Je nezaplatenie, resp. vyhýbanie sa plateniu daňovej licencie trestným činom ?
Rád by som reagoval na posledné slová príspevku pána Šamka s titulom „Poznámky k článku o trestnom čine nezaplatenia dane a poistného“, najmä s poukazom na očakávaný nárast trestných oznámení súvisiacich s neplatením daňových licencií.
Osobne nechápem, ako mohol vôbec štát do zákona o dani z PRÍJMOV zakotviť inštitút daňovej licencie a definovať ju vôbec ako daň. Či už išlo zámer alebo nedôslednosť, je zjavné, že definovanie daňovej licencie ako poplatku by bolo oveľa presnejšie. Daňová licencia zaťažuje aj tých podnikateľov, resp. ich spoločnosti, ktoré dosiahli aj stratu. Dokonca si dovoľujem tvrdiť, že aj tých, ktorí nielenže podnikajú, prípadne sa snažia podnikať, hoc dosiahli stratu (prvá skupina), ale aj tých, ktorí už nepodnikajú a ani sa o podnikanie nesnažia(druhá skupina). Veľmi dôležité je posúdenie týchto skupín osôb, nakoľko daňová licencia má podľa zámeru štátu „zaťažiť“ príjem, resp. aj stratu z PODNIKANIA. Nemala by však logicky zasiahnuť tých, ktorí sa o podnikanie ani len nesnažia. Príkladom, môžu byť neživé spoločnosti, ktoré len formálne „visia“ v obchodnom registri, pričom ich majitelia uprednostňujú radšej pohodlné nulové každoročné priznania k dani z príjmov pred náročným zrušením spoločnosti a jej následného výmazu z obchodného registra. Teda to, že „držia na sebe“ spoločnosť nie je z dôvodu, že by chceli podnikať, ale z dôvodu, že proces jej zrušenia a výmazu je veľmi komplikovaný. Toto posúdenie by mohlo byť dôležité aj v trestnoprávnej rovine.
V tejto súvislosti je zaujímavá judikatúra NS SR, z ktorej možno čerpať „filozofiu“ v reálnom ponímaní podnikania, a nie formálnom, spočívajúcom prakticky len v zápise v obchodnom registri, resp. živnostenskom registri. Inak povedané, podnikateľom som a podnikám, ak REÁLNE podnikám, resp. sa snažím o podnikanie, a nielen disponujem spoločnosťou, ktorá môže byť už roky neaktívna.
Zákon sú „len“ usporiadané písmenka v texte, a teda mal by sa vykladať racionálne. Vďaka tomu sa zamedzuje tzv. zneužitiu práva (rozumej, kedy splníš všetko čo zákon vyžaduje, teda konáš v súlade so zákonom, avšak výsledok tohto konania nemusí byť v súlade so zamýšľaným zámerom zákona, k zneužitiu práva sa asi najviac približuje pojem obchádzanie zákona). Ak by som teda bol racionálne uvažujúcim sudcom, tak hoc je v zákone slovíčko „daň“, tak ho budem vnímať ako poplatok. Samozrejme, vzhľadom na preferovaný a príliš pozitivistický prístup nepredpokladám takéto vnímanie v právnej rovine.
V tejto súvislosti možno hovoriť aj o možnom zneužití práva (zákona) samotným štátom, teda ak išlo zo strany štátu o zámer (nie nedôslednosť), získať účinnú zbraň v podobe trestného práva na vymáhanie štátnych dlhov (obídenie rovnakého postavenia veriteľov) a to aplikáciou slovíčka daň a nie poplatok v samotnom texte zákona.
