Rodinné súdy vznikli zmenou spravovacieho a kancelárskeho poriadku ku dňu 01.09.2011 . Myšlienka zriadenia rodinných súdov nie je nová , naposledy s ňou prišlo Združenie sudkýň už v roku 2007. Dôvodmi pre vznik rodinných súdov boli:
Dôvody spoločenské:
- vysoká miera rozvodovosti na Slovensku s tendenciou neustáleho rastu
- vysoký počet detí pochádzajúcich z mimomanželských vzťahov
- vo všeobecnosti pozorovateľná kríza rodiny ako takej
Dôvody profesionálne:
- deklarovaná potreba špecializácie sudcov pre jednotlivé oblasti práva
- nutnosť ďalšieho vzdelávania sudcov v oblastiach nevyhnutných pre výkon funkcie rodinného sudcu (forenzná psychológia, sociológia, teória riešenia konfliktov)
Dôvody praktické:
- sudca špecializovaný na riešenie sporov vyplývajúcich zo zákona o rodine môže tieto spory riešiť rýchlejšie a efektívnejšie
- pre riešenie sporov týkajúcich sa maloletých detí sú v občianskom súdnom poriadku určené osobitné lehoty ( spor je potrebné skončiť do šiestich mesiacov od nápadu na súd , nehovoriac o dvadsaťštyrihodinových resp. sedemdňových lehotách na rozhodovanie o predbežných opatreniach)
- sudca špecializovaný na riešenie problémov v súvislosti so zákonom o rodine môže skončiť veľkú časť sporov medzi účastníkmi konania dohodou
- aj najhoršia dohoda medzi účastníkmi konania je lepšia ako najlepší a precízne vypracovaný rozsudok v uvedených veciach,
- ak sa účastníci konania na pojednávaní dohodnú, zmenšuje sa pravdepodobnosť podania ďalších návrhov pri úprave práv a povinností účastníkov konania, čo v konečnom dôsledku odbremení súdy
- nutnosť aplikácie novej legislatívy (napr. aplikácia striedavej starostlivosti) vyžaduje od sudcov zvýšené nároky na rozhodovaciu činnosť a precízne odôvodňovanie rozsudkov
Súčasný stav
Špecializácia rodinných sudcov bola zatiaľ realizovaná novelou Vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z.z. v platnom znení (spravovacieho poriadku tak, že do registra „P“ sa zapisujú všetky veci podľa zákona č.36/2005 Z.z. ( zákon o rodine ) , ak sa nezapisujú do súdnych registrov PPOM,Ps,Po,Pú,Pd , Pcud. V praxi to znamená , že od 01.09.2011 z registra „C“ prešli do registra „P“ najmä
- návrh na rozvod manželstva a návrh v ostatných veciach týkajúcich sa manželov a rozvedených manželov
- návrh na určenie alebo zapretie otcovstva
- návrh matky na úhradu nákladov spojených s ťarchavosťou, pôrodom, zakúpením výbavičky i o narodení dieťaťa
- návrh na určenie, zmenu alebo zrušenie vyživovacej povinnosti voči plnoletým osobám
Podľa informácií získaných z 34 okresných súdov a z krajských súdov bola špecializácia rodinných sudcov po novelizácii Spravovacieho a kancelárskeho poriadku zriadená na približne 70 % súdov, na týchto súdoch vybavuje rodinnú agendu cca 120 sudcov. Vo vzťahu k špecializácii rodinnoprávnych sudcov by sa dali vyčleniť tri skupiny súdov :
1) úplná špecializácia – rodinní sudcovia vybavujú ako hlavnú agendu iba agendu registra „P“
2) čiastočná špecializácia – rodinní sudcovia vybavujú prioritne ako hlavnú agendu agendu registra „P“ + dokončujú vybavovanie agendy z iných registrov – nový nápad v ďalšej agende nemajú
3) „ všetci robia všetko „ – agenda „P“ registra a agenda „C“ registra napáda sudcom pomerne , v pomere určenom rozvrhom práce
Je potrebné podotknúť , že je na každom predsedovi súdu , či postupuje podľa bodu 1) alebo 2) tak , ako je vyššie uvedené ,- teda akceptuje špecializáciu rodinných sudcov - , alebo postupuje podľa bodu 3) – a špecializáciu rodinných sudcov neakceptuje.
