Autor:
Mgr. Lucia Burdová
historik Malokarpatského múzea v Pezinku
Vynútená pravda
Mučenie ako súčať procesného práva v mestskom súdnictve malokarpatských miest
Medzi javy, ktoré poukazujú na nedostatky našej spoločnosti patrí popri iných, v minulosti bežne používané mučenie. Aj keď z hľadiska súčasnej etickej normy mučenie odsudzujeme, kedysi tvorilo bežnú prax trestného systému aplikovanú pri vypočúvaní obžalovaného. Prítomnosť a používanie mučenia ako formy výsluchu, či trestu na území malokarpatských miest dokladajú v múzeách zachované mučiace nástroje. Tie dokumentujú nielen priebeh trestného konania, ale ich existencia je obrazom pre nás dnes už nepochopiteľnej krutosti.
Mučenie bolo ako súčasť trestného procesu prostriedkom využívaným pri vypočúvaní obvinených osôb. O jeho použití rozhodovali v prípade slobodných miest mestské súdy, ktoré mali v rukách výkonnú súdnu právomoc. Plnú súdnu kompetenciu mali od 17. storočia, po zisku privilégií slobodných kráľovských miest, aj mestské súdy Pezinka, Svätého Jura a Modry. Na základe práva Ius gladii, ktoré v rámci privilégií mestá nadobudli, mohli súdiť všetkých zločincov, ktorí spáchali trestné činy na ich území, vynášať rozsudky a vykonávať tresty, vrátane trestu hrdelného, teda trestu smrti. Mestský súd, ktorého členmi bol richtár s mestskou radou, rozhodoval v majetkovoprávnych, občianskoprávnych i v trestnoprávnych záležitostiach a okrem samotného pojednávania mal na starosti aj vypočúvanie obvinenej osoby. A práve v trestnoprávnych záležitostiach prikračovali mestské súdy v rámci vypočúvania, vzhľadom k závažnosti prejednávaného zločinu, k tortúre obvineného, teda k mučeniu. Dialo sa tak najmä pri podozrení zo spáchania závažného deliktu, za ktorý hrozil trest smrti, čo bola v prvom rade vražda, lúpež alebo majetkové delikty, ako napr. krádež.
Mučenie bolo, ako forma výsluchu, využívané k získaniu priznania, ak sa pred súdom stojaca osoba nepriznala dobrovoľne. V mnohých prípadoch sa súd uspokojil s dobrovoľnou výpoveďou obžalovaného. Keď však podľa názoru súdu výpoveď úplná nebola, prípadne, keď vypočúvaný popieral spáchanie zločinu, pristupoval súd k položeniu tzv. útrpnej otázky - tortúre. Vypočúvanie ako aj mučenie mali zaužívaný postup. Priebeh vypočúvania sa písomne zaznamenával, pričom obvinenému boli kladené dopredu vypracované otázky, ktoré sa týkali podrobností zločinu či jeho osobných pomerov. Stíhanie začínal mestský súd väčšinou na základe súkromného návrhu poškodenej strany, príp. na návrh príbuzných poškodenej osoby, no neraz vzhľadom k závažnosti činu, pristúpil k pojednávaniu aj z vlastnej iniciatívy. Odsúdeniu obvineného predchádzalo dokazovanie, ktoré malo viesť k usvedčeniu dotyčnej osoby zo spáchania zločinu. V dokazovaní, ktorého súčasťou bol výsluch, zohrávala dôležitú rolu prítomnosť svedkov. Tí vypovedali ešte pred zasadnutím mestskej rady, pričom ich výpoveď sa následne overovala pred súdom. Za úplný dôkaz sa považovala zhodná výpoveď najmenej dvoch bezúhonných svedkov, pričom výpoveď jedného svedka sa pokladala za polovičný dôkaz. Úplným dôkazom bolo aj priznanie páchateľa. Obžalovaný sa mohol priznať dobrovoľne, alebo na základe položenia útrpnej otázky – mučenia. K tomu sa pristupovalo, ak obvinený popieral vinu a odmietal sa priznať dobrovoľne, pričom neboli k dispozícii ani výpovede svedkov, alebo ak senát uznal pôvodnú výpoveď za nedostačujúcu. Cieľom mučenia bolo fyzickým, alebo psychickým nátlakom získať úplné priznanie k prešetrovanému deliktu. Spočiatku bolo mučenie používané, respektíve malo byť používané pri vyšetrovaní ťažkých zločinov, avšak toto pravidlo sa nedodržiavalo a postupne sa z tohto mimoriadneho dôkazného prostriedku stal dôkazný prostriedok riadny.