Ak chcel štát zaviesť inštitút daňovej licencie, tak ju mal aspoň „posadiť“ medzi majetkové dane, a nie daň z príjmu. Daňová licencia postihuje teda aj toho, kto nič nevykonáva, resp. sa o výkon ani nesnaží, ale len niečo vlastní (napr. obchodný podiel v neživej spoločnosti). Spravidla sa jedná o prípady, kedy najmä v spoločnostiach s ručeným obmedzeným figuruje jedna a tá istá osoba na pozícii konateľa, aj spoločníka, ktorá v minulosti založila spoločnosť očakávajúc úspešnosť realizácie svojho podnikateľského zámeru, avšak bez želaného výsledku. Môže ísť o prípad, kedy stroskotala spolupráca s dodávateľom, resp. odberateľom. Táto síce zvládla síce samotnú prípravu na podnikanie, ale samotné podnikanie už nie. To nezačala z dôvodu neúspechu kontrahovania zákazky ani vykonávať.
Možný prípad stíhania za nezaplatenia daňovej licencie v praxi:
Podnikateľ si v roku 2005 založil eseročku. V založenej spoločnosti bol sám (spoločník so 100% podielom, aj konateľ). Základné imanie, „ako bolo vtedy zvykom“, len zaúčtoval do pokladne, hoc ho tam reálne nevložil. Pre neho šlo len o účtovnú operáciu. Mal dohodnutý kontrakt s rakúskym odberateľom na dodávku stavebných dielcov. Po založení spoločnosti však rakúsky odberateľ „odskočil“ od spolupráce a podnikateľovi ostala spoločnosť „na krku“. Snažil sa získať iné zákazky, žiaľ bez výsledku. Po čase zvažoval aj zrušenie spoločnosti, avšak keď zistil komplikovanosť a finančnú náročnosť zrušenia spoločnosti, tak sa uchýlil ku každoročnému podávaniu nulových daňových priznaní k dani z príjmov. Platiteľom DPH sa nikdy nestal. Následne sa zamestnal, na spoločnosť zabudol, vždy len do konca marca vyplnil tlačivo a odovzdal ho na daňový úrad. Nedávno sa dozvedel, že štát zaviedol daňové licencie, pričom jedným z hlavných cieľov bol okrem výberu daní aj výmaz neživých spoločností z registrov. Jeho kamarát, ktorý je právnik mu poradí, že nech nič neplatí, firma predsa nemá majetok, nemá z čoho zaplatiť splatnú daň. Tým sa nemôže dopustiť TČ nezaplatenia dane. Vznikne mu síce dlh na dani, avšak jediným veriteľom bude len štát – daňový úrad a nik iný. A keďže nejde aspoň o dvoch rozdielnych veriteľov, tak nie sú splnené podmienky na iniciáciu konkurzného konania, čo ho ako štatutára zbavuje tejto povinnosti. Podnikateľ to teda nechá tak ako doteraz, nezaplatí daňovú licenciu... po čase však príde trestné oznámenie zo strany správcu dane, nakoľko z priloženej súvahy, ktorá je súčasťou daňového priznania vyplýva, že v pokladni je v čase splatnosti dane 5 tis eur, ktoré boli zložené ako vklad spoločníka do spoločnosti a predstavujú zložené základné imanie. Ako bude príbeh pokračovať ďalej ukáže blízka budúcnosť a prax. Dúfajme, že nedôjde trestným stíhaniam bez toho, aby OČTK skúmali či peniaze spoločnosť reálne má alebo nemá /nepreberajúc automaticky zostatky z výkazov, resp. nepreberajúc automaticky závery správcu dane, čo pri správnom postupe ani nemôžu/. Od dokázania tejto skutočnosti predsa závisí okrem iného aj zavinenie, teda ak podnikateľ mal za to, že peniaze v spoločnosti reálne nie sú, hoc účtovne vo výkazoch sú, tak sa nemohol dopustiť TČ, nakoľko chýba úmysel.
