Hodnotenie súladu dôvodov a trvania väzby s Dohovorom z pohľadu judikatúry Európskeho súdu pre ľudské práva
mjr. Mgr. Ing. František Vojtuš
vyšetrovateľ PZ, národná protizločinecká jednotka, NAKA P PZ
externý doktorand Právnická fakulta Univerzity Komenského v Bratislave
Príspevok sa zaoberá rozborom a pohľadom na hodnotenie súladu dôvodov a trvania väzby s ustanoveniami Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd, a to najmä na podklade rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva v prípade Buzadji proti Moldavskej republike z 26.07.2016. Na základe uvedeného rozhodnutia je na záver hodnotený súlad ustanovenia § 71 ods. 2 Trestného poriadku s Dohovorom.
Väzba je právnou teóriou, ako aj judikatúrou, zrejme najrozoberanejším, najrozpracovávanejším a najdiskutovanejším zaisťovacím inštitútom, resp. trestnoprocesným inštitútom vôbec. Inštitút väzby predstavuje po treste odňatia slobody zrejme najzávažnejší zásah do základných práv a slobôd, pričom dochádza k obmedzeniu osobnej slobody ešte v čase keď nie je o samotnej vine rozhodnuté. K obmedzeniu osobnej slobody teda dochádza v čase, kedy sa v konaní voči potenciálnemu páchateľovi uplatňuje prezumpcia neviny. Táto skutočnosť má za následok to, že väzba ako jeden z mála trestnoprocesných inštitútov je upravený, resp. jej limity sú dané Ústavou Slovenskej republiky[1], ako aj medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná. Z hľadiska medzinárodného má na slovenský právny poriadok zrejme najväčší vplyv rozhodovanie Európskeho súdu pre ľudské práva (ďalej len „ESĽP“) o individuálnych sťažnostiach týkajúcich sa rozhodnutí o väzbe (prípadne zadržaní) a o súlade nimi vykonaných zásahov do osobnej slobody jednotlivcov vo vzťahu k ustanoveniam Európskeho dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd[2] (ďalej len „Dohovor“). Predmetným Dohovorom ako aj samotnými rozhodnutiami ESĽP vo vzťahu k podaným sťažnostiam je Slovenská republika viazaná. Predpokladom podania sťažnosti pre porušenie ustanovení Dohovoru je však vyčerpanie všetkých vnútroštátnych opravných prostriedkov zo strany sťažovateľa.
Značná časť časť rozhodovacej činnosti ESĽP sa týka práve individuálnych sťažností na nezákonné obmedzenie osobnej slobody pri zadržaní, resp. následnom nariadení väzby, prípadne na neprimerane dlhé a neodôvodnené trvanie väzby. Z hľadiska ustanovení Dohovoru takéto sťažnosti ESĽP posudzuje najmä z hľadiska čl. 5 Dohovoru konkrétnejšie ods. 1 písm. c) a ods. 3, prípadne ods. 4 predmetného článku. Pri ich posudzovaní berie ESĽP do úvahy ale aj čl. 6 Dohovoru ako aj ustanovenia čl. 2, 3 a 4 Dohovoru[3].
