Autor článku:
Bc. Peter Jakubík LL.M
Poverený príslušník Policajného zboru verzus poverený policajt Policajného zboru
Týmto krátkym príspevkom by som rád vyvolal reakciu alebo stanovisko právne zdatnejších a v oblasti dlhšie pôsobiacich ľudí o policajtoch, ktorí vykonávajú skrátené vyšetrovanie do nášho systému realizácie prípravného konania zavedené zákonom č. 422/2002 Z. z. rušiacim policajné preverovanie, ako vykonávanie úkonov pre vyšetrovateľa, ktorý sa po ich vykonaní rozhodol, či skutok príjme a bude ďalej vo veci konať alebo ho vráti späť na ďalšie preverovanie a ktoré po rekodifikácii poznáme ako jednu z foriem prípravného konania - trestné konanie podľa § 200 ods. 2 zákona č. 301/2005 Z. z. Trestný poriadok (ďalej len „Trestný poriadok“) .
O štádiu prípravného konania policajta v zmysle § 10 ods. 8 Trestného poriadku, (ďalej len „policajt“) sa popísalo už dosť.
Ja by som však rád túto prípravu rozvil z iného pohľadu, nakoľko v praxi (najmä pri hovorcoch jednotlivých krajských riaditeľstiev PZ) sa vo vzťahu k rozsahu svojej pôsobnosti zamieňajú pojmy „policajt“ podľa § 10 ods. 8 písm. c) Trestného poriadku s pojmom „policajt“ podľa § 10 ods.10 Trestného poriadku.
Z týchto zmätočných výrokov je možné usúdiť, že drvivá väčšina nielen laikov ale i kompetentných ľudí nevidí alebo nepovažuje za nutné vidieť rozdiel v ich pomenovaní a tobôž nie v ich povinnostiach, resp. oprávneniach, ktoré im ukladá, resp. poskytuje, Trestný poriadok.
Trestný poriadok vo výklade pojmov uvedených v § 10 ods. 8, 9, 10 veľmi presne vymedzuje pojem policajt a z tohto vymedzenia možno vyvodiť i rozsah, v ktorej časti štádia či už predprípravného alebo prípravného konania policajt vykonáva svoje prerogatíva na riadne objasnenie veci pri dokumentovaní skutku.
Zákonodarca v § 10 ods. 8 písm. c) Trestného poriadku. Hovorí, cit.: „ policajtom sa na účely tohto zákona rozumie poverený príslušník Policajného zboru“.
Vychádzajúc z predmetnej vety možno len veľmi laicky uviesť, že v rozsahu svojej vecnej príslušnosti vymedzenej na inom mieste v Trestnom poriadku poverený príslušník Policajného zboru môže vykonávať všetky rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania od podania trestného oznámenia alebo vykonania neodkladného, neopakovateľného či zaisťovacieho úkonu, cez začatie vo veci podľa § 199 Trestného poriadku až po vznesenie obvinenia podľa § 206 Trestného poriadku a úkony nasledujúce po vznesení obvinenia, a to až do ukončenia celého prípravného konania, či už s návrhom /napr. návrh na podanie obžaloby/ alebo iného rozhodnutia vydaného samotným policajtom ešte pred vznesením obvinenia.
Podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku, cit.: „ policajtom sa na účely tohto zákona rozumie aj príslušník Policajného zboru, ktorý nie je vyšetrovateľom Policajného zboru alebo povereným príslušníkom Policajného zboru uvedeným v odseku 8 písm. a) a c) v rozsahu určenom všeobecne záväzným právnym predpisom, ktorý vydá Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na vykonávanie rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo v skrátenom vyšetrovaní“.
Z vyššie uvedeného možno prezumovať, že policajt vyšpecifikovaný v § 10 ods. 10( tzv. poverený policajt) môže v rozsahu svojej vecnej príslušnosti vykonávať len taxatívne vymedzené rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania, a teda jeho oprávnenia a povinnosti sú v pomere špeciality k oprávneniam a povinnostiam povereného príslušníka Policajného zboru.
