Predmetná právna úvaha v stručnosti reaguje na niektoré rozhodnutia súdov, ktoré sa týkali zamietnutia nárokv obhajcov na odmenu a náhradu hotových výdavkov v prípadoch ustanovenia obhajcov ex offo z dôvodu premlčania. Napríklad Okresný súd v Trenčíne vychádzal z premisy, že nárok obhajcu na odmenu a náhradu hotových výdavkov v trestnom konaní (v prípadoch ustanovenia obhajcu ex offo) sa premlčuje, nakoľko má súkromnoprávny základ, pri ktorom ide o štandartný súkromnoprávny vzťah, kde štát vystupuje v pozícii súkromnej osoby - dlžníka (!) a obhajca v pozícii veriteľa. Vzhľadom k uvedenému, Okresný súd v Trenčíne pri rozhodovaní veci použil analógiu, t.j. aj na ustanovenia § 553 Tr. por. aplikoval ustanovenia Občianskeho zákonníka o premlčaní a to z dôvodu, že ustanovenia Trestného poriadku nemajú žiadne osobitné ustanovenie ohľadne prelmčania. Posledným argumentom rozhodnutia Okresného súdu v Trenčíne bol poukaz „na základný princíp právneho poriadku, ktorým je princíp právnej istoty, a práve z dôvodu rešpektovania tohto princípu je zakotvená právna úprava času v podobe premlčania v príslušných právnych normách s tým, že ak by súd akceptoval názor, že majetkové právo na náhradu odmeny obhajcu sa nepremlčuje, došlo by k porušeniu princípu právnej istoty“. Ďalej Okresný súd v Trenčíne skonštatoval, že „výklad nesmie byť arbitrárny a musí byť náležite zdôvodnený. Preto po zohľadnení argumentov, či sa právo na odmenu advokáta premlčuje, súd prijal za spravodlivé vyrieknuť, že najmä z dôvodu princípu právnej istoty sa aj tento majetkový nárok premlčuje podľa ustanovení Občianskeho zákonníka“.
V prvom rade je potrebné uviesť, že právna problematika, ktorú nastolil Okresný súd v Trenčíne bola v minulosti aktuálna aj v Českej republike, kde sa viaceré stupňe súdov (vrátane Ústavného súdu ČR) ako aj právna prax niekoľko rokov zaoberali rôznymi otázkami ohľadne odmien advokátov a náhrad hotových výdavkov vo veciach, v ktorých boli advokáti ustanovovaní ex offo v prípadoch povinnej (predtým nutnej) obhajoby (išlo o posudzovanie napríklad povahy odmeny advokáta, možnosti premlčania nároku na odmenu, možnosti uplatniť si úroky z omeškania a podobne).
Z hľadiska zákonodarcu, bola nastolená právná problematika, definitívne v ČR vyriešená zákonom č. 256/2001 s účinnosťou od 01.01.2002 (k spôsobu riešenia pozri v texte nižšie).
Podporne možno preto vychádzať aj z rozhodovacej činnosti súdov ČR, nakoľko až do spomínanej novely Trestného poriadku bola právna úprava v ČR podobná, respektíve úplne rovnaká s právnou úpravou v SR (a to nielen pokiaľ ide o odmeny advokátov ale aj pokiaľ ide o povinnú obhajobu a spôsob ustanovovania obhajcu ako aj spôsob rozhodovania o odmenách a hotových výdavkov advokátov).
K jednotlivým argumentom, ktoré použil Okresný súd v Trenčíne možno uviesť nasledovné:
a/ k vzájomnému vzťahu štátu a obhajcu a k povahe advokátnej odmeny, ak ide o obhajcu ustanoveného v trestnom konaní ex offo
Pochybným je hneď základná argumentácia Okresného súdu v Trenčíne, teda, že nárok obhajcu na odmenu a náhradu hotových výdavkov v trestnom konaní (v prípadoch ustanovenia obhajcu ex offo) má súkromnoprávny základ, pri ktorom ide o štandartný súkromnoprávny vzťah, kde štát vystupuje v pozícii súkromnej osoby - dlžníka (!) a obhajca v pozícii veriteľa. Tento právny názor je, podľa môjho názoru, absolútne nesprávny.