Dohovor v čl. 5 ods. 1 písm. c) ustanovuje, že „Každý má právo na slobodu a osobnú bezpečnosť. Nikoho nemožno pozbaviť slobody okrem nasledujúcich prípadov, pokiaľ sa tak stane v súlade s konaním ustanoveným zákonom: ... zákonné zatknutie alebo iné pozbavenie slobody osoby za účelom predvedenia pred príslušný súdny orgán pre dôvodné podozrenie zo spáchania trestného činu, alebo ak sú oprávnené dôvody domnievať sa, že je potrebné zabrániť jej v spáchaní trestného činu alebo v úteku po jeho spáchaní“ Súčasne v čl. 5 ods. 3 Dohovor uvádza, že „Každý, kto je zatknutý alebo inak pozbavený slobody v súlade s ustanoveniami odseku 1 písm. c) tohto článku musí byť ihneď predvedený pred sudcu alebo inú úradnú osobu splnomocnenú zákonom na výkon súdnej právomoci a má právo byť súdený v primeranej lehote alebo prepustený počas konania. Prepustenie sa môže podmieniť zárukou, že sa dotknutá osoba ustanoví na pojednávanie.“ Podľa čl. 5 ods. 4 Dohovoru „Každý, kto je zatknutý alebo inak pozbavený slobody, má právo podať návrh na začatie konania, v ktorom súd urýchlene rozhodne o zákonnosti pozbavenia jeho slobody a nariadi prepustenie, ak je pozbavenie slobody nezákonné.“
Prehľad judikatúry vo vzťahu k posudzovaniu súladu rozhodnutí vnútroštátnych orgánov o obmedzení osobnej slobody a väzbe s ustanoveniami čl. 5 ods. 1 písm. c) a ods. 3 Dohovoru urobil ESĽP v rozsudku Veľkej komory vo veci Buzadji proti Moldavskej republike z 26.07.2016 (ďalej len „rozhodnutie“). Ťažiskové právne úvahy ESĽP a judikatúra sú uvedené najmä v bodoch 84. až 102. predmetného rozhodnutia. Pred samotným odvodením všeobecných princípov, ktoré ESĽP aplikuje vo vzťahu k rozhodovaniu o súlade väzby s ustanoveniami Dohovoru, vykonal ESĽP rozbor úpravy väzby a obmedzenia osobnej slobody v 31 štátoch, ktoré sú členmi Rady Európy. Z komparácie právnych úprav vykonanej ESĽP vyplynulo napríklad, že zadržanie a prvotné obmedzenie osobnej slobody bez súdnej kontroly (prvotná väzba) je výslovne a striktne časovo limitované legislatívou vo všetkých porovnávaných štátoch. V čase prieskumu právna úprava iba 5 z 31 porovnávaných štátov[4] umožňovala obmedzenie osobnej slobody iba na základe dôvodného podozrenia zo spáchania trestného činu. V týchto krajinách však po uplynutí stanoveného času (24 h až 96 h), musia príslušné právne autority zdôvodniť prípadne predlženie prvotnej väzby aj iným dôvodom, ako iba dôvodným podozrením. V ostatných štátoch bola právnou úpravou daná požiadavka uplatnenia ešte aspoň jedného ďalšieho relevantného a adekvátneho dôvodu. Maximálna dĺžka obmedzenia osobnej slobody bez súdnej kontroly varírovala medzi 24 hodinami (8 štátov) až 96 hodinami (3 štáty), pričom najčastejšia maximálna dĺžka bola 48 hodín. Vo vzťahu k rozhodovaniu o vyšetrovacej väzbe zo strany súdov na základe vykonanej komparácie je podľa ESĽP zrejmé, že podmienkou sine qua non pre zákonnosť vyšetrovacej väzby je vo všetkých skúmaných štátoch dôvodne podozrenie zo spáchania trestného činu. Podľa ESĽP všetky štáty v rámci prieskumu sa zhodli, že vo všeobecnosti dôvodne podozrenie samo o sebe nie je dostatočným (adekvátnym) dôvodom pre odôvodnenie vyšetrovacej väzby. V prípade 6 štátoch[5] však existuje obmedzená výnimka, kedy dôvodne podozrenie výnimočne samo o sebe je dostatočným dôvodom pre rozhodnutie o väzbe, a to v prípade závažných zločinov. S výnimkou týchto 6 štátov samotné dôvodné podozrenie nie je dostatočným dôvodom pre rozhodnutie o väzbe. Vo všetkých skúmaných štátoch ďalší dodatočný dôvod k dôvodnému podozreniu musí existovať najneskôr vtedy, keď je osoba prvýkrát predvedená pred sudcu. Najčastejšími dodatočnými dôvodmi sú riziko úteku (všetky štáty z komparácie), riziko znovu spáchania trestného činu (30 štátov z komparácie), riziko marenia (obštrukcie) konania (28 štátov z komparácie). Všetky štáty z komparácie sa súhlasne vyjadrili, že kompetentné národné autority sú povinné uviesť relevantné a adekvátne dôvody ako v prípade rozhodnutia o vzatí do vyšetrovacej väzby, takisto ako v prípade každého jej predĺženia. Podľa ESĽP je preto primerané očakávať, že dôvody, na ktoré sa odvolávajú vnútroštátne súdy pri nariadení alebo predĺžení obmedzenia osobnej slobody (väzby) nemôžu byť stereotypné alebo abstraktné. Vnútroštátne súdy musia vysvetliť, ako sú (z akých dôvodov) formálne dôvody väzby vyplývajúce z vnútroštátneho právnej úpravy aplikovateľné in concreto na daný prípad (k tomu pozri aj bod 73. rozhodnutia).
