Zásada trikrát a dosť a trest zákazu činnosti
Zásada trikrát a dosť je tak v odbornej ako aj laickej verejnosti spájaná hlavne s jej právnou úpravou pri treste odňatia slobody na doživotie v zmysle § 47 ods. 2 Tr. zák.
Cieľom tohto príspevku je pripomenúť, že zásada trikrát a dosť našla svoje uplatnenie v Trestnom zákone nielen tri treste odňatia slobody, ale aj v rámci právnej úpravy trestu zákazu činnosti.
Zásada trikrát a dosť pri treste zákazu činnosti bola do Trestného zákona zavedená zákonom č. 313/2011 Z. z. s účinnosťou od 01.11.2011. Zavedenie povinnosti súdu uložiť trest zákazu činnosti na doživotie vyplýva z ustanovenia § 61 ods. 5 Tr. zák.[1] a vzťahuje sa špecificky na vodičov dopravných prostriedkov a na trest zákazu činnosti viesť dopravné prostriedky, typicky na zákaz vedenia motorových vozidiel. Zákonodarca v rámci právnej úpravy zásady trikrát a dosť pri treste zákazu činnosti išiel dokonca ešte „ďalej“ než jeho ekvivalent pri treste odňatia slobody, keď v ustanovení § 61 ods. 5 písm. b) Tr. zák. zaviedol zásadu jedenkrát a dosť, ktorá sa týka spáchania trestného činu usmrtenia podľa § 149 ods. 4, ods. 5 Tr. zák.zo strany vodiča dopravného prostriedku.
Trestný zákon nezostal v rámci trestu zákazu činnosti na doživotie iba pri vodičoch dopravných prostriedkov, nakoľko zákonom č. 204/2013 Z. z. s účinnosťou od 01.08.2013 rozšíril pri treste zákazu činnosti zásadu „jedenkrát a dosť“ a to v ustanovení § 61 ods. 4 Tr. zák. Na rozdiel od ustanovenia § 61 ods. 5 Tr. zák., ktoré sa vyslovene týka vodičov dopravných prostriedkov, však ukladanie trestu zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 4 Tr. zák. nie je obligatórne, t. j. súd nemusí uložiť tento druh trestu, respektíve môže uložiť trest zákazu činnosti na dobu určitú (t.j. nie na doživotie) a to aj v prípade, ak sú splnené zákonné podmienky uvedené v ustanovení § 61 ods. 4 Tr. zák.
1/ Trest zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 5 Tr. zák.
Podľa § 61 ods. 5 Tr. zák. súd uloží trest odňatia slobody na doživotie, ak odsudzuje páchateľa za trestný čin
a) ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289, ktorého sa dopustil ako vodič dopravného prostriedku, hoci už bol za taký trestný čin, ktorého sa dopustil ako vodič dopravného prostriedku dvakrát odsúdený, alebo
b) usmrtenia podľa § 149 ods. 4, ods. 5, ktorého sa dopustil ako vodič dopravného prostriedku.
K písmenu a)
V prvom prípade (uvedenom v ustanovení § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák.) sa páchateľ opakovane dopúšťa totožnej úmyselnej trestnej činnosti. Ide tu o postih tzv. špeciálnej recidívy, t. j. o postih opätovného spáchania trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky v zmysle § 289 Tr. zák.
Na uloženie trestu zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. teda postačuje pokiaľ súd zistí, že odsudzuje páchateľa, ktorý už bol v minulosti minimálne dvakrát právoplatne odsúdený za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák.[2] V tomto smere teda postačí skutočnosť, že páchateľ bol v minulosti minimálne už dvakrát právoplatne odsúdený za spáchanie obsahovo zhodného trestného činu, avšak sa nevyžaduje, aby v čase tretieho odsúdenia boli predchádzajúce prípadné tresty zákazu činnosti už páchateľom vykonané celé alebo aspoň z časti, t. j. pri ukladaní trestu zákazu činnosti na doživotie, ktorý sa ukladá vodičom dopravných prostriedkov nemusí ísť o potrestaného páchateľa v zmysle § 128 ods. 7 Tr. zák.[3]
Pokiaľ teda súd ukladá páchateľovi trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá akéhokoľvek druhu na doživotie, pričom tomuto páchateľovi už boli v minulosti právoplatne uložené postupne viaceré tresty zákazu činnosti viesť motorové vozidlá za rôznu inú jeho trestnú činnosť (napríklad za spáchanie trestného činu marenia výkonu úradného rozhodnutia podľa § 348 Tr. zák., následne za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. a podobne), ktoré v čase rozhodovania súdu neboli ešte v celosti vykonané, nebráni to súdu, aby postupom podľa § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. uložil páchateľovi trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá akéhokoľvek druhu na doživotie. Predmetné ustanovenie je tu v pomere špeciality k ustanoveniu § 43 Tr. zák. a postupuje sa tu obdobne ako v prípadoch, v ktorých páchateľ ešte nevykonal viaceré po sebe uložené tresty odňatia slobody a následne sa mu uloží trest odňatia slobody na doživotie. Aj pri treste zákazu činnosti je totiž najvyššou výmerou trestu zákaz činnosti na doživotie.[4]
Pre úplnosť je potrebné uviesť, že na aplikáciu ustanovenia § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. sa nevyžaduje, aby páchateľovi bol pri predchádzajúcich odsúdeniach ukladaný trest zákazu činnosti (napríklad za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky boli páchateľovi ukladané len alternatívne, či nepodmienečné tresty bez ukladania trestu zákazu činnosti, respektíve bolo napríklad upustené od uloženia ďalšieho, či súhrnného trestu), pretože podstatným tu je len zistenie, že v osobe páchateľa ide o špeciálneho recidivistu, ktorý už bol v minulosti dvakrát právoplatne odsúdený za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. Je preto bez výzamu, aké tresty boli páchateľovi ukladané pri predchádzajúcich odsúdniach, nakoľko podstatným tu je len právoplatný výrok o vine za spáchania trestného činu uvedeného v ustanovení § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. a fakt, že sa ho páchateľ dopustil ako vodič dopravného prostriedku.
