Zmrazenie plynutia niektorých procesných lehôt v trestnom konaní
Dňa 19.01.2021 bol v Zbierke zákonov publikovaný zákon č. 9/2021 Z.z., ktorý menil aj zákon č. 62/2020 Z.z. s tým, že účinnosť zákona bola stanovená dňom zverejnenia v Zbierke zákonov, t. j. dňom 19.01.2021.
Predmetná novela zákona, tak ako to bolo aj na jar minulého roku (venovali sme sa tomu aj na tomto webe), „zmrazuje“ plynutie niektorých procesných lehôt a to aj v trestnom konaní. Nezaškodí preto si opätovne pripomenúť, ako by to zrejme malo v tomto novom prechodnom období (do 28.02.2021) vyzerať v trestnom konaní pri lehotách na podanie opravného prostriedku.
Znenie zákona v znení účinnom od 19.01.2021
Pre trestné konanie sú podstatné dve ustanovenia. V ustanovení § 8 písm. a) zákona ide síce o spočívanie hmotnoprávnych lehôt v civilnom práve, avšak na predmetné ustanovenie odkazuje § 9 ods. 1 zákona, ktorý sa týka spočívania procesných lehôt a to aj v trestnom konaní.
Podľa § 8 písm. a) zákona lehoty ustanovené právnymi predpismi v súkromnoprávnych vzťahoch na uplatňovanie alebo bránenie práv na súde, uplynutím ktorých by došlo k premlčaniu alebo k zániku práva,
a) v čase odo dňa účinnosti tohto zákona (t. j. od 19.01.2021) do 28.februára 2021 neplynú.
Podľa § 9 ods. 1 zákona ustanovenie § 8 písm. a) platí rovnako aj pre lehoty ustanovené zákonom alebo určené súdom na vykonanie procesného úkonu v konaní pred súdom účastníkmi konania a stranami v konaní; v trestnom konaní to platí len o lehote na podanie opravného prostriedku pre obvineného, jeho obhajcu, poškodeného a zúčastnenú osobu.
K nemožnosti bez ďalšieho (samostatného uznesenia súdu) podať opravný prostriedok v trestnom konaní súdnom v čase od 19.01.2021 do 28.02.2021 zo strany niektorých osôb
Z uvedených ustanovení vyplýva, že odo dňa účinnosti predmetného zákona (19.01.2021) prestanú plynúť lehoty na podanie opravného prostriedku osobám uvedeným v ustanovení § 9 ods. 1 zákona. Pôjde o situácie, ak už procesné lehoty začali plynúť pred účinnosťou tohto zákona (pokiaľ ešte pred účinnosťou tohto zákona neuplynuli, tak dňom účinnosti zákona plynúť prestanú) ako aj o situácie, keď lehoty na podanie opravného prostriedku plynúť ešte nezačali (to v prípade, ak by mali začať plynúť po dni nadobudnutia účinnosti tohto zákona).
Ustanovenie § 9 ods. 1 zákona síce hovorí o „trestnom konaní“, avšak zo znenia ustanovenia § 9 ods. 1 zákona vety pred bodkočiarkou (kde sa hovorí o „konaní pred súdom“), ako aj z ustanovenia § 9 ods. 2 (kde sa hovorí iba o súde) je zrejmé, že toto ustanovenie sa rovnako ako v civilnom procese tak aj v trestnom konaní týka výhradne rozhodovania súdu. Ustanovenie § 9 ods. 1 s poukazom na ustanovenie § 8 písm. a) zákona sa teda nebude vzťahovať na rozhodovanie orgánov činných v trestnom konaní (t. j. na rozhodnutia, ktoré vydá policajt alebo prokurátor). Pri týchto rozhodnutiach budú platiť aj v tomto prechodnom období Trestným poriadkom stanovené lehoty na podanie opravného prostriedku.