Vo vzťahu k vykonanej komparácii treba poznamenať, že medzi šesticu krajín tvoriacich výnimku z hľadiska dostatočnosti dôvodného podozrenia pre rozhodnutie o väzbe nebola zahrnutá Slovenská republika. Uvedené konštatovanie však už neplatí, nakoľko v dôsledku zmeny Trestného poriadku vykonanej zákonom č. 444/2015 Z. z., kedy zákonodarca vložil do ustanovenia § 71 Trestného poriadku nový odsek 2, z ktorého znenia vyplýva, že „obvinený môže byť vzatý do väzby aj vtedy, ak je trestne stíhaný pre trestné činy terorizmu, ak doteraz zistené skutočnosti nasvedčujú tomu, že skutok, pre ktorý bolo začaté trestné stíhanie, bol spáchaný, má znaky trestného činu a sú dôvody na podozrenie, že tento skutok spáchal obvinený.“ Súčasne bolo aj novelizované ustanovenia § 85 ods. 1 Trestného poriadku. V dôsledku tejto zmeny sa Slovenská republika pridala ku skupine štátov, kde na zadržanie osoby a obmedzenie osobnej slobody, resp. na rozhodnutie o vzatí obvineného do väzby (vyšetrovacej väzby) postačuje dôvodné podozrenie, že sa dopustil trestného činu. Konkrétne trestných činov terorizmu. V tomto prípade nie je potrebné, aby bol daný aj iný dôvod väzby uvedený v § 71 ods. 1 písm. a) až c) Trestného poriadku.
Všeobecné princípy skúmania väzby podľa rozhodnutia
Po vykonaní komparácie právnych úprav ESĽP rozobral všeobecné princípy aplikované pri rozhodovaní sťažností týkajúcich sa väzobných vecí. Pri rozbore judikatúry vychádzal najmä z rozsudkov ESĽP Stőgmüller proti Rakúsku z 10.11.1969, Tomasi proti Francúzsku z 27.08.1992, Letellier proti Francúzsku z 26.06.1991, McKay proti Spojenému kráľovstvu z 03.10.2006, Vemhoff proti Nemecku z 27.06.1968, Labita proti Taliansku z 06.04.2000, Kudła proti Poľsku z 26.10.2000.[6]
Podľa vyššie citovaného rozhodnutia Veľkej komory ESĽP je čl. 5 Dohovoru spolu s článkami 2, 3 a 4 v prvej kategórii základných práv, ktoré chránia fyzickú bezpečnosť jednotlivca, a ako taký je jeho význam výsostný. Jeho hlavným účelom je zabrániť arbitrárnym alebo neoprávneným pozbaveniam osobnej slobody. Podľa ESĽP v rámci judikatúry týkajúcej sa čl. 5 Dohovoru je možné identifikovať z odôvodnení tri základne zásady hodnotenia, a to
1. výnimky týkajúce sa čl. 5 Dohovoru sú vyčerpávajúce, musia byť vykladané striktne a nepripúšťajú širokú škálu iných ospravedlniteľných zásahov, ako v prípade iných ustanovení Dohovoru (konkrétne čl. 8 až 11)
2. dôraz na zákonnosť obmedzenia osobnej slobody, a to z hľadiska procesného i materiálneho, vyžadujúci prísne dodržiavanie zásad právneho štátu
3. dôraz na dôležitosť nevyhnutnej bezodkladnej (promptnej) alebo čo najrýchlejšej súdnej kontroly (podľa článku 5 ods. 3 a 4)
Z pohľadu ESĽP je jedným z najbežnejších druhov pozbavenia slobody v súvislosti s trestným konaním práve vyšetrovacia väzba (vo význame väzby v doteraz nerozhodnutom konaní - detention pending trial, pre-trial detention). Takéto obmedzenie osobnej slobody predstavuje jednu z prípustných výnimiek z čl. 5 ods. 1, podľa ktorého má každý právo na osobnú slobodu, pričom táto výnimka spadá konkrétne pod čl. 5 ods. 1 písm. c) Dohovoru.