Z hľadiska procesného postupu súdu je nevyhnutným, aby si súd zabezpečil kompletné spisy, ktoré sa týkajú predchádzajúcich odsúdení páchateľa a tieto oboznámil na hlavnom pojednávaní v rámci vykonávania dokazovania. Vhodným je, aby tieto spisy zabezpečil už prokurátor v prípravnom konaní, ak je z výsledkov dokazovania v prípravnom konaní zjavné, že prichádza do úvahy uloženie trestu zákazu činnosti na doživotie. Nestačí len oboznámenie odpisov z registra trestov, nakoľko z nich nie je často zrejmé, či pri postupne ukladaných trestoch išlo o súbeh, respektíve o recidívu, pričom sa v praxi vyskytli aj chybné zápisy v registri trestov.
Už bolo uvedené vyššie, že základnou podmienkou na aplikáciu ustanovenia § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. je zistenie, že páchateľ je tzv. špeciálny recidivista, t.j. že sa dopúšťal trestnej činnosti napriek tomu, že už bol za spáchanie zhodného trestného činu v minulosti súdom právoplatne odsúdený. Ak sa páchateľ dopustil trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. síce viacerými skutkami, avšak išlo o formu pokračovania v trestnej činnosti (jeden pokračovací trestný čin pozostávajúci z viacerých čiastkových útokov), respektíve išlo o viacčinný súbeh (viacero samostatných trestných činov ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. spáchaných dvomi alebo viacerými skutkami), neprichádza aplikácia ustanovenia § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. do úvahy, pretože predmetné ustanovenie vyžaduje mnohosť odsúdení a nie mnohosť skutkov, či trestných činov spáchaných zo strany páchateľa.
Ďalšou zákonnou podmienkou, ktorá musí byť vždy splnená, aby bolo možné uložiť trest zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. je to, že sa páchateľ musí dopustiť prečinu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. ako „vodič dopravného prostriedku“. Nestačí preto len zistenie, že páchateľ spáchal prečin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák., ale zároveň musí byť páchateľ pri páchaní tohto trestného činu v postavení vodiča dopravného prostriedku. Táto podmienka pritom musí byť splnená pri všetkých troch odsúdeniach.
V tomto smere je nutné pripomenúť, že trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. sa nemusí dopustiť iba osoba, ktorá vedie dopravný prostriedok ako jeho vodič, ale aj iná osoba, ktorá vykonáva v stave vylučujúcom spôsobilosť, ktorý si privodila pod vplyvom návykovej látky zamestnanie alebo inú činnosť, pri ktorých by mohla ohroziť život alebo zdravie ľudí alebo spôsobiť značnú škodu na majetku. Takouto činnosťou môže byť napríklad aj prevádzka vlekov, lyžiarskej lanovky, stavebných strojov v rámci realizácie stavebnej činnosti (napríklad prevádzka žeriavov) a podobne, kde síce ide o dopravné prostriedky (v širšom zmysle slova), ale ich obsluha (prevádzka) sa nedá podradiť pod pojem „vodič“ (sem možno zahrnúť napríklad aj prevádzku výťahov, eskalátorov, či zdvižných zariadení). Vzhľadom k uvedenému by pri spáchaní trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. nebola splnená podmienka uvedená v ustanovení § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák., že páchateľ spáchal predmetný trestný čin ako „vodič dopravného prostriedku“. V takýchto prípadoch by síce nebolo vylúčené ukladanie trestu zákazu činnosti, avšak nie trestu zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák.
Pokiaľ ide o definovanie „dopravného prostriedku“ v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák., tak za dopravný prostriedok tu bude nutné považovať hlavne a typicky:
- motorové vozidlá, t. j. pôjde o cestné motorové vozidlá podľa zákona č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a vozidlá dráhy podľa zákona č. 513/2009 Z. z. o dráhach, t. j. napríklad osobné a nákladné autá, motocykle, vlaky, električky, trolejbusy, autobusy a podobne,
- motorové a nemotorové plavidlá, t. j. plavidlá v zmysle zákona č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a zákona č. 435/2000 Z. z. o námornej plavbe,
- motorové a nemotorové lietadlá, t. j. dopravné prostriedky (lietadlá) v zmysle zákona č. 143/1998 Z. z. o civilnom letectve (letecký zákon).
Pri definovaní pojmu „dopravného prostriedku“ je nutné zohľadniť aj to, že podľa § 61 ods. 1 Tr. zák. trest zákazu činnosti spočíva v tom, že sa odsúdenému zakazuje výkon určitého zamestnania, povolania alebo funkcie alebo takej činnosti, na ktorú treba osobitné povolenie alebo ktorej podmienky výkonu upravuje osobitný predpis. Z uvedeného ustanovenia vyplýva, že trest zákazu činnosti, ktorý sa týka vodičov dopravných prostriedkov, môže byť ukladaný iba vtedy ak ide o vedenie takého dopravného prostriedku, na ktoré je nutné osobitné povolenie. V prípadoch, v ktorých vedenie dopravného prostriedku nevyžaduje žiadne osobitné povolenie, nie je možné ukladať trest zákazu činnosti a to dokonca ani v prípadoch, v ktorých by prichádzalo do úvahy naplnenie znakov skutkovej podstaty trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák.
Alebo povedané inak, činnosť inej povahy než je uvedená v ustanovení § 61 ods. 1 Tr. zák. nie je možné zakázať a to aj napriek tomu, že mohla mať vplyv na spáchanie trestného činu alebo byť s ním v súvislosti[5]. Tak napríklad dopravným prostriedkom je aj bicykel, avšak na jeho vedenie (jazdenie na ňom) sa nevyžaduje žiadne osobitné povolenie a preto takúto činnosť nie je možné zakázať v rámci trestu zákazu činnosti. To napokon vyplýva aj z judikatúry (R 25/1965), ktorá skonštatovala, že zákaz činnosti nemôže spočívať v zákaze jazdy na bicykli. Le pre úplnosť je potrebné uviesť, že nemožnosť uložiť „vodičovi bicykla“ trest zákazu činnosti nevylučuje, aby takáto osoba bola trestne stíhaná za protiprávnu činnosť, ktorej sa dopustila počas jazdy na bicykli a ktorá mala alebo mohla mať závažné následky na živote, či zdraví iných účastníkov cestnej premávky[6].
