„Anjelská“ vrahyňa francúzskeho revolucionára - Charlotta Cordayová
Fatálny príbeh 24 ročného slobodného dievčaťa šľachtického pôvodu, ktorá usmrtila“tribúna ľudu“ Francúzskej revolúcie J.P.Marata sa stal námetom pre básnické,dramatické a hudobné spracovania a bol predmetom vášnivých vlasteneckých diskusií. Racionálny pohľad hodnotí tento sebaobetovací akt ako tragédiu pre girondistov a pritvrdenie teroru jakobínskej diktatúry.
Faktická retrospektíva prípadu:
I.Revolučný Paríž v čase zločinu
Od septembra 1792 do júna 1793 v Národnom Konvente stoja proti sebe Gironda a Hora.
Gironda (girondisti,brissotini) je politickým zoskupením poslancov,ktorí sa snažia o ustanovenie umierneného republikánskeho režimu.Patria sem napríklad poslanci Brissot,Vergniaud,Pétion,Babaroux Gensové. Dnešnou terminológiou išlo o „pravicu“.
Hora (jakobíni a cordelieri,neskoršie Montagnardi) bola radikálnou politickou formáciou („ľavica“), medzi ktorých patrili poslanci napríklad Robespierre,Saint-Just,Demoulins,Danton,Marat.
Girondisti, ktorí mali väčšinu v Národnom Konvente,však neuspeli v boji s jakobínmi pri presadzovaní niektorých závažných politických otázok. Išlo o obmedzenie moci Paríža ( svojvôľa Komúny ),potrestanie vinníkov septembrovej masakry vo väzniciach ( podiel Marata), zmiernenie trestu smrti kráľovi Ľudovítovi XVI. (gilotínovaný dňa 22.januára 1793). Nepodarilo sa im obžalovať Marata pre snahu nastoliť diktatúru, nezamedzili vytvoreniu Revolučného tribunálu a Výboru pre verejné blaho. Ustúpiť museli aj s činnosťou“Komisie dvanástich“(kontrola činnosti Komúny). Prevalcoval ich nakoniec tlak radikálneho“echa“ parížskych predmestí( sansculoti),čo vyustilo do“jakobínskej revolúcie“(31.mája-2.júna 1793) a k vytvoreniu triumvirátu Robespierre-Danton – Marat. Konvent vydáva zatykače na dvadsaťdva popredných girondistov a začína obdobie teroru.
II.Osobný profil Charlotty Cordayovej( 27.júna 1768- 17.júna 1793)
Celým menom sa volala Marie-Anne Charlotte de Corday d´Armond. Bola pravnučkou dramatika Pierra Corneille(hra Cid).
Pri pobyte v normandskom Caen (departament Calvados) sa jej obľúbeným autorom stáva stredoveký grécky historik Plutarcha,najmä jeho dielo „Paralelné životy“. Ide o filozofické porovnávanie morálnych charakterov slávnych Grékov a Rimanov. Túto jedinú knihu si berie so sebou do Paríža.Nadchýňa sa osvietenským univerzalizmom,ideálmi revolúcie a prejavuje sympatie ku girondistom. Od niektorých girondistických poslancov ( Barbaroux,Pétion,Buzot), ktorí ušli pred jakobínskym zatknutím z Paríža do Caen,si osvojuje girondistický revolučný romantizmus,očaruje ju žiara revolúcie cez mladosť a entuziazmus.
Sama sa presvedčuje o tom,že za popravu kráľa Ľudovíta XVI.,septembrovým ľudovým lynčom vo väzniciach, prenasledovaním a popravami girondistov, stojí Marat ako podnecovateľ a iniciátor revolučného zla. Zjednodušený, romantický, politicky naivný pohľad na riešenie problémov revolúcie, umocnený pohľadom Plutarchovej morálky, ju viedol k osudovému rozhodnutiu.
III.Osobný profil viktímy-Jean-Paul Marat ( 24.mája 1743 – 13.júna 1793)
Lekár, vedec, poslanec Národného Konventu, člen viacerých klubov (jakobíni,cordelieri), jedna z najznámejších osôb Francúzskej revolúcie v Paríži a v celom Francúzsku.