V prípadoch povinnej obhajoby sú dôvody povinnej obhajoby ako aj postup pri ustanovovaní obhajcu pri ich naplnení stanovené zákonom a to pre ochranu právna na obhajobu. Štát teda v prípadoch, v Trestnom poriadku presne špecifikovaných, sám rozšíril právo na obhajobu, keď stanovil, kedy obvinená osoba musí mať obhajcu a to dokonca aj v prípadoch ak má sama právnické vzdelenie, a ak si ho nezvolí, zabezpečí takejto osobe obhajcu štát prostredníctvom súdu. Keďže dôvody povinnej obhajoby sú stanovené autoritatívnym rozhodnutím zákonodarcu, je aj následné ustanovenie obhajcu ex offo založené jednostranným rozhodnutím súdu (opatrenie o ustanovení obhajcu). Vzťah štátu a obhajcu je teda založený jednostranným rozhodnutím, pričom nárok obhajcu na odmenu a na náhradu hotových výdavkov vzniká už okamihom poskytnutia právnej pomoci a súd následne rozhoduje o rozsahu poskytnutej právnej pomoci a v závislosti na tom aj o výške odmeny a náhrade hotových výdavkov. Nárok obhajcu na odmenu a náhradu hotových výdavkov je upravený v § 553 ods. 2, ods. 4 Tr. por., teda upravuje jedno z práv, ktoré tvoria obsah verejnoprávneho vzťahu medzi štátom a obhajcom, kde štát (prostredníctvom orgánu verejnej moci) odmeňuje advokáta za to, že poskytol právnu pomoc a tým naplnil právo na obhajobu, ktorú garantuje v prípadoch povinnej obhajoby práve štát. Vzťah obhajcu a štátu je teda založený autoritatívnym rozhodnutím orgánu verejnej moci, ktorý je upravený Trestným poriadkom a nie je možné na neho analogicky aplikovať ustanovenia Občianskeho zákonníka a to aj napriek tomu, že ide o majetkové právo (pozri primerane rozhodnutia Ústavného súdu ČR PL. ÚS – st. 1/96, III. ÚS 524/04, prípadne v nich citované rozhodnutia súdov).
Problémom je, že dôvody Okresného súdu v Trenčíne, nezvažovali žiadne kritériá, ktoré sa celkom štandartne používajú na odlíšenie vzťahov súkromného a verejného práva. Tým hlavným odlišovacím kritériom je metóda súkromnoprávnej regulácie, ktorá vyjadruje povahu a mieru pôsobenia jednotlivých účastníkov právneho vzťahu, pričom sa vyznačuje rovnosťou subjektov. Účastníci majú rovné postvenie v právnych vzťahoch, ktoré sa prejavuje v dvoch smeroch a to:
1/ žiadny z účastníkov vzťahu nemôže druhému účastníkovi jednostranne ukladať povinnosti
2/ žiadny z účastníkov vzťahu nemôže sám mocensky a autoritatívne vynútiť na druhom svoje subjektívne právo.
Už z tohto základného rozlišovacieho kritéria je zrejmé, že vzťah štátu a obhajcu v prípadoch povinnej obhajoby nemá súkromnoprávny základ, nie je založený na rovnosti strán, pričom o stranách vôbec nemožno hovoriť, nakoľko štát autoritatívne (jednostranným opatrením súdu) ukladá povinnosť advokátovi poskytnúť právnu pomoc obvinenému (v tomto vzájomnom vzťahu nemá teda obhajca žiadnu protistranu). Štát tu teda zjavne nevystupuje v úlohe klienta obhajcu (klientom obhajcu je obvinený) a preto ani nemá postavenie klasického dlžníka.
K uvedenému možno dodať, že je samozrejmým, že aj štát (konkrétne aj napríklad súd), môže vystupovať v súkromonoprávnych vzťahoch a môže byť aj stranou v súdnom spore (t. j. vystupovať ako súkromná osoba ako to uvádza odôvodnenie rozhodnutia Okresného súdu v Trenčíne), avšak vždy je podstatným rozlíšenie, či orgán verejnej moci vystupuje v nejakom právnom vzťahu z pozície nositeľa verejnej moci (t. j. ako orgán konajúci a autoritatívne rozhodujúci za štát) alebo či vystupuje v inej pozícii (napríklad ako jedna zo strán súdneho sporu, zmluvného vzťahu a podobne).
