Nad možnosťou vyhotovovania obrazového a zvukového záznamu z výsluchov realizovaných v prípravnom konaní pre súkromné účely.
V poslednom čase sa orgány činné v trestnom konaní môžu stretnúť s požiadavkou svedkov, svedkov-poškodených, príp. obvinených, aby im bolo umožnené vyhotovovať obrazový, príp. obrazovozvukový záznam zo svojho výsluchu, ktorý má byť vykonaný v prípravnom konaní. K tejto problematike zaujala stanovisko aj Sekcia legislatívy Ministerstva spravodlivosti SR (č.p.: 46391/2014/120), z ktorého vyplýva, že:
„V konaní pred súdom rozsah poskytovania informácií vyplýva zo zásady verejnosti. V priebehu súdneho konania nemožno účastníkom zakázať zhotovovanie písomných poznámok alebo nákresov, ak sa touto činnosťou nenarušuje priebeh konania. Trestný poriadok však vo fáze prípravného konania nepriznáva žiadnej z osôb v uvedenom procesnom postavení (svedok, svedok-poškodený, obvinený, zadržaný-podozrivý) formálne právo na vyhotovovanie zvukového a obrazového záznamu pri výsluchu“.
Trestný poriadok umožňuje z priebehu hlavného pojednávania fyzickým osobám a právnickým osobám vyhotovovať zvukový záznam a so súhlasom predsedu senátu aj zvukový prenos. Zvukový záznam a zvukový prenos z hlavného pojednávania nemožno vyhotovovať pri výsluchu agenta, alebo ak sa preberajú okolnosti tvoriace utajovanú skutočnosť (§ 253 ods. 4 TP). Zákon dáva predsedovi senátu taktiež možnosť zakázať vyhotovovanie takýchto záznamov, ak by to napríklad rušilo priebeh hlavného pojednávania, alebo ak sa na hlavnom pojednávaní preberajú okolnosti tvoriace tajomstvo chránené osobitným zákonom atď. (konkrétne dôvody sú taxatívne vymenované v § 253 ods. 5 TP). Avšak vyhotovovanie obrazových záznamov alebo obrazovozvukových záznamov z hlavného pojednávania je zákonom výslovne zakázané (§ 253 ods. 7 TP). Na druhej strane je pravdou, že vyhotovovanie takýchto záznamov v prípravnom konaní zákon žiadnym spôsobom neupravuje.
V prípravnom konaní orgány činné v trestnom konaní často požiadavky na vyhotovovanie obrazového príp. obrazovozvukového záznamu z výsluchu pre osobné účely žiadateľa zamietajú s poukazom § 58 ods. 7 TP, z ktorého vyplýva, že o použití iného vhodného záznamového zariadenia môže v prípravnom konaní rozhodnúť aj policajt alebo prokurátor. Odmietanie týchto žiadostí s odvolaním sa na toto ustanovenie Trestného poriadku je podľa mňa nesprávne, pretože toto ustanovenie sa týka vyhotovovania záznamov pre účely trestného konania a nie pre súkromné (osobné) účely žiadateľov.
Ako sa teda vysporiadať s touto žiadosťou, keď zákon mlčí? Je treba rešpektovať všeobecné pravidlá, ktoré sa vytvorili v priebehu storočí pri použití práva a držať sa zásady, že čo nie je zákonom zakázané, je dovolené? Alebo je možné takejto žiadosť nevyhovieť?
Podľa môjho názoru je v tomto prípade potrebné použiť analógiu, nakoľko táto slúži na vyplnenie medzier zákonov, rieši prípady, ktoré priniesol život, ale na ktoré zákonodarca nepamätal, preto sa domnievam, že analogické použitie ustanovenia § 253 ods. 7 TP aj na prípravné konanie je možné a teda vyhotovovanie obrazových alebo obrazovozvukových záznamov pre súkromné účely z výsluchov vykonaných v prípravnom konaní nie je prípustné.
Z vyššie uvedených dôvodov považujem žiadosti o vyhotovovanie obrazových, resp.obrazovozvukových záznamov z výsluchov realizovaných v rámci prípravného konania pre osobné účely za neopodstatnené bez opory v zákone, ktorých cieľom je skôr snaha o zaujatie verejnosti, príp. sebaprezentáciu jednotlivcov, ktorí vznášajú uvedené požiadavky a následne si reakciu dotknutých OČTK nahrávajú a zverejňujú na internete. Na vyslovenie takýchto požiadaviek majú samozrejme právo, avšak OČTK majú podľa môjho názoru právo týmto žiadostiam nevyhovieť. Tieto závery sa dajú uplatniť aj na predprípravné konanie (postup pred začatím trestného stíhania).
Je treba podotknúť, že nahrávanie verejných činiteľov – zamestnancov polície pri výkone ich právomoci na verejnosti je síce prípustné, pretože výkon zákonnej právomoci verejného činiteľa na verejnosti nie je možné považovať za prejav osobnej povahy a ani za súčasť jeho základného práva na súkromie, avšak prípravné konanie je neverejné na rozdiel od hlavného pojednávania, pričom ani verejnosť hlavného pojednávania nezabránila zákonodarcovi zakázať vyhotovovanie obrazových záznamov alebo obrazovozvukových záznamov z neho (už spomínaný § 253 ods. 7 TP).
JUDr. Ľubomír Macháček
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.