Zatiaľ čo podľa ESĽP článok 5 ods. 1 písm. c) Dohovoru ustanovuje predovšetkým dôvody, na základe ktorých môže byť prípustná väzba, odsek 3, ktorý tvorí celok s prvým ustanovením, zakotvuje určité procesné záruky, vrátane pravidla, že vyšetrovacia väzba nesmie prekročiť primeranú lehotu a reguluje tým tak jej trvanie (pozri bod 86. rozhodnutia).
Vo vzťahu k dobe trvania väzby berie ESĽP pri rozhodovaní a skúmaní väzby spadajúcej pod predmetné ustanovenia čl. 5 Dohovoru do úvahy len obdobie od zadržania alebo vzatia osoby do väzby do jej prepustenia z väzby alebo do rozhodnutia aj keď len prvostupňového súdu o obžalobe. Z hľadiska výkladu ESĽP sa teda čl. 5 ods. 1 písm. c) Dohovoru nevzťahuje na obdobie kedy bola osoba vo väzbe po rozhodnutí prvostupňového súdu o obžalobe (pozri bod 85. rozhodnutia).
V zmysle čl. 5 ods. 3 Dohovoru pre odôvodnené pretrvávanie väzby je podmienkou sine qua non pretrvávanie dôvodného podozrenia Táto podmienka však po určitom uplynutí času (a certain lapse of time) už nie je sama o sebe dostatočná. Následne musí ESĽP pri preskúmavaní väzby zistiť za prvé, či ďalšie dôvody citované vnútroštátnymi justičnými orgánmi stále odôvodňujú (oprávňujú) pozbavenie osobnej slobody a za druhé, ak také dôvody boli „relevantné“ a „adekvátne“, či vnútroštátne orgány prejavovali vo vzťahu ku konaniu „osobitnú starostlivosť“. Opodstatnenosť akéhokoľvek obdobia väzby (zadržania), bez ohľadu na to, ako krátkeho, musí byť podľa ESĽP presvedčivo preukázaná justičnými orgánmi. Pri rozhodovaní o tom, či má byť osoba prepustená alebo zadržaná, sú justičné orgány povinné zvážiť alternatívne spôsoby zabezpečenia účasti osoby na súdnom procese (pozri bod 87. rozhodnutia).
Z pohľadu judikatúry podľa ESĽP možno považovať za „relevantné“ a „adekvátne“ dôvody (okrem existencie dôvodného podozrenia) také dôvody, ako je nebezpečenstvo úteku, nebezpečenstvo ovplyvňovania svedkov alebo manipulácie s dôkazmi, o riziku tajných dohôd v rámci konania, riziko opätovného páchania trestnej činnosti, riziko spôsobenia verejného nepokoja ako aj potreba chrániť zadržiavanú osobu.