Verejná moc je vo všeobecnosti najčastejšie (a to aj v teorii ako aj v rozhodovacej praxi súdov) vymedzená definíciou bývalého Ústavného súdu ČSFR (nález č. 3/1992), ktorý vymedzil verejnú moc „ako moc, ktorá autoritatívne rozhoduje o právach a povinnostiach subjektov. Subjekt, o ktorého právach alebo povinnostiach rozhoduje orgán verejnej moci sa nenachádza v rovnoprávnom postavení s týmto orgánom a obsah rozhodnutia tohto orgánu nezávisí na vôli subjektu. Verejnú moc vykonáva štát predovšetkým prostredníctvom zákonodárnych, výkonných a súdnych orgánov, pričom kritériom pre určenie, či určitý subjekt koná ako orgán verejnej moci je skutočnosť, či konkrétny subjekt rozhoduje o právach a povinnostiach iných osôb“. Verejná moc teda autoritatívne rozhoduje o právach a povinostiach iných subjektov.
Z uvedeného preto vyplýva logický záver, že štát, prostredníctvom svojich orgánov, môže v určitom právnom vzťahu „vystupovať v pozícii súkromnej osoby – dlžníka“ len vtedy, ak v tom istom právnom vzťahu nevystupuje ako nositeľ verejnej moci, teda vo vrchnostenskom postavení, v ktorom by mal autoritatívne oprávnenie.
Ak tieto právne závery aplikujeme na posudzovaný právny problém, tak musíme dôjsť k záveru, že vzťah štátu a obhajcu ohľadne poskytovania právnej pomoci a rozhodovania o nárokoch na odmenu v prípadoch, keď je advokát ustanovený ex offo, nie je v žiadnom prípade „klasickým“ súkromnoprávnym vzťahom, pretože súd v tomto vzťahu vystupuje v pozícii orgánu verejnej moci, ktorý nielen jednostranným autoritatívnym rozhodnutím zakladá tento právny vzťah, ale aj autoritatívne rozhoduje o uplatnených nárokoch obhajcu na odmenu (nejde teda o žiadny vzťah založený na rovnosti, teda vzťah, v ktorom by štát bol na jednej strane vzťahu, advokát na strane druhej a o právach vzniknutých v tohto vzťahu by rozhodoval „tretí“ subjekt – súd). V danom prípade ide preto celkom jednoznačne o verejnoprávny vzťah. Ak teda rozhodnutie Okresného súdu v Trenčíne uvádza, že nie je možné nájsť žiadny relevantný argument, ktorý by bránil tomu aby bol vzájomný vzťah advokáta a štátu subsumovaný pod Občiansky zákonník, tak podľa môjho názoru tomu evidentne bráni vyššie uvedené základné rozlíšenie vzťahov sukromnoprávnych a verejnoprávnych ako aj definícia pojmu orgánov verejnej moci. Nie je možné pripustiť, aby orgán rozhodujúci vo veci, ako nositel verejnej moci, bol považovaný za rovnoprávnu stranu so subjektom o koho právach autoritatívne rozhoduje (už to totiž pojmovo vylučuje rovnoprávne postavenie týchto subjektov). Argumentácia Okresného súdu v Trenčíne nerozlišuje medzi štátom ako subjektom súkromnoprávnych vzťahov a štátom ako autoritatívnym nositeľom verejnej moci. Práve z tohto dôvodu je táto argumentácia nesprávna (ak by sme pripustili argumentáciu Okresného súdu v Trenčíne, že ide o klasický súkromnoprávny vzťah a doviedli ju ad absurdum, museli by sme pripustiť, že štát, rovnako ako advokát, má tiež právo na podanie sťažnosti voči rozhodnutiu o nároku obhajcu, teda štát by mohol opravným prostriedkom napadnúť rozhodnutie, ktoré sám vydal. Takýto právny záver je evidentne absurdný).
b/ k (ne)premlčaniu nároku obhajcu na odmenu a k (ne)možnosti analogického použitia Občianskeho zákonníka
Z odôvodnenia Okresného súdu v Trenčíne je zrejmé, že pri rozhodovaní veci použil analógiu, t.j. aj na ustanovenia § 553 Tr. por. aplikoval ustanovenia Občianskeho zákonníka o premlčaní a to len preto, že ustanovenia Trestného poriadku nemajú žiadne osobitné ustanovenie ohľadne prelmčania.