Podľa mojich zistení , tak , ako som vyššie uviedol , zatiaľ špecializáciu akceptuje asi 70% Okresných súdov na území SR.
Na krajskom súde Bratislava , Prešov a Košice pôsobia špecializované rodinné senáty , Banská Bystrica o špecializácii uvažuje , Krajský súd Trnava a Trenčín špecializované senáty nemajú , o krajskom súde Žilina nemám informácie.
Na súdoch , ktoré špecializáciu rodinných sudcov akceptujú je možné konštatovať zrýchlenie najmä rozvodových konaní. Napríklad – na okresnom súde v Pezinku sa prvé pojednávanie o rozvod manželstva vytýčilo pred zavedením špecializácie do šiestich mesiacov od podania návrhu , v súčasnosti je to najneskôr do dvoch mesiacov.
Napĺňanie medzinárodných záväzkov
Špecializáciou sudcov v oblasti rodinného práva boli naplnené odporúčania rady Európy, a výboru OSN pre práva dieťaťa, ktorými je podľa môjho názoru Slovenská republika viazaná a to:
1) V novembri 2010 prijala Rada Európy v Strassbourgu Odporúčanie o súdnictve priateľskom pre deti /Guidelines on Child -Frendly Justice / Recommendation CM/REC (2010) 6
Dôvody:
-je materiálom , ktorý odpovedá na potreby ktoré zdôraznil Európsky súd pre ľudské práva
-spracúva špecifické požiadavky, ktoré formulovali ministri spravodlivosti 47 členských krajín
-definuje pojem súdnictvo priateľské deťom, základné princípy, postupy
-otvára proces, ktorý by mal meniť mentalitu a postoje tých,ktorí pracujú s deťmi, ich špecializáciu a vzdelávanie
-premosťuje rozpor medzi zákonmi a reálnou praxou v ich aplikácii
2) V novembri 2011 Rada Európy následne prijala Odporúčanie o sociálnych službách priateľských deťom a rodinám (Guidelines on Social Services Friendly to Children and Families) Recommendation CM/REC(2011)12
V ňom sa zdôrazňuje potreba vytvárania systému sociálnych služieb pre deti a rodinu, ktoré by rešpektovali ich práva, záujmy a potreby.
Jednoznačne sa zdôrazňuje potreba prepojenia súdneho systému a systému sociálnych služieb, ich vzájomnej komplementarity a synergie v celej oblasti rodinného práva a sociálno-právnej ochrany detí. Jednou zo základných podmienok je špecializácia, vzdelávanie.
Európska Komisia sa prihlásila k programu Rady Európy ,vyhláseneho v r 2OO6 „Európa pre deti a s deťmi „/Europe for and with Children/
V členských krajinách EU pokračuje ako tzv. Stokholmská deklarácia, ktorej jedným zo základných pilierov je rozvoj a podpora súdnictva priateľského deťom/Child-Frendly Justice. V tejto oblasti sa rozpracúva viacero programov, projektov spolupráce e výmeny skúseností, podporovaných EK v Bruseli
Výbor OSN pre práva detí v Ženeve, od svojho vzniku v r 1991, podporuje snahy všetkých krajín, ktoré ratifikovali Dohovor, vo vytváraní systému špecializovaného súdnictva, v ktorom by deti či už ako obete ,svedkovia, účastníci konaní, páchatelia trestných činov, mali zabezpečené práva vyplývajúce z Dohovoru, bolo s nimi podľa toho jednané, čo si vyžaduje jednoznačnú špecializáciu, vzdelávanie a tréning sudcov a všetkých zúčastnených odborníkov.
Výbor OSN pre práva dieťaťa v tomto duchu dáva špeciálne odporúčania všetkým krajinám, s ohľadom na špecifický historický a politický vývoj, avšak jednotné smerovanie súdnej praxe v duchu Dohovoru.
