JUDr. Marián Ševčík, CSc.,
autor je advokátom,dlhoročným
vysokoškolským učiteľom na Právnickej fakulte
Trnavskej univerzity a bývalým vedúcim služobného úradu
Ministerstva spravodlivosti SR
Ústava Slovenskej republiky vs. ústavné zásady a princípy v rozhodovacej činnosti súdov v Slovenskej republike.
Anotácia: autor na základe rozboru zásad a princípov, na ktorých je konštruovaná Ústava Slovenskej republiky analyzuje rozhodovaciu činnosť súdov v Slovenskej republieke, a to na základe aplikácie základného právneho inštitútu Právny štát, ako aj postupné kreovanie tohto právneho inštitútu v podobe materiálna zásada právneho štátu na konkrétnych vybratých súdnych rozhodnutiach.
Kľúčové slová : ústava, zásady, princípy, , rozhodovacia činnosť, spravodlivé rozhodnutie, predvídateľné rozhodnutie, právny štát.
Použité skratky : SNR - Slovenská národná rada, NR SR – Národná rada Slovenskej republiky, NBU – Národný bezpečnostný úrad , ÚS SR – Ústavný súd Slovenskej republiky.
I.
Namiesto úvodu do naznačenej problematiky sa žiada poznamenať, že záujem odbornej a laickej verejnosti o načrtnutú problematiku je zvýšený až keď sa príslušné rozhodnutia súdov vyhlasujú v kauzách, o ktorých predovšetkým informujú médiá, a až následne o nich dozvie občianska verejnosť.
Verejnosť neprejavuje záujem o rozhodnutiach súdov (okrem dotknutých účastníkov súdneho konania) napriek tomu, že najmä prostriedky internetu sprístupňujú anonymizované súdne rozhodnutia a nasleduje diskusia v elektronických médiách, obvykle ustáleného okruhu diskutérov, pričom čitateľ aj zo zverejnených diskusných príspevkov na internete má pocit, že nastala renesancia hrmadného porodenia polyhistorov.
Nie je to teda pre súčasnú dobu bezvýznamný poznatok, že médiá (je irelevantné, či je to elektronické médium alebo printové médium) sa snažia nielen poskytovať informácie zo súdnych siení, ale aj ovplyvňovať rozhodnutia súdov. Aj k tomuto poznatku je dostatok dôkazných prostriedkov.
Vyššie uvedené konštatovanie pramení i z historického exkurzu a v pohľade na dobovú tlač poukazuje na to, že v našich zemepisných šírkach je to až notorická skúsenosť a poznatok.
V pädesiatych rokoch minulého storočia aj na Slovensku to boli práve médiá, ktoré nielen že sa stali tribúnou verejne formovanej mienky občanov, ale doslova a do písmena ovplyvňovali súdne verdikty[1], pričom s mnohými ďaľšími sme sa nemali možnosť oboznámiť, nakoľko sa ich autori neprhlásili k svojím písačkám a svedomie ich nedohrýzlo.
Osobitne v súčasnosti priam groteskne pôsobí výjav v dennej tlači, ked sa píše o veciach, ktoré sú vynášané zo živých, teda ešte nerozhodnutých spisov, a nasleduje prejavená nespokojnosť, keď súd podľa želania novinárskych autorov nevyhlási očakávaný verdikt, hľadajú pochybenia v právnej úvahe súdov.
II.
V priebehu rokov 2018 – 2021 podľa mojej mienky si osobitnú pozornosť zasluhujú tieto štyri súdne verdikty v naznašenom časovom slede :
1.Nález Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn.: US SR PL US 21/20114-96 zo dňa 30.01.01.2019 vo veci problematiky NBU verzus sudcovia,
2.rozsudok Krajského súdu Bratislava sp. zn.. 7 Co / 372/2015-359 zo dňa 22.08.2018,. pomoci),
3.rozsudok Krajského súdu Bratislava sp. zn.: 4 Sa / 47/2016- 58 zo dňa 27.05.2020, potvrdené Najvyšším súdom SR sp. zn.: 9 Sžsk/68/2020 zo dňa 02.06.2021,
4.Uznesenie Ústavného súdu SR sp. zn.: II. ÚS 349/2021-25 ( sťažovateľ JUDr. Š. Harabín ).