Podľa môjho názoru použitie analógie pri ustanovení § 553 ods. 2, ods. 4 Tr. por. nie je možné. V prvom rade je nutné zopakovať, že nárok na odmenu a náhradu advokáta v zmysle uvedeného ustanovenia nemá súkromnoprávny základ, vzťah štátu a advokáta má verejnoprávnu povahu a preto, aj v súlade s vyššie uvedenými právnymi názormi Ústavného súdu ČR, možno skonštatovať, že ustanovenia Občianskeho zákonníka tu nemožno vôbec aplikovať a to ani analogicky.
Ustanovenia § 553 ods. 2, ods. 4 Tr. por. je nutné najskôr vykladať za pomoci logického výkladu. Tu treba zdôrazniť, že protikladom analógie je výklad argumentum a contrário. Ak uvedené ustanovenie vyložíme za pomoci výkladu argumentum a contrário zistíme, že orgán rozhodujúci vo veci nemôže obhajcovi priznať nárok na odmenu a náhradu výdavkov, ak
1/ obhajca nebol ustanovený (ide najmä o prípady, ak sa ustanovený obhajca dá zastupovať iným obhajocom, ktorý následne uplatní nárok na odmenu),
2/ ak ustanovený obhajca vôbec nepodal návrh, ktorým by uplatnil nárok na odmenu (ide o návrhové oprávnenie, teda nie je možné rozhodnúť o tomto nároku ex offo)
3/ obhajca uplatní nárok na odmenu predtým ako bolo trestné stíhanie právoplatne skončené
Podľa tohto výkladu teda Trestný poriadok nepozná žiadne iné dôvody, ktoré by bránili tomu, aby uplatnený nárok na odmenu nemohol byť obhajcovi priznaný, respektíve Trestný poriadok neviaže priznanie uplatneného nároku na odmenu na splnenie žiadnych ďalších podmienok (napríklad, že by nárok musel byť uplatnený v určitej lehote, respektíve, že by orgán rozhodujúci o ulatnenom nároku mohol vzniesť (!) námietku prelmčania). Je skutočne možné toto „mlčanie“ zákonodarcu považovať za nechcenú medzeru v zákone, ktorú je možné vyplniť analógiou? Som presvedčený že nie. Mlčanie zákonodarcu totíž nemusí znamenať, že ide o medzeru v práve, ktorú je potrebné vyplniť.
V danom prípade je totiž možné pripustiť aj to, že zákonodarca tu mlčí zámerne, nakoľko predmetný vzťah štátu a obhajcu je špecifickým vzťahom, ktorý má verejnoprávnu povahu a preto je aj osobitne upravený v Trestnom poriadku s tým, že obhajca má nárok na uplatnenú odmenu a výdavky bez ďalšieho prípadného návýšenia, teda má nárok len na odmenu a náhradu podľa príslušnej tarify (t. j. napríklad obhajca nemôže požadovať úroky z omeškania), ktorý si však nemusí uplatniť vôbec, respektíve, môže tak urobiť, avšak nie je obmedzený žiadnou dobou.
Samozrejme, možno urobiť aj výklad iný a to taký, že zákonodarca bol pri tvorbe predmetných ustanovení nedôsledný a na úpravu napríklad premlčania zabudol. Pri tomto druhom výklade je nutné si uvedomiť, že štát má povinnosť formulovať ustanovenia právnych predpisov čo možno najpresnejšie a ak tak neurobí (alebo nedokáže urobiť), nastal problém na jeho strane, vo sfére jeho dominantného vplyvu. Nedôslednosť štátu pri tvorbe právných predpisov je preto potrebné vykladať na ťarchu štátu, pričom medzi výkladom, ktorý je vhodný pre štát a výkladom, ktorý je vhodný pre adresáta právnej regulácie sa musí zvoliť vždy druhá možnosť (ide o použitie arumentu in dubio mitius, teda, že určité ustanovenia majú byť v pochybnostiach interpretované miernejšie, t. j. v prospech adresáta mocenského pôsobenia štátu, pričom tento argument má svoje uplatnenie práve vo verejnom práve, osobitne v práve trestnom, či už procesnom alebo hmotnom, ale napríklad aj v daňovom, teda tam, kde sa jednostranne zasahuje do sféry fyzických a právnických osôb, čo zároveň znamená aj to, že v oblasti súkromného práva nie je použiteľné, nakoľko to je vybudované na zásade rovnosti).
