Autor:
Peter Šamko starší
K SPOROM O OCHRANU OSOBNOSTI
/SUDCA VERSUS MÉDIÁ/
I.
Z pozície externého odborného poradcu predsedníčky ústavného súdu som sumarizoval kasačné nálezy ústavného súdu /roky 2008 až 2014/, ktorými boli zrušené a vrátené na nové konanie veci v difamačných sporoch. Všeobecné súdy posudzovali kolíziu dvoch základných práv (právo na ochranu osobnosti a právo na slobodu prejavu).
Príčiny kasácie rozhodnutí všeobecných súdov: arbitrárnosť, extrémny nesúlad právneho záveru s vykonanými skutkovými a právnymi zisteniami a vyhodnotenie dôkazov bez akéhokoľvek akceptovateľného základu.
Pripájam rešerš platných doktrinálnych právnych názorov a stabilizovanej judikatúry ústavného súdu k tejto problematike.
II.
V oblasti difamačných sporov existujú základné kritériá, ktoré sú zohľadňované pri riešení kolízie práv, ktorých systematickým posúdením možno uzavrieť, či bude daná prednosť ochrane slobody prejavu, alebo naopak, osobnostným právam. Pri týchto úvahách zo strany všeobecných súdov absentuje komplexnosť riešenia prostredníctvom testu proporcionality.
Argumentačná skladba a výstavba odôvodnení nálezov ústavného súdu bola nasledovná:
Konflikt medzi slobodou prejavu a právom na ochranu osobnosti:
1. Všeobecné východiská pre rozhodnutie ústavného súdu
2. K proporcionalite zásahu do slobody sťažovateľa
3. Vykonanie testu proporcionality – hľadanie odpovedí na otázky kto, o kom, čo, kde, kedy a ako v danom prípade „hovoril“ (uverejnil informáciu)
4. Závery ústavného súdu vo veci namietaného porušenia slobody prejavu.
III.
Všeobecné východiská rozhodovacej činnosti ústavného súdu pri konflikte slobody prejavu a práva na ochranu osobnosti
(zhrnutie časti odôvodnenia nálezov ústavného súdu)
1. Každý konflikt vo vnútri systému základných práv a slobôd treba riešiť prostredníctvom zásady ich spravodlivej rovnováhy.
2. Podstata predmetného rozhodovania je hľadanie vyváženého vzťahu medzi ústavou garantovaným právom na ochranu cti, dôstojnosti či súkromia a slobody prejavu a právom na informácie.
3. Všetky základné práva a slobody sa chránia len v takej miere a rozsahu, kým uplatnením jedného práva alebo slobody nedôjde k neprimeranému obmedzeniu, či dokonca popretiu iného práva alebo slobody.
4. Sloboda prejavu predstavuje jeden zo základných pilierov demokratickej spoločnosti, jednu zo základných podmienok jej rozvoja a sebarealizácie jednotlivca. Uplatňuje sa nielen vo vzťahu k „informáciám“ a „myšlienkam“, ktoré sa prijímajú priaznivo, resp. sa pokladajú za neurážlivé a neutrálne, ale aj k tým, ktoré urážajú, šokujú alebo znepokojujú štát alebo časť obyvateľstva.
5. V niektorých situáciách musí sloboda prejavu ustúpiť. Limitačné klauzuly v čl. 26 ods. 4 ústavy a čl. 10 ods. 2 dohovoru explicitne uvádzajú dôvody obmedzenia slobody prejavu.
6. Pri rozhodovaní sporov vo veciach ochrany osobnosti všeobecné súdy musia zohľadniť ochranu slobody prejavu minimálne v rozsahu jej ústavných záruk. Ustanovenia Občianskeho zákonníka (§ 13) nemožno teda aplikovať izolovanie, ale je nutné ich vykladať v súlade s ústavou. Nutnosť zohľadniť slobodu prejavu neznamená rezignáciu na ochranu osobnosti.
7. Ústavný súd nie je zásadne oprávnený preskúmať a posudzovať právne názory všeobecného súdu, ktoré ho pri výklade a uplatňovaní zákonov viedli k rozhodnutiu, s výnimkou ich arbitrárnosti alebo zjavnej neodôvodnosti majúcej za následok porušenie základných práv.
