Poznámky
k aplikácií zákona o obetiach trestných činov
Autor: npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
Recenzent: JUDr. Peter Šamko – sudca Krajského súdu v Bratislave
Autor kritizoval znenie zákona o obetiach trestných činov[1]. Zákon však platí a preto ho treba dodržiava a to aj napriek výkladovým a aplikačným problémom. OČTK aj vzhľadom k právnej norme v prvom rade musí dbať na zákonnosť trestného konania. Pri výklade si budeme pomáhať Smernicou 2012/29 EU z 25.10.2012 a Dôvodovou správou.
Metodologické východiská:
Charakter predkladaného výkladu je dočasný, nakoľko aplikácia bude profilovaná aj nárokmi zo strany prokuratúry, súdov atď. Vzhľadom k tomu, že zákonodarca prijal normu v súčasnom znení je nevyhnutné pristúpiť k rozumnému výkladu právnej normy a jej aplikácií.
Autor sa pokúsi o pomerne nezvyčajný, euro konformný výklad normy t.j. výklad právnej normy z hľadiska súladnosti s euro normami. Zákon prevažne vychádza z transponovaných smerníc. Nás bude zaujímať smernica č. 2012/29 EÚ zo dňa 25.10.2012, preto bude zvolený výklad adresnejší ako teleologický výklad právnej normy. Predložený výklad má však viaceré obmedzenia pre aplikačnú prax OČTK.
Čl. 288 Zmluvy o fungovaní EÚ hovorí že: „Smernica je záväzná pre každý členský štát, ktorému je určená, a to vzhľadom na výsledok, ktorý sa má dosiahnuť, pričom sa voľba foriem a metód ponecháva vnútroštátnym orgánom.“ Podľa súčasného stavu sú všetky členské štáty (v prvom rade) a ich štátne orgány (v druhom rade) povinné presadzovať znenie a účel smerníc, avšak smernice nezakladajú individuálne práva osôb.[2]
Teda „ak bola smernica prebratá do právneho poriadku dotknutého členského štátu oneskorene a jej príslušné ustanovenia nemajú priamy účinok, vnútroštátne súdne orgány sú od uplynutia lehoty na prebratie povinné vykladať vnútroštátne právo v čo najväčšej možnej miere s prihliadnutím na znenie a účel predmetnej smernice s cieľom dospieť k výsledkom, ktoré sleduje táto smernica, uprednostniac taký výklad vnútroštátnych predpisov, ktorý je najviac zlučiteľný v súlade s týmto účelom, aby dosiahli riešenie zlučiteľné s ustanoveniami danej smernice.“[3]
Ďalej je potrebné uviesť, že znenie právnej normy má v zásade prednosť a smernice obsahujú interpretačný a aplikačný korektív. Zákon môže stanoviť aj širší rozsah práv ako určuje smernica.
Smernica č. 2012/29 EÚ zo dňa 25.10.2012
V prípade jazykových znalostí autor odporúča naštudovať si smernicu v anglickom znení, v slovenskom preklade sú viaceré nedostatky.
Za súčasný zmätok ohľadne aplikácie zákona o obetiach jednoznačne nemožno pokladať smernicu. Tá len stanovuje ciele ktoré majú členské štáty dosiahnuť. Je potrebné pripomenúť, že prevažná väčšina opatrení ako napríklad právo na tlmočenie, právo na poskytnutie informácií o svojom prípade či ochrana poškodených počas trestného konania formou zamedzenia kontaktu s páchateľom a rad ďalších, v trestnom konaní už obsiahnuté boli. V smernici nájdeme aj určité smerové vektory kam by mala smernica mieriť. Smernica hovorí o násilí z dôvodu pohlavia, rodovej identity alebo rodového vyjadrenia či rodovo motivované násilie, pod ktorým sa rozumie napríklad diskriminácia, sexuálne delikty, obchodovanie s ľuďmi, mrzačenie ženských pohlavných orgánov, trestné činy spáchané v mene cti, ďalej násilie páchané blízkou osobou či obete terorizmu a podobne.
K zákonu o obetiach trestných činov:
Samotná právna norma je špeciálnou normou k Trestnému poriadku, ktorá sa týka špecifického okruhu osôb. Zákon zavádza niektoré nové pojmy ktoré bude potrebné v praxi aplikovať. Pojmy ako obeť, obzvlášť zraniteľná obeť atď. nie sú „nové“ kategórie trestného konania v zmysle subjektov trestného konania alebo strany konania (§ 10 ods. 11 TP). Naopak, majú povahu selektívno – statusovú. Tak ako doteraz je nutné rozlišovať, kto je svedok resp. svedok - poškodený. Zápisnice sa teda meniť v zásade nemusia (doplniť áno). Štatút obete resp. obzvlášť zraniteľnej obete atď. zákon priznáva osobám, ktoré v súvislosti s trestným činom utrpeli ujmu. Tento štatút vzniká ex lege teda zo zákona, avšak týka sa určitých špecifických práv osôb prípade povinností OČTK, ale len vzhľadom k tejto obmedzenej množine.
