JUDr. Ondrej Repa, PhD.
prokurátor
Prieťahy v trestnom konaní a ich kompenzácia
Impulzom pre vznik tohto príspevku je najmä tá skutočnosť, že ako prokurátor sa opakovane a pomerne často stretávam s požiadavkou obhajoby,aby bol v rámci trestného stíhania obvineného, u ktorého uplynul od doby spáchania stíhaného skutku/ov do času súdneho rozhodovania o treste určitý dlhší čas, aplikovaný inštitút v zmysle § 39 ods. 1 Tr. por. (mimoriadne zníženie trestu). K uvedenej problematike si dovolím uviesť pár argumentov, ktorých cieľom je najmä poukázať na tú skutočnosť, že ide o oblasť pomerne zložitú, ktorej riešenie a následné aplikovanie musí byť komplexné, a nie paušálne, alebo mechanické. Taktiež sa možno naďalej stretnúť s požiadavkami obhajoby na úplne zastavenie trestného stíhania obvineného, pokiaľ v trestnom konaní vznikli prieťahy (pozn. zámerne nepoužívam výraz „zbytočné“), a to už v prípravnom konaní, kde by takéto uznesenie musel vydať prokurátor. S týmto návrhom sa podľa môjho právneho názoru nemožno stotožniť najmä z toho dôvodu, že na takýto postup nie je daný žiadny zákonný dôvod.
Zastavenie trestného stíhania obvineného pre neprimeranú dĺžku trestného konania
Pokiaľ ide o samotnú požiadavku obhajoby na zastavenie trestného stíhania obvineného len z dôvodu neprimeranej dĺžky trestného konania (teda pre existenciu prieťahov v konaní), tak takémuto návrhu nemožno podľa môjho názoru vyhovieť už len z toho titulu, že na vydanie takéhoto uznesenia nie je daný zákonný podklad. Je zrejmé, že zastavenie trestného stíhania obvineného z uvedeného dôvodu v súčasnostiplatný a účinný Tr. por. výslovne neupravuje.
Na tomto mieste považujem za vhodné poukázať už na notoricky známe ust. Ústavy SR, a to čl. 2 ods. 2, v zmysle ktorého štátne orgány môžu konať iba na základe ústavy, v jej medziach a v rozsahu a spôsobom, ktorý ustanoví zákon. V trestnom konaní sa potom táto elementárna zásada prejavuje vo viacerých ustanoveniach Tr. por., kde je expressis verbis zdôrazňované, že orgány činné v trestnom konaní alebo súd musia nevyhnutne dodržať zákonný postup, pričom zvýrazniť možno základné zásady trestného stíhania, a to zásadu stíhania len zo zákonných dôvodov (§ 2 ods. 1 Tr. por.) a zásadu legality (§ 2 ods. 5 Tr. por.). Uvedené v súhrne znamená, že aj na vzniknuté prieťahy v trestnom konaní je možné reagovať len zákonným spôsobom, teda v medziach zákona.
Vo väčšine návrhov sa argumentuje tým, že dôvodom na zastavenie trestného stíhania obvineného by malo byť prednostné použitie medzinárodnej zmluvy (čl. 154c Ústavy SR) s použitím § 9 ods. 1 písm. g) Tr. por., ato s prihliadnutím na čl. 6 ods. 1 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd (ďalej len „Dohovor“), a na to sa vzťahujúcu judikatúru Európskeho súdu pre ľudské práva so sídlom v Štrasburgu (ďalej len „ESĽP“). Je nesporné, že v zmysle vyššie označeného článku Dohovoru má síce každý právo, aby bola jeho záležitosť spravodlivo prejednaná a rozhodnutá súdom v primeranej lehote, avšak nie je mi známe žiadne také rozhodnutie ESĽP, v ktorom by bolo výslovne vyvodené právo obvinenej osoby na to, aby v prípade existencie prieťahov (a to i extrémnych) bolo potrebné jej trestné stíhanie zastaviť.
