Čo je ne bis in idem – ide o zásadu, ktorá zakazuje dvojité stíhanie za ten istý skutok a vychádza z predpokladu, že za jeden skutok má byť tá istá osoba (tu sa má na mysli nielen fyzická osoba, ale napríklad aj právnická osoba) potrestaná len raz.
Pokiaľ ide o relevantné medzinárodné dokumenty, v ktorých je obsiahnutná tak je nutné spomenúť:
- Európsky dohovor o ochrane ľudských práva a základných slobodách – Protokol č. 7 k Dohovoru – článok 4 protokolu, ktorý v čl. 4 ods. 1 stanovuje, že nikto nemôže byť stíhaný alebo potrestaný v trestnom konaní podliehajúcom právomoci rovnakého štátu za trestný čin, za ktorý už bol oslobodaný alebo odsúdený konečným rozsudkom podľa zákona a trestného poriadku tohto štátu (je možná obnova konania) – garantuje ne bis in idem v rámci jedného štátu
- Schengenský dohovor – článok 54 stanovuje, že osoba právoplatne odsúdená jednou zo zmluvných strán nesmie byť pre ten istý čin stíhaná inou zmluvnou stranou a to za predpokladu, že v prípade odsúdenia bol trest už odpykaný alebo sa práve odpykáva alebo podľa práva štátu, v ktorom bol rozsudok vynesený, už nemôže byť vykonaný – stanovuje tzv. Únijný ne bis in idem spolu s Listinou
- Listina základných práv Európskej únie – článok 50 stanovuje, že nikto nesmie byť stíhaný alebo potrestaný v trestnom konaní za čin, za ktorý už bol v Únii oslobodený alebo odsúdený konečným trestným rozsudkom podľa zákona.
Nejde tu len o právo nebyť dvakrát odsúdený za ten istý skutok ale vôbec nebyť stíhaný dvakrát. Výsledkom právoplatného rozhodnutia preto nemusí byť oslobodzujúci, či odsudzujúci rozsudok, ale napríklad aj uznesenie o zastavení trestného stíhania pre premlčanie a podobne.
K tzv. úijnej zásade ne bis in idem už existuje aj pomerne bohatá judikatúra Súdneho dvoru EÚ, ktorý predmetnú zásadu nachádzajúcu sa v Schengene a Listine vykladal najmä v prípadoch páchania tzv. cezhraničných trestných činov (dovoz, vývoz, tranzit drog, rôzneho tovaru, ktorýpodlieha clám a daniam a podobne). Len iformatívne možno niektoré z rozhodnutí predmetného súdu uviesť:
a) pre pomery v SR je zaujímavým rozhodnutie súdu (Vladimír Turanský C- 491/07 z 2008), ktoré bolo vydané na podklade prípadu, v ktorom bol občan SR stíhaný v Rakúsku za spáchanie trestného činu, pričom za ten istý skutok sa viedlo trestné stíhanie aj v SR, ktoré však bolo právoplatne zastavené, avšak išlo o zastavenie len vo veci.
Súdny dvor v rozhodnutí uviedol, že zásada ne bis in idem sa neuplatní na rozhodnutie, ktorým orgán zmluvného štátu nariadil zastavenie trestného stíhania pred vznesením obvinenia voči podozrivej osobe, ak takéto rozhodnutie, podľa vnútroštátneho právneho poriadku, nevylučuje s konečnou platnosťou obžalobu a nie je na prekážku vedenia nového trestného stíhania pre ten istý čin.
b) vo veci Miraglia (C- 469/03 z roku 2005) súd skonštatoval, že ak v jednej krajine zmluvného štátu sa zastaví právopaltne strestné stíhanie len preto, že za ten istý skutok sa vedie trestné stíhanie v inom zmluvnom štáte, tak na takéto rozhodnutie sa nevzťahuje zásada ne bis in idem.
c) Gasparini a spol. (C- 467/04 z roku 2006) súd skonštatoval, že zásada ne bis in idem platí aj na rozhodnutie členského štátu v ktorom oslobodil alebo zastavil trestné stíhanie pre premlčanie a to bez ohľadu že v inom členskom štáte by takýto trestný čin premlčaný nebol – v danej veci išlo o dovoz olivového oleja spojeného s falšovaním faktúr
d) vo veci Kraaijenbrink (C- 367/05) súd uviedol, že držba finančných prostriedkov zo spáchania trestného činu (napríklad z predaja drog v jednom štáte) a ich následné uvádzanie do obehu (legalizácia v inom štáte) sú dva rozdielne skutky a nejde o jeden skutok len preto, že páchateľ mal už pri predaji drog úmysel ich následne v inom štáte legalizovať. Na takéto prípady sa teda zásada ne nis in idem nevzťahuje.
