Vymožiteľnosť práva ako súhrn zákonných a faktických možností na dosiahnutie uplatneného právneho nároku,má, okrem iného, esenciálny základ v profesionalite rozhodovania všeobecných súdov. Profesionalita generuje aj závažný problém súdnictva – nedostatočnú kvalitu niektorých sudcov a súdnych rozhodnutí.
Známe sú aj nedostatky v osobe sudcu konkrétne: poznanie zrelosti veci na ukončenie a nerozhodnosť, a s tým spojené ťažkosti pri prevzatí zodpovednosti v pravý čas. Týka sa to niektorých sudcov od okresného súdu, krajského súdu i najvyššieho súdu .
Sudcovské schopnosti sú determinované :
a.) všeobecným a osobitným vzdelaním,
b.) úrovňou jeho inteligencie,
c.) praktickými skúsenosťami,
d.) charakterovými vlastnosťami.
Niektorí sudcovia všeobecných súdov si dostatočne neuvedomujú. že sú primárnym subjektom ochrany zákonnosti, ale i ústavnosti. Potvrdzuje to judikatúra Ústavného súdu Slovenskej republiky, ktorá kasačné nálezy vo vzťahu k rozhodnutiam všeobecných súdov, opiera o arbitrárnosť ( svojvôľu ) v dôkaznom a rozhodovacom procese.
Podľa
slovníka cudzích slov „arbitrárny“ (
franc. ) znamená “ľubovoľný, javiaci
sa ako ľubovoľný, bez rozumnej opory, závislý len na individuálnom rozhodnutí, ako sa človeku
chce, nie na všeobecne platných dôvodoch“.
Synonymom slova „arbitrárny“ je slovo „svojvoľný“. Podľa judikatúry Ústavného súdu SR, arbitrárne rozhodnutie všeobecného súdu znamená, najmä
- extrémny nesúlad právnych záverov s vykonaným dokazovaním skutkovými a právnymi zisteniami,
- interpretácia, ktorá je v extrémnom nesúlade s obsahom právnej praxe (odklon od ustálenej judikatúry), bez toho, aby boli dostatočne odôvodnené dôvody, na základe ktorých súd odmietol stabilizovanú výkladovú prax,
- nerešpektovanie kogentnej normy, interpretácia, ktorá je v extrémnom rozpore s prioritami spravodlivosti (predpojatý formalizmus ),
- hodnotenie dôkazov vykonané bez akéhokoľvek akceptovateľného racionálneho základu tak, že z nich pri žiadnej možnej interpretácii nevyplývajú prijaté skutkové základ
K ilustrácii arbitrárnosti pripájam dva konkrétne prípady :
Prvý prípad:
1.) I. ÚS 402/08
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky zo dňa 1.apríla 2009.Ide o kauzu známu pod názvom „prsné implantáty“.
Výrok nálezu ústavného súdu:
2.) Porušenie základného práva MUDr.R.B. na súdnu ochranu a práva na verejné prerokovanie veci v jeho prítomnosti podľa čl.46 ods.1 a čl.48 ods.2 Ústavy Slovenskej republiky a práva na spravodlivý proces a práva na účinný prostriedok nápravy podľa čl.6 ods.1 a čl.13 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd v spojení s právom na slobodnú voľbu povolania, právom na prácu a právom na ochranu zdravia podľa čl.35 ods.1 a 3 a čl.40 Ústavy Slovenskej republiky.
3.) Porušenie sa týkalo odvolacieho a dovolacieho trestného senátu Najvyššieho súdu Slovenskej republiky.
4.) Obidve rozhodnutia NS SR boli zrušené a vec sa vrátila NS SR na ďaľšie konanie a rozhodnutie.
Skutkový dej:
- Lekár, plastický chirurg, bol uznaný vinným z trestného činu prijímania úplatku podľa § 160a ods. 1 Tr.zákona(účinného do 31.decembra 2005).Išlo o plastickú operáciu skrášľovacieho charakteru(zväčšovanie pŕs) mladej ženy,od ktorej lekár mal dostať úplatok vo výške 19 000.-Sk.
