Skutočne potrebujeme nový trestný čin nevyplatenia faktúry?
Tento príspevok v reaguje na poslanecký návrh zákona, ktorý bol predložený do NR SR a ktorý má s účinnosťou od 01.12.2016 meniť Trestný zákon vytvorením novej skutkovej podstaty trestného činu.
Táto nová skutková podstata trestného činu má mať názov „Nevyplatenie faktúry“ a jej znenie má byť nasledovné:
„§ 214a
Nevyplatenie faktúry
(1) Kto ako štatutárny orgán právnickej osoby alebo podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou, alebo ich zástupca alebo prokurista nevyplatí cenu práce z vystavenej faktúry fyzickej osobe, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, na ktorú má fyzická osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, nárok, do 30 dní po jej splatnosti, hoci v tejto lehote mal peňažné prostriedky na jej vyplatenie, ktoré nevyhnutne nepotreboval na zabezpečenie činnosti podnikateľa, ktorý je fyzickou osobou, alebo činnosti právnickej osoby, alebo vykoná opatrenia smerujúce k zmareniu vyplatenia týchto peňažných prostriedkov, potrestá sa odňatím slobody až na tri roky.
(2) Odňatím slobody na jeden rok až päť rokov sa
páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1
a) a spôsobí ním väčšiu škodu,
b) z osobitného motívu, alebo
c) voči viac ako desiatim fyzickým osobám, ktoré podnikajú na základe
živnostenského oprávnenia.
(3) Odňatím slobody na tri roky až osem rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 a spôsobí ním značnú škodu.
(4) Odňatím slobody na sedem rokov až dvanásť rokov sa páchateľ potrestá, ak spácha čin uvedený v odseku 1 a spôsobí ním škodu veľkého rozsahu.“.
K znakom skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia faktúry
Už zo znenia základnej skutkovej podstaty navrhovaného trestného činu je zrejmé, že poslanci sa inšpirovali znením trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 ods. 1 Tr. zák. a to bez toho, aby riadne odôvodnili (podstatná časť dôvodovej správy je uvedená nižšie v texte) nutnosť zavedenia tohto trestného činu do Trestného zákona a vysvetlili prečo nepostačuje trestnoprávna ochrana podľa skutkových podstát trestných činov, ktoré sú už obsiahnuté v Trestnom zákone.
Pokiaľ sa v dôvodovej správe uvádza, že „v súčasnosti veľké firmy bežne súťažia v elektronických aukciách s veľmi nízkymi cenami, pričom už v tomto štádiu súťaženia vopred počítajú s tým, že za nevyplatenie faktúr voči malým subdodávateľom nebudú nijako trestne postihnutí“, tak ide o konania, ktoré sú podraditeľné pod skutkovú podstatu trestného činu podvodu podľa § 221 Tr. zák. Dôvodová správa tu v podstate popisuje obdobu podvodných konaní v záväzkovoprávnych vzťahoch. V tomto smere je nutné pripomenúť, že spáchané trestné činy podvodu nezriedka súvisia aj napríklad so zmluvami o dielo pri ktorých si objednávateľ dá zhotoviť dielo alebo jeho časť a to s vedomím, že nedisponuje takým objemom finančných prostriedkov, aby mohol cenu diela riadne uhradiť, respektíve, že síce disponuje požadovaným objemom finančných prostriedkov, avšak koná už s vopred uváženým cieľom (úmyslom) neuhradiť svoje splatné záväzky, ktoré mu vyplývajú zo zmluvy o dielo (po vykonaní diela si napríklad aj vymýšľa rôzne zámienky na neuhradenie ceny diela, napríklad vady diela a podobne). Objednávateľ tu uvádza zhotoviteľa do omylu v otázke úhrady ceny za vyhotovené dielo alebo jeho časť s tým, že v dôsledku tohto konania objednávateľa dochádza k škode na majetku zhotoviteľa a tým aj k naplneniu znakov skutkovej podstaty trestného činu podvodu. Opätovne treba pripomenúť, že v trestnoprávnej praxi sa bežne vyskytujú podvodné konania, ktoré súvisia so záväzkovoprávnymi vzťahmi, pričom ani nemusí ísť o zmluvy, ktoré sú vyslovene označené ako zmluvy o dielo (nemusí ísť ani o písomné zmluvy), ale môže ísť napríklad aj o dohody o vykonaní pracovnej činnosti, zmluvy o sprostredkovaní, kúpne zmluvy, obstarávacie zmluvy, či mandátne zmluvy.
