Príspevok voľne nadväzuje na článok uverejnený na tejto stránke s názvom „Bezvedomie zadržaného obvineného“ a opätovne sa zaoberá problematikou rozhodovania o väzbe, tentoraz otázkou ako má postupovať sudca pre prípravné konanie, keď sa cíti miestne nepríslušným na rozhodovanie o návrhu na vzatie obvineného do väzby, ktorý podal prokurátor v zákonnej lehote zadržania.
V tomto smere je aplikačným problémom to,
- či, nepríslušný sudca pre prípravné konanie môže alebo musí analogicky postupovať podľa § 241 ods. 1 písm. a) Tr. por. a postúpiť návrh prokurátora na vzatie obvineného do väzby príslušnému sudcovi pre prípravné konanie,
- či, nepríslušný sudca pre prípravné konanie, ktorý dospeje k záveru, že postúpenie veci príslušnému sudcovi pre prípravné konanie nie je možné, môže meritórne preskúmavať dôvodnosť podaného návrhu, t. j. dôvodnosť vzneseného obvinenia ako aj existenciu, či neexistenciu väzobných dôvodov,
- a či, v prípade prepustenia obvineného zo zadržania z dôvodu nepríslušnosti sudcu pre prípravné konanie, môžu orgány činné v trestnom konaní opätovne (t. j. ihneď po prepustení obvineného zo zadržania) zadržať obvineného a v novej lehote zadržania podať návrh na vzatie obvineného do väzby príslušnému sudcovi pre prípravné konanie.
Odpovede na naznačené problémy možno demonštrovať na trestnej veci, v ktorej bol Okresnému súdu v Pezinku doručený návrh prokurátora na vzatie obvineného do väzby z dôvodu uvedeného v § 71 ods. 1 písm. c) Tr. por..
Sudca pre prípravné konanie preskúmaním spisového materiálu zistil, že obvinenie bolo vznesené pre zločin vydierania v štádiu prípravy podľa § 13 ods. 1 k § 189 ods. 1 Tr. zák. s tým, že obvinený sa mal stíhanej trestnej činnosti dopustiť tak, že sa dňa ... v Bratislave na K. ulici v reštaurácii W. stretol a dohodol s osobou L.B., že táto, za odmenu, zbije poškodeného X.Y., doláme mu nohy s tým, že sa tak stane aj v budúcnosti, ak nezaplatí finančné prostriedky, ktoré skutočne dlžil iným osobám, pričom za týmto účelom obvinený predložil osobe L.B. aj fotografie poškodeného X.Y. ako aj lístok s jeho adresou, pričom v ďalšie dni sa opätovne stretli v Bratislave na K. ulici v reštaurácii W., kde obvinený opätovne žiadal od osoby L.B. zbitie poškodeného za účelom úhrady jeho dlhov (len pre úplnosť treba dodať, že navádzaná osoba L.B. si zbitie poškodeného následne rozmyslela, vec oznámila polícii a ďalší priebeh už monitorovala polícia).
Sudca pre prípravné konanie vychádzal primárne zo znenia ustanovenia § 24 ods. 1 Tr. por., podľa ktorého úkony pred začatím trestného stíhania alebo v prípravnom konaní vykonáva súd, ktorý by bol príslušný na konanie o obžalobe. Slovné spojenie „ktorý by bol príslušný na konanie o obžalobe“ znamená, že vecne a miestne príslušným na rozhodovanie o návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby bude sudca pre prípravné konanie určený podľa hľadísk uvedených v ustanoveniach § 15 až § 17 Tr. por. (osobitne je upravená príslušnosť okresného súdu v sídle krajského súdu a Špecializovaného trestného súdu podľa § 24 ods. ods. 2, ods. 3 Tr. por.). Taktiež osobitne je na úkony pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní upravená aj príslušnosť viacerých súdov, t. j. ustanovenie § 24 ods. 1 Tr. por., veta za bodkočiarkou, špeciálne stanovuje aj príslušnosť súdu v prípadoch, ak je na konanie v prípravnom konaní príslušných vecne a mieste viacero súdov.
