Dňa 30.01.1933 bol Adolf Hitler menovaný do funkcie ríšského kancelára prezidentom vtedajšieho Nemecka Paulom von Hindenburg. Prezident zároveň menoval aj novú vládu, v ktorej okrem ríšskeho kancelára sedeli len dvaja nacisti a to Wilhelm Frick ako mnister vnútra a Hermann Goring ako minister bez kresla v zastúpení ministra vnútra pre Prusko. Hitlerova vláda bola tzv. prezidentským kabinetom, ktorý nemal väčšinovú podporu v ríšskom sneme. Táto udalosť, ktorá sa odohrala pred 85. rokmi, vošla do dejín ako uchopenie moci a okrem iného výrazne zasiahla aj do práva (tvorby práva, výkladu práva, či do právnej vedy).
Po stručnom mojom príspevku nasleduje zaujímavý článok Alexandra Bröstla s názvom „Hitler a právny štát“, ktorý bol pôvodne uverejnený na webe ulpianus.sk.
Uvedené výročie môže slúžiť na pripomenutie toho, že aj nacionálne socialistická jurisprudencia bola hodnotovou právnou vedou. Samozrejme, uznávané hodnoty vtedajšie a súčasné sú rozdielne, avšak zameniť jednu hodnotu druhou nie je až také ťažké a môže sa tak stať kedykoľvek a kýmkoľvek.
Ako pripomína Tomáš Sobek v jednom zo svojich blogov, bolo by veľkým omylom považovať hodnotovú jurisprudenciu za povojnovú renesanciu prirodzeného práva v reakcii na hrôzy, ktoré spôsobil nacizmus. Väčšina nacistických právnikov totiž preferovala tzv. nacionálne socialistickú hodnotovú právnu vedu, ktorú chápali tak, že zákony sú elastické, takže čo najmenej spútavajú živé národné právo, ktoré sa riadi princípmi nacionálneho socializmu. Pritom sa kládol dôraz na základné hodnoty nacistickej spoločnosti a to na zdravé národné cítenie, na slušnosť, mravnosť, čestnosť, avšak to všetko len vo vzťahu k národným súkmeňovcom. Tieto hodnoty sa navyše vhodne premiešavali s programom NSDAP a vôlou Vodcu. Po súdoch sa žiadalo, aby sa nedržali striktne slov zákona, ale aby brali ohľad na základné princípy a hodnoty nacionálneho socializmu. Carl Schmitt (právny filozof a zásadný kritik parlamentnej demokracie o ktorom bude ešte reč nižšie) to hlásal takto: „Každá interpretácia musí byť interpretáciou v duchu nacionálneho socializmu“. Údajná renesancia prirodzeného práva po druhej svetovej vojne nebola ničím iným než pokračovaním hodnotovej jurisprudencie, avšak s tým podstatným rozdielom, že nacistické hodnoty sa opätovne nahradili tradičnými hodnotami západnej civilizácie. Základom nacistickej teórie práva nebola prirodzená rovnosť, ale naopak prirodzená nerovnosť medzi ľudmi.
Program NSDAP venoval otázke práva pozornosť, pričom požadoval obnovu práva, vytvorenie nového práva, či nového nazerania na právo. Nové právo je nutné čerpať z hlbín nemeckého ľudu s tým, že právo je v tomto zmysle usporiadaním života, ktoré je ľudu vrodené. Vychádza sa tu z mýtu o krvi a pôde. Právo je proste to, čo prospieva nemeckému národu. Bod 19 oficiálneho programu NSDAP uvádza „požadujeme výmenu rímskeho práva slúžiaceho materialistickému svetovému poriadku za nemecké všeobecné právo“.