Napriek dnešnému pohľadu na mučenie z perspektívy ľudskej krutosti, bezhlavo sa uplatňujúcej na vypočúvaných osobách, platili aj pri ňom určité pravidlá. Mučenie sa nesmelo stupňovať do takej miery, ktorá by na mučenom zanechala trvalé stopy, alebo zapríčinila jeho trvalú invaliditu. čo sa nie vždy dôsledne dodržiavalo. Rovnako platila výnimka pri vybraných osobách. Do úvahy sa bral vek, zdravotný stav, slobodný či šľachtický pôvod. Mučeniu nemali byť vystavené dievčatá mladšie ako 16 rokov či chlapci do veku 14 rokov. Nesmelo sa uplatňovať na tehotných ženách a na ženách po pôrode. Obmedzenia platili aj pri starších ľuďoch, muži nad 60 rokov sa mohli mučiť len ak boli zdraví a spod tortúry mali byť vyňaté aj choré a zranené osoby, a to do doby než sa uzdravia. Samotné mučenie sa zároveň nesmelo vykonávať vo sviatočný deň a v bežné dni sa malo vykonávať len dopoludnia. V tortúre sa však obvykle pokračovalo aj v poobedňajších hodinách, v takom prípade sa mal vypočúvanej osobe poskytnúť čas na zotavenie s malým množstvom jedla a vody. Prestávka mala byť mučenému dopriata aj pri nariadení vyššieho stupňa mučenia, ak sa počas prvého stupňa nepriznal. Existovalo viacero stupňov mučenia a každému stupňu zodpovedali aj mučiace nástroje, ktoré mali okrem spôsobovania bolesti aj psychologický účinok. Než sa pristúpilo k samotnej tortúre bývalo zvykom, že vypočúvaného konfrontovali s ukážkou mučidiel a detailne ho oboznámili s ich funkciou. Dotyčnému ukázali mučiareň, popísanli jednotlivé spôsoby mučenia ako aj stupeň bolesti, ktorú dokázali mučiace nástroje spôsobiť. Demonštrácia mala mať odstrašujúci účinok a mala prinútiť obvinenú osobu k priznaniu, ako to môžeme vidieť i na súdnom procese s Marcinom Kassom z Chtelnice. Tomu sa v roku 1648 podarilo dva krát utiecť z pezinskej mestskej väznice, pričom ju ako vyplýva z jeho následnej výpovede, poškodil. Pretože spočiatku nechcel nič priznať, mal sa na základe väčšinového rozhodnutia mestského senátu podrobiť tortúre, konkr. mučeniu na škripcoch. Mučidlá, ktoré mu ukázali, vyvolali v menovanom s veľkou pravdepodobnosťou strach, keďže ešte pred mučením sa priznal. Vo svojej výpovedi uviedol, že počas služby u rôznych gazdov kradol a predával kone, kravy, ovce, šatstvo, okrádal pocestných a so svojim spoločníkom zabil dvoch ľudí. Ako uviedol: „porúbali sme jedného sedláka, který nám nechctel dakovati, kdy sme ho pozdravili a zemrel.“ Nie je preto prekvapením, že obžalovaný bol odsúdený k trestu smrti. Rozsudok znel: „pro takové tehdy skutky, zlý a neporádny vedený život jeho, našlo slovutné právo, aby mistrovi do rúk oddán, na popravné místo veden bil a tam audy a kosti jeho za živa lamani, telo pak jeho mrtve do kolesa vpleteno bilo, a mala šibenica nad kolesom na znamení kradéží jeho vystavea biti má, jemu sice hrišniku ku hroznej zaslužilej pokuty a štráfu, jiním pak ku strašlivému príkladu.“
V prípade, že k očakávanej výpovedi, resp. priznaniu napriek tomu nedošlo, pristupovalo sa k tortúre, pri ktorej bol prítomný richtár, súdny pisár zaznamenávajúci výpoveď ako aj ďalšie dve osoby, zväčša členovia mestskej rady, prípadne iné osoby pod prísahou. Výkon tortúry mal na starosti kat. Ten do Pezinka dochádzal zväčša z Bratislavy, keďže Pezinok, podobne ako Svätý Jur, či Modra vlastného kata nemal. Dôvodov mohlo byť viacej, okrem iného aj skutočnosť, že vydržiavanie kata bolo finančne náročné, čo si najmä menšie mestá nemohli dovoliť a preto si kata radšej najímali ad hoc.