Naproti tomu v podmienkach SR v súčasnosti existuje už k tejto otázke pomerne bohatá rozhodovacia činnosť, pričom aj Najvyšší súd SR vo svojich rozhodnutiach už dlhšiu dobu konštatuje, že zastavenie trestného stíhania obvineného pre prieťahy v konaní je bez ďalšieho nezákonné a neprijateľné (viď napr.: uznesenie zo dňa 03.09.2003 pod sp. zn. 4To 44/03, uznesenie zo 17.02.2004 pod sp. zn. 5 To 3/2004, Rozsudok zo dňa 10.12.2014 pod sp. zn. 1 To 8/2012, uznesenie zo dňa 27.05. 2014 pod sp. zn. 2 Tost 11/2014, uznesenie zo dňa 22. januára 2013 pod sp. zn. 4 Tost 1/2013, Rozsudok zo dňa 03.03.2016 pod sp. zn. 5 To 14/2015, uznesenie zo dňa 06.12.2016 pod sp. zn. 2 Tost 37/2016, uznesenie zo dňa 14.12.2016 pod sp. zn. 1TdoV 14/2015).
Pre úplnosť možno dodať, že v praxi boli síce zaznamenané aj také rozhodnutia, ktoré možnosť zastavenia trestného stíhania pre vznik prieťahov na strane štátu pripustili (napr. uznesenie Najvyššieho súdu SR zo dňa 29.10.2008 pod sp. zn. 3 Tost 13/2008), avšak išlo skôr o ojedinelé rozhodnutia, ktoré neboli prijaté vo forme judikátu, pričom tieto boli neskoršou rozhodovacou činnosťou prekonané.
Na strane druhej z judikátu R 10/2011 (Rozsudok Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 18.03.2010 pod sp. zn. 5 To 14/2009 uverejnený v Zbierke č. 1/2011) výslovne vyplýva, že „nápravu porušenia práva na prejednanie veci v primeranej lehote vo forme zastavenia trestného stíhania ESĽP z čl. 6 Dohovoru v žiadnom prípade zo svojich rozhodnutí nevyvodil.“ V tejto súvislosti nemožno nespomenúť ani najznámejší slovenský kriminálny prípad „kauzuCervanová“, kde došlo k právoplatnému potrestaniu páchateľov až po tridsiatich rokoch od spáchania stíhaných skutkov, pričom aj tento prípad bol posudzovaný ESĽP, kde tento neidentifikoval žiadny dôvod na konštatovanie porušenia čl. 6 Dohovoru (rozhodnutie zo dňa 09.09.2014).
Nad rámec vyššie uvedeného je potrebné dodať, že momentom spáchania trestného činu vzniká medzi jeho páchateľom a štátom základný hmotnoprávny vzťah, ktorý vyvoláva komplex právnych následkov. Jedným zo základných následkov spáchaného trestného činu je potreba jeho náležitého zistenia a následné spravodlivé potrestanie páchateľa (§1 Tr. por.). Samozrejme spravodlivé potrestanie je potrebné vnímať v širšom ponímaní, keďže potrestaním nemožno myslieť len uloženie niektorého trestu uvedeného v § 32 Tr. zák., ale do úvahy môže prichádzať aj napr. upustenie od potrestania v zmysle § 40 Tr. zák.
Povedané inak, štát preto prostredníctvom orgánov k tomu určených rozhoduje o obvinených z trestných činov a zaisťuje ich prípadné potrestanie. Rozhodovanie o vine a treste v rámci trestného konania je nielen právom, ale predovšetkým povinnosťou týchto orgánov (Rozsudok Najvyššieho súdu SR zo dňa 03.03.2016 pod sp. zn. 5 To 14/2015).
Možno preto uviesť, že ani v prípade vzniku neodôvodnených prieťahov v trestnom konaní nemôže štát na plnenie vyššie uvedenej úlohy úplne rezignovať. V extrémnom prípade by totiž mohla nastať aj taká situácia, že orgán, ktorý prieťahy sám zaviní, alebo ich vznik a trvanie „toleruje“, následne trestné stíhanie zastaví, čím by sa de facto „zbavil“ prípadu bez toho, aby bolo rozhodnuté o vine alebo nevine stíhanej osoby.
V nadväznosti na vyššie uvedené možno preto zhrnúť, že zastavenie trestného stíhania obvineného len pre tú skutočnosť, že vec nebola prejednaná a rozhodnutá v primeranej lehote, nemá v súčasnosti v podmienkach slovenskej právnej úpravy svoje vyjadrenie, a preto ani opodstatnenie.