Podľa ESĽP väzba obvineného sa nesmie predĺžiť za primeranú dobu. Nakoľko v zmysle Dohovoru sa musí osoba považovať za nevinnú je účelom ustanovenia čl. 5 ods. 3 druhá časť (právo na prepustenie počas konania) v podstate dosiahnuť predbežné prepustenie po tom, ako pretrvávanie väzby prestane byť primerané (pozri bod 89. rozhodnutia).
Otázka, či je doba strávená vo vyšetrovacej väzbe primeraná, nemôže byť podľa ESĽP posudzovaná abstraktne, teda vo všeobecnosti. Primeranosť toho, či má byť obvinený naďalej vo väzbe, musí byť posudzovaná na základe faktov každého prípadu a vo vzťahu k jeho osobitostiam.[7] Pokračovanie väzby môže byť v konkrétnom prípade odôvodnené len vtedy, ak existuje skutočná požiadavka verejného záujmu, ktorá napriek prezumpcii neviny, prevažuje nad zásadou rešpektovania osobnej slobody ustanovenou v čl. 5 Dohovoru. Osobitne vzhľadom na riziko úteku treba brať do úvahy charakter dotknutej osoby, jej morálku, majetok, vzťahy so štátom, v ktorom je stíhaná a medzinárodné kontakty osoby (pozri bod 90. rozhodnutia). ESĽP vo svojich rozhodnutiach nestanovuje maximálnu možnú dĺžku väzby a každý prípad hodnotí teda osobitne. Pri dlhšie trvajúcej väzbe posudzuje jej primeranosť najmä z pohľadu pomeru relevantnosti a dostatočnosti verejného záujmu na obmedzení osobnej slobody obvineného voči právu na osobnú slobodu obvineného, a to za rešpektovania prezumpcie neviny. Sleduje pritom, či vnútroštátne orgány v trestnom konaní a pri hodnotení väzby konajú s osobitnou starostlivosťou. Inak povedané, či v konaní nedochádzalo k neodôvodneným prieťahom. ESĽP vo svojich rozhodnutiach vo vzťahu k trvaniu väzby konštatoval (pri existencii relevantných dôvodov väzby) prevahu verejného záujmu nad právom na osobnú slobodu najmä v prípadoch obvinených z trestnej činnosti páchanej organizovanými (zločineckými) skupiny, v prípadoch s rozsiahlym dokazovaním, veľkým počtom obvinených, s medzinárodným prvkom a pod..[8] V konkrétnom prípade súd považoval dĺžku väzby obvineného v trvaní päť rokov a osem mesiacov (a to bez započítania väzby po prvostupňovom odsúdení) za primeranú.[9]
Podľa ESĽP vnútroštátnym súdnym orgánom prislúcha v prvom rade zabezpečiť, aby v danom prípade väzba obvineného neprekročila primeranú lehotu. Z tohto dôvodu musia s ohľadom na zásadu prezumpcie neviny preskúmať všetky skutočnosti, ktoré svedčiace v prospech alebo spochybňujúce existenciu požiadavky verejného záujmu a musia ich vysvetliť (vyložiť) v rozhodnutiach týkajúcich sa žiadosti o prepustenie. V podstate na základe dôvodov uvedených v týchto rozhodnutiach a dobre zadokumentovaných skutočností uvedených žalobcom vo svojich odvolaniach ESĽP rozhoduje, či došlo k porušeniu článku 5 ods. 3 Dohovoru z hľadiska primeranosti lehoty trvania väzby.