Pokiaľ ide o právny základ sudcovskej činnosti po uchopení moci, tak sudca bol stále viazaný a podriadený zákonom. K zmene došlo v pojatí interpretácie právnych predpisov sudcom. Výklad práva bol podriadený nacionálne socialistickej ideológii a pretože táto ideológia bola určovaná Vodcom, bol sudca prakticky viazaný vôľou Vodcu, ktorá bola spravidla vyjadrená v zákonoch. V prípade, ak bola vyjadrená vôľa Vodcu iným spôsobom, napríklad nariadením, vyhláškou, programovým vyjadrením, bol sudca povinný v konkrétnom prípade rozhodnúť tak, ako by tento prípad rozhodol sám Vodca. Vydané zákony, či ďalšie právne predpisy nepodliehali konkrétnej a ani abstraktnej kontrole prostredníctvom súdnej moci a sudcovi tak neprináležalo konkrétnu normu akokoľvek preskúmavať. Napríklad program NSDAP bol vyhlásený za záväzný pre právne myslenie v Tretej ríši, ale nie ako formálny zákon, ale ako prejav vôľe Vodcu. Pokiaľ to nacionálne socialistická ideológia vyžadovala, musel sudca v konkrétnom prípade rozhodnúť aj proti zneniu zákona. Sudca tak bol nástrojom v rukách politiky, pričom formálne síce nemohol byť viazaný žiadnymi príkazmi, avšak prakticky na neho bol vyvíjaný neustály tlak a bol ovplyvňovaný na sudcovských poradách, školeniach, či prostredníctvom najrôznejších doporučení zasielaných ministerstvom spravodlivosti jednotlivým súdom. Najvyšším nositeľom súdnej právomoci národa bol Adolf Hitler, ktorému sudcovia prisahali osobnú vernosť.
Súdne rozhodnutie malo zodpovedať zdravému cíteniu národa tak, aby každý člen národného spoločenstva mal dôveru k právnemu systému. Právo zakotvené v právnych predpisoch bolo iba vodítkom pre skutočné rozhodovanie a preto ťažisko vzdelania nespočívalo len v odborných znalostiach. V nacionálne socialistickom poňatí práva nebol podstatný formálny význam písaného práva, ale obsah slov zákona, t. j. interpretácia práva za použitia nacistickej ideológie. Vôľa Vodcu, jeho myšlienky, program NSDAP a podobne boli vlastne metódou výkladu práva.
Pokiaľ ide o trestné právo tak aj pri trestnom práve sa vychádzalo z tézy o krvi a pôde. Podstatným tu je prospech nemeckého národného spoločenstva s tým, že bezprávie je všetko, čo škodí nemeckému národu. Dokonca aj v trestnom práve je viditeľná tendencia k odpútaniu sa od písaného práva, k stanoveniu skutkových podstát trestných činov z prvotného prameňa, t. j. z právneho citu. Trestné právo s pomerne voľnými (nekonkrétnymi) skutkovými podstatami (obsahujúcimi množstvo neurčitých právnych pojmov) tak umožňovalo trestať aj bez výslovného písaného práva s tým, že sa netrestal ani tak spáchaný skutok, ale skôr jeho páchateľ (sudca nehľadal definíciu napríklad vraždy, ale hľadal definovanie vraha). Nacionálny socializmus nahradil pojem formálnej protiprávnosti, t. j. porušenie zákona (naplnenie znakov konkrétnej skutkovej podstaty trestného činu), pojmom materiálnej protiprávnosti (nebezpečnosťou konania pre nacionálne socialistickú spoločnosť) s tým, že prípadné medzery v trestnom práve hmotnom mal vyplniť sudca dotvorením práva. Sudca mohol čerpať právo priamo zo svojho svedomia, na základe právneho citu. Novela trestného zákona z roku 1935 už vyslovene (zákonom) pripustila trestný postih podľa zdravého národného citu, ktorý požaduje odsúdenie, hoci by nebolo zákona (t. j. aj v prípade ak páchateľ nenaplní skutkovú podstatu žiadneho trestného činu) a inokedy zase oslobodenie, napriek tomu, že podľa zákona by malo ísť o čin trestný. Trest mal pociťovať páchateľ ako zlo, preto mal byť trest citeľný, teda tvrdý a bezohľadný.
