Mikuláš Lévai
Pojem škoda Trestného zákona v interdisciplinárnom ponímaní
Cieľom nasledujúceho príspevku je poukázať na nepružnosť súčasne platného Trestného zákona na zmeny v spoločnosti, ekonomického rastu a trhového hospodárstva, ktoré súvisia najmä s infláciou v súvislosti s legálne definovaným pojmom škoda.
Pojem škoda, tak ako ho poznáme dnes, nebol v minulosti vždy legálne definovaný. Pri spôsobení škody pri spáchaní trestného činu sa vychádzalo z materiálneho chápania trestného činu. A síce, že stupeň nebezpečnosti činu pre spoločnosť bol určovaný najmä významom chráneného záujmu, ktorý bol činom dotknutý, spôsobom vykonania činu a jeho následkami, okolnosťami, za ktorých bol čin spáchaný, osobou páchateľa, mierou jeho zavinenia a jeho pohnútkou.
Trestný zákon č. 140/1961 Zb. v mnohých ustanoveniach síce spájal s pojmom ,,škoda“ prípadne aj s pojmom ,,vec vyššej hodnoty“ hmotnoprávne následky, avšak pojem škoda a jeho variácie či násobky nebol legálne definovaný vo forme, v akej ho poznáme dnes.
S pojmom ,,škoda“ bolo napríklad spojené vymeriavanie trestu s prihliadnutím na ako priťažujúce okolnosti, keď bolo v §34 ods. 1 písm. f) uvedené, že trestným činom spôsobil vyššiu škodu alebo s pojmom ,,vec vyššej hodnoty“ bolo v trestnom čine Poškodzovanie cudzej veci podľa §257 ods. 1, ustanovené, že kto zničí, poškodí alebo urobí neupotrebiteľnou cudziu vec vyššej hodnoty, potresce sa odňatím slobody až na jeden rok alebo nápravným opatrením alebo peňažným trestom. S výpočtom by sa dalo pokračovať, to však nie je cieľom tohto článku.
Tento stav trval až do roku 1990, keď pomerne rozsiahlou novelou Trestného zákona č. 140/1961 Zb. sa zákonom Národného zhromaždenia ČSSR č. 175/1990 Zb. (účinná od 01.07.1990) do tohto zaviedol pojem ,,škoda“.
V zmysle §89 ods.14 Trestného zákona č. 140/1961 Zb. sa za škodu nie nepatrnou rozumela škoda dosahujúca najmenej polovicu najnižšej mesačnej mzdy ustanovenej všeobecne záväznými právnymi predpismi, nie malou škodou sa rozumela suma dosahujúca najmenej trojnásobok takej mzdy, väčšou škodou sa rozumela suma dosahujúca najmenej desaťnásobok takej mzdy, značnou škodou suma dosahujúca najmenej päťdesiatnásobok takej mzdy a škodou veľkého rozsahu suma dosahujúca najmenej dvestopäťdesiatnásobok takej mzdy. Tieto hľadiská sa použili obdobne pre určenie výšky prospechu a hodnoty veci.
Ďalšou novelou Trestného zákona č. 140/1961 Zb. sa zákonom NR SR č. 248/1996 Z. z. (účinná od 01.10.1994) došlo k miernej úprave výpočtu veličiny, z ktorej sa pojem škoda následne odvodzoval.
Podľa §89 ods. 14 sa škodou nie nepatrnou sa rozumela škoda dosahujúca najmenej dvojnásobok najnižšej mesačnej mzdy, škodou nie malou sa rozumela suma dosahujúca najmenej šesťnásobok takej mzdy, väčšou škodou sa rozumela suma dosahujúca najmenej dvadsaťnásobok takej mzdy, značnou škodou suma dosahujúca najmenej stonásobok takej mzdy a škodou veľkého rozsahu suma dosahujúca najmenej päťstonásobok takej mzdy. Tieto hľadiská sa použijú obdobne na určenie výšky prospechu, hodnoty veci a rozsahu činu.
Novelou Trestného zákona č. 140/1961 Zb. sa zákonom NR SR č. 253/2001 Z. z. (účinná od 01.08.2001) došlo k ďalšej zmene úpravy výpočtu veličiny, z ktorej sa pojem škoda odvodzoval.
Podľa §89 ods.13 Trestného zákona č. 140/1961 Zb. sa škodou nie nepatrnou rozumela škoda dosahujúca najmenej výšku minimálnej mesačnej mzdy, škodou nie malou sa rozumela suma dosahujúca najmenej šesťnásobok takej mzdy, väčšou škodou sa rozumela suma dosahujúca najmenej dvadsaťnásobok takej mzdy, značnou škodou suma dosahujúca najmenej stonásobok takej mzdy a škodou veľkého rozsahu suma dosahujúca najmenej päťstonásobok takej mzdy. Tieto hľadiská sa použili obdobne na určenie výšky prospechu, hodnoty veci a rozsahu činu.
Pre úplnosť a prehľadnosť treba dodať, že z nariadenia vlády ČSFR č. 53/1992 Zb. o minimálnej mzde v znení nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 645/1992 Zb. a nariadenia vlády Slovenskej republiky č. 248/1993 Z. z. vyplývalo v zmysle §2 ods. 1 písm. b), že výška minimálne mzdy je za mesiac 2450 Sk pre zamestnanca odmeňovaného mesačnou mzdou. Z tejto veličiny sa následne rátala majetková škoda spôsobená trestným činom.
