Stanú sa orgány činné v trestnom konaní pobočkami Sociálnej poisťovne pre vymáhanie pohľadávok?
Tento môj krátky článok by som rád venoval téme, ktorá veľmi intenzívne rezonuje medzi OČTK asi na celom území SR. V poslednom období (cca. posledné 2 roky) sme svedkami extrémneho nárastu trestných oznámení, ktoré podáva Sociálna poisťovňa pre podozrenie zo spáchania trestných činov neodvedenie dane a poistného podľa § 277 Tr. zákona a nezaplatenie dane a poistného podľa § 278 Tr. zákona, ktoré sú založené v podstate na tom skutkovom základe, že nebolo odvedené poistné, ktoré bolo zrazené z hrubej mzdy zamestnancov (§ 277 TZ) a nebolo zaplatené poistné za zamestnávateľa (§ 278 TZ), pričom o tejto problematike už bolo napísaných veľa článkov, ktoré sa zaoberali naplnením skutkových podstát týchto trestných činov, a ktoré väčšinou zhodne uvádzajú, že aby došlo k naplneniu obligatórnych znakov týchto trestných činov musí mať zamestnávateľ dostatok finančných prostriedkov na plnenie svojej odvodovej povinnosti a platenie poistného (s týmto názorom sa nedá nesúhlasiť). Môj článok sa však primárne nebude zaoberať rozoberaním právnych otázok, ale jeho cieľom je poukázať na fakt, že Sociálna poisťovňa (podľa môjho názoru) rezignovala na plnenie svojich zákonných povinností a časť svojej agendy (vymáhanie pohľadávok) presunula (alebo sa snaží presunúť) na OČTK. Dôkazom toho sú aj prípady z praxe a to napríklad:
Spoločnosť, ktorá si riadne plní svoje zákonné povinnosti voči Sociálnej poisťovni (od roku 2004, teda 11 rokov) a dáva prácu viacerým zamestnancom sa dostane do dočasných finančných problémov a za obdobie piatich mesiacov vyprodukuje dlh na poistnom vo výške 7.300,- €, pričom konateľ tejto spoločnosti sa splneniu tejto povinnosti vôbec nevyhýba a práve naopak má snahu s poisťovňou komunikovať a dohodnúť splátkový kalendár, aby svoj „rest“ voči štátu a Sociálnej poisťovni vyrovnal. A aká je reakcia Sociálnej poisťovne? Splátkový kalendár je zamietnutý a je podané trestné oznámenie. Konateľ spoločnosti (po získaní finančných prostriedkov) ihneď svoj „rest“ voči Sociálnej poisťovni uhradí, avšak ostane mu trpká skúsenosť, že aj napriek dlhoročnému korektnému prístupu voči štátu a Sociálnej poisťovni musí čeliť trestnému oznámeniu a výsluchu na polícii (§ 196 ods. 2 Tr. por.), a pritom stačilo tak málo, aby ho Sociálna poisťovňa vypočula, zohľadnila jeho dlhoročné bezproblémové plnenie povinností voči nej a dohodla sa na splátkovom kalendári.
Mojím cieľom nie je haniť snahu Sociálnej poisťovne o zefektívnenie výberu poistného, len mám dojem, že poisťovňa skĺzla do stereotypu a automaticky, paušálne podáva stovky, ba až tisíce trestných oznámení a to bez ohľadu na to, či má „dlžník“ snahu s ňou komunikovať, uzatvoriť splátkových kalendár a bez ohľadu na dlhoročný bezproblémový výkon podnikateľskej činnosti subjektu. Ako človek rozumiem tomu, že je jednoduchšie podať trestné oznámenie a na OČTK preniesť povinnosť, aby vykonal výsluch „podozrivého neplatiča“, zisťoval jeho finančnú situáciu, prípadne ho „vystrašil“, aby sa zľakol a rýchlo svoju povinnosť splnil, avšak domnievam sa, že zákonodarca nepovolal OČTK, aby plnili funkciu asistentov Sociálnej poisťovne pri vymáhaní pohľadávok. Domnievam sa, že vyššie spomenuté trestné oznámenia vytvoria iba napäté vzťahy medzi podnikateľmi a Sociálnou poisťovňou a zbytočne zaťažujú OČTK, ktoré sú bez tak preťažené. Chcem podotknúť, že táto trestná činnosť nemá latentný charakter, pretože Sociálna poisťovňa hneď vie, keď si nejaký subjekt nesplnil svoje povinnosti voči nej a vie, kto za tento subjekt koná a voči komu je možné vyvodiť prípadnú trestnú zodpovednosť, avšak v drvivej väčšine prípadov je neplnenie odvodových povinností výsledkom zlej finančnej situácie subjektu a nie zámerného konania, preto si myslím, že nie je vhodné, aby Generálny riaditeľ Sociálnej poisťovne listom protestoval proti tomu, že OČTK 90%trestných oznámení odmietli. Ak by sa OČTK nechali „zatiahnuť“ do tohto kolotoča trestných oznámení (čo hrozí) dopadlo by to tak, že pri každom trestnom oznámení Sociálnej poisťovne sa začne trestné stíhanie na základe ničím nepotvrdenej domnienky a teda si OČTK skutkovú vetu vymyslí (do výroku uvedenie, že zamestnávateľ zadržal a neodviedol poistné zrazené z hrubej mzdy zamestnancov a nezaplatil poistné za seba ako zamestnávateľa), čo je v rozpore so zákazom ľubovôle a tejto vymyslenej, ničím nepotvrdenej domnienke Sociálnej poisťovne potom prispôsobí dokazovanie za tým účelom, aby ho potvrdil alebo vyvrátil. Tento postup si vyžiada stovky (nedaj Boh tisíce) začatých trestných stíhaní na území celej SR, ktoré zahltia OČTK (tie sa následne nebudú môcť venovať vyšetrovaniu reálnej trestnej činnosti) a vyžiada si aj tisíce eur na znalecké dokazovanie, čo považujem tiež za kontraproduktívne, pretože v niektorých prípadoch sa môže stať, že náklady na znalecké dokazovanie prevýšia dlžnú sumu na poistnom.
Nechcem sa stavať do pozície vševedúceho, uznávam neplnenie povinností voči Sociálnej poisťovni je problém, ktorý je potrebné riešiť, avšak myslím, že podávanie trestných oznámení a zaťahovanie OČTK do tohto vymáhania pohľadávok asi nie je tá správna cesta. Možno poviete, veď koľko podnikateľov sa zľaklo a zaplatilo, koľko finančných prostriedkov bolo zachránených, ale neverte tomu, ten náš slušný podnikateľ, ktorého som uviedol v príklade vyššie by splnil svoju povinnosť aj bez ingerencie trestného práva, pretože chce ďalej poctivo podnikať.Preto si myslím, že je potrebná selekcia medzi tými, ktorí majú snahu komunikovať a plniť svoje povinnosti a tými, ktorí úmyselne páchajú túto trestnú činnosť. Nemali by sme zabúdať, že trestné právo je najkrajnejším prostriedkom, ktorý nemá byť a ani nemôže byť využívaný paušálne v každom prípade nesplnenia nejakej povinnosti, aj keď zákonnej.
JUDr. Ľubomír Macháček
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.