Právna úprava trestnej zodpovednosti a trestania mladistvých v podmienkach Českej republiky, Slovenskej republiky a ich vzájomná komparácia
Anotácia : Autor článku zameral svoju pozornosť na právnu úpravu trestnej zodpovednosti a trestania mladistvých v Českej republike, stručne však spomína aj právnu úpravu v Slovenskej republike. Cieľom článku je aj porovnanie právnej úpravy trestnej zodpovednosti a trestania mladistvých v SR a ČR(základné rozdiely), úvahy v zmysle de lege ferenda v Trestnom zákone.
A. Právna úprava trestnej zodpovednosti a trestania mladistvých v Českej republike
V Českej republike pristúpili k problematike trestnej činnosti mládeže a mladistvých pomerne zodpovedne. Základným právnym predpisom upravujúcim trestnú zodpovednosť a trestanie mladistvých je Zákon č. 218/2003 Z.z. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů (zákon o soudnictví ve věcech mládeže) v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZSM“), ktorý vystupuje vo vzťahu k Trestnímu zákonníku a Trestnímu řádu ako lex specialis ( § 1 odsek 3 ZSM). Už samotné vyčlenenie tejto problematiky zo systematiky Trestního zákona možno chápať veľmi pozitívne. Predmetná právna úprava obsahuje hmotnoprávnu a procesnú časť, pozornosť tohto článku však bude venovaná najmä hmotnoprávnej časti ZSM.
Medzi základné zásady ZSM patria :
I. Zásada zákazu retroaktivity – túto zásadu možno logicky vyvodiť z § 3 odsek 1 zákona ZSM, v zmysle ktorej, nikto nemôže byť sankcionovaný za trestný čin (podľa tohto zákona), ktorý nebol trestným činom v čase jeho spáchania. Ide o naplnenie zásady právnej istoty subjektov trestného práva.
II. Zásada proporcionality – definovaná je v § 3 odsek 3 zákona ZSM, na základe ktorej každé opatrenie, ktoré sa ukladá mladistvému, musí byť uložené vzhľadom na jeho osobnosť, mravnú, rozumovú vyspelosť i zdravotný stav, sociálne pomery z ktorých pochádza. Dané opatrenie musí byť primerané závažnosti trestného činu, ktorý spáchal.
III. Prezumpcia neviny – explicitne vyplýva z § 3 odsek 5 zákona ZSM, je nielen zásadou tohto zákona, ale je stavebným kameňom trestnoprávnej úpravy v demokratických zriadeniach. Zásada je vyjadrená v zákone slovami: „Každá osoba je považovaná za nevinnú, pokiaľ sa jej vina nedokáže zákonným spôsobom“.
IV. Zásada hospodárnosti ( § 3 odsek 6 ZSM) – vyjadruje požiadavku, aby každá trestná vec mladistvého bola prejednávaná bez zbytočných prieťahov a v primeranej lehote. Ide o veľmi citlivú požiadavku, pretože pochybenia v podobe prieťahov v konaní vyslovujú Ústavné súdy, v niektorých prípadoch až Európsky súd pre ľudské práva.
V. Uspokojenie oprávnených záujmov poškodeného – zásada je vyjadrená v § 3 odsek 7 zákona ZSM. Ide o klasické ustanovenie, ktoré posilňuje právo poškodeného na dosiahnutie náhrady škody.
ZSM definuje v § 2 viaceré pojmy. Mládežou sa na základe tejto právnej úpravy rozumie dieťa a mladistvý. Dieťaťom sa na účely uvedeného zákona rozumie osoba, ktorá v čase spáchania činu inak trestného nedovŕšila pätnásty rok života. Mladistvým sa zase rozumie ten, kto v čase spáchania previnenia dovŕšil pätnásty rok života, avšak neprekročil osemnásty rok života. Protiprávny čin je definovaný ako previnenie, trestný čin, a čin inak trestný (§ 2 odsek 2 písmeno a) ZSM).