Vzhľadom k uvedenému nie je zrejmé prečo by sa mal vytvárať pomerne pochybný nový trestný čin nevyplatenia faktúry, keď jeho podstatou by malo byť hlavne podvodné konanie zo strany objednávateľa, čo je trestnoprávne postihnuteľné ako trestný čin podvodu podľa § 221 Tr. zák.
Okrem uvedeného možného trestnoprávneho postihu ako trestného činu podvodu, ktorý je využiteľný na protiprávne konania, ktoré sú páchané v čase vzniku záväzkovoprávneho vzťahu, existuje celý rad trestných činov na ochranu veriteľov (v danom prípade živnostníkov), ktoré postihujú protiprávne konania dlžníkov (v danom prípade právnické osoby – objednávateľov), ktoré sú páchané už v čase existencie záväzkovoprávneho vzťahu.
Pokiaľ napríklad objednávateľ až v čase existencie záväzkovoprávneho vzťahu dospeje k záveru, že neuhradí cenu vyhotovovaného diela a zároveň urobí také dispozície so svojím majetkom (napríklad ho odstráni, skutočne, či fiktívne prevedie na inú osobu a podobne), že veriteľ (zhotoviteľ) sa nebude môcť reálne uspokojiť z majetku objednávateľa, nakoľko ten spôsobí stav svojej insolventnosti, išlo by o trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák.
V prípade, ak by objednávateľ v priebehu záväzkového vzťahu dospel k záveru, že zhotoviteľovi diela (svojmu veriteľovi) neuhradí cenu diela a že všetky svoje finančné prostriedky použije úmyselne na úhradu svojej skutočnej pohľadávky voči inej osobe, mohlo by ísť o trestný čin zvýhodňovania veriteľa podľa § 240 Tr. zák. (ak by všetky svoje finančné prostriedky fiktívne, či skutočne použil na úhradu fiktívnej pohľadávky, išlo by o trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák.).
Pokiaľ by dokonca objednávateľ v úmysle, aby si veriteľ (zhotoviteľ) nemohol uspokojiť svoju splatnú pohľadávku za vyhotovenie diela, vykonával také dispozície so svojím majetkom (napríklad vloženie peňazí do stratového obchodu, použitie majetku pre vlastnú potrebu a podobne), že by úmyselne spôsobil sám sebe úpadok, mohlo by ísť o spáchanie trestného činu zavineného úpadku podľa § 228 Tr. zák. Ak by už v čase vykonávania týchto majetkových dispozícií bol objednávateľ v úpadku, mohlo by ísť o trestný čin poškodzovania veriteľa podľa § 239 Tr. zák.
Len pre úplnosť možno spomenúť, že objednávateľ by sa rôznymi protiprávnymi konaniami zameranými proti možnosti zhotoviteľa uspokojiť svoju splatnú pohľadávku vykonanými v prípadnom exekučnom, či konkurznom konaní mohol dopustiť aj trestného činu marenia konkurzného alebo vyrovnacieho konania podľa § 242, § 243 Tr. zák., respektíve trestného činu marenia exekučného konania podľa § 243a Tr. zák.
V prípade, ak by objednávateľ napríklad aj falšoval svoje účtovníctvo, aby zakryl svoje protiprávne majetkové dispozície, mohol by sa dopustiť aj trestného činu skresľovania údajov hospodárskej a obchodnej evidencie podľa § 259 Tr. zák. Pokiaľ by páchateľ napríklad ako štatutárny orgán objednávateľa previedol majetok objednávateľa na inú právnickú osobu, v ktorej by bol napríklad taktiež štatutárny orgán s tým, že by išlo o právnické osoby s rovnakým alebo podobným predmetom činnosti, mohol by sa dopustiť aj trestného činu zneužívania informácií v obchodnej styku podľa § 265 ods. 2 Tr. zák.
