ZBYTOČNÉ PRIEŤAHY
V ROZHODOVACEJ ČINNOSTI VŠEOBECNÝCH SÚDOV
Autor:
JUDr. Peter Šamko starší
I.
Na Ústavnom súde Slovenskej republiky som, ako odborný poradca predsedníčky ústavného súdu SR, vypracoval projekt „Efektívnosť výkonu rozhodnutí Ústavného súdu SR v konaní o sťažnostiach fyzických osôb a právnických osôb (konkrétna kontrola ústavnosti) v kauzálnej súvislosti s princípom prezumpcie zavineného konania štátu (všeobecných súdov a orgánov činných v trestnom konaní)“. Sledovacím obdobím boli roky 2009 – 2013 a obdobie rokov 2014 – 2017.
Cieľom projektu je najmä:
- efektívnejšie realizovať výkon rozhodnutí ústavného súdu,
- koordinovaným postupom so zainteresovanými subjektmi zabezpečiť precíznejšiu riadiacu a kontrolnú činnosť na všeobecných súdoch v konkrétnych prípadoch,
- zabrániť opätovnému vzniku zbytočných prieťahov v súdnych agendách a v konaní orgánov činných v trestnom konaní.
II.
Zovšeobecnenie právnych názorov senátov ústavného súdu čl. 48 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky /právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov/
1. Prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je základné ľudské právo a procesný princíp, ktorý má garantovať právo na spravodlivý proces.
2. Účelom, cieľom a podstatou predmetného práva je odstránenie právnej neistoty.
3. Toto právo môže byť porušené nečinnosťou všeobecného súdu alebo jeho nesprávnou činnosťou.
4. Štát nesie zodpovednosť nielen na zlé organizovanie súdneho systému, ale aj za zlú organizáciu práce sudcu.
5. Právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je formulované ako bezpodmienečné, resp. bezvýnimočné.
6. Rýchlosť konania sa v každom prípade posudzuje individuálne podľa troch základných kritérií: zložitosť prerokovania veci z hľadiska právneho a skutkového, súčinnosť navrhovateľa a postup súdu. Za súčasť prvého kritéria sa považuje aj povaha prejednávanej veci.
7. Otázky množstva vecí, personálne a organizačné problémy nie sú podstatné pre posúdenie toho, či došlo k neodôvodneným prieťahom v konaní a ich zodpovedanie a objasnenie môže pomôcť iba pri hľadaní príčin prieťahov v rámci súdu.
8. Primeranosť dĺžky súdneho konania nemožno vyjadriť numericky. Potrebné je skúmať a preverovať v každom prípade jednotlivosti v aspekte konkrétnych okolností prerokovávanej veci.
9. Dĺžka súdneho konania by mala v „rozumnej“ miere zodpovedať intenzite faktorov, ktoré môžu konanie predlžovať.
10. Skutkovou a právnou zložitosťou veci nemožno odôvodniť mnohomesačnú nečinnosť súdu, ak po nej nasledujú jednoduché úkony nevyžadujúce zvláštnu prípravu.
11. K nečinnosti okresného súdu treba pripočítať aj obdobia, v ktorých okresný súd ponechal vec u znalcov bez účinného úkonu na urýchlenie znaleckého dokazovania.
12. Ak všeobecný súd zapríčiní svojím nesprávnym konaním, že procesné právo (právo nahliadnuť do spisu), sa stane pre účastníka konania nedostupné, a v dôsledku toho účastník konania požiada o odročenie pojednávania, ide v konečnom dôsledku o zbytočný prieťah v konaní, za ktorý musí znášať zodpovednosť súd.
13. Počet účastníkov konania nie je dôkazom zložitosti veci. Problémy v zabezpečovaní účastníkov konania na pojednávanie tiež nemožno kvalifikovať ako dôvod na hodnotenie veci ako zložitej.