Počas mučenia kládol richtár vypočúvanému otázky. V prípade, že mučenie neviedlo k priznaniu, mohol richtár nariadiť mučenie ďalšie. Mučenie sa malo opakovať maximálne tri krát, keď sa obvinený ani po treťom mučení nepriznal, mal byť prepustený. Tereziánsky zákonník v danej veci napríklad upozorňoval, že pokiaľ niekto vydrží tri stupne mučenia bez priznania, má byť prehlásený za nevinného. K tomu však dochádzalo len veľmi ojedinele a tortúra sa neraz opakovala aj tri - štyri krát. Ak aj vypočúvaná osoba bola prepustená, vtedajšia spoločnosť nerada prijímala medzi sebe tých, ktorí si prešli mučením, keďže už samotné podozrenie zo zločinu bolo hanbou. Vo väčšine prípadov k prepusteniu nedochádzalo a vypočúvaný sa počas tortúry priznal. Doznanie získané pri mučení muselo byť následne potvrdené, keďže až potom získalo na platnosti. Tento postup nám približuje proces s Jánom Puškárom z roku 1652, ktorý sa ocitol pred mestským súdom v Pezinku vo veci zabitia a krádeže. Keďže prvá výpoveď Jána Puškára bola vyhodnotená ako nedostatočná, pristúpil mestský súd k mučeniu. Ján Puškár sa na mučidlách vyznal nielen z početných krádeží hydiny, ale aj z úteku v putách, keď bol pre práve pre krádež hydiny zaistený v kaštieli v Suchej. Svoje doznanie následne dobrovoľne potvrdil pred mestským súdom, kde prehlásil: Moji mili pani, čo sem jedenkrat na mukach vyznal, to i teraz vyznavam a na to sem take velebnu svatost panie prijal, a i chcem na to umriti. Než prosim i pre Pana Boha, moji mili pani, aby ste mi račili odpustiti a tu milost dati, hledice na muj stary vek a dietky, aby toliko hlava ma mešem sťata byla a nejinu smrti z sveta zišel. Rozhodnutím senátu bol odsúdený na trest smrti obesením, ktorý bol berúc do úvahy prosbu súdeného, zmiernený na popravu sťatím.