Podľa môjho názoru Okresný súd v Trenčíne postupoval v rozpore s uvedenými výkladovými pravidlami, keď uplatnil zásadu „v pochybnostiach v prospech štátnej moci“, čím porušil základný pricíp vzťahu jednotlivca a štátu. V právnom štáte nesmie súd napravovať pochybenie zákonodarcu (ak sa domnieva, že ide o pochybenie) pri formulácii právnych predpisov interpretáciou (dotváraním práva), ktorá zmení (dotvorí) text právneho predpisu tak, aby bol pre štát výhodný (pozri primerane aj nález ÚS ČR I. ÚS 22/99). Preto je neprijateľná právna argumentácia Okresného súdu v Trenčíne, že neexistuje žiadne štádium konania, kedy by štát mohol vzniesť námietku premlčania (tu už skutočne ide o neprípustné dotváranie práva tak, aby to vyhovovalo štátu. Súd nie je pomocníkom štátu a nie je oprávnený dotvárať text právnej normy tak, aby mohol vyhovieť štátu).
Aplikácia Občianskeho zákonníka preto v posudzovanom prípade neprichádza vôbec do úvahy a teda ani ustanovenia o premlčaní, pretože by išlo o neprípustné dotváranie textu právnej normy takým spôsobom, aby bola výhodná pre štát a to navyše za situácie, keď výkladom (napríklad za pomoci argumentov a contrário a in dubio mitius) sa dá celkom zjavne zistiť obsah vykladanej právnej normy a aj medze právnej úpravy.
Len pre úplnosť je potrebné dodať, že je absolútne neprijateľným, aby orgán, ktorý vo veci rozhoduje, mohol zároveň aj vznášať námietky premlčania. Štát tu nie je akousi druhou stranou konania (protistranou advokáta), ktorý by mohol uplatniť námietku premlčania, s ktorou by sa potom musel súd zaoberať.
Je možné sa stotožniť s tým, že je, najmä z praktického hľadiska, neúnosné, aby možnosť obhajcu uplatniť nárok na odmenu bola časovo neohraničená (teoreticky môže obhajca uplatniť nárok aj po 20. rokoch od právoplatného skončenia veci). Bolo by preto vhodným, vziať do úvahy českú právnu úpravu, pri tvorbe ktorej sa vychádzalo aj z toho, že je vylúčené analogické použitie Občianskeho zákonníka na vzťah verejnoprávnej povahy a už vôbec neprichádza do úvahy premlčanie, nakoľko vo vzťahu, kde advokát nemá protistranu nemá ani kto vzniesť námietku premlčania. Preto priamo do Trestného poriadku zaviedli prekluzívnu lehotu s tým, že ak obhajca nárok neuplatní do jedného roka, nárok (právo) zaniká (táto zmena bola zavedená práve vyššie uvedenýcm zákonom č. 265/2001).
Pokiaľ ide o argumenty Okresného súdu v Trenčíne, že „súd pri rozhodovaní o vine a treste sa musí spravovať aj inými hmotnými predpismi ako Trestným zákonom (napríklad zákon o rodine pri zanedbaní povinnej výživy, zákon o znalcoch a podobne) a preto nemožno akceptovať požiadavku, že premlčanie nároku na odmenu by muselo byť vyslovene ustanovené v Trestnom poriadku“, tak tento právny záver je nesprávny. Trestné právo hmotné, samo o sebe, neexistuje, nakoľko jeho podstatou je, že postihuje porušovanie práv, či povinností, ktoré sú upravené v iných právnych predpisoch a to tak verejným ako aj súkromným právom (napríklad úmyselné porušenie práva na život zaručené ústavou postihuje trestné právo ako trestný čin vraždy, nevyplatenie mzdy uvedené v zákonníku práce ako trestný čin nevyplatenia mzdy, porušenie daňových povinností stavovených v daňových zákonoch ako napríklad skrátenie dane a podobne). Trestné právo hmotné teda vyslovene vychádza pri konštrukcii skutkových podstát trestných činov z iných odvetví práva, a to buď použitím právnych pojmov (napríklad tým, že v skutkovej podstate používa pojmy ako „daň“, „vyživovacia povinnosť“, čím odkazuje na ich úpravy v osobitných predpisoch bez nutnosti ich opätovne opakovať v trestnom zákone), respektíve priamo v skutkových podstatách (z hľadiska legislatívnej techniky) upravuje odkaz na kokrétny právny predpis (ide napríklad o tzv. blanketné skutkové podstaty, napríklad trestný čin marenia konkurzného konania vyslovene odkazuje na zákon o konkurze a podobne). Len celkom výnimočne trestné právo samo, na svoje účely, definuje pojmy z