Z uvedeného výpočtu trestných činov (ktorý nie je konečný) je zjavné, že konanie, ktoré by mal postihovať nový trestný čin nevyplatenia faktúry je už sankcionovateľné aj za súčasnej trestnoprávnej úpravy a na rôzne variácie protiprávnych konaní je možné použiť celú paletu (a to najmä úpadkových) trestných činov ako aj všeobecný trestný čin podvodu. Ak teda dôvodová správa k návrhu zákona uvádza, že „prostredníctvom zavedenia tohto nového trestného činu sa vytvorí prvýkrát skutočná trestno-právna ochrana pre živnostníkov voči veľkým firmám, ktoré im často nevyplácali faktúry za ich vykonanú prácu, keďže z titulu malých podnikateľov majú veľmi obmedzené možnosti pri vymáhaní svojich faktúr súdnou cestou, s čím niektoré podvodné firmy vopred počítajú“ tak to celkom určite nie je pravdivé konštatovanie.
Zavedenie nového trestného činu nevyplatenia faktúry preto nie je vôbec potrebné. V prípade schválenia tohto návrhu zákona pôjde o vyslovene nadbytočnú skutkovú podstatu trestného činu, ktorá bude len zbytočne zneprehladňovať možný trestnoprávny postih objednávateľov (napríklad tým, ktorý zo zbiehajúcich sa trestných činov je v pomere špeciality, či je možný jednočinný súbeh napríklad trestného činu podvodu a trestného činu nevyplatenia faktúry, ak nie tak ktorý z nich má prednosť a podobne).
Pokiaľ bola motívom zavedenia trestného činu nevyplatenia faktúry snaha o zjednodušenie dokazovania oproti dokazovaniu, ktoré musí byť vykonané pri trestných činoch podvodu, poškodzovania veriteľa, či zvýhodňovania veriteľa, tak opak je pravdou.
Návrh zavedenia novej skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia faktúry, ako verná kópia trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného, preberá z tohto trestného činu aj pomerne neurčité a ťažko dokazovateľné znaky (ktoré často možno dokazovať len za pomoci náročného a dlho trvajúceho znaleckého dokazovania).
V konkrétnostiach možno poukázať na to, že trestný čin nevyplatenia faktúry, bude podobne ako trestný čin nevyplatenia mzdy a odstupného, tzv. podmieneným trestným činom, t. j. trestnosť za neuhradenie splatnej faktúry bude nasledovať iba za splnenia dvoch podmienok a to,
- ak páchateľ mal finančné prostriedky v 30 dňovej lehote nasledujúcej po splatnosti faktúry (ide o splnenie prvej podmienky – ak totiž páchateľ nemal finančné prostriedky v uvedenej lehote nemôže ísť o trestný čin nevyplatenia faktúry). Nie je celkom jasné, prečo návrh nového trestného činu neviaže solventnosť páchateľa na splatnosť faktúry, ale až na obdobie po nej. Nie je celkom zrejmé ani to, ako by sa malo postupovať v prípadoch, ak by mal páchateľ finančné prostriedky pred splatnosťou faktúry, ale už po jej splatnosti by ich nemal (napríklad by ich úmyselne dočasne odstránil prevedením na účet spriaznenej osobe a následne by mu boli poukázané späť po uplynutí lehoty stanovenej novým navrhovaným trestným činom). Zrejme by tu nemohlo ísť ani o pokus tohto trestného činu, nakoľko pred splatnosťou faktúry by sa nedalo hodnoverne zistiť, či by tieto finančné prostriedky nevyhnutne nepotreboval po splatnosti faktúry na zabezpečenie svojej činnosti (ak by však páchateľ pred splatnosťou faktúry úmyselne odstránil finančné prostriedky a zostal by bez majetku, mohlo by ísť o pokus trestného činu poškodzovania veriteľa – súčasná právna úprava by tu teda poskytovala väčšiu garanciu ochrany majetkových práv veriteľa ako nová právna úprava). Rovnako tak nie je jasné, či pre trestnosť činu sa bude vyžadovať, ak páchateľ bude mať finančné prostriedky až minimálne vo výške neuhradenej faktúry alebo bude pre trestnosť činu postačovať aj len čiastočné neuhradenie faktúry, t. j. aj len existencia finančných prostriedkov v nižšej výške než je celá výška neuhradenej faktúry.