A ako mučenie prebiehalo? Ako sme uviedli, existovalo niekoľko stupňov mučenia a všeobecne zažité tri stupne sa neraz prekračovali. Každému stupňu mučenia prináležali špeciálne mučiace nástroje, prípadne sa použitie jednotlivých mučiacich nástrojov a prostriedkov kombinovalo. Medzi časté postupy patrilo natiahnutie mučenej osoby na škripec, alebo rebrík. Mučenie malo trvať približne hodinu, čo sa neraz prekračovalo a po každom výsluchu, mala byť písomne zachytená výpoveď obvineného. V prípade, že výpoveď mučenej osoby bola neuspokojivá, pristúpilo sa k ďalšiemu stupňu. Obvinenému mohla byť nasadená španielska čižma, alebo bol mučený prostredníctvom palečnice. Medzi zaužívané formy mučenia patrilo aj vykrúcanie údov povrazom, opaľovanie natiahnutého na škripci ohňom za použitia sviečky, fakle, alebo horúceho železa, zarážanie kovových klincov, alebo tenkých drievok pod nechty. Poradie jednotlivých foriem mučenia bývalo rôzne, často sa začínalo palečnicou ako prvostupňovou formou mučenia, ktorú striedala španielska čižma, ako druhý stupeň a naťahovanie na rebrík, či škripec. Z tohto hľadiska je pre nás zaujímavý popis tortúry z mesta Modry, ktorá bola vykonaná na istom Jánovi Hamburskom obvinenom spolu s Jurkom Horniakom v roku 1609 z krádeže husí a prasiat. Kým vyššie menovaný Horniak bol počas súdneho procesu vypočúvaný riadnym výsluchom, jeho spoluvinník Hamburský bol podrobený vypočúvaniu mimoriadnemu. Počas prvého výsluchu bol položený na dereš., kde vypovedal s kým sa stýkal a kde všade chodil. Následne ho otočili na chrbát a dva krát sa ho spýtali na ďalšie priestupky. Pri prvej otázke priznal, že ukradol sviňu a pri druhej, že ju spolu s druhom zakopali. Mučenie týmto neskončilo a výsluch pokračoval použitím sviečky. Takto bol Ján Hamburský vypočúvaný dva krát, pričom na šiestu otázku vyznal, že zabil ovcu. Na druhý deň bol k derešu pripútaný opäť. Pri poslednej jedenástej otázke po mučení sviečkou vyzradil mená svojich spoluvinníkov, s ktorými kradol v Bratislave. Po vypočutí vyniesol súd rozsudok, na základe ktorého bol Ján Hamburský odsúdený na trest smrti sťatím. Podobný proces, kedy boli osoby podozrivé z krádeže podrobené mučeniu riešila Modra aj v roku 1649.
Metódy, ktoré kedysi patrili k bežným a normálnym prostriedkom pri súdnych procesoch a ktoré z pohľadu modernej doby odsudzujeme, nám dodnes pripomínajú predmety priamo spojené s výkonom útrpného práva. Ide o mučidlá, nástroje špeciálne zostrojené k navodzovaniu prudkej bolesti, ktorú by bolo možné postupne zvyšovať a prinútiť tak človeka k priznaniu. Je potrebné uviesť, že išlo o bolesť regulovanú, mučitelia vždy vedeli, čo robia, akú silu majú zapojiť a aké náradie použiť. K najznámejším a najpoužívanejším mučiacim nástrojom patril škripec. Jeho počiatky môžeme sledovať až do staroveku. Mohol mať rôzne podoby, avšak základný princíp bol rovnaký. Účinok škripca spočíval v naťahovaní tela vypočúvanej osoby. Ramená mučeného sa pripevnili k trámu na jednej strane, alebo priviazali o povraz a telo sa postupne napínalo. K napínaniu tela dochádzalo buď vlastnou váhou, ak mučení visel, alebo prostredníctvom povrazov priviazaných k nohám, ktoré boli uťahované navijakom. Spočiatku telo odolávalo tým, že sa napínali svaly na rukách a nohách, ako aj svaly brušné. V istom okamihu však svaly na končatinách povolili a svalové vlákna sa pretrhli. Následné naťahovanie porušilo svaly brucha, a ak sa v mučení pokračovalo ďalej, došlo porušeniu vnútorných orgánov a k vykĺbeniu končatín. Telo obete bývalo natiahnuté až o 30-50cm. Škripce mohli mať vodorovnú, šikmú či zvislú konštrukciu. Mávali tvar rebríka šikmo opretého o stenu, alebo jednoduchého dreveného valca s navitým lanom, prostredníctvom ktorého bol obvinený vyťahovaný smerom nahor. Posledný typ škripca sa zachoval aj v Pezinku a je možné ho vidieť v expozícii Malokarpatského múzea. Ide