8. Úlohou ústavného súdu nie je zastupovať všeobecné súdy, ktorým predovšetkým prislúcha interpretácia a aplikácia zákonov. Úloha ústavného súdu sa obmedzuje na kontrolu zlučiteľnosti účinkov takej interpretácie a aplikácie s ústavou, prípadne s medzinárodnou zmluvou.
9. Obmedzenie akéhokoľvek základného práva alebo slobody, a teda aj slobody prejavu možno považovať za ústavne akceptovateľné len vtedy, ak ide o obmedzenie, ktoré bolo ustanovené zákonom, resp. na základe zákona. Zodpovedná niektorému ústavnému legitímnemu cieľu a musí ísť o obmedzenie, ktoré je v súlade so zásadou proporcionality.
IV.
Princíp proporcionality – všeobecne
1. Princíp proporcionality je interpretačný a aplikačný nástroj jeden z princípov verejného práva. Týmto princípom je riešená kolízia ústavne chránených hodnôt.
2. Pri kolízii dvoch proti sebe stojacích hodnôt bude jednej z nich po teste princípom proporcionality priznaná väčšia dôležitosť, avšak druhá hodnota s menšou dôležitosťou v dôsledku toho nestráca svoju platnosť.
3. Princíp proporcionality nedisponuje absolútnou povahou, len aproximatívnou. V konkrétnom individuálnom prípade je úlohou súdov kolizujúce princípy vyvažovať.
4. Ústavnoprávna doktrína princípu proporcionality sa začala aplikovať v judikatúre Spolkového Ústavného súdu SRN v 50. rokoch 20. storočia. Zásada primeranej kolerácie medzi cieľom a použitými prostriedkami bola označená za prvok právneho štátu.
Aplikáciou princípu proporcionality možno dosiahnuť transparentnosť súdnej argumentácie a podrobnejšie zhodnotenie kontextu daného problému.
Test proporcionality – všeobecne
1. Princíp proporcionality je uvádzaný do praxe testom proporcionality.
2. Test proporcionality prostredníctvom logickej šablóny otázok, ktoré by mali byť zodpovedané, stanovuje, či nedošlo k protiústavnému zásahu do základných práv.
3. Jadrom testu proporcionality je pomernosť cieľa a prostriedku, ktorým by mal alebo má byť cieľ dosiahnutý. Vedľa zásady pomernosti sa uplatňuje aj zásada zákazu nadmerného zásahu, prípadne zásada zákazu zneužitia práva na úkor iného.
4. Aplikácia testu proporcionality spočíva na princípoch právneho štátu.
5. Testové hľadiská:
a) spravodlivosť cieľa zásahu,
b) nevyhnutnosť dosiahnutia cieľa,
c) spôsobilosť zásahu dosiahnuť cieľ,
d) vhodnosť spôsobu zásahu (spravodlivosť prostriedku),
e) primeranosť zásahu zamýšľanému cieľu (primeranosť v užšom slova zmysle).
6. Súd by mal zhodnotiť nasledujúce dôkazy v rámci primeranosti zásahu k cieľu:
a) dôkaz empirický – rozsah, následky a iná skutková závažnosť zásahu,
b) dôkaz systémový – zhodnotenie zaradenia dotknutého práva alebo zásahu v právnej sústave,
c) dôkaz kontextový – eventuálne negatívne dopady pri uprednostňovaní jednej hodnoty oproti druhej,
d) dôkaz hodnotový – zváženie pozitív v kolízii stojacích základných práv v hierarchii hodnôt.
7. Problematiku testu proporcionality rozpracoval nemecký právny filozof Robert Alexy. Podľa jeho teórie základné práva sú princípmi a v prípade ich kolízie je potrebné nájsť ich pomyselnú optimalizáciu, ktorá sa hľadá prostredníctvom vyvažovania (tzv. Alexyho vážiaci vzorec).
8. Tzv. Alexyho vážiaci vzorec určuje pomer medzi vzniknutou ujmou jedného princípu a výhodou druhého princípu.
9. Porovnanie zásahov do jednotlivých princípov z pohľadu intenzity zásahov R. Alexy zaradil do trojstupňovej stupnice zásahu (nízka, stredná a podstatná).
10. K jednotlivým stupňom sa priraďujú číselné hodnoty čísiel geometrickej postupnosti (číslo 1 sa určí pre nízku hodnotu, číslo 2 pre strednú a číslo 4 pre podstatnú).
