Prečin „Hanobenie mŕtveho“ podľa § 366 Trestného zákona – nedostatky právnej úpravy.
Autor: ppor. Mgr. Eugen Tomko – poverený príslušník PZ
Autor článku sa pokúsi poukázať na nedostatky právnej úpravy prečinu hanobenia mŕtveho v súvislosti s nedostatkami zákona o pohrebníctve a tiež poukáže na možnú situáciu v prípade, ak nie je schválený prevádzkový poriadok pre pohrebiská alebo prevádzkový poriadok pre pohrebiská síce schválený je, ale nestanovuje povinnosti návštevníka pohrebiska.
Prečinu „Hanobenie mŕtveho“ sa podľa § 366 ods. 1 Trestného zákona, dopustí ten kto zneužije alebo zneuctí mŕtveho, alebo neoprávnene vykoná exhumáciu ľudských ostatkov alebo svojvoľne odníme z pohrebiska ľudské ostatky, alebo nakladá s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom.
Toto ustanovenie postihuje konania, ktoré sú špecifickým druhom výtržníctva. Objektom tohto trestného činu je spoločenský záujem na individuálnom objekte, t. j. na mŕtvom, ktorého chráni pred zneuctením alebo neoprávnením nakladaním s jeho ostatkami. Objektívna stránka tohto trestného činu spočíva v štyroch rôznych konaniach a to:
a.) zneužití alebo zneuctení mŕtveho alebo
b.) v neoprávnenom vykonaní exhumácie ľudských ostatkov alebo
c.) svojvoľnom odňatí ľudských ostatkov z pohrebiska alebo
d.) nakladaní s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi.
Za dôležité pre potreby tohto článku považujeme práve štvrtú časť tohto ustanovenia a teda nakladanie s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväznými právnymi predpismi. V danom prípade by bola objektívnou stránkou uvedeného prečinu tá časť ustanovenia § 366 ods. 1 Trestného zákona, ktorá pojednáva o nakladaní s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväzným predpisom, pričom takýmto predpisom je aj zák. č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve v znení neskorších predpisov. Tento zákon upravuje pôsobnosť orgánov štátnej správy a obcí, práva a povinnosti fyzických osôb, fyzických osôb – podnikateľov a právnických osôb v súvislosti so zaobchádzaním s ľudskými pozostatkami a s ľudskými ostatkami, s prevádzkovaním pohrebnej služby, krematória, pohrebiska, s prevádzkovaním balzamovania a konzervácie ľudských pozostatkov. Subjektom tohto trestného činu môže byť ktokoľvek za predpokladu, že je trestne zodpovedný a subjektívna stránka zahŕňa zavinenie vo forme úmyslu.
Zákonodarca v zák. č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve rozlišuje pojmy ľudské pozostatky a ľudské ostatky pričom § 2 písm. a/ zákona o pohrebníctve definuje ľudské pozostatky ako mŕtve ľudské telo a podľa § 2 písm. b/ cit. zákona, sú ľudskými ostatkami ľudské pozostatky po pochovaní. Dôležitý je tu teda moment pochovania. Toto rozlíšenie samozrejme má svoj význam a obdobne je to aj v českej právnej úprave, ktorá taktiež rozlišuje pojmy ľudské ostatky a ľudské pozostatky totožne s našou právnou úpravou.
Pojem mŕtve ľudské telo (mŕtvola) používa aj anglický jazyk a používa viacero označení, z ktorých najbežnejším sa javí „dead body“, „corpse“ alebo „cadaver“, ktorý sa však najčastejšie používa v medicínskom žargóne (označuje mŕtvolu pred pitvou). Tieto slová znamenajú teda ekvivalent pomenovania ľudské pozostatky alebo mŕtve ľudské telo. Na pomenovanie ľudských ostatkov používa angličtina pojem „human remains“ a definuje ich ako telo mŕtvej osoby v celku alebo jeho časti, bezohľadu na ich štádium rozkladu. (nerieši či bolo telo predtým pochované) Špecifickejším je pojem „human relics“, ktoré označuje archeologické ostatky ľudí. Na tomto autor chcel poukázať, že rozlíšenie ľudských pozostatkov a ľudských ostatkov má svoj význam a rozlíšenie sa vo svete bežne používa.
Vráťme sa teda k tomu čo hovorí posledná časť trestného činu hanobenie mŕtveho. Objektívna stránka skutkovej podstaty v tomto prípade pojednáva o nakladaní s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväzným predpisom, pričom nakladanie s ľudskými pozostatkami zákonodarca (pravdepodobne zámerne) opomína. Dá sa teda predpokladať, že nakladanie s ľudskými pozostatkami pred pochovaním, zákonodarca nepovažuje za tak závažné konanie, ktoré by bolo možné postihnúť v trestnom konaní. Nasvedčovalo by tomu aj to, že až na prvú časť tohto trestného činu, ktorá postihuje zneuctenie alebo zneužitie mŕtveho pojednávajú ďalšie dve časti o takom konaní, ktoré je možné spáchať len s pochovanými ľudskými pozostatkami rozumej ostatkami (exhumácia a odňatie z pohrebiska).