Napriek posledne uvedenému konštatovaniu je dnes už nesporné, že prieťahy v trestnom konaní, ktoré svojim postupom spôsobili alebo spoluzavinili štátne orgány, sú takou skutočnosťou (okolnosťou), ktorá spravidla vyvoláva určité právne následky.
Je známe, že štrasburská judikatúra, ale i rozhodovacia činnosť ústavných súdov[1], vyvodzuje z porušenia pravidla plynúceho z čl. 6 ods. 1 Dohovoru (rozhodnutie veci v primeranej lehote) sankcie voči štátu, pričom spravidla býva sťažovateľovi ako forma spravodlivého zadosťučinenia poskytnutá peňažná náhrada za súčasného konštatovania porušenia čl. 6 ods. 1 Dohovoru, resp. čl. 48 ods. 2 Ústavy SR.
V prípade trestného procesu však u obvineného v dôsledku vzniku neopodstatnených prieťahov zo strany štátu prichádzajú do úvahy jednak peňažné prostriedky nápravy neprimeranej dĺžky trestného konania (priznanie finančného zadosťučinenia), avšak stále aktuálnejšie sú aj prostriedky nepeňažnej nápravy neprimeranej dĺžky konania. To znamená, že vzniknuté prieťahy v konaní môžu potom značným spôsobom determinovať výrok o treste u páchateľa trestného činu.
Mimoriadne zníženie trestu pre existenciu zbytočných prieťahov v konaní
Z vyššie opísaného vyplynulo, že štát musí adekvátnym a najmä zákonným spôsobom reagovať na každý spáchaný trestný čin, pričom táto reakcia musí byť v prvom rade zákonná, efektívna, účinná a, samozrejme, aj rýchla.
Všeobecne známou skutočnosťou je, že s odstupom času klesá efektivita represívneho účinku trestného práva ako celku. Tento dôležitý fakt si uvedomoval už v osemnástom storočí aj taliansky osvietenecký právnik Cesare Beccaria, ktorý vo svojej významnej publikácii O zločinoch a trestoch (1764) poukazoval na potrebu, aby boli v rámci vyšetrovania trestného činu až do momentu vyhlásenia rozhodnutia, eliminované prieťahy v tomto konaní.[2]
Problematika rýchlosti súdneho konania (vrátane trestného) je predmetom ako vnútroštátnej právnej úpravy, tak aj medzinárodno-právnej, keďže právo jednotlivca na prerokovanie veci (vrátane trestnej) bez zbytočných prieťahov je chápané ako významné ľudské právo, ktoré je elementárnou súčasťou každého demokratického právneho štátu. Právo na prerokovanie veci v primeranej lehote (bez zbytočných prieťahov) je významnou procesnou zárukou, ktorá sa neoddeliteľne spája s právom na spravodlivý proces, a preto porušenie tohto práva, býva automaticky porušením práva na spravodlivý proces.
Podstatu práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov vymedzil Ústavný súd SR nasledovne: „Účelom práva na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je odstránenie stavu právnej neistoty, v ktorej sa nachádza osoba domáhajúca sa rozhodnutia štátneho orgánu. Nepostačuje, že štátny orgán vo veci koná. Ústavné právo na prerokovanie bez zbytočných prieťahov sa splní až právoplatným rozhodnutím štátneho orgánu, na ktorom sa osoba domáha odstránenia právnej neistoty ohľadne svojich práv. Konanie bez zbytočných prieťahov nie je možné presne časovo ohraničiť. Základným kritériom pri hodnotení prieťahov je zložitosť veci podmienená skutkovým stavom a platnou právnou úpravou konkrétnej veci.“[3] Z uvedeného je zrejmé, že ani vykonávanie kvalitných úkonov, ktoré smerujú k rozhodnutiu veci (avšak bez vydania meritórneho rozhodnutia), ešte samo o sebe nenapĺňa právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov. Až momentom nadobudnutia právoplatnosti vydaného meritórneho rozhodnutia vo veci sa definitívne odstraňuje stav právnej neistoty osoby. Samozrejme aj toto prejednanie a rozhodovanie musí byť uskutočnené v určitom časovom horizonte, ktorý je možné akceptovať s prihliadnutím na faktory, ktoré determinujú priebeh konania a rozhodovania, na ktoré bude poukázané nižšie.