V inom zo svojich rozhodnutí ESĽP uviedol, že všeobecným pravidlom je, že vnútroštátne súdy majú lepšie predpoklady na preskúmanie všetkých okolností prípadu a prijatie všetkých potrebných rozhodnutí vrátane tých, ktoré sa týkajú väzby. Na tento účel musia preskúmať všetky dôkazy pre alebo proti existencii požiadavky verejného záujmu odôvodňujúceho výnimku z práva na osobnú slobodu, a to s náležitým ohľadom na prezumpciu neviny a musia ich vyložiť v rozhodnutiach o zamietnutí žiadostí o prepustenie.[10]
Vplyv uplynutia určitého času na dôvody väzby
V bode 92. a násl. rozhodnutia sa ESĽP následne zaoberal otázkou výkladu pojmu uplynutia určitého času (certain lapse of time) vo vzťahu k dôvodom prvotnej väzby (obmedzenia osobnej slobody). Podľa ESĽP pretrvávanie dôvodného podozrenia je podmienkou sine qua non pre oprávnenosť pokračovania väzby, ale už nepostačuje na odôvodnenie predĺženia väzby po určitom uplynutí času. Tento záver (úvaha) sa neskôr stala známy ako jeden z viacerých všeobecných tzv. "Letellierových princípov"[11], ktoré boli potvrdené v niekoľkých následných rozsudkoch Veľkej komory ESĽP. Uvedený princíp umožnil rozlišovať medzi prvou fázou, keď existencia dôvodného podozrenia je dostatočným dôvodom na obmedzenie osobnej slobody (väzbu) a fázou, ktorá nastane po "určitom uplynutí času", keď samotné dôvodné podozrenie už nie je postačujúce a sú požadované iné relevantné a adekvátne dôvody na držanie osoby vo väzbe.
ESĽP v dovtedajšej svojej judikatúre nevymedzil rámec pojmu „uplynutie určitého času“, resp. v tomto ohľade nestanovil akékoľvek všeobecné kritériá a ani sa nepokúsil preložiť tento pojem pevným počtom dní, týždňov, mesiacov alebo rokov alebo rôznych období v závislosti od závažnosti trestného činu. ESĽP v rozhodnutí však poznamenáva, že v mnohých prípadoch (napríklad Ţurcan a Ţurcan proti Moldavskaj republike z 23.10.2007, Patsuria proti Gruzínsku z 6.11.2007, Osmanović proti Chorvátsku z 6.11.2012) došiel k záveru, že aj po relatívne krátkom období niekoľkých dní existencia dôvodného podozrenia nemôže sama osebe odôvodniť vyšetrovaciu väzbu a musí byť podporená dodatočnými dôvodmi. Vzhľadom na uvedené skutočnosti sa ESĽP domnieval, že by bolo užitočné rozvinúť judikatúru, pokiaľ ide o požiadavku, aby vnútroštátne justičné orgány odôvodňovali pokračovanie väzby v súlade s čl. 5 ods. 3 druhá časť Dohovoru.
Podľa ESĽP preskúmanie prvotného zadržania a väzby sa týka zisťovania skutočnosti, či zadržanie spadá do prípustnej výnimky stanovenej v čl. 5 ods. 1 písm. c) Dohovoru. Avšak na posudzovanie toho, či púhe pretrvávanie podozrenia postačuje na oprávnene predĺženie zákonne nariadenej vyšetrovacej väzby, sa podľa ESĽP nevzťahuje čl. 5 odsek 1 písm. c) Dohovoru ako taký, ale odsek 3 predmetného článku.
Potreba ďalšieho rozpracovania judikatúry podľa ESĽP pramení zo skutočnosti, že lehota vychádzajúca z ustanovenia druhej časti čl. 5 ods. 3 Dohovoru, počas ktorej pretrvávanie dôvodného podozrenia môže postačovať ako dôvod na pokračovanie väzby, podlieha odlišnej a oveľa menej precízne definovanej časovej požiadavke – „uplynutia určitého času" (vychádzajúc z judikatúry), pričom podľa prvej časti čl. 5 ods. 3 Dohovoru je lehota určená – „ihneď (bezodkladne)“ (vychádzajúc zo znenia Dohovoru).