Ustanovenie § 24 Tr. por. je teda špeciálnym ustanovením vo vzťahu k všeobecným ustanoveniam o vecnej a miestnej príslušnosti, pričom v prípade návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby, sudca pre prípravné konanie taktiež postupuje podľa osobitných ustanovení (§ 72, § 87 ods. 2 Tr. por.), ktoré sú zase, v pomere špeciality, k ustanoveniam ohľadne konania na súde po podaní obžaloby (t. j. sudca pre prípravné konanie rozhoduje formou výsluchu nie verejného zasadnutia, či hlavného pojednávania).
Podľa § 17 ods. 1 Tr. por. (miestna príslušnosť), konanie vykonáva súd, v ktorého obvode bol trestný čin spáchaný. Miestom spáchania trestného činu je miesto, kde došlo k napĺňaniu znakov skutkovej podstaty stíhaného trestného činu, t. j. ide najmä o miesto, kde došlo k trestnoprávne relevantnému konaniu obvineného a ak mal stíhaný trestný čin aj následok, tak sa za miesto spáchania trestného činu považuje aj miesto, kde nastal následok trestného činu.
V posudzovanom prípade bolo potrebné vychádzať z uznesenia o vznesení obvinenia, z ktorého je zrejmé, že sa obvinený mal dopustiť prípravného konania v zmysle § 13 ods. 1 Tr. por. s tým, že pri príprave na zločin je miestom spáchania činu miesto, kde došlo k prípravnému konaniu uvedenému v § 13 ods. 1 Tr. zák., t. j. v danom prípade miesto, kde došlo organizovaniu zločinu vydierania formou objednania si zločinu u inej osoby.
Z uznesenia o vznesení obvinenia vyplynulo, že konanie obvineného, ktoré mohlo reálne napĺňať znaky prípravy podľa § 13 ods. 1 Tr. por. malo byť spáchané v Bratislave na K. ulici v reštaurácii W. Práve na tomto mieste malo prísť k tomu, že si mal obvinený, za úplatu, objednať svedka k tomu, aby za použitia násilia, či hrozby násilia, vymohol od tretej osoby finančné prostriedky za dlhy, ktoré mala táto osoba spôsobiť. Na týchto miestach došlo aj k predávaniu listinných dôkazov (napríklad fotografie, lístok s adresou poškodeného), ktoré boli nevyhnuté na realizáciu objednávky. Toto miesto vyplýva nielen z uznesenia o vznesení obvinenia, ale aj z predloženého spisu (výpoveď objednaného svedka, záznam obrazovo – zvukového záznamu a podobne). Z uznesenia o vznesení obvinenia a ani zo spisového materiálu vôbec nevyplývalo, že by sa stíhané konanie malo alebo mohlo odohrať aj v okresoch Pezinok, či Senec, ktoré spadajú pod príslušnosť Okresného súdu v Pezinku (policajt a prokurátor zrejme nesprávne vychádzali pri určovaní miestnej príslušnosti z toho, že obvinený býva v Pezinku. Toto hľadisko sa však použije len v prípadoch, ak nemožno určiť príslušnosť podľa § 17 ods. 1 Tr. por.).
Sudca pre prípravné konanie, ktorému bol návrh prokurátora na vzatie obvineného do väzby doručený, bol teda nepríslušný v zmysle § 24 ods. 1 Tr. por. s tým, že následne sa zaoberal tým, či je možné, v rámci plynutia 48 hodinovej lehoty zadržania na rozhodnutie sudcu pre prípravné konanie, postúpiť vec miestne príslušnému súdu za použitia analógie (t. j. za analogického použitia ustanovenia § 241 ods. 1 písm. a) Tr. por., ktoré sa týka konania pred samosudcom po podaní obžaloby).