Politický“revolverový“novinár, vydavateľ a autor novín“Priateľ ľudu“, už od októbra 1789 násilným novinárskym štýlom a brutálnou rétorikou presviedčal o dovŕšení revolúcie násilnými prostriedkami.Pre takýto charakter útokov sa musel niekoľkokrát skrývať. Rozpoznal,že najradikálnejšou zložkou spoločnosti sú chudobné vrstvy žijúce v predmestiach a blízka mu bola politika Povstaleckej Komúny, ktorú aj obratne využíval. Sám seba nazýval“oko más“. Bol presvedčený,že“ 500 alebo 600 odťatých hláv môže ubrániť mier,slobodu a vaše šťastie.....to,čo som odporučil toľkokrát:všeobecné povstanie spoločne s popravami...“
Girondisti ho nenávideli, podľa nich stelesňoval“ošklivosť spodiny“ a bol „výrobcom teroru“.
Vrchol popularity dosiahol v prvom polroku 1793.Bol jedným z tých,čo navrhovali čistku v Konvente od girondistov,sám sa na júnovom povstaní podielal spoločne so sansculotmi,dokonca uverejnil 22 mien girondistov vo svojich novinách s návrhom na vylúčenie z Konventu a ich zatknutie.
IV.Skutkové okolnosti prípadu
Skutok sa odohral v Paríži,v byte Marata, ulica Cordelierov 33(Ecol de Medecine). V Palais-Royal si Charlotta Cordayová kúpila kuchynský nôž. Do bytu ju dvakrát nevpustila družka Marata- Simoné Evrardová s tým,že druh je ťažko chorý (liečil si závažné kožné ochorenie).
Dňa 13.júna 1793 sa do bytu dostala s nafingovaným dôvodom – oznámením prípravy sprisahania caenovských girondistov,ktorí boli na úteku z Paríža.
Marat ju prijal vo vani plnej vody s utišujúcimi prostriedkami,s priečne položenou doskou,na ktorej pracoval. Po krátkom rozhovore a zapisovaní mien „sprisahancov“,ho CH.Cordayová prebodla kuchynským nožom a usmrtila.Na mieste činu bola zadržaná a zatknutá.
Dôkazy boli jednoznačné. Opätovné priznanie“občianky“ Cordayovej („zabila som jedného muža a zachránila tisíce“). Žalobcom ani Tribunálu nesedelo, že činu sa mala dopustiť sama, bez spoločníkov resp.muža s ktorým by žila. Tieto podozrenia odmietla s argumentom,že je panna.
Z listu adresovanému otcovi vyplýva,že pomstila nevinné obete a predišla ďalším katastrófam. „Ľudia sa jedného dňa potešia,že bol odstránený tyran“.
K dispozícii bol doličný predmet-kuchynský nôž a svedecké výpovede družky a sestry Marata.Podľa pitvy mechanizmus zranenia korešpondoval s vykonanými dôkazmi.
Revolučný Tribunál dôkazy akceptoval a za uznanie viny bol CH.Cordayovej uložený trest smrti sťatím gilotínou.
Do duševného rozpoloženia CH.Cordayovej zapadá i písomná žiadosť zo dňa 15.júla 1793 podľa ktorej namiesto kňaza si priala portrétovanie“maliarom miniatúr“ pre priateľov a pre dobrých občanov“. Nemecký maliar Hauer toto jej želanie splnil.
CH.Cordayovej navliekli červenú košeľu vlastizradcu a dňa 17.júla 1793 večer bola gilotínovaná.
Pri pitve sa potvrdilo,že neprišla o panenstvo.
V.Epilóg
Z radikálneho jakobína Marata sa stal mučeník. Prvý maliar revolúcie a jeho priateľ J.L.David sa preslávil maľbou „Smrť Marata“ s kultovou pózou mŕtveho vo vani, zaliateho jasným svetlom a s mesiášskym pohľadom.
Po smrti začína tzv.veľký teror jakobínskej Hory, ktorý likvidoval „nepriateľov“ režimu,vytvoril ekonomický teror (zákony o maximálnych cenách a mzdách alebo o riadenom obchode s obilím),teror protináboženský ( podozriví kňazi,kult Najvyššieho rozumu) a teror kultúrny (perzekúcia umelcov).
G.J.Danton vplyv smrti Marata vystihol presne:“Maratová smrť bola dôležitejšia ako život“.
CH.Cordayová sa stala hrdinkou až po skončení revolúcie.Historik A.de Lamartinne v knihe o girondistoch (1847) nazýva Ch.Cordayovú“vraždiacim anjelom“.U iných sa stáva druhou Janou z Arku.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.