Podobne SR dostala tieto odporúčania počas obhajoby prvej periodickej správy k dohovoru /október 2000/,ako aj počas obhajoby druhej správy /máj 2007/,boli prerokované vládou SR a sú súčasťou NAP pre deti pre roky 2009-12.
Výbor OSN pre práva dieťaťa kontinuálne zvýrazňuje potrebu špecializovaného súdnictva pre deti a rodinu aj vo svojich oficiálnych dokumentoch, najmä výkladoch jednotlivých článkov Dohovoru, tzv. General comments.
Poslednými sú :
GC n.10, ohľadne veku kriminálnej zodpovednosti detí
GC n.12, ohľadne práva dieťaťa byt vypočuté ,vyjadriť svoj názor /čl.12 Dohovoru/
GC n.14, ohľadne vysvetlenia princípu najlepšieho záujmu dieťaťa , /bude oficiálne prijatý v druhej polovici tohto roku/
Skúsenosti s rozvojom špecializovaného súdnictva pre deti a rodinu sú jednoznačne pozitívne, a to nielen v krajinách EU, ale aj mimo Európy. dôležitá je výmena skúseností a vytváranie systému adekvátneho pre danú krajinu.
Asociácia rodinných sudcov
V náväznosti na vznik špecializovaných rodinných sudcov bola založená Asociácia rodinných sudcov
Myšlienka založenia Asociácie rodinných sudcov vznikla na stretnutí sudcov pôsobiacich v bratislavskom kraji , vybavujúcich agendu P dňa 07.11.2011.
Stanovy ARS boli schválené na stretnutí Rodinných sudcov v Omšení dňa 16.02.2012
Občianske združenie ARS bolo zaregistrované MVSR dňa 09.03.2012
Ku dňu 18.05.2012 prípravný výbor ARS zvolil prvých členov predstavenstva ARS.
Asociácia rodinných sudcov (ďalej ARS ) je stavovskou organizáciou sudcov, ktorá združuje sudcov vybavujúcich agendu P, teda agendu týkajúcu sa rodinného práva. Čestnými členmi asociácie sú osobnosti spoločenského a kultúrneho života, ktoré sa významnou mierou podieľajú na koncepcii rodinnej politiky Slovenskej republiky, ochrane rodiny ako takej a propagácii myšlienky rodinného a manželského života.
ARS je právnickou osobou – občianskym združením zriadeným v súlade so zákonom č. 83/1999 Zb. v platnom znení a v súlade s § 34 odsek 5 zákona č. 385/2000 Z.z. v platnom znení.
Sídlom ARS je Bratislava, je potrebné zvážiť vytvorenie regionálnych pobočiek ARS v Banskej Bystrici a v Prešove alebo Košiciach.
Ciele ARS:
- zabezpečenie spolupráce sudcov vybavujúcich agendu P v rámci Slovenskej republiky, spolupráca by sa mala zabezpečovať pravidelnými stretnutiami sudcov a vzájomnou diskusiou o problémoch vyplývajúcich z vybavovania agendy P. Sudcovia by si mali svoje názory a skúsenosti na rôzne problémy súvisiace s vyššie uvedenou oblasťou vymieňať buď pri osobných stretnutiach alebo na internetovej stránke združenia.
- podieľať sa na príprave vzdelávania rodinných sudcov. ARS by mala spolupracovať s Justičnou akadémiou, slovenskými vysokými školami príp. neštátnymi organizáciami zaoberajúcimi sa vzdelávaním tak, aby bolo zabezpečené vzdelávanie rodinných sudcov vo všetkých oblastiach, v ktorých je to potrebné. Prvoradým cieľom je definovať oblasti a spôsob vzdelávania rodinných sudcov a aktívne sa podieľať na presadzovaní určeného modelu.