V tejto súvislosti je nutné skonštatovať, že ustanovenie § 24 Tr. por., ako špeciálne ustanovenie ohľadne príslušnosti súdov aj na rozhodovanie návrhov na vzatie obvineného do väzby, vôbec neobsahuje ustanovenie, ktoré by sa zaoberalo možnosťou postúpenia návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby inému príslušnému sudcovi pre prípravné konanie, respektíve povinnosťou nepríslušného sudcu pre prípravné konanie tak urobiť.
Pokiaľ ide o rozhodovanie o návrhu na vzatie obvineného do väzby, tak Trestný poriadok v ustanovení § 87 ods. 2 Tr. por. vyslovene upravuje procesný postup sudcu pre prípravné konanie po podaní návrhu na vzatie do väzby a to tak, že „sudca pre prípravné konanie je povinný do 48 hodín od prevzatia zadržanej osoby a doručenia návrhu na vzatie obvineného do väzby, túto osobu vypočuť a rozhodnúť o jej vzatí do väzby alebo ju prepustiť na slobodu, ak rozhodne uznesením o nevzatí do väzby“.
Z ustanovenia § 87 ods. 2 Tr. por., ktoré sa špeciálne týka rozhodovania o návrhu na vzatie obvineného do väzby, vyplýva, že musí rozhodovať sudca pre prípravné konanie, ktorému bola prokurátorom odovzdaná zadržaná obvinená osoba a ktorému bol podaný návrh na vzatie do väzby (to vyplýva zo slov „je povinný do 48 hodín od prevzatia zadržanej osoby a doručenia návrhu prokurátora“). Taktiež z uvedeného ustanovenia vyplýva, že sudca pre prípravné konanie, ktorému bol podaný návrh na vzatie do väzby musí obvineného vypočuť a musí rozhodnúť, pričom môže rozhodnúť len tak, že
- obvineného uznesením vezme do väzby,
- obvineného uznesením nevezme do väzby a prepustí ho zo zadržania na slobodu,
- uznesením vezme na vedomie späťvzatie návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby (§ 72 ods. 3 Tr. por.)
- obvineného príkazom s odôvodnením prepustí zo zadržania ak už uplynula maximálna lehota zadržania na rozhodnutie o návrhu.
Ustanovenie § 87 ods. 2 Tr. por., a ani iné ustanovenie, nepredpokladá, že by sudca pre prípravné konanie mohol v 48 hodinovej lehote zadržania rozhodnúť aj iným spôsobom, (napríklad postúpením veci príslušnému súdu) než niektorým zo spôsobov, ktoré sú uvedené vyššie. Taktiež ustanovenie § 87 ods. 2 Tr. por. nepredpokladá delenie 48 hodinovej lehoty zadržania medzi dvoch sudcov pre prípravné konanie na dvoch súdoch, respektíve aj pre tretí súd, ktorý by rozhodoval prípadný spor o príslušnosť.
K uvedenému je potrebné uviesť aj to, že sudca pre prípravné konanie nemá rovnaké procesné postavenie ako samosudca a preto ani nemôže rozhodovať podľa ustanovení § 241 Tr. por. (t. j. napríklad o postúpení veci príslušnému súdu) a to ani per analogiam. To v konečnom dôsledku vyplýva aj z ustanovenia § 348 ods. 2 Tr. por., z ktorého je úplne zrejmé, že sudca pre prípravné konanie má rovnaké postavenie ako samosudca len ak prokurátor postupoval podľa § 204 ods. 1 Tr. por. a podal v tzv. zrýchlenom konaní obžalobu (to je v konečnom dôsledku aj pochopiteľné, nakoľko v takýchto prípadoch je podaná aj obžaloba a preto sudca pre prípravné konanie musí rozhodovať ako samosudca - § 348 ods. 1 písm. a) Tr. por.). Z ustanovenia § 348 ods. 2 Tr. por., za použitia logického výkladu (argumentum a contrário), možno vyvodiť, že ak prokurátor nepostupoval v zmysle § 204 Tr. por. nemá sudca pre prípravné konanie procesné postavenie samosudcu a preto ani nemôže rozhodovať podľa § 241 Tr. por. Napokon, ustanovenie § 241 Tr. por. sa týka len rozhodovania o podanej obžalobe a to aj v prípade postupu sudcu pre prípravné konanie, ak bola podaná obžaloba v tzv. zrýchlenom konaní. V otázke rozhodovania o návrhu na vzatie obvineného do väzby sa postupuje rovnako ako v prípadoch, v ktorých prokurátor nepostupoval v zmysle § 204 Tr. por.