Základnú úpravu trestnej zodpovednosti v Českej republike obsahuje Trestní zákonník - č. 40/2009 Sb., (ďalej len „ČTZ“), ktorá je obsiahnutá v ustanoveniach § 25 a § 26 ČTZ. Pre úplnosť uvádzam ich znenie. Precizácia trestnej zodpovednosti fyzických osôb je v ČR obdobná ako v podmienkach Slovenskej republiky.
Kdo v době spáchání činu nedovršil patnáctý rok svého věku, není trestně odpovědný.
Kdo pro duševní poruchu v době spáchání činu nemohl rozpoznat jeho protiprávnost nebo ovládat své jednání, není za tento čin trestně odpovědný.
ZSM obsahuje špeciálnu právnu úpravu trestnej zodpovednosti mladistvého, ktorá sa bude v prípade mladistvých prednostne aplikovať pred ustanoveniami ČTZ. Podľa § 5 odsek 1 ZSM, ak mladistvý, ktorý v čase spáchania činu nedosiahol takú rozumovú a mravnú vyspelosť, aby mohol rozpoznať jeho protiprávnosť alebo ovládať svoje konanie, nie je za takýto čin trestne zodpovedný (podmienená (relatívna) trestná zodpovednosť).
V prípade, ak nie je mladistvý, ktorý sa dopustí činu inak trestného podľa § 5 odsek 1 ZSM alebo z iných zákonných dôvodov trestne zodpovedný, možno mu okrem ochranných opatrení (§ 21 ZSM) uložiť aj opatrenia, ktoré možno uplatniť u detí mladších ako 15 rokov.(§5 odsek 2 ZSM).
Zvláštnosťou ZSM je nielen samotná právna terminológia, ale i samotný pojem previnenie. Ide o trestný čin, ktorý je spáchaný mladistvým. Zákonodarca chcel zmierniť závažnosť spáchaného protiprávneho činu aj terminológiou ktorú používa. Je viditeľný zmierlivý postoj k juvenilným jedincom v záujme ochrany samotných previnilcov i ochrany spoločnosti.
ZSM determinuje aj zánik trestnosti prostredníctvom účinnej ľútosti v ustanovení § 7.
Mladistvým nie sú podľa tohto zákona ukladané tresty, ale opatrenia. Opatreniami sa v zmysle zákona ZSM rozumejú:
1. výchovné opatrenia
2. ochranné opatrenia
3. trestné opatrenia[1]
4. opatrenia ukladané deťom mladším ako pätnásť rokov (§ 93); primerané obmedzenia a primerané povinnosti v zmysle trestního zákoníku a trestního řádu nahrádzajú výchovné opatrenia,
b) výchovné obmedzenie
c) napomenutie s výstrahou,
d) zaradenie do terapeutického, psychologického alebo iného vhodného výchovného programu v stredisku výchovnej starostlivosti.