Z čl. 48 ods. 2 Ústavy SR vyplýva, že právo na prerokovanie veci (vrátane trestnej) bez zbytočných prieťahov je ústavným právom každého jednotlivca, ktorého porušenie je právne priamo vynútiteľné prostredníctvom Ústavy SR. Na tomto mieste je možné poukázať na skutočnosť, že Ústava SR v čl. 48 ods. 2 pracuje s termínom „bez zbytočných prieťahov“, z čoho rezultuje záver, že nie všetky prieťahy v súdnom konaní sú neprípustné, ale neželané sú len tie prieťahy, ktoré vzniknú zbytočne (neodôvodnene).
Právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov je základné ľudské právo, ktoré patrí do množiny práv, ktoré sa spoločne označujú ako práva na súdnu a inú právnu ochranu (7. oddiel druhej hlavy Ústavy SR). To znamená, že právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov bezprostredne nadväzuje na právo domáhať sa súdnej (alebo inej právnej) ochrany v zmysle čl. 46 ods. 1 Ústavy SR, avšak na riadne naplnenie oboch týchto ústavných práv nepostačuje len oprávnenie obrátiť sa so svojou právnou vecou na súd, ale je nevyhnutné aj naplnenie ústavného oprávnenia, a to, domôcť sa reálnej súdnej ochrany v podobe meritórneho rozhodnutia v rozumnom čase.[4]
Rovnako je potrebné konštatovať, že Tr. por. ako základný procesno-právny predpis upravujúci trestné konanie, vníma právo na prerokovanie veci v primeranej lehote (§ 2 ods. 7 Tr. por.) ako imanentnú súčasť práva na spravodlivý proces a povyšuje ho na základnú zásadu trestného konania, čo je plne súladné aj čl. 6 ods. 1 Dohovoru a čl. 46 ods. 1 Ústavy SR. Ide o významnú skutočnosť, nakoľko Trestný poriadok účinný do 01.01.2006 (zákon č. 141/1961 Zb. v znení neskorších predpisov) takúto právnu úpravu neobsahoval.
Zbytočné prieťahy v súdnom konaní možno rozdeliť z dôvodu ich vzniku do dvoch skupín. Prvú skupinu prieťahov tvoria tie, ktoré vznikli v dôsledku nečinnosti príslušného štátneho orgánu, teda vtedy, keď konaniu orgánu nebráni žiadna zákonná prekážka. Druhým dôvodom zbytočných prieťahov je neefektívna činnosť konajúceho štátneho orgánu.[5] Pre úplnosť k veci možno pripomenúť, že ani nedostatočné personálne obsadenie príslušného štátneho orgánu nie je dôvodom na nekonanie tohto orgánu.[6]
Z obsahu rozhodovacej činnosti Ústavného súdu SR[7] a ESĽP sa postupne vytvorili kritéria, ktoré je nevyhnutné zohľadňovať pri posudzovaní skutočnosti, či v nastolenom prípade vznikli zbytočné prieťahy, alebo nie.
Ide o nasledujúce kritériá:
- zložitosť prejednávanej veci, v rámci ktorej sa prihladia na skutkový stav veci a jej právne posúdenie z hľadiska právnej úpravy (tento faktor by mal byť vo väčšine prípadov určujúci),
- správanie sa účastníka (strany) v konaní,
- postup súdu(ov) alebo iných orgánov, ktoré vo veci konali.
Vyššie uvedené tri základné kritéria sa, samozrejme, vyhodnocujú aj pri trestných veciach, a to kumulatívne. Nevyhnutné je, aby dôvodom na konštatáciu zbytočných prieťahov nebol práve samotný postup orgánov činných v trestnom konaní alebo súdu. Pod tým, samozrejme, nemožno rozumieť, že zbytočné prieťahy, ktoré vzniknú z iných dôvodov, možno tolerovať, avšak pokiaľ prieťahy vzniknú práve v dôsledku nečinnosti alebo neefektívnej činnosti konajúceho orgánu, ide o obzvlášť neželaný jav.
