predpokladá ustanovenie § 87 ods.3 písm. b) Tr. por.. Možno sem zaradiť aj niektoré trestné veci, v ktorých je zatiaľ prerušené trestné stíhanie napríklad podľa § 228 ods.2 písm. b), alebo ods.3 Tr. por..
K vyššie uvedenému je potrebné dodať, že nezáleží na tom, či nový trestný čin prerušujúci premlčanie možno potrestať alebo stíhať (13). Skutočnosť, že páchateľ spáchal skutok, ktorý má znaky trestného činu a skutočnosť, že páchateľ bol právoplatne odsúdený súdom sú dve rozdielne udalosti, s ktorými sa spájajú odlišné právne následky pre páchateľa (14).
Sám Trestný zákon rozlišuje medzi „spáchal trestný čin“ a „bol už za trestný čin odsúdený“ napríklad v ustanovení § 37 Tr. zák., v ktorom sú upravené priťažujúce okolnosti. V písmenách a) až l) sa používa spojenie „spáchal trestný čin“ a je evidentné, že sa tým myslí spáchanie určitej udalosti vo vonkajšom svete, ktoré záleží v konaní človeka (teda spáchanie skutku) a vykazuje znaky skutkovej podstaty trestného činu, pričom okamihom dokonania trestného činu sú už všetky priťažujúce okolnosti dané a viažu sa ku skutku alebo k osobe páchateľa a to bez ohľadu či napokon dôjde k odsúdeniu páchateľa rozsudkom súdu. Naproti tomu zákonodarca v ustanovení § 37 písm. m) Tr. zák. výslovne používa slovné spojenie „bol už za taký čin odsúdený“, čím má na mysli recidívu páchateľa, teda skutočnosť, že páchateľ sa dopustil trestného činu aj napriek tomu, že už bol za iný trestný čin právoplatne odsúdený. Týmto spojením dal zákonodarca najavo, že pre priťažujúcu okolnosť v zmysle § 37 písm. m) Tr. zák. nestačí len „spáchanie trestného činu“ v minulosti, ale je potrebné aj odsúdenie páchateľa. Rovnako tak zahladenie tohto odsúdenia znamená len právny zánik skutočnosti odsúdenia (právna fikcia neodsúdenia), ale neznamená to aj zánik skutočnosti, že páchateľ spáchal trestný čin.
Možno preto uzavrieť, že spáchanie úmyselného trestného činu v priebehu plynutia premlčacej doby je širší pojem ako právoplatné odsúdenie páchateľa za spáchaný trestný čin a zahŕňa v sebe aj prípady, kedy z rôznych dôvodov nedošlo k rozsudku alebo trestnému rozkazu súdu (napríklad trestné stíhanie bolo podmienečne zastavené) ako aj prípady, kedy páchateľa nemožno stíhať (napríklad uznesenie o zastavení trestného stíhania z dôvodu zániku trestnosti činu).
V prípadoch, ak už došlo k vydaniu niektorého z rozhodnutí orgánov činných v trestnom konaní alebo súdu, neznamená skutočnosť, že orgány činné v trestnom konaní a súd musia riešiť predbežnú otázku týkajúcu sa premlčania samostatne a to aj napriek tomu, že je už o nej právoplatne rozhodnuté príslušným orgánom, že by rozhodnutia príslušných orgánov nemali brať vôbec do úvahy. Spisy o konaniach o tejto otázke sú pre ne dôkazným materiálom (ktorý si musia zabezpečiť) a odchylný postoj k riešenej otázke, pokiaľ by k nemu došlo (ide skôr len o teoretickú možnosť), by museli orgány činné v trestnom konaní a súd náležite odôvodniť (15).
Nový úmyselný trestný čin, ktorý by spôsobil prerušenie premlčacej doby, musí byť spáchaný v priebehu jej plynutia, avšak postačí, ak v premlčacej dobe bola spáchaná len časť konania, ktoré vykazuje znaky skutkovej podstaty daného trestného činu (napríklad postačí, ak len prvý z čiastkových útokov jedného pokračovacieho trestného činu bol spáchaný v premlčacej dobe a zvyšné až po jej uplynutí). Nový trestný čin teda nemusí byť v priebehu premlčacej doby aj dokončený alebo dokonaný a stačí aj to, ak sa páchateľ v priebehu plynutia premlčacej doby dopustil prípravy na zločin (§ 13 Tr. zák.), pokusu trestného činu (§ 14 Tr. zák.) alebo účasti na trestnom čine (§ 21 Tr. zák.). Pri účastníctve na trestnom čine teda postačí, ak sa páchateľ dopustí konania uvedeného v § 21 ods.1 Tr. zák. v priebehu plynutia premlčacej doby, pričom k samotnému pokusu alebo dokonaniu trestného činu zo strany hlavného páchateľa môže prísť až po jej uplynutí.
