Krátka poznámka k stanovisku NS SR – kauza vedenie vozidla autoškoly počas plynutia zákazu činnosti viesť motorové vozidlá
JUDr. Namir Alyasry, PhD.
advokát so sídlom v Nitre
Odborná verejnosť iste zaznamenala, že dlhodobo riešenú právnu otázku, či priestupca počas plynutia sankcie podľa Zákona o priestupkoch, prípadne odsúdený počas plynutia trestu zákazu činnosti viesť motorové vozidlá podľa Trestného zákona je, alebo nie je oprávnený viesť vozidlo autoškoly pod dohľadom inštruktora, vyriešilo až stanovisko trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu SR na zasadnutí konanom dňa 16.06.2015. Záver trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu SR je vyjadrený v III. právnej vete stanoviska Tpj 67/2014, ktorá znie :
„Trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá uložený súdom – bez ďalšej špecifikácie - s použitím § 61 ods. 1 Tr. zák. alebo sankcia zákazu činnosti uložená iným štátnym orgánom podľa § 22 ods. 2 písm. a/ až c/ zákona č. 372/1990 Z.z. o priestupkoch v znení neskorších predpisov, spočíva v celkovom zákaze vedenia motorových vozidiel, t.j. vykonávania činnosti, na ktorú treba osobitné povolenie, po dobu ustanovenú príslušným právoplatným rozhodnutím.
Ak osoba, ktorej sa zákaz činnosti týka, vykonáva v dobe jeho trvania činnosť, hoci aj pod dohľadom kompetentnej osoby, ktorá je uloženým trestom alebo sankciou zakázaná, napĺňa znaky prečinu marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 ods. 1 písm. d/ Tr. zák., pokiaľ tomu nebráni materiálny korektív podľa § 10 ods. 2 Tr. zák.“
Trestnoprávne kolégium Najvyššieho súdu SR (ďalej aj ako „NS“) teda v tom istom stanovisku zakotvilo zároveň aj obligatórne skúmanie naplnenia podmienok pre aplikáciu materiálneho korektívu podľa ust. § 10 ods. 2 Trestného zákona. S uvedeným názorom NS o trestnosti takého konania sa nestotožňujem a na tomto mieste by som chcel vyjadriť zopár svojich úvah, i keď si uvedomujem, ich mizivú relevanciu vzhľadom na existenciu stanoviska NS . Tieto moje úvahy však možno prispejú k hodnoteniu a prípadnému použitiu spomínaného materiálneho korektívu.
Nebudem sa bližšie vyjadrovať k právnej argumentácii rozhodnutí, ktoré analyzoval NS SR, nakoľko tieto sú, prípadne po zverejnení stanoviska NS budú čitateľom zrejmé (odsudzujúci rozsudok Okresného súdu Partizánske, sp. zn. 2T 16/2012 zo dňa 7. marca 2012 c/a uznesenie o zastavení trestného stíhania Okresného súdu Bratislava I, sp. zn. 3T21/2013zo dňa 3. septembra 2013).
Svoje výhrady k hlavnej myšlienke uvedeného stanoviska vyjadrujem nasledovne:
V podmienkach slovenského právneho poriadku existuje systém relatívne určitých trestov (a aj sankcií) s existenciou niekoľkých absolútne určitých trestov. „Z hľadiska určitosti môžeme tresty deliť na absolútne určité a tresty relatívne určité. Absolútne určité sú tresty, pri ktorých zákon súdu pri rozhodovaní o treste nedáva na výber, keďže presne ustanovuje druh a výmeru trestu. Pri relatívne určitých trestoch je stanovená horná a dolná hranica trestnej sadzby, pričom zákonodarca výškou trestných sadzieb vyjadruje škodlivosť, resp. typovú závažnosť toho - ktorého trestného činu, a tak už porovnaním trestných sadzieb trestných činov možno zistiť, ktorý z nich je podľa zákonodarcu pre spoločnosť škodlivejší. Každá zákonná trestná sadzba tak zodpovedá stupňu typovej závažnosti, ktorý je charakteristický pre trestné činy určitého druhu........ Trestnou sadzbou zákonodarca v súlade so zásadou nulla poena sine lége stanovuje súdu isté mantinely pri jeho rozhodovaní, no zároveň mu prenecháva dostatočný priestor pre individualizáciu trestu podľa okolností konkrétneho prípadu......Trest realizuje svoje poslanie - ochranu spoločnosti niekoľkými funkciami, ako sú represia (zabránenie páchateľovi páchať ďalej trestnú činnosť), resocializácia páchateľov trestných činov, a výchovným pôsobením na ostatných členov spoločnosti. Aj keď represia a výchova sú z hľadiska účelu trestu veľmi dôležité, nie sú cieľom samy osebe, ale sú to prostriedky na dosiahnutie cieľa konečného, ktorým je ochrana spoločnosti pred kriminalitou.........Pre trest je charakteristické, že je s ním spojené negatívne hodnotenie činu a osoby páchateľa a že sa ukladá v závislosti od závažnosti činu vyjadrenej stupňom jeho spoločenskej nebezpečnosti, ktorá je rozhodujúca pre stanovenie druhu trestu a jeho výmery, pričom jeho prioritný účel sa dosahuje predovšetkým ukladaním trestov a ich výkonom.Vychádzajúc zo zásady humanity treba dodržať princíp úmernosti represie, aby táto neprekročila mieru nevyhnutnú pre splnenie účelu trestu. K naplneniu účelu trestu prispieva aj jeho preventívne pôsobenie, keď hrozba trestu formulovaného v trestnom kódexe odrádza verejnosť od páchania trestnej činnosti, pričom intenzita tejto prevencie rastie so zvyšovaním vedomia verejnosti o neodvratnosti a spravodlivosti trestov“ ( citát z Nálezu ÚS SR PL.US 106/2011-85).
