Henrich Institoris
Hlasovanie pléna Ústavného súdu Slovenskej republiky
V poslednom
období sa veľa hovorí o nefunkčnosti Ústavného súdu Slovenskej
republiky z dôvodu nemožnosti rozhodovať v pléne. V médiách
(alternatívnych aj hlavnoprúdových) nie je sporu o uvedenom
konštatovaní. Skúsme teda v krátkosti načrtnúť jeden netradičný pohľad
vychádzajúci z právnych noriem :
- č. 460/1992 Zb. Ústavy Slovenskej republiky (ďalej tiež „Ústava Slovenskej republiky“),
- zákona č. 314/2018 Z.z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej tiež „ZoUS“),
-
rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republiky 8. apríla 1993 č.
114/1993 Z. z. Spravovací a rokovací poriadok Ústavného súdu Slovenskej
republiky (ďalej tiež „SaRP“) a
- zákona č. 38/1993 Z. z. o
organizácii Ústavného súdu Slovenskej republiky, o konaní pred ním a o
postavení jeho sudcov (ďalej tiež „z. č. 38/1993 Z. z.“), ktorý však bol
platný a účinný do 28.02.2019.
Kompetencie Ústavného súdu
Slovenskej republiky sú uvedené v čl. 125 Ústavy Slovenskej republiky
(čl. 125 až 129a Ústavy Slovenskej republiky), ktoré súčasne obsahuje aj
procesné právne normy (čl. 130 až 133 Ústavy Slovenskej republiky)
vrátane obsadenia súdu pri rozhodovaní (čl. 131 Ústavy Slovenskej
republiky). Ústava Slovenskej republiky obsahuje aj právne normy
týkajúce sa organizácie ústavného súdu ako aj právne normy upravujúce
vznik a zánik funkcie sudcov ústavného súdu (čl. 134 až 140 Ústavy
Slovenskej republiky).
Ústavný súd Slovenskej republiky
rozhoduje buď v senáte alebo v pléne, pričom v samotnej Ústave
Slovenskej republiky je stanovené, kedy rozhoduje v akom obsadení.
Taxatívne sa uvádzajú prípady rozhodovania v pléne (čl. 131 ods. 1 veta
prvá Ústavy Slovenskej republiky) a negatívnym vymedzením („O ostatných veciach“) sú uvedené prípady, kedy rozhoduje v senáte (čl. 131 ods. 2 Ústavy Slovenskej republiky).
Pokiaľ
ide o odbornú literatúru z krátkeho prehľadu vyplýva, že spôsob
hlasovania v pléne je prijímaný jednoznačne bez pochybností tak, že
väčšinou pléna sa rozumie väčšina sudcov z maximálneho možného počtu
sudcov. Podľa Ogurčáka (in M. Čič a kol. : Komentár k Ústave slovenskej
republiky, Matica Slovenská 1997, str. 484) „plénum ústavného súdu tvoria všetci desiati (ešte pôvodná úprava – pozn. autora) sudcovia
ústavného súdu. Plénum ústavného súdu je uznášaniaschopné, ak je na
rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň sedem sudcov (§ 4 ods. 2).
Uznáša sa nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov, čo v konečnom dôsledku
znamená, že na prijatie rozhodnutia je potrebných minimálne šesť
hlasov.“. Ogurčák teda pri výklade ústavy vychádza zo zákona,
neskúmajúc jeho prípadnú protiústavnosť, samotnému spôsobu určenia kto
tvorí plénum a ako sa určí väčšina sa nevenuje. Drgonec obdobne
konštatuje, že „plénum ústavného súdu právne významným spôsobom
rozhoduje nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov. To znamená, že za
návrh musí byť aspoň sedem sudcov z trinástich.“ (J. Drgonec : Konanie
pred Ústavným súdom Slovenskej republiky, 2. vydanie, Šamorín : Heuréka,
2012, 67 s.) a v podstate rovnako konštatuje, že „plénum ústavného
súdu právne významne rozhoduje nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov.
To znamená, že za návrh musí byť aspoň sedem sudcov z trinástich.“
(J. Drgonec : Ústava Slovenskej republiky, Komentár, 2. vydanie,
Heuréka, 2007, str. 1011). Neskôr Drgonec zhodne uvádza, že „plénum
ústavného súdu právne významne rozhoduje nadpolovičnou väčšinou
všetkých sudcov. To znamená, že za návrh musí byť aspoň sedem sudcov
z trinástich.“ (Drgonec, J.: Ústava Slovenskej republiky, Teória
a prax, Bratislava : C. H. Beck, 2015, str. 1453), pričom následne
cituje § 4 ods. 2 z. č. 38/1993 Z. z. („Ústavný súd je spôsobilý v pléne konať a uznášať sa, ak je na rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň sedem sudcov“).