e) dohľad probačného úradníka,
I. Výchovnými opatreniami sú : – dohľad probačného úradníka
– probačný program
– výchovné povinnosti
– výchovné obmedzenia
– napomenutie s výstrahou
II. Ochrannými opatreniami sú : – ochranné liečenie
– zabezpečovacia detencia
– zhabanie veci, či inej majetkovej hodnoty
– ochranná výchova
III. Trestné opatreniami sú :
¨ všeobecne prospešné práce
¨ peňažité opatrenie
¨ peňažité opatrenie s podmienečným odkladom výkonu
¨ prepadnutie veci alebo iné majetkové hodnoty
¨ zákaz činnosti
¨ vyhostenie
¨ domáce väzenie
¨ zákaz vstupu na športové, kultúrne a iné spoločenské akcie
¨ odňatie slobody podmienečne odložené na skúšobnú dobu (podmienečné odsúdenie)
¨ odňatie slobody podmienečne odložené na skúšobnú dobu s dohľadom
¨ odňatie slobody nepodmienečne
Ďalšou osobitosťou českej právnej úpravy je aj definovanie odklonov od štandardného trestného konania. Ich demonštratívny výpočet je obsiahnutý v § 69 ZSM. Medzi alternatívne spôsoby konania patria :
§ podmienečne zastavenie trestného stíhania (obdobne ako u nás)
§ urovnanie (preklad autora)
§ odstúpenie od trestného stíhania
Na urovnanie ZSM odkazuje na ustanovenie Trestného řádu č. 141/1961 Sb. (ďalej len Trestný řád). Podmienky narovnania sa nachádzajú v § 309 až 314 Trestného řádu. Pre rozhodnutie o schválení urovnania a zastavení trestného stíhania musia byť v zmysle § 309 Trestného řádu kumulatívne splnené nasledujúce podmienky :
a) obvinený mladistvý je stíhaný pre prečin,
b) obvinený mladistvý a poškodený súhlasia s týmto postupom,
c) obvinený prehlási, že spáchal skutok pre ktorý je stíhaný, a nie sú dôvodné pochybnosti o tom , že jeho prehlásenie bolo urobené slobodne, vážne a určito,
d) obvinený uhradí poškodenému škodu spôsobenú prečinom alebo učiní potrebné úkony k jej náhrade , prípadne inak odčiní ujmu, ktorá vznikla trestným činom,
e) obvinený vydá bezdôvodné obohatenie získané prečinom alebo učiní iné vhodné opatrenia k jeho vydaniu,
f) obvinený zloží na účet súdu alebo v prípravnom konaní na účet štátneho zastupiteľstva peňažnú čiastku určenú štátu na peňažnú pomoc obetiam trestnej činnosti podľa osobitného právneho predpisu a táto čiastka nie je zjavne neprimeraná k závažnosti prečinu,
g) takýto spôsob vybavenia veci sa považuje za dostačujúci, vzhľadom k povahe a závažnosti spáchaného činu, k miere akou bol prečinom dotknutý verejný záujem , k osobe obvineného a jeho osobným a majetkovým pomerom.
Odstúpenie od trestného stíhania – ide o alternatívne vyriešenie veci v porovnaní so štandardným trestným konaním. Základnou podmienkou je, že sa môže uplatniť len v konaniach, kde trestný zákonník ( termín používaný v ČR) stanoví trest odňatia slobody, ktorého horná hranica neprevyšuje tri roky a absentuje verejný záujem na stíhaní mladistvého. ZSM stanovuje ďalšie dve podmienky, ktoré musia byť splnené kumulatívne. Prvou z nich je, že trestné stíhanie je neúčelné. Druhou podmienkou je skutočnosť, že potrestanie nie je nutné k odvráteniu mladistvého od páchania ďalších previnení. Ďalšie podmienky ustanovuje ZSM v § 70 odsek 3.
Jedinečnosťou právnej úpravy je aj určenie miestnej príslušnosti súdov. Podľa § 37 ZSM je miestne príslušným súdom na prejednanie a rozhodnutie trestnej veci mladistvého súd, v obvode ktorého mladistvý býva, ak nemá trvalého bydlisko, miestne príslušným súdom je súd, v obvode ktorého sa zdržuje alebo pracuje (§ 37 odsek 1 ZSM). V prípade, ak nemožno zistiť miestnu príslušnosť podľa vyššie uvedeného kritéria, pre určenie miestnej príslušnosti bude kľúčové miesto, kde bolo previnenie spáchané, ak nemožno miesto činu zistiť, potom koná súd v obvode ktorého vyšiel čin najavo (§37 odsek 2 ZSM)
Z uvádzanej veľmi stručnej analýzy je vidieť, že právna úprava je pomerne komplexná, neobmedzuje sa len na trestné a výchovné opatrenia, rovnako upravuje aj alternatívne spôsoby konania. Obsahuje aj základné zásady na ktorých je postavená, osobitne upravuje miestnu príslušnosť.
