JUDr. Samuel MARR, LL.M
Ministerstvo obrany Slovenskej republiky
Aktuálne zmeny právnej úpravy odpočúvania v trestnom konaní a pár kritických poznámok k zákonu o ochrane pred odpočúvaním
Anotácia: V predkladanom príspevku sa jeho autor venuje aktuálnym zmenám právnej úpravy odpočúvania v trestnom konaní a v tejto spojitosti detailne analyzuje ustanovenie § 115 ods. 7 Trestného poriadku, pričom predmetné ustanovenie komparuje s právnou úpravou Českej republiky a neopomína reflektovaťani na trestnoprávne aspekty zákonnej možnosti použitia záznamov z odpočúvania podľa osobitného zákona v trestnom konaní, pričom následne obracia svoju pozornosť na pretrvávajúce nedostatky aplikačnej praxe v kontexte právnej úpravy zákona o ochrane pred odpočúvaním a ponúka návrhy legislatívnych opatrení z hľadiska de lege ferenda.
Úvod
Právna úprava trestno-procesného inštitútu ,,Odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky" reprezentuje nadčasovú a významovo nepochybne markantnú problematiku, na ktorú je možné sústavne reflektovať hĺbavými právnymi analýzami; skúmaná téma je vždy aktuálna aj vzhľadom na dynamický technologický vývoj v oblasti elektronických komunikačných prostriedkova „v nijakom prípade nie je terra incognita“[1].Spracovávaná právna problematika v tomto príspevku systematicky a obsahovo nadväzuje na skôr publikovaný príspevok „VOJENSKÉ SPRAVODAJSTVO – NOVÉ KONCEPCIE SPRAVODAJSKÝCH ČINNOSTÍ“[2] a tento precizuje o v anotácii uvedenú problematiku, s úzkou profiláciou na zmeny v Trestnom poriadku účinné od 1. januára 2021, ktorými zákonodarca reflektoval na dlhodobú kritiku odbornej verejnosti a nejednotnosť aplikačnej praxe vo vzťahu k správnemu aplikovaniu ustanovenia § 115 ods. 7 Trestného poriadku. Autor taktiež vykonáva detailný rozbor zákona číslo 166/2003 Z. z. Zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním), tento komparuje s Trestným poriadkom, a zároveň predmetný zákon, vyjadrujúc svoj subjektívny právny názor, kritizuje vzhľadom na jeho nesúlad s medzinárodnými a významnými európskymi dokumentmi upravujúcimi právo na súkromie a vyslovuje návrhy legislatívnych opatrení z hľadiska de lege ferenda.
Do uplynutia legisvakačnej doby, kedy 1. januára 2021 nadobudol účinnosť zákon číslo 312/2020 Z. z. Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, v dôsledku ktorého prišlo k vyňatiu pojmového znaku„súčasne aj v tejto veci vedie" z ustanovení § 113 ods. 9, § 115 ods. 7, § 118 ods. 7Tr. por.“[3], znela pôvodná dikcia ustanovenia § 115 ods. 7 Trestného poriadku nasledovne: „V inej trestnej veci, ako je tá, v ktorej sa odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky vykonal, možno záznam ako dôkaz použiť len vtedy, ak sa súčasne aj v tejto veci vedie trestné konanie pre trestný čin uvedený v odseku 1.“[4].V ustanovení § 117 ods. 12 Trestného poriadku zákonodarca síce expresis verbis nestanovil podmienku súčasného vedenia trestného konania v inej trestnej veci, avšak z hľadiska výkladovej systematiky rezultovalo, že „na externé dôkazné použitie informácií zabezpečených agentom sa tiež vzťahuje jednotný a z rovnakého princípu odvodený normatívny model riešenia dotknutej otázky, ktorý pokrýva všetky inštitúty upravené v piatej hlave prvej časti Trestného poriadku“[5].
Roky pretrvávajúca názorová nejednotnosť v aplikačnej praxi vo vzťahu k správnemu vzťahovaniu pojmu ,,súčasne" ako obligatórnej podmienky pre použitie získaného záznamu v ,,inej" trestnej veci sa prejavila aj v pluralite názorov, ktoré k výkladu pojmového znaku ,,súčasne" zaujali dva rôzne senáty Najvyššieho súdu Slovenskej republiky.
Prvý zo senátov pod spisovou značkou 3To 2/2011 ako odvolací senát rozhodujúci voči napadnutému prvostupňovému rozhodnutiu Špecializovaného trestného súdu vyjadril svoj právny názor o výklade pojmu ,,súčasne", ktorý je podľa neho potrebné správne vzťahovať až k okamihu použitia výsledkov odposluchu pre účely inej trestnej veci, v ktorej má byť toho času súčasne vedené trestné stíhanie a nie už k okamihu vykonávania odposluchu. Tento senát svoje rozhodnutie oprel o skutočnosť, že odpočúvanie je možné vykonať aj v štádiu trestného konania, kedy ešte neprišlo k začatiu trestného stíhania, pričom dôvodil, že viazať použiteľnosť záznamu z takéhoto odpočúvania pre účely jeho použitia v inej trestnej veci, kde by už bol v porovnaní s ,,primárnou" trestnou vecou aj konkrétny podozrivý na podmienku, že v tejto inej trestnej veci by muselo byť vedené trestné stíhanie, je signifikantným príkladom argumnetum ad absurdum. Takýto výklad práva by totiž podľa predmetného senátu viedol k vylúčeniu ustanovenia § 115 ods. 7 Trestného poriadku z väčšiny prípadov vyskytujúcich sa v aplikačnej praxi a znamenal by faktickú nemožnosť použitia daného ustanovenia.