Z hľadiska trestného práva teda pojmy obeť, obzvlášť zraniteľná obeť a tiež osoby podľa § 2 ods. 1 písm. c) body 1 až 3 ZoO; svedok, na ktorom bol trestný čin spáchaný v zmysle § 125 ods. 5 TP; svedok, ktorý je obzvlášť zraniteľnou obeťou podľa osobitného zákona v zmysle § 134 ods. 4 TP; svedok ako osoba, ktorá je obzvlášť zraniteľnou osobou v zmysle § 135 ods. 5 TP znamenajú vždy poškodenú osobu t.j. osobu ktorej vznikla v príčinnej súvislosti s trestnou činnosťou zákonom predpokladaná ujma.
K § 2 právna zásada poučovania
„Orgány činné v trestnom konaní a súd sú povinné v priebehu celého trestného konania umožniť poškodenému plné uplatnenie jeho práv, o ktorých ho treba riadne, vhodným spôsobom a zrozumiteľne poučiť. Trestné konanie sa musí viesť s potrebnou ohľaduplnosťou k poškodenému. Treba zohľadniť jeho osobnú situáciu a okamžité potreby, vek, pohlavie, prípadné zdravotné postihnutie a jeho vyspelosť a zároveň plne rešpektovať jeho fyzickú, mentálnu a morálnu integritu. Ustanovenia osobitného zákona o právach obetí trestných činov tým nie sú dotknuté.“
S prihliadnutím na znenie článku 9 smernice možno uviesť, že obete majú právo na zaobchádzanie s rešpektom a bez diskriminácie. Norma však pojednáva o kontakte, komunikácií a prístupe orgánu, nie však o charaktere trestného konania. Autor chápe takto nastavenú základnú zásadu ako určitú povinnosť OČTK a súdov vhodne komunikovať s poškodeným. Nová právna zásada je de facto smerničný plagiát zákonodarcu a k tomu dokonca vytrhnutý z kontextu. Smerničná predloha sa totiž týkala „dôvodov“ prijatia smernice a nie jej cieľov, ako to zrejme pochopil zákonodarca. Samotná smernica v ods. 9 pracuje s výhradným pojmom obeť trestného činu a nie poškodený (v širšom zmysle) ako je to uvedené v ustanovení novej právnej zásady.
Je pomocnou osobou trestného konania má nárok na náhradu nevyhnutných výdavkov a ušlej mzdy alebo iného preukázateľného ušlého príjmu. Problém možno nastane pri dostupnosti v mimopracovnej dobe, keď psychológovi nebude možné uhradiť náhradu napr. ušlého príjmu a v prípade, že psychológ nebude mať iné výdavky, jeho účasť zostane bez finančnej náhrady. Zákonodarca asi predpokladá, že úhrada ušlej mzdy a napr. cestovného bude pre psychológov dostatočná motivácia aby sa dostavovali na, pre nich nepovinné, úkony.
Pribratie psychológa možno vykonať aj opatrením, ktoré má technicko-organizačnú podobu. Opatrenie nemá stanovenú povinnú písomnú podobu, hoci sa často písomná forma vyžaduje. Čo sa týka samotnej smernice, tak tá v zásade o psychológovi mlčí. Psychológa možno formálne prizvať až po začatí trestného konania.
K § 48 ods. 2 Poškodený:
V prípadochak sa jedná o TČ proti blízkej osobe (§ 127 ods. 4 TZ príbuzný v priamom pokolení, osvojiteľ, osvojenec, súrodenec a manžel; iné osoby v rodinnom alebo obdobnom pomere sa pokladajú za navzájom blízke osoby len vtedy, ak by ujmu, ktorú utrpela jedna z nich, druhá právom pociťovala ako ujmu vlastnú), osobe zverenej (§ 127 ods. 8 TZ osobou zverenou do starostlivosti alebo dozoru sa na účely tohto zákona rozumie osoba, ktorá je vzhľadom na svoj vek alebo zdravotný stav alebo z iného dôvodu na základe rozhodnutia súdu alebo iného štátneho orgánu, na základe zmluvy zverená inému, aby vo svojej domácnosti alebo v zariadení určenom na tento účel alebo inde na ňu dozeral, staral sa o ňu, zaopatroval ju alebo ju vychovával) a tiež osobe mladšej ako 18 rokov, policajt v podnete na vydanie návrhu na ustanovenie opatrovníka musí navrhnúť aj zástupcu z radov subjektov poskytujúcich pomoc obetiam. Návrh má na súd smerovať aj keď takýto zástupca nie je akreditovaný.