iných právnych odvetví (napríklad trestný zákon obsahuje vlastné vymedzenie pojmu „vec“ na účely trestného zákona). Ak teda súd pri rozhodovaní o vine, treste, či náhrade škody vychádza z iných právnych predpisov než je Trestný zákon, robí tak preto, že na ne Trestný zákon, či Trestný poriadok odkazuje. Ich použitie teda nie je analógiou, nejde tu teda o žiadne medzery v práve, ktoré by súd musel vypĺňať a nejde ani o „mlčanie“ zákonodarcu. Pri ustanovení § 553 ods. 2, ods. 4 Tr. por. však o takýto prípad nejde, pretože uvedené ustanovenia neobsahujú ani priamy a ani nepriamy odkaz na úpravu premlčania (odkazujú len na tarifu určenú osobitným predpisom), či na iné inštitúty vychádzajúce zo súkromnoprávnych predpisov (neobsahujú žiadny odkaz ani na možnosť uplatnenia úrokov z omeškania, posudzovania lehoty splatnosti, možnosti započítania vzájomných pohľadávok a podobne). Okresný súd v Trenčíne tak nesprávne stotožnil odkazy na iné predpisy (či už priame alebo nepriame) s „mlčaním“ zakonodarcu.
c/ k princípu právnej istoty
Posledným argumentom rozhodnutia Okresného súdu v Trenčíne bol poukaz „na základný princíp právneho poriadku, ktorým je princíp právnej istoty, a práve z dôvodu rešpektovania tohto princípu je zakotvená právna úprava času v podobe premlčania v príslušných právnych normách s tým, že ak by súd akceptoval názor, že majetkové právo na náhradu odmeny obhajcu sa nepremlčuje, došlo by k porušeniu princípu právnej istoty“. Ďalej súd skonštatoval, že „výklad nesmie byť arbitrárny a musí byť náležite zdôvodnený. Preto po zohľadnení argumentov, či sa právo na odmenu advokáta premlčuje, súd prijal za spravodlivé vyrieknuť, že najmä z dôvodu princípu právnej istoty sa aj tento majetkový nárok premlčuje podľa ustanovení Občianskeho zákonníka“.
Z uvedeného nie je celkom zrejmé, koho právna istota by mala byť porušená tým, že by sa nárok obhajcu na odmenu premlčoval. Predmetné rozhodnutie zrejme konštatuje porušenie právnej istoty štátu. To je však zrejmý omyl, nakoľko princíp právnej istoty smeruje od štátu k jednotlivocovi a nie naopak (vychádza z pricípu priority jednotlivca pred štátom). Princíp právnej istoty vyjadruje požiadavku na štát, aby (v stručnosti) tvoril dobré právo, šetril nadobudnuté práva osôb, poskytoval istotu, že sa každý bude môcť domáhať svojich práv ako aj predvídateľnosť zákonodarcu pri tvorbe práva (sem patrí napríklad rešpektovanie princípu zákazu retroaktivity pre zákonodarcu a podobne). Princípu právnej istoty sa preto nemôže dovolávať ten, kto právo tvorí, tento princíp sa preto netýka štátu ako zakonodarcu, ale práve naopak, ide o právnu istotu, ktorú má zákonodarca poskytovať jednotlivcom.
Ak teda zákonodarca prijal právnu normu v oblasti verejného práva, v ktorej nestanovil žiadnu lehotu, do uplynutia ktorej by si mal obhajca uplatniť nárok na odmenu, nemôžno klásť obhajcovi za vinu, že sa tak prípadne stane až po uplynutí trojročnej lehoty, dokonca ho za to sankcionovať v podobe nepriznania nároku na odmenu a navyše takýto výklad dávať do súvisu s princípom právnej istoty (štát má poskytnúť právnu istotu advokátovi, že si bude môcť uplatniť nárok na odmenu, práve preto vznikla úprava § 553 Tr. por., a nie poskytovať istotu sebe, že tak urobí v určitom čase a použije pritom analógiu). Napokon, ak niekto postupuje striktne podľa ustanovení § 553 ods. 2, ods. 4 Tr. por., ktorých účelom je poskytnúť právny rámec na rozhodnutie o nároku obhajcu na odmenu a využije zákonnú možnosť urobiť tak v čase, keď to sám považuje za vhodné, je možné takýto postup označiť za rozporný s princípom právnej istoty? Určite nie, práve naopak. Postup, ktorý zvolil Okresný súd v Trenčíne narušuje právnu istotu obhajcu, nakoľko uplatnenie jeho nároku viaže na ďalšie povinnosti, ktoré Trestný poriadok nepozná (vo verejnom práve pritom platí, že ak nejaká povinnosť nie je vyslovene stanovená, nemožno jej splnenie vynucovať a už vôbec jej nesplnenie sankcionovať).
