Cieľom toho príspevku je reagovať na niektoré argumenty uvedené v článku npor. JUDr. Miroslava Srholca (ďalej len autor) s názvom Trestnoprávny formalizmus náš každodenný, no. 6. Kompletné znenie tohto článku možno nájsť tu
http://www.pravnelisty.sk/clanky/a665-trestnopravny-formalizmus-nas-kazdodenny-no-6
Po prečítaní predmetného článku sa nemôžem zbaviť dojmu, že autor nesprávne pochopil úlohu súdu v trestnom konaní, ako aj podstatu prípravného konania a činnosť policajta a prokurátora v ňom z hľadiska posudzovania zákonnosti zabezpečených dôkazov.
Článok autora v podstate nabáda orgány činné v trestnom konaní, aby sa pri posudzovaní zákonnosti získaných dôkazov stali len orgánmi formálne činnými v trestnom konaní, ktoré mechanicky (či skôr automaticky) akceptujú akékoľvek dôkazy (zákonné, nezákonné, procesne použiteľné, procesne nepoužiteľné, usvedčujúce, neusvedčujúce, vôbec sa nevzťahujúce na prejednávanú vec a podobne, t. j. všetko čo im kto predloží, či zašle do spisu), ktoré zabezpečili buď sami (a to prípadne aj zjavne nezákonne), respektíve, ktoré im boli predložené obvineným alebo poškodeným v priebehu prípravného konania (a malo by byť pre nich bez významu aj to ako sa tieto osoby k predkladaným dôkazom dostali, t. j. či sa tak stalo v súlade alebo v rozpore so zákonom) a tieto následne len zviažu do spisového materiálu a predložia na súd spolu s obžalobou a s alibistickým záverom „nech rozhodne súd“ čo je a čo nie je zákonne získaný dôkaz a či to stačí na vinu obžalovaného.
Som názoru, že úlohou orgánov činných v trestnom konaní nie je len bezduché hromadenie spisového materiálu a skončenie prípravného konania podaním obžaloby „za každú cenu“. Rovnako tak úlohou orgánov činných v trestnom konaní nie je prenášať svoju zodpovednosť za výsledky prípravného konania (a to aj z hľadiska zákonnosti získaných dôkazov) na súd s tým, že ak súd rozhodne oslobodzujúcim rozsudkom budem môcť vždy tvrdiť, že orgány činné v trestnom konaní predsa zhromaždili dostatočné množstvo dôkazného materiálu a je chybou súdu, že mu nestačili, respektíve, že ich označil za nezákonné.
Súd je v podstate akási trpená prekážka, ktorá marí prácu polície, nespolupracuje s orgánmi činnými v trestnom konaní pri usvedčovaní obžalovaného a zbytočne berie do úvahy prípadné nezákonnosti, ktoré sa vyskytli zo strany orgánov činných v trestnom konaní (akoby súd mal byť len v pozícii pasívneho diváka na hlavnom pojednávaní, ktorý orgánom činným v trestnom konaní má „odklepnúť“ všetko čo mu predložia).
Odkaz autora článku na to, že posudzovanie absolútnej nezákonnosti konkrétneho dôkazného prostriedku patrí len do kompetencie súdu je prejavom právneho formalizmu (len pripomínam, že právny pozitivizmus nie je možné stotožňovať s právnym formalizmom), ktorý nemá oporu v Trestnom poriadku a jeho účelom je len zbavovanie sa zodpovednosti za priebeh a zákonnosť dokazovania vykonaného v prípravnom konaní. To platí aj ohľadne argumentu, že orgán činný v trestnom konaní má do spisu zviazať všetko „čo ide okolo“ a čo možno označiť za dôkaz a nemusí sa vôbec zaujímať kto, kedy a akým spôsobom tento dôkaz získal.
Pokiaľ teda autor v článku naznačuje, že „orgán činný v trestnom konaní vykonáva posúdenie zákonnosti dôkazného prostriedku a to len v „relatívnej“ rovine, pričom len súd môže určiť, ktorý dôkazný prostriedok je z hľadiska zákonnosti „absolútne“ neplatný“, tak treba uviesť, že nič také v Trestnom poriadku neexistuje. Trestný poriadok nepozná selektívne posudzovanie zákonnosti získaných dôkazných prostriedkov podľa toho aký subjekt zákonnosť posudzuje a ani nekladie nižšie nároky na zákonnosť dokazovania v prípravnom konaní ako v konaní pred súdom.