Bližšie informácie ohľadne rozhodnutí Súdneho dvora EÚ ohľadne zásady ne bis in idem možno získať v bulletine najvyššieho súdu SR, ktorý je zverejňovaný na internetovej stránke Navyššieho súdu SR.
Informovanosť štátu o právoplatnom rozhodnutí v inom štáte
Zákon 334/2012 Z. z. s účinnosťou od 01.01.2013 doplnil ustanovenia zákona o registre trestov, Trestného zákona a Trestného poriadku o ustanovenia týkajúce sa výmeny informácií a odsúdeniach a ostatných súvisiacich rozhodnutiach s inými členskými štátmi EU
Napríklad v odpise z RT (nie aj vo výpise) sa budú uvádzať aj nezahladené odsúdenia súdom iného členského štátu EU a súdom iného štátu, ktoré neboli uznané súdom SR, pričom pri nich sa uvedie, že tieto rozhodnutia nemajú právne účinky na území SR a majú len informatívny charakter.
Trestný zákon sa doplnil o § 7b podľa ktorého právopaltné odsúdenia súdom iného členského štátu EU sa v trestnom konaní zohľadnia rovnako ako keby boli vydané súdom SR (napríklad recidíva, trikrát a dosť a podobne) ak boli vydané za čin ktorý je trestný aj podľa právneho poriadku SR (nepoužijú sa len ustanovenia o súhrnnom a spoločnom treste) – toto platí len na odsúdenia, ktoré nadobudnú právoplatnosť po 01.01.2013.
Trestný poriadok zavádza ustanovenie § 488a – zohľadňovanie odsúdení súdmi členských štátov EU – styčný orgán je GP, ktorú súd, či prokuratúra môže požiadať o zabezpečenie kópie rozhodnutia ako aj iných informácií.
Pojem trestné obvinenie (alebo trestný čin)
Pojen trestné obvinenie, či trestný čin definuje ESPL autonómne, čo znamená, že nepovažuje za trestné obvinenie len činy, či skutky,ktoré sú vyslovene označené vnútroštátnym poriadkom za trestné činy.
Táto skutočnosť má mimoriadny význam ohľadne zásady ne bis in idem, nakoľko pod článok 4 ods. 1 Protokolu č. 7 možno podradiť aj také protiprávne konania, ktoré prívnym poriadkom SR nie sú označené za trestné činy, ale ide napríklad o priestupky, či správne delikty. To je aj problematika postihnutia daňových subjektov za daňové správne delikty a ich prípadné následné trestné stíhania za daňový trestný čin za rovnaký skutok.
Posúdenie toho, či určitý delikt, ktorý sa osobe kladie za vinu je deliktom trestným v zmysle Dohovoru, vyvynul ESPL tri kritériá (tzv. Engelovské kritériá, ktoré boli vymedzené v rozhodnutí Engel a ďalší proti Holandsku v roku 1976).
1/ prvé kritérium je kvalifikácia deliktu podľa vnútroštátneho práva, pokiaľ ide podľa vnútroštátneho práva o trestný čin, tak ide aj o trestný čin v zmysle Dohovoru. Pokiaľ delikt (čin) nie je podľa vnútroštátneho práva kvalifikovaný ako trestný čin, nasledujú zvyšné dve kritériá:
2/ druhé kritérium sa týka povahy deliktu – teda, či daná norma, ktorá je aplikovaná (podľa ktorej je osoba postihovaná) je adresovaná všetkým osobám (trestná povaha) alebo len určitej špecifickej skupine osôb, ktoré majú špecifické postavenie (napríklad vojaci, sudcovia a podobne) – ak nie je daná všeobecnosť normy, môžo trestnú povahu deliktu vyvodiť z tretieho kritéria
3/ tretie kritérium sa týka druhu a stupňa závažnosti sankcie – teda či účelom sankcie, ktorá je alebo môže byť uložená za spáchaný delikt je účel preventívno-represívny (trestná povaha) alebo či je účel čisto reparačnej povahy. Je bez významu (spravidla) výška uloženej sankcie v konkrétnom prípade, nakoľko podstatným je výška sankcie, ktorú bolo možné uložiť za spáchanie deliktu.