- ak páchateľ finančné prostriedky nevyhnutne nepotreboval na zabezpečenie svojej činnosti (ide o splnenie druhej podmienky, ktorej skúmanie bude prichádzať do úvahy iba v prípade, ak bude splnená prvá podmienka a o trestný čin nevyplatenia faktúry nepôjde, ak páchateľ síce mal finančné prostriedky v stanovenej lehote a úmyselne neuhradil splatnú faktúru, pokiaľ tieto finančné prostriedky nevyhnutne potreboval na zabezpečenie svojej činnosti). Nie je jasné, rovnako ako je to pri trestnom čine nevyplatenia mzdy a odstupného, čo znamená pojem „nevyhnutne nepotreboval“, t. j. kedy ide o situáciu, pri ktorej má dať páchateľ (objednávateľ) prednosť úhrade pohľadávky zhotoviteľovi pred úhradou iných pohľadávok.
V tomto smere je nutné uviesť, že pokiaľ ide o problematiku týkajúcu sa toho, kedy objednávateľ „nevyhnutne nepotrebuje peňažné prostriedky na zabezpečenie činnosti“ tak je spravidla náročné posúdiť, či objednávateľ skutočne „nevyhnutne potreboval“ peňažné prostriedky na zabezpečenie svojej činnosti, respektíve, či išlo o takú situáciu, pri ktorej mal uprednostniť všetky nároky zhotoviteľov (dodávateľov), pretože peňažné prostriedky „nevyhnutne nepotreboval“ na zabezpečenie svojej činnosti. Takmer vždy sa totiž táto otázka posudzuje s niekoľko ročným odstupom, pričom hranica medzi „nevyhnutne potreboval“ a „nevyhnutne nepotreboval“ je veľmi úzka a často závisí len na tom, či objednávateľ správne alebo nesprávne subjektívne (podľa svojho úsudku a často aj za určitého podnikateľského rizika) vyhodnotil otázku zabezpečenia svojej podnikateľskej činnosti.
Tak napríklad, ak má objednávateľ finančné prostriedky v lehote stanovenej trestným činom nevyplatenia faktúry a tieto v úplnosti použije na úhradu miezd svojich zamestnancov a faktúry dodávateľov zostanú neuhradené aj po uplynutí 30 dňovej lehoty po splatnosti faktúry tak pôjde o trestný čin nevyplatenia faktúry? Alebo nepôjde lebo objednávateľ pre svoju činnosť potrebuje aj svojich zamestnancov a teda finančné prostriedky „nevyhnutne potreboval“ na zabezpečenie svojej činnosti? A ak by tieto finančné prostriedky použil v úplnosti na úhradu splatných faktúr a nie na úhradu miezd, spáchal by trestný čin nevyplatenia mzdy a odstupného? Alebo nespáchal lebo na svoju činnosť potrebuje aj dodávateľov (zhotoviteľov) a teda finančné prostriedky „nevyhnutne potreboval“ na zabezpečenie svojej činnosti? Alebo mal všetky svoje pohľadávky uspokojiť pomerne a rovnomerne, t. j. zamestnancov a dodávateľov uspokojiť len čiastočne lebo inak by sa mohol dostať do podozrenia zo spáchania trestného činu zvýhodňovania veriteľa? A čo ak má objednávateľ aj pohľadávky na daniach, nehrozí mu trestný postih za spáchanie trestného činu nezaplatenia dane a poistného podľa § 278 Tr. zák. ak neuhradí splatnú daň, ale všetky finančné prostriedky použije na úhradu faktúr a miezd? A do úvahy prichádzajú aj faktúry napríklad za elektrinu, leasing, úverové splátky a podobne. Je nevyhnutné na zabezpečenie jeho činnosti uhradiť aj tieto pohľadávky? Čo má hradiť podnikateľ skôr ak nemá finančné prostriedky v objeme na úhradu všetkých svojich záväzkov? Kedy teda peňažné prostriedky nevyhnutne potrebuje a kedy ich nevyhnutne nepotrebuje na zabezpečenie svojej činnosti? Na základe čoho si zákonodarca myslí, že práve orgány činné v trestnom konaní sú kompetentné posudzovať tieto otázky? Ak by sme to zjednodušili, tak nech sa podnikateľ pri hradení svojich záväzkov rozhodne akokoľvek, celkom určite sa vždy vystaví riziku trestného postihu za spáchanie niektorého zo spomenutých trestných činov, nakoľko niektorí z veriteľov zostane celkom alebo z časti neuspokojení.