O tom, že z racionálneho pohľadu je daňová licencia poplatkom, a nie daňou, hoc zákon ju tak pomenúva a definuje, som písal vyššie. Možno vďaka tomuto „zneužitiu práva“ naozaj štát získa silnú a účinnú zbraň v podobe trestného práva, postihujúc aj vyššie uvedenú „druhú skupinu“, teda tých, ktorí sa o podnikanie ani nesnažia a nemali „spadnúť“ do spoločného koša s tými, ktorí sa o to snažia. Samozrejme, chápem štát, že chce donútiť takýchto podnikateľov k aktivite (aby rušili neživé spoločnosti), avšak nestotožňujem sa s tým, aby bolo k tomu využívané trestné právo, čo je podľa mňa absurdné. Objektom skutkovej podstaty je riadny výber daní, teda ochrana tohto spoločenského záujmu. Samotný štát však pri zavádzaní daňovej licencie uvádza ako hlavný dôvod aj to, že chce vyčistiť trh od neaktívnych spoločností, a teda zavedením daňovej licencie podnikateľov „aktivovať“.
Rozumnejšie by bolo, aby sa za plnenia istých podmienok (spoločnosť nemá záväzky, žiaden zostatky, je neživou) uľahčil proces zrušenia a výmazu spoločnosti, čím by dosiahol to, že podnikateľ si vyberie túto cestu a nie riziko stíhania, či špekuláciu v podobe „akože“ vstúpenia do likvidácie v záujme vyhnúť sa daňovým licenciám. Namiesto toho bude splnené formálne podmienky k stíhaniu.
Možný prípad stíhania za skrátenie daňovej licencie v praxi:
Podnikateľ si v roku 2005 založil eseročku. V založenej spoločnosti bol sám (spoločník so 100% podielom, aj konateľ). Základné imanie, „ako bolo vtedy zvykom“, len zaúčtoval do pokladne, hoc ho tam reálne nevložil. Išlo len p účtovnú operáciu. Mal dohodnutý kontrakt s rakúskym odberateľom na dodávku stavebných dielcov. Po založení spoločnosti však rakúsky odberateľ „odskočil“ od spolupráce a podnikateľovi ostala spoločnosť „na krku“. Snažil sa získať iné zákazky, žiaľ bez výsledku. Po čase zvažoval aj zrušenie spoločnosti, avšak keď zistil komplikovanosť a finančnú náročnosť zrušenia spoločnosti, tak sa uchýlil ku každoročnému podávaniu nulových daňových priznaní k dani z príjmov. Platiteľom DPH sa nikdy nestal. Následne sa zamestnal, na spoločnosť zabudol, vždy len do konca marca vyplnil tlačivo a odovzdal ho na daňový úrad. Nedávno sa dozvedel, že štát zaviedol daňové licencie, pričom jedným z hlavných cieľov bol okrem výberu daní aj výmaz neživých spoločností z registrov. Jeho kamarát, ktorý je právnik mu poradí, že nech do konca roka vstúpi do likvidácie, aby sa vyhol daňovým licenciám. Prakticky urobí len prvý krok v podobe podpisu rozhodnutia o zrušení spoločnosti a jej vstupe do likvidácie. To je všetko. Podpis má konštitutívne účinky, samotný zápis len deklaratórne. V konečnom dôsledku k naplneniu toho, aby neplatil daňové licencie nemusí ani zapísať vstup do likvidácie do obchodného registra. To má význam pre neho najmä z dôvodu, že možno v budúcnosti ešte „naštartuje“ na svoju neživú spoločnosť nejaký projekt a podnikanie, pričom by nebolo pre neho príliš vhodné, ak by bol na úplnom výpise z obchodného registra viditeľný stav, že spoločnosť bola už v likvidácii. V zmysle obchodného zákonníka, ak nedošlo k deľbe likvidačného zostatku, tak možno rozhodnutie o zrušení a vstupe do likvidácie ešte zrušiť. Až od daného okamihu by platil daňovú licenciu. Počas obdobia kedy spoločnosť vstupom do likvidácie „udržuje naďalej v spánku“ daňové licencie neplatí. Časom je zo strany správcu dane podané trestné oznámenie založené na skutočnosti, že podnikateľ sa chcel vyhnúť daňovej licencii a to bol jediný prečo vstúpil do likvidácie. Zrušiť spoločnosť ani nechcel (a to ani ako vedľajší dôvod), keďže očakával, že o rok, dva rozbehne podnikanie v istom segmente. Z jeho pohľadu by bolo predsa zbytočné teraz zrušiť svoju spoločnosť, a následne, keď sa vyskytne podnikateľská príležitosť zakladať novú. Paradoxne tu môžu byť splnené podmienky na trestné stíhanie. OČTK sa môže pýtať podnikateľa, čo chcel docieliť tým, že vstúpil do likvidácie. Ak bude odpoveď, že nechcel platiť daňové licencie, ale zároveň chcel aj spoločnosť zrušiť a vymazať, tak by o skrátenie nemuselo ísť. Ak však bude odpoveď, že nechcel platiť daňové licencie, čo bol jediný dôvod jeho konania, tak to už by mohlo byť skrátenie. Ako sa bude postupovať v takýchto prípadoch zasa ukáže prax a blízka budúcnosť. To, že sa nejedná o poplatok, ale daň by mohlo spôsobiť nespočetné množstvo stíhaní.