Podľa špeciálneho súdu išlo o úplatok v súvislosti „s obstarávaním veci všeobecného záujmu“.
Prvostupňový súd odôvodňoval, že“ nie operácia prsníkov a nie túto operáciu, hodnotí súd ako vec všeobecného záujmu, ale poskytovanie bezodplatnej zdravotnej starostlivosti ( vec všeobecného záujmu ),bez ohľadu nato, či sa jedná o štátne alebo neštátne zdravotnícke zariadenie, či sa jedná o poisťovňou hradený alebo nehradený výkon, či sa jedná o výkon štandardný alebo neštandartný“.
Odvolací a dovolací súd nezistil v rozhodovaní prvostupňového súdu žiadne pochybenie.
Závery ústavnoprávneho prieskumu( arbitrárnosť a zjavná neodôvodnenosť ):
1.) Procesné vady – dovolací senát odmietol dovolanie sťažovateľa na neverejnom zasadnutí. Postup bol však“ odmietnutím spravodlivosti“(denegatio iustitie),pretože uvádzať vecné názory v rámci procesného rozhodnutia, ktorým sa odmietlo dovolanie – nad rámec právnych názorov uvedených nižšími súdmi- a to navyše po neverejnom zasadnutí(kabinetným spôsobom), je neprípustné. Uvedené platí o to viac, ak namietané právne závery nižších súdov trpia vadou nepreskúmateľnosti“. V okolnostiach danej veci mal dovolací súd určiť termín verejného zasadnutia.
2.) Nepreskúmateľnosť rozhodnutí – podľa nálezu ústavného súdu sú právne závery špeciálneho súdu ohľadne objektu a objektívnej stránky trestného činu prijímania úplatku (výklad pojmu “obstarávanie veci všeobecného záujmu“)nepreskúmateľné,a to aj pri zohľadnení minima rozumovej dostatočnosti.
Podľa ústavného súdu „namiesto toho Špeciálny súd ponúkol ( aj vzájomne si odporujúce)názory o bezúplatnej a hradenej zdravotnej starostlivosti, etike, o psychickom zdraví a jeho kvalite a o zdraví ako takom a pod.“
1.) Výklad pojmu „ obstarávanie veci všeobecného záujmu“.
Podľa argumentácie senátu Ústavného súdu SR, trestné právo nemôže slúžiť ako prostriedok nahradzujúci ochranu práv a právnych záujmov jednotlivca v oblasti súkromnoprávnych vzťahov,kde závisí predovšetkým na individuálnej aktivite jednotlivca, aby strážil svoje práva, ktorým má súdna moc poskytovať ochranu. Je neprijateľné, aby túto ochranu aktívne preberali orgány činné v trestnom konaní, ktorých úlohou je ochrana predovšetkým celospoločenských hodnôt, nie priamo konkrétnych subjektívnych práv jednotlivca, ktoré svojou povahou spočívajú v súkromnoprávnej sfére.
Všeobecné súdy tiež opomenuli, že Najvyšší súd SR už v roku 2000 judikoval, že za prijatie úplatku v súvislosti s obstarávaním veci všeobecného záujmu, nemožno považovať situáciu, v ktorej bol úplatok prijatý v súvislosti so zabezpečením individuálneho záujmu.
Druhý prípad:
I.ÚS 243/07
Publikované v Zbierke nálezov a uznesení Ústavného súdu SR – rok 2008.