K § 49 Poučovanie:
„Orgán činný v trestnom konaní a súd je povinný poškodeného o jeho právach poučiť podľa tohto zákona a poskytnúť mu plnú možnosť na ich uplatnenie.“
Uvedené ustanovenie v zásade pojednáva o osobe s procesným postavením poškodeného podľa § 46 Trestného poriadku. V prípade ak poškodený nemá štatút obete ( napr. zástupca právnickej osoby) nedostáva písomnú informáciu.
Pri poučovaní je potrebné ďalej prihliadať na § 4 ods. 1 ZoO, ak je poškodený zároveň: „obeť má v rozsahu ustanovenom zákonom právo na prístup k informáciám, ktoré sa týkajú veci, v ktorej je obeťou. Informácie sa obeti poskytujú pre ňu zrozumiteľným spôsobom v ústnej forme a písomnej forme“ a § 4 ods. 2 ZoO „Policajt je povinný pri prvom kontakte poskytnúť obeti pri zohľadnení odôvodnených potrieb obete v závislosti od jej veku, rozumovej a vôľovej vyspelosti, zdravotného stavu vrátane psychického stavu a charakteru trestného činu informácie...“
Smernica v čl. 21 určuje, že poučenie obete má byť v prvom rade zrozumiteľné. „Takéto informácie a poradenstvo by mali poskytovať v jednoduchom a zrozumiteľnom jazyku. Malo by sa tiež zaistiť, že obeť bude počas konania rozumieť. V tejto súvislosti sa musí pri obeti zohľadniť jej znalosť jazyka, v akom sa podávajú informácie, vek vyspelosť, intelektuálne a emocionálne schopnosti, gramotnosť a rôzne duševné alebo telesné postihnutia. Osobitne by sa mali zohľadniť ťažkosti pri porozumení alebo komunikácií, ktoré môžu vyplývať z určitého druhu zdravotného postihnutia, napríklad sluchového alebo rečového postihnutia...“
Vynára sa teda otázka ako správne poučovať. Pre výklad prihliadnime aj na ustanovenie § 134 ods. 4 TP t.j. výsluchu na kameru. Máme obeť vo veku 16 rokov. Osobu vypočúvame na kameru. Akým spôsobom však realizovať poučenie osoby? Prax už priniesla niekoľko zaujímavých riešení ako plošné poučovanie o všetkých právach o dĺžke 47 minúť, zvuková nahrávka čítania poučení, skrátenie poučení pred kamerou a pod. Zo znenia smernice možno vyvodiť prvoradý záujem o obeť a chápanie jej osobitej životnej situácie v ktorej jej má štát povinnosť pomôcť. V cieľoch smernice čl. 1 ods. 2 sa vyžaduje aby členské štáty brali hlavný zreteľ aj na najlepší záujem dieťaťa, ktoré sa posudzuje individuálne. Nemožno neuviesť, že štát a rovnako tak aj smernica sa v tomto bode posúva do role „ochrancu záujmov obete“. Siahodlhé poučovanie obete sa preto môžu zdať skôr ako zaťažujúce či kontraproduktívne. Autor považuje za najvhodnejší model poučovania mix zjednodušených hlavných povinností a oprávnení poškodeného s prihliadnutím na charakter trestného činu, záujmu obete a miery „pozornosti“ obete. V tejto súvislosti je nutné pripomenúť skutočnosť, že zákon predpokladá selektivitu poučovania či adaptácie vzhľadom k poškodenému. V prípade neúplnosti poučenia napr. na kameru teda nedochádza k „absolútnej neplatnosti“ úkonu a v tomto bode je potrebné viac dbať na záujmy poškodeného ako na formálne požiadavky. O vhodnosti správneho poučenia platí prezumpcia správnosti, teda že OČTK zvolil správnu metódu pokiaľ sa nepreukáže opak.[4]
§ 125 Konfrontácia:
Ak bude v trestnom konaní svedok, ktorý je v čase vykonania konfrontácie mladší ako 18 rokov, tak je konfrontácia neprípustná. V tejto súvislosti je nutné uviesť, že inštitút konfrontácie je primárne určený do trestného konania po vznesení obvinenia aj keď je analogicky využívaný aj v konaní pred vznesením obvinenia. V prípade osoby mladšej ako 18 rokov zákonodarca vylúčil konfrontácie obvinený-svedok, svedok-svedok a to úplne. Konverzne možno uviesť, že konfrontácia obvineného, ktorý je mladistvý je v zásade možná.