ESĽP v rozhodnutí poznamenáva, že podľa vnútroštátnej právnej úpravy veľkej väčšiny 31 zmluvných strán Dohovoru, na ktoré sa vzťahuje komparácia práva, sú príslušné súdne orgány povinné poskytnúť „relevantné a adekvátne“ dôvody na ďalšie trvanie obmedzenia osobnej slobody (väzby), ak nie okamžite, potom len niekoľko dní po zatknutí (zadržaní), a to keď sudca po prvýkrát preskúma potrebu umiestniť podozrivého do vyšetrovacej väzby. Takýto prístup, ak je transponovaný do článku 5 ods. 3 Dohovoru, podľa ESĽP zjednodušuje a prináša väčšiu jasnosť a istotu do judikatúry týkajúcej Dohovoru v tejto oblasti, ale tiež zlepšuje ochranu pred trvaním väzby (obmedzenia osobnej slobody) nad primeranú dobu.
Vzhľadom na uvedené úvahy mal ESĽP za to, že ustálil presvedčivé argumenty vedúce k „zosúladeniu“ druhej časti záruk podľa čl. 5 ods. 3 Dohovoru s prvou časťou predmetného článku Dohovoru. Podľa ESĽP to znamená, že požiadavka na justičné orgány uviesť relevantné a adekvátne dôvody na obmedzenie osobnej slobody (väzbu) - okrem pretrvávajúceho dôvodného podozrenia – sa aplikuje už v čase prvého rozhodovania o nariadení vyšetrovacej väzby, to znamená „ihneď“ po zatknutí (zadržaní). (bod 102. rozhodnutia).
Vychádzajúc z predmetného záveru ESĽP ohľadne čl. 5 ods. 3 Dohovoru, podľa ktorého v čase prvého rozhodovania o väzbe musí existovať okrem dôvodného podozrenia zo spáchania trestného činu aj iný, relevantný a adekvátny dôvod väzby, je zrejmé, že slovenská právna úprava § 71 ods. 2 Trestného poriadku je v rozpore s ustanovením čl. 5 ods. 3 Dohovoru, tak ako si ho podľa rozhodnutia vykladá ESĽP. Podľa slovenskej právnej úpravy obsiahnutej v § 71 ods. 2 Trestného poriadku je totiž možné obvineného vziať do väzby len z dôvodu dôvodného podozrenia, že sa dopustil a je stíhaný pre niektorý z trestných činov terorizmu. Ide teda o prípady stíhania obvineného ako dôvodne podozrivého zo spáchania trestného činu založenia, zosnovania a podporovania teroristickej skupiny podľa § 297 Trestného zákona, trestného činu terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme podľa § 419 Trestného zákona, zločinu, ktorý spáchal ako člen teroristickej skupiny alebo zločin spáchal z osobitného motívu podľa § 140 písm. d) Trestného zákona, teda v úmysle spáchať trestný čin terorizmu a niektorých foriem účasti na terorizme podľa § 419 Trestného zákona. Iný dôvod na vzatie obvineného do väzby, na rozdiel v prípadoch uvedených v § 71 ods. 1 Trestného poriadku, nie je potrebný.
Za účelom predchádzania porušenia práv fyzických osôb (obvinených) garantovaných im Dohovorom bude zrejme potrebné buď vykonať legislatívnu zmenu predmetného ustanovenia Trestného poriadku alebo bude potrebné, aby v prípade podania návrhu na vzatie obvineného do väzby z dôvodu podozrenia, že sa dopustil niektorého z trestných činov terorizmu OČTK argumentovali ešte aspoň jedným ďalším dôvodom väzby v zmysle § 71 ods. 1 písm. a), b) alebo c) Trestného poriadku. Prípadne následne rozhodnutie sudcu pre prípravné konanie, ktoré by sa okrem § 71 ods. 2 Trestného poriadku odvolávalo aj na niektorý z dôvodov uvedených v § 71 ods. 1 Trestného poriadku, a takýto dôvod by bol relevantným a adekvátnym spôsobom odôvodnený, by zrejme nebolo v rozpore s čl. 5 ods. 3 Dohovoru, tak ako si ho momentálne vykladá ESĽP. V praxi by uvedený postup zrejme nerobil problém, lebo je len ťažko predstaviteľné, že u osoby, ktorá by sa dopustila alebo sa pokúsila, prípadne by pripravovala niektorý z trestných činov terorizmu, by sa nevyskytol aj niektorý z dôvodov väzby podľa § 71 ods. 1 Trestného poriadku (teda útekový, kolúzny alebo preventívny).