Opačný výklad práva premietol do svojho rozhodnutia druhý zo senátov Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, ktorý v rozhodnutí pod spisovou značkou 2To 5/2011 konštatoval správnosť výkladu pojmu ,,súčasne" tak, aby bol tento pojem viazaný k okamihu vedenia trestného stíhania v ,,inej" trestnej veci už v čase vykonávania odpočúvania v ,,primárnej" trestnej veci.
Autor príspevku sa do 17. júna 2020, kedy právne vety judikatúry trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zjednotili dovtedy pretrvávajúce akési právne vákuum vo vzťahu k výkladu pojmu ,,súčasne", čiastočne prikláňal k právnemu názoru prvého z vyššie uvedených senátov, pričom sa však nestotožňoval s nepochopiteľnou podmienkou oboch senátov na existencii trestného stíhania ako takého bez ohľadu na jeho ohraničovanie tak, ako to popisujú vyššie uvedené alieny. V tomto smere je totiž nevyhnutné uviesť, že pojem trestné konanie je nepochybne širším pojmom ako trestné stíhanie, ktoré sa ako pojmový znak v ustanovení § 115 ods. 7 Trestného poriadku ponad akúkoľvek možnú pochybnosť preukázateľne nenachádzalo.
Zjednocujúce stanovisko trestnoprávneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 17. júna 2020 vedené pod spisovou značkou Tpj 46/2020 stanovilo ako jedinú podmienku použiteľnosti záznamu v ,,inej" trestnej veci iba existenciu predmetu konania v podobe taxatívne určeného trestného činu uvedeného v ustanovení § 115 ods. 1 Trestného poriadku – tzv. vecná súvislosť s taxatívne určenýmalebo taxatívne určenými trestnými činmi. Dovtedy takmer dekádu pretrvávajúca názorová pluralita sa tak stala prekonanou, a tak ako je už uvedené, pojmový znak ,,súčasne" sa začal viazať výlučne k právnej kvalifikácii trestného činu v ,,inej" trestnej veci, nie však na okamih získania alebo použitia záznamu.
Na tomto mieste je potrebné uviesť, že predmetné rozhodnutie sa per analogiam vzťahuje aj na trestno-procesný inštitút ,,Sledovanie osôb a veci" podľa § 113 ods. 9 Trestného poriadku, ,,Vyhotovovanie obrazových, zvukových alebo obrazovo-zvukových záznamov" podľa § 114 ods. 7 Trestného poriadku a ,,Porovnávanie údajov v informačných systémoch" v zmysle ustanovenia § 118 ods. 7 Trestného poriadku.
Rovnakú analógiu je potrebné viazať aj na použiteľnosť záznamov z odpočúvania získaných podľa zákona číslo 166/2003 Z. z. Zákon o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním). V danom prípade je podmienkou použitia záznamu v trestnom konaní taktiež iba existencia taxatívne určeného trestného činu ako predmetu trestného konania, a to aj v prípade, ak sa informácie získané podľa tohto osobitného zákona nevzťahujú na dôvody použitia informačno-technického prostriedku podľa predmetného zákona uvedené v žiadosti o jeho použitie v zmysle ustanovenia § 7 ods. 2, alieny druhej.
V tomto smere je potrebné opakovane upriamiť pozornosť na osobitný zákon číslo 312/2020 Z. z. Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nakoľko tento bol Národnou radou Slovenskej republiky prijatý a vstúpil do platnosti 21. októbra 2020, teda iba necelé štyri mesiace po prijatí zjednocujúceho stanoviska trestno-právneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky, v čom je potrebné vidieť určitú logickú a časovú nadväznosť.
Komparáciu účinnej právnej úpravy ustanovenia § 115 ods. 7 Trestného poriadku je vo vzťahu k Českej právnej úprave potrebné vykonať s ustanovením § 88 ods. 6 zákona číslo 141/1961 Sb. Zákon o trestním řízení soudním (trestní řád). Predmetné ustanovenie obsahuje nasledovnú právnu úpravu: „Má-li být záznam telekomunikačního provozu užit jako důkaz, je třeba k němu připojit protokol s uvedením údajů o místě, času, způsobu a obsahu provedeného záznamu, jakož i o orgánu, který záznam pořídil. Ostatní záznamy je povinen policejní orgán označit, spolehlivě uschovat tak, aby byla zajištěna ochrana před neoprávněným zneužitím záznamů, a v protokolu založeném do spisu poznamenat, kde jsou uloženy. V jiné trestní věci, než je ta, v níž byl odposlech a záznam telekomunikačního provozu proveden, lze záznam jako důkaz užít tehdy, pokud je v této věci vedeno trestní stíhání pro trestný čin uvedený v odstavci 1, nebo souhlasí-li s tím uživatel odposlouchávané stanice.“[6]
Z citovaného ustanovenia rezultuje, že záznam v inej trestnej veci je možné v podmienkach českej jurisdikcie použiť za podmienky, že je v inej trestnej veci vedené trestné stíhanie pre taxatívne určený trestný čin, čo predstavuje markantný rozdiel oproti slovenskej právnej úprave, ktorá nezohľadňuje existenciu trestného stíhania ale trestného konania pre trestné činy uvedené v ustanovení § 115 ods. 1 Trestného poriadku.