Ustanovenie § 9 ods. 1 zákona hovorí v súvislosti s trestným konaním o „opravnom prostriedku“, ktorým sa rozumejú tak riadne opravné prostriedky (sťažnosť, odvolanie, či s určitými výhradami aj odpor proti trestnému rozkazu) ako aj mimoriadne opravné prostriedky (dovolanie, respektíve návrh na povolenie obnovy konania).
V rámci trestného konania teda pôjde o rozhodovanie súdu v konaní pred súdom po podaní obžaloby, ďalej o rozhodovanie vo vykonávacom konaní ako aj o rozhodovanie sudcu pre prípravné konanie v prípravnom konaní (napríklad pôjde o väzobné rozhodovanie, ustanovenie opatrovníka a podobne). Sem možno zaradiť aj napríklad konania o európskom zatýkacom rozkaze, kde vyžiadaná osoba má obdobné postavenie ako osoba obvinená, nakoľko na konanie o európskom zatýkacom rozkaze sa použije podporne Trestný poriadok a taktiež aj rozhodovaciu činnosť súdov ohľadne uznávania cudzích rozhodnutí.
Z uvedeného vyplýva, že pokiaľ ide o riadne opravné prostriedky tak lehoty na podanie sťažnosti voči uzneseniu, lehoty na podanie odvolania voči rozsudku, či lehoty na podanie odporu voči trestnému rozkazu prestanú plynúť, prípadne vôbec nezačnú plynúť oprávneným osobám v čase odo dňa nadobudnutia účinnosti zákona, t. j. od 19.01.2021 až do 28.02.2021 a opätovne začnú plynúť až dňom 01.03.2021. To sa však netýka prokurátora (ale napríklad ani opatrovníka, zákonného zástupcu mladistvého, orgánu sociálnoprávnej ochrany detí pri mladistvom, svedka, či znalca napríklad ak im je uložená poriadková pokuta a podobne) ktorému budú lehoty na podanie opravného prostriedku plynúť aj naďalej v zmysle lehôt uvedených v Trestnom poriadku.
V tomto smere je nutné uviesť, že podať opravný prostriedok možno iba v zákonom stanovenej lehote, t. j. len vtedy, ak zákonom stanovená lehota na podanie opravného prostriedku už začala plynúť a ďalej plynie. Pokiaľ oprávnená osoba podá opravný prostriedok skôr ako začne plynúť lehota na podanie opravného prostriedku alebo neskôr, teda v čase, keď už lehota na podanie opravného prostriedku uplynula, nepôjde o opravný prostriedok, ktorý by vyvolal zákonom predpokladaný účinok povinnosti preskúmania napadnutého rozhodnutia nadriadeným súdom.
Z uvedeného vyplýva, že ak bolo zákonom o mimoriadnych opatreniach stanovené, že lehoty na podanie opravného prostriedku určitým osobám nebudú do 28.02.2021 vôbec plynúť, potom tieto osoby až do 01.03.2021 nebudú môcť, bez vydania osobitného uznesenia súdu, vôbec napadnúť vydané rozhodnutie (napríklad uznesenie, či rozsudok) opravným prostriedkom a ak by sa tak stalo, mal by súd voči ktorého rozhodnutiu opravný prostriedok smeruje, respektíve súd oprávnený rozhodovať o opravnom prostriedku vyrozumieť takúto osobu, že ňou podaný oprávnený prostriedok nemá žiadne právne účinky, nakoľko lehota na jeho podanie ešte nezačala plynúť.
Osoba uvedená v ustanovení § 9 ods. 1 zákona sa právne účinne, bez ďalšieho (bez osobitného súdneho uznesenia), nemôže ani vzdať práva na podanie opravného prostriedku do 28.02.2021. Aplikačná prax totiž vychádza zo záveru, že právne účinne sa možno vzdať práva na podanie opravného prostriedku iba vtedy, ak možno opravný prostriedok podať, t. j. ak už začala plynúť lehota na podanie opravného prostriedku. Bez osobitného súdneho uznesenia nebude prichádzať do úvahy ani správoplatnenie rozhodnutia súdu prostredníctvom vzdania sa práva na podanie opravného prostriedku.