Nakoľko v danom prípade ide o právnu normu odvolávajúcu sa na iný právny predpis a na jeho rozsah, ktorý neobmedzuje a presne nekonkretizuje, bolo nutné rozsah vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo v skrátenom vyšetrovaní takouto osobu presne vymedziť, a to Vyhláškou Ministra vnútra Slovenskej republiky č. 648/2008 z 15. decembra 2008 o rozsahu vykonávania rozhodnutí, opatrení a úkonov trestného konania vo vyšetrovaní alebo v skrátenom vyšetrovaní (ďalej len „Vyhláška MV SR č. 648/2008“).
Táto vyhláška vydaná Ministerstvom vnútra Slovenskej republiky podľa § 10 ods.10 Trestného poriadku vymedzuje rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania, ktoré je oprávnený vykonať príslušník Policajného zboru, ktorý nie je vyšetrovateľom alebo povereným príslušníkom Policajného zboru.
Všeobecne môžeme uviesť, že Vyhláška MV SR č. 648/2008 okrem taxatívne vymedzených úkonov, ktoré z praktických dôvodov nebudem menovať (viď: http://www.zbierka.sk/sk/predpisy/vyhlaska-648-2008-z-z.p-32769.html?aspi_hash=NjQ4LzIwMDggWi56Lg /), špecifikuje i skutočnosť, ktorá delí prípravné konanie na konanie vo veci a konanie po vznesení obvinenia voči konkrétnej osobe, čo do subjektu, ktorý ho vykonáva. Vyhláška konštatuje, že poverený policajt môže vykonávať v nej taxatívne vymedzené rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania. Ak by však boli splnené zákonné predpoklady na vznesenia obvinenia, je poverený policajt povinný takúto vec odovzdať poverenému príslušníkovi Policajného zboru, samozrejme za predpokladu, že sa jedná o jeho vecnú príslušnosť, keďže funkčná príslušnosť už poverenému policajtovi vo veci konať neumožňuje. A to i napriek tomu, že by sa jednalo o vo Vyhláške MV SR č. 648/2008 taxatívne vymedzené rozhodnutia, opatrenia a úkony, keďže v tomto prípade je potrebné splniť obe podmienky kumulatívne.
Z vyššie uvedeného veľmi laického popisu možno vyvodiť, že pojem „policajt“ podľa § 10 ods. 8 písm. c) Trestného poriadku (tzv. poverený príslušník Policajného zboru), a pojem „policajt“ podľa § 10 ods. 10 Trestného poriadku(tzv. „poverený policajt“) nemožno v žiadnom prípade zamieňať, keďže sa jedná o dva nielen pomenovaním ale hlavne obsahovo diametrálne odlišné pojmy, ktoré sa síce v niektorých štádiách trestného konania prelínajú, ale v iných sú absolútne rozdielne, a to i v tom prípade, ak by nadriadený v rámci svojej právomoci aj povereného policajta vyzbrojil kompetenciami povereného príslušníka Policajné zboru, čo by sa ale mohlo udiať len na základe nedelegovania tohto zmocnenia zo strany Vyhlášky MV SR č. 648/2008, keďže nadriadený by nemohol dať povolenie alebo udeliť možnosť niečo vykonať, na čo on sám splnomocnený nie je.
Vzhľadom na túto skutočnosť by bolo z môjho pohľadu vhodné zjednotiť názvoslovie, vyšpecifikovať a riadne vysvetliť obsah povinností toho ktorého policajta, keďže v štádiu trestného konania, ak poverený policajt i keď v rozsahu kompetencií povereného príslušníka Policajné zboru, ktoré by mu udelila osoba, ktorá však sama také oprávnenia udeliť nemohla nakoľko taký rozsah kompetencií neumožňuje udeliť Vyhláška MVSR 648/2008 vykonáva rozhodnutia, opatrenia a úkony trestného konania možno uvažovať či sa nejedná o naštrbenosť zákonnosti už v samotnom prípravnom konaní čo do subjektu ich vykonania.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.