Stručne k právnej úprave trestnej zodpovednosti a trestania mladistvých na Slovensku
V súčasnosti je úprava trestnej zodpovednosti a trestania mladistvých obsiahnutá v štvrtej hlave všeobecnej časti Trestného zákona č. 300/2005 Z.z. v znení neskorších predpisov ( ďalej len „Trestný zákon“) s názvom „Osobitné ustanovenia o stíhaní mladistvých“(§ 94 – § 121 Trestného zákona) Treba zdôrazniť, že tieto osobitné ustanovenia sú k ostatným ustanoveniam všeobecnej časti Trestného zákona vo vzťahu špeciality. Samozrejme ostatné ustanovenia Trestného zákona sa budú na mladistvých uplatňovať subsidiárne. Cieľom takto koncipovanej právnej úpravy je zohľadniť, že mladiství páchatelia trestnej činnosti často nie sú mravne a rozumovo vyspelí, čo sa odráža aj na ich správaní. Trestný zákon vychádza z myšlienky, že mladistvého treba vychovať na riadneho občana, ktorý bude viesť riadny život, preto uplatňuje myšlienky restoratívnej justície (pozn. podľa Howarda Zehra, otca restoratívnej justície, je restoratívna justícia „proces, v absolútnej miere zapájajúci všetkých, ktorých sa dané konanie dotklo, usilujúc sa o maximálnu mieru uzdravenia a obnovy trestným činom narušených vzťahov“). Cieľom teda nie je uplatňovať prvky retributívnej justície, ktorej základom je určitá odplata za spáchaný trestný čin.
Elementárnym predpokladom pre vznik trestnej zodpovednosti mladistvých je v zmysle pozitívnej právnej úpravy dosiahnutie štrnásteho roku života(pozn. autora - trestná zodpovednosť začína až dňom, ktorý nasleduje po dni štrnástych narodením páchateľa - pozri interpretačné pravidlo v § 136) a príčetnosť. Výnimku zákonodarca ponechal pri trestnom čine sexuálneho zneužívania podľa § 201 Trestného zákona, pri ktorom vzniká trestná zodpovednosť páchateľa nadobudnutím pätnásteho roku života. Ďalšou výnimkou je tzv. podmienená (relatívna) trestná zodpovednosť - je vyjadrená v § 95 odsek 1 Trestného zákona. Aj napriek skutočnosti, že Trestný zákon viaže vznik trestnej zodpovednosti na dosiahnutie štrnásteho roku veku, z tejto skutočnosti existuje určitá výnimka. Ak mladistvý, ktorý je mladší ako pätnásť rokov, ktorý v čase spáchania činu nedosiahol takú úroveň rozumovej a mravnej vyspelosti, aby mohol rozpoznať jeho protiprávnosť alebo ovládať svoje konanie, nie je za takýto čin trestne zodpovedný. Dôvodová správa reagovala na toto ustanovenie takto : „Ide o koncepciu tzv. podmienenej príčetnosti, ktorá je závislá na dosiahnutom stupni intelektuálneho a mravného vývoja mladistvého (v dobe činu). Obdobnú úpravu majú v Spolkovej republike Nemecko a v Českej republike. Zákon bude teda vyžadovať, aby si mladistvý bol vzhľadom na úroveň svojho vývoja schopný uvedomiť, že páchaným skutkom koná proti normám spoločnosti alebo aby bol schopný zodpovedajúcim spôsobom usmerniť svoje správanie. Nezrelosť mladistvého musí pritom byť podstatná, teda musí byť zrejmé, že v čase činu ešte nedosiahol takého stupňa vývoja (intelektuálneho alebo mravného), akého spravidla dosahujú jeho vrstovníci. Na preukázanie tejto skutočnosti bude priberaný znalec z odboru psychiatrie alebo psychológie mládeže na skúmanie mladistvého do 15 rokov veku a u ostatných mladistvých iba v tých prípadoch, v ktorých budú pochybnosti o duševnej zrelosti mladistvého.“ Navyše podľa § 338 Trestného poriadku, u mladistvého, ktorý v čase činu neprekročil pätnásty rok svojho veku, treba vždy skúmať, či bol spôsobilý rozpoznať protiprávnosť činu a či bol spôsobilý ovládať svoje konanie.