Z hľadiska nemožnosti ukladať trest zákazu činnosti ako „vodičovi dopravného prostriedku“ je nutné spomenúť aj raritné prípady, v ktorých je okrem trestného stíhania vodiča dopravného prostriedku za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. trestne stíhaná aj napríklad osoba (najčastejšie ako pomocník na spáchaní trestného činu), ktorá úmyselne poskytla opitému vodičovi na jazdu svoje motorové vozidlo, prípadne, ktorá mu ako vodičovi motorového vozidla úmyselne poskytovala alkoholické nápoje bezprostredne pred jeho jazdou. Podľa judikatúry je síce možný v takýchto prípadoch trestný postih takýchto osôb (najčastejšie vo forme návadu, či pomoci, t. j. ako účastníka), avšak nepichádza do úvahy ukladanie trestu zákazu činnosti viesť motorové vozidlá, pretože tu pri takýchto osobách nejde o vodičov motorových vozidiel[7].
Vzhľadom k uvedenému je potrebné dospieť k záveru, že pri definovaní pojmu „dopravného prostriedku“ v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. je nutné brať do úvahy povahu dopravného prostriedku, ktorý osoba vedie (v tom smere či sa na vedenie takéhoto dopravného prostriedku vyžaduje alebo nevyžaduje osobitné povolenie) ako aj to, či v čase páchania trestného činu má konkrétne zariadenie vôbec povahu dopravného prostriedku, pretože je možné pripustiť, že povaha (účel) jednotlivých zariadení sa môže meniť[8], respektíve to, či vzhľadom na povahu účasti páchateľa na trestnej činnosti inej osoby, ho možno označiť za vodiča dopravného prostriedku v konkrétnej trestnej veci (to sa týka osôb, ktorí sa môžu dopúštať trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky v postavení návodcu, či pomocníka).
Pokiaľ ide o pojem „vodič dopravného prostriedku“ v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. tak tento pojem nie je totožný s osobou, ktorá disponuje platným oprávnením na vedenie dopravného prostriedku (napríklad vodičské oprávnenie ohľadne motorového vozidla). Vodičom dopravného prostriedku tu bude akákoľvek fyzická osoba, ktorá fakticky (reálne) vedie dopravný prostriedok v stave vylučujúcom spôsobilosť a je bez významu, čí disponuje alebo nedisponuje príslušným oprávnením na vedenie takéhoto dopravného prostriedku.
Podmienka, že sa páchateľ dopustil trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. ako vodič dopravného prostriedku (t. j. nie ako osoba oprávnená na vedenie dopravného porostiedku) musí byť splnená pri všetkých troch odsúdeniach páchateľa za spáchanie tohto trestného činu. Ak by bol síce páchateľ opakovane odsúdený za opätovné spáchanie trestných činov ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák., avšak čo i len v jednom z týchto prípadov by sa tohto trestného činu nedopustil ako vodič dopravného prostriedku, nebolo by mu možné uložiť trest zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák.
K písmenu b)
Pokiaľ ide o ukladanie trestu zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 5 písm. b) Tr. zák. tak v tomto ustanovení zákonodarca zaviedol fakticky zásadu jedenkrát a dosť, nakoľko tento druh trestu musí súd povinne (obligatórne) uložiť v prípade, pokiaľ odsudzuje páchateľa za trestný čin usmrtenia podľa § 149 ods. 4, ods. 5 Tr. zák., ktorého sa dopustil ako vodič dopravného prostriedku.
Na uloženie trestu zákazu činnosti viesť motorové vozidlá na doživotie tu preto postačí len výrok o vine zo spáchania trestného činu podľa § 149 ods. 4 alebo ods. 5 Tr. zák. a zároveň skutkové zistenie, že sa páchateľ tohto trestného činu dopustil ako vodič dopravného prostriedku. Nevyžaduje sa teda už predchádzajúce odsúdenie páchateľa za uvedený, či iný trestný čin, t. j. je bez významu aj prípadná bezúhonná predchádzajúca minulosť páchateľa[9].
K prechodnému ustanoveniu v zmysle § 438d Tr. zák.
V súvislosti so zavedením zásady trikrát a dosť pri treste zákazu činnosti zaviedol zákonodarca aj prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 01.11.2011. Ide o ustanovenie § 438d Tr. zák. v zmysle ktorého sa ustanovenia § 61 ods. 3 a 5 vzťahujú aj na osobu, ktorá bola odsúdená za niektorý z trestných činov uvedených v § 61 ods. 3 alebo 5 pred 01.11.2011, ak táto osoba spáchala ďalší trestný čin uvedený v § 61 ods. 3 alebo 5 po 01.11.2011. Súd však podľa § 438d Tr. zák. nemusí vziať odsúdenie uložené pred 01.11.2011 do úvahy, ak by vzhľadom na mimoriadne okolnosti predchádzajúcich prípadov bolo pre páchateľa použitie trestnej sadzby trestu zákazu činnosti ustanovenej v § 61 ods. 3 alebo 5 neprimerane prísne.
Uvedené prechodné ustanovenie teda výslovne stanovuje, že trest zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. je nutné uložiť aj v prípadoch, v ktorých napríklad predchádzajúce dve odsúdenia páchateľa za trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. nadobudli právoplatnosť pred 01.11.2011, t. j. pred dátumom, kedy bola zásada trikrát a dosť zavedená do trestu zákazu činnosti. Nejde tu o retroaktívne ustanovenie stanovené v neprospech páchateľa, nakoľko na predchádzajúce odsúdenia páchateľa spred 01.11.2011 sa prihliadne len vtedy, ak sa páchateľ opätovne dopustí (tretieho) trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. až po tomto dátume (t. j. po 01.11.2011). Predchádzajúce odsúdenia páchateľa sa preto „aktivujú“ len v prípade ďalšieho protiprávneho konania páchateľa, t. j. či sa tak stane alebo nestane závisí len a výhrade na vôli samotného páchateľa. Pokiaľ sa tak stane, potom prichádza do úvahy uloženie trestu zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. a to aj napriek tomu, že predchádzajúce odsúdenia páchateľa boli spred dátumu 01.11.2011, respektíve boli už v pomerne vzdialenej minulosti. Z hľadiska plynutia času totiž Trestný zákon neobsahuje žiadne výslovné obmedzujúce ustanovenie, napríklad v tom smere, že sa berú do úvahy len predchádzajúce odsúdenia ktoré nadobudli právoplatnosť v posledných desiatich rokoch pred dátumom 01.11.2011. Vzhľadom k uvedenému sa v aplikačnej praxi vyskytujú aj prípady v ktorých sa aplikácia ustanovenia § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. vyvodzuje z odsúdení, ktoré sa stali aj pred viac ako tridsiatimi rokmi pred „tretím“ odsúdením.
