Quo vadis Inšpekčná služba MV SR ?
Príspevok sa venuje aktuálnej problematike postavenia a zákonnosti Inšpekčnej služby MV SR, pričom ponúka krátky exkurz do niektorých rozhodnutí ESĽP.
Intro:
Dňa 29.09.2015 zasadalo trestnoprávne kolégium Najvyššieho súdu SR za účelom zjednotenia judikatúry dvoch protichodných rozhodnutí trestných senátov NS SR pod vedením JUDr. Harabina a JUDr. Klimenta, ktoré sa týkali zákonnosti a postavenia Inšpekčnej služby MV SR (ďalej len Inšpekcia). Základný právny problém (len zjednodušene) bol vnímaný cez prizmu slovenskej legislatívny. Právny rámec inšpekčnej služby vychádza zo zákona č. 73/1993 Z.z. o PZ, ktorý identifikuje inšpekčnú službu ako jeden z útvarov PZ. Minister vnútra však mal využiť svoju právomoc (?) a nariadením vyňať inšpekčnú službu z PZ a včlenil ju do MV SR a teda priamo pod svoju kontrolu (NMV č. 57 z 27. augusta 2007 a NMV č. 117 z 27. augusta 2010). Kolégium NS SR ustálilo judikatúru na akceptácií súčasného stavu, keď sú príslušníci inšpekčnej služby a) policajti, ktorí sú súčasťou PZ SR, b) policajti v zmysle Trestného poriadku, c) organizačne začlenení pod MV SR a sú podriadení ministrovi a teda „nezávislí“ na štruktúrach PZ,d) povolaní na plnenie úloh MV SR a PZ
Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd v znení neskorších dodatkových protokolov(ďalej len Dohovor) bol ČSFR ratifikovaný 18.03.1992 (Oznámenie Federálneho ministerstva zahraničných vecí č.209/1992) v podmienkach právneho poriadku SR bol dohovor akceptovaný čl. 154c ods. 1 Ústavy SR a neskôr potvrdený predpisom č. 79/1994 Z. z., ktorý spätne potvrdil právnu záväznosť na území Slovenskej republiky od 01.01.1993.
Európsky súdny dvor pre ľudské práva v Štrasburgu (ďalej len ESDĽP) bol založený v roku 1959 za účelom aktívnejšieho presadzovania Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd do praxe štátov, ktoré ratifikovali dohovor. Judikatúra ESĽP ustaľuje a dovysvetľuje rozsah práv a povinností vyplývajúcich z Dohovoru v individuálnych prípadoch.
Rozsudok Eremiášová a Pechová proti ČR
V roku 2002 zadržali príslušníci Obvodného oddelenia Královo Pole, Mestského riaditeľstva Brno, Polície ČR, osobu podozrivú zo spáchania krádeže vlámaním. Zadržaný V.P. bol následne predvedený na obvodné oddelenie, kde mu po ďalších úkonoch bolo oznámené vznesenie obvinenia vo veci trestného činu porušovania domovej slobody a trestného činu krádeže. Obvinený V.P. sa dožadoval na toaletu, pričom pri presune medzi poschodiami sa vymanil z úchopu policajta vykonávajúceho eskortu a na medziposchodí prerazil schodišťové okno a vyskočil z výšky 8,1 m na dvor. Po páde mal V.P. utrpieť rozsiahle zranenia hlavy, ktoré následne viedli k jeho smrti.
Vyšetrovanie v jednotlivých úsekoch a rôznom rozsahu viedla Skupina kontroly a sťažností, Inšpekcia ministra vnútra ČR ako aj dotknuté Obvodné oddelenie PZ Královo Pole.