Pokiaľ ide o „trestné obvinenie“ a daňové správne delitky, tak je nutné spomenúť rozhodnutie Súdu vo veci Bendenoun proti Francúzku (1994), v ktorom ESPL uviedol, že delikt, ktorý sa kládol sťažovateľovi za vinu je
- upravený vo všeobecnom daňovom poriadku, pričom táto norma sa vzťahuje na všetkých občanov (daňovníkov, či platitelov dane), teda nie len na určitú špecifickú skupinu osôb s určitým postavením (napríklad vojaci),
- sankcia v podobe zvýšenia dane (nejde o úrok z omeškania) je zamýšlaná ako trest s účelom odradiť od opätovného spáchania daného činu a nie ako finančná kompenzácia za spôsobenú škodu s tým, že výška uloženej sankcie bola značná (64 000 Euro). ESPL uzavrel, že tu išlo o trestné obvinenie a trestnú sankciu v zmysle Dohovoru.
Pokiaľ ide o druhé kritérium, tak ESPL, v súvislosti s daňovými deliktami, skonštatoval, že pod normou, ktorá je adresovaná všetkým (všeobecnosť normy) nie je nutné rozumieť iba normu, ktorá sa vzťahuje úplne na všetky osoby bez výnimky, ale je ňou aj norma, kde skupina jej možných porušiteľov je síce nejakým spôsobom obmedzená, avšak nejde o nijakú jasne definovanú skupinu osôb s osobitným postavením (ako napríklad sudcovia), ktorá by podliehala osobitným predpisom (disciplinárnym). Všeobecná je preto aj norma ukladajúca povinnosť platiť DPH, napriek tomu, že platcom nie ja každý (rozsudok Jussila proti Fínsku).
Pokiaľ ide o tretie kritérium, tak ESPL skonštatoval, že povinnosť uhradiť úrok z omeškania z nezaplatenej dane má len reparačnú povahu (kompenzácia ujmy) a práve takáto „sankcia“ spôsobila, že ESPL v danom prípade nepovažoval delitk za trestný a to aj napriek tomu, že skonštatoval všeobecnú povahu príslušnej právnej normy (Poniatowski proti Francúzku).
Vo veci Morel proti Francúzsku bola uložená sankcia vo forme zvýšenia dane (obdoba našich sankcií za správne delikty podľa daňového poriadku) o 10% čo v danom prípade znamenalo zvýšenie dane o čiastku 678 Euro. ESPL tu skonštatoval, že delikt nemá trestnú povahu, pretože išlo o málo závažnú sankciu.
Toto rozhodnutie je však výnimkou v rozhodovacej praxi ESPL, nakoľko ten judikuje, že malá závažnosť sankcie by nemala by kritériom na určovanie či delikt má alebo nemá trestnú povahu. Vo veci Jussila proti Fínsku preto ESPL uviedol, že aj zvýšenie dane (v danom prípade o sumu 309 Euro) ako sankcia nezbavuje delikt trestnej povahy. Išlo o sankciu, ktorá nemala reparačný účel a preto išlo o trestné obvinenie. V tomto rozhodnutí navyše súd skonštatoval, že „trestné obvinenie“ je tu aplikovateľné aj pri daňových deliktoch a to bez ohľadu na závažnosť sankcie, ktorú je možné za ich spáchanie uložiť.
Obdobne judikuje aj Súdny dvor Európskej únie, ktorý v aktuálnom rozhodnutí Akerberg Fransson (vec C – 617/10 z roku 2013) vykladal tzv. Únijmú zásadu ne bis in idem v súvislosti s článkom 50 Listiny základných práv EÚ, pričom skonštatoval, že článok 50 Listiny nebráni tomu, aby členský štát uložil za to isté konanie spočívajúce v nesplnení povinnosti podať daňové priznanie k DPH postupne daňovú a trestnú sankciu, avšak len za podmienky, že prvá sankcia nemá trestnú povahu. Pre účely posúdenia trestnej povahy daňových sankcií Súd definoval zhodné tri kritériá ako ESPL a to právna kvalifikácia v rámci vnútroštátneho práva, povaha porušenia práva a povaha a stupeň prísnosti sankcie, ktorý hrozí za spáchanie daňového deliktu.