Úprava Trestného zákona č. 300/2005 pojala pojem ,,škoda“ odlišným spôsobom, než tomu bolo v Trestnom zákone č. 140/1961 Zb. Nový Trestný zákon venuje veľkú pozornosť problematike škody, či už z hľadiska jej definície, tak aj určenia jej výšky a to nielen klasickej hmotnej škode na veciach, ale aj z hľadiska ujmy na životnom prostredí, chránených druhov živočíchov, rastlín, škody na veciach pamiatkovo chránených, alebo majúcich historickú, umeleckú alebo vedeckú hodnotu.
Z kvantitatívneho hľadiska došlo k zúženiu pojmov, keď hranicou medzi priestupkom a trestným činom tvorí škoda malá, ktorá prevyšuje sumu 8 000 Sk. Predtým to bola škoda nie nepatrná. Ďalšie hranice škody sú väčšia- najmenej 10 násobok škody malej, značná- najmenej 100 násobok škody malej a škoda veľkého rozsahu- najmenej 500 násobok škody malej. Základná suma bola stanovená priamo Trestným zákonom, preto aby len zákon určoval čo je trestný čin – ústavná zásada, keď doteraz predmetnú sumu – minimálnu mzdu, stanovovala vláda síce na základe zákona, ale nariadením.
Podľa § 125 ods. 1 Trestného zákona sa škodou malou rozumie škoda prevyšujúca sumu 8 000 Sk. Škodou väčšou sa rozumie suma dosahujúca najmenej desaťnásobok takej sumy. Značnou škodou sa rozumie suma dosahujúca najmenej stonásobok takej sumy. Škodou veľkého rozsahu sa rozumie suma dosahujúca najmenej päťstonásobok takej sumy. Tieto hľadiská sa použijú rovnako na určenie výšky prospechu, hodnoty veci a rozsahu činu.
Toto ustanovenie je zároveň platné dodnes s drobnou úpravou, keď dňa 1.1.2009 Slovensko prijalo euro ako platidlo a suma 8000Sk sa konverzným kurzom 30,1260 prerátala a zaokrúhlila na 266 eur.
Tým sa dostávame k jadru problému na ktorý je tento článok mierený. Inflácia totiž označuje v národnom hospodárstve všeobecný nárast cien ekonomických statkov, čo má za následok zníženie kúpnej sily peňazí. V praxi je inflácia prejavom ekonomickej nerovnováhy a znamená, že napríklad za 1 euro sa pri zvýšenej inflácii dá kúpiť menej ako v minulosti, euro má menšiu hodnotu ako predtým, jeho kúpna sila sa znížila.
Ako pomôcku na výpočet inflácie som použil inflačnú kalkulačku Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO)1. Inflačná kalkulačka je nástroj na porovnanie reálnej hodnoty cien v rôznych rokoch. Používa index spotrebiteľských cien. Kalkulačka je zostavená na základe priemernej inflácie v medziročnom porovnaní, ako je vykazovaná Štatistickým úradom SR. Kalkulačka vypočítava hodnoty od roku 1977 až po rok 2020, pričom údaje za roky 2017 až 2020 sú založené na odhadoch analytikov komerčných bánk, NBS a Štatistického úradu. Koruny sú na eurá prerátané vždy konverzným kurzom: 30,1260 Sk = 1 €.
Údaje spred roka 1989 sú interpolované na základe údajov o indexe spotrebiteľských cien zo "Štatistickej ročenky Slovenskej republiky 1992" za roky 1977, 1984, 1985 a 1989 a to tak, aby medzi najbližšími dvomi známymi hodnotami indexu spotrebiteľských cien bola inflácia vo všetkých rokoch rovnaká.
Na základe výpočtu za použitia inflačnej kalkulačky sa suma 8000Sk v roku 2005 rovná v roku 2017 sume 334,74 eur (10084,41 Sk).
To znamená, že ak zákonodarcu viedli k určeniu sumy 8000Sk v roku 2005 nejaké dôvody, ktoré reagovali na vtedajšie materiálne pramene práva, prípadne na ústavnú zásadu, že len zákon môže určiť, čo je trestným činom, dnes by sa už mala škoda vypočítavať, s prihliadnutím na infláciu, zo sumy 334,74 eur (zaokrúhlene na eurá nahor 335,- eur).
To by v praxi znamenalo, že škodou malou by mala byť škoda prevyšujúca sumu 335 eur, škoda väčšia by bola najmenej 3350,- eur, škoda značná by bola najmenej 33 500,- eur a škoda veľkého rozsahu by bola najmenej 167 500,- eur.
V dnešnej praxi zákonodarstva, keď sa Trestný zákon mení viac krát ročne, by nemal byť problém zakomponovať do novely aj novú výšku škody malej, ktorá by mala reflektovať infláciu. Teda ani netreba hľadať mechanizmus, ktorý by bol pružný a ktorý by prihliadal na infláciu, prípadne defláciu.
A pretože súd pri ukladaní trestu a jeho výmery v zmysle §34 ods. 4 trestného zákona prihliada aj na následok spáchaného trestného činu, spoločnosť by sa opäť raz priblížila k ich spravodlivejšiemu ukladaniu.
Poznámky:
1. http://www.ineko.sk/kalk.html
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.