Pri spáchaní nového úmyselného trestného činu začína premlčacia doba znova plynúť dňom, kedy bol nový trestný čin spáchaný a nie dňom, kedy bol napríklad vyhlásený odsudzujúci rozsudok. Trestný čin je spáchaný vtedy, keď sú naplnené jeho znaky a z toho pohľadu (z pohľadu plynutia premlčacej doby a jej prerušenia) je bez významu, kedy bolo o ňom rozhodované súdom.
V súvislosti s premlčaním trestného stíhania a jeho prerušením je potrebné sa zaoberať aj ustanovením § 437 ods.4 Tr. zák., nakoľko predmetné ustanovenie vyvoláva v praxi oprávnené pochybnosti.
Z § 437 ods.4 veta prvá Tr. zák. vyplýva, že ak došlo k premlčaniu trestného stíhania pred účinnosťou tohto zákona podľa doterajších predpisov (t. j. ak došlo k premlčaniu trestného stíhania do 31.12.2005 podľa Trestného zákona č. 140/1961 Zb. v znení neskorších predpisov), ustanovenia o premlčaní trestného stíhania sa podľa Trestného zákona účinného od 1.1.2006 nepoužijú. Logickým výkladom uvedeného ustanovenia možno dospieť k tomu, že ak k premlčaniu trestného stíhania nedošlo do 31.12.2005, ustanovenia o premlčaní trestného stíhania podľa nového Trestného zákona sa použijú (§ 437 ods.4 veta prvá Tr. zák. argumentum a contrário). Premlčacie doby, ustanovenia o spočívaní a prerušení premlčania trestného stíhania sa teda budú, v takýchto prípadoch, posudzovať podľa nového Trestného zákona a to aj vtedy ak samotná trestnosť činu sa bude posudzovať podľa ustanovení predchádzajúceho Trestného zákona (ak premlčacia doba plynie aj po 1.1.2006 uplatnia sa na posudzovanie premlčania trestného stíhania vždy ustanovenia nového Trestného zákona).
Z predmetného výkladu je zjavné, že ustanovenie § 437 ods.4 Tr. zák. priamo odporuje zásade vyjadrenej v § 2 ods.1 Tr. zák. a článku 40 ods.6 Listiny základných práv a slobôd. Zásada, že trestnosť činu sa posudzuje podľa zákona účinného v čase, keď bol čin spáchaný a že podľa neskoršieho zákona sa trestnosť činu posudzuje vtedy, ak je to pre páchateľa priaznivejšie sa uplatní aj pri posudzovaní otázky či je alebo nie je trestné stíhanie premlčané (teda aj pri posudzovaní otázky či premlčacia doba bola prerušená alebo či spočíva). Vždy sa pritom použije, vo všetkých smeroch, buď len práva účinného v čase spáchania činu alebo len práva neskoršieho (R 32/1951), pričom vždy je potrebné použiť súhrn trestnoprávnych noriem ako celok. Nie je preto možné posudzovať trestnosť činu, t. j. všetky podmienky relevantné pre výrok o vine a treste podľa predchádzajúceho Trestného zákona účinného do 31.12.2005 s výnimkou premlčania trestného stíhania, ktoré sa bude posudzovať podľa nového Trestného zákona účinného od 1.1.2006. Pri posudzovaní trestnosti činu by tak bolo nutné použiť obidva Trestné zákony naraz, čo je absolútne neprijateľné. Naviac v novom Trestnom zákone došlo k predĺženiu premlčacích dôb, k rozšíreniu podmienok spôsobujúcich spočívanie premlčacej doby a k sprísneniu podmienok na prerušenie premlčania trestného stíhania a preto nový Trestný zákon evidentne zhoršuje postavenie páchateľa v tomto smere. Ustanovenie § 437 ods.4 Tr. zák. tak neprípustne a dodatočne stanovuje prísnejšie podmienky spôsobujúce zánik trestnej zodpovednosti a umožňuje ich aplikovať dodatočne a spätne aj na prípady, ktoré budú inak posudzované podľa predchádzajúceho Trestného zákona. Ide tu o zjavné porušenie zákazu retroaktivity v neprospech páchateľa. Túto retroaktivitu neskoršieho prísnejšieho Trestného zákona možno demonštrovať na príklade, keď sa napríklad páchateľ dopustil v roku 2004 trestného činu vydierania podľa § 235 ods.1 Tr. zák., pričom od spáchania skutku mu začala plynúť päťročná premlčacia doba, ktorá by mala uplynúť v roku 2009. Od 1.1.2006 však už ide o zločin, pri ktorom nový Trestný zákon stanovuje desaťročnú premlčaciu dobu a preto sa páchateľovi, za použitia § 437 ods.4 Tr. zák., predĺži premlčacia doba až do roku 2014 a spáchanie akéhokoľvek miernejšieho úmyselného trestného činu po 1.1.2006 spôsobí prerušenie plynutia premlčacej doby.