Možno preto skonštatovať, že v čase odo dňa účinnosti predmetného zákona do 30.04.2020 (vrátane) nenadobudne (bez ďalšieho – osobitného súdneho uznesenia vydaného v zmysle § 9 ods. 2) žiadne rozhodnutie vydané súdom v trestnom konaní (či sudcom pre prípravné konanie) právoplatnosť, pretože obvinenému, obhajcovi, poškodenému, či zúčastnenej osobe nezačne plynúť lehota na podanie opravného prostriedku. Právoplatnosť nenadobudnú nielen meritórne rozhodnutia (napríklad rozsudok, trestný rozkaz, uznesenie o zastavení trestného stíhania, postúpení veci a podobne), ale ani iné rozhodnutia (napríklad uznesenie o pribratí znalca, o vzatí do väzby, či uznesenie o námietke zaujatosti).
Takáto situácia nastane automaticky (vždy) v čase odo dňa účinnosti zákona, t. j. od 19.01.2021 do 28.02.2021 a to pri všetkých rozhodnutiach vydaných v trestnom konaní súdom, ktoré sa doručujú obvinenému, obhajcovi (napríklad v konaní proti ušlému), poškodenému a zúčastnenej osobe, pokiaľ nebude aplikovaná výnimka uvedená v ustanovení § 9 ods. 2 zákona.
Zákonné výnimky (vydanie osobitného uznesenia súdu v zmysle § 9 ods. 2) z nemožnosti podať opravný prostriedok v trestnom konaní súdnom do 28.02.2021
Zákonodarca, tak ako na jar, myslel aj na možné negatívne následky ustanovenia § 9 ods. 1 zákona a preto skoncipoval ustanovenie § 9 ods. 2 ako výnimku z pravidla uvedeného v ustanovení § 9 ods. 1.
Podľa § 9 ods. 2 zákona, ak vec z dôvodu ohrozenia života, zdravia, bezpečnosti, slobody alebo značnej škody strany alebo účastníka konania neznesie odklad, môže súd určiť, že odsek 1 nepoužije a súčasne určí novú primeranú lehotu. Proti takémuto uzneseniu nie je prípustný opravný prostriedok.
Z uvedeného ustanovenia je zrejmé, že v trestnom konaní bude možné rozhodnúť uznesením (ktoré nebude možné napadnúť sťažnosťou) o tom, že ustanovenie § 9 ods. 1 sa neaplikuje a oprávnenej osobe sa určí nová primeraná lehota na podanie opravného prostriedku. Nemôže sa tak stať v každej trestnej veci, ale len v takej, v ktorej by neplynutie lehoty na podanie opravného prostriedku v zmysle § 9 ods. 1 mohlo spôsobiť ohrozenie života, zdravia, bezpečnosti, slobody alebo značnej škody a vec by nezniesla odklad. Takéto možné ohrozenie bude potrebné v uznesení vydanom podľa § 9 ods. 2 aj odôvodniť (v trestnom konaní pôjde najmä o väzobné trestné veci, pri ktorých bude možné použiť poukaz na ohrozenie slobody, respektíve o veci týkajúce sa napríklad zmien, prepustenia, či skončenia ochranných liečení).