V predmetnom rozsudku v bode č. 153: „Súd ďalej uvádza, že podľa zákona o Polícii Českej republiky stál v čele polície ČR policajný prezident, zodpovedný ministrovi vnútra. Podľa právnych noriem používaných v rozhodujúcom období, vyšetrovala trestné činy spáchané policajtmi Inšpekcia, ktorá bola vnútorným útvarom Ministerstva vnútra a bola priamo riadená ministrom vnútra.“ V bode č. 154: „Z vyššie uvedeného vyplýva, že ako Polícia ČR, tak všetky útvary, ktoré vykonávali vyšetrovanie úmrtia V.P. boli priamo či nepriamo podriadené ministrovi vnútra. Súd berie do úvahy stanovisko CPT[1] a HRC[2] a berie na vedomie aj neskoršiu reformu zákona o Polícií ČR, ktorá posilnila nezávislosť Inšpekcie (teraz Inšpekcia polície)[3] voči ministrovi vnútra. Avšak čo sa týka ustanovení používaných v predmetnom období a aj napriek tomu, že spis neobsahuje žiadny náznak toho, že by skutočne došlo ku spolčeniu, ani náznak predpojatosti na strane vyšetrujúcich orgánov, je Súd toho názoru, že žiadny vyšetrujúci orgán nebol zjavne nezávislý a neposkytol dostatočné záruky proti tlaku nadriadených osôb.“
Je nutné spomenúť, že súd zložený zo siedmich sudcov jednomyseľne (!) v ods. 3 výroku, rozhodol: „že došlo k porušeniu č. 2 Dohovoru, lebo štátne orgány nevykonali účinné vyšetrovanie okolností úmrtia V.P.“
Rozsudok Kummer proti ČR
Na rozsudok Eremiášová a Pechová proti ČR[4] v podstate nadväzuje rozsudok Kummer proti ČR z roku 2013.
Dňa 1. mája 2010 v čase okolo 03.00 hod. sa sťažovateľ vracal z pohostinstva do miesta svojho bydliska v meste Aš. Približne 50 m pred bydliskom sa podnapitý muž (neskorší odhad dychovou skúškou - 2 promile) dopustil „priestupku močenia na verejnosti.“ Následne bol sťažovateľ predvedený na policajnú stanicu kde,sa začal správať agresívne, na čo príslušníci polície reagovali použitím donucovacích prostriedkov a predvedený bol postupne spútavaný a znehybňovaný.Sťažovateľ mal taktiež poškodiť zariadenie cely.
Voči postupu polície pán Kummer podal sťažnosť, ktorú prešetrovala Inšpekcia polície ČR so záverom, že trestný čin nebol spáchaný s odôvodnením, že tvrdenia sťažovateľa odporovali obsahu svedeckých výpovedí a ďalších dôkazov. Po tomto závere sa sťažovateľ obrátil na verejného ochrancu práv, ktorý vo svojej správe zistil niekoľko porušení zákona zo strany polície.
V samotnom rozsudku ESĽP v bodoch 83 – 88 nachádzame potvrdenie argumentačných vývodov z rozsudku Eremiášová a Pechová proti ČR ako aj sedimentáciu judikatúry v oblasti inšpekčnej služby ozbrojených zborov. Nemožno necitovať: „Vyšetrovanie musí byť tiež nezávislé, lebo vo všeobecnosti je potrebné považovať za nevyhnutné, aby osoby zodpovedné za vyšetrovanie a osoby vedúce vyšetrovanie boli nezávislé na osobách,ktoré sú do udalostí zapojené. To znamená, nie len absenciu hierarchických alebo inštitucionálnych väzieb ale aj praktickú nezávislosť. Súd je toho názoru, že Inšpekcia ministra vnútra, predchodca Inšpekcie polície, nebola nezávislá na polícii. Svoj záver opiera o skutočnosť, že Inšpekcia ministra vnútra spadala rovnako ako polícia pod právomoc Ministerstva vnútra a tá bola priamo riadená ministrom vnútra...Súd taktiež musí vziať do úvahy, že členovia Inšpekcie polície boli naďalej príslušníci polície, ktorí boli povolaní na výkon úloh Ministerstva vnútra. Táto skutočnosť sama o sebe značne podkopáva ich nezávislosť vo vzťahu k polícií. Podľa názoru Súdu toto usporiadanie nevyvoláva dojem nezávislosti a nezaručuje dôveru verejnosti v štátny monopol na použitie sily. Súd berie na vedomie, že v tomto prípade prebiehalo vyšetrovanie vedené Inšpekciou polície pod dohľadom štátneho zástupcu. Akokoľvek bol štátny zástupca nezávislý na polícii, jeho čisto dozorná úloha nebola dostačujúca na to, aby policajné vyšetrovanie spĺňalo požiadavku nezávislosti.Súd sa preto domnieva, že vyšetrovanie v predmetnom prípade nesplnilo požiadavky na účinné vyšetrovanie podľa článku 3 Dohovoru a že došlo k porušeniu ustanovení uvedeného článku i v jeho procesnej časti.“
Súd v rozsudku vyzval strany k uzatvoreniu dohody. Tá bola uzavretá 16. decembra 2013 s priznaním náhrady škody vo výške 118 688,- Kč v prospech pána Kummera.