Právna veta nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky:
Všeobecný súd by nemal byť vo svojej argumentácii obsiahnutej v odôvodnení nekoherentný t. j. jeho rozhodnutie musí byť konzistentné a jeho argumenty musia podporiť príslušný záver. Súčasne musí dbať tiež na jeho celkovú presvedčivosť, teda inými slovami, na to, aby premisy zvolené v rozhodnutí, rovnako ako závery, ku ktorým na základe týchto premis dospel, boli pre širšiu právnickú (ale aj laickú)verejnosť prijateľné, racionálne, ale v neposlednom rade aj spravodlivé a presvedčivé. V prípade, keď sú právne závery v extrémnom nesúlade s vykonanými skutkovými zisteniami, alebo z nich v žiadnej možnej interpretácii súdneho rozhodnutia nevyplývajú, treba také rozhodnutie považovať za rozporné s čl.46 ods.1 Ústavy SR,či čl.6 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
Výrok nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky:
1.) Porušenia základného práva MUDr.Z.S. na súdnu ochranu podľa čl.46 ods.1 Ústavy SR a práva podľa čl.6 ods.1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd v spojení s právom na ochranu majetku podľa čl.20 ods.1 Ústavy SR a čl.,1 Dodatkového protokolu k Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd.
2.) Porušenie sa týkalo odvolacieho obchodnoprávneho senátu Krajského súdu v Bratislave.
3.) Rozsudok Krajského súdu v Bratislave bol zrušený a vec mu bola vrátená na ďalšie konanie.
Skutkový dej:
Okresný a Krajský súd zamietli lekárovi MUDr.Z.S. pohľadávku v sume 1 536 317.-Sk s prísl. z titulu poskytnutej, ale neuhradenej zdravotnej starostlivosti v odbore klinickej onkológie poistencom C.(ďalej len „zdravotná poisťovňa“ ).
Oba všeobecné súdy nepriznali pohľadávku sťažovateľovi z titulu, že išlo o občianskoprávnu pohľadávku, na ktorú sa vzťahuje 3 ročná premlčacia lehota podľa ust.§101 OZ a námietka premlčania bola preto dôvodná.
Konkrétnosť sporu:
Spor bol o výklad textu zmluvy medzi sťažovateľom a zdravotnou poisťovňou. Išlo o článok VII bod 2,podľa ktorého sa zmluvné strany riadia „príslušnými ustanoveniami Obchodného zákonníka, Občianskeho zákonníka a inými všeobecne záväznými právnymi normami“.
Sťažovateľ pred všeobecnými súdmi argumentoval,ž e zmluvu vyhotovila zdravotná poisťovňa bez jeho súčinnosti. Konajúci súd mal vychádzať z jej výslovného znenia, z ktorého vyplýva, že na vzťahy sa použije aj Obchodný zákonník(popri Občianskom zákonníku) a v prípade nejasnosti mal použiť všeobecne platnú zásadu, že ak sú v zmluve použité formálne pojmy, ktoré možno vykladať rozdielne, bolo by spravodlivé ich vykladať v neprospech toho,kto ich do zmluvy zakotvil, a nie v neprospech toho, kto ich len akceptoval ,podľa nej dobromyseľne konal a svoje záväzky si riadne a včas splnil.
Záver senátu Ústavného súdu SR bol premietnutý do citovanej právnej vety.
Z odôvodnenia nálezu vyplýva aj to, že rozumným sa javí postulát, podľa ktorého tvorca zmluvy, ktorý argumentuje neurčitým ustanovením pripúšťajúcim viacerý možný výklad, sám musí preukázať, že nekoná v zlej viere a že medzi stranami bol skutočne konsensus na tvorcom zmluvy tvrdenom význame, a nie naopak, tak ako to ustálili všeobecné súdy. Takúto požiadavku nemohla zdravotná poisťovňa v tejto veci uniesť, ak sama expresis verbis do čl. VII bod 2 uviedla, že vzťah medzi ňou a sťažovateľom sa bude riadiť nielen Občianskym zákonníkom, ale aj Obchodným zákonníkom ,či inými právnymi predpismi.
Podľa ústavného súdu ,všeobecné súdy v konkrétnej veci ( okresný a krajský súd ) rozhodli celkom formalisticky, svojvoľne (arbitrárne ) bez toho, aby mal ich výrok rozumný základ v obsahu spisu a poskytol rozumné vysvetlenie toho, čo sa medzi sťažovateľom a zdravotnou poisťovňou skutočne odohralo.