Pre úplnosť je potrebné uviesť, že do prijatia zákona číslo 265/2001 Sb. Zákon, kterým se mění zákon č. 141/1961 Sb., o trestním řízení soudním (trestní řád), ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 140/1961 Sb., trestní zákon, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony, platným od 31. júla 2001 a účinným od 1. januára 2002 používal zákonodarca rovnako ako v podmienkach slovenskej právnej úpravy pojem ,,súčasne", ktorý bol však predmetným zákonom zo znenia príslušného ustanovenia vypustený práve pre obdobné právne problémy s jeho výkladom, aké sa vyskytli v Slovenskom právnom systéme.
Česká judikatúra do nadobudnutia účinnosti vyššie uvedeného právneho predpisu spravidla vzťahovala pojem ,,súčasne" vo vzťahu k použiteľnosti záznamu z odpočúvania v inej trestnej veci na podmienku vedenia trestného stíhania v tejto inej trestnej veci k okamihu použitia záznamu a nie k okamihu vykonávania odpočúvania, pričom použité dôvodenia početnej judikatúry vychádzali z argumentum ad absurdum, teda z nelogickosti v tom smere, že odpočúvanie je možné vykonať aj pred začatím trestného stíhania, pričom viazať zákonnú možnosť použiteľnosti záznamu z takéhoto odpočúvania pre účely jeho použitia v inej trestnej veci podmienkou súčasného vedenia trestného stíhania v inej trestnej veci už v okamihu odpočúvania nemá logický základ. Komparatívnou metódou výkladu práva možno identifikovať značne podobný právny základ použitého dôvodenia, aký si osvojil Najvyšší súd Slovenskej republiky vo svojom vyššie rozoberanom rozhodnutí pod spisovou značkou 3To 2/2011.
Nadobudnutím účinnosti vyššie uvedeného osobitného zákona sa 1. januárom 2002, kedy prišlo k vyňatiu pojmu ,,súčasne", stalo jedinou podmienkou použiteľnosti záznamu v ,,inej" trestnej veci len existencia trestného stíhania v tejto inej trestnej veci už v okamihu odposluchu vo veci, v ktorej bol vydaný príkaz. Takýto výklad práva je v podmienkach Slovenskej republiky viac konformný s rozhodnutím Najvyššieho súdu Slovenskej republiky pod spisovou značkou 2To 5/2011, ktorý je však v podmienkach slovenského právneho poriadku obsolentný vzhľadom na zjednocujúce stanovisko trestno-právneho kolégia Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 17. júna 2020 pod spisovou značkou Tpj 46/2020 a nadobudnutie účinnosti zákona číslo 312/2020 Z. z. Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
V tejto spojitosti vyjadruje autor svoj právny názor o ,,vhodnejšej" právnej úprave na strane Slovenskej republiky, čo zároveň považuje za určitý paradox, pretože práve inšpirácia slovenského zákonodarcu českou právnou úpravou sa prejavila v nemalej miere v súčasnej podobe Trestného poriadku. Príkladmo možno spomenúť „ustanovenia § 314 l až § 314 n zákona č. 141/1961 Sb. Zákon o trestním řízení soudním (trestní řád) umožňujúci obrátiť sa dotknutému subjektu na Najvyšší súd s návrhom na preskúmanie zákonnosti príkazu na odpočúvanie“,[7]ktorým sa Trestný poriadok inšpiroval tak, že do siedmej hlavy tretej časti Trestného poriadku implementoval VIII. diel s názvom ,,Konanie o preskúmaní zákonnosti príkazu na odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky a príkazu na zistenie a oznámenie údajov o telekomunikačnej prevádzke".
Predmetom daného príspevku nie je komplexná analýza odpočúvania a vzhľadom na to, obracia autor svoju pozornosť na problematiku odpočúvania podľa osobitného zákona tak, ako to uviedol v anotácii.
„História vývoja odpočúvania na Slovensku bola ovplyvnená spoločenskou, ekonomickou, ako aj politickou situáciou v krajine. V kontexte týchto zmien sa však vyskytli aj zápory, pričom tieto nadväzovali na v tej dobe nové formy páchania trestnej činnosti. S novovznikajúcim problémom bolo potrebné sa vysporiadať prijatím príslušných právnych predpisov a implementovaním nových inštitútov.“[8]Orgány verejnej moci zmocnené na realizáciu odpočúvania mimo trestného konania nachádzajú zákonnú oporu spravidla v predpisoch upravujúcich ich postavenie(§ 36 zákona číslo 171/1993 Z. z. Zákon Národnej rady Slovenskej republiky o Policajnom zbore, § 23 zákona číslo 4/2001 Z. z. Zákon o Zbore väzenskej a justičnej stráže, § 29 zákona číslo 652/2004 Z. z. Zákon o orgánoch štátnej správy v colníctve a o zmene a doplnení niektorých zákonov).