Súčasne tiež poukazuje na dve rozhodnutia Ústavného súd Slovenskej
republiky, kedy prvýkrát nastalo, že sa nedosiahla zhoda a teda bol
návrh zamietnutý z dôvodu nedostatku hlasov a to uznesenie PL. ÚS 41/95
zo dňa 07.11.1996 a uznesenie PL. ÚS 11/2012 zo dňa 17.09.2014.
Ústavný súd Slovenskej republiky v uznesení sp. zn. PL. ÚS 41/95 zo dňa 07.11.1996 uviedol, že „Podľa
§ 4 ods. 2 zákona č. 38/1993 Z. z. ústavný súd je spôsobilý v pléne
konať a uznášať sa, ak je na rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň
sedem sudcov. V konaní o veci PL. ÚS 41/95 boli prítomní všetci desiati
sudcovia. Podľa ods. 3 zákona č. 38/1993 Z. z. sa plénum Ústavného súdu
Slovenskej republiky uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov.
Keďže sa pri hlasovaní o predloženom návrhu prezidenta Slovenskej
republiky vo veci súladu čl. I, § 3 ods. 2 zákona Národnej rady
Slovenskej republiky č. 72/1995 Z. z., ktorým sa mení zákon Národnej
rady Slovenskej republiky č. 46/1993 Z. z. o Slovenskej informačnej
službe s Ústavou Slovenskej republiky nedosiahla nadpolovičná väčšina
hlasov všetkých sudcov, ústavný súd podľa citovaného ustanovenia návrh
zamietol.“ Spôsobom výpočtu väčšiny pri schopnosti uznášať sa ústavný súd bližšie neuviedol.
Ústavný súd Slovenskej republiky v uznesení sp. zn. PL. ÚS 11/2012 zo dňa 17.09.2014 uviedol že „V
konaní podľa čl. 125 ods. 1 písm. a) ústavy rozhoduje ústavný súd v
zmysle čl. 131 ústavy v pléne, ktoré sa uznáša nadpolovičnou väčšinou
všetkých sudcov. Ak sa táto väčšina nedosiahne, návrh sa zamietne. Podľa
čl. 134 ods. 1 ústavy sa ústavný súd skladá z trinástich sudcov. V
zmysle čl. 140 ústavy v spojení s ustanovením § 4 ods. 2 zákona o
ústavnom súde je ústavný súd spôsobilý v pléne konať a uznášať sa, ak je
na rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň sedem sudcov. Podľa § 4 ods.
3 zákona o ústavnom súde plénum ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou
väčšinou všetkých sudcov. Ak sa táto väčšina nedosiahne, návrh sa
zamietne. Na rokovaní a rozhodovaní pléna ústavného súdu konaného 17.
septembra 2014 boli prítomní jedenásti sudcovia. Za návrh sudcu
spravodajcu alebo za niektorý z dvoch protinávrhov sudcu Lajosa
Mészárosa malo hlasovať minimálne 7 sudcov, inak je potrebné považovať
návrh za zamietnutý. Na tomto rokovaní pléna sudca spravodajca oboznámil
prítomných s obsahom návrhu a s okolnosťami podstatnými pre rozhodnutie
pléna ústavného súdu. Pri hlasovaní o návrhu sudcu spravodajcu, ako ani
pri hlasovaní o protinávrhoch sudcu Lajosa Mészárosa nebola dosiahnutá
nadpolovičná väčšina hlasov všetkých sudcov ústavného súdu.“
Z uznesenia
sp. zn. PL. ÚS 41/95 zo dňa 07.11.1996 nevyplýva aké boli úvahy pri
počítaní väčšiny v pléne, po odcitovaní zákonných ustanovení sa len
arbitrárne konštatuje, že sa väčšina nedosiahla, pričom nie je ani
zrejmé, koľko sudcov bolo za schválenie návrhu a koľko proti. Z nie
celkom jasných dôvodov sa uvádza, koľko sudcov bolo prítomných na pléne,
čo môže navádzať k tomu, akoby bola väčšina počítaná z prítomných
sudcov, takéto počítanie však nemá normatívny základ ani v ústave ani
v zákone ani v spravovacom a rokovacom poriadku. Uznesenie sp. zn. PL.