Predpokladom uplatnenia zásady ne bis in idem je to, aby išlo o
- rovnaký skutok, t. j. aby bola daná totožnosť skutku a
- aby išlo aj o totožnú osobu, ktorá sa skutku dopustila (totožnosť subjektu)
Pojem ten istý čin (totožnosť skutku)
Len pre úplnosť treba uviesť, že ESPL mal pomerne nejednotnú judikatúru v tom, ako je potrebné vykladať pojem „ten istý čin“, teda kedy pôjde o totožný skutok, ktorý by nemal byť stíhaný, či súdený druhýkrát. Túto nejednotnú judikatúru zjednotil ESPL vo veci Zolotukhin proti Rusku, v ktorom sa súd priklonil k v podstate k názoru, že podstatným je totožnosť skutku s tým, že právna kvalifikácie, či viaceré kvalifikácie skutku nie sú podstatné. Skutok je totožný vtedy ak je založený na totožných alebo v podstate rovnakých skutočnostiach, ide teda o súbor konkrétnych skutkových okolností zahrňujúcich rovnakého obvineného a nerozlučne spojených v čase a priestore, ktorých existencia musí byť preukázaná, aby mohlo dôjsť k odsúdeniu alebo začatiu trestného stíhania. Zhodne sa postavil k definícii skutku aj Súdny dvor EU, ktorý vo veci Esbroeck (C- 436 z roku 2006) uviedol, že pre pojem „ten istý skutok“ sú podstatné skutkové okolnosti a nie právne kvalifikácia.
Táto definícia založená na totožnosti skutku bez ohľadu na právnu kvalifikáciu spôsobuje problémy v tom, že ESPL chápe trestné činy (obvinenia) autonómne, teda nespadajú pod nej len klasické trestné činy ale môžu sem spadať aj napríklad priestupky, správne delikty, či disciplinárne previnenia.
Odborná literatúra poukazuje na to, že niektoré štáty (napríklad Švédsko) sú pri aplikácii zásady ne bis in idem ohľadne daňových a colných vecí oveľa striktnejšie. Napríklad švédske súdy sa začínajú prikláňať k tomu, že ak je niekto postihnutý v daňovom konaní za daňový únik malo by byť vylúčené jeho následné trestné stíhanie.
Nebis in idem a SR
K uvedeným štátom možno zrejme začať radiť aj SR, nakoľko NS SR vo svojom rozhodnutí sp. zn. 4 Tdo 3/2011 posudzoval zásadu ne bis in idem vo vzťahu k daňovému správnemu deliktu a následnému trestnému stíhaniu za spáchanie trestného činu skrátenia dane, pričom dospel k záveru, že zásadu ne bis in idem, t. j. právo nebyť súdený alebo potrestaný dvakrát, možno v zmysle čl. 4 Protokolu č. 7 k Dohovoru vzťahovať tak na činy patriace podľa slovenského právneho poriadku medzi trestné činy ako aj na činy patriace medzi priestupky a to vo všetkých kombináciách, ktoré medzi nimi prichádzajú do úvahy a to trestný čin – trestný čin, trestný čin – priestupok, priestupok – priestupok, priestupok – trestný čin. Uvedené sa týka aj vzájomného vzťahu daňového správneho deliktu a daňového trestného činu a to za predpokladu zachovania totožnosti skutku.
Podkladom pre uvedené rozhodnutie NS SR bolo právoplatné rozhodnutie Krajského súdu v Prešove, ktorým za použitia § 9 ods. 1 písm. g) Tr. por. zastavil trestné stíhanie obvinenej a to s poukazom na zásadu ne bis in idem, nakoľko, podľa názoru súdu, bola obvinená najskôr potrestaná za daňový správny delikt a následne za trestný čin skrátenia dane a to na podklade toho istého skutku.