Dalo by sa považovať prezretie vreciek mŕtvoly v dome smútku konaním, ktoré by naplnilo skutkovú podstatu prečinu hanobenie mŕtveho? Autor je toho názoru, že nie, nakoľko mŕtve ľudské telo pred pochovaním sa považuje za ľudské pozostatky a nie ľudské ostatky. Trestný zákon, ako autor vyššie už popísal, však postihuje len nakladanie s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom. Domnievame sa, že zákonodarca, zahrnul nakladanie s ľudskými ostatkami v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom do trestného činu hlavne preto aby reguloval podmienky a stanovil pravidlá subjektom vykonávajúcim prevádzkovanie pohrebných služieb. Aby takúto činnosť nemohol vykonávať ktokoľvek a akýmkoľvek spôsobom. Autor však považuje za chybu, že v objektívnej stránke tohto prečinu, nie je zahrnuté aj nakladanie s ľudskými pozostatkami v rozpore so všeobecne záväzným predpisom. Najlepším riešením podľa autora by bolo ak by zákonodarca zmenil text a posledná časť prečinu hanobenia mŕtveho by znela „...nakladá s ľudskými ostatkami alebo s ľudskými pozostatkami v rozpore so všeobecne záväzným právnym predpisom.“
Bližšie vysvetliť by sa žiadalo aj to čo považuje Trestný zákon za „nakladanie“. Zákon o pohrebníctve používa pojem „zaobchádzanie“ a v § 2 písm. b/ cit. Zákona, sa zaobchádzaním s ľudskými pozostatkami myslí manipulácia, preprava, prenos, úprava od momentu smrti po pochovanie a v § 2 písm. c/ sa zaobchádzaním s ľudskými ostatkami považuje exhumácia, manipulácia, preprava a opätovné pochovanie.
Dalo by sa polemizovať či by sa prezretie vreciek nebožtíka, mohlo považovať za zneuctenie mŕtveho ako to vyžaduje prvá časť ustanovenia prečinu hanobenia mŕtveho, ale je otázne či by bola splnená podmienka hanobenia mŕtveho. Autor sa domnieva, že v danom prípade by nebol naplnený znak hanobenia. Konanie páchateľa nesmerovalo k tomu aby mŕtvolu zneuctil, ale išlo mu o majetkový prospech, mylne sa domnieval, že nebožtík bude mať pri sebe alebo na sebe niečo cenné. Neuložil mŕtve telo do dehonestujúcej polohy ani na ňu nič nenakreslil, nenafarbil, neroztŕhal na ňom odev ani nepoškodil rakvu. Aj napriek tomu jeho konanie a prezretie vreciek, môže vyvolať subjektívny pocit, ktorý sa dotýka dôstojnosti mŕtveho, etického cítenia pozostalých alebo verejnosti ako to vyžaduje zákon o pohrebníctve. Takéto konanie však podľa názoru autora, nie je možné postihnúť v trestnom konaní, ale je možné takéto konanie považovať za priestupok.
Nastáva teda domnelá situácia, že sa mŕtve telo nachádza v dome smútku ešte pred pochovaním a páchateľ sa k tomuto telu nejakým spôsobom dostane a manipuluje s týmto mŕtvym telom, napríklad ho prezrie alebo truhlu povytiahne z mraziaceho boxu, pričom jeho konanie nesmeruje ani k zneužitiu ani zneucteniu. Jedná sa o priestupok na úseku pohrebníctva?
O priestupkoch na úseku pohrebníctva pojednáva zák. č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve, konkrétne v § 32. Podľa § 4 ods. 1 písm. f/ citovaného zákona vyplýva, že je zakázané zaobchádzať s ľudskými pozostatkami alebo s ľudskými ostatkami spôsobom, ktorý sa dotýka dôstojnosti mŕtveho, etického cítenia pozostalých alebo verejnosti. V tomto prípade zákonodarca myslel na nakladanie už aj s ľudskými pozostatkami, nie len s ľudskými ostatkami ako je to uvedené v Trestnom zákone. Avšak v ustanoveniach týkajúcich sa spáchania priestupkov na úseku pohrebníctva podľa § 32 ods. 1 písm. a/ až i/ chýba v tomto zákone skutková podstata priestupku, ktorá by postihovala porušenie podľa § 4 ods. 1 písm. f/ zákona o pohrebníctve a teda, že je zakázané zaobchádzať s ľudskými pozostatkami alebo s ľudskými ostatkami spôsobom, ktorý sa dotýka dôstojnosti mŕtveho, etického cítenia pozostalých alebo verejnosti.