11. Proporcionálne rozhodnutie musí spĺňať kumulatívne všetky zložky proporcionality. Pokračovanie v argumentácii testom proporcionality po zistení porušenia jeho jednej zložky je zjavne nadbytočné.
V.
Metodický postup pri aplikácii predmetného testu
1. Test proporcionality sa skladá z troch zložiek:
a) subtest vhodnosti,
b) subtest nevyhnutnosti,
c) subtest primeranosti (proporcionality v užšom zmysle slova).
Test zahŕňa:
1. praktickú súladnosť (zachovanie maxima z oboch základných práv),
2. tzv. Alexyho vážiaci vzorec (intenzita zásahu do jedného základného práva sa pomeruje s mierou uspokojiteľnosti druhého práva v kolízii).
2. Konkretizácia postupu v spore o ochranu osobnosti:
a) subtest vhodnosti – zásah do práva na slobodu prejavu žalobou umožňuje dosiahnuť mienený cieľ – návrh navrhovateľa cieľ spĺňa,
b) subtest nevyhnutnosti – návrh na ochranu osobnosti je adekvátnym prostriedkom osobnostných práv – podmienka splnená,
c) test proporcionality v užšom slova zmysle.
c.1) Po podaní žaloby nebolo možné zachovať popri sebe právo na ochranu osobnosti a právo na slobodu prejavu – podmienka splnená.
c. 2) tzv. Alexyho vážiaci vzorec – pre kolíziu práva na ochranu osobnosti so slobodou prejavu je potrebné skúmať kto, o kom, čo, kde, kedy a ako hovorí. Na základe odpovedí možno zistiť, či zásah bol proporcionálny. Zohľadňovať treba i skutočnosti všeobecne uznávané stabilizovanou judikatúrou.
Logická šablóna hľadania odpovedí po preskúmaní skutkových údajov :
A. kto,
B. o kom,
C. čo,
D. kde,
E. kedy,
F. ako
v konkrétnom prípade „hovoril“ (uverejnil informáciu).
A. Kto zásah do práva na ochranu osobnosti vykonal
1. Privilegované postavenie podľa hľadiska stabilizovanej judikatúry patrí novinárom a masmédiám.
2. Tlač je strážny pes demokracie, hrá významnú úlohu v právnom štáte.
3. Novinári majú (sociálnu) povinnosť poskytovať informácie a myšlienky týkajúce sa všetkých záležitostí verejného záujmu a verejnosť má právo dostať také informácie.
4. Novinári môžu používať určitú mieru preháňania a provokácie.
5. Pri rozhlase treba zohľadňovať, či ide o spravodajské, publicistické alebo mienkotvorné rádio s podielom hovoreného slova. Rozhlas nemá dopad na úrovni televízie.
6. Od vydavateľa periodickej tlače nemožno požadovať, aby selektoval informácie získané od štátneho orgánu (z policajného zdroja), na ktoré sa mohol s dôverou spoliehať, preto sa tým upiera právo verejnosti na úplné informácie vo veciach verejného záujmu.
B. O kom bol inkriminovaný článok
1. Medzi verejne neznámym jednotlivcom sa politikom stoja z hľadiska ochrany osobnosti sudcovia uprostred s miernou tendenciou smerom k politikom.
2. Osoby verejné možno rozčleniť na osoby verejne činné a osoby verejne známe. Verejne činné sú osoby, ktoré sa nejakým spôsobom podieľajú na výkone verejnej moci (politici, sudcovia, štátni úradníci, advokáti, prokurátori, predstavitelia ozbrojených zložiek iní verejní činitelia). Uverejnenie osôb známych je verejná známosť daná tým, že vynikajú v určitých aktivitách, prípadne sa významne angažujú v určitých aktivitách alebo záležitostiach verejného záujmu.
3. Verejné osoby vstupom do verejného priestoru musia preukazovať vyššiu mieru záujmu o ich osobu.
4. Judikatúra rozlišuje medzi kritikou jednotlivých sudcov, kde je rozsah prípustnej kritiky menší, a kritikou súdov alebo celej justície, kde je rozsah prípustnej kritiky väčší.
5. Sudca ako reprezentant verejnej moci musí byť uzrozumený s tým, že jeho postup môže byť predmetom kritiky, a preto uňho treba predpokladať vyšší stupeň tolerancie a nadhľadu než napr. u bežných ľudí. Ešte vyššie je postavená akceptovateľnosť prípustnej kritiky u sudcov najvyššieho súdu vzhľadom na predmet ich rozhodovacej činnosti – rozhodujú o najzávažnejších prípadoch, ktoré sú zväčša verejnosti známe.