Rovnako tak zákonodarca vylúčil aj konfrontácie osoby nad 18 rokov a to pri trestných činoch proti ľudskej dôstojnosti t.j. § 199 znásilnenie, § 200 sexuálne násilie, § 201 sexuálne zneužívanie, § 203 súlož medzi príbuznými o trestnom čine týrania blízkej osoby a zverenej osoby § 208 alebo o trestnom čine obchodovania s ľuďmi § 179, ustanovenia odsekov 1 a 2 „ak ide o svedka, na ktorom bol takýto trestný čin spáchaný.“
Uvedená dikcia je "vadná", t.j. ide o svedka – poškodeného a nie pojmové označenie svedka v kriminalistickom zmysle, termín „svedok“ bol zrejme zákonodarcom použitý s prihliadnutím na systematiku trestného kódexu. Jazykovým výkladom je teda možné dôjsť k záveru, že konfrontovať svedka – poškodeného s ostatnými svedkami aj pri takto uvedených TČ je možné, nie však s obvineným. Uvedený postup je v zásade v praxi dodržiavaný.
Ďalšia časť ustanovenia konštatuje, že obmedzenie konfrontácie sa týka aj svedka (svedka – poškodeného) pri trestných činoch spáchaných násilím alebo hrozbou násilia (lúpež, nátlak, vydieranie atď.) a to v prípadoch rizika druhotnej viktimizácie[5], či opakovej viktimizácie[6] s ohľadom na vek, pohlavie, sexuálnu orientáciu, rasu, národnosť atď. Z uvedenej dikcie možno vyvodiť, že konfrontácia svedka – poškodeného a obvineného pri týchto trestných činoch je v zásade možná, ak nehrozí týmto úkonom „viktimizácia“ obeti. Posúdenie vykoná OČTK, pričom ak svedok-poškodený bude súhlasiť a nepovedie to k následnej ujme, v zásade neexistuje prekážka pre výkon konfrontácie aj pri TČ spáchanom násilím alebo hrozbou násilia (lúpež a pod.), teda ak tým nehrozí viktimizácia obete.
Smernica č. 2012/29 EU o problematike zákazu konfrontácie nepojednáva, resp. nie priamo. Skôr v rozsahu práva obete na ochranu pred druhotnou viktimizáciou
§ 134 ods. 4 „výsluch na kameru“:
V prvom rade je nutné uviesť, že norma operuje s pojmom „svedok v trestnom konaní“ ktorý zároveň „je obzvlášť zraniteľnou obeťou podľa osobitného zákona“ (procesné postavenie + status).
Ako už bolo uvedené obzvlášť zraniteľná obeť atď. sú statusové pojmy. Nejedná sa teda o subjekt, či stranu trestného konania v zmysle § 10 ods. 11 Trestného poriadku. OČTK nerozhoduje o vzniku statusu, ten vzniká ex lege, teda zo zákona. Obeť a obzvlášť zraniteľná obeť však musí byť chápaná ako osoba ktorej vznikla v súvislosti s trestným činom určitá ujma, t.j. je poškodeným. Opačne však nemožno uviesť, že každý poškodený je automaticky obeťou trestného činu.
Podľa ustanovenia § 2 ods. 1 písm. c) ZoO sa obzvlášť zraniteľnou obeťou rozumejú (odsek 1.) dieťa do 18 rokov a to aj vtedy ak vek osoby nie je známy avšak dôvodne možno predpokladať že je dieťaťom, (odsek 2.) osoba nad 75 rokov, osoba so zdravotným postihnutím (odsek 3.), obeť vybraných trestných činov ako týrania, TČ spáchaného organizovanou skupinou, TČ proti ľudskej dôstojnosti, TČ terorizmu alebo domáceho násilia (odsek 4.) či obeť TČ spáchaného násilím, hrozbou násilia alebo z dôvodu pohlavia, sexuálnej orientácie, národnosti, rasy alebo etnickej príslušnosti, náboženského vyznania alebo viery (odsek 5.) a tiež obeť iného TČ s vyšším rizikom opakovanej viktimizácie (odsek 6.).
V prípadoch podľa odstavca 4 až 6 už možno § 134 ods. 4 ZoO zákon priamo pracuje s pojmom obeť. Obeťou je na základe ustanovenia § 2 ods. 1 písm. a) odstavec 1. ZoO „fyzická osoba, ktorej bolo alebo malo byť trestným činom ublížené na zdraví, spôsobená majetková škoda, morálka alebo iná škoda alebo boli zrušené či ohrozené jej zákonom chránené práva alebo slobody.“
Z tohto hľadiska je možné vykonať výsluch na kameru poškodeného pri TČ: obchodovanie s ľuďmi § 179, týranie blízkej a zverenej osoby § 208, TČ spáchané organizovanou skupinou, trestný činy proti ľudskej dôstojnosti ako sú znásilnenie § 199, sexuálne násilie § 200, sexuálne zneužívanie § 201 a nasl., súlož medzi príbuznými podľa § 203 a trestných činov terorizmu alebo domáceho násilia (špecifické trestné činy) a tiež trestné činy spáchané násilím, hrozbu násilia a to ak bolo motívom pohlavie, sexuálnej orientácie, národnosti, rase alebo etnickej príslušnosti, náboženského vyznania alebo viery, ale aj iná obeť trestného činu, kde je obeť vystavená vyššiemu riziku opakovanej viktimizácie a to po individuálnom posúdení prípadu.