ÚS 11/2012 zo dňa 17.09.2014 je podľa všetkého v časti zdôvodnenia silne
inšpirované uznesením sp. zn. PL. ÚS 41/95 keď obsahuje citácie zákona
a počet sudcov prítomných na pléne. Ani tu však nie je uvedené, z koľko
sudcov sa väčšina počíta a koľko sudcov bolo za ktorý návrh. Uvedené
však je, že na prijatie je potrebných sedem sudcov, celkom zrejme tak
ústavný súd tak vychádza z § 4 ods. 2 z. č. 38/1993 Z. z.. Uznesenie sa
ani nezaoberá tým, akým počtom sa uznáša ústavný súd v pléne podľa
samotnej Ústavy Slovenskej republiky, aj keď obsahuje „vylepšenie“ a to
citáciu ustanovení ústavy upravujúcich uznášanie sa v pléne a počet
sudcov tvoriacich Ústavný súd Slovenskej republiky. Uvedená citácia
ústavy upravujúca maximálny počet sudcov tvoriacich ústavný súd
naznačuje, súladne s uvedeným minimálnym počtom hlasov (sedem), že
plénum sa uznáša nadpolovičnou väčšinou aspoň sedem hlasov. Uvedené je
však rozporné s naznačením relevantnosti počtu prítomných sudcov. Možno
potom zhrnúť, že ústavný súd explicitne neuviedol ako počíta väčšinu
v pléne. Treba len dúfať, že v budúcnosti ústavný súd uvedie aspoň koľko
sudcov bolo za jednotlivé návrhy a z koľko sudcov si väčšinu pri
hlasovaní počítal.
Ústava Slovenskej republiky stanovuje ako rozhoduje plénum tak, že „Plénum ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov.“
(čl. 131 ods. 1 veta druhá Ústavy Slovenskej republiky). Zákon č.
314/2018 Z.z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení
niektorých zákonov uvedené pravidlo len bližšie upravuje v ustanovení § 8
ods. 5 („Plénum ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou hlasov všetkých sudcov ústavného súdu.“),
keď samozrejme nemôže meniť podmienky uvedené v Ústave Slovenskej
republiky. Súčasne však ustanovenie § 8 ods. 4 ZoUS stanovuje, že „Ústavný súd je spôsobilý v pléne konať a uznášať sa, ak je na rokovaní a rozhodovaní pléna ústavného súdu prítomná aspoň nadpolovičná väčšina všetkých sudcov ústavného súdu.“. Úpravu v Ústave Slovenskej republiky sleduje aj ustanovenie § 14 ods. 2 veta prvá SaRP („Plénum Ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov.“),
pričom Spravovací a rokovací poriadok Ústavného súdu Slovenskej
republiky stratil zrušením § 79 z. č. 38/1993 Z. z. blanketovú normu.
Porovnaním ustanovení § 8 ods. 5 ZoUS a § 8 ods. 4 ZoUS zisťujeme, akoby
zákonodarca rozlišoval medzi „uznášaním sa“ a „spôsobilosťou sa
uznášať“. V obidvoch prípadoch však zákon vyžaduje nadpolovičnú väčšinu
hlasov všetkých sudcov ústavného súdu navyše zhodne s ústavou, takže aj
prípadné rozlišovanie medzi „uznášaním sa“ a „spôsobilosťou sa uznášať“
bude bez následkov v aplikačnej praxi.
Zákonné ustanovenia
upravujú podmienky uznášaniaschopnosti zhodne s Ústavou Slovenskej
republiky, na rozdiel od predchádzajúcej úpravy v ustanovení § 4 ods. 2
z. č. 38/1993 Z. z., podľa ktorého „Ústavný súd je spôsobilý v pléne konať a uznášať sa, ak je na rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň sedem sudcov“
a ktoré bolo podľa názoru autora v časti spôsobilosti sa uznášať
protiústavné pre rozpor s ustanovením čl. 131 ods. 1 veta druhá Ústavy
Slovenskej republiky. Ani dôvodová správa k ZoUS žiaľ (štandardne)
neuvádza v Osobitnej časti (§ 7 až 9 odsek sedem) neuvádza dôvody zmeny
znenia spôsobilosti konať ústavného súdu v pléne („Plénum ústavného
súdu je schopné uznášať sa, ak je prítomná aspoň nadpolovičná väčšina
všetkých sudcov ústavného súdu. Hlasovať musí každý sudca ústavného
súdu, ktorý je prítomný na zasadnutí pléna. Na prijatie platného
rozhodnutia ústavného súdu je potrebné, aby zaň hlasovala nadpolovičná
väčšina všetkých sudcov ústavného súdu. Ak sa táto väčšina nedosiahne,
návrh sa zamietne. Ak sa ústavný súd vo veci podľa čl. 129a ústavy
neuznesie nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov ústavného súdu, konanie
sa zastaví. Ide o právnu úpravu, podstata ktorej vyplýva z čl. 131 ods.
