Subvenčný podvod v súvislosti s „agrodotáciámi“
npor. JUDr. Miroslav Srholec – vyšetrovateľ PZ
V aktuálnej situácií prichádza na orgány činné v trestnom konaní (ďalej len OČTK) spoločenská požiadavka riešenia problematiky subvenčných podvodov v súvislosti s čerpaním tzv. agrodotácii v poľnohospodárstve. OČTK čelia kritike ohľadne pasivity pri odhaľovaní, zisťovaní a usvedčovaní páchateľov danej kriminality.
Uvedený článok má snahu zorientovať čitateľa v právnej úprave; aktuálneho stavu a problematike z pohľadu OČTK,v sústave základných zásad trestného konania. Článok bude vychádzať z konkrétneho uznesenia o odmietnutí trestného oznámenia podľa § 194 ods. 1 písm. d) TP, avšak v článku sa obmedzíme len na predmetnúcausu. Z corpusu rôznych podvodných konaní v súvislosti s dotáciami autor vyberá jeden prípad, ktorý predstavuje výluku podvodného konania vzhľadom k právnej úprave. Rozhodne však nejde o výluku trestného činu subvenčného podvodu v súvislosti s agrodotáciámi an block.
CAUSA: oznamovateľ, osoba podnikajúca v poľnohospodárskej prvovýrobe podala trestné oznámenie na podozrivého, taktiež osobu podnikajúcu v poľnohospodárskej prvovýrobe a to na tom skutkom základe, že podozrivá osoba si mala podať žiadosť o poskytnutie agrodotácie pričom na predmetných pozemkoch nehospodáril podozrivý ale oznamovateľ. Podozrivý počas trestného konania uviedol, že si žiadal dotáciu na pozemky, ku ktorým má preukázateľný užívací titul a to na základe vlastníckeho, prípadne nájomného či podnájomného zmluvného vzťahu, avšak zo strany oznamovateľa nedošlo k vydaniu pôdy do užívania podozrivého z dôvodu neochoty a snahy o čerpanie agrodotácií. Oznamovateľ mal podľa názoru podozrivého na sporných pozemkoch vykonávať poľnohospodársku činnosť bez právneho základu a teda neoprávnene[1]. Po zaslaní žiadostí o agrodotáciuzo strany oznamovateľa a aj podozrivého,nastala tzv. „krížna požiadavka“ (najmenej dvaja žiadatelia o agrodotáciu na jeden poľnohospodársky pôdnydielec), oznamovateľovi bola pozastavená výplata týchto subvencií, na čo podal trestné oznámenie. Poľnohospodárska platobná agentúra (ďalej PPA) následne vykonala na predmetných pozemkoch kontrolu, pričom podozrivý počas výkonu kontroly uviedol, že k ním neobhospodarovaným sporným pozemkov má právny titul, ktorým/i oznamovateľ a zároveň odporca nedisponuje.Podozrivý pred kontrólnym orgánom uviedol, že na predmetných pozemkoch nehospodáril, lebo mu to nebolo umožnené zo strany oznamovateľa. Vec podozrenia z trestného činu subvenčného podvodu podľa § 225 Trestného zákona riešili OČTK a to vo vývinových štádiách dokonaného trestného činu ako aj pokusu v zmysle § 14 ods. 1 Trestného zákona.
Pred pohľadom z optiky trestného práva je potrebné prihliadnuť na konkrétnu normu týkajúcu sa agrodotácií.