Čo sa týka ustanovení § 2 ods. 1 písm. b) odstavec 2. ZoO, t.j. prípady tzv. „pozostalých“, aj týchto je nutné považovať za osoby svedkov, ktorým v súvislosti s trestnou činnosťou vznikla ujma a teda tiež sa jedná o svedkov-poškodených.
Smernica však hovorí trochu inou rečou. V súvislosti s nahrávaním osôb sa spomína v kapitole 4 článok 24 len, že ak je obeťou dieťa, členské štáty okrem iného zaistia: „aby sa počas vyšetrovania trestného činu mohli zhotoviť zvukovo – obrazové záznamy všetkých výsluchov detskej obete a aby tieto záznamy výsluchov bolo možné použiť ako dôkaz v trestnom konaní“[7] „Procesné pravidlá vzťahujúce sa na zhotovovanie záznamov, uvedené v písmene a) prvého pod odseku a ich používanie sa stanovia vo vnútroštátnom práve.“ Tak alebo onak, smernica nikde nepožaduje obligatórne zhotovovanie kamerových záznamov pri detských obetiach a už vôbec nie pri osobách starších ako 75 rokov či iných obetiach trestnej činnosti. V uvedenej súvislosti teda ide zákonná norma silne nad rámec cieľa požadovaného smernicou. V prípadoch, keď teda nie je z objektívnych dôvodov možné realizovať výsluch na kameru v zásade nedochádza k porušeniu cieľov smernice, ale k nenaplneniu právnej normy (o právnych následkoch nižšie).
Aplikácia
Ak teda právna norma pojednáva o obzvlášť zraniteľnej obeti (v tomto prípade celý § 2 ods. 1 písm. c) ZoO) ktorou sa rozumie svedok-poškodený a stanovuje moment tohto úkonu do "trestného konania" je nutné prihliadnuť na ustanovenie § 10 ods. 15 TP t.j. až po začatí trestného konania. Čo však prinášajú uvedené závery pre prax?
Určite možno vylúčiť "likvidáciu" ustanovenia a postupu pred začatím trestného stíhania t.j. § 196 ods. 2 TP. Trestné oznámenie, výsluchy poškodeného, oznamovateľa a podozrivého v predprípravnej fáze trestného konania nie sú novelou dotknuté. Štatút obete sa síce vzťahuje aj na „poškodeného“ v pred prípravnej fáze trestného konania, avšak povinnosť vypočúvať na kameru nie je viazaná na tento štatút, ale na procesné postavenie svedka-poškodeného. Toto procesné postavenie je však aktivované až začatím trestného stíhania. Výsluch "na kameru" v pred prípravnej fáze trestného konania teda nie je obligatórny, nakoľko túto povinnosť OČTK ani zákon podľa ustanovení § 196 ods. 2 TP, nepredpokladá.
Pred začatím trestného konania osoba poškodený či oznamovateľ, ktorý disponuje statusom obete, má v zásade nové práva oproti pôvodnej právnej norme. Jedná sa tu najmä o právo obete na informácie či právo na poskytnutie odbornej pomoci ale aj „nové“ povinnosti pre OČTK ktoré majú pristupovať k obeti citlivo. Samotný výsluch „na kameru“ však nemožno vyvodzovať zo statusu obete, ale len výhradne z procesného postavenia poškodeného.
Procesné postupy
V ďalšom konaní musíme teda v súlade s euro konformným výkladom zabezpečiť aby sa výsluch "na kameru" v zásade neopakoval, hoci to zákon striktne nezakazuje. V tejto súvislosti sa teda po prihliadnutí na záujmy obete a aj zmysel zákona po začatí trestného stíhania otvárajú aspoň tri procesné cesty (v závislosti od prípadu a individualizácie postupu):
a) Rovnaké trestné konanie ako v súčasnosti len s prvkom výsluchov „na kameru“
b) Trestné oznámenie a následné výsluchy, doručené listiny v súlade s § 196 ods. 2 TP sú dostatočné na to aby sa podozrivému vznieslo obvinenie. Nasleduje štandardný postup trestného konania. Naplánuje sa výsluch "na kameru" a s tým, že v prípade ak má obvinený obhajcu a dožaduje sa tohto práva, tak pre účely kontradiktórnosti konania sa mu advokátovi umožní účasť výsluchu "na kameru" pričom obhajca môže klásť otázky len v súlade s účelom tohto úkonu a zabráneniu viktimizácie obete.