Vyššie uvedené súdne rozhodnutia predstavujú rôzne právne situácie, s ktorými sa občan na Slovensku skoro vždy stretne, teda nie je absolútne pravdivé tvrdenie, že občan sa na Slovensku na súd obvykle dostane priemerne jeden raz.
Autor tohto príspevku ich vybral nielen z časového hľadiska ich aktuálnosti, ale predovšetkým ako náhodné vybratie z celej množiny prípadov, s ktorými sa nielen ako občan stretol, ale tiež bez ohľadu na to, či sú to verejne známe alebo neznáme osoby v širokej občianskej spoločnosti a verejnosti.
Sú to právne situácie, keď občan Slovenskej republiky je v postavení sudcu, teda verejného činiteľa, občana, keď je v postavení pracovníka v službách štátu, alebo keď je v postavení občana, dožadujúceho sa pomoci zo strany štátu pri strate prijímu na dennodenné živobytie – služba štátu pri aktívnej pomoci v zamestnanosti alebo občana, ktorý sa domáha právnej ochrany v situácii, keď sa účelovo menia pravidlá bez toho, aby sa rešpektovala časová postupnosť právneho vzťahu, zrejme s úmyslom poprieť základné človečenské pravidlo – nechaj žiť, budeš žiť.
Pre všetky vyššie uvedené súdne rozhodnutia je spoločné to, že sa odohrávajú v rámci spojeného právneho pojmu “ právny štát “ a to v kontexte právneho a spravodlivého súdneho verdiktu vo veci nezávislosti súdov a sudcov od štátnej správy, v danom prípade špecializizovanej štátnej správy siu generis ( NBU ), že pracovný pomer trvá, že občanovi je upreté právo na pomoc v núdzi pri naplnení aktívnej zamestnanosti, že aj sudca je len ten občan, ktorý má právo uplatniť si aj aktívne volebné právo, nielen pasívne volebné právo bez újmy na strate svojho pôvodného zamestnania.
III.
Špecifickosť vyššie uvedených súdnych rozhodnutí je v tom, že sa zaoberali naplnením pojmu právny štát podľa čl. 1 ods. 1 prvá veta ...” Slovenská republika je zvrchovaný, demokratický a právny štát “ ...s tým, že sa v nich rôznym spôsobom napĺňa pojmové vymedzenie právny štát.
Keď si všimneme právnu teóriu vo všeobecnosti, teda nielen vedy ústavného práva, tak doslova máme do činenia s pojmovým vymedzením tohto pojmu v symbióze dvoch základných pojmov, a to pojem právny a pojem štát.
Pod pojmom právny sa vo všeobecnosti chápe spojenie, ktoré hovorí o súlade s právnym poriadkom, teda demokratickým právnym poriadkom/ právom, teda striktne odlišujúcim od stavu v rozpore s právom / neprávom.
Vo všeobecnosti sa štát nielen v odbornej i v občianskej verejnosti vníma ako osobitná právnická osoba, ku ktorej sa nielen jeho príslušníci, ale aj iné osoby žijúce na jeho území s jeho súhlasom utiekajú k ochrane a žiadajúci o poskytnutie pomoci pri ich životných situáciýách, keď sú bezbrannými osobami, osobami v núdzi, osobami, keď už vlastnými silami nedokážu riešiť svoju životnú situáciu.
Aj preto je tento právny inštitút do slovenskej ústavy začlenený ako trvalý právny inštitút, ktorý nie je jednorazovo konzumovateľný občianskou verejnosťou. Je to teda zosúladenie symbiózy práva na život v štáte s pravidlami na existenciu slušného života pri trvalom zachovaní elementárnych zásad a princípov jeho fungovania.
IV.