Pokiaľ by sa namietalo, že nová skutková podstata trestného činu nevyplatenia faktúry sa má týkať iba „veľkých“ obchodných spoločností, ktoré majú alebo by mali mať vždy finančné prostriedky (napríklad Váhostav a podobne) tak nič také zo znenia návrhu tohto trestného činu nevyplýva. Skutková podstata trestného činu nevyplatenia faktúry sa má totiž týkať akejkoľvek právnickej osoby a akejkoľvek fyzickej osoby, ktorá je podnikateľom, ktoré vo svojej činnosti „používajú, či využívajú“ živnostníkov.
Nový trestný čin nevyplatenia faktúry a trestná zodpovednosť právnických osôb
Z návrhu znenia základnej skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia faktúry je zrejmé, že sa má z veľkej časti týkať hlavne protiprávneho konania právnických osôb. Vzhľadom k uvedenému je preto pomerne prekvapivé, že predkladaný návrh zákona nemá ambíciu zmeniť aj zákon č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb a trestne postihovať aj samotné právnické osoby. Inak zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb nepostihuje právnické osoby ani napríklad za spáchanie trestných činov sprenevery, podvodu, poškodzovania veriteľa, zvýhodňovania veriteľa, zavineného úpadku a podobne.
Trestné právo opätovne v pozícii odpadkového koša
Nie som zástancom vytvárania nových skutkových podstát trestných činov a to bez náležitého (riadneho) odôvodnenia prečo je zavedenie novej skutkovej podstaty nevyhnutné, prečo nepostačujú už existujúce skutkové podstaty trestných činov, či vôbec je trestnoprávny postih určitých konaní nevyhnutný a či prípadne nestačí len postih podľa mimotrestnej právnej úpravy. Odpoveď na tieto otázky je pritom nevyhnutná, nakoľko zákonodarca je pri tvorbe nových skutkových podstát trestných činov viazaný zásadou in dubio pro libertate, podľa ktorej musí zákonodarca vždy náležite zdôvodniť potrebu kriminalizácie určitého konania, pričom ak pretrvávajú pochybnosti o potrebe kriminalizácie je nutné od nej upustiť a dať prednosť netrestným opatreniam. Zákonodarca by teda mal trestné právo použiť len za situácie, ak dospeje k celkom jednoznačnému poznaniu, že mimotrestné prostriedky zlyhali (na uvedené nadväzuje aj zásada subsidiarity trestnoprávnej represie a princíp ultima ratio, ktoré sa vyvodzujú z princípu právneho štátu a z ktorých vyplýva, že trestné právo by malo byť vždy až ten najkrajnejší prostriedok určený len pre typovo najzávažnejšie konania).
Som názoru, že predkladatelia návrhu zákona nedali na vyššie položené otázky adekvátnu odpoveď a dali sa uniesť riešením problému, ktoré naivne spolieha na všemocnosť trestného práva, pričom predkladaný návrh zákona vzbudzuje pochybnosti z hľadiska princípu in dubio pro libertate, či ultima rátio.
Trestné právo je už niekoľko rokov falošne považované (slovami sudcu Ústavného súdu ČR Jana Musila) za všeliek na všetky neduhy ľudstva a preto sa jeho intervencia stále a stále rozširuje na ďalšie oblasti a to často neadekvátne, čím dochádza k „prepínaní“ trestnej represie. Skutočne možno badať tendenciu spraviť z trestného práva odpadkový kôš do ktorého možno hodiť všetko, čo sa nevie „upratať“ cestou civilného, či správneho práva a spoliehať na to, že ak „dám všetko do trestu“ tak sa všetky problémy vyriešia. Ide o romantickú predstavu časti verejnosti, že vytvorením nového trestného činu „je to vybavené“ a že skončia určité protiprávne konania, ktoré má nový trestný čin postihovať (žiadne „neduhy ľudstva“ nezmiznú len preto, že z nich spravím skutkovú podstatu nového trestného činu).
Podľa môjho názoru nie je možné vytvárať nové skutkové podstaty trestných činov len preto, že štát preukázal dlhodobú neschopnosť (či nechuť) riešiť niektoré problémy cestou civilného, či správneho práva (napríklad prieťahy v civilnom konaní, ktoré často znemožňujú, aby sa veritelia mohli rýchlo a účinne domôcť svojich oprávnených nárokov).