c) po začatí trestného stíhania sa vykoná výsluch poškodenej "na kameru" v prípade, ak takýto výsluch ozrejmí okolnosti svedčiace v prospech vznesenia obvinenia, toto rozhodnutie OČTK vydá. Po vznesení obvinenia však justičné orgány vyžadujú spotrebovanie prvku kontradiktórnosti. Za týmto účelom sa javí ako vhodné, dať obvinenému a jeho právnemu zástupcov možnosť, ak o to prejaví záujem, prehliadnutie si výsluchu (buď v zápisničnej alebo video podobe). K tomuto výsluchu má právo sa vyjadriť, môže uviesť okolnosti ktoré sú v rozpore s jeho výpoveďou, prípadne môže navrhnúť položenie otázok. OČTK by v tomto bode mal prihliadnuť na povahu týchto dopytovaných skutočností a ak ich závažnosť možno považovať za relevantnú, možno zvoliť opakovaný výsluch poškodeného na kamerový záznam. Povaha tohto "doplňujúceho" výsluchu by mala tkvieť v dopytovaní sa na vzniknuté rozpory, otázky obvineného, prípadne obhajoby, ak sú prípustné vzhľadom k povahe výsluchu. Rozhodne by sa nemalo jednať o opakovanie celého výsluchu. Dopytovanie na konkrétne otázky a odstraňovanie rozporov by malo byť vedené tak, aby sa minimalizovala možnosť privodenia traumy pre poškodeného, avšak zároveň bolo možné skutok riadne objasniť v zmysle ustanovení trestných noriem. V prípade ak to nie je pre rozhodnutie OČTK nevyhnutné, možno rozpory odstraňovať v konaní pred súdom.
Uvedený výklad aplikácie by bol súladný aj s ďalšími ustanoveniami, keď sa vyžaduje aby výsluch viedla tá istá osoba. Zákonodarca používa pojem v "prípravnom konaní" čo taktiež odkazuje do konania po začatia trestného stíhania do podania obžaloby/návrhu/právoplatného rozhodnutia vo veci samej(§ 10 ods. 15 TP). Netýka sa však predprípravnej fázy trestného konania, ako už bolo uvedené vyššie.
Výsluch takejto obeti, teda môže realizovať osoba vo výjazde na zápisnicu o trestnom oznámení v ďalšom konaní tá istá osoba a s prihliadnutím na odstavec 5. pri obzvlášť zraniteľnej obeti pri taxatívne uvedených TČ (len taxatívne uvedené, ako sú TČ proti ľudskej dôstojnosti, obchodovanie s ľuďmi, týranie blízkej a zverenej osoby osoba rovnakého pohlavia). Výsluchy pri inej trestnej činnosti môže viesť aj osoba rozdielneho pohlavia. Zákon však v tomto odseku uvádza, že aj pri taxatívne uvedených TČ a pri obzvlášť zraniteľnej obeti môže vykonať výsluch takejto osoby OČTK rozdielneho pohlavia, ak tomu bránia závažné dôvody. Aké to sú je pomerne ťažké vzhľadom k rôznorodosti praxe uviesť. V zásade ako pomôcku možno uviesť: tie ktoré vyslovene bránia prideleniu trestnej veci osobe rovnakého pohlavia, napr. prirodzená fluktuácia, prípadne keď na príslušnom oddelení nepracuje osoba rovnakého pohlavia alebo jej zaťaženosť je oveľa vyššia ako u osôb rôzneho pohlavia a v záujme plynulosti konania je nutné prideliť vec osobe rovnakého pohlavia, prípade ide o väzobnú vec a je potrebné vykonať výsluch viacerých obetí naraz, prípadne smernica spomína chorobu, materskú alebo rodičovskú dovolenku, či prípady ďalších „operačných alebo praktických obmedzení“. Dôvod musí byť zaznačený v zápisnici.
Pri realizácií výsluchu svedka do 18 rokov sa postupuje podľa pôvodného ustanovenia § 135 TP.
§ 134 ods. 4 Trestného poriadku
Norma uvádza, že k výsluchu sa priberie psychológ alebo znalec ktorý má napomôcť k správnemu vedeniu výsluchu. Právna norma „nepripúšťa“ výnimku. Psychológ ako pomocná osoba nemusí byť zapísaný v zozname znalcov, zrejme sa môže jednať o osobu s touto profesiou. Podľa dôvodovej správy: „tu však treba poznamenať, že psychológom, ktorý sa priberá do konania môže byť aj napríklad príslušník Policajného zboru, za predpokladu, že má príslušnú kvalifikáciu, resp. odborné vzdelanie v príslušnom odbore“.