Skutok, ktorý bol predmetom trestného stíhania
Pokiaľ ide o trestný čin skrátenia dane bola obvinená trestne stíhaná na tom skutkovom základe, že
dňa 31.03.2005 na daňovom úrade podala daňové priznanie za zdaňovacie obdobie roku 2004, v ktorom zahrnula do daňových výdavkov čiastku 1.342.836 Sk ako výdavky vynaložené na dosiahnutie príjmov, ktoré dokladovala faktúrami od dodávateľa J.C. zo S. aj napriek tomu, že uvedený dodávateľ nevykonával Žiadne práce uvádzané v texte faktúr, uvedené faktúry nevystavil, ich hotovostné úhrady neprevzal a tak svojím konaním skrátila daň z príjmov fyzických osôb vo výške 292.033 Sk.
Skutok, ktorý bol predmetom daňového konania
Pokiaľ ide o daňový správny delikt, za ktorý bola ešte pred trestným stíhaním, postihnutá daňovým úradom (bola jej uložená pokuta), a to na tom skutkovom základe, že
nedopatrením nezaúčtovala príjmy ovplyvňujúce základ dane a zaúčtovanie výdavkov na osobnú spotrebu do daňových výdavkov ako aj nepreukázala deklarované výdavky spočívajúce v uskutočnení úhrad v prospech dodávateľa J.C., ktoré mali predstavovať výdavky preukázateľne vynaložené na dosiahnutie, zabezpečenie a udržanie zdaniteľných príjmov.
NS SR odmietol dovolanie generálneho prokurátora a stotožnil sa s názorom krajského súdu v tom, že je tu aplikovateľná zásada ne bis in idem a to práve s poukazom na Európsky dohovor.
S právnym názorom NS SR, že zásada ne bis in idem je aplikovateľná aj v prípadoch daňový právny delikt – daňový trestný čin (a to aj naopak) sa treba stotožniť a to aj napriek tomu, že NS SR sa mal, podľa môjho názoru, podrobne zaoberať aj tzv. Engelovskými kritériami, nakoľko práve z nich možno vyvodiť trestnú povahu postihnutia v daňovom konaní. To platío tom viac, ak NS SR aplikoval zásadu ne bis in idem práve s poukazom na Európsky dohovor.
Aplikácia engelovských kritérií na prípad v SR
Ak v stručnosti aplikujeme tzv. Engelovské kritériá na prípad rozhodovaný NS SR tak zistíme, že prvé kritérium tak v prvom prípade išlo o postihnutie za daňový správny delikt, teda za konanie, ktoré náš vnútroštátny právny poriadok nekvalifikuje ako trestný čin. Vzhľadom k uvedenému je nutné posudzovať nasledujúce kritériá, pričom v zmysle druhého krit=ria bola obvinená postihnutá podľa všobecnej normy (daňový poriadok), ktorá nie je vyslovene adresovaná len určitým osobám so špecifickým postavením, pričom v zmysle tretieho kritéria má sankcia (pokuta) ukladaná za spáchanie daňového správneho deliktu reperesívnopreventívny charakter (neje tu len o úrok z omeškania z nezaplatenej dane, ktorý má reparačný charakter). Vzhľadom k uvedenému možno uzatvoriť, že postihnutie podľa daňového poriadku malo trestnú povahu v zmysle judikatúry NS SR a následné trerstné stíhanie za daňový trestný čin znamenalo, že je nevyhnutným skúmať či nedošlo k porušeniu zásady ne bis in idem.
Z uvedeného dôvodu bolo potrebným sa zamerať na to, či išlo o totožný skutok a následne či išlo o totožný subjekt potrestania.
V uvedenej trestnej veci je potrebné uviesť, že pri posudzovaní zásady ne bis in idem v prípadoch daňový správny delikt – daňový trestný čin je potrebné sa najskôr zamerať na totožnosť subjektu, ktorý bol postihnutý za daňový správny delikt a ktorý je aj následne trestne stíhaný za daňový trestný čin. Okrem posudzovania totožnosti skutku je totožnosť subjektu jedným z hlavných kritérií, ktoré je nutné posudzovať pri posudzovaní toho, či je možné aplikovať zásadu ne bis in idem.
V danom prípade bola obvinená postihnutá za daňový správny delikt ako fyzická osoba a následne aj bola trestne stíhaná ako fyzická osoba. V tomto smere možno hovoriť o totožných subjektoch obidvoch stíhaní (daňový subjekt – páchateľ trestného činu).