Namiesto záveru možno v zhode so sudcom Ústavného súdu ČR Janom Musilom uzatvoriť, že tak ako sudca nesmie uložiť trest bez toho, aby bola preukázaná vina páchateľa, nesmie ani zákonodarca hroziť trestom, bez toho, aby preukázal jeho potrebnosť.
Nasleduje podstatný výňatok z dôvodovej správy
Dôvodová správa
Hlavným účelom predloženého návrhu zákona je zaviesť do zákona č. 300/2005 Z. z. Trestný zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len „Trestný zákon“) novú skutkovú podstatu trestného činu nevyplatenia faktúry. Prostredníctvom zavedenia tohto nového trestného činu sa vytvorí prvýkrát skutočná trestno-právna ochrana pre živnostníkov voči veľkým firmám, ktoré im často nevyplácali faktúry za ich vykonanú prácu, keďže z titulu malých podnikateľov majú veľmi obmedzené možnosti pri vymáhaní svojich faktúr súdnou cestou, s čím niektoré podvodné firmy vopred počítajú.
Návrhom zákona chceme chrániť tých najzraniteľnejších v podnikateľskom sektore a to živnostníkov, ktorí v súčasnosti najviac doplácajú na rôzne nekalé obchodné praktiky, ktorých výsledkom je ich finančná likvidácia. V súčasnosti veľké firmy bežne súťažia v elektronických aukciách s veľmi nízkymi cenami, pričom už v tomto štádiu súťaženia vopred počítajú s tým, že za nevyplatenie faktúr voči malým subdodávateľom nebudú nijako trestne postihnutí.
V súčasnosti v Trestnom zákone majú právnu ochranu len zamestnanci pri trestnom čine nevyplatenia mzdy a odstupného. Malí živnostníci, ktorí neraz vykonávajú svoju prácu aj v rámci „nútených živností“, však žiadnu trestnoprávnu ochranu za nevyplatenie faktúry, aspoň v rozsahu ceny práce nemajú. Novelou § 340a a § 340b zákona č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník v znení neskorších predpisov (ďalej len „Obchodný zákonník“) sa síce stanovili lehoty na splatnosť peňažného záväzku, avšak toto nerieši podstatu problému, a to podvodné konanie, ktorého výsledkom je nevyplácanie faktúr za už odvedenú prácu.
Aj z vyššie uvedeného dôvodu navrhujeme zaviesť trestnoprávnu ochranu pre živnostníkov, ak im nebola vyplatená cena práce z vystavenej faktúry do 30 dní po jej splatnosti a páchateľ tohto trestného činu v tejto lehote mal peňažné prostriedky na jej vyplatenie, ktoré nevyhnutne nepotreboval na zabezpečenie činnosti podnikateľa, ktorý je fyzickou osobou, alebo činnosti právnickej osoby, alebo vykonal opatrenia smerujúce k zmareniu vyplatenia týchto peňažných prostriedkov.
Takouto novou právnou úpravou dosiahneme vyrovnanú trestnoprávnu ochranu pre zamestnancov a živnostníkov pred nevyplácaním finančných prostriedkov za ich vykonanú prácu. Od tohto opatrenia očakávame zlepšenie podnikateľského prostredia a zlepšenie správania veľkých podnikateľov voči najzraniteľnejšej skupine podnikateľov, ktorí majú sťažené podmienky na súdnu ochranu predovšetkým voči veľkým firmám.
Súčasne je potrebné pripomenúť, že živnostníci ručia za svoje záväzky celým svojim majetkom a preto je potrebné im garantovať väčšiu trestno-právnu ochranu, keďže v dôsledku nevyplácania faktúr môže byť postihovaný ich celý aj súkromný majetok.
Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy (hospodárenie obyvateľstva) a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, ale nemá vplyv na životné prostredie, rozpočet verejnej správy a ani na informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K Čl. I
K bodu 1
Navrhovaným ustanovením sa umožňuje pre páchateľa trestného činu nevyplatenia faktúry zbaviť trestnosti trestného činu v prípade, ak toto nevyplatenie ceny práce z vystavenej faktúry nemalo trvalo nepriaznivé následky na fyzickú osobu, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia a tento páchateľ súčasne musel svoju povinnosť dodatočne splniť najneskôr do 60 dní od dokonania trestného činu. Podobná právna úprava pri zániku trestného činu sa používa aj pri skutkovej podstate trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného podľa § 214 Trestného zákona.