Z uvedených ustanovení je zrejmé, že ak sudca pre prípravné konanie, po podaní návrhu na vzatie obvineného do väzby, zistí, že nie je príslušný v zmysle § 24 ods. 1 Tr. por., musí aj napriek tomu postupovať podľa § 87 ods. 2 Tr. por. (argumentum slov „je povinný“) a rozhodovať o návrhu. To znamená, že aj nepríslušný sudca pre prípravné konanie je povinný obvineného vypočuť v zákonnej lehote zadržania a rozhodnúť o návrhu prokurátora (nepríslušný sudca pre prípravné konanie teda musí procesne postupovať rovnako ako príslušný sudca pre prípravné konanie). Procesným výsledkom takéhoto postupu môže byť len uznesenie, nakoľ rozhodovanie príkazom pripadá do úvahy len v prípadoch uplynutia zákonnej lehoty zadržania bez rozhodnutia o návrhu.
Nepríslušný sudca pre prípravné konanie môže zákonne o návrhu na vzatie obvineného do väzby rozhodnúť len tak, že sa pri výsluchu obvineného obmedzí na formálne skonštatovanie svojej nepríslušnosti, umožní stranám vyjadriť sa aj k tejto otázke, prípadne obvinenému (ak neodmietne vypovedať) aj k vznesenému obvineniu a k návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby a následne, bez osobitného skúmania väzobných dôvodov, nevyhovie návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby a prepustí obvineného zo zadržania na slobodu.
Už bolo uvedené vyššie, že nepríslušný sudca pre prípravné konanie rozhoduje uznesením podľa § 72 ods. 3 Tr. por. s tým, že prokurátor má zachované právo sťažnosti. Podaním sťažnosti môže prokurátor „vyvolať“ rozhodovanie na odvolacom súde, kde môže namietať nesprávne posúdenie príslušnosti sudcom pre prípravné konanie. Ak sa odvolací súd stotožní s názorom prokurátora, zruší rozhodnutie sudcu pre prípravné konanie a sám meritórne posúdi dôvodnosť, či nedôvodnosť návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby (§ 194 Tr. por.).
Pokiaľ ide o možnosti prokurátora zabrániť rozhodovaniu nepríslušného sudcu pre prípravné konanie o návrhu na vzatie obvineného do väzby s možnosťou podať návrh na vzatie do väzby príslušnému sudcovi pre prípravné konanie, tak, čisto teoreticky, prichádza do úvahy len späťvzatie návrhu prokurátora na vzatie obvineného do väzby a to ešte v 48 hodinovej lehote zadržania, ktorú má spoločnú prokurátor s policajtom. Napríklad, prokurátor v 30. hodine zadržania podá návrh na vzatie do väzby obvineného, následne o päť hodín zistí, že ho podal na nepríslušný súd a preto vezme späť návrh na vzatie obvineného do väzby (t. j. v 35 hodine zadržania) s tým, že následne sudca pre prípravné konanie vezme na vedomie späťvzatie návrhu a vráti spis prokurátorovi (sudca v takomto prípade nerobí o obvinenom žiadne rozhodnutie, t. j. ani ho neprepúšťa zo zadržania), pričom prokurátor podá nový návrh na vzatie do väzby obvineného na príslušný súd. Samozrejme, všetko toto by sa muselo zrealizovať ešte v „základnej“ 48 hodinovej lehote zadržania, ktorá plynie od zadržania osoby a ktorú má spoločnú prokurátor s policajtom, pretože 48 hodinová lehota zadržania nezačína, pre prokurátora, plynúť znova späťvzatím návrhu.
