V súvislosti so zaistením peňažných prostriedkov je v praxi pomerne sporné, či prokurátor v prípravnom konaní, respektíve predseda senátu v konaní pred súdom môže dať príkaz banke, aby zaistené peňažné prostriedky na účte napríklad obvineného zaslala na účet poškodeného (t. j. na iný účet), nakoľko z vykonaného dokazovania je zrejmé, že ide o finančné prostriedky patriace poškodenému (napríklad správca dane vyplatí obvinenému nadmerný odpočet na jeho účet, pričom vyplatený nadmerný odpočet bol žiadaný neoprávnene a je nesporné, že ide o finančné prostriedky štátu, respektíve poškodený zašle finančné prostriedky obvinenému, ktorý ich od neho vylákal podvodným spôsobom a je zrejmé, že ide o finančné prostriedky patriace poškodenému, ktoré sa do dispozície obvineného dostali len v dôsledku spáchania trestného činu).
Pri riešení tohto aplikačného problému je nevyhnutné uviesť, že ustanovenie § 95 Tr. por. hovorí len o možnosti prokurátora, či predsedu senátu zaistiť peňažné prostriedky na účte v banke a o možnosti zrušiť toto zaistenie. Prokurátor, či predseda senátu tu fakticky nezaisťuje peňažné prostriedky, ale obmedzuje, či úplne vylučuje dispozičné oprávnenie majiteľa účtu, prípadne osoby, ktorá má dispozičné oprávnenie k účtu. Zaistenie peňažných prostriedkov na účte je teda postavené na zákaze dispozície s peňažnými prostriedkami a to až do výšky zaistenia.
Vzhľadom k uvedenému nie je prokurátor a ani predseda senátu oprávnený na akékoľvek príkazy, či pokyny banke, ktoré by sa týkali nakladania s peňažnými prostriedkami na účte. Prokurátor alebo predseda senátu nie je oprávnený na disponovanie s peňažnými prostriedkami, ktoré sa nachádzajú na účte, nakoľko účelom (cieľom) zaistenia peňažných prostriedkov je len dočasné obmedzenie, či dočasné vylúčenie oprávnenej osoby na dispozície s peňažnými prostriedkami, ktoré sa nachádzajú alebo budú nachádzať na účte.
Prokurátor a ani predseda senátu sa zaistením peňažných prostriedkov nestáva osobou s dispozičným oprávnením k peňažným prostriedkom na účte, teda týmto zaisťovacím úkonom mu nevzniká právo na rozhodovanie o „osude peňažných prostriedkov na účte“. Prokurátor alebo predseda senátu zaistením účtu nenahrádza majiteľa účtu a ani namiesto neho nevstupuje (nenastupuje) do zmluvy o bežnom účte s bankou. Jedinou výnimkou v tomto smere je ustanovenie § 95 ods. 7 Tr. por., ktoré prokurátorovi alebo predsedovi senátu umožňuje dať predchádzajúci súhlas na nakladanie so zaistenými peňažnými prostriedkami. Toto ustanovenie sa však týka len možnosti nakladať so zaistenými peňažnými prostriedkami zo strany majiteľa účtu, teda zo strany toho, koho účet bol zaistený. Uvedené vyplýva zo znenia ustanovenia § 95 ods. 7 Tr. por., ktoré vyslovene hovorí, že „so zaistenými peňažnými prostriedkami možno nakladať len po predchádzajúcom písomnom súhlase prokurátora alebo predsedu senátu“. Nakladať s finančnými prostriedkami na účte pritom môže len majiteľ účtu, prípadne osoba s dispozičným oprávnením. Prokurátor alebo predseda senátu teda nemôže samostatne so zaistenými finančnými prostriedkami nakladať ani podľa ustanovenia § 95 ods. 7 Tr. por., ale je len oprávnený na písomné schválenie alebo neschválenie zamýšľanej dispozície s finančnými prostriedkami zo strany majiteľa účtu.