Norma nepredstavuje nóvum, aj podľa ustanovenie § 135 ods. 1 TP sa k výsluchu osoby mladšej ako 18 rokov, priberal psychológ alebo znalec. Nové je len postavenie psychológa ako pomocnej osoby tj. rovnaké ako u probačného a mediačného úradníka, vyššieho súdneho úradníka, súdneho tajomníka a asistenta prokurátora, zapisovateľa, tlmočníka a prekladateľa, nezúčastnenú osobu a figuranta. Vzhľadom k tejto úprave autor považuje za vylúčené prizvanie psychológa nezapísaného do zoznamu znalcov k podaniu znaleckého posudku. V niektorých prípadoch, je potrebné prihliadnuť na znenie normy, ktorá uvádza, že namiesto psychológa môže byť prizvaný znalec. V tomto bode nie je na mieste vykladať uvedený pojem priveľmi reštriktívne. Norma tvrdí, že: „sa priberie psychológ alebo znalec, ktorý so zreteľom na predmet výsluchu vypočúvanej osoby prispeje k správnemu vedeniu výsluchu“, vzhľadom k okruhu trestných činov však automaticky nemusí ísť len o psychológa prípadne psychiatra. Môže sa jednať aj o iného znalca, ktorý prispeje k tomu, aby sa výsluch viedol správe (ozrejmenie napr. procesu vzniku následku) tak, aby sa už výsluch nemusel opakovať.
Zaradenie psychológa medzi pomocné osoby má však aj neriešené aplikačné dôsledky. Ak teda psychológ/pomocná osoba ktorá má „len“ napomáhať pri výsluchu, môže sa zoznamovať s obsahom spisu (OČTK má povinnosť chrániť súkromie obete, táto povinnosť je postulovaná aj samotnou smernicou)(?) a tiež či môže psychológ v priebehu výsluchu klásť obeti otázky(?) a podobne.
Smernica psychológa spomína len raz a to nasledovne: „úlohou služieb na podporu obetí nie je, aby samy poskytovali rozsiahlu špecializovanú a profesionálnu pomoc. Ak je to potrebné, služby na podporu obetí by mali obetiam pomáhať obrátiť sa na existujúcu profesionálnu podporu, napríklad psychológov.“ Predošlý článok smernice sa však týkal špecializovanej podpory pre obete a nie orgánov činných v trestnom konaní resp. trestného konania. Smernica naopak či už kapitolou 5, čl. 25, alebo čl. 61 požadujú aby „všetci úradníci, ktorí sa zúčastňujú na trestnom konaní a ktorí pravidelne prídu do osobného kontaktu s obeťami, by mali mať prístup k primeranej počiatočnej a kontinuálnej odbornej príprave na úrovne primeranej ich kontaktu s obeťami, aby vedeli identifikovať obete a ich potreby...“, „Členské štáty by mali zabezpečiť takúto odbornú prípravu pre služby polície a súdnych zamestnancov“ či „Členské štáty zaistia, aby úradníci, ktorí pravdepodobne prídu do kontaktu s obeťami, ako napríklad príslušníci polície a súdni zamestnanci absolvovali všeobecnú a špecializovanú odbornú prípravu na úrovni, ktorá zodpovedá miere ich kontaktu s obeťami s cieľom zvýšiť ich vedomosť o potrebách obetí a možnosti zaobchádzať s obeťami nestranne s rešpektom a profesionálne.“ V tejto súvislosti je potrebné pripomenúť, že pojmy ako: individuálne posúdenie obete, hrozba druhotnej či opakovanej viktimizácie atď. je možné vykladať nie len výhradne právne, ale naopak na pozadí nadobudnutých odborných znalostí. Štát formou psychológa v trestnom konaní určite nenapĺňa uvedené ustanovenie smernice, nakoľko (nie len) štátni zamestnanci majú byť v tejto problematike riadne preškolení. Služobné pomôcky typu: dotazník na odhad rizika ohrozenia ohrozenej osoby[8] len dokresľujú nevyhnutnú potrebu štrukturálneho doškoľovania.
V prípadoch kedy nie je reálne nemožno zabezpečiť výsluch psychológa k výsluchu (napr. vec vo väzobnom režime, dovolenkové obdobie, odmietnutie účasti) teda možno vychádzať, že jeho neprítomnosť neznamená porušenie cieľov smernice a v prípade ak bude výsluch vedený správne, a teda bude splnený účel pre ktorý zákonodarca prikázal účasť psychológa tj. „k výsluchu sa priberie psychológ alebo znalec, ktorý so zreteľom na predmet výsluchu vypočúvanej osoby prispeje k správnemu vedeniu výsluchu...“ možno mať za to, že výsluch taktiež nebude trpieť „absolútnou neplatnosťou“ a bude v zásade prijateľný. Pri týchto východiskách je však potrebné uviesť, že norma ukladá povinnosť, ktorú je potrebné splniť. OČTK je povinný vyvinúť maximálnu snahu o naplnenie normy. Len v prípade objektívnej nemožnosti naplnenia normy, možno pristúpiť k úvahám o ne/platnosti úkonu.