Nedostatočným sa javí aj ustanovenie § 32 ods. 1 písm. i/, ktorý stanovuje, že priestupku na úseku pohrebníctva sa dopustí ten, kto nedodržiava dôstojnosť pohrebiska a odkazuje na ustanovenie § 25 písm. b/ zákona o pohrebníctve, ktoré upravuje povinnosti návštevníkov pohrebiska a stanovuje, že návštevník pohrebiska je povinný zachovávať dôstojnosť pohrebiska, pričom bližšie nedefinuje aké konanie by sa považovalo za nedôstojné.
Problematickým sa stáva aj to, že nie každá obec má schválený prevádzkový poriadok pre pohrebiská alebo ak má, tak sú prípady, v ktorých sa v tomto prevádzkovom poriadku nestanovujú povinnosti návštevníkov pohrebiska a môže nastať situácia, že návštevník pohrebiska nemôže byť postihnutý za priestupok na úseku pohrebníctva podľa § 32 ods. 1 písm. h/, nakoľko nemá stanovené povinnosti, ktoré by mu vyplývali, ak by boli zakotvené v prevádzkovom poriadku pohrebiska, inak povedané, nemôže od neho zákonodarca chcieť aby dodržiaval povinnosti návštevníka pohrebiska podľa § 25 ods. 1 písm. a/ zákona o pohrebníctve, ak tieto povinnosti prevádzkový poriadok schválený obcou výslovne neuvádza. Dostali sme sa do paradoxnej situácie, v ktorej je určité konanie páchateľa nemožné postihnúť v medziach trestného práva, ale podľa autora, nie je ho možné postihnúť ani v priestupkovom konaní.
Pre porovnanie autor uvádza českú právnu úpravu, ktorá v zák. č. 256/2001 Sb. o pohřebníctví v § 4 ods. 1 písm. f/ uvádza (podobne ako slovenský právny poriadok), že je zakázané zaobchádzať s ľudskými ostatkami alebo ľudskými pozostatkami spôsobom, ktorý sa dotýka dôstojnosti mŕtveho alebo mravného cítenia verejnosti (pozn. autora: neuvádza pozostalých na rozdiel od slovenskej právnej úpravy), pričom v tom istom zákone je na rozdiel od nášho zákona aj postih takéhoto konania a to ako priestupku na úseku pohrebníctva podľa § 26 ods. 1 písm. e/, ktorého sa dopustí fyzická osoba tým, že v rozpore s § 4 ods. 1 písm. f/ nakladá s ľudskými ostatkami alebo ľudskými pozostatkami spôsobom, ktorý sa dotýka dôstojnosti mŕtveho alebo mravného cítenia verejnosti.
Tento priestupok však v zákone č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve chýba a je potrebné ho na príklade českej právnej úpravy, čo najskôr do zákona doplniť.
Na záver je potrebné uviesť, že je nepochybné, že akákoľvek svojvoľná manipulácia s mŕtvym telom pred pochovaním sa bude dotýkať mravného cítenia verejnosti alebo pozostalých a takéto konanie verejnosť odsúdi a bude sa nad takýmto konaním aj pohoršovať. Veď takto by aj mala rozvinutá spoločnosť reagovať. Je nemysliteľné, že takéto konanie ostane bez sankcie zo strany štátnych orgánov.
Otázne je len to, že ako sa orgány činné v trestnom konaní s takýmto konaním vysporiadajú. Je možné takéto konanie považovať podľa súčasnej právnej úpravy za trestný čin? Alebo len priestupok? Ak áno, umožňuje súčasná právna úprava zákona o pohrebníctve takýto skutok prejednať ako priestupok? Autor pripúšťa, že tieto právne úvahy nemusia byť jediné, ale môžu napomôcť pri dôslednejšej právnej úprave tejto problematiky.
Použitá literatúra:
1. § 366 Trestného zákona a o zmene a doplnení niektorých zákonov
2. zák. č. 131/2010 Z. z. o pohrebníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov
3. zák. č. 256/2001 Sb. o pohřebníctví
4. Human remains - Duheim´s law dictionary [cit. 2017-12-20]. Dostupné z http://www.duhaime.org/LegalDictionary/H/HumanRemains.aspx
5. Human remains – Oregon Legal Glossary [cit. 2017-12-20]. Dostupné z https://www.oregonlaws.org/glossary/definition/human_remains
6. § 43 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.