Obžalovacia zásada (princíp legality) bola po uchopení moci do určitej miery modifikovaná, keď v niektorých prípadoch nemohla prokuratúra (štátne zastupiteľstvo) podať obžalobu bez súhlasu konkrétneho úradu. Napríklad úrady Gestapa museli dať súhlas s trestným stíhaním konania, ktoré porušovalo nariadenie o mimoriadnych rozhlasových opatreniach, zástupca Vodcu musel súhlasiť so stíhaním osôb podľa zákona o úkladných ohováraniach, ríšsky mimister pre zbrojenie vydával súhlas na stíhanie osôb podľa nariadenia o ochrane zbrojného hospodárstva. Okrem toho mohlo Gestapo bez súhlasu sudcu, či prokurátora samo rozhodnúť o uvalení neobmedzenej väzby v koncentračnom tábore a zamedziť vykonaniu riadneho súdneho konania. Právo udeliť milosť, či amnestiu prináležalo Vodcovi.
Typickým pre organizáciu súdnictva po uchopení moci bolo to, že bolo zriadené veľké množstvo mimoriadnych súdov, ktoré prevzali kompetencie riadnej justície. Častým dôvodom na zriadenie mimoriadneho súdu bola aj nespokojnosť predstaviteľov NSDAP s príliš miernymi rozsudkami súdov v trestných veciach. Pri stanovení ich príslušnosti sa presadzoval princíp personality, keď pre stanovenie konkrétneho súdu, ktorý mal o prípade rozhodovať, bola určujúca organizácia, strana, či povolanie, ku ktorej obžalovaný patril. Trestné konanie spočívalo v prípravnom konaní a hlavnom pojednávaní. Vyšetrovanie vykonávali orgány polície, bezpečnostné služby a Gestapo. Po doručení obžaloby sa konalo hlavné pojednávanie s tým, že obžalovaný pred mimoriadnym súdom mal právo na obhajcu a mal nárok byť prítomný pri prejednávaní veci na hlavnom pojednávaní, kde sa realizovalo dokazovanie. Napríklad, takýmto mimoriadnym súdom bol Ľudový súdny dvor, ktorého vytvorenie požadoval Adolf Hitler už v knihe Mein Kampf. Bol zriadený ako výsledok procesu s údajnými páchateľmi požiaru ríšskeho snemu (zjavná nespokojnosť Vodcu s rozsudkom riadneho súdu) a začal svoju činnosť v roku 1934.
Vzhľadom k tomu, že nacionálny socializmus nemohol preformulovať všetky doposiaľ platné zákony, využil právnych teoretikov na zmenu výkladu právnych noriem. Najznámejším z nich bol nepochybne Carl Schmitt, pričom pod jeho vedením vystupovali právni teoretici v trestnom práve proti humanizácii trestného práva, ako aj proti základným zásadám trestného práva, predovšetkým proti zásade žiadny trest bez zákona, zákazu spätného pôsobenia zákona, zákazu použitia analógie a proti požiadavke určitosti zákonov. V tomto smere možno opäť pripomenúť výrok Carla Schmitta: „Dnes každý pociťuje, že veta žiadny zločin bez trestu je vyššia a silnejšia právna pravda než veta žiadny trest bez zákona“[1].
Napriek angažovaniu sa Carla Schmitta v nacistickej jurisprudencii (bol aj členom NSDAP) je nutné skonštatovať, že tvorba profesora Carla Schmitta je veľmi zaujímavá, pričom ja osobne považujem Carla Schmitta za jedného z najoriginálnejších mysliteľov 20. storočia. Že tento môj názor nie je ojedinelý možno vyvodiť z toho, že jeho diela (napríklad knihy „Pojem politična“, či „Rímsky katolicizmus a politická forma“ alebo „Politická teológia“) sú opakovane vydávané, čítané a rozoberané v mnohých článkoch, ktoré vychádzajú každoročne. Ide o tak výraznú osobnosť, že jeho dielo nie je možné mechanicky (či skôr automaticky) a v celosti označiť za nacistické a odmietnuť. Som názoru, že dielo Carla Schmitta stojí za prečítanie, zamyslenie a prípadne aj polemizovanie s ním. Carla Schmitta treba proste čítať a to bez ohľadu na to, že bol nacista. Pozoruhodné je pritom nielen jeho dielo ale aj knihy o diele Carla Schmitta. V tomto smere možno uviesť napríklad knihu Jeana – Francoisa Kervégana, ktorá bola publikovaná v českom jazyku v roku 2015 (vydavateľstvo Oikoymenh) pod názvom „Co s Carlem Schmittem“ a ktorá si kladie otázky, či možno v súčasnosti využiť úvahy, či argumenty Carla Schmitta.