V tejto spojitosti je nutné konštatovať, že väčšina z nich už nezohľadňuje dynamické zmeny v spoločnosti, absentuje v nich precizovanosť a definícia rôznych ,,špecifických" prostriedkov, ktorých aplikácia nenachádza vyjadrenie v zákone a z uvedeného dôvodu je upravená predpismi nižšej právnej sily, spravidla vo forme nariadení ministrov, čo možno nepochybne označiť za nedostatok. Tu je však potrebné uviesť, že takýto nedostatok je možno identifikovať iba vo vzťahu k odpočúvaniu mimo trestného konania. Identifikácia takýchto nedostatkov v trestnom konaní je totiž priam nepredstaviteľná a daný model nepochybne viac pripomína obdobie spred roku 1989 než súčasnosť a navyše je v príkrom rozpore s článkom 13 ods. 2 Ústavy.
„Vo vzťahu k Slovenskej informačnej službe a Vojenskému spravodajstvu dôvody použitia informačno-technických prostriedkov nie sú konkretizované v zákonoch, ktoré ustanovujú ich postavenie. Uvedenú okolnosť možno považovať za nedostatok“[9], v dôsledku ktorého je nutné pri aplikácií daných prostriedkov vychádzať zo všeobecnej právnej úpravy zákona o ochrane pred odpočúvaním. Taktiež je nutné uviesť, že aplikácia informačno-technických prostriedkov zákonne zmocnenými orgánmi nie je rovnocenná. Policajný zbor a Slovenská informačná služba môžu používať vlastné informačno-technické prostriedky a Vojenské spravodajstvo, Zbor väzenskej a justičnej stráže, ako aj Finančná správa majú iba možnosť požiadať o súčinnosť. „V takomto prípade používanie tohto inštitútu zabezpečuje Policajný zbor po predložení písomného súhlasu zákonného sudcu“[10].
Vo vzťahu k taxatívnemu výpočtu zmocnených orgánov vyjadruje autor svoj právny názor o potrebe vyňatia Zboru väzenskej a justičnej stráže z tohto výpočtu, nakoľko predmetný orgán od roku 2007 do roku 2019 doposiaľ ani len jeden krát daný inštitút nevyužil. Autor rovnako pokladá za potrebné zrušiť oprávnenie na výkon odpočúvania dané Policajnému zboru, ako jedinému z taxatívneho výpočtu zmocnených orgánov na začatie odpočúvania aj bez privolenia zákonného sudcu v zmysle ustanovenia § 5 ods.1 zákona o ochrane pred odpočúvaním.
Rozdielnosť Trestného poriadku a zákona o ochrane pred odpočúvaním spočíva najmä v povinnosti informovať dotknutú osobu o tom, že táto bola odpočúvaná. Kým Trestný poriadok za splnenia zákonných podmienok umožňuje odpočúvanej osobe dozvedieť sa o vykonaní takéhoto zásahu do jej práva na súkromie, mimo trestného konania slovenská vnútroštátna právna úprava takúto možnosť odpočúvanej osobe nepriznáva, čo je nepochybne v rozpore s III. ÚS 83/05 a IV. ÚS 76/05 a medzinárodnými a európskymi dokumentmi; príkladom možno spomenúť Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd, často nazývaný ako Európsky dohovor o ľudských právach, ktorý je „pre Slovenskú republiku ako jedného z nástupníckych štátov Federatívnej republiky účinný od 01. 01.1993“,[11]Všeobecná deklarácia ľudských práv, a to aj napriek tomu, že ide o politický dokument, Medzinárodný pakt o občianskych a politických právach, Dohovor o ochrane jednotlivcov priautomatizovanom spracovaní osobných údajov, Charta základných práv Európskej únie, Lisabonská zmluva a podobne.
Odpočúvanie v trestnom konaní nepopierateľne garantuje právo na súkromie vo vyššej miere ako mimo trestného konania. V tejto spojitosti možno spomenúť právo na obhajobu, dozorujúcu činnosť prokuratúrya spomenuté právo na upovedomenie o odpočúvaní, či zničení záznamu, neopomenúc právo na nazretie do spisu.