Vzhľadom k zneniu prechodného ustanovenia § 438d Tr. zák. je zrejmé, že predchádzajúcimi odsúdeniami, ktoré sa stali pred 01.11.2011 budú nielen odsúdenia za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák., ale aj odsúdenia za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 201 Tr. zák. účinného do 31.12.2005 a to aj tu za podmienky, že sa ich páchateľ dopustil ako vodič dopravného prostriedku.
Prechodné ustanovenie § 438d Tr. zák. obsahuje aj „zmierňovaciu časť“, pretože umožňuje súdom, aby odsúdenia spred 01.11.2011 nebrali do úvahy, ak by vzhľadom na mimoriadne okolnosti predchádzajúcich prípadov bolo pre páchateľa uloženie trestu zákazu činnosti v zmysle § 61 ods. 3, ods. 5 neprimerane prísne. Zákonodarca tu použil slovo „nemusí“, z čoho možno vyvodzovať, že ak by aj súd zistil mimoriadne okolnosti predchádzajúcich prípadov, nemusí na ne obligatórne prihliadať a môže trest zákazu činnosti na doživotie uložiť (aj napriek ich existencii). Zákonodarca tu teda dáva súdom voľnosť pri rozhodovaní ohľadne ukladania trestu zákazu činnosti a jeho výmery[10]. Samozrejme nemôže ísť o svojvôľu v rozhodovaní súdu, pričom súd musí svoje rozhodnutie, či už pozitívne alebo negatívne v tomto smere, náležite odôvodniť.
V každom prípade by si však mal súd zabezpečiť spisy o predchádzajúcich odsúdeniach páchateľa, nakoľko len z ich obsahu môže zistiť prípadné mimoriadne okolnosti predchádzajúcich prípadov. Tieto spisy by mali byť oboznámené na hlavnom pojednávaní a strany by mali dostať možnosť sa k nim vyjadriť.
Trestný zákon nikde bližšie nešpecifikuje čo sa má rozumieť „mimoriadnymi okolnosťami predchádzajúcich prípadov“ v zmysle § 438d Tr. zák. a preto je nutné, aby „mimoriadne okolnosti“ boli definované súdnom praxou. Za „mimoriadne okolnosti“ je možné považovať len výnimočné okolnosti prípadu, ktoré sa svojim významom, či obsahom približujú okolnostiam uvedeným v ustanovení § 39 Tr. zák. Za „mimoriadne okolnosti“ preto nie je možné považovať len bežne sa vyskytujúce okolnosti, ktoré sa spravidla obsahovo spájajú s poľahčujúcimi okolnosťami, ako je napríklad priznanie sa páchateľa k spáchaniu trestného činu, prejavenie ľútosti, náhrada spôsobenej škody a podobne. Pokiaľ teda takéto okolnosti nastali v predchádzajúcich prípadoch (typicky napríklad priznanie sa k spáchaniu trestného činu) celkom určite ich nemožno považovať za okolnosti „mimoriadne“ v zmysle § 438d Tr. zák.
Takoto „mimoriadnou okolnosťou (predchádzajúceho) prípadu“ by mohlo byť napríklad zistenie, že obžalovaný konal za okolností blížiacich sa podmienkam krajnej núdze a preto napríklad súd ani neukladal trest zákazu činnosti (primerane R 17/1991).
Pri zisťovaní mimoriadnych okolností predchádzajúcich prípadov však súd nemôže vytvárať nové skutkové závery týchto už právoplatne skončených vecí. Uvedené znamená, že súd preskúmavajúci predchádzajúce prípady páchateľa nemôže viesť ohľadne týchto prípadov nové dokazovanie a tak zisťovať, či v danom prípade tieto okolnosti prípadu boli alebo neboli dané. Napríklad súd zistí z pripojených spisov, že sa obžalovaný k ich spáchaniu priznal. Obžalovaný však v konaní o „treťom trestnom čine“ namieta, že vtedy šoféroval len z toho dôvodu, nakoľko jeho partnerke bolo zle a chcel ju odviesť do nemocnice. Súd však zistí, že nič také v spise z predchádzajúceho prípadu nie je uvedené, t. j. ide o nové skutkové okolnosti ktoré obžalovaný uvádza až po právoplatnom skončení trestnej veci. Súd rozhodujúci o „treťom“ odsúdení páchateľa teda nemôže napríklad predvolávať svedkov (priateľku obžalovaného, policajtov, ktorí obžalovaného zastavili) a zisťovať, či skutočne išlo o takú situáciu ako to uvádza v aktuálnej trestnej veci obžalovaný. Súd nemôže meniť, dopĺňať, či akokoľvek ďalej dokazovať skutkové okolnosti prípadu, ktorý už bol právoplatne skončený, ale musí pri zisťovaní mimoriadnych okolností vychádzať striktne len z obsahu pripojeného spisu.
Tak napríklad, Krajský súd v Bratislave v trestnej veci vedenej pod sp. zn. 4To/21/2017 posudzoval odvolanie prokurátora podané v neprospech obžalovaného, ktoré smerovalo iba do výroku o treste a to konkrétne do výroku o uložení trestu zákazu činnosti viesť motorové vozidlá. V posudzovanej trestnej veci súd prvého stupňa uložil obžalovanému trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá akéhokoľvek druhu vo výmere 10 rokov s tým, že predchádzajúce odsúdenia obžalovaného za spáchanie trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289, ktoré boli z roku 2010 a 2011 (pred 01.11.2011) nevzal do úvahy a to vzhľadom na predchádzajúce priznania sa obžalovaného a nepriaznivý zdravotný stav obžalovaného v prejednávanej trestnej veci (obžalovaný deklaroval prekonanie infarktu a vysoký krvný tlak). Krajský súd v Bratislave sa však stotožnil s odvolaním prokurátora a uložil obžalovanému trest zákazu činnosti viesť motorové vozidlá akéhokoľvek druhu na doživotie. Odvolací súd totiž z pripojených spisov o predchádzajúcich odsúdeniach obžalovaného nezistil nič, čo by malo mimoriadnu povahu v zmysle § 438d Tr. zák. (napríklad konanie obžalovaného, ktoré sa blížilo konaniu v krajnej núdzi, prípadne konanie, ktoré by podstatným spôsobom ospravedlňovalo jazdu motorovým vozidlom pod vplyvom alkoholu a podobne). Priznanie, či oľutovanie spáchania trestného činu takouto mimoriadnou okolnosťou nie je. Pokiaľ išlo o tretie odsúdenie (t. j. konanie v ktorom sa ukladal trest zákazu činnosti na doživotie) tak krajský súd zdôraznil, že v tomto poslednom prípade došlo k spáchaniu skutku po 01.11.2011, teda na tento skutok sa už nevzťahuje ustanovenie § 438d Tr. zák. druhá veta, t. j. v časti, že by sa súd mal zaoberať tým, či okolnosti tohto prípadu boli mimoriadne. Uplatní sa tu len prvá veta ustanovenia § 438d Tr. zák., podľa ktorej sa ustanovenie § 61 ods. 3 a 5 vzťahuje aj na osobu, ktorá bola odsúdená za niektorý z trestných činov uvedených v § 61 ods. 3 alebo 5 po 01.11.2011.