Možno uviesť prípad z praxe, v ktorom prokurátor na základe podnetu poškodeného vydal podľa § 95 ods. 7 Tr. por. pokyn na prevedenie peňažných prostriedkov, ktoré boli zaistené podľa § 95 ods. 1 Tr. por. na účte v Tatra banke a.s. a to na účet poškodeného vedený v ČSOB a.s. pretože sú majetkom poškodeného, nepochádzajú z trestnej činnosti a nie sú potrebné pre účely trestného konania. Tatra banka a.s. odmietla tento prevod finančných prostriedkov realizovať s poukazom na to, že nemá súhlas majiteľa účtu (ktorý je podozrivou osobou) a nie je možné vychádzať z predpokladu, že majiteľom účtu je poškodený o ktorého nároku môže podľa banky rozhodnúť iba súd. S rozhodnutím banky je nutné súhlasiť, nakoľko ustanovenie § 95 ods. 7 Tr. por. neumožňuje, aby prokurátor nakladal voľne so zaistenými finančnými prostriedkami bez súhlasu majiteľa účtu.
Len pre úplnosť je nutné uviesť, že nielen Trestný poriadok, ale ani súkromnoprávne právne normy (napríklad zákon o bankách, či Obchodný zákonník) neumožňujú banke, aby akceptovala pokyn prokurátora, či predsedu senátu na prevod zaistených finančných prostriedkov na účte na účet iný a to bez súhlasu majiteľa účtu. Práve naopak, postup banky, ktorý by takýto pokyn, či žiadosť prokurátora alebo predsedu senátu akceptovala by bol v rozpore s ustanoveniami upravujúcimi zaistenie finančných prostriedkov na účte v banke, ale aj zmluvu o bežnom účte.
Z uvedeného vyplýva, že prokurátor a ani predseda senátu nie sú oprávnené osoby na vykonávanie dispozícií so zaistenými finančnými prostriedkami, t. j. nemôžu dávať banke pokyny na aký účet majú byť zaistené finančné prostriedky zaslané. Teoreticky by sa tak mohlo stať len za využitia ustanovenia § 95 ods. 7 Tr. por. avšak iba za situácie, ak by takúto dispozíciu chcel urobiť majiteľ zaisteného účtu a prokurátor alebo predseda senátu by mu na to dali písomný súhlas.
Ide o zrejmý nedostatok právnej úpravy, ktorý, podľa môjho názoru, nie je možné vyriešiť ani analogickým použitím právnej úpravy vrátenia vecí podľa § 97 a § 98 Tr. por. Inštitút vrátenia veci sa týka len vecí, pričom peniaze na účte v banke nie sú veci, ale ide o pohľadávky (ide o právo na plnenie – k uvedenému pozri viaceré príspevky na právnych listoch, ktoré sa podrobne zaoberali problematikou tzv. nematerializovaných peňazí z toho pohľadu či právne ide o veci alebo o pohľadávky). Navyše, finančné prostriedky na účte v banke sú právne vo vlastníctve banky a nie vo vlastníctve majiteľa účtu, či osoby, ktorá ich majiteľovi na účet zaslala a ktorá má v trestnom konaní procesné postavenie poškodeného. Nejde tu teda o obdobnú situáciu akú rieši inštitút vrátenia veci, pretože ten hovorí o vrátení veci tomu, koho vlastnícke právo na vec je nepochybné, pričom pri peniazoch na účte v banke je nepochybné, že ide o vlastníctvo banky (a nejde ani o veci).
Podporne tu možno vychádzať z judikatúry, ktorá sa týka zaistenia nároku poškodeného na náhradu škody na majetku obvineného, ktorý má a aj v minulosti mal podobnú právnu úpravu ako inštitút zaistenia peňažných prostriedkov na účte v banke. Najvyšší súd v rozsudku sp. zn. 7 Tz 5/1970 zo dňa 17.03.1970 (R č. 31/1970) konštatuje, že súd môže zaistenie zrušiť, ak pominie dôvod, pre ktorý bolo nariadené, nemá však možnosť po zrušení zaistenia rozhodovať o tom, komu má byť pôvodne zaistený majetok zaslaný. Súd môže teda len zrušiť zaistenie, t. j. vec vrátiť do stavu pred zaistením, zákon však nedáva súdu možnosť po zrušení zaistenia zároveň rozhodnúť o právu k nej, teda ani o tom, komu má byť zaistená vec odovzdaná.