Vzhľadom na uvedené je nutné konštatovať, že účinná podoba zákona o ochrane pred odpočúvaním je v rozpore s garantovaným právom na súkromie v zmysle článku 8 ods. 2 Dohovoru o ochrane ľudských práv a základných slobôd práve v dôsledku absencie ,,nápravného prostriedku" spôsobilého namietať nezákonnosť odpočúvania a domáhať sa prípadného odškodnenia. Vychádzajúc z rozhodovacej činnosti Európskeho súdu pre ľudské práva možno taktiež konštatovať, že „vždy, ak je to možné a neodporuje to zmyslu tajného odpočúvania, musí byť fyzická osoba dodatočne oboznámená s tým, že jej hovory boli odpočúvané a musí mať k dispozícii účinný opravný prostriedok, ktorým môže namietať nezákonnosť alebo bezdôvodnosť odpočúvania“.[12]Predmetom sťažnosti v danej veci bolo rozšírenie právomocí federálnej spravodajskej služby, ktorá realizovala ,,strategické" sledovania, pri ktorých získavala informácie aplikáciou odpočúvania v snahe odvrátenia vážnych štátnych hrozieb ako napríklad terorizmus. Išlo o iné ako individuálne sledovanie spočívajúce v odpočúvaní konkrétnych podozrivých.Súd v predmetnom rozsudku skonštatoval, že odpočúvanej osobe musí byť za splnenia zákonných podmienok umožnené dozvedieť sa o použití opatrení na jej sledovanie. V podmienkach slovenskej republiky možno spomenúť rozhodnutie Ústavného súdu, ktorý vyjadril právny názor, že „fyzická osoba, ktorej komunikácia bola odpočúvaná, musí mať možnosť obrany voči samotnému faktu odpočúvania jej hovoru, teda voči samotnému faktu zásahu do jej práva na ochranu súkromia“.[13]Medzi významné rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva možno taktiež zaradiť prípad Liberty a ďalší vs. Spojené kráľovstvo (rozsudok z 1. júla 2008), v ktorom súd konštatoval porušenie Dohovoru pri odpočúvaní britským ministerstvom obrany v rokoch 1990 až 1997 v dôsledku neprimeranej ochrany poskytovanej legislatívou nezamedzujúcou svojvôľu jej zneužitia. Medzi novšie rozhodnutia Európskeho súdu pre ľudské práva v tejto oblasti možno zaradiť rozsudok zo 4. decembra 2015 v prípade Roman Zakharov vs.Rusko, doposiaľ neprávoplatný rozsudok (4. februára 2019 bola akceptovaná žiadosť o opätovné prejednanie veci) v prípade Big Brother Watch a ďalší vs. Spojené kráľovstvo z 13.septembra 2018 v kauze bývalého správcu systémov Národnej bezpečnostnej agentúry ,,NSA" Edwarda Snowdena, ako aj rozsudok z 12. januára 2016 v prípade Szabó a Vissyvs. Maďarsko, v ktorom bolo konštatované hrubé porušenie práva na súkromie výkonom tajných domových prehliadok cestou tajných služieb, ktoré svoju činnosť realizovali na základe privolenia ministra spravodlivosti, pričom konštruktívnu kritiku súd adresoval aj voči prijatému zákonu z roku 2011, ktorým sa spravodajským službám poskytla ,,zákonná" možnosť zasahovať do práva na súkromie všetkých v Maďarsku.
Diapazón podobných rozhodnutí je pomerene široký, nie je však cieľom autora iba strohé vymenovanie rozhodnutí súdnych autorít, pretože už doposiaľ spracovaná časť príspevku preukázateľne dokazuje nevhodnosť právnej úpravy zákona o ochrane pred odpočúvaním. Inšpirujúc sa výrokom starovekého rímskeho právnika Celsa II ,,Ius est ars boni et aequi" a pokladajúc právo za produkt intelektuálneho úsilia normotvorcu, vyjadruje autor svoj subjektívny právny názor, že materiálne pramene práva a meniace sa spoločenské potreby by nemali byť ponímané ako nemenný rigidný normatívny regulátor, ale práve naopak.
Autor ostentatívne vyjadruje kritiku voči zákonodarcovi, nakoľko predmetný predpis nedosahoval ani základne štandardy v jeho počiatočnej verzii a zákonodarca taktiež nedokázal na rezonujúcu kritiku odbornej verejnosti adekvátne zareagovať ani doposiaľ prijatými novelami, čo je naozaj nevídaný jav vzhľadom na to, že zákon o ochrane pred odpočúvaním obsahuje iba jedenásť ustanovení, pričom posledným ustanovením je „Prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1. januára 2016“.[14]
Úvodom kritiky možno napadnúť právnu úpravu ustanovenia § 2 ods. 2 používajúcu obsolentný termín ,,Colná správa", ktorý zákon číslo 35/2019 Z. z. Zákon o finančnej správe a o zmene a doplnení niektorých zákonov nepozná. Rovnako je neaktuálnym aj použitý pojmový znak uvedený v § 2 ods. 5 predmetného zákona ,,telekomunikačná služba", ktorý by mal byť podľa právneho názoru autora nahradený pojmom ,,elektronická komunikačná služba" a mal by sa vykladať v nadväznosti na § 3.
Za zásadný nedostatok pokladá autor flagrantné opomenutie zákonodarcu vo vzťahu k požiadavke náležitého odôvodnenia súhlasu zákonného sudcu, čo je v rozpore s enormne početnou judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva, ktorá kladie dôraz na adekvátnu argumentáciu zabezpečujúcu právo na spravodlivý súdny proces. Rovnako nie je možné opomenúť existenciu pojmového znaku ,,miesta, ktoré nie sú verejne prístupné" použitého v ustanovení § 4 ods. 1 predmetného zákona. Existencia daného pojmu v znení zákonnej dikcie je nevhodná, pretože nie je jednoznačné o aké miesta ide. Inými slovami fakt, že vyššie uvedený pojmový znak je súčasťou predmetného ustanovenia spôsobuje pluralitu názorov vo vzťahu k jeho právnemu výkladu, ktoré sa prejavujú v nejednotnosti o tom, ako má byť predmetný pojmový znak správne vykladaný; „či sa miestami, ktoré nie sú verejne prístupné myslia iba miesta v exteriéry, ako napr. súkromné pozemky, ktoré nie sú verejne prípustné, alebo priestory, ktoré slúžia na bývanie (obydlia), alebo iné priestory, ktoré na bývanie neslúžia (nebytové priestory)“[15].Vzhľadom na vyššie uvedenú nejednoznačnosť nemôže byť použitý extenzívny výklad práva, ktorý by mocenským orgánom umožňoval vykonať zásah do práva na súkromie vo vzťahu k priestorom slúžiacim na bývanie. Odvodením merita predchádzajúcej alieny je teda možné za ,,miesta, ktoré nie sú verejne dostupné" označiť verejne neprístupné pozemky, iné na bývanie neslúžiace priestory a podobne. Autor má za to, že predmetná právna úprava nerešpektuje pozitívny záväzok Slovenskej republiky poskytnúť adekvátne záruky proti neoprávneným zásahom do práva na súkromie a z uvedeného dôvodu je v príkrom rozpore s článkom 8 Dohovoru. Uvedené tvrdenie autora možno oprieť o rozhodnutie z 9.októbra 1979 v prípade Airey proti Írsku, a vzhľadom na uvedené je teda legitímne označiť právnu úpravu v ustanovení § 4 ods. 1 za nenáležitú.