o drevený valec na oboch koncoch opatrený kovanými, železnými zderami. Ako uvádza pôvodná dokumentácia, škripec bol získaný nálezom v starej radnici, kde sa nachádzalo mestské väzenie. Bol pripevnený do skôb zapravených do múru, otáčajúcich sa na oskách. Otáčanie sa prevádzalo pomocou železnej tyče, ktorá sa zasúvala do dvoch dier vyvŕtaných do dreveného valca kolmo jedna na druhú. Dlhý povraz, ktorý bol navinutý na škripci, sa prevesil cez drevené koliesko upevnené na strope, pričom sa k jeho koncu priviazali ruky vypočúvaného. Otáčaním dreveného valca sa povraz navíjal a pripútaná osoba bola naťahovaná tak, že visela vo vzduchu. Pre zostrenie mučenia mohol byť vypočúvaný vyťahovaný s rukami za chrbtom, čo bola technika spôsobujúca luxáciu ramenných kĺbov, alebo mohol byť zaťažený závažím. Ďalším s obľubou používaným nástrojom spôsobujúcim bolesť bola palečnica. Fungovala na princípe tlaku. A ako vyplýva z jej názvu, bola určená na drvenie palcov, resp. prstov rúk. Tvorili ju dva pláty to železa, príp. dreva, ktoré sa pomocou skrutky sťahovali. Medzi pláty sa umiestňovali palce. Tlak na ne sa reguloval otáčaním skrutky. Použitie palečnice malo za následok pomliaždenie tkaniva a jeho uvoľnenie od kĺbov, neraz však mučenie pokračovalo do drvenia prstov až na kosť. Palečnice boli praktické z toho hľadiska, že boli skladné, ľahko prenosné a vedeli spôsobiť maximálnu bolesť pri minimálnom úsilí. Originál palečnice zo 17. storočia sa nachádza taktiež v zbierkach Malokarpatského múzea v Pezinku. Rovnako ako pri škripci ide o nález z bývalej radnice. Pozostáva z kovového rámu, v strede so skrutkou. Vrchná časť skrutky je ukončená rukoväťou. Zospodu je ku skrutke pripevnený drevený plát, rozdelený na dve časti, medzi ktoré sa vkladali prsty mučenej osoby. Otáčaním rukoväte sa skrutka posúvala smerom dole, čím medzi drevenými plátmi dochádzalo k zvieraniu palcov. Pôvodne bola, ako sa dozvedáme zo zachovanej dokumentácie, pripevnená na doske vsadenej do múru. Na doske sa mali z pravej a ľavej strany nachádzať železné oká, do ktorých sa prevliekal povraz. Ten slúžil k pripútaniu mučeného. Zvláštnosťou je, že palečnica z Pezinka je typologicky iná než zvyčajne používané palečnice. Objavili sa názory, že môže ísť skôr o druh lisu na papier, alebo pečatenie. Najpravdepodobnejšie je, že možný lis bol prispôsobený vzišlým potrebám a prerobený a prispôsobený na mučiaci nástroj. Okrem škripca a palečnice, existoval rad ďalších nástrojov a prostriedkov používaných pri mučení. Niektoré boli osobite zostrojené pre jednotlivé formy mučenia, iné mohli mať viacero využití. Medzi také patril napríklad dereš, ako sme mohli vidieť na prípade Jána Hamburského. Bola to jednoduchá drevená lavica s kovovými úchytmi na pripútanie osoby, ktorá slúžila pre výkon trestov palicovaním, či pri mučení. To mohlo byť vykonané viacerými spôsobmi, v našom prípade svetelným trápením, kedy kat pálil mučeného sviečkami, či fakľami na rôzne časti tela. K iným špeciálnym nástrojom používaným pre výkon tortúry patrila mnohým známa španielska čižma. Jej funkcia podobne ako pri palečnici spočívala vo využívaní tlaku. Bol to nástroj pozostávajúci z dvoch kovových alebo drevených oddeliteľných častí, medzi ktoré sa vkladala noha obete. Obe časti sa pri mučení uťahovali skrutkami, čím sa stupňoval tlak na lýtko. Následkom toho dochádzalo k pomliaždeniu svalov, noha sa postupne krvavila a deformovala. Pri silnejšom uťahovaní dochádzalo k zlomeniu kosti. Vnútorná strana španielskej čižmy bývala v niektorých prípadoch pokrytá hrotmi, ktoré sa pri uťahovaní zabárali do tkaniva, až prerazili svaly a dostali sa ku kosti, ktorú drvili. Bolestivý tlak, respektíve sťahovanie spôsobovala aj šnurovačka, pri ktorej bol mučený priviazaný ostrým tenkým špagátom po celom tele, prípadne bola špagátom omotaná len určitá časť tela, najmä predlaktie. Uťahovaním