Musí ísť o písomné uznesenie vydané v zmysle § 9 ods. 2, ktoré
- môže byť súčasťou zápisnice o úkone (napríklad pri väzobnom rozhodovaní, superrýchlom konaní, vyhlásení rozsudku na hlavnom pojednávaní). Toto uznesenie by malo v zápisnici nasledovať po poučení o opravnom prostriedku, pričom súčasťou klasického poučenia musí byť aj poučenie v zmysle § 8 a § 9 ods. 1, t. j., že v konkrétnom čase, konkrétnym osobám neplynú lehoty na podanie opravného prostriedku a následne by malo nasledovať osobitné uznesenie v zmysle § 9 ods. 2, ktoré už nie je nutné osobitne vyhotovovať ak bude spolu s odôvodnením a poučením obsiahnuté v zápisnici o úkone. Takýto postup, obsiahnutie uznesenia podľa § 9 ods. 2 priamo v zápisnici o úkone by malo byť pravidlom, ak je to možné,
- môže byť vyhotovené aj osobitné (samostatné) uznesenie v zmysle § 9 ods. 2, ktoré by sa doručovalo oprávneným osobám spoločne s rozhodnutím, proti ktorému je možné podať opravný prostriedok. Tento spôsob prichádza do úvahy najmä vtedy, ak sa rozhoduje bez prítomnosti procesných strán (napríklad vydanie trestného rozkazu od stola, ktoré okrem klasického poučenia musí obsahovať aj poučenie v zmysle § 8 písm. a) a § 9 ods. 1 o neplynutí lehoty na podanie odporu pre konkrétne osoby, neplatí pre prokurátora, spoločne s ktorým sa zašle aj samostatne vyhotovené uznesenie podľa § 9 ods. 2, v ktorom už bude určená lehota na podanie odporu – v zhodnej dĺžke ako je uvedené v zákone).
V hľadiska formálneho by uznesenie podľa § 9 ods. 2 malo vo výrokovej časti obsahovať lehotu na podanie opravného prostriedku, ako aj začiatok jej plynutia. Napríklad pri doručovaní rozsudku sa v uznesení uvedenom v zápisnici o hlavnom pojednávaní, respektíve samostatne vyhotovenom (napríklad v prípade, ak by sa doručovalo neprítomnému obžalovanému), uvedie, že
„Podľa § 9 ods. 2 zákona č. 62/2020 Z.z. sa ustanovenie § 9 ods. 1 nepoužije a zároveň sa určuje, že proti rozsudku sp. zn.... zo dňa... môže obžalovaný, poškodený, zúčastnená osoba (prípadne obhajca ak pôjde napríklad o konanie proti ušlému) podať odvolanie do 15 dní od oznámenia (ak je na hlavnom pojednávaní), či doručenia (ak je obžalovaný neprítomný) rozsudku „a to cestou okresného súdu na Krajský súd v Bratislave“.
V stručnom odôvodnení sa poukáže na neplynutie lehôt v zmysle § 8 písm. a) v spojení s § 9 ods. 1 ako aj na § 9 ods. 2 – napríklad pri väzbách dôvod ohrozenia slobody a nasledovať bude poučenie, že nie je prípustná sťažnosť). Pri väzobnom rozhodnutí by vždy malo nasledovať uznesenie súdu v zmysle § 9 ods. 2.
Uznesenie súdu podľa § 9 ods. 2 zákona o mimoriadnych opatreniach by mal súd vydať ex offo, t. j. vždy, keď dospeje k záveru, že sú splnené podmienky taxatívne uvedené v tomto ustanovení.
Nie je možné vylúčiť ani to, že návrh na vydanie uznesenia súdu podľa § 9 ods. 2 podá aj oprávnená osoba (napríklad obvinený). Súd by sa mal takýmto podaním zaoberať a v prípade, ak mu nechce vyhovieť mal by to osobe, ktorá takýto návrh podala oznámiť (vzhľadom k tomu, že ustanovenie § 9 ods. 2 nepredpokladá negatívne rozhodnutie súdu, bude postačovať aj neformálne oznámenie a to buď písomnou formou alebo oznámenie zaznamenané v zápisnici o úkone súdu, z ktorého by však malo byť aspoň v stručnosti zjavne, prečo súd nepovažoval za splnené podmienky uvedené v ustanovení § 9 ods. 2).
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.