Možný prípad stíhania za nezaplatenie (skrátenie, neodvodenie) zdravotného poistenia vyplývajúceho z podielu na likvidačnom zostatku
Najväčšou absurditou je nasledovný možný prípad. Podnikateľ si v roku 2005 založil eseročku. V založenej spoločnosti bol sám (spoločník so 100% podielom, aj konateľ). Základné imanie, „ako bolo vtedy zvykom“, len zaúčtoval do pokladne, hoc ho tam reálne nevložil. Išlo len p účtovnú operáciu. Mal dohodnutý kontrakt s rakúskym odberateľom na dodávku stavebných dielcov. Po založení spoločnosti však rakúsky odberateľ „odskočil“ od spolupráce a podnikateľovi ostala spoločnosť „na krku“. Snažil sa získať iné zákazky, žiaľ bez výsledku. Po čase zvažoval aj zrušenie spoločnosti, avšak keď zistil komplikovanosť a finančnú náročnosť zrušenia spoločnosti, tak sa uchýlil ku každoročnému podávaniu nulových daňových priznaní k dani z príjmov. Platiteľom DPH sa nikdy nestal. Následne sa zamestnal, na spoločnosť zabudol, vždy len do konca marca vyplnil tlačivo a odovzdal ho na daňový úrad. Nedávno sa dozvedel, že štát zaviedol daňové licencie, pričom jedným z hlavných cieľov bol okrem výberu daní aj výmaz neživých spoločností z registrov. Jeho kamarát, ktorý je právnik mu pomôže spoločnosť zlikvidovať, všetky zápisy do obchodného registra sú úspešné a spoločnosť je vymazaná z registra. V pokladni však boli stále účtovné peniaze, ktoré boli aj likvidačným zostatkom. Návrh na rozdelenie likvidačného zostatku podnikateľ schválil aj podpísal a uložil na obchodný súd, hoc reálne mu žiadne peniaze vyplatené neboli. Časom ho vyzve zdravotná poisťovňa na zaplatenie zdravotného poistenia, nakoľko z vyplateného likvidačného zostatku (tak ako pri vyplatenej dividende) je nutné uhradiť 14% titulom zdravotného poistenia. Tu nastáva paradox, nielenže ide o to, že na začiatku vložené peniaze ako vklad do spoločnosti (podotýkam, že sa jedná o „čisté“ peniaze fyzickej osoby, ktorá vloží svoje vlastné peniaze (očistené od všetkých daní a odvodov, teda nejde nejaký príjem) do spoločnosti ako vklad, sú predmetom 14% zdravotného odvodu (teda jedná sa o „nepriame zdaňovanie“ niečoho, čo nie je príjem), ale navyše na úspešné vymoženie možno aplikovať aj trestné právo.
Ján Marônek
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.