Z uvedeného vyplýva, že právny štát je pojmom o vymedzení jeho základných zásad a princípov nielen pri jeho postulovaní, ale pri aj jeho naplňaní.
Obvykle sa pod zásadami a princípmi, ktoré sa vo všeobecnosti vnímajú ako slovné vyjadrenia pro miscuse, vníma a chápe ako prvok, nielen výstavby právneho poriadku, ale aj ako prvok pri rozhodovaní príslušných štátnych orgánov, od ktorých sa nesmú odkloniť, teda rovnosť pred zákonom, rovnaký prístup k prostriedkom právnej ochrany, právo na spravodlivé zaobchádzanie s občanom, a tiež aj pod vplyvom európskej judikatúry, na predvídateľné aj súdne rozhodnutie, nielen súdov, ale všetkých orgánov, ktoré v štáte pôsobia.
Problematka princípov zásad a princípov nie je na Slovensku nová. Má svoje základy a korene napr. v Zákonníku práce ( zák. č. 65 / 1965 Zb. v platnom znení, tiež v zák. č. 40/1964 Zb. v platnom znení a osobitne tiež v diskusiách, ktoré odzneli v prvej polovici 80 .rokov minulého storočia.
Je len symptomatické, že sa tak nedialo hlavne na pôde teórie štátu a práva, ale na pôde plánovacích orgánov (odkazujem na zaujímavú polemiku vo vtedajších dobových Hospodárskych novinách, tiež na časopis Právny obzor a v ňom uverejnený polemický príspevok Doc. JUDr. Jána Vojtka, CSc z vtedajšieho Ústavu hospodárskeho práva ŠA ČSSR, pracovisko Bratislava).
Zrejme tomu tak bolo aj preto, že držiteľom tzv. zelených pečiatok cenzúry hospodárska polemika a diskusia unikla ich pozornosti alebo jej nerozumeli.
Po prijatí Ústavy Slovenskej republiky (ústavný zákon vtedajšej SNR č. 460/1992 Zb. ) tento pojem ( právny štát ) prešiel prirodzeným vývojom.
Už to nie je len formálnoprávny inštitút, ale je to už aj pregnantnejšie aplikovanie v polohe materiálneho pojmu vymedzenia právny štát.
Aj z tohto aspektu sú vybraté súdne rozhodnutia ponúknuté ako vhodné príklady na analýzu naplnenia tohto právneho inštitútu.
V uvedenom kontexte – materiálny rozmer pojmu právny štát - sa popri formálnoprávnom vymedzení akcentuje materiálna stránka, teda akcentovanie na ústavne garantovanú nezávislosť súdov a sudcov vo svojej činnosti od politických orgánov a garantovanie viazanosti len na autoritu demokratického právneho poriadku, teda garancie na rozhodovanie praeter legem.
Je to teda objektívna odpoveď na jav, keď NBU vznikal v hektickej a v netransparentnej podobe, a jeho rozhodovacia činnosť sa stala v prvom kole prieskumu doménou orgánu zriadeného na pôde NR SR kreovaného na politickom kľúči – zástupcovia parlamentných strán podľa reálnych volebných výsledkov tu nominovali svojich poslancov – a teda objektívne sa nemohlo očakávať rozhodnutie, ktoré by bolo právnym, ale len predovšetkým politickým rozhodnutím, teda prelomenie zásad trojdelenia moci v štáte a popretie konštrukcie vzájomných kontrol a bŕzd. Ústavný súd Slovenskej republiky v cit. Náleze prejavil jednoznačne právny názor, že sudca nemôže byť vo svojej činnosti závislým od svojvôle NBU ( veď kedykoľvek podľa platnej právnej úpravy môže mu byť odňatá previerka ) a teda ako sudca skončil .