[1] zákon č. 460/1992 Zb. Ústava Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, ďalej v texte len „Ústava“, ktorá osobitne v čl. 17 ustanovuje, že „Nikoho nemožno stíhať alebo pozbaviť slobody inak, ako z dôvodov a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.“ Vzhľadom k závažnosti trestno-procesného inštitútu väzby sú čl. 17 ods. 2 a ods. 5 Ústavy ústavne definované jej procesné, materiálne a časové limity, a to tým, že zákonodarca ustanovil, že „nikoho nemožno stíhať alebo pozbaviť slobody inak, ako z dôvodov a spôsobom, ktorý ustanoví zákon.“[1] a zároveň „do väzby možno vziať iba z dôvodov a na čas ustanovený zákonom a na základe rozhodnutia súdu.“ Súčasne v čl. 17 ods. 3 Ústava uvádza, že „... Sudca musí zadržanú osobu do 48 hodín a pri obzvlášť závažných trestných činoch do 72 hodín od prevzatia vypočuť a rozhodnúť o väzbe alebo o jej prepustení na slobodu.“
[2] Európsky dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd publikovaný pod č. 209/1992 Zb.
[3] Trnka, J., Vazba v judikatuře Evropského soudu pro lidská práva. In: Policajná teória a prax. roč. 24, č. 2, 2016, s. 119
[4] medzi týmito štátmi v tom čase Slovenská republiky podľa prieskumu súdu nefigurovala
[5] išlo o Rakúsko, Belgicko, Nemecko, Srbsko, Švajčiarsko a Turecko
[6] Všetky v príspevku citované rozsudky sú po zadaní názvu prípadu dostupné na https://hudoc.echr.coe.int/eng#{"documentcollectionid2":["GRANDCHAMBER","CHAMBER"]}
[7] tu sa prejavuje kazuistický charakter judikatúry ESĽP, keď samotný súd konštatuje, že každý prípad treba skúmať osobitne a s ohľadom na jeho špecifiká. K otázke argumentácie rozhodnutiami ESĽP konštatoval Najvyšší súd SR v uznesení sp. zn. 5 Ndt 3/2017 zo dňa 09.03.2017, že judikatúra ESĽP je čisto kazuistická (ide o posudzovanie jednotlivých prípadov), takže bez dôkladného preštudovania celého rozsudku (vrátane skutkového stavu) je možno prísť k chybným záverom. Preto je potrebné podľa Najvyššieho súdu SR nevyvodzovať bez znalosti veci príliš široké princípy z jednotlivých rozsudkov ESĽP.
[8] pozri napr. rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Gábor Nagy proti Maďarsku z 11.04.2017, rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Mierzejewski proti Maďarsku z 25.02.2015. V oboch prípadoch ESĽP nezistil porušenie Dohovoru vo vzťahu k dĺžke väzby v prípravnom konaní, ktorá trvala necelé tri roky.
[9] rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Ereren proti Nemecku z 06.11.2014, obdobne rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Chraidi proti Nemecku z 26.10.2006
[10] rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva vo veci Kuc proti Slovenskej republike z 25.07.2017 bod 46.
[11] Princípy vychádzajú z rozsudku Komory ESĽP vo veci Letellier proti Francúzsku zo dňa 26.06.1991, kde súd aplikoval princíp vplyvu uplynutia určitého času na dôvody väzby, ktorými boli dôvodnosť podozrenia, možné ovplyvňovanie svedkov, možnosť úteku, potreba udržania verejného poriadku, kde v podstate konštatoval, že uplynutie určitého času trvania väzby má vplyv na relevantnosť a adekvátnosť dôvodov väzby (pozri body 35. -51. rozhodnutia).
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.