sa špagát zarýval čoraz hlbšie do tkaniva mučenej osoby, porušil kožu a prenikol k svalu. Okrem už spomínaných nástrojov, existoval rad ďalších pomôcok, ktorých dômyselnosť nás dnes šokuje, hruška vkladaná do úst, ktorá rozťahovala čeľusť, drtič hlavy, ktorý vyvíjal tlak na lebku mučenej osoby, rosprašovač vriaceho olova a mnoho iných. Ako sme mohli vidieť, rôznorodosť mučidiel bola pestrá Avšak samotné nástroje nie sú zodpovedné za podstupované utrpenie, sú iba svedkami ľudskej vynaliezavosti a schopnosti pôsobiť bolesť. Ich zostrojenie, použitie a konštrukcia poukazujú na fantáziu a krutú dômyselnosť človeka, ktorú vykonával v mene spravodlivosti. Spravodlivosti, ktorá bola súčasťou jestvujúceho právneho systému. Ten vychádzal zo zákonov krajiny ako aj z práva obyčajového, čo sa týkalo aj trestnoprávnych záležitostí.
V trestnoprávnom systéme neexistovala dlho kodifikácia a trestné právo nebolo ucelené a systemizované. Mestá sa pri súdnych procesoch pridŕžali práva mestského, zvykového a dostupných zákonov krajiny, pričom čerpali aj zo zákonov okolitých krajín, najmä Rakúska a Svätej ríše rímskej. Vychádzali nielen z Tripartita, ale aj z trestného zákonníka Karola V. (Constitutio Criminalis Carolina) vydaného v roku 1532 pre krajiny Svätej ríše rímskej a z trestného zákonníka Dolného Rakúska (Praxis criminalis Ferdinandea) z roku 1656. Latinský preklad Ferdinandey bol vďaka Martinovi Szentiványimu v roku 1696 zapracovaný do zbierky uhorských zákonov. Podľa Ferdinandea, ktorá vychádzala z Caroliny, tvorilo mučenia základ trestného konania a bolo považované za jediný prostriedok ako sa dopátrať pravdy, ak nebolo možné získať svedeckú výpoveď, okrem iného určovala procesné konanie a jednotlivé trestné činy. Riešila podmienky zadržania, spôsob vyšetrovania, či zatknutie. Napriek tomu, že Ferdinandea v Uhorsku nikdy nenadobudla platnosť, bola právnym prostriedkom, z ktorého uhorské a medzi nimi aj malokarpatské mestá čerpali.
Potreba kodifikácie a reformy trestného práva sa postupom času stávala stále viac a viac naliehavejšou. Snahu o úpravu trestnoprávneho procesu sa pokúšal riešiť zákonník Márie Terézie, ktorý sa zaoberal aj otázkou útrpného práva. Napriek tomu, že mučenie ako forma vypočúvania v súdnom procese pretrvalo, boli do jeho používania vnesené určité pravidlá a návod ako pri ňom správne postupovať, sa stal súčasťou príloh nového zákonníka. Podľa Theresiany malo mučenie vychádzať z dvoch vzorov: štvorstupňového pražského (pozostávajúceho z použitia palečnice, šnurovania rúk spredu, natiahnutia na rebrík a pálenia sviečkami) a trojstupňového viedenského (palečnica, šnurovanie rúk zozadu a vyťahovanie tela za ruky do vzduchu). Mimo túto hierarchiu sa nachádzalo nasadenie španielskej čižmy, ktoré však bolo možné použiť ako alternatívu miesto niektorého z uvedených stupňov. Tortúre bola v novom zákonníku venovaná i obrazová príloha, v ktorej každému spôsobu mučenia prináležalo niekoľko rytín. Tie vyobrazovali pomôcky určené k mučenie, po ich ukážke nasledovala jedna, príp. dve názorné rytiny ukazujúce ich použitie v praxi. Vydanie Theresiany bolo nepochybne krokom vpred oproti stavu, ktorý bol dovtedy prítomný v trestnej praxi, no ustanovenia v nej mali stále charakter feudálneho práva. Mučenie zostalo súčasťou súdnych procesov a naďalej pretrval tzv. princíp prezumpcie viny, čo znamenalo, že stíhanie predpokladalo u obžalovaného vinu, až pokiaľ ho súd neoslobodil spod obžaloby. Rovnako účelom trestu bola stále pomsta páchateľovi za spôsobenú škodu a krutosť trestov zostala taktiež zachovaná. Myšlienky a duch osvietenstva sa však zastaviť nedal a v roku 1776 Mária Terézia mučenie úplne zakázala. Namiesto neho súd mohol vinníka poslať na galeje, odsúdiť na vlečenie člnov, verejné práce či pobyt v polepšovni. Menší delikventi mali byť palicovaní, ženy bičované a vystavené na pranieroch.