6. V súdnych sporoch, v ktorých sa sudca domáha ochrany osobnosti, a o to viac značných finančných náhrad, vzniká legitímny problém „sudca súdi sudcu“ so zvýšeným rizikom možného korporatívneho správania sa predstaviteľov súdnej moci, čo pri opakovane pochybných či nedostatočne vyargumentovaných záveroch môže ohroziť legitimitu celého sudcovského stavu.
7. Pre kritiku platí doktrinálny právny názor, že kritika musí byť:
a) vecná, teda i konkrétna, podopretá skutkami,
b) pravdivá – vychádzajúca z pravdivých podkladov, z ktorých možno logicky odôvodniť vlastný hodnotiaci súd kritizujúceho a neskresľujúci, či inak falšujúci údaje resp. podklady,
c) primeraná, čo sa týka spôsobu hodnotenia jeho účelu, obsahu a formy, ako i kritického obsahu množstevného, časového, územného alebo iného daného napr. osobným okruhom adresátov. Musí preto zodpovedať sledovanému účelu a cieľ, ktorý má byť kritikou dosiahnutý, musí byť ospravedlnený.
C. Čo bolo obsahom inkriminovaného článku
1. Justícia tvorí legitímnu tému verejného záujmu, je integrálnou súčasťou života spoločnosti. Z toho dôvodu je legitímne, aby sa otázky práva neriešili len na stránkach odborných (právnických) časopisov, ale aby boli reflektované aj laickou verejnosťou prostredníctvom dennej tlače.
2. Pokiaľ obsahom inkriminovaného článku bolo ohrozenie osobnej bezpečnosti poslanca národnej rady, ide o vec dôležitého verejného záujmu. Novinár informuje o otázke, ktorá súvisí s verejným politickým životom, t. j. o otázke legitímneho verejného záujmu.
3. Čím závažnejšia je kritika, tým je verejnosť viac dezinformovaná a dotknutá osoby poškodená, ak kritika nie je pravdivá.
4. Pri posudzovaní zásahu do prezumpcie neviny (uznesenie o obvinení sudcov) platí, že sporný výrok je previazaný s výrokom zodpovednej osoby, že otázka viny ešte nie je ustálená.
5. Judikatúra potvrdzuje, že je len málo priestoru na uplatnenie obmedzení vo vzťahu k realizácii slobody prejavu v súvislosti s politickým prejavom alebo výrokmi týkajúcimi sa otázok verejného záujmu.
6. Nepravdivosť sporného výroku v petite nemožno hodnotiť z pohľadu, že neskôr trestný súd sudcu právoplatne oslobodil. Výrok možno posudzovať iba z pohľadu daného dňa, a nie neskoršieho vývoja trestného konania. Rozhodujúca je skutočnosť, či výrok žalovaného v čase vysielania v rádiu mal základ vo faktoch, fakty boli pravdivé a týkali sa profesijnej činnosti sudcu. V čase výroku nikto nemohol poznať výsledok trestného konania, nie je preto možný záver, že keď už mali všetci aktéri vedomosť o oslobodzujúcom rozsudku, tak je výrok automaticky nepravdivý.
D. Kde bol inkriminovaný článok uverejnený
1. Kritériá miesta zaznenia sporných výrokov treba vnímať s kritériami ich autora. Ak je ich autor novinár, tak jeho privilegované postavenie do určitej miery neutralizuje kritérium miesta ich zaznenia.
2. Sporný článok v televízii či v inom elektronickom médiu treba z tohto kritéria posudzovať prísnejšie, ak je článok uverejnený v denníku s celoslovenskou pôsobnosťou.
3. Čím hromadnejšie sa informácia distribuuje, tým väčšia je miera ochrany osobnostných práv.
E. Kedy bol inkriminovaný článok uverejnený
1. Dôležité je zohľadňovať, či ide o základnú informáciu, ktorá má byť presná obzvlášť pre jej citlivosť a lakonickosť.
2. V prospech osoby realizujúcej svoje právo je skutočnosť, že k vysloveniu inkriminovaného výroku došlo v krátkom čase od získania uvedených informácií, ako aj skutočnosť, že uverejnená kritika bola vecne previazaná s obsahovým zameraním celého konania konkrétneho orgánu.