Za nevhodnú právnu úpravu možno označiť aj § 4 ods. 2 a ods. 6 tohto predpisu, pretože povinnosť sudcu v zmysle odseku 2 sústavne skúmať trvanie dôvodov vedúcich k vydaniu súhlasu je tak, ako to vyplýva z povahy veci, potrebné vzťahovať prioritne na rozhodovanie o súhlase, prípadne na rozhodovanie o predĺžení doby odpočúvania. V tomto smere pokladá autor za vhodné skrátenie šesť mesačnej doby minimálne o polovicu, v dôsledku čoho by vznikla zákonnému sudcovi možnosť výrazne skôr sa oboznámiť s ,,trvaním" dôvodov na vydanie súhlasu.
Vo vzťahu ku kritike ustanovenia § 5 sa autor už vyjadril v predchádzajúcich častiach daného príspevku, preto sa bude venovať ustanoveniu § 7 ods. 1, ktorého právnu úpravu možno označiť za argumentum ad absurdum, pretože na jednej strane umožňuje použiť informácie získané odpočúvaním a na druhej strane zakazuje vyhotovovať kópie záznamov, a zároveň tieto, ako ani ich prepisy poskytnúť v podstate nikomu.
Vo vzťahu k problematike právnej úpravy ustanovenia § 7 ods. 2 sa autor taktiež vyjadril v predchádzajúcich častiach daného príspevku, a preto len okrajovo pripomína súvzťažnosť zjednocujúceho stanoviska trestno-právneho kolégia Najvyššieho súdu pod spisovou značkou Tpj 46/2020 vo vzťahu k danému ustanoveniu.
Ďalšiu zásadnú a podľa autora najvýraznejšiu kritiku je potrebné spájať s právnou úpravou ustanovenia § 8a, ktorá je reálne nevykonateľná. Zákon o ochrane pred odpočúvaním priznáva právo odpočúvanej osobe na podanie podnetu komisii na kontrolu použitia informačno-technických prostriedkov, prípadne jej priznáva možnosť domáhať sa súdnej kontroly; z predmetného ustanovenia však vôbec nie je zrejmé, ako by sa o svojom odpočúvaní mohla dotknutá osoba legálne dozvedieť. Taktiež je potrebné skonštatovať absenciu informačnej povinnosti na strane štátneho orgánu voči odpočúvanej osobe a nepopierateľnú problematickosť, ak by komisia Národnej rady Slovenskej republiky vykonala kontrolu na podnet občana domnievajúceho sa, že sú voči nemu používané informačno-technické prostriedky.
Rovnako nemenej podstatným je fakt, že v prípade politických obštrukcií pri voľbe členov komisie, ktoré by sa prejavili v jej nezložení a per analogiam znefunkčnení, odňala by sa pisateľovi podnetu, domnievajúceho sa svojho odpočúvania, zákonná možnosť garantovaná tak často kritizovaným zákonom o ochrane pred odpočúvaním. Pre úplnosť je taktiež potrebné poukázať na opakujúci sa nedostatok v podobe následnej absencie adekvátnej právnej ochrany dotknutej osoby, v čom je podľa autora možné identifikovať určitú medzerovitosť a nesúlad s judikatúrou Európskeho súdu pre ľudské práva.
Odpočúvanie je závažným zásahom do práva jednotlivca na súkromie, ktoré musí mať nielen zákonnú oporu, prelomenie tohto práva musí byť v súlade s medzinárodne, ústavne a zákonne aprobovaným a definovaným verejným záujmom. Zásah do práva na súkromie je možný len cez imperatívnu zákonnú úpravu. Inými slovami, zákony upravujúce zásah do dotknutého práva na súkromie, musia byť vo svojich formuláciách presné, aby tým garantovali právnu istotu jednotlivcov vo vzťahu k ich dostatočnej informovanosti o okolnostiach a podmienkach odpočúvania.„Informačno-technické prostriedky predstavujú veľmi významný nástroj, ktorým je možné získať relevantné informácie“[16], pri ich použití však nemôže vznikať neodôvodnené otázky o zákonnosti ich použitia.