Bolo už uvedené vyššie, že je v zásade neprijateľné, aby orgán aplikujúci právo použil pri výklade právnych noriem zásadu „v pochybnostiach v prospech štátu“ a už vôbec nie je možné dotvárať text právneho predpisu len z dôvodu zdanlivej „nespravodlivosti“. V danom prípade je navyše pochybným, či skutočnosť, že nárok obhajcu na odmenu sa nepremlčuje je nutné považovať za nespravodlivé. Treba si uvedomiť, že zákonodarca vylúčil osobitnou právnou úpravou v Trestnom poriadku úplne ustanovenia Občinaskeho zákonníka, teda nielen premlčanie, ale napríklad aj úroky z omeškania. Takáto právna úprava, ktorý Okresný súd v Trenčíne, označil za nespravodlivú je pre štát mimoriadne výhodná, pretože je známym faktom, že štát buď dlhodobo o uplatnených nárokoch nerozhoduje, alebo dlhodobo priznané nároky obhajcom nevypláca (respektíve vypláca ale nepravidelne), teda ak by sme pripustili výklad uvedeného súdu, museli by sme pripustiť aj úroky z omeškania, čo by mohlo spôsbiť navyšovanie priznaných odmien a výdavkov až do astronomických výšok. Spravodlivosť je tak väčšinou len uhoľ pohľadu.
Záver
Na záver len zopakujem, že podľa môjho názoru sa nárok obhajcu na odmenu nepremlčuje, analogické použitie ustanovení Občianskeho zákonníka je vylúčené a pohľadávka obhajcu voči štátu nie je pohľadávkou zo vzťahu, ktorý by mal súkromnoprávny základ. Do budúcna bude, z praktického hľadiska, vhodné doplniť ustanovenia Trestného poriadku o trovách podobne ako sa to stalo v Českej republike (formou preklúzie).
Napriek tomu, že vyššie rozoberaná problematika je Ministerstvu spravodlivosti SR dostatočne známa (ako aj nejednotná výkladová prax súdov), je prekvapivým, že doposiaľ nedošlo ku komplexnejšej úprave a k prepracovaniu celého ustanovenia § 553 Tr. por. Dňa 13.07.2011 bola síce NR SR schálená rozsiahla novela Trestného poriadku (ak bude podpísaná prezidentom SR mala by byť účinná od 01.09.2011), avšak ustanovenia § 553 Tr. por. sa dotkla len okrajovo, keď ho doplnila tak, že orgán činný v trestnom konaní alebo súd rozhodne o uplatňovanom nároku obhajcu do 30 dní od jeho podania, pričom priznanú odmenu a náhradu hotových výdavkov vyplatí orgán činný v trestnom konaní a súd do 90 dní od právoplatnosti rozhodnutia. Z uvedeného je zrejmé, že zmena v ustanovení § 553 Tr. por. sa netýka rozobernanej problematiky, neodstraňuje výkladové problémy a stanovené lehoty (30 a 90 dní) je nutné považovať za lehoty poriadkové, za ktorých nedodržanie nehrozí žiadna zákonom stanovená sankcia. Navyše, možno očakávať aj nové výkladové problémy, ktoré vyplynú z toho, že novela Trestného poriadku neobsahuje žiadne prechodné ustanovenie k zmenenému § 553 Tr. por. a preto možno predpokladať, že uvedené lohoty sa budú týkať aj návrhov, ktoré boli podané (prípadne už priznané a ešte nevyplatené) pred nadobudnutím účinnosti predmetného zákona (t. j. pred 01.09.2011) a ešte o nich nebolo rozhodnuté s tým, že v takýchto prípadoch zrejme začnú lehoty plynúť dňom nadobudnutia účinnosti novely Trestného poriadku.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.