3. Informácia je pominuteľným majetkom a oneskorenie jej zverejnenia je spravidla spojené so stratou jej hodnoty a významu, pričom verejnosť má právo na aktuálne informácie a zvlášť vtedy, ak sa týkajú otázok dôležitého verejného záujmu.
4. Vecou verejnou je aj činnosť štátnych orgánov vrátane orgánov činných v trestom konaní. Existuje verejný záujem na tom, aby verejnosť dostala informácie týkajúce sa ich činnosti. Pri poskytovaní určitých informácií orgánmi činnými v trestnom konaní sú novinári (vydavateľ) povinní tieto informácie sprostredkovať.
5. Novinári (vydavateľ) nemôžu znášať zodpovednosť za to, že šíria informácie poskytnuté orgánmi štátu, pretože je to ich úloha a poslanie.
6. Každý sa má právo spoľahnúť (dôvera v právo) na to, že štátny orgán voči nemu koná v súlade s ústavou a zákonom, pričom nemôže znášať negatívne dôsledky preto, že tak štátny orgán nekoná.
F. Ako boli informácie v inkriminovanom článku formulované
1. Judikatúra rozlišuje medzi faktami a hodnotiacimi úsudkami. Existenciu faktov možno preukázať, zatiaľ čo otázka pravdivosti hodnotiacich úsudkov nepripúšťa dôkazy, aj keď hodnotiaci úsudok vzhľadom na svoj subjektívny charakter vylučuje dôkaz pravdy, musí vychádzať z dostatočného faktického základu.
2. Kvalifikácia prejavu ako faktu alebo hodnotiaceho úsudku je vecou posúdenia všeobecných súdov.
3. Všeobecne aplikovateľné kritérium na klasifikáciu výrokov na fakty a hodnotiace úsudky neexistuje. Svoju úlohu zohrávajú aj okolnosti, že pôvodca výroku neprezentuje určité skutočnosti ako istoty, ale vyjadruje len pochybnosti či podozrenie, že jeho snahou je v dobrej viere informovať verejnosť o veci verejného záujmu.
4. Nie je porušenie prezumpcie neviny, ak osoby spomínaná v článku sa prezentuje iba ako osoba podozrivá.
5. Novinári sa môžu dopustiť v inkriminovanom článku aj určitého zjednodušenia, či dokonca nepresnosti pri rešpektovaní zásady, že celkové vyznenie uverejnených informácií v relevantnom čase zodpovedalo reálne existujúcim skutočnostiam.
6. Vo všeobecnosti platí, že čím závažnejšie je obvinenie kritizovanej osoby, tým pevnejší skutkový základ musí mať toto obvinenie.
7. Pri posudzovaní oznámenia z pohľadu, či nie je urážlivé, útočné či neslušné, musí byť výrok integrálnou súčasťou celej správy.
8. Všeobecný súd rozhodujúci o ochrane osobnosti musí zohľadniť organickú väzbu medzi titulkom (nadpisom) určitého článku a jeho vecným obsahom. Bez dostatočného zohľadnenia organickej väzby medzi titulkom (nadpisom) určitého článku a jeho vecným obsahom spravidla nemožno dospieť hodnoverne k záveru, že v ňom obsiahnuté tvrdenie je pravdivé alebo naopak, nepravdivé.
VI.
Vyhodnotenie testu
1. Odpovede v bodoch A až F sa u oboch práv v kolízii ohodnotia trojstupňovou stupnicou (nízka, stredná, podstatná).
2. Po zhodnotení sa priradí číselné ohodnotenie (nízka číslo 1, stredná číslo 2, podstatná číslo 4) a týmto súčtom sa zistí intenzita zásahu do práva odporcu na slobodu prejavu, ako aj miera uspokojenosti práva na ochranu osobnosti navrhovateľa.
3. To právo, ktoré dosiahne vyššiu číselnú ochranu intenzity zásahu, prevažuje nad tým, ktorého číselné vyhodnotenie je nižšie a musí byť preferované.
4. Vyjadrenie logického záveru, zhodnotenie testovacích hľadísk a okolností prípadu (zohľadniť treba i praktickú skúsenosť sudcu a jeho cit pre rovnováhu) vytvára právny názor odôvodňujúci (konkrétne) rozhodnutie vo veci.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.