Prieťahy vzniknuté v trestnom konaní majú nepriaznivý vplyv predovšetkým na obvineného, ktorý je počas procesu vystavený určitému stavu právnej neistoty.[8] Opomínať však nemožno ani osobu poškodenú trestným činom, ktorá taktiež vníma výkon spravodlivosti aj prostredníctvom jej rýchlosti a efektívnosti, pričom aj poškodený subjekt je oprávnený za určitých podmienok domáhať sa ústavnou sťažnosťou odstránenia zbytočných prieťahov v trestnom konaní.[9]Navyše, druh, výšku, ale najmä rýchlosť trestnej sankcie voči páchateľovi trestného činu v dnešnej dobe mimoriadne citlivo vníma nielen odborná, ale predovšetkým aj laická verejnosť. Je preto bytostne nevyhnutné, aby bola koncepcia trestného procesu nastavená tak, že výkon spravodlivosti zo strany štátnych orgánov bude zákonný, rýchly a efektívny. V opačnom prípade sa príslušné štátne orgány v prípade porušenia práva dotknutého subjektu na prejednanie veci v primeranej lehote vystavujú riziku možného uloženia rôznych finančných sankcií či už zo strany ústavného súdnictva, ale aj zo strany ESĽP, pričom najmä vo svetle tejto rozhodovacej činnosti sa už aj v našich právnych podmienkach začali v prípade obvineného, o vine resp. nevine ktorého nie je rozhodnuté v primeranej lehote, objavovať aj iné formy kompenzácie než je finančná náhrada.
Už pomaly bežnou praxou slovenských súdov sa stáva, že v prípade vzniku neprimeraných prieťahov zo strany štátu, ktorý reprezentujú trestné justičné orgány, sa u obvineného aplikuje pri ukladaní trestu odňatia slobody (pozn. vylúčené však nie je ani pri iných trestoch) mimoriadne zníženie trestu pod dolnú zákonom stanovenú hranicu trestnej sadzby v zmysle § 39 ods. 1 Tr. zák.
Práve zbytočné prieťahy, ktoré vznikli na základe nedostatočnej činnosti konajúcich orgánov verejnej moci (OČTK alebo súdu,) môžu byť práve takou okolnosťou, ktorá zakladá dôvod na zníženie trestu odňatia slobody pod dolnú hranicu trestnej sadzby. Totiž v zmysle § 39 ods. 1 Tr. zák. „okolnosťami prípadu“ treba rozumieť v súhrne všetky skutočnosti, ktoré majú vplyv na posúdenie povahy, charakteru, závažnosti trestného činu a možnosti nápravy páchateľa činu (primerane pozri Rozsudok Najvyššieho súdu SR pod sp. zn. 3 To 32/2003 01.09.2007, uverejnený v ZSP pod č. 73/2007).
Už z vyššie citovaného judikátu R 10/2011 vyplýva, že „dĺžka konania, ktorá s prihliadnutím na obťažnosť veci, postoj obvineného k trestnému stíhaniu a procesný postup orgánov činných v trestnom konaní alebo súdu výrazne a neprimerane presahuje dĺžku konania v porovnateľných veciach je takou okolnosťou prípadu, ktorá môže odôvodniť pri ukladaní trestu použitie mimoriadneho zmierňovacieho ustanovenia podľa § 40 ods. 1 Tr. zák. účinného do 1. januára 2006 (teraz § 39 ods. 1 Tr. zák.) a uloženie trestu odňatia slobody pod dolnú hranicu trestnej sadzby ustanovenej zákonom.“
V konečnom dôsledku je preto potrebné, aby v prípade úvah o dôvodnosti využitia inštitútu upraveného v § 39 Tr. zák. boli zvažované všetky relevantné okolnosti prípadu komplexne. Osobitne je potrebné skúmať aj správanie sa (postoj) obvineného k trestnému stíhaniu, a to najmä v tej súvislosti, či práve obvinený úmyselne nezaviňuje predlžovanie konania rôznymi nedôvodnými námietkami, návrhmi, absenciami z úkonov, a pod. V prípade výslovných a opakovaných obštrukcií zo strany obvineného nie je potom možné automaticky aplikovať ust. § 39 ods. 1 Tr. por., pokiaľ žiadne prieťahy zavinené štátnymi orgánmi spôsobené neboli. Jedným dychom je však potrebné dodať, že aj pokiaľ sa obvinený dopúšťa určitého obštrukčného konania, nemôže potom konajúci orgán rezignovať na plnenie svojich zákonných povinností, ale musí aj na takéto konanie obvineného reagovať zákonne a včas.
Taktiež je potrebné dôsledne vyhodnocovať, či ide o prieťahy, ktoré boli skutočne zo strany orgánov verejnej moci spôsobené nedôvodne (zbytočne), alebo išlo o procesný postup skutočne dôvodný a v praxi obvyklý.