1 druhej až štvrtej vety ústavy.“). Odhliadnuc od pravdepodobne
nevedomého odstránenia protiústavného ustanovenia ohľadne uznášania sa v
pléne, došlo aj k zmene zákonných podmienok spôsobilosti konať v pléne,
ktorá upravená v ústave nie je a nebola (je upravená len spôsobilosť
uznášať sa). V dôsledku uvedenej zmeny potom už nič nebráni tomu, aby sa
nielen uznášaniaschopnosť počítala ústavne konformným spôsobom t.j. bez
protiústavného obmedzenia minimálnym počtom sudcov v pléne, ale aby sa posudzovala spôsobilosť Ústavného súdu Slovenskej republiky konať v pléne
tak, že sa väčšina bude počítať zo všetkých sudcov, aktuálne zo
siedmych sudcov a v budúcnosti pri plnom obsadení z trinástich sudcov.
Je potrebné si pripomenúť úpravu podľa z. č. 38/1993 Z. z., podľa ktorej § 4 ods. 2 „Ústavný súd je spôsobilý v pléne konať a uznášať sa, ak je na rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň sedem sudcov“ a podľa § 4 ods. 3 „Plénum Ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov“.
Podľa tejto staršej úpravy plénum Ústavného súdu Slovenskej republiky
sa „uznášalo“ nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov, avšak ústavný súd
bol „spôsobilý“ konať len ak bolo prítomných aspoň sedem sudcov. Takýto
gramatický výklad však je nelogický a to najmä v kontexte toho, že
samotná ústava v čl. 131 ods. 2 veta druhá stanovuje, že plénum sa
uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov. Nemalo by potom logiku
tvrdiť, že ústavný súd sa síce môže uznášať nadpolovičnou väčšinou
všetkých sudcov, avšak nemusí byť uznášaniaschopný. Výklad ustanovení z.
č. 38/1993 Z. z. a to vzájomný rozpor ustanovení § 4 ods. 2 z. č.
38/1993 Z. z. a § 4 ods. 3 z. č. 38/1993 Z. z. by sa dal samozrejme
preklenúť tým, že ich treba vykladať vo vzájomnej súvislosti (ako právne
normy aj treba vykladať) a teda keď na spôsobilosť v pléne konať a
uznášať sa je potrebných na rokovaní a rozhodovaní prítomných aspoň
sedem sudcov, môže sa ústavný súd aj uznášať len ak je prítomných aspoň
sedem sudcov. Takáto úvaha však nie je možná, keďže samotná ústava
stanovuje, že plénum „sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov“
(čl. 131 ods. 1 veta druhá), teda pokiaľ Ústava Slovenskej republiky
stanovuje, že plénum ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou
všetkých sudcov, nemôže zákon zmeniť podmienky na uznášanie sa tak, že
je potrebný minimálny počet sudcov sedem ako počet prípadne odlišný od
nadpolovičnej väčšiny všetkých sudcov. Neobstojí popri sebe, že by sa
ústavný súd uznášal súladne s ústavou a súčasne by v zmysle zákona nebol
uznášaniaschopný.
Pri počítaní väčšiny hlasov pri hlasovaní ústavného súdu v pléne je potrebné skúmať nasledujúce okolnosti :
Čo je nadpolovičná väčšina
v zásade v klasickej matematike nebude sporné, v praxi sa zistí počet
prvkov v množine a väčšinou z tejto množiny je potom podmnožina, ktorá
obsahuje viac prvkov ako súčet ostatných prvkov patriacich do množiny,
avšak nepatriacich do uvedenej podmnožiny.