K bodu 2
Vzhľadom na dlhodobo pretrvávajúci problém s nevyplácaním faktúr voči fyzickým osobám, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia, sa do Trestného zákona navrhuje zakotvenie novej skutkovej podstaty trestného činu nevyplatenia faktúry.
Po poslednej novele Obchodného zákonníka č. 513/1991 Z. z. v znení neskorších predpisov sa aj vďaka transpozícii smernice Európskeho parlamentu a Rady 2011/7/EÚ o boji proti oneskoreným platbám v obchodných transakciách (ďalej len „smernica“) doplnili dve nové ustanovenia § 340a a § 340b, ktoré síce stanovujú maximálne lehoty, v akých sa určuje lehota splatnosti peňažného záväzku, avšak takáto úprava nie je dostatočná voči postihovaniu úmyselného podvodného konania, ktorých hlavným cieľom je nevyplatenie faktúry.
V dôsledku nevyplácania faktúr voči zraniteľným subjektom, a to malým živnostníkom, dochádza v poslednej dobe k ich finančnej likvidácii a ukončeniu ich podnikania. Prax je v súčasnosti taká, že veľké firmy napríklad v odvetví stavebníctva si zazmluvnili veľké množstvo malých živnostníkov, ktorí im vykonávajú veľkú časť stavebných prác, za ktoré síce tieto veľké firmy inkasujú finančné prostriedky, avšak následne už svojich malých subdodávateľov nevyplácajú. Títo malí živnostníci nemajú zväčša na zaplatenie svojich povinných odvodov do sociálneho a zdravotného poistenia a často im neostávajú prostriedky ani na zaplatenie súdneho poplatku za podanie žaloby, prostredníctvom ktorej by sa domáhali vymáhania prostriedkov vyplývajúcich im z vystavenej faktúry.
Na rozdiel od zamestnancov, ktorí v prípade nevyplatenia mzdy alebo odstupného podľa § 214 Trestného zákona môžu podať na svojho zamestnávateľa trestného oznámenie, tieto fyzické osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia, takouto trestno-právnou ochranou nedisponujú.
Subjektom, čiže páchateľom trestného činu nevyplatenia faktúry bude štatutárny orgán právnickej osoby alebo podnikateľ, ktorý je fyzickou osobou, alebo ich zástupca alebo prokurista. To znamená, že ide o špeciálny subjekt a bude tak jednoduché určiť zodpovednú osobu, ktorá bude trestne stíhaná v prípade, ak by nedošlo k vyplateniu ceny práce z faktúry.
Štatutárnym orgánom právnickej osoby je osoba, alebo osoby, ktoré sú podľa zakladacej listiny, zmluvy o zriadení právnickej osoby alebo zo zákona oprávnené robiť právne úkony za právnickú osobu, napr. konateľ spoločnosti s ručením obmedzeným, riaditeľ štátneho podniku alebo predstavenstvo akciovej spoločnosti.
Zástupcom alebo prokuristom je v zmysle § 13 ods. 1 a § 14 Obchodného zákonníka fyzická osoba splnomocnená podnikateľom navykonávanie všetkých právnych úkonov, ku ktorým dochádza pri prevádzke podniku. Podnikateľom, ktorý je fyzickou osobou sa myslia všetci podnikatelia v zmysle § 2 ods. 2 Obchodného zákonníka.
Trestné bude len konanie, ktorého dôsledkom bude nevyplatenie časti faktúry pozostávajúcej z nevyplatenia ceny práce. Keďže fakturant nemá v zmysle doteraz platných právnych predpisov povinnosť deliť faktúru na cenu tovaru, cenu práce a pod., trestnoprávnu ochranu bude požívať len tá časť faktúry a suma, ktorá bude zodpovedať cene práce v nej vyslovene uvedená. Takouto právnou úpravou sa dosiahne rovnovážny stav pri ochrane zamestnanca a živnostníka.