Podľa môjho názoru, ak má osoba uloženú sankciu, prípadne trest zákazu činnosti a to v konkrétnej výmere[1], táto sankcia, prípadne trest má priamo i nepriamo zasahovať do jej práv iba po presne určený čas, počas ktorého nesmie vykonávať činnosť na ktorú sa zákaz vzťahuje (ak napr. nedôjde k podmienečnému upusteniu od výkonu zvyšku trestu a pod.).
Teda v prípade (príklad sexuálneho delikventa- kňaza v NR kraji) ak má odsúdený uložený napr. zákaz činnosti vykonávať 5 rokov pastoračnú činnosť, už nasledujúci deň po tomto dni, ak niet inej prekážky ( napr. podľa kánonického práva) smie opäť túto činnosť vykonávať, nakoľko trest má zasahovať do jeho práv iba po konkrétnu dobu (zákaz extenzie výkonu trestu vyplývajúci z povahy právneho štátu).
Objektom trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia je záujem na vynútení si dodržiavania sankcií alebo trestov, ktoré boli uložené príslušným orgánom. Spáchanie tohto činu predstavuje neúctu páchateľa k štátnym autoritám, ktoré sankciu alebo trest zákazu činnosti uložili.
Ak vedie priestupca/ odsúdený vozidlo autoškoly počas plynutia zákazu činnosti,nejde podľa môjho názoru o taký prípad a to z nasledujúcich dôvodov: V prípade ak je uložená sankcia alebo trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlo, priestupca /odsúdený musí pred opätovným získaním vodičského oprávnenia absolvovať rôzne administratívne úkony smerujúce k získaniu oprávnenia na vedenie vozidla. Ak bola sankcia alebo trest zákazu činnosti uložený do 23 mesiacov, musí absolvovať skúšku z predpisov o cestnej premávke. Ak bola sankcia alebo trest zákazu činnosti uložený aspoň na 24 mesiacov, musí absolvovať kompletný výcvik v autoškole (preskúšanie odbornej spôsobilosti) vrátane skúšky z vedenia vozidla (vid ust. § 91 ods. 6 zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke ). Ak bola sankcia alebo trest zákazu činnosti uložený z dôvodu požitia alkoholu, inej omamnej látky, alebo z dôvodu odmietnutia sa podrobiť vyšetreniu na ich zistenie, musí tiež navštíviť psychiatra a psychológa (vid ust. § 91 ods. 4 uvedeného zákona).
Vedenie motorového vozidla autoškoly v rámci preskúšania odbornej spôsobilosti podľa vyššie uvedených zákonných ustanovení však podľa môjho názoru nepredstavuje prejav neúcty k zákonu, ale iba snahu o splnenie všetkých administratívnych podmienok smerujúcich k reálnej možnosti viesť motorové vozidlo a to ažpo uplynutí trvania sankcie/trestu. Úmyslom zákonodarcu bolo podľa môjho názoru iba to, aby bolo priestupcovi/odsúdenému zakázané viesť motorové vozidlo výlučne počas plynutia sankcie/trestu a nie aj počas ďalšej doby, počas ktorej by nemohol napr. vykonávať povolanie viazané na vodičské oprávnenie z dôvodu, že by si „musel začať vybavovať administratívne úkony“ ( a to až po uplynutí sankcie/ trestu). Uvedený výklad by významne rozširoval reálne časové pôsobenie zákazu činnosti a jeho negatívnych následkov na priestupcu/odsúdeného.
NS možno zvažoval, či by v prípade konštatovania absencie trestnosti vedenia vozidla autoškoly počas plynutia zákazu činnosti uvedeným spôsobom solventnejší delikventi neobchádzali zákon tým, že by napr. reálne viedli vozidlo s tým, že by každú jazdu prezentovali ako súčasť výcviku v autoškole (museli by mať zrejme pri sebe zakaždým inštruktora autoškoly). OČTK a súd by však podľa môjho názoru vedeli podľa rozsahu absolvovaných jázd rozlíšiť, či delikvent reálne vykonával výcvik v autoškole za účelom získania oprávnenia k vedeniu vozidla, alebo išlo o zastreté vedenie vozidla napriek existencii uloženého zákazu činnosti.
[1]ak nejde o trest zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 4,5 TZ, pričom v odseku 5 uvedeného zákonného ustanovenia ide o tzv. absolútne určitý trest
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.