Z uvedeného možno vyvodiť aj to, že zisťovanie mimoriadnych okolností prípadu podľa § 438d Tr. zák. prichádza do úvahy len pri predchádzajúcich odsúdeniach páchateľa ak sa stali pred 01.11.2011. Pokiaľ sa páchateľ dopúšťal trestnej činnosti uvedenej v ustanovení § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. po tomto dátume, neprichádza aplikácia ustanovenia § 438d veta druhá Tr. zák. vôbec do úvahy.
Pokiaľ ide o plynutie času medzi jednotlivými odsúdeniami tak ani výrazné časové obdobie medzi jednotlivými odsúdeniami páchateľa (napríklad doba 15 rokov medzi druhým a tretím odsúdením) nie je možné považovať za mimoriadne okolnosti prípadu v zmysle § 438d Tr. zák., nakoľko mimoriadne okolnosti sa musia vzťahovať na konkrétny prípad, ktorý bol prejednávaný súdom, t. j. na konkrétne skutkové okolnosti (skutok) a nie na skutočnosť, že páchateľ následne dlhšie časové obdobie zhodnú trestnú činnosť nepáchal.
Teoreticky však nie je možné vylúčiť, že takéto mimoriadne okolnosti prípadu nastanú až pri treťom (či poslednom) odsúdení páchateľa za spáchanie trestného činu ohrozovania pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák. Takéto prípadné výnimočné okolnosti prípadu, či pomery páchateľa by bolo možné hodnotiť v rámci ustanovenia § 39 ods. 1 Tr. zák., ktoré sa týka mimoriadneho zníženia trestu pod dolnú hranicu trestu ustanovenú Trestným zákonom. Vzhľadom k tomu, že ustanovenie o mimoriadnom znížení trestu sa netýka iba trestu odňatia slobody, ale v zmysle § 39 ods. 3 písm. f) Tr. zák. je možné mimoriadne znížiť aj trest zákazu činnosti, je otázkou, či súd môže za použitia § 39 ods. 1 Tr. zák. neuložiť páchateľovi trest zákazu činnosti na doživotie, ale, namiesto neho uloží trest zákazu činnosti na dobu určitú. Zrejme by sa tu mohlo vychádzať z analógie, ktorá je v trestnom práve hmotom prípustná ak je v prospech páchateľa a to z analógie ustanovenia § 39 ods. 3 písm. a) Tr. zák., ktorý umožňuje uloženie trestu odňatia slobody nie kratšieho ako 20 rokov namiesto inak povinného ukladania trestu odňatia slobody na doživotie. V takomto prípade by teda súd mohol uložiť trest zákazu činnosti nie kratší ako 20 rokov namiesto trestu zákazu činnosti na doživotie, pričom takýto postup by vzhľadom na znenie ustanovenia § 39 ods. 4 Tr. zák. prichádzal do úvahy aj v rámci konania dohody o vine a treste.
Z hľadiska procesného je pomerne zaujímavou problematika vymedzenia (opisu) skutku (tzv. skutková veta v uznesení o vznesení obvinenia, obžalobe, či rozsudku) v prípadoch, v ktorých prichádza do úvahy uloženie prísnejšieho trestu páchateľovi a to vzhľadom na jeho recidívu. Pôjde tu najmä o prípady zvyšovania zákonom ustanovenej trestnej sadzby podľa § 38 ods. 5 Tr. zák., ale aj o prípady, kedy prichádza do úvahy uloženie trestu zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. V aplikačnej praxi sa spravidla vychádzalo z toho, že súčasťou opisu skutku má byť výhradne len to, čo má odraz v tzv. právnej vete, t. j. iba to, čo tovorí znaky skutkovej podstaty trestného činu, ktorý sa obvinenému kladie za vinu, t. j. recidíva je súčasťou opisu skutku iba v prípade, pokiaľ je aj znakom základnej, či kvalifikovanej skutkovej podstaty stíhaného trestného činu. Všetko ostatné, čo nemá odraz v znakoch skutkovej podstaty trestného činu a čo by prípadne mohlo mať vplyv napríklad len na výrok o treste nemá byť súčaťou popisu skutkových okolností, pretože takéto okolnosti sa nevzťahujú k výroku o vine, ale len k výroku o treste.
Z hľadiska ukladania trestu zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. to teda znemená, že súčasťou popisu skutku nemajú byť aj predchádzajúce odsúdenia ohľadne trestného činu podľa § 289 Tr. zák., pretože tie nemajú žiadny súvis s výrokom o vine a nemajú žiadny odraz v tzv. právnej vete (s tým, že došlo k naplaneniu znakov skutkovej podstaty trestného činu ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 289 Tr. zák., pokiaľ nejde o trestný čin v zmysle § 289 ods. 3 písm. a) Tr. zák., kde je recidíva súčasťou skutkovej podstaty a preto takéto odsúdenie musí mať svoj odraz aj v tzv. skutkovej vete), ale týkajú sa výhradne len výroku o treste.
Tento záver spochybnil Najvyšší súd SR uznesením sp. zn. 3Tdo/59/2016 zo dňa 09.05.2017, v ktorom, vo vzťahu k ustanoveniu § 38 ods. 5 Tr. zák., dospel k záveru, že ak prichádza do úvahy aplikácia § 38 ods. 5 Tr. zák. vzhľadom k tomu, že páchateľ opätovne spáchal zločin, je nevyhnutné, aby výrok o vine v tzv. skutkovej vete obsahoval presnú citáciu predchádzajúceho odsúdenia. Najvyšší súd SR teda v podstate dospel k záveru, že takéto zistenie o recidíve páchateľa je záverom skutkovým a preto sa musí nachádzať v opise skutku. Vzhľadom k riešenej problematike by sa mali závery najvyššieho súdu vzťahovať aj na prípady ukladania trestu zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák.