Za zmienku však stojí novela Trestného zákona, ktorú priniesol právny predpis č. 204/2013 Z.z.. Významný spôsobom sa zmenila definícia dieťaťa. Pred novelou sa dieťaťom rozumela osoba, ktorá bola mladšia ako 18 rokov, okrem situácie, ak nadobudla plnoletosť iným spôsobom ( napr. uzavretím manželstva). Ak toto ustanovenie podrobíme logickému výkladu, v prípade nadobudnutia plnoletosti ešte pred osemnástym rokom života, nebolo dieťa chránené trestnoprávnymi ustanoveniami napríklad pri trestnom čine výroby detskej pornografie podľa § 368 Trestného zákona. Novela implementovala Smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2011/93/EÚ z 13. decembra 2011 o boji proti sexuálnemu zneužívaniu a sexuálnemu vykorisťovaniu detí a proti detskej pornografii, ktorou sa nahrádza rámcové rozhodnutie Rady 2004/68/SVV (Ú. v. EÚ L 335, 17. 12. 2011) do nášho Trestného zákona. V zmysle predmetnej novely je dieťaťom každá osoba, ktorá nedovŕšila osemnásty rok života. Tým posilnila trestnoprávnu ochranu dieťaťa až do nadobudnutia dospelosti.
V zmysle § 109 Trestného zákona môže súd mladistvému uložiť :
a) trest povinnej práce,
b) peňažný trest,
c) trest prepadnutia veci,
d) trest zákazu činnosti,
e) trest zákazu účasti na verejných podujatiach ( od 01.02.2014)
f) trest vyhostenia,
g) trest domáceho väzenia ( od 01.01.2016)
h) trest odňatia slobody
Pri splnení určitých podmienok možno uložiť mladistvému aj výchovné opatrenia. Výchovnými opatreniami podľa Trestného zákona sú :
¨ výchovné povinnosti a obmedzenia
¨ napomenutie s výstrahou
Podľa môjho názoru inštitút napomenutia s výstrahou možno v súčasnej dobe považovať za nadbytočný, obsolentný, nakoľko neplní svoju funkciu a je využívaný len v minimálnej miere.
Ochranné opatrenia, ktoré možno uložiť mladistvým :
v Ochranná výchova
v Ochranné liečenie
v Detencia (nie je výslovne vylúčená)
v Zhabanie veci
C. Porovnanie Trestného zákona č. 300/2005 v znení neskorších prepisov ( ďalej len Trestný zákon) a Zákon o soudnictví ve věcech mládeže č. 218/2003 Z.z. v znení neskorších predpisov ( ďalej len zákon ZSM)
Po výklade oboch vyššie uvedených trestnoprávnych úprav môžeme pristúpiť ku komparácií jednotlivých inštitútov.
Prvou odlišnosťou, ktorá odlišuje porovnávané právne úpravy je definícia mladistvých. Podľa zákona ZSM, sa rozumie mladistvým osoba, ktorá dovŕšila pätnásty rok života a neprekročila osemnásty rok svojho veku. Podľa slovenského Trestného zákona je mladistvým, ten kto v čase spáchania trestného činu dovŕšil štrnásty rok veku a neprekročil osemnásty rok veku. Výrazný rozdiel však vidieť vo výklade pojmu „dieťa“. Podľa českej právnej úpravy sa dieťaťom rozumie ten, kto v čase spáchanie činu inak trestného nedovŕšil pätnásty rok života, zatiaľ čo v našej právnej úprave je dieťaťom osoba, ktorá nedosiahla osemnásty rok života.