Takýto procesný postup prkurátora je však vyslovene sporný a treba priznať, že je „na hrane“ zákona, nakoľko je vyslovene pochybným, či je možné pripustiť pokračovanie 48 hodinovej lehoty zadržania po tom, čo už raz prokurátor podal návrh na vzatie obvineného do väzby a navyše, či dobu zadržania, v ktorej už bol obvinený k dispozícii nepríslušnému sudcovi pre prípravné konanie (v uvedenom prípade tých päť hodín) je nutné prirátať k novej dobe zadržania, ktorá bude plynúť tentoraz príslušnému sudcovi pre prípravné konanie po podaní nového návrhu na vzatie obvineného do väzby, respektíve, či sa táto doba počíta do lehoty zadržania, ktorú mal k dispozícii prokurátor, keďže došlo k späťvzatiu návrhu na vzatie obvineného do väzby.
V neposlednom rade je potrebné spomenúť aj aplikačné problémy v súvislosti s opätovným zadržaním obvineného po jeho prepustení na slobodu zo zadržania. Tak napríklad, prokurátor sa stotožní s právnym názorom sudcu pre prípravné konanie, že sudca pre prípravné konanie je nepríslušný v zmysle § 24 ods. 1 Tr. por. a po rozhodnutí sudcu pre prípravné konanie o nevzatí obvineného do väzby sa vzdá práva podať sťažnosť, uznesenie o nevzatí obvineného je tak ihneď právoplatné, obvinený je prepustený zo zadržania na slobodu s tým, že ho už čaká polícia, ktorá ho opätovne zadrží a v novej lehote zadržania podá prokurátor návrh na vzatie obvineného do väzby tentoraz už príslušnému sudcovi pre prípravné konanie.
Ak sa tak stane za nezmeneného stavu, t. j. za stavu, keď ide o to isté obvinenie a za dôkazného stavu, ktorý tu bol už pri prvom návrhu na vzatie obvineného do väzby, tak ide celkom jednoznačne o protizákonný postup polície a prokurátora, nakoľko sa takto obchádzajú ustanovenia o zadržaní, pretože zákonná, maximálna 48 hodinová lehota zadržania určená pre orgány činné v trestnom konaní už uplynula pri prvom návrhu na vzatie obvineného do väzby a opätovné zadržanie, za nezmeneného dôkazného stavu, v podstate znamená nezákonné predlžovanie maximálnej lehoty zadržania a to len z dôvodu, že prokurátor nesprávne vyhodnotil príslušnosť sudcu pre prípravné konanie. Napokon, pri takomto zadržaní sa nedá ani aplikovať ustanovenie § 86 ods. 1 Tr. por. a to nielen kvôli nemožnosti dodržať zákonnú lehotu zadržania, ktorá už uplynula pri prvom zadržaní, ale ani preto, že nie je možné obvinenému oznámiť obvinenie a vypočuť ho k nemu, pretože takýto postup bol už realizovaný pri prvom zadržaní. V takýchto prípadoch by mal už príslušný sudca pre prípravné konanie neziať obvineného do väzby z dôvodov porušenia ustanovení o zadržaní a z dôvodov účelového obchádzania ustanovení Trestného poriadku zo strany orgánov činných v trestnom konaní.
Podľa môjho názoru je možné realizovať opätovné zadržanie obvineného v tej istej veci, za nezmenených pôvodných podmieniok, len za rovnakých okolností ako je to pri opätovnej väzbe v tej istej veci (§ 71 ods. 2 Tr. por.), t. j. len vtedy, ak obvinený po prepustení zo zadržania napríklad pôsobí na svedkov, skrýva sa, spácha ďalší úmyselný trestný čin a podobne (teda ak sa obvinený určitého konania dopustí až potom, ako bol prepustený zo zadržania na slobodu).