Slovo všetkých
vymedzuje počet sudcov (prvkov) množiny. Ústava Slovenskej republiky
definuje, že pri určovaní nadpolovičnej väčšiny je rozhodujúce skúmanie
hlasov všetkých sudcov. Takže na jednej strane žiaden sudca, podľa
akéhokoľvek kritéria, nemôže ostať mimo skúmania jeho hlasu pri
hlasovaní. Súčasne však na druhej strane sa skúma a započítava len hlas
samotného sudcu a nikoho iného a to ani jeho asistenta, nedajbože
zástupcu na základe (absurdného) poverenia/splnomocnenia. Nie je
rozhodujúci ani hlas kandidátov na sudcov ústavného súdu, tento nie je
skúmaný ani keby bol vyberaný jeden sudca a obaja kandidáti na sudcu
ústavného súdu schválení Národnou radou Slovenskej republiky by mali ten
istý názor a „hlasovali by“ rovnako. Samotné skúmanie hlasu by nemal
byť problém, keďže sa hlasuje výslovným vyjadrením vôle.
Naostatok je dôležité skúmať, kto je to sudca v právnej
norme z Ústavy Slovenskej republiky určujúcej rozhodovanie Ústavného
súdu Slovenskej republiky v pléne. Týmto sa vlastne definuje, kto je
prvkom množiny všetkých sudcov, aby sa mohla skúmať vôľa prvkov
podmnožiny (sudcov) pri hlasovaní. Podľa čl. 134 ods. 2 Ústavy
Slovenskej republiky „sudcov ústavného súdu vymenúva na návrh Národnej rady Slovenskej republiky na dvanásť rokov prezident Slovenskej republiky“,
táto osoba musí spĺňať podmienky (môže vzniknúť otázka a v budúcnosti
asi aj vznikne, či prezident/ka môže vymenovať sudcov ak mu Národná rada
Slovenskej republiky nepredloží kandidátov spĺňajúcich podmienky podľa
čl. 134 ods. 3 Ústavy Slovenskej republiky, prípadne minimálne
prezident/ka môže tvrdiť, že tieto podmienky nie sú splnené, uvedené
však nie je podstatné pre túto úvahu). Najpodstatnejšie však je, že „zložením sľubu (pozn. autora - do rúk prezidenta Slovenskej republiky) sa sudca ústavného súdu ujíma svojej funkcie“ (čl. 134 ods. 5 Ústavy Slovenskej republiky). Teda kto nezloží predpísaný sľub do rúk prezidenta Slovenskej republiky nie je sudcom Ústavného súdu Slovenskej republiky. Takže prvkami množiny sú len prezidentom riadne vymenovaní sudcovia Ústavného súdu Slovenskej republiky a nikto iný.
Možno teda zhrnúť, že pokiaľ Ústava Slovenskej republiky stanovuje rozhodovanie Ústavného súdu Slovenskej republiky tak, že „plénum ústavného súdu sa uznáša nadpolovičnou väčšinou všetkých sudcov“,
skúma sa väčšina z vymenovaných sudcov Ústavného súdu Slovenskej
republiky. Teda nie väčšina z počtu miest sudcov Ústavného súdu
Slovenskej republiky a ani nie väčšina zo súčtu sudcov a kandidátov na
sudcov a ani nie väčšina z inak vytvorenej množiny. Skúmajú sa len hlasy
sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky, teda premietnuc uvedené do
matematiky, množinu tvoria všetci sudcovia Ústavného súdu Slovenskej
republiky (ktorí boli riadne vymenovaní a ich funkcia im nezanikla)
a skúmajú sa hlasy prvkov podmnožiny (sudcov) z tejto množiny vytvorenej
pri hlasovaní. Podmnožina potom musí mať väčší počet prvkov ako
zostatok prvkov v množine, aby sa ústavný súd uzniesol na rozhodnutí.
Aktuálne je počet sudcov Ústavného súdu Slovenskej republiky sedem,
potom väčšina zo siedmych sú štyria. Plénum sudcov Ústavného
súdu Slovenskej republiky je tak v súčasnosti tvorené siedmimi sudcami,
teda pri hlasovaní v pléne sú potrebné štyri hlasy.
Záverom
možno uviesť, že nemožnosť ústavného súdu rozhodovať v pléne tak ako
bolo doteraz prezentované v médiách a aká aj bola prax nebola daná aj
keď legitimita rozhodnutí, ak by boli rozhodnuté v pléne štyroch sudcov
by bola nepochybne nižšia ako v pléne trinástich sudcov. Súčasne tiež
možno vyjadriť záver, že aj ústavný súd bude vo svojich rozhodnutiach aj
riadne uvádzať pomer pri hlasovaní, aby bolo zrejmé a preskúmateľné aký
bol výsledok hlasovania a či nastalo alebo nenastalo zamietnutie návrhu
ex constitutione.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.