Podľa § 16a zákona č. 543/2007 Z.z. o pôsobení orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka (ods. 1) „Ak žiadosť o poskytnutie podpory na poľnohospodársku pôdu podal len jeden žiadateľ a spĺňa podmienky na poskytnutie podpory (ďalej len „ustanovené podmienky“), platobná agentúra rozhodne o poskytnutí podpory tomuto žiadateľovi. Proti rozhodnutiu nie je prípustný opravný prostriedok, ani nie je preskúmateľné správnym súdom.(ods. 2) Ak žiadosť o poskytnutie podpory na poľnohospodársku pôdu podal len jeden žiadateľ, ale pri posudzovaní žiadosti sa zistilo, že nespĺňa ustanovené podmienky, platobná agentúra rozhodne podľa osobitného predpisu.(ods. 3) Ak žiadosť o poskytnutie podpory na poľnohospodársku pôdu podal žiadateľ, ktorý nespĺňa na určitej ploche ustanovené podmienky a podmienky podľa osobitného predpisu, k 30. júnu 2003 platobná agentúra rozhodne o neposkytnutí podpory na túto plochu.“
Podľa § 16b zákona č. 543/2007 Z.z. o pôsobení orgánov štátnej správy pri poskytovaní podpory v pôdohospodárstve a rozvoji vidieka, (ods. 1) „ak žiadosť o poskytnutie podpory na tú istú poľnohospodársku pôdu podali viacerí žiadatelia, platobná agentúra ich vyzve, aby v lehote ktorú im zároveň určí, preukázali plnenie ustanovených podmienok a právo užívania k pôde, právom užívania k pôde sa rozumie právo túto pôdou užívať ako vlastník, nájomca alebo na základe iného právneho dôvodu. (ods. 2) Ak sa týmto postupom preukáže, že právo užívania k pôde má len jeden žiadateľ, na konanie o jeho žiadosti sa použijú ustanovenia § 16a. O žiadosti ostatných žiadateľov platobná agentúra rozhodne podľa osobitného predpisu.“
Podľa § 16c zákona č. 543/2007 Z.z. (ods. 1) „ak žiadosť o poskytnutie podpory na tú istú poľnohospodársku pôdu podali viacerí žiadatelia a postup podľa § 16 b sa zistilo, že právo užívania žiadateľov k pôde je sporné, platobná agentúra na spornej výmere neurčí stanovenú plochu a v súlade s ustanovenými podmienkami rozhodne podľa osobitného predpisu. Proti rozhodnutiu o poskytnutí podpory zníženej o spornú výmeru nie je prípustný opravný prostriedok. (ods. 2) Ak sa v konaní pred súdom preukáže, že jeden zo žiadateľov mal v čase rozhodnutia právo užívania k pôde a sú zachované lehoty podľa všeobecného predpisu o správnom konaní, platobná agentúra obnoví konanie podľa všeobecného predpisu o správnom konaní.“
Pre sumarizáciu autor pripomína aj Nariadenie vlády SR č. 342/2014.
Podľa § 225 ods. 1 Trestného zákona sa subvenčného podvodu dopustí ten: „kto vyláka od iného dotáciu, subvenciu, príspevok alebo iné plnenie zo štátneho rozpočtu, z rozpočtu verejnoprávnej inštitúcie, rozpočtu štátneho fondu, rozpočtu vyššieho územného celku alebo rozpočtu obce, ktorých poskytnutie alebo použitie je podľa všeobecne záväzného právneho predpisu viazané na podmienky, ktoré nespĺňa, a to tým, že ho uvedie do omylu v otázke ich splnenia, potrestá sa...“
Vzhľadom na právnu úpravu je potrebné uviesť, že ustanovenia zákona č. 543/2007 Z.z. predstavujú správno-právnu úpravu. Orgán činný v trestnom konaní je oprávnený na hodnotenie len trestnoprávnej roviny trestného oznámenia. V žiadnom prípade nepredstavuje druhostupňový správny orgán. Nekontroluje správnosť a zákonnosť rozhodnutí jednotlivých orgánov štátnej správy či správnosť alebo zákonnosť správneho konania. Pri posudzovaní trestnej činnosti v súvislosti so správnym konaním je preto nutné prihliadať na vnútornú diferencovanosť správneho konania v rámci ktorého prakticky často dochádza k rôznym korekciám či už pod vplyvom štátnych orgánov, orgánov samospráv ako aj strán správneho konania, čo je aj samotným účelom tohto konania, na uvedenú skutočnosť musí OČTK prihliadnuť.
K samotnému určeniu momentu spáchania trestného činu možno uviesť nasledovné. Najčastejšie sa v praxi považuje podanie samotnej žiadosti na agrodotáciu na pozemky, za moment dokonania trestného činu. Určité komplikácie nastávajú v prípade podania žiadosti a následného vzniku krížnych požiadaviek. Zo znenia § 225 ods. 1 Trestného zákona vyplýva, že na vyvodenie trestnosti sa nevyžaduje spôsobenie škody, ale stačí neoprávnené vylákanie dotácie, subvencie alebo iného plnenia z verejných zdrojov uvedením do omylu v otázke splnenia podmienok na ich čerpanie.
Proti tomuto pohľadu však vystupujú dva argumenty a to materiálny a formálno-právny. Z materiálneho hľadiska možno uviesť, že z 19.000 žiadostí za rok 2016 bolo až 5.831 krížových požiadaviek. Čo by kriminalizovalo (obrazne) tretinu žiadosti a teda aj rozsiahlu časť žiadateľov. Vzhľadom k charakteru problematiky je nutné uviesť, že ku krížnemu označeniu platieb môže dôjsť napr. aj omylom, zlým označením predmetného pôdneho dielca; nesprávnym rozdelením obhospodarovaných častí v pôdnom dielci, či ďalšie nezrovnalosti vychádzajúce z katastrálneho či faktického stavu užívania pôdnych dielcov.