Osobitnú kategóriu tvoria prípady, keď sa zmení stvav oproti pôvodnému tak, že sa obvinenému vznesenie ďalšie obvinenie a to pre podozrenie zo spáchania ďalšieho trestného činu, ktorého sa síce mal dopustiť pred prvým zadržaním, avšak pri prvom zadržaní a podaní návrhu na vzatie obvineného do väzby mu ešte obvinenie za tento trestný čin vznesené nebolo, t. j. k nemu ani nevypovedal a nebolo ani zahrnuté v pôvodnom návrhu na vzatie obvineného do väzby. Samozrejme, odovzdanie obvineného súdu s návrhom na vzatie obvineného do väzby nebráni tomu, aby orgány činné v trestnom konaní vykonávali dokazovanie vo veci aj naďalej (to vyplýva aj z ustanovenia § 72 ods. 4 Tr. por., podľa ktorého predloženie spisu príslušnému orgánu nesmie byť prekážkou na plynulé konanie vo veci) a preto je možné pripustiť, že sa, po prvom podaní návrhu na vzatie obvineného do väzby, vykonáva ďalej dokazovanie, z ktorého vzíde vydanie ďalšieho uznesenia o vznesení obvinenia s tým, že po prepustení obvineného zo zadržania sudcom pre prípravné konanie, je obvinený opätovne zadržaný a to už v súvislosti s týmto novým obvinením a potom plynie aj nová lehota zadržania. Takýto procesný postup by bol v súlade so zákonom, avšak má určité riziká, nakoľko je v praxi často zneužívaný políciou, ktorá si „pre istotu necháva do zálohy“ svedkov (často utajených z kriminálneho prostredia), ktorých „vytiahne“ až v prípade, keď hrozí prepustenie obvineného na slobodu a to buď zo zadržania, respektíve z väzby (takýto svedok sa náhle objaví tesne pred prepustením obvineného a vypovedá o nejakom ďalšom skutku obvineného na základe čoho je obvinenému vznesené obvinenie a je po prepustení na slobodu ihneď zadržaný pre toto ďalšie obvinenie).
Takýto účelový procesný postup je potrebné odmietnuť, nakoľko ide zjavne o obchádzanie ustanovení Trestného poriadku a to konkrétne ustanovenia § 206 Tr. por., zo znenia ktorého vyplýva, že v prípadoch dôvodného podozrenia zo spáchania trestného činu je povinnosťou polície vzniesť obvinenie a nie vyčkávať. Polícia teda nemôže cieľene vyčkávať so vznesením obvinenia a zatajovať dôkazy o prípadnej ďalšej trestnej činnosti obvineného (t. j. neoboznámiť obvineného s týmito dôkazmi a účelovo ich utajovať až do memontu, keď sa to hodí polícii). Tu však treba otvorene priznať, že prokurátor a ani sudca pre prípravné konanie v praxi spravidla nedokážu posúdiť (zistiť z vyšetrovacieho spisu), či pri vznensení obvinenia zo spáchania ďalšieho trestného činu išlo o neprípustné zatajovanie dôkazov zo strany polície, respektíve, či vznesenie obvinenia je len výsledkom ďalšieho zákonného dokazovania a postupu zo strany polície (zrejme jediným prípadom kedy to bude možné zistiť bude situácia, v ktorej sa oproti pôvodnému stavu nevykoná žiadne dokazovanie a za dôkazne rovnakého stavu sa „zrazu“ vznesenie obvinenie za spáchanie ďalšieho trestného činu, pričom toto podozrenie už vyplývalo z pôvodného vykonaného dokazovania. Napríklad, obvinený je prepustený zo zadržania, ihneď je opätovne zadržaný a je mu vznesené obvinenie bez toho, aby bol vo veci vykonaný akýkoľvek ďalší dôkaz, t. j. ďalšie obvinenie je vznesené na podklade pôvodného dokazovania. V takýchto prípadoch pôjde takmer určite o účelovosť postupu a nezákonný postup polície).
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.