Výročie uchopenia moci by preto mohlo slúžiť aj na pripomenutie toho, že vydávanie odborných, či historických textov sa nemá zakazovať a už vôbec nie kriminalizovať, nech už je ich autorom ktokoľvek a obsahom čokoľvek. To platí nielen pre právnu (právnofilozofickú) literatúru (napríklad Carl Schmitt), či filozofickú literatúru (napríklad Martin Heidegger, ktorý taktiež absolvoval „flirt“ s nacistami, avšak jeho dielo je pozoruhodné a hodné obdivu), ale aj pre klasické nacistické texty (napríklad vydanie knihy Mien Kampf od Adolfa Hitlera, knihy Prejavy Adolfa Hitlera, ktoré bolo sprevádzané trestným stíhaním, prípadne knihy Mýtus 20. storočia od Alfreda Rosenberga alebo vydanie denníkov Josefa Goebbelsa, či programu NSDAP s komentárom Gottfrieda Federa experta NSDAP na hospodárske otázky). Vydávaniu kníh netreba brániť, obávať sa ho a ani takéto konanie kriminalizovať. Aby niekto mohol obsah knihy, či niektoré myšlienky alebo ideológie prevziať, odmietnuť, či spochybniť, musí ich najskôr poznať, „ohmatať“ vlastným nazeraním na svet a konfrontovať s opačnými názormi.
Nasleduje článok Alexandra Bröstla (www.ulpianus.sk)
Hitler a právny štát
Tentoraz o právnom odôvodnení Noci dlhých nožov. Ale pekne po poriadku, pretože poriadok musí byť.
Medzi princípy právneho štátu nesporne patrí aj právna istota. Z právnej istoty okrem iného vyplýva zákaz spätnej účinnosti zákonov (retroaktivity). Problém retroaktívnych zákonov a ich zákazu Ústava Spojených štátov amerických (1787) v článku 1 odsek 9 rieši takto: „Nesmie byť vydaný žiadny trestný zákon so spätnou pôsobnosťou (ex post facto law) alebo zákon, ktorého obsahom by bol súdny rozsudok.“ Latinské „ex post facto“ je presné: po čine, dodatočne.
A ako to vyzerá v „právnom štáte Adolfa Hitlera?“ Áno, aj Hitler napokon považuje za potrebné označovať svoj štát za právny štát, o čo sa starajú nemeckí právnici, ba priamo aj viacerí iniciatívni profesori práva. Na jar roku 1934, po prejave 20. marca, Hans Frank uverejňuje v časopise Nemecké právo (Deutsches Recht) článok, ktorého prvá veta znie takto: „Štát Adolfa Hitlera, zjednotená nemecká ríša národného socializmu, je právnym štátom. Moc sa (v ňom) uskutočňuje výhradne vo formách práva.“
O niečo neskôr, koncom júna 1934, Hitler chystá likvidáciu veliteľa útočných oddielov SA (Sturmabteilung) Ernsta Röhma ako nebezpečného rivala, ktorý vo februári 1934 stihol vyhlásiť, že revolúcia ešte nie je skončená a ktorý chce práve SA premeniť na pravidelnú armádu. Diktatúra ponúka vo vzťahu k nepriateľom ako obvyklé riešenie súdne frašky s vynesením rozsudkov a s popravami. Hitler sa ponáhľa, preto sa nezaťažuje právom, či zákonom. Sám rozhodne, že niektorí jednotlivci v národno-socialistickej strane sú na príťaž a môžu byť nebezpeční. Isteže, nebezpeční pre národ.