Subjektívna stránka je daná zavinením páchateľa a na naplnenie skutkovej podstaty tohto trestného činu je potrebné úmyselné zavinenie s výnimkou kvalifikovanej skutkovej podstaty trestného činu uvedenej v § 214a ods. 2 písm. a), ods. 3 a 4, keď postačuje nedbanlivostné zavinenie s prihliadnutím na § 18 Trestného zákona.
Objektom tohto trestného činu je ochrana živnostníka s cieľom riadneho vyplácania ceny práce z vystavenej faktúry a ochrana podnikateľského prostredia. V súčasnosti sa ochrana pred nevyplácaním mzdy alebo odstupného priznáva len zamestnancom a fyzické osoby, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia, takouto trestno-právnou ochranou nedisponujú, aj keď sa dá hovoriť o rovnakom objekte, a to riadnom vyplácaní odmeny za vykonaná prácu. Takouto právnou úpravou sa poskytuje ochrana zákonným nárokom, ktoré má živnostník a ktoré mu vyplývajú z obchodnoprávneho vzťahu. Pri živnostníkovi je potrebné ešte pripomenúť, že ručí za svoje záväzky celým svojim majetkom a preto je potrebné mu garantovať väčšiu trestno-právnu ochranu, keďže v dôsledku nevyplácania faktúr môže byť postihovaný jeho celý majetok vrátane súkromného majetku.
Objektívnou stránkou v prípade skutkovej podstaty tohto trestného činu je konanie, ktorého dôsledkom je nevyplatenie ceny práce z vystavenej faktúry, na ktorú má fyzická osoba, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia, nárok, a to do 30 dní po jej splatnosti. Aby sa zabránilo automatickému podávaniu trestným oznámení pre nevyplatenie faktúry, ktoré mohlo byť spôsobené len dlhšou lehotou, v ktorej trval napr. bankový prevod, navrhuje sa objektívna lehota, v ktorej musí byť schopný páchateľ vyplatiť cenu práce z faktúry a zároveň ide o lehotu, ktorá ešte nespôsobí živnostníkovi existenčné problémy.
Trestný čin nevyplatenia faktúry môže byť spáchaný dvoma formami:
1. nevyplatením ceny práce z vystavenej faktúry fyzickej osobe, ktorá podniká na základe živnostenského oprávnenia do 30 dní po jej splatnosti alebo
2. vykonaním opatrení smerujúcich k zmareniu vyplatenia týchto peňažných prostriedkov.
Podmienkou trestnosti v zmysle tohto ustanovenia je, aby subjekt tohto trestného činu mal odo dňa splatnosti faktúry do uplynutia 30 dní po splatnosti faktúry finančné prostriedky na výplatu tej časti faktúry, v ktorej je vyjadrená cena práce. Preto, ak páchateľ nemal tieto finančné prostriedky vo vyššie uvedenej lehote, nie je trestný za nesplnenie záväzku.
Takáto právna úprava umožňuje ústavno-konformným spôsobom zaviesť takúto skutkovú podstatu, keďže v zmysle čl. 17 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky, je ustanovené, že „nikoho nemožno pozbaviť slobody len pre neschopnosť dodržať zmluvný záväzok.“. Rovnako ako tento trestný čin nevyplatenia faktúry je koncipovaná aj skutková podstata trestného činu nevyplatenia mzdy a odstupného.
Trestný čin nevyplatenia faktúry je definovaný ako prečin, za ktorý je možné potrestať páchateľa odňatím slobody až na tri roky.
Súčasne sa zavádza, že páchateľ sa potrestá odňatím slobody na jeden až päť rokov, ak spácha tento trestný čin a spôsobí ním väčšiu škodu, čiže aspoň 2 660 eur, z osobitného motívu alebo voči viac ako desiatim fyzickým osobám, ktoré podnikajú na základe živnostenského oprávnenia.
V prípade, ak by páchateľ spôsobil značnú škodu, čiže aspoň 26 600 eur, potrestal by sa odňatím slobody na tri až osem rokov a v prípade spôsobenia škody veľkého rozsahu, čiže aspoň 133 000 eur, by sa páchateľ potrestal odňatím slobody na sedem až dvanásť rokov.
K Čl. II
Navrhuje sa účinnosť predkladaného návrhu zákona so zohľadnením potrebnej dĺžky legisvakančnej lehoty na 1. decembra 2016.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.