K väčšej zmene prišlo až za vlády Jozefa II., ktorý v roku 1787 vydal Všeobecný zákonník o zločinoch a trestoch za ne. Zákonník Jozefa II. vychádzal z osvieteneckej filozofie. Obsahoval moderné, pokrokové prvky. Obmedzoval svojvôľu sudcov pri vydávaní rozsudkov a posunom vpred bola aj skutočnosť, že nikto nemohol byť odsúdený za konanie, ktoré nebolo v zákone výslovne prehlásené za trestné. Nikomu nemohol byť zároveň uložený iný trest, než ten, aký mu za vykonaný skutok zákon nariaďoval. Medzi novozavedené pokrokové prvky v trestnoprávnom konaní patril aj fakt, že rozsudky sa museli vyhlasovať verejne. Zákonník taktiež definoval priťažujúce a poľahčujúce okolnosti, spolupáchateľstvo, stanovoval podmienky pre zánik trestnosti páchateľa, zavádzal trestnosť pokusu a aj návod na trestný čin. Popri týchto prednostiach mal zákonník aj isté nedostatky. V platnosti stále ostali telesné tresty, ktoré boli neraz veľmi kruté. Snaha Jozefa II. o presadenie nového zákonníka v celej monarchii však v Uhorsku narazila, podobne ako tomu bolo v prípade Theresiany na vlnu nevôle. Uhorské stavy považovali počin Jozefa II. uviesť v platnosť trestný zákonník a poriadok za protiústavný. Pred smrťou Jozef II. toto nariadenie preto odvolal a zbavil ho platnosti v celom Uhorsku. K posunu vpred vošlo až takmer o sto rokov neskôr v roku 1878, vydaním samostatného trestného zákonníka pre zločiny a prečiny.
Postupné reformy, odstránenie mučenia z trestnoprávneho procesu, úprava a zrušenie telesných trestov, odňatie súdnej agendy mestám, odstránili feudálne prvky v trestnom práve a otvorili dvere tvorbe moderného trestnoprávneho systému.
Použité pramene a literatúra
Lehotská, D.: Dejiny Modry, 1158-1958, Vydavateľstvo Slovenskej akadémie vied, Bratislava, 1961.
Holák, J.: Beda odsúdeným/Ako sa za feudalizmu súdilo na Slovensku, Vydavateľstvo Osveta, Martin, 1974.
Duchoň, M. a Duchoňová D.: Zločin v meste, Spoločnosť Historia a Historický ústav SAV, Bratislava, 2014.
Brian, I.: Dějiny mučení, Svojtka&Co, Praha, 2003.
Dubovský J.: Peripetie slobody (Pezinská čítanka), Mesto Pezinok, Pezinok, 1997.
Malý, K. a Sivák, F.: Dejiny štátu a práva v Česko- Slovensku do roku 1918, Obzor, Bratislava, 1992.
Ministerstvo vnútra SR, Štátny archív v Bratislave, pobočka Modra, Liber criminalium rerum.
Foto: Archív Malokarpatského múzea v Pezinku; MV SR, Štátny archív v Bratislave, pobočka Modra, Wikipédia.
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.