Vzhľadom na takmer dekádu prítomnú názorovú pluralitu najvyššej súdnej autority vo vzťahu k výkladu pojmového znaku ,,súčasne" uvedenú do 1. januára 2021 v ustanovení § 115 ods. 7 Trestného poriadku, pokladá autor za prínosné zjednocujúce stanovisko Najvyššieho súdu Slovenskej republiky zo dňa 17. júna 2020 pod spisovou značkou Tpj 46/2020 a nadobudnutie účinnosti zákona číslo 312/2020 Z. z. Zákon o výkone rozhodnutia o zaistení majetku a správe zaisteného majetku a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Komparujúc právnu úpravu Slovenskej a Českej republiky, vo vzťahu k zákonnej možnosti použitia záznamu z odpočúvania v inej trestnej veci, vyjadruje autor svoj právny názor o ,,vhodnejšej" právnej úprave na strane Slovenskej republiky, ktorá už pojem ,,súčasne" nevzťahuje na existenciu trestného stíhania, ale trestného konania pre taxatívne určený trestný čin, prípadne trestné činy uvedené v ustanovení § 115 ods. 1 Trestného poriadku, čo zároveň považuje za určitý paradox, pretože práve inšpirácia slovenského zákonodarcu českou právnou úpravou sa prejavila v nemalej miere v súčasnej podobe Trestného poriadku, do ktorého sa do siedmej hlavy tretej časti Trestného poriadku implementoval VIII. diel s názvom ,,Konanie o preskúmaní zákonnosti príkazu na odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky a príkazu na zistenie a oznámenie údajov o telekomunikačnej prevádzke".
Upriamujúc pozornosť na právnu úpravu zákona o ochrane pred odpočúvaním je potrebné vyššie kritizované nedostatky upraviť novelou daného predpisu tak, aby odpočúvanej osobe vzniklo reálne uplatniteľné oprávnenie dozvedieť sa o jej odpočúvaní, a následne sa domáhať preskúmania zákonnosti jeho realizácie. Takouto novelou by sa odstránil aktuálny právny stav, ktorý je preukázateľne v rozpore s rozhodovacou činnosťou Európskeho súdu pre ľudské práva.
Ďalším, taktiež významným identifikovaným problémom právnej úpravy zákona o ochrane pred odpočúvaním je zmocnenie Policajného zboru, ktoré tento orgán oprávňuje na začatie odpočúvania bez súhlasu sudcu. Vyjadrujúc svoj subjektívny právny názor je autor presvedčený o potrebe vylúčenia tohto oprávnenia, čo by sa prejavilo vo zvýšení dôvery v zákonnosť postupu policajného orgánu, pričom by taktiež nevznikali podozrenia z jeho arbitrárneho postupu.
Vo vzťahu k Zboru väzenskej a justičnej stráže, Slovenskej informačnej službe a Vojenskému spravodajstvu, je podľa autora potrebné vyňať prvý z uvedených orgánov z legálnej definície zákonne zmocnených orgánov na odpočúvanie mimo trestného konania, pretože tento orgán dlhodobo svoju zákonnú možnosť absolútne nevyužíva a z uvedeného dôvodu sa javí jeho oprávnenie zbytočné.
Slovenská informačná služba a Vojenské spravodajstvo absentujú v zákonoch upravujúcich ich postavenie uvedené konkrétne dôvody použitia informačno-technických prostriedkov, v dôsledku čoho musia pri rozhodovaní o ich použití vychádzať zo všeobecnej, a tak často kritizovanej právnej úpravy zákona o ochrane pred odpočúvaním. V tomto smere navrhuje autor novelizovanie oboch osobitných zákonov tak, aby sa do nich implementovali dôvody použitia informačno-technických prostriedkov.
Vo vzťahu ku kritike konkrétnych ustanovení zákona o ochrane pred odpočúvaním je potrebné si uvedomiť, že „medzi talentami prideľovanými ľuďom do vienka, nachádzame cit pre právo a spravodlivosť. Ako v každom inom umení, aj na pôde umenia zvažovania práva a nastoľovania spravodlivosti sa podľa miery pridelených darov nájdu aj vysoko talentovaný ľudia, aj diletanti “[17]. „Talentovaný právnik, ktorý má náležitú erudíciu, dar vidieť do hĺbky vecí, schopnosť precízne analyzovať, a pri tom sa riadi jednoznačne hlasom svojho svedomia, zákonite v živote naráža na prekážky “[18]. Na tomto základe apeluje autor na normotvorcu, aby vykonal náležitú zmenu právnej úpravy tohto osobitného zákona, pričom verí, že akceptovaním jeho návrhov by prišlo k precizovaniu právnej úpravy odpočúvania a prehĺbenia ochrany jednotlivca vo vzťahu k jeho právu na súkromie.