Nemožno opomenúť ani skutočnú (reálnu) dĺžku zbytočných prieťahov, a tieto zohľadniť vo vzťahu k celkovému časovému obdobiu, kedy sa vo veci konalo plynulo, teda bez prieťahov. Obzvlášť citlivo je potrebné vyhodnocovať taktiež výskyt extrémnych prieťahov (8 a viac rokov)[10] v kontexte s princípom právnej istoty vyjadrenom v čl. 1 ods. 1 Ústavy SR.
V neposlednom rade možno uviesť, že prieťahy v trestnom konaní sú takou okolnosťou, ktorú možno zohľadniť popri existencii ďalších skutočností aj vo vzťahu k celkovej závažnosti spáchaného trestného činu (v súčasnosti len pri prečine podľa § 10 ods. 2 Tr. zák. a § 95 ods. 2 Tr. zák., avšak pri skutkoch právne kvalifikovaných podľa zákona č. 140/1961 Zb. Trestného zákona účinného do 01.01.2006 pri všetkých trestných činoch).
V závere možno zhrnúť, že aplikácia inštitútu v zmysle § 39 ods. 1 Tr. zák. v prípade, ak je dôvodom na jeho využitie neprimeraná dĺžka trestného konania, nemôže byť automatická (mechanická), ale tento postup by mal prichádzať do úvahy až vtedy, pokiaľ bude starostlivo zohľadnená najmä obťažnosť veci, postoj obvineného k trestnému stíhaniu a procesný postup orgánov činných v trestnom konaní alebo súdu.
[1]Pre zaujímavosť možno uviesť, že Ústavný súd SR v roku 2016 konštatoval v 263 prípadoch porušenie základného práva sťažovateľov na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov, pričom sťažovateľom priznal primerané finančné zadosťučinenie v celkovej sume 706.380 eur (zdroj: https://www.ustavnysud.sk/aktualne-informacie/-/asset_publisher/wrauMvF7wn26/content/ustavny-sud-slovenskej-republiky-vyslovil-v-roku-2016-porusenie-zakladneho-prava-na-prerokovanie-veci-bez-zbytocnych-prietahov-v-263-nalezoch, cit. k 27.02.2017).
[2]BECARIA, C.: O zločinoch a trestoch. Bratislava: Kalligram, 2009, str. 68 až 70.
[3]Nález Ústavného súdu SR pod sp. zn. II. ÚS 26/95 z 25.10.1995.
[4]URBAN, R.: Právo na prerokovanie veci bez zbytočných prieťahov. Justičná revue, ročník 56, 2004, č. 2, s. 162.
[5]Tamtiežs. 166.
[6]K tomu pozri napr.: Nález Ústavného súdu SR pod sp. zn. I. ÚS 117/04 z 23.09.2004, alebo Nález Ústavného súdu SR pod sp. zn. I. ÚS 119/03 z 03.03.2004.
[7]Napr.:Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky z 22. 06. 2010 pod sp. zn. III. ÚS 102/10
[8]AjÚstavný súd SR vo svojej rozhodovacej činnosti naďalej zdôrazňuje, že „podstatou, účelom a cieľom práva na prejednanie záležitosti v primeranej lehote podľa čl. 6 ods. 1 dohovoru je odstránenie stavu právnej neistoty.“(pozri napr.uznesenie Ústavného súdu SR z 25. mája 2011, č. k. IV. ÚS 209/2011-14, nález Ústavného súdu SR z 3. mája 2011, č.k. III. ÚS 69/2011-25).
[9]Z judikatúry ústavného súdu vyplýva, že poškodený sa môže domáhať ochrany základného práva podľa čl. 48 ods. 2 ústavy a práva podľa čl. 6 ods. 1 Dohovoru v rámci trestného konania, a to od okamihu, keď si uplatnil nárok na náhradu škody v trestnom konaní voči obvinenému (viď napr. Uznesenie Ústavného súdu SR zo dňa 18.01.2006 pod sp. zn. I ÚS 18/2006).
[10]Bližšie k tomu pozri: ZÁHORA, J.: Nepeňažné prostriedky nápravy neprimeranej dĺžky trestného konania; Justičná revue, ročník 66, 2014, č. 6-7, s. 783-804.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.