§ 135 ods. 1 Trestného poriadku "výsluchy mladistvých"
„Pred vypočutím svedka podľa prvej vety orgán činný v trestnom konaní prekonzultuje spôsob vedenia výsluchu so psychológom alebo znalcom, ktorý bude pribraný k výsluchu, a ak je to potrebné, aj s orgánom sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately, zákonným zástupcom alebo pedagógom tak, aby sa zabezpečilo správne vykonanie výsluchu a predišlo sa druhotnej viktimizácii“
Doplnok predstavuje povinnosť pre OČTK konzultovať správne vedenie výsluchu s vypočúvanou osobou. Obsah a ani rozsah zákonodarca nešpecifikoval. Cieľom však je správne vedenie samotného výsluchu a tiež zabránenie druhotnej viktimizácii. Prípravná konzultácia má pre OČTK odporúčací charakter.
§ 135 ods. 3 Trestného poriadku
Duplicitná úprava požaduje, aby OČTK pri svedkovi do 18 rokov pri trestnom čine voči blízkej osobe alebo zverenej osobe alebo pri rizikových trestných činoch vždy a) ak je možnosť budúceho ovplyvňovania výpovede b) bude mať výsluch nepriaznivý vplyv na duševný a mravný vývoj vykonal výsluch tak, aby sa už spravidla nemusel opakovať. Právna norma však opakovaný výsluch nevylučuje avšak požaduje súhlas zákonného zástupcu alebo opatrovníka prípadne prokurátora v súlade s § 135 ods. 2 TP
Záverom
Predložené postrehy nepredstavujú odporúčania ani rady ako správne vykladať zákon. Jedná sa skôr o príspevok do prebiehajúcej diskusie. Do samotnej aplikácie určite prinesie viac svetla aj smernicou predpokladané školenie všetkých zainteresovaných pracovníkov zamerané na odhaľovanie obetí trestnej činnosti, komunikáciu s nimi ako aj nároky na vedenie zákonom predpokladanej individuálnej úvahy pri hodnotení situácie obete a neodkladných opatrení zameraných na pomoc obetiam v súlade s právnou normou.
Utrasenie aplikácie výsluchov "na kameru" nemusí byť tohto roku konečné. V legislatívnom procese je momentálne dokument LP/2017/936, ktorý predpokladá transpozíciu smernice 2016/800/EÚ o procesných zárukách pre deti, ktoré sú podozrivými alebo obvinenými osobami v trestnom konaní.
Autor týmto ďakuje JUDr. Petrovi Šamkovi za usmernenie, podnetné poznámky a pomoc pri spracovaní preloženého článku.
[1]http://www.pravnelisty.sk/clanky/a624-par-poznamok-k-zakonu-o-obetiach-trestnych-cinov
[2]Ilustračné rozsudky C-14/83 ColsonenCamann, C-106/88 Marleasing, C‑91/92 FacciniDori, Wagner Miret, C-334/92, C- 397/01 aţ 407/01 Pfeiffer, Karin Mau, C‑160/01, C-105/03 Pupino, C‑212/04 Adeneler
[3]Rozsudok C-212/04, Adeneler, ods. 124
[4]Určitú pomôcku predstavuje aj „vzorové“ poučenie vypočúvanie osoby mladšej ako 14 rokov: " Si povinný vypovedať ako svedok o tom, čo je Ti známe o trestnom čine a o páchateľovi alebo o okolnostiach dôležitých pre trestné konanie. Si povinný vypovedať úplnú pravdu a nič nezamlčať. Si oprávnený odoprieť vypovedať, ak by si svojou výpoveďou spôsobila nebezpečenstvo trestného stíhania sebe, svojmu príbuznému v priamom rade, svojmu súrodencovi, osvojiteľovi alebo iným osobám v rodinnom alebo obdobnom pomere, ktorých ujmu by si právom pociťoval ako vlastnú ujmu.“
[5]§ 2 ods. 1 písm. f) ZoO: „Druhotnou viktimizáciou ujma, ktorá obeti vznikla v dôsledku konania alebo nekonania orgánu verejnej moci, subjektu poskytujúceho pomoc obetiam, poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, znalca, tlmočníka, obhajcu alebo oznamovacích prostriedkov“
[6]§ 2 ods. 1 písm. g) ZoO: „Opakovanou viktimizáciou ujma, ktorá obeti vznikla v dôsledku pokračujúceho konania páchateľa, ktoré spočíva v pôsobení na obeť vyhrážaním, zastrašovaním, nátlakom, zneužívaním moci nad obeťou, pomstením sa alebo inou formou s cieľom pôsobiť na fyzickú integritu obete alebo psychickú integritu obete“
[7]Presnejšie: „in criminalinvestigations, allinterviewswithchildvictimmaybeaudiovisuallyrecorded and suchrecordedinterviewsmaybeused as evidence in criminalproceedings“
[8] http://www.pravnelisty.sk/clanky/a536-o-dotaznikoch-a-zadrzani-podozriveho-na-zaklade-poctu-ziskanych-bodov
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.