Zodpovednosť právnickej osoby
V daňovom konaní však často býva predmetom postihu za správny delikt právnická osoba, ktorá je daňovým subjektom. Z uvedeného vyplýva, že postihnutie právnickej osoby ako daňového subjektu v daňovom konaní za správny delikt, nebráni tomu, aby za totožný skutok bola trestne stíhaná fyzická osoba za daňový trestný čin (napríklad konateľ spoločnosti). V takýchto prípadoch nemožno hovoriť o totožnosti potrestaných subjektoch a teda následnému trestnému stíhaniu nebráni zásada ne bis in idem.
Samozrejme, ak by išlo o následné trestné stíhanie právnickej osoby za daňový trestný čin na totožnom skutkovom základe v rámci tzv. trestnej zodpovednosti právnických osôb, zásada ne bis in idem by sa tu aplikovala a následný trestný postih právnickej osoby by bol vylúčený.
Totožnosť skutku
Ďalším podstatným a rozhodujúcim kritériom je už spomenutá totožnosť skutku medzi daňovým správnym deliktom a daňovým trestným činom.
V prípade, ktorý bol uvedený vyššie NS SR k totožnosti skutku len skonštatoval, že konanie za ktorý bola obvinená postihnutá v daňovom konaní a následne konanie, za ktoré bola trestne stíhaná v trestnom konaní vykazuje zhodu. Bližšie sa NS SR teda totožnosťou skutku nezaoberal. Ak sa pozrieme na uvedené skutky zistíme, že o ich totožnosti možno mať oprávnené pochybnosti.
V postihnutí za daňový správny delikt je skutok, v podstatných rysoch, formulovaný tak, že nepreukázala výdavky spočívajúce v uskutočnení úhrad v prospech dodávateľa J.C. (teda, že nepreukázala v tejto časti deklarované výdavky, ktoré mali vplyv na zníženie je vlastnej daňovej povinnosti). Tu treba uviesť, že len samotné nepreukázanie výdavkov nie je trestným činom a už vôbec nejde o trestný čin skrátenia dane. Nepreukázané výdavky neznamenajú fiktívne, či neexistujúce výdavky a preto len takéto zistenie, samo o sebe, má význam len pre účely daňového konania, nakoľko spôsobuje úpravu daňovej povinnosti daňového subjektu a následné zvýšenie daňovej povinnosti.
Tu si treba uvedomiť, že trestný čin skrátenia dane je osobitným prípadom podvodu, keď páchateľ uvádza daňový úrad do omylu napríklad tak, že finguje výdavky aby si tak znížil základ dane a následne aj vlastnú daňovú povinnosť. Skutočnosť, že daňový subjekt len nepreukázal výdavky nehovorí nič o omyle daňového úradu, či o podvodnom konaní a úmysle daňového subjektu. V posudzovanom prípade bola skutočnosť, že išlo o fiktívny výdavok (teda že o výdavok v skutočnosti ani nešlo) podstatou skutku, pre ktorý sa následne viedlo trestné stíhanie. Skutočnosť, že daňový subjekt nepreukáže daňové výdavky a skutočnosť, že daňový subjekt daňové výdavky finguje (vymýšľa si ich) nie je totožná. Uvedený prípad však vhodne ilustruje to, že posudzovanie totožnosti skutku bude v mnohých prípadoch pomerne náročné (treba zopakovať, že trestné konanie sa vedie o skutku a nie o jeho opise a tak skutok možno do určitej miery meniť. Táto skutočnosť ešte viac komplikuje určovanie tot ožnosti skutku).
Daňové delikty a ne bis in idem v judikatúre ESPL
K uvedenému možno uviesť rozhodnutie ESPL (Ponsetti a Chesnel proti Francúzsku – rozdielnosť skutkov len na podklade iného zavinenia), v ktorom bol sťažovateľ potrestaný dvakrát za nepodanie daňového priznania. V prvom konaní boli daňovým úradom navýšené dlžné čiastky na základe ustanovenia daňového zákonníka, ktorý stanovuje sankcie za nepredloženie daňového priznania v stanovenej lehote. Následne bol sťažovateľ súdom odsúdený za podvodné konanie k podmienečnému trestu a pokute. Podľa tohto ustanovenia je trestaný ten, kto sa podvodným spôsobom vyhne alebo pokúsi vyhnúť plateniu dane, pričom takýmto konaním môže byť aj len nepodanie daňového priznania v stanovenej lehote. ESPL konštatoval rozdielnosť trestných činov len na základe rozdielnej formy zavinenia i keď je zrejmé, že trestný čin vyžadujúci úmyselné zavinenie je špeciálny v pomere k previneniu, pri ktorom sa úmyselné zavinenie nevyžaduje.