Čo sa týka druhov trestnoprávnych sankcií, ktoré možno uložiť mladistvým, tu je právna úprava obsiahnutá v Trestnom zákone porovnateľná s českou úpravou. Jediným rozdielom je, že zákon ZSM umožňuje mladistvým uložiť trest domáceho väzenia, ktorý v našom trestnoprávnom kódexe nefiguruje(k zmene príde od 01.01.2016).
Odchylnosť slovenskej právnej úpravy sa prejavuje aj pri peňažnom treste. V zmysle § 114 Trestného zákona v znení neskorších predpisov môže súd mladistvému uložiť pevnú sadzbu od 30 eur do 16 590 Eur vzhľadom nato, či je zárobkovo činný alebo to umožňujú jeho majetkové pomery. V ZSM sa peňažitý trest ukladá vo forme tzv. denných sadzieb. Peňažitý trest súd uloží v rozmedzí desiatich až tristošesťdesiatichpiatich denných sadzieb. Výška dennej sadzby je najmenej 100 Kč a najviac 5000 Kč.
Mierne diferencovaný je aj trest odňatia slobody, keď v podmienkach Slovenskej republiky sa trestná sadzba znižuje na polovicu, pričom horná hranice takto zníženej trestnej sadzby nesmie presiahnuť sedem rokov a dolná hranica dva roky. Zákon ZSM podobne ako naša právna úprava ustanovuje, že trestné sadzby sa znižujú na polovicu, pričom horná hranica trestnej sadzby nesmie presiahnuť päť rokov a dolná jeden rok. Trestná politika je v tomto ohľade na Slovensku prísnejšia v porovnaní s Českou republikou. Ostatné trestnoprávne opatrenia sú veľmi podobné, poprípade s malými rozdielmi, preto ich nie je potrebné ďalej rozoberať.
Vymedzenie výchovných opatrení je temer rovnaké v oboch citovaných právnych úpravách. Zákon ZSM je obohatený o jeden inštitút, ktorým je probačný program. Probačný program zahŕňa sociálny výcvik, psychologické poradenstvo, všeobecne prospešnú činnosť, doškoľovací a obdobný program.[2] Probačný program, možno charakterizovať ako určité obmedzenia a povinnosti, ktoré musia odsúdení mladiství rešpektovať. Ide o psychologické, sociálne pôsobenie, ktoré danému jedincovi ukáže smer, ktorým by sa mal v živote uberať.
Čo sa týka ochranných opatrení, zákon ZSM vymenúva ochranné opatrenia, ktoré možno uložiť mladistvým. Patria sem : ochranné liečenie, zabezpečovacia detencia, zhabanie veci alebo inej majetkovej hodnoty a ochranná výchova. Slovenský Trestný zákon je v tejto otázke temer totožný.
Značnú pozornosť však treba venovať aj alternatívnym riešeniam trestných vecí, tzv. odklonom. Zákon ZSM pozná tri druhy odklonov, ktoré sa týkajú mladistvých. Ide o podmienečné zastavenie trestného stíhania, narovnanie a odstúpenie od trestného stíhania. V Trestnom zákone však nenájdeme žiadne ustanovenia alternatívneho riešenia vecí, týkajúcich sa mladistvých.
Na záver možno vysloviť, že porovnávané právne úpravy sú veľmi podobné, no v žiadnom prípade nie rovnaké. ZSM ako špeciálna práva úprava k všeobecným trestným kódexom používa špecifickú terminológiu i odlišné trestné sadzby pre mladistvých v porovnaní s Trestným zákonom. Celkovo česká právna úprava pôsobí ucelenejším dojmom a v mnohých prípadoch odkazuje na všeobecné ustanovenia trestných kódexov ( Trestný zákonník a řád). Trestná politika v Českej republike je k mladistvým páchateľom oveľa miernejšia, čo vidieť aj pri vymedzení hornej hranice trestnej sadzby trestu odňatia slobody. Česká právna úprava detailnejším spôsobom upravuje aj výchovné obmedzenia a výchovné povinnosti v porovnaní s našou trestnoprávnou úpravou. Kladne možno hodnotiť aj inštitút probačného programu, ktorý je zameraný na zamedzenie páchania ďalšej trestnej činnosti mladého jedinca. Spoločné rysy oboch právnych úprav vychádzajú aj zo skutočnosti, že dlhé roky Slovenská a Česká republika tvorili spoločný štát. Zdá sa, že naši susedia sa inšpirovali právnou úpravou z roku 1931, ktorá bola na svoju dobu nadčasová (pozn. autora zákon č. 48/1931 Z.z. a.n., o trestnom súdnictve nad mládežou).