Noc dlhých nožov sa blíži. Hitler osobne riadi celú operáciu nadránom 30. júna 1934. V jej priebehu zadržia a neskôr zastrelia Ernsta Röhma, ďalších funkcionárov SA, ale aj mnohé osoby považované za nepriateľov (spočiatku asi 85-90 osôb). Je to krvavý kúpeľ so začiatkom v kúpeľoch Bad Wiessee, ale s pokračovaním streľby a zatýkania aj na iných miestach Nemecka. Po návrate do Berlína Hitler zariaďuje, aby bol vydaný retroaktívny právny predpis, ktorý z týchto vrážd urobí zákonné popravy. Zdanie legality im dodáva profesor štátneho práva Carl Schmitt, ktorý pre ne vymyslí aj príslušnú právnu formu: Zákon o nutnej obrane štátu (Staatsnotwehrgesetz) z 3. júla 1934 obsahujúci jediný článok:
„Ríšska vláda sa uzniesla na tomto zákone, ktorý sa tým vyhlasuje:
Opatrenia uskutočnené na potlačenie velezradných a vlastizradných útokov 30. júna, 1. a 2. júla 1934 sú právom nutnou obranou štátu.“
Až 13. júla 1934 sa Hitler znovu objavuje na verejnosti a vo svojom prejave v Ríšskom sneme zdôrazňuje: „Ak mi niekto vyčíta, prečo sme na odsúdenie nepoužili riadne súdy, môžem mu povedať len toľko, že v tejto hodine som bol zodpovedný za osud nemeckého národa a tým som predstavoval jeho Najvyšší súd. Vzbúrenecké divízie sa za každých čias privádzali k poriadku decimovaním. Dal som rozkaz zastreliť hlavných vinníkov tejto zrady a ďalej som dal rozkaz vypáliť vredy nášho vnútorného otrávenia studní a otravy zahraničia až po mäso. Národ musí vedieť, že nikto nemôže beztrestne ohrozovať jeho existenciu. A pre budúcnosť každý má vedieť, že ak vztiahne ruku na úder proti štátu, jeho údelom bude istá smrť.“ Vyjadruje tým názor, že streľba viac-menej trpela iba nedostatkom formy, spravodlivosť namiesto meča držala v rukách pištoľ.
Carl Schmitt podporí uvedený prejav článkom Vodca chráni právo (Der Führer schützt das Recht) v Nemeckých právnických novinách (Deutsche Juristen-Zeitung) z 1. augusta 1934 jasne namiereným i proti právnemu zmýšľaniu v liberálnom právnom štáte (rozumej: liberálny právny štát je v porovnaní národnosocialistickým právnym štátom tým „zlým“ právnym štátom): „Vodca chráni právo pred najhorším zneužitím, keď v okamihu nebezpečenstva silou svojho vodcovstva ako najvyšší sudca bezprostredne vytvára právo. V tejto hodine bol zodpovedný za osud nemeckého národa aj ako najvyšší sudca nemeckého ľudu. Pravý vodca je vždy aj sudcom. Z vodcovstva vyplýva vždy aj sudcovstvo.“ Profesor občianskeho práva Heinrich Lange sa v roku 1934 vyslovuje za národnosocialistický právny štát a bez rozpakov vyhlasuje zavraždenie Ernsta Röhma a jeho družiny za zákonné: „Preto nové právo právom vydalo vysokopostavených veliteľov na smrť už za prípravu velezrady (...). Ak by bol rebel zvíťazil, ruka vztiahnutá na vodcu by sa sama pozdvihla na vodcu, toto konanie by sa nikdy nestalo právom, ani vtedy, ak by sa moc získala a udržala. Zákon z 3. júla 1934 preto ustanovuje, čo je právo, nevytvára však právo, je udelením dôvery (Vertrauensgebung), nie tvorbou práva.“
A to je vlastne všetko – aký už môže mať akčný vodca štátu problém s retroaktivitou, či s právnym štátom, ak aj predstavitelia právnej vedy majú o nich len tie správne predstavy?
Retroaktívne titulky:
Hans Frank (1900 – 1946) – politik a právnik, obhajuje Hitlera vo viac ako 40 procesoch, od apríla 1933 ríšsky komisár pre preformovanie (novozavedený termín znie: Gleichschaltung) súdnictva a obnovu právneho poriadku, v júni 1933 zakladá Akadémiu pre nemecké právo a stáva sa jej predsedom. Frank vyhlasuje 16. mája 1936, že v Nemecku je deľba moci zrušená a moc patrí výlučne Hitlerovi. Norimberský tribunál ho uzná vinným zo spáchania vojnových zločinov a zločinov proti ľudskosti a odsúdi ho na trest smrti (16. október 1946).