V druhom prípade - právo na prácu i zachovanie tralého pracovného pomeru – je prejavom materiálneho substrátu pojmu právny štát aj z hľadiska spravodlivosti a súdnej kontroly orgánov štátu. Rozsudok Krajského súdu Bratislava v tomto prípade je osobitný z viacerých aspektov. Súd sa v tomto konkrétnom prípade doslova nezľakol viacnásobne kreovaných totožných osôb ako ústavných činiteľov pri svojích úvahách a rozhodovaní, a to napriek tomu, že súd kontroloval zákonnosť postupu týchto osôb.
V treťom príklade – služby zamestnanosti - súdna moc kontrolovala unisono, teda prvostupňový a druhostupňový súd - skonštatovali, že rozhodnutie Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny ( ďalej len ústredie ) doviedlo vo svojej rozhodovacej činnosti svoje právne rozhodnutie do absurdnej nespravodlivosti, pričom prvostupňový orgán konal v súlade so zákonom a druhostupňový zákonné rozhodnutie zmenil ako nezákonné v neprospech občana.
Vo štvrtom prípade autor tohto príspevku nechce obhajovať verejne známu osobu ( nemá k tomu mandát ), ale chce poukázať na to, že princípy ústavných garancií nedostali adekvátnu ochranu, zadosťučinenie a odozvu. Nekrituzujem vydané Uznesenie Ústavného súdu, ale polemizujem o ňom v rámci ústavných zvyklostí, ktoré v ňom nenašli vysvetlenie.
Jednou z prvých poznámok je právne klasifikovanie orgánu sudcovskej samosprávy, ktorý vznikol v základnej právnej úprave o výkone sudcovskej činnosti.
Vyslovujem názor, že keby vznikol mimo rámca tejto právnej úpravy, tak by argumentácia, s ktorou argumentuje vo svojich úvahách ústavný súd zrejme bola akceptovateľná, ale opak svedčí tomu, že je to súdny orgán so všetkými jeho vlastnosťami a charakteristikami ako súdny orgán , veď rozhoduje o osobách, ktoré sú nielen verejnými činiteľmi, ale podľa ducha platného znenia ústavy, sú to osoby, ktoré sú postavené na roveň ústavných činiteľov.
Na doplnenie si dovoľujem uviesť polemický príklad zo susedného Rakúska ako per analogiam, keď po páde prvej vlády aj súčasného rakúskeho kancelára, nastúpila do kancelárskeho kresla nie bezvýznamná ústavná sudkyňa, a po návrate exkancelára sa vrátila na pozíciu sudkyne rakúskeho ústavného súdu.
Nikto pritom nepochybuje o tom, že Rakúsko je demokratický právny štát pôsobiaci v priestore Európskej únie, ktorého členom je aj Slovenská republika.
Pri porovnaní so stavom ako je spomenutý rakúsky príklad sa zák. NR SR č. 282/ 2019 Z.z. javí len ako účelová právna úprava proti ambíciam sťažovateľa.
Záver
Právny štát predstavuje nielen právnu garanciu pre všetkých účastníkov súdnych konaní, ale aj záväzok, že bohyňa spravodlivosti na základe princípov právneho štátu bude rozhodovať spravodlivo, nestranne a v rámci štandardne demokraticky prijatých právnych úprav.
[1] napr. Laislav Mňačko, ktorý sa sám k tomu priznal vo svojich spomienkach, tiež známy publicista Roman Kaliský – viď Záznam z rokovania vtedajšej SNR a následné rozsudky, z nich napr.rozsudok Najvyššieho súdu ČSR sp. zn.:.Prz 27 / 65 zo dňa 10.06.1965, ktorý je rozsudkom rehabilitačným, ako aj jeho osobný dobový životopis, pri čítaní ktorého čitateľ musí mať extrémne silný žalúdok, ako aj poznatky literárneho historika, ktorý sa venoval jeho tvorbe, p. Doc. dr. Leikert, PhD., ktorý mi umožnil nahliadnuť do jeho rukopisu pred vydaním knižného spracovania. Citát uvádzam s jeho dovolením , s pripomenutím jeho výroku (rozumej R. Kaliského v živom vysielaní v roku 1968.. s vyslovenou sebahodnotiacou vetou …..” už prehrmelo”...).
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.