- podieľať sa na informovaní verejnosti o činnosti rodinných sudcov a súdov a na zvyšovaní právneho povedomia verejnosti v oblasti rodinného práva. ARS bude tento cieľ presadzovať vytvorením internetovej stránky, na ktorej budú členovia pravidelne publikovať rozsudky týkajúce sa dôležitých oblastí rozhodovania v oblasti rodinného práva. Rozsudky budú zverejnené po zachovaní zásad anonymizácie tak, aby nebolo možné za žiadnych okolností určiť účastníkov konania. Rozsudky budú publikované so zreteľom na formulácie dôležitých právnych viet používaných v oblasti rodinného práva.
Členovia ARS by sa mali zúčastňovať pravidelne prednášok, ktorú budú usporadúvané po dohode s Ministerstvom školstva Slovenskej republiky resp. s príslušnými školami. Prednášky by sa mali uskutočňovať pre druhý stupeň základných škôl a pre stredné školy. Na prednáškach by mali členovia ARS oboznámiť žiakov a študentov so základnými zásadami rodinného práva a spôsobami riešenia problémov, ktoré môžu v rodine z právneho hľadiska nastať. Prednášková činnosť ARS by mala zlepšiť zlú situáciu v právnom povedomí mladej generácie. Prednášková činnosť by mala byť dobrovoľná a bezplatná. Člen ARS by mal prednáškovú činnosť uskutočňovať v mieste svojho bydliska, resp. výkonu práce sudcu.
- presadzovať špecializáciu rodinných sudcov v rámci sústavy súdov Slovenskej republiky. ARS bude aktívne presadzovať, aby na každom okresnom súde resp. krajskom súde pôsobili špecializovaní rodinní sudcovia. Z hľadiska zložitosti problematiky, ktorú pri súčasnej právnej úprave rodinní sudcovia riešia, je do budúcnosti špecializácia v tejto oblasti nevyhnutná. ARS bude presadzovať, aby boli na krajských súdoch vytvorené špecializované rodinné senáty, ktoré budú vykonávať činnosti rodinných súdov na druhom stupni. ARS bude presadzovať, aby boli vytvorené v rámci okresných resp. krajských súdov rodinnoprávne grémiá resp. kolégiá, ktoré budú zjednocovať rozhodovaciu činnosť súdov v oblasti rodinného práva.
- spolupracovať s ďalšími sudcovskými a občianskymi združeniami, ktoré sa zaoberajú otázkami rodiny a manželského života.
- nadviazať spoluprácu so sudcami vybavujúcimi agendu rodinného práva v zahraničí. Za súčasného stavu, pri potrebe aplikácií noriem európskeho práva v oblasti rozhodovacej činnosti rodinných súdov je medzinárodná spolupráca sudcov nevyhnutná. Kontakt medzi sudcami by mohol napomôcť aj spolupráci v riešení sporov s cudzím prvkom. ARS zatiaľ nadviazala kontakty s rodinnými sudcami vo Francúzsku a Taliansku a Českej republike.
- spolupracovať na príprave legislatívy týkajúcej sa rodinného práva , sociálnoprávnej ochrany a procesných predpisov
- zabezpečiť riadne podmienky pre činnosť rodinných sudcov – technické , kolizáci , znalci.
Členmi ARS budú sudcovia vybavujúci agendu P resp. ďalší sudcovia, ktorí o členstvo prejavia záujem. ARS bude združovať aj čestných členov. Čestnými členami budú osobnosti kultúrneho a spoločenského života ktoré sa zaoberajú rodinných právom resp. rodinnou politikou na území Slovenskej republiky. Členom ARS môže byť fyzická osoba. Členstvo právnických osôb je vylúčené. Členstvo v ARS vznikne na základe doručenia písomnej prihlášky a po schválení predstavenstvom ARS. Čestní členovia ARS nebudú mať právo hlasovať na valnom zhromaždení ani byť volení do orgánov ARS. Členstvo v ARS nevylučuje členstvo v ďalších organizáciách, v ktorých sa sudcovia združujú.
6. Financovanie ARS bude zabezpečené členskými príspevkami, sponzorskými darmi a dotáciami od štátnych orgánov získanými v súlade s platnými právnymi predpismi Slovenskej republiky.
JUDr.Peter Rajňák
Predseda ARS
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.