Autor: JUDr. Ľubomír Macháček
Aplikačné problémy pri využívaní ustanovenia § 196 ods. 2 Tr. por.
V praxi je bežné, že OČTK vykonávajú výsluchy osôb v rámci postupu pred začatím trestného stíhania podľa § 196 ods. 2 Tr. por. aj napriek tomu, že tieto nie sú oznamovateľmi, poškodenými a nejde ani o osoby, ktoré je potrebné vypočuť k okolnostiam nasvedčujúcim tomu, že mali spáchať trestný čin (tzv. podozrivá osoba),inak povedané sú to osoby, ktoré by v prípade začatia trestného stíhania mali pravdepodobne procesné postavenie svedka, avšak pokiaľ nie je začaté trestné stíhanie vo veci podľa § 199 Tr. por. nie je možné im takéto postavenie priznať.
Vyššie popísaný postup, však Generálna prokuratúra SR považuje za nesprávny a v rozpore s ustanovením § 196 ods. 2 Tr. por. s odôvodnením, že zákon umožňuje v prípade, že vyvstane potreba doplniť informácie uvádzané v trestnom oznámení vykonať výlučne výsluch oznamovateľa alebo poškodeného, príp. výsluch osoby, ktorá podľa oznámenia mala spáchať trestný čin.
Čo však v prípade, keď už zo samotného trestného oznámenia je zrejmé, že toto bude odmietnuté podľa § 197 ods. 1, písm. d) Tr. poriadku, avšak s poukazom na § 2 ods. 10 Tr. poriadku (OČTK postupujú tak, aby bol zistený skutkový stav veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, a to v rozsahu nevyhnutnom na ich rozhodnutie) je potrebné ozrejmiť, resp. preveriť nejakú skutočnosť, pričom toto je možné vykonaním jednoduchého výsluchu (niekedy má tento výsluch doslova pár viet), avšak osoba, ktorú je potrebné takto vypočuť nie je oznamovateľom, poškodeným a ani „podozrivým“, tak ako sa to vyžaduje v § 196 ods. 2 Tr. poriadku. Podľa názoru Generálnej prokuratúry SR je extenzívny výklad ustanovenia § 196 ods. 2 Tr. por. neprípustný a teda v takomto prípade by mali OČTK začať trestné stíhanie podľa § 199 Tr. poriadku a následne vykonať výsluch tejto osoby v procesnom postavení svedka, taktiež obligatórne vykonať výsluch poškodeného (ak sa nejedná napr. o verejný záujem a pod.) a následne trestné stíhanie zastaviť podľa § 215 Tr. poriadku. Z uvedeného však vyplýva, že OČTK si musia svojvoľne vymedziť skutok, vytvoriť si skutkové okolnosti tak, aby zodpovedali právnej kvalifikácii nejakého trestného činu a následne vykonať dokazovanie aj napriek tomu, že už od samého počiatku vedia, že predmetný skutok nie je trestným činom. Podľa môjho názoru aj takýto postup je právne nekonformný a prehnane formalistický.
Domnievam sa, že v danom prípade je možné použiť analógiu (Trestný poriadok sa na viacerých miestach analógie výslovne dovoláva), pretože táto slúži na vyplnenie medzier zákonov, rieši prípady, ktoré priniesol život, ale na ktoré zákonodarca pri tvorbe právnych noriem nepamätal a podľa § 196 ods. 2 Tr. por. vykonať aj výsluch osoby, ktorá nie je výslovne v tomto ustanovení uvedená. Najoptimálnejším riešením by však podľa môjho názoru bolo, ak by zákonodarca pri niektorej z najbližších novelizácii Trestného poriadku, ktorých už mimochodom bolo neúrekom, doplnil do ustanovenia § 196 ods. 2 Tr. poriadku nasledovné:
„Prokurátor alebo policajt môže vypočuť aj inú osobu, ak je to potrebné pre rozhodnutie o trestnom oznámení“.
JUDr. Ľubomír Macháček
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.