K predmetnej problematike je potrebné uviesť, že podľa rozhodnutí Európskeho súdu pre ľudské práva, zákaz retroaktivity prísnejšieho zákona sa nevzťahuje na procesné normy a preto sa neuplatní v prípadoch, ak premlčanie trestného stíhania je inštitútom procesným. To však neplatí v prípadoch, ak premlčanie trestného stíhania je inštitútom hmotnoprávnym (tak je to aj v Slovenskej republike) a kde je tzv. negatívnou podmienkou trestnej zodpovednosti. Zákaz spätnej pôsobnosti prísnejšieho Trestného zákona sa vzťahuje na všetky podmienky trestnej zodpovednosti stanovené vnútroštátnym právom príslušného štátu, teda aj na premlčanie, pokiaľ vylučuje trestnú zodpovednosť. Retroaktívna, prísnejšia úprava premlčania je preto z hľadiska Európskeho dohovoru o ľudských právach prípustná len pri výnimke uvedenej v článku 7 ods.2 (16). Ustanovenie 437 ods.4 Tr. zák. je preto v rozpore aj s článkom 7 ods.1 Európskeho dohovoru o ľudských právach.
Vzhľadom k uvedenému je preto potrebné, v rámci pripravovanej novelizácie Trestného zákona, vypustiť ustanovenie § 437 ods.4 Tr. zák. a pri posudzovaní premlčania trestného stíhania pri skutkoch, ktoré boli spáchané za účinnosti predchádzajúceho Trestného zákona a pri ktorých premlčacia doba neuplynula do konca roku 2005, je aj naďalej nutné vychádzať buď len z právnej úpravy uvedenej v Trestnom zákone účinnom do 31.12.2005 alebo len z právnej úpravy uvedenej v Trestnom zákone účinnom od 1.1.2006 a to podľa toho, ktorý z uvedených Trestných zákonov je pre páchateľa priaznivejší ako celok.
Poznámky pod čiarou:
1. Solnař, Vladimír a i.: Základy trestní odpovědnosti, podstatně přepracované a doplněné vydání. Praha: nakladatelství Orac 2003, s. 427.
2. uznesení Nejvyššího soudu České republiky sp. zn. 6 Tdo 584/2004 – zdroj internet – www.nsoud.cz, (označenie paragrafov je upravené v zmysle trestných kódexov účinných od 1.1.2006).
3. Púry, František a i.: Soubor rozhodnutí Nejvyššího soudu, svazek 19. Praha: C.H.Beck 2003, s. 134 – 142.
4. Šámal, Pavel a i.: Trestní zákon, komentář – I. díl, 6. doplněné a přepracované vydání. Praha: C.H.Beck 2004, s. 597.
5. R 24/1972
6. R 39/1984
7. Madliak, Jozef a i.: Trestné právo hmotné, Všeobecná časť, I. základy trestnej zodpovednosti. Košice: ATOM computers 2000, s. 332. Taktiež Novotný, Oto a i.: Trestní právo hmotné I. obecná část, 3. přepracované vydání. Praha: Codex 1996, s. 193.
8. Šámal, Pavel a i.: Trestní zákon, komentář – I. díl, 6. doplněné a přepracované vydání. Praha: C.H.Beck 2004, s. 598.
9. Solnař, Vladimír a i.: Základy trestní odpovědnosti, podstatně přepracované a doplněné vydání. Praha: nakladatelství Orac 2003, s. 428.
10. uznesenie Najvyššieho súdu Slovenskej republiky sp. zn. 2 Tz 18/2003, publikované v časopise Zo súdnej praxe č. 2/2004, (označenie paragrafov je upravené v zmysle trestných kódexov účinných od 1.1.2006).
11. Fenyk, J. a i.: Rozhodnutí a stanoviska k trestnímu zákonu – Výňatky z hmotněprávních rozhodnutí a stanovisek, 1918 – 1995, Vydání 1. Praha: C.H.Beck 1995, s. 284 – 285.
12. uznesení Nejvyššího soudu České republiky sp. zn. 8 Tdo 768/2005 – zdroj internet – www.nsoud.cz, Zhodne aj Šámal, Pavel a i.: Trestní zákon, komentář – I. díl, 6. doplněné a přepracované vydání. Praha: C.H.Beck 2004, s. 600.
13. Solnař, Vladimír a i.: Základy trestní odpovědnosti, podstatně přepracované a doplněné vydání. Praha: nakladatelství Orac 2003, s. 427.
14. R 10/1974
15. Ružek, Antonín a i.: Trestní řád, komentář, I. díl. Praha: Panorama 1979, s. 69
16. Repík, Bohumil: Evropská úmluva o lidských právech a trestní právo, 1. vydání, Praha: Orac 2002, s. 42
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.