K problematike bezpečnostných prehliadok – reakcia na článok
Autor: JUDr. Ľubomír Macháček
Môj krátky príspevok reaguje na článok uverejnený na tejto stránke dňa 22. 08. 2018, autor: JUDr. Baďo, viď: http://www.pravnelisty.sk/clanky/a671-k-problematike-bezpecnostnych-prehliadok
S jeho závermi si dovolím nesúhlasiť a to z nasledovných dôvodov:
Ak policajt obmedzí osobnú slobodu osobe podľa § 85 ods. 2 Tr. por., jednoznačne vykonáva služobný zákrok.
Služobný zákrok je „zákonom ustanovená“ a v jeho medziach vykonávaná činnosť policajta, pri ktorej sa bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby (§ 9 ods. 3 zákona o PZ). Aby išlo o služobný zákrok musia byť splnené všetky tieto tri znaky kumulatívne (súčasne):
1/ musí ísť o zákonom ustanovenú činnosť policajta – len právna norma so silou zákona môže ustanoviť činnosť policajta, pri ktorej môže zasiahnuť do základných práv a slobôd osoby. Zákonodarca tu použil všeobecný pojem zákon, teda nemusí ísť výhradne len o činnosť na základe zákon o PZ, ale aj o činnosť ustanovenú iným právnym predpisom, ktorý má silu zákona. V prípade obmedzenia osobnej slobody je týmto predpisom Trestný poriadok. Ak by chcel zákonodarca limitovať služobné zákroky iba na činnosť policajtov podľa zákona o PZ, zvolil by formuláciu: „služobným zákrokom je týmto zákonom ustanovená a v jeho medziach vykonávaná činnosť policajta“, čo sa však nestalo. Povedané inak, zo žiadneho ustanovenia nemožno vyvodiť, že „zákonom ustanovená činnosť“, je len činnosť podľa zákona o PZ. Práve naopak, môže sa jednať o akúkoľvek činnosť policajta (zasahujúcu bezprostredne do základných práv a slobôd), ktorú upravuje akýkoľvek zákon, teda aj Trestný poriadok,
2/ činnosť je vykonávaná v medziach zákona – činnosť policajta nemôže byť svojvoľná (neobmedzená), ale musí sa realizovať podľa určitých pravidiel a mantinelov (musí mať svoje hranice, ktoré sú vymedzené zákonom) – požiadavka legality,
3/ musí sa jednať o činnosť, ktorou sa zasahuje do základných práv a slobôd osoby – nie je pochýb, že obmedzením osobnej slobody sa do týchto práv a slobôd jednoznačne zasahuje.
Pri definovaní pojmu služobný zákrok, je teda potrebné vychádzať z definície uvedenej v § 9 ods. 3 zákona o PZ, a nie z § 9 ods. 1 zákona o PZ, pretože v tomto ustanovení zákonodarca rieši kedy (ak je páchaný trestný čin alebo priestupok), a ako (akým spôsobom) má byť vykonaný služobný zákrok (v medziach zákona o PZ). Požiadavka zákonodarcu vyjadrená v § 9 ods. 1zákon o PZ, že služobný zákrok musí byť vykonaný v medziach zákona o PZ neznamená, že sa musí jednať výhradne o činnosť policajta vykonávanú podľa zákona o PZ. Ale to, že policajt pri vykonávaní služobného zákroku musí rešpektovať limity, medze (pravidlá, hranice, zásady) zákona o PZ. Napr. zákrok musí byť primeraný, policajt musí zvoliť primerané prostriedky a použiť ich primeraným spôsobom, musí dodržiavať zásadu slušnosti a taktnosti, jeho zákrok musí byť legálny a pod. Zákon o PZ uvádza tiež prípady, kedy nie je policajt povinný vykonať služobný zákrok (§10).
Z vyššie uvedeného vyplýva, že ak policajt obmedzuje osobnú slobodu podľa § 85 ods. 2 TP, vykonáva zákonom ustanovenú činnosť(činnosť podľa Trestného poriadku),touto činnosťou bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd, pri tejto činnosť je povinný postupovať v medziach zákona (Trestného poriadku), ale musí dbať aj na to, aby táto jeho činnosť (služobný zákrok), bola v medziach zákona o PZ (§ 9 ods. 1 zákona o PZ). Je teda zrejmé, že vykonáva služobný zákrok.
Na záver uvediem príklad: hliadka poriadkovej polície (napr. PMJ), pristihne neznámu osobu priamo pri páchaní trestného činu. Podľa § 9 ods. 1 zákona o PZ je povinná vykonať služobný zákrok, nakoľko je páchaný trestný čin. Osobu obmedzí na osobnej slobode podľa § 85 ods. 2 Tr. por., pretože sa jedná o pristihnutie pri trestnom čine a je potrebné zistiť totožnosť osoby, zabrániť jej v úteku a zabrániť v ďalšom páchaní trestného činu. Hliadka je povinná dodržať ustanovenia Trestného poriadku, ale zároveň je povinná vykonať služobný zákrok v medziach zákona o PZ. Hliadka teda vykonáva zákonom (Trestným poriadkom) ustanovenú činnosť, pri ktorej bezprostredne zasahuje do základných práv a slobôd osoby a tento zásah musí byť realizovaný adekvátnym spôsobom (v medziach zákona o PZ - § 9 ods. 1 zákona o PZ). Hliadka teda vykonáva služobný zákrok a tým pádom môže využiť aj oprávnenie podľa § 22 ods. 1 zákona o PZ (presvedčiť sa, či osoba nemá pri sebe zbraň a odňať ju).
Mnou poskytnutý výklad zákona o PZ považujem za právne konformný a racionálny, nakoľko je nezmyselné, aby sme zasahujúcim príslušníkom PZ zakazovali presvedčiť sa, či osoba, ktorú obmedzili na osobnej slobode má alebo nemá pri sebe zbraň, a tým ich celkom nezmyselne ohrozovalina živote a zdraví.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.