S týmto rozhodnutím najvyššieho súdu sa nemožno stotožniť, nakoľko, tak ako to už bolo uvedené vyššie, pokiaľ recidíva páchateľa nie je znakom základnej alebo kvalifikovanej skutkovej podstaty stíhaného trestného činu, potom nemá odraz v tzv. právnej vete, t. j. nemá odraz v znakoch skutkovej podstaty stíhaného trestného činu a preto nemá byť ani súčasťou tzv. skutkovej vety uznesenia o vznesení obvinenia, obžaloby, či rozsudku súdu. Pokiaľ by sme predmetné rozhodnutie najvyššieho súdu vzali do dôsledkov, potom by sme museli dospieť k záveru, že skutkovým zistením v zmysle § 163 ods. 3 Tr. por. je aj napríklad skutočnosť, že obžalovanému je nutné ukladať trest odňatia slobody podľa § 38 ods. 3 Tr. zák., pretože prevažujú poľahčujúce okolnosti vzhľadom na priznanie obžalovaného. Potom by musel byť údaj o priznaní sa obžalovaného (prípadne aj o vedení riadneho života pred spáchaním trestného činu, či napomáhaní pri objasňovaní trestnej činnosti) taktiež súčasťou popisu tzv. skutkovej vety, čo možno považovať za absurdné.
2/ Trest zákazu činnosti na doživotie podľa § 61 ods. 4 Tr. zák.
Ustanovenie § 61 ods. 4 Tr. zák. je vyjadrením „zásady jedenkrát a dosť“ a fakultatívnej možnosti súd ukladať trest zákazu činnosti na doživotie páchateľovi, ktorého odsudzuje za spáchanie trestného činu
- obchodovania s ľuďmi podľa § 179 Tr. zák.
- znásilnenia podľa § 199 Tr. zák.
- sexuálneho násilia podľa § 201 a § 202 Tr. zák.
- výroby detskej pornografie podľa § 368 Tr. zák.
- rozširovania detskej pornografie podľa § 369 Tr. zák.
- prechovávania detskej pornografie a účasti na detskom pornografickom predstavení podľa § 370 Tr. zák.
a to za podmienky, že vyššie uvedený trestný čin bol spáchaný na dieťati.
Z uvedeného ustanovenia je zrejmé, že jeho aplikácia prichádza do úvahy iba v prípade, ak je obeťou (poškodenou osobou) pri taxatívne vymenovaných trestných činoch dieťa, t. j. v zmysle ustanovenia § 127 ods. 1 Tr. zák. osoba mladšia ako osemnásť rokov. Pôjde teda o osobu, ktorá v čase spáchania trestného činu ešte nedovŕšila osemnásť. V prípade ak sa tak už stalo a v čase spáchania vyššie uvedených trestných činov má poškodená osoba osemnásť rokov nie je možné aplikovať ustanovenie § 61 ods. 4 Tr. zák., nakoľko tu už nejde o osobu mladšiu ako osemnásť rokov a teda ani o dieťa.
Podľa dôvodovej správy k zákonu č. 204/2013 Z. z., ktorým bolo ustanovenie § 61 ods. 4 Tr. zák. zavedené do Trestného zákona bolo povinnosťou Slovenskej republiky transponovať do Trestného zákona článok 10 ods. 1 smernice 2011/93/EÚ v zmysle ktorej sú členské štáty Európskej únie povinné prijať vhodné opatrenia s cieľom minimalizácie rizika recidívy u osôb, ktoré spáchali niektorí z trestných činov proti ľudskej dôstojnosti na dieťati. Cieľom týchto opatrení má byť dočasné alebo trvalé zabránenie profesionálnych aktivít zahŕňajúcich priamy a pravidelný kontakt s deťmi. Uvedené sa dá dosiahnuť prostredníctvom zavedenia možnosti uloženia trestu zákazu činnosti tým páchateľom, ktorí spáchajú jeden z označených trestných činov na dieťati a u ktorých súd vzhľadom na okolnosti danej veci bude uloženie trestu zákazu činnosti považovať za potrebné.
Zo znenia ustanovenia § 61 ods. 4 Tr. zák. ako aj z citovanej dôvodovej správy možno vyvodiť, že cieľom predmetného ustanovenia je reagovať na trestné veci, v ktorých dochádza k páchaniu taxatívne vymenovaných trestných činov v špecifickom prostredí (napríklad detský domov, reedukačné centrum, škola, družina a podobne) a to zo strany osobitných páchateľov, ktorí vykonávajú činnosť zameranú na starostlivosť o deti, ktorá je spravidla spojená aj s určitou podriadenosťou, či skôr odkázanosťou (závislosťou) dieťaťa na takejto osobe (napríklad vychovávatelia na internátnych školách, či v detských domovoch, učitelia, tréneri mládeže, osoby vedúce rôzne umelecké súbory, modelingové agentúry, kňazi vyučujúci na školách a podobne). Alebo povedané inak, pod ustanovenie § 61 ods. 4 Tr. zák. možno zahrnúť akéhokoľvek páchateľa, ktorý vykonáva konkrétnu činnosť zameranú na prácu s deťmi, pričom táto jeho činnosť má povahu určitého zamestnania, povolania alebo funkcie alebo takej činnosti, na ktorú treba osobitné povolenie alebo ktorej podmienky výkonu upravuje osobitný predpis. Aj tu teda platí, že uložiť trest zákazu činnosti na doživotie možno iba v prípadoch, pokiaľ sa páchateľ dopustil stíhanej trestnej činnosti v súvislosti s výkonom činnosti vymedzenej v ustanovení § 61 ods. 1 Tr. zák.
Páchateľom v zmysle § 61 ods. 4 Tr. zák., ktorému je možné uložiť trest zákazu činnosti na doživotie nemusí byť iba fyzická osoba, ale môže ním byť aj osoba právnická. Na tomto závere nemení nič ani skutočnosť, že sa inak slovo „doživotie“ obsahovo viaže na smrť fyzickej osoby. V súvislosti s právnickou osobou by bolo možné tento výraz chápať ako zrušenie, či zánik právnickej osoby, t. j. vymedzenie trestu zákazu činnosti až do právnej „smrti“ právnickej osoby.