Za zmienku stojí, že z pohľadu ESĽP nie je ani nové, nezávislé postavenie Generálnej inšpekcie bezpečnostných zborov ČR po roku 2012 akceptovateľné, nakoľko sú príslušníci Inšpekcie naďalej policajtmi a zostali povolaní na plnenie úloh ministerstva.[5]
Quovadis:
Pristúpením k Dohovoru sa štáty zaväzujú poskytnúť svojim občanom taký právny servis, ktorý zodpovedá „európskemu štandardu“. Tento záväzok štátu prechádza ponad kultúrne či právne obyčaje krajiny, niekedy je dokonca v rozpore s právnym poriadkom daného štátu a vo svojom účele má viesť ku akceptácií spoločných európskych hodnôt demokracie, právneho štátu a základných práv a slobôd.
To, či je súčasný legislatívny stav potvrdený v zjednocujúcom stanovisku trestnoprávneho kolégia NS SR (Tpj 62/2015 zo dňa 29.9.2015) v súlade s právnym poriadkom Slovenskej republiky enbloc, ktorého súčasťou je aj Dohovor, je zdá sa na ďalšiu diskusiu. Obsah Dohovoru, ktorý je interpretovaný judikatúrou ESĽP, kladie ďaleko väčšie nároky na nestrannosť a najmä nezávislosť inšpekcie, ako umožňuje náš „ministerský“ systém.
Prioritou MV SR v najbližšom období, by preto malo byť vytvorenie takého legislatívneho rámca, ktorý už v zárodku nespochybňuje verejnú kontrolu a dôveru voči PZ a v konečnom dôsledku aj k výsledkom práce samotnej Inšpekcie.
[1] Záverečná správa Európskeho dohovoru pre zabránenie mučenia a neľudského či ponižujúceho zaobchádzania alebo trestania Rady Európy o Českej republiky zo dňa 14. 05.2001 – výbor odporučil opatrenia k zaisteniu nezávislosti vyšetrovania osôb presadzujúcich zákon zavedením mechanizmu vonkajšej kontroly
[2] Záverečné odporučenie Výboru pre ľudské práva Organizácie spojených národov o Českej republike zo dňa 27.05.2001 – výbor vyjadril znepokojenie, že vyšetrovanie polície prevádza Ministerstvo vnútra. Tomuto systému chýba objektivita a dôveryhodnosť a uľahčuje beztrestnosť policajtov ktorý porušujú ľudské práva
[3] Zákon č. 341/2011 o Generální inspekci bezpečnostních sboru a o změněs ouvisejícich zákonu, účinného od 01.01.2012. V súčasnosti je Generálni inspekce organizačnou zložkou štátu a samostatnou účtovnou jednotkou, ktorá tvorí samostatnú kapitolu štátneho rozpočtu. Riaditeľa inšpekcie menuje a odvoláva na návrh vlády a po prejedaní v bezpečnostnom výbore Poslaneckej snemovne predseda vlády ČR.
[4] V ďalšej nadväznosti rozsudky ESĽP, Güleç proti Turecku, Egri proti Turecku, Nachova a ostatný proti Bulharsku, HughJordan proti Spojenému kráľovstvu, Ramsahai a ostatný proti Holandsku,Đurđević proti Chorvátsku
[5]Kummer proti Českej republike bod. 85- 86
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.