Z hľadiska trestného práva je však podstatnejšie formálno-právne hľadisko. Dokonanie skutku, obyčajným podaním žiadosti pri pozemkoch, kde dochádza ku kríženiu požiadaviek je problematické nakoľko uvedená krížna požiadavka aktivuje správno-právnu poistku v podobe § 16c zákona č. 543/2007 Z.z., keď PPA v prípade relevantného sporu, ktorý PPA ozrejmuje zisťovaním v podobe kontroly užívacích práv či faktickou kontrolou obhospodarovania pôdy na mieste, následne ak kontrolou nedôjde k odstráneniu rozporu, PPA zablokuje subvenciu a odkáže strany k súdnemu konaniu. Vzhľadom k uvedenému je vylúčená možnosť vylákania v zmysle skutkovej podstaty trestného činu subvenčného podvodu a tým uvedenie PPA do omylu v prípadoch vzniku krížových požiadaviek na jeden pozemok.
Vzhľadom k uvedenému nemožno považovať samotný fakt predloženia žiadosti, za moment dokonania trestného činu subvenčného podvodu v súvislosti s agrodotáciámi. Samotná žiadosť by na vyvodenie trestnej zodpovednosti musela byť spôsobilá k tomu aby štátny orgán uviedla do takého „vylákavacieho“ omylu, aby v súvislosti s týmto „vylákavacím“ omylom nastala alebo reálne mohla nastať aj majetková dispozícia so subvenciou. Z hľadiska naplnenia skutkovej podstaty trestného činu subvenčného podvodu by podľa názoru autora muselo ísť o uvedenie do omylu, či presnejšie vylákania v takej kvalite, aby bolo spôsobilé, obísť vznik krížovej požiadavky a tým pozastavenia platby, či následný odkaz PPA na súdne konanie.
V tomto bode je tiež potrebné pripomenutie, že pokus ako vývinové štádium trestného činu predstavuje také konanie: „...ktoré bezprostredne smeruje k dokonaniu trestného činu, ktorého sa páchateľ dopustil v úmysle spáchať trestný čin, ak nedošlo k dokonaniu trestného činu.“a teda nie konanie, ktoré bezprostredne vedie k zabráneniu majetkovej dispozície toho, kto so subvenciou disponuje, v tomto prípade PPA a to spomenutou správno-právnou poistkou.
V predmetnej cause vyšetrovateľ vzhľadom k predprípravne fáze trestného konania primárne neprihliadal na subjektívnu stránku trestného činu, tj. na úmysel podozrivého, avšak zo spisového materiálu vyplývalo, že podozrivý si žiadosť podával z dôvodu, že podľa jeho názoru mal na sporné pozemky právny nárok a teda aj na následnú agrodotáciu. Tiež pri kontrole PPA na mieste, podozrivý uviedol, že pozemky neobhospodaroval, lebo mu to neumožnil oznamovateľ, ktorý na pozemkoch podľa jeho mienenia nehospodáril v súlade so zákonom, a teda nemá čerpať ani agrodotáciu.PPA v tomto prípade odkázala strany na súdne konanie a platbu nevyplatila žiadnemu zo žiadateľov.
Z pohľadu autora súčasné parametre správneho konania v niektorých (nie však vo všetkých) oblastiach vyslovene limitujú aplikáciu trestno-právnych noriem zo strany OČTK v tom zmysle, že prostriedky trestného práva predstavujú podporný mechanizmus pri vážnych excesoch, ktorých pokrytie správnou normou nedosahuje dostatočnú úroveň. To či zároveň uvedené správne konanie chráni verejné zdroje pred prípadným zneužívaním je hodnotenie, ktoré autor prenecháva čitateľovi. Vo verejnej diskusii už zazneli solídne návrhy na zlepšenie samotného procesu správneho konania v otázke prideľovania agrodotácií, najmä odkazy na súčasnú právnu úpravu v ČR.
Autor mal v predloženom článku snahu poukázať na situácie, keď sú možnosti OČTK v danej problematike obmedzené a nie vyviňovať OČTK s tvrdením, že nám zákonodarca neumožňuje stíhať podvodné konanie v súvislosti s agrodotáciami. Na druhej strane je však korektné poukázať aj na okolnosti, za ktorých nie je možné vedenie trestného stíhania zo zákonných dôvodov.
[1] Bližšie k problematike neoprávneného užívania cudzích pozemkov viď: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a533-trestna-cinnost-v-suvislosti-s-neopravnenym-uzivanim-polnohospodarskych-pozemkov
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.