Podľa zákona č. 91/2016 Z. z. o trestnej zodpovednosti právnických osôb sa právnická osoba, s výnimkou trestného činu znásilnenia podľa § 199 Tr. zák., môže dopustiť všetkých zvyšných trestných činov taxatívne vymenovaných v ustanovení § 61 ods. 4 Tr. zák. V zmysle § 10 písm. e) zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb je pritom možné uložiť trest zákazu činnosti aj právnickej osobe. Ustanovenie § 16 ods. 1 zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb síce stanovuje, že trest zákazu činnosti môže súd uložiť právnickej osobe na jeden až desať rokov, ak právnickú osobu odsudzuje za trestný čin spáchaný v súvislosti s touto činnosťou, avšak ide tu len o rámcové vymedzenie základných podmienok pre ukladanie tohto trestu právnickej osobe. Inak totiž podľa § 1 ods. 2 zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb platí, že ak zákon o trestnej zodpovednosti nestanovuje inak a ak to povaha veci nevylučuje, na trestnú zodpovednosť a tresty ukladané právnickej osobe sa vzťahuje Trestný zákon. Vzhľadom k tomuto ustanoveniu nie je vylúčené uloženie trestu zákazu činnosti na doživotie právnickej osobe, nakoľko to nevylučuje zákon o trestnej zodpovednosti právnických osôb a nevylučuje to ani povaha veci. Práve naopak, ukladanie tohto druhu trestu právnickej osobe, pokiaľ právnickej osobe nebude uložený trest zrušenia právnickej osoby, bude vhodné, ak k páchaniu trestnej činnosti uvedenej v ustanovení § 61 ods. 4 Tr. zák. bude dochádzať práve v súvislosti s činnosťou právnickej osoby.
Právnické osoby tu môžu mať rôzne formy. Trestnej činnosti sa môžu dopúšťať napríklad ako obchodné spoločnosti, občianske združenia, či neziskové nadácie s tým, že predmetom činnosti takýchto právnických osôb, vo vzťahu k deťom, môže byť napríklad vykonávanie opatrení sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately v zariadení (resocializačné centrum a podobne). Ak by sa pri vykonávaní takto vymedzeného predmetu činnosti páchala trestná činnosť (napríklad výroba detskej pornografie) bolo by možné ulžiť právnickej osobe trest zákazu činnosti vykonávania opatrení sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately na doživotie. Pokiaľ by právnická osoba vykazovala len takýto predmet činnosti, prípade bola založená len na výkon takejto činnosti (napríklad by išlo o neziskovú organizáciu, ktorej jediným predmetom činnosti by bola prevádzka resocializačného zariadenia) potom by bolo vhodné pristúpiť skôr k uloženiu trestu zrušenia neziskovej organizácie[11], než k ukladaniu trestu zákazu činnosti.
Podmienečné upustenie od výkonu zvyšku zákazu činnosti (§ 69 ods. 5 Tr. zák.):
V súvislosti s ukladaním trestu zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 4, či ods. 5 Tr. zák. stojí za povšimnutie ustanovenie § 69 ods. 5 Tr. zák., ktoré zakazuje súdu podmienečne upustiť od výkonu zvyšku trestu zákazu činnosti, ktorý bol uložený podľa § 61 ods. 4, či ods. 5 Tr. zák. V tomto smere ide teda o prísnejšiu právnu úpravu, než je podmienečné prepustenie z výkonu trestu odňatia slobody pri zásade trikrát a dosť, nakoľko Trestný zákon neumožňuje za žiadnych okolností „vrátiť“ možnosť páchateľovi opätovne vykonávať činnosť, ktorá mu bola zakázaná (a to napríklad ani po výkone trestu zákazu činnosti v dĺžke 25 a viac rokov). V podstate jedinou možnosťou pre páchateľa je tu udelenie milosti Prezidentom SR, ktorý by mohol páchateľovi opustiť celý trest zákazu činnosti na doživotie, respektíve jeho časť (zvyšok) po dlhodobom výkone tohto trestu zo strany páchateľa.
Zahladenie odsúdenia (§ 61 ods. 7 Tr. zák.):
Pri aplikovaní zásady trikrát a dosť v rámci trestu zákazu činnosti (§ 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák.) bolo zákonodarcom pomerne sporným spôsobom zasiahnuté do inštitútu zahladenia odsúdenia. Zákonodarca totiž v ustanovení § 61 ods. 7 Tr. zák. stanovil, že na ukladanie trestu zákazu činnosti podľa § 61 ods. 3 až 5 Tr. zák. nemá vplyv zahladenie odsúdenia.
Z uvedeného vyplýva, že ustanovenie § 61 ods. 7 Tr. zák., ktoré zruší už raz v minulosti vzniknuté zahladenie odsúdenia je v „napätí“ s ustanovením § 93 ods. 1 Tr. zák., ktoré vyslovene stanovuje, že ak bolo odsúdenie zahladené, hľadí sa na páchateľa, ako keby nebol odsúdený. Prístup zákonodarcu k zahladeniu odsúdenia je tu trochu schizofrenický, nakoľko najskôr stanovuje právnu fikciu neodsúdenia, ktorá vzniká zahladením odsúdenia a následne túto právnu fikciu neodsúdenia ruší po jej vzniku ustanovením § 61 ods. 7 Tr. zák. tak, že súd musí povinne prihliadnuť aj na odsúdenia, ktoré už boli zahladené. Na páchateľa sa síce hľadí akoby súdne trestaný nebol, ale súd na neho hľadí akoby súdne trestaný bol a ukladá mu aj s poukazom na už zahladené odsúdenia trest zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. Som názoru, že ide o chaotickú právnu úpravu a z hľadiska inštitútu zahladenia odsúdenia je neprijateľné, aby konkrétne odsúdenie bolo zahladené a napriek tomu na toto odsúdenie musel súd povinne prihliadať. Zákonodarca mal rešpektovať inštitút zahladenia odsúdenia, t. j. skutočnosť, že ak je raz odsúdenie zahladené, potom je právne „mŕtve“ raz a navždy a prípadne mohol zasiahnuť do tohto inštitútu zahladenia odsúdenia tak, že by pri trestných činoch uvedených v ustanovení § 61 ods. 3 a 5 Tr. zák. stanovil v ustanovení § 92 ods. 1 Tr. zák. dlhšiu dobu počas ktorej by musel odsúdený po výkone trestu zákazu činnosti viesť riadny život, aby mohlo dôjsť k zahladeniu odsúdenia.