Vzťah ústavného súdu a všeobecných súdov:
Spravidla každý nález ústavného súdu, pri kasačnom postupe zdôrazňuje, že
1.) ústavný súd nie je súčasťou všeobecných súdov,
2.) podľa čl.124 Ústavy Slovenskej republiky je Ústavný súd SR nezávislým súdnym orgánom ochrany ústavnosti,
3.) ústavný súd nie je ďalšou skutkovou inštanciou a nie je ďalšou odvolacou inštanciou,
4.) iba všeobecným súdom prislúcha interpretácia a aplikácia zákonov. Všeobecné súdy sú primárnymi subjektami ochrany ústavnosti,
5.) úloha ústavného súdu spočíva v kontrole účinkov interpretácie a aplikácie všeobecných súdov s Ústavou,alebo s kvalifikovanou medzinárodnou zmluvou o ľudských právach a slobodách,
6.) posúdenie veci všeobecných súdov sa môže stať predmetom kritiky Ústavného súdu iba v prípade, ak by závery,ktorými sa všeobecný súd vo svojom rozhodnutí riadil, boli zjavne neodôvodnené alebo arbitrárne(svojvoľné).
Arbitrárnosť ( svojvôľa ) v súdnom rozhodnutí všeobecných súdov je teda poznateľná
a.) z nereflektovania zásadných procesných požiadaviek,
b.) z absencie adekvátnych rozhodovacích dôkazov,
c.) zo zjavne iracionálnych myšlienkových konštrukcií vyložených v odôvodneniach rozhodnutí.
Z á v e r :
1.) problematiku arbitrárnosti všeobecných súdov treba riešiť v projekte vymožiteľnosti práva ( Justičná akadémia SR ),
2.) osobitne túto problematiku zaradiť do výuky justičného vzdelávania,
3.) zvážiť ( začať diskutovať ) o efektívnosti nášho justičného vzdelávania. Odporúčam riešenie vzdelávania pedagogických pracovníkov, ktorí prechádzajú a majú na výber aktualizačné, inovačné, špecializované, funkčné a kvalifikačné vzdelávanie atestáciami. V podrobnostiach odkazujem na vyhlášku Ministerstva školstva SR č.445/2009 Z.z. z 19.októbra 2009.
4.) na túto problematiku by mali reagovať aj príslušné súdne orgány štátnej správy, využívať
by sa mali gremiálne porady a pozornosť venovať vnútorným revíziam súdov ( osobitne
sa venovať judikatúre Ústavného súdu
SR ).
5.) vyvodzovať treba aj prípadne disciplinárnu zodpovednosť za niektoré rozhodnutia všeobecných súdov, ktoré odmietajú spravodlivosť.
Poznámky:
(1) príkladno nálezy Ústavného súdu SR:
II.ÚS 55/98,I.ÚS SR 13/00,III.ÚS SR 457/00,I.ÚS SR 19/02,I.ÚS SR 115/02,
I.ÚS SR 165/02,I.ÚS SR 173/03,I.ÚS SR 27/04,I.ÚS SR 82/04,III.ÚS SR 252/04,
I.ÚS SR 12/05,I.ÚS SR 74/05,III.ÚS SR 295/05,III.ÚS SR 84/06,II.ÚS SR 315/06,
I.ÚS SR 352/06,I.ÚS SR 386/06,II.ÚS 410/06.I.ÚS SR 89/07,I.ÚS SR 115/07,
I.ÚS SR 187/07,IV.ÚS SR 238/07,III.ÚS SR 341/07.II.ÚS SR 211/08,
Z českej odbornej literatúry:
Zdeněk Kuhn a kol.: Judikatúra a právní argumentace,Auditorium,Praha 2006, Časť-Judikatúra v ústavním právu.
Libor Hanuš: Ústavněprávní vady dúkazního procesu z pohledu judikatúry Ústavního soudu, Právní rozhledy č.18/2006
(2) Slovník cudzích slov, SPN Bratislava,2008
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.