14. Za zložitú nemožno vec označiť ani vtedy, keď všeobecný súd sa má vyporiadať s príčinnou súvislosťou medzi radom právnych noriem, resp. viaceré právne normy sa nenachádzajú v jednom právnom predpise.
15. Námietka počtu nevybavených vecí, bez predloženia dôkazov, nemá povahu okolnosti vylučujúcej zodpovednosť za porušenie práva občana na súdne konanie bez zbytočných prieťahov.
III.
V judikatúre ESPĽP sa rozlišujú tieto rýchlosti konania:
a) „primeraná“ – všeobecne o každej veci,
b) „osobitná“ – pracovnoprávne spory, spory týkajúce sa činnosti, ktorá je zdrojom obživy sťažovateľa, ďalej spory týkajúce sa dôchodkov, spory o náhradu škody záujmu na zdraví, spory týkajúce sa osobného statusu,
c) „výnimočná“ – veci detí odňatých z výchovy rodičov, styk rodičov s deťmi a pozbavenie rodičovských práv, náhrada škody hemofilikom infikovaným vírusom AIDS po transfúzii krvi,
d) „osobitne rýchla“ – obvinený vo väzbe, mladistvý.
IV.
Zhrnutie:
1. Z hodnotenia postupu konkrétneho okresného súdu vo vzťahu k právu garantovaného čl. 48 ods. 2 ústavy, ústavný súd konštatoval, že preskúmavané konania neboli právne zložité, keďže existuje dostatočné množstvo stabilizovanej judikatúry, ktorá obsahuje jednoznačnú metodiku postupu a prerokovania jednotlivých sporov.
2. Aj keď v niektorých prípadoch ústavný súd pripustil určitú mieru faktickej zložitosti namietaného konania, táto skutočnosť nemôže zbaviť okresné súdy zodpovednosti za extrémne dlhé konania.
3. Príkladmo uvádzané zbytočné prieťahy okresného súdu (z pohľadu sudcu):
- nesprávna organizácia práce,
- nedokonalé poznanie obsahu samotnej podstaty veci,
- odborná nepripravenosť na pojednávanie,
- neodborné vedenie jednotlivých pojednávaní,
- nariaďovanie dokazovania bez náležitého zistenia procesne významných skutočností pre toto dokazovanie.
4. Závažným negatívnym javom je zistenie, že okresný súd pokračoval v zbytočných prieťahoch aj po náleze ústavného súdu.
5. Subjektívne nedostatky okresných súdov v preskúmavaných prípadoch ústavným súdom možno rozdeliť na:
a) Nespôsobilosť (neodbornosť) konkrétneho sudcu riešiť jednotlivé abstraktné úlohy. Limity týchto sudcov sa prejavujú v projektívnej činnosti (modelovanie súdneho pojednávania, prognóza podmienok) a v poznávacej činnosti (okolnosti, ktoré sú predmetom dokazovania (skutkový stav) a rozhodnutie vo veci.
b) Nedostatočná (formálna) dohľadová činnosť predsedov súdov nad plynulosťou súdneho konania. Krátkodobá i dlhodobá nečinnosť alebo nesprávny činnosť konkrétneho okresného súdu, vyúsťujúca do extrémnej dĺžky zbytočných prieťahov, poukazuje na absenciu pravidelného dohľadu nad rozhodovacou činnosťou sudcov z hľadiska plynulosti súdneho konania a vykonávania previerok reštančných vecí.
c) Extrémna dĺžka zbytočných prieťahov zo strany okresných súdov evokuje aj nekoncepčnosť riešenia tohto problému zo strany ministerstva spravodlivosti. Ministerstvo spravodlivosti vykonáva riadenie a správu súdov ako ústredný orgán štátnej správy pre súdy. Hodnotí súdy z pohľadu plynulosti súdneho konania na základe výkazov a justičnej štatistiky a sleduje plnenie povinností riadiacich povinností okresných a krajských súdov (špecializovaného trestného súdu).
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.