Práve z vyššie uvedených dôvodov sa v praxi možno stretnúť aj s podaniami obhajcov obžalovaných osôb, ktorým hrozí uloženie trestu zákazu činnosti na doživotie v zmysle § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. s poukazom na už zahladené odsúdenia, ktoré smerujú súdu a ktorými sa obžalovaní domáhajú toho, aby súd trestné konanie prerušil a podal návrh na Ústavný súd SR ohľadne vyslovenia neústavnosti ustanovenia § 61 ods. 7 Tr. zák., ktoré vyslovene neguje účinky už vzniknutého zahladenia odsúdenia, čo sa považuje za rozporné s princípmi právneho štátu zakotvenými v článku 1 ods. 1 Ústavy SR. Pokiaľ viem, doposiaľ žiadne takéto podanie nebolo Ústavnému súdu SR podané.
V tomto smere možno poukázať na zaujímavé rozhodnutie Ústavného súdu Českej republiky, ktorý v náleze zo dňa 13.10.1998 pod sp. zn. I. ÚS 119/1998 posudzoval právnu úpravu zákona o strelných zbraniach, ktorá vychádzala z toho, že pri posudzovaní bezúhonnosti v zmysle tohto zákona je bez právneho významu, že sa na žiadateľa o vydanie zbrojného preukazu hľadí ako keby nebol odsúdený (t. j. je bez významu, že jeho odsúdenie bol podľa Trestného zákona už zahladené). Ústavný súd ČR skonštatoval, že zákon o strelných zrbraniach vymedzuje kto sa za bezúhonného nepovažuje a to spôsobom pomerne prísnym, avšak celkom jasným. Zákon teda stanovuje pre držanie strelnej zbrane kritériá prísnejšie, než aké pozná Trestný zákon pre zahladenie odsúdenia, čo však, samo osebe, nie je v rozpore s ústavou.
Predmetný nález Ústavného súdu ČR nie je celkom aplikovateľný na ustanovenie § 61 ods. 7 Tr. zák., avšak možno z neho vyvodiť, že v špecifických prípadoch môže zákon presným a predvídateľným spôsobom stanoviť výnimku, kedy sa nebude brať do úvahy zahladenie odsúdenia. Som názoru, že ustanovenie § 61 ods. 7 Tr. zák. tieto kritériá spĺňa Samotná prísnosť takejto zákonnej právnej úpravy pritom, sama osebe, nespôsobue jej rozpor s ústavou. V konečnom dôsledku závisí len od páchateľa, či jeho predchádzajúce odsúdenia zostanú zahladené natrvalo, respektíve, či príde k aplikácii ustanovenia § 61 ods. 7 Tr. zák., nakoľko aktivovať ustanovenie § 61 ods. 7 Tr. zák. môže iba páchateľ tým, že spácha tretí trestný čin uvedený v ustanovení § 61 ods. 5 písm. a) Tr. zák. To však nemení nič na tom, že v legislatívnej činnosti by mal zákonodarca rešpektovať inštitút zahladenia odsúdenia a nenakladať s ním v rozpore s jeho účelom a správnymi účinkami, ktoré vyvoláva.
[1] pôvodne išlo o ustanovenie § 61 ods. 4 s tým, že od 01.08.2013 došlo k prečíslovaniu tohto ustanovenia a ide o § 61 ods. 5 Tr. zák.
[2] postačí ak pôjde aj o odsúdenie pre trestný čin ohrozenia pod vplyvom návykovej látky podľa § 201 Tr. zák. účinného do 31.12.2005.
[3] v tomto smere je predmetné ustanovenie koncipované odlišne ako ustanovenie § 47 ods. 2 Tr. zák., ktoré upravuje zásadu trikrát a dosť pri treste odňatia slobody, ktoré vyslovene stanovuje, že páchateľ musí byť pri predchádzajúcich prípadoch potrestaný nepodmienečným trestom odňatia slobody, t. j. nestačí len samotný fakt odsúdenia.
[4] pokiaľ nejde o prípady uvedené v ustanovení § 61 ods. 4 a ods. 5 Tr. zák. tak sa samozrejme uplatňuje ustanovenie § 43 Tr. zák. pri postupne ukladaných trestoch aj na trest zákazu činnosti s tým, že v súhrne nesmie trest zákazu činnosti presiahnuť 10 rokov.
[5] Šámal, P. a kol.: Trestní zákonník I., § 1 až 139. Komentář. 1. Vydání. Praha: C.H.Beck, 2009, s. 821 a 822
[6] napríklad jazda značne opitého cyklistu po ceste, ktorá spôsobí vážnu dopranú nehodu môže byť podľa okolností prípadu právne kvalifikovaná ako trestný čin usmrtenia podľa § 149 Tr. zák., či trestný čin ublíženia na zdraví podľa § 157 Tr. zák.
[7] K uvedenému pozri judikatúru napríklad R 41/1965, R I/1966, či R 4/1993 – česká, ktorá zároveň pripomína aj to, že len obyčajná spoločná jazda s opitým vodičom nie je trestná.
[8] napríklad je sporné, či kombajn možno považovať za dopravný prostriedok, nakoľko jeho účelom je úplne iné využitie ako doprava osôb, zvierat, či vecí z jedného miesta na druhé. Na strane druhej je možné aj kombajn použiť ako dopravný prostriedok, keď ho vodič presúva z jedného miesta na druhé. V prípadoch, keď však kombajn vykonáva činnosť na ktorú je primárne určený (žatva na poli) tak už zrejme o dopravný prostriedok v zmysle § 61 ods. 5 Tr. zák. nepôjde.
[9] pokiaľ ide o definovanie pojmu dopravný prostriedok, či vodič dopravného prostriedku tak tu treba poukázať na právne závery uvedené v tomto článku k písmenu a), ktoré sa použijú aj v tomto prípade.
[10] v prípade ak by všetky odsúdenia boli až po 01.11.2011 potom už súd túto voľnosť nemá a musí uložiť trest zákazu činnosti na doživotie, zákonodarca v takýchto prípadoch vyslovene nariaďuje uloženie tohto druhu trestu ako aj jeho výmeru.
[11] podľa § 12 ods. 1 zákona o trestnej zodpovednosti právnických osôb však trest zrušenia právnickej osoby prichádza do úvahy len v prípade, ak ide o právnickú osobu, ktorá má sídlo v Slovenskej republike a ak činnosť právnickej osoby bola úplne alebo prevažne využívaná na páchanie trestnej činnosti.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.