Iný právny názor, než je uvedený v uvedenej judikatúre, či v tomto príspevku zaujal Najvyšší súd Českej republiky, ktorý najskôr odmietal analogické použitie inštitútu vrátenia vecí na vrátenie zaistených peňažných prostriedkov na účte v banke, avšak následne v rozhodnutí sp. zn. 11 Tdo 178/2004 zo dňa 21.04.2004 uviedol, že pokiaľ peňažné prostriedky zaistené na účte preukázateľne patria poškodenému, nie je racionálny dôvod nevrátiť ich majiteľovi, teda poškodenému a to analogickou aplikáciou ustanovení o vrátení vecí. Pri vrátení veci ide o procesnú normu, pri ktorej nie je vylúčené jej analogické použitie v obdobnej situácii, na ktoré Trestný poriadok vyslovene nepamätá. Tento záver sa následne premietol aj do legislatívnej zmeny českého Trestného poriadku, ktorý bol doplnený o ustanovenie § 81a, ktoré vyslovene hovorí o použití ustanovení o vrátení veci pri vrátení peňažných prostriedkov na účte, zaknihovaných cenných papierov, nehnuteľností a iných majetkových hodnôt.
Už bolo uvedené vyššie, že analogické využitie inštitútu vrátenia veci aj na vrátenie zaistených peňažných prostriedkov v banke je vyslovene sporné a vyžaduje súhlas banky, ktorá ak by ho dala celkom určite by porušila právne predpisy upravujúce zmluvu o bežnom účte. Za súčasnej právnej úpravy sa, podľa môjho názoru, môžu poškodené subjekty reálne dostať k finančným prostriedkom, ktoré sa nachádzajú na zaistenom účte bez súhlasu majiteľa účtu len tak, že budú disponovať vykonateľným rozhodnutím a bude sa viesť exekučné konanie voči osobe, ktorá je majiteľom účtu (exekúcia prikázaním pohľadávky z účtu vedeného v banke). Takýmto rozhodnutím môže byť napríklad právoplatný rozsudok vydaný v trestnej veci ktorého súčasťou je aj výrok o náhrade škody. V prípadoch ak poškodený nedisponuje nárokom na náhradu škody (napríklad správca dane v daňových trestných veciach) tak je možné viesť daňové exekučné konanie (za predpokladu, že majiteľ účtu bude zároveň aj daňový dlžník).
De lege ferenda bude nevyhnutné zmeniť súčasnú právnu úpravu tak, aby sa zaviedla aj možnosť prokurátora, či predsedu senátu dať pokyn banke na zaslanie finančných prostriedkov zo zaisteného účtu a to konkrétnej osobe, ktorá v trestnom konaní vystupuje ako poškodený subjekt. Takémuto pokynu by malo predchádzať rozhodnutie prokurátora alebo predsedu senátu, ktoré by malo v odôvodnení podrobne uviesť na podklade akých dôkazov dospel prokurátor alebo predseda senátu k záveru, že konkrétna suma finančných prostriedkov nachádzajúca sa na zaistenom účte by mala patriť konkrétnej poškodenej osobe, ktorá si ju aj nárokuje. Proti takémuto rozhodnutiu by mala byť prípustná sťažnosť majiteľa účtu, ktorá by mala mať odkladný účinok.
Pre úplnosť možno uviesť, že uvedenej problematike sa aktuálne podrobne venujú Mgr. Lukáš Královič a JUDr. Vladimír Ivančo vo svojom článku „Vydanie peňažných prostriedkov zaistených na účte v banke oprávnenej osobe. Jednoduchý proces?“, ktorý bol uverejnený v časopise Justičná revue č. 4/2015.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.