Heinrich Lange (1900 – 1977) – študuje právo v Lipsku a v Mníchove, od roku 1934 je profesorom vo Vratislavi a v Mníchove. Usiluje o kodifikáciu národnosocialistického občianskeho práva. Od počiatku diskutuje o národnosocialistickom štáte ako o „nemeckom právnom štáte“ (Deutscher Rechtsstaat), patrí ku Kielskej škole národnosocialistickej právnej vedy (profesor Karl Larenz a ďalší horliví stúpenci). Po druhej svetovej vojne postupne pôsobí na univerzitách v Saarbrückene a vo Würzburgu.
Ernst Röhm (1887 – 1934) – veliteľ a zakladateľ útočných oddielov SA (Sturmabteilung), „hnedých košieľ“, ktoré pomáhajú Hitlerovi získať moc. Po roku 1933 moc SA rastie. V tichosti sa chystá rozhodujúci úder proti tejto organizácii, plány sa spriadajú už od osláv Hitlerových 45. narodenín v apríli 1934. Niekedy okolo 25. júna 1934 ríšsky veliteľ ochranného oddielu SS (Schutzstaffel) Heinrich Himmler a šéf bezpečnostnej služby SD (Sicherheitsdienst) Reinhard Heydrich vyfabrikujú dôkazy o tom, že Francúzsko zaplatilo Röhmovi 12 miliónov mariek za to, aby zvrhol Hitlera. Hitler 28. júna zatelefonuje Röhmovi, aby zhromaždil všetkých svojich veliteľov v kúpeľoch Bad Wiessee. Tam sa v penzióne Hanselbauer odohrá masaker v réžii komanda SS podporovaného tajnou políciou (Gestapo) a armádou (Reichswehr), známy ako Noc dlhých nožov (Nacht der langen Messer). Ráno 30. júna Hitler osobne zobudí Röhma a oznámi mu, že je zatknutý. Po prevoze do mníchovskej väznice Stadelheim zastrelí Röhma (keď odmietne láskavú ponuku, aby sa zastrelil sám) v nedeľu večer 1. júla 1934 v jeho cele vtedajší veliteľ koncentračného tábora Dachau (zriadeného ešte v marci 1933), príslušník SS Theodor Eicke.
Carl Schmitt (1888 – 1985) – politický filozof a profesor štátneho práva, „korunný právnik Tretej ríše“, ktorý sa podieľa na tvorbe a velebení nového práva, pôsobí na univerzitách v Mníchove, Kolíne (1933) a v Berlíne (1934-1945), v Berlíne aj ako pruský štátny radca. Len toľko, že jeho citovaný článok Vodca chráni právo je apoteózou národného socializmu a osobitným príkladom perverznosti právneho myslenia. Odsúdený bol i nebol.
Záverom – profesorským perom napísaný zoznam profesorov práva, ktorí spolu s Carlom Schmittom ako vedúcim tvoria redakciu Deutsche Juristen-Zeitung, orgánu Ríšskej odbornej skupiny vysokoškolských učiteľov Spolku národnosocialistických nemeckých právnikov v čase vydania jeho článku, t. j. 1. augusta 1934, bez ďalšieho komentára: Viktor Bruns, Berlín, Georg Dahm, Kiel, Carl August Emge, Jena, Wenzeslaus Graf Gleispach, Berlín, Johannes Heckel, Bonn, Ernst Rudolf Huber, Kiel, Wilhelm Kisch, Mníchov, Friedrich Klausing, Frankfurt nad Mohanom, Heinrich Lange, Vratislav, Johannes Popitz, Berlín, Paul Ritterbusch, Kráľovec.
[1] informácie o nacistickej právnej filozofii a nacistickom trestnom súdnictve boli čerpané najmä z knihy Viktora Knappa „Problém nacistické právní filozofie“, reprint Aleš Čeněk, 2002 a Jaromíra Tauchena „Vývoj trestního soudnictví v Německu v letech 1933 – 1945", Key Publishing s.r.o., 2010
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.