Zoznam bibliografických odkazov:
Knižné publikácie:
ČENTÉŠ, J. 2013. Odpočúvanie-procesnoprávne a hmotnoprávne aspekty. 1.vydanie. Bratislava: C. H. Beck, ISBN: 978-80-89603-09-1
ČENTÉŠ, J. a kol. 2019. Trestný poriadok. Veľký komentár. 4. aktualizované vydanie. Bratislava: Eurokódex, ISBN: 978-80-8155-087-4
DESET, M. 2020. Zákon o ochrane pred odpočúvaním - Komentár. 1 vydanie. Žilina: EPI, ISBN: 978-80-8186-036-2
HARABIN, Š. 2018. Srdcom a svedomím. Rozhovor o problémoch, o ktorých nám zakazujú hovoriť. 1 vydanie. Dlžín: Izkona, ISBN: 978-80-973328-0-6
MEDVECKÝ, M. 2020. Na prahu studenej vojny. Československé vojenské výzvedné spravodajstvo v rokoch 1945 – 1946. 1. vydanie. Bratislava: Vojenský historický ústav, ISBN: 978-80-89523-62-0
PEŤOVSKÝ, M - ODLEROVÁ, M – ŠKRINÁR T. 2017. Zákon o Policajnom zbore. Aplikačná prax. 1 vydanie. Plzeň: Aleš Čeněk, 2017, ISBN: 978-80-7380-682-8
Príspevky v zborníkoch:
BAJTGOVSKÁ, D. 2020. Repetitórium histórie odpočúvania na Slovensku.In: Zborník príspevkov z interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020. Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s.149. ISBN 978-80-8054-859-9
MARR, S. – MARR, D.2020. Vojenské spravodajstvo – Nové koncepcie spravodajských činností. In: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020. Liptovský Mikuláš. Akadémia ozbrojených síl gen. M.R. Štefánika. s.290. ISBN 978-80-8040-589-2
ŠANTA, J. 2019.K praktickým poznatkom vyplývajúcim zo Zákona o ochrane pred odpočúvaním a Trestného poriadku. IN: Zborník príspevkov z vedeckej konferencie konanej dňa 4.apríla 2019. Bratislava. Paneurópska vysoká škola. s.72-73. ISBN 978-80-7502-363-6
Diplomové práce:
MARR, D.: Kompendium inštitútu odpočúvania a záznamu telekomunikačnej prevádzky. Nitra, 2020. Akadémia Policajného zboru.
MARR, S.: Odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky. Nitra, 2020. Univerzita Komenského v Bratislave. Právnická fakulta.
Internetové zdroje:
PRÁVNE LISTY. [Online] 2021. [cit. 18.04.2021]. [s. ISBN]. Dostupné z: http://www.pravnelisty.sk/zakony/a895-aktualne-schvalene-zmeny-v-trestnom-zakone-a-trestnom-poriadku
Legislatívne a iné dokumenty:
Zákon č. 141/1961 Sb. Zákon o trestnímřízenísoudním (trestní řád)
Zákon č.166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním)
Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky I.ÚS 274/05-73 zo dňa 14. júna 2006
Rozsudok Európskeho súdu pre ľudské práva číslo 54934/00 zo dňa 29.júna 2006 v prípade Weber a SaraviavsNemekco
[1]MEDVECKÝ, M..: Na prahu studenej vojny. Československé vojenské výzvedné spravodajstvo v rokoch 1945 - 1946. Bratislava: Vojenský historický ústav, 2020, s. 4
[2]MARR, S. – MARR, D.:Vojenské spravodajstvo – Nové koncepcie spravodajských činností. IN: Zborník príspevkov z medzinárodnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020. Liptovský Mikuláš: Akadémia ozbrojených síl gen. M.R. Štefánika, 2020, s.294.
[3]PRÁVNE LISTY. [Online] 2021. http://www.pravnelisty.sk/zakony/a895-aktualne-schvalene-zmeny-v-
trestnom-zakone-a-trestnom-poriadku
[4]ČENTÉŠ, J. a kol.: Trestný poriadok. Veľký Komentár. 4 Aktualizované vydanie. Bratislava: Euro kódex, 2019, s.351
[5]ŠANTA, J.:K praktickým poznatkom vyplývajúcim zo Zákona o ochrane pred odpočúvaním a Trestného poriadku. IN: Zborník príspevkov z vedeckej konferencie konanej dňa 4.apríla 2019. Bratislava:Paneurópska vysoká škola, 2019, s.72-73
[6]§ 88 ods. 6 zákona č. 141/1961 Sb. Zákon o trestnímřízenísoudním (trestní řád)
[7]MARR, S.: Odpočúvanie a záznam telekomunikačnej prevádzky. s.101
[8]BAJTGOVSKÁ, D..:Repetitórium histórie odpočúvania na Slovesnku. In: Zborník príspevkov
z interdisciplinárnej celoštátnej vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou konanej dňa 23.10.2020.
Bratislava. Akadémia Policajného zboru. s.195. ISBN 978-80-8054-859-9
[9]ČENTÉŠ, J.: Odpočúvanie-procesnoprávne a hmotnoprávne aspekty. 1 vydanie. Bratislava: C. H. Beck, 2013, s.153
[10]Tamtiež
[11]MARR, D.: Vývojové kompendium inštitútu odpočúvania a záznamu telekomunikačnej prevádzky. s.14
[12]Weber a Saraviavs Nemecko (Rozhodnutie z 29. júna 2006)
[13]I. ÚS 274/05-73
[14]§ 11 zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických
prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním)
[15]DESET, M.: Zákon o ochrane pred odpočúvaním - Komentár. 1 vydanie. Žilina: EPI, 2020, s.26
[16]PEŤOVSKÝ, M - ODLEROVÁ, M – ŠKRINÁR T.: Zákon o Policajnom zbore. Aplikačná prax. 1 vydanie.
Plzeň: Aleš Čeněk, 2017, s. 196
[17]HARABIN, Š.: Srdcom a svedomím. Rozhovor o problémoch, o ktorých nám
zakazujú hovoriť. 1 vydanie.
Dlžín: Izkona, 2018, s. 5
[18]Tamtiež
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.