D. Úvahy delege ferenda
Záverom pre úvahy de lege ferenda môže byť prijatie osobitného zákona, ktorý by upravoval problematiku trestnej zodpovednosti a trestanie mládeže (maloletých) a mladistvých. V takto koncipovanom zákone by sa mohli precíznejšie a dôkladnejšie vymedziť, napríklad demonštratívnym výpočtom, ochranné opatrenia a výchovné opatrenia.
Ako nevyhnutnosť sa javí prepracovanie inštitútu detencie (nielen pre mladistvých), nakoľko súčasné vymedzenie je veľmi strohé, nedostačujúce a v dnešnej dobe nerealizovateľné ( Detenčný ústav Hronovce stále nie je dokončený). Rovnako by bolo vhodné vybudovať špeciálny detenčný ústav pre narušených mladistvých páchateľov. Ako už bolo spomenuté v jednom článku JUDr. Šamka, zákonodarca by mohol pouvažovať aj nad zavedením detencie pre páchateľa, ktorý nie je trestne zodpovedný pre zistenú nepríčetnosť.
Ďalší nedostatok úpravy trestnej zodpovednosti mladistvých v Trestnom zákone spočíva v skutočnosti, že doposiaľ nie je upravená problematika zodpovednosti mládeže ( maloletých) za spáchané činy inak trestné. V tomto smere by sa zákonodarca mohol inšpirovať právnou úpravou obsiahnutou v ZSM, ktorá sa javí ako racionálna a komplexná.
Vítanou zmenou v Trestnom zákone, ktorá nadobudne účinnosť od 01.01.2016 je zavedenie trestu domáceho väzenia pre mladistvých, ktorého výkon bude monitorovaný elektronickými náramkami.
V problematike mladistvých( rovnako i dospelých delikventov) bude z pohľadu delege ferenda potrebné vyriešiť otázku možnej premeny nevykonanej časti trestu povinnej práce na trest domáceho väzenia, nakoľko v praxi sa vyskytujú prípady, keď odsúdený zavinene nevykoná trest povinnej práce (ani po opakovaných upozorneniach a poučeniach zo strany probačného a mediačného úradníka) do roka od nariadenia tohto trestu. Premena trestu povinnej práce na nepodmienečný trest odňatia slobody páchateľa k vedeniu riadneho života nemotivuje, nakoľko trest odňatia slobody so zaradením do príslušného ústavu na jeho výkon je spojený s nepriaznivým efektom prizonizácie.
V neposlednom rade by stálo za zmienku, aby obvinenému mladistvému (v prípade závažnejších trestných činov) boli ešte v priebehu prípravného konania uložené určité obmedzenia a povinnosti (napr. dôsledne dodržiavať školskú dochádzku, podrobiť sa obmedzeniu, aby sa do právoplatného skončenia trestnej veci zdržiaval medzi 22:00 – 06:00 v obydlí a k nemu prináležiacich priestorov, atď.)
Napokon, zákonodarca by mohol zvážiť rozšírenie alternatívnych spôsobov riešenia trestných vecí mladistvých t.j. odklonov, ktorými by v praxi uplatnil metódy restoratívnej justície.
[1] Takéto vymedzenie je celkom racionálne v záujme zjednotenia opatrení, ktoré sú ukladané mladistvým. Výchovné, ochranné alebo trestné opatrenia možno uložiť len mladistvým.
[2] § 17 odsek 1 zákona ZSM.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.