Ide tu v podstate o posudzovanie toho, či len obyčajné nepodanie daňového priznania, ktoré možno sankcionovať ako správny delikt je totožným s konaním, v ktorom je nepodanie daňového priznania motivované snahou ovplyvniť svoju daňovú povinnosť, t. j. znížiť neoprávnene svoju daňovú povinnosť. Zrejme nepôjde o totožné skutky, nakoľko podstatou skrátenia dane je aj to, že sa zatajujú príjmy úmyselne. Asi skutočne možno členiť skutky podľa miery zavinenia.
Ďalšie rozhodnutie, ktoré sa týkalo podobnej problematiky sa týkalo taxikára, ktorému najskôr bola daňovým orgánom uložená sankcia v podobe zvýšenia dane za to, že predložil nepravdivé daňové priznanie. Následne bol odsúdený taktiež v trestnom konaní za nedostatky vo vedení účtovníctva. Aj napriek tomu, že bolo zrejmé, že nepravdivosť daňového priznania bola len dôsledkom nedostatkov vo vedení účtovníctva, išlo podľa ESPL o dva rozdielne skutky.
Podstatnými a zaujímavými sú aj prípady, v ktorých ide o posudzovanie prípadov, v ktorých je napĺňaná skutková podstata toho istého deliktu, avšak je sporným, či ide len o jeden skutok alebo o viacero skutkov (napríklad posudzovanie recidívy, či pokračovacieho deliktu).
Napríklad, vo veci J. B. Proti Švajčiarsku bol sťažovateľ opakovane vyzývaný k predloženiu niektorých dokumentov ohľadne daňových konaní. Vzhľadom k tomu, že na tieto výzvy nereagoval bola mu uložená poriadková pokuta, ktorú zaplatil. Potom bol znovu vyzvaný k predloženiu dokumentov a opätovne mu bola uložená poriadková pokuta.
ESPL uviedol, že druhá pokuta bola sťažovateľovi uložená po dlhšom časovom období od prvej a to na podklade ďalšej korešpondencie medzi daňovým orgánom a sťažovateľom a na podklade jeho trvalého odmietania predložiť požadované dokumenty. Podľa ESPL išlo o trestné konanie odlišné v čase a vo svojej podstate, nešlo teda o totožné konanie.
Európsky dohovor teda nebráni opakovanému odsudzovaniu za konania prejavené pri určitom počte rôznych príležitostí a to aj keď ide vo svojej podstate o podobné konania. Nejde o potrestanie za rovnaký trestný čin, ak jednotlivé odsúdenia boli založené na síce opakovaných, avšak rôznych konaniach.
Napríklad ESPL považoval za dva skutky a nie za totožný skutok aj konania, v ktorých išlo o neoprávnené podnikanie s tým, že najskôr išlo o odsúdenie za jedno časové obdobie a neskôr za iné časové obdobie, pričom stále išlo o jedno a to isté neoprávnené podnikanie.
Z hľadiska hospodárskych deliktov je zaujímavým rozhodnutie ESPL, ktorý uviedol, že nie je automaticky vylúčené, aby bol jeden skutok stíhaný súbežne ako niekoľko trestných činov, či priestupkov a to rôznymi orgánmi, za podmienky, že každé z týchto stíhaní je zamerané na ochranu iného záujmu. V rozsudku Goktan proti Franzúsku ESPL (rozsudok z 2002) súd nevidel porušenie ne bis in idem v súbežnom stíhaní drogového dílera za trestný čin, tak jeho správne stíhanie za colný delikt, pričom obidva delikty boli spáchané jedným skutkom.
Rozhodnutia ESPL boli čerpané hlavne z Kmec, J. a kol. Evropská úmluva o lidských právech. Komentář. 1. Vydání. Praha: C.H.Beck, 2012, Trestní právo daňové, Sborník príspevkov z II. Medzinárodnej konferencie konanej dňa 18.02.2008 v Prahe, C.H.Beck 2008, Svák, J.: Ochrana ľudských práv z pohľadu judikatúry a doktríny štrasburských orgánov ochrany práv), II. rozšírené vydanie, Eurokodex, Bratislava 2006
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.