Uvedené napokon vyplýva najmä z ustanovenia § 2 ods. 12 Tr. por. v zmysle ktorého orgány činné v trestnom konaní a súd (t. j. nielen súd, alebo len súd z hľadiska autorom uvádzanej možnosti posudzovania absolútnej nezákonnosti) hodnotia dôkazy získané zákonným spôsobom. Z uvedenej základnej zásady trestného konania je zjavné, že aj orgány činné v trestnom konaní musia, v rámci prípravného konania, posudzovať zákonnosť, či nezákonnosť získaného dôkazu, nakoľko len v prípade, ak prídu k záveru, že dôkaz bol získaný zákonným spôsobom môžu ho hodnotiť, t. j. použiť na ustaľovanie skutkového stavu veci, či možného páchateľa trestného činu. Predmetné ustanovenie teda neumožňuje orgánom činným v trestnom konaní postupovať tak, že „beriem všetko čo sa zhromaždilo lebo nemôžem inak“ a nech si z toho potom súd vyberie to, čo bude považovať za zákonne získaný dôkaz.
Orgány činné v trestnom konaní (a v konečnom dôsledku najmä prokurátor ako pán prípravného konania) musia preto dbať, aby pri zabezpečovaní, či vykonávaní dôkazov boli dodržané všetky zákonné podmienky vyžadované nielen normami trestného práva, ale prípadne aj mimotrestnými predpismi s tým, že svoje merotórne rozhodnutia (najmä pokiaľ ide o obžalobu) môžu založiť len na dôkazoch, ktoré boli v prípravnom konaní získané zákonným spôsobom.
Môžme uviesť prípad, v ktorom došlo k vykonaniu domovej prehliadky zo strany policajta bez príkazu súdu s tým, že pri domovej prehliadke boli nájdené drogy. Drogy boli zaistené, osoba nájdená v byte bola zadržaná, obvinená, následne sa vo výpovedi obvineného priznala k prechovávaniu drog v byte s tým, že množstvo a druh zaistenej drogy bol zjavný zo znaleckého posudku KEÚ PZ.
Ak by sme vychádzali z argumentov autora článku, mal by prokurátor v takomto prípade podať obžalobu na súd, nakoľko len súd môže rozhodnúť, že dôkaz (drogy) boli získané nezákonným spôsobom. Takýto postup prokurátora by bol celkom určite nesprávny, pretože je neprijateľné založiť obžalobu na absolútne nezákonnom dôkaze (v zmysle § 234 ods. 1 Tr. por. by postavenie obvineného pred súd nebolo dôvodné a bol by tu aj dôvod na odmietnutie obžaloby v zmysle § 241 ods. 1 písm. f), či § 244 ods. 1 písm. h) Tr. por.).
V naznačenom prípade musí prokurátor ako orgán činný v trestnom konaní a pán prípravného konania posúdiť zákonnosť prvotne získaného dôkazu (drog), v prípade ak dôjde k názoru, že ide o nezákonne získaný prvotný dôkaz musí taktiež posúdiť, či táto nezákonnosť je relatívna (odstrániteľná), prípadne absolútna (neodstrániteľná) a ak dospeje k záveru, že ide o absolútnu nezákonnosť získaného prvotného dôkazu na ktorý len nadväzovali ostatné dôkazy vykonané v prípravnom konaní, musí postupovať podľa § 215 ods. 1 písm. a) Tr. por., pretože pri vyslovení absolútnej nezákonnosti získaného dôkazu sa na takýto dôkaz hľadí akoby nikdy získaný nebol.
Je zrejmé, že vykonanie domovej prehliadky bez príkazu súdu je nezákonný postup polície, pričom tu ide o neodstrániteľnú vadu v postupe orgánu činného v trestnom konaní, t. j. takýto postup polície spôsobil absolútnu nezákonnosť získaného dôkazu (drog) a nie je možné na neho prihliadať. To platí aj ohľadne obsahu výpovede obvineného, či zabezpečeného znaleckého posudku, nakoľko obidva tieto dôkazy boli získané v príčinnej súvislosti s nálezom drog, ktorý bol poznačený absolútnou nezákonnosťou. Nie je možné preto vziať do úvahy ani priznávajúci sa obsah výpovede obvineného a ani obsah znaleckého posudku. Absolútna nezákonnosť prvotne získaného dôkazu sa teda preniesla aj na ostatné dôkazy. Teória plodov otráveného stromu preto nenahráva formalizmu v trestnom konaní ako sa nesprávne domnieva autor článku, ale nahráva tomu, aby dokazovanie v trestnom konaní nebolo kontaminované nezákonnosťou zo strany orgánov činných v trestnom konaní, prípadne aj iných subjektov.[1]
Teória plodov otráveného stromu (tzv. vylučovacie pravidlo týkajúce sa vylúčenia dôkazov „nakazených“ nezákonnosťou) nie je teda len nejaký prejav nežiaduceho súdneho aktivizmu (či výrazom „súdne výkladovej zásady“), ako sa domnieva autor článku, respektíve právna úvaha súdov určená na marenie práce polície, ale ide o logický prejav odvoditeľnosti jedného dôkazu z dôkazu iného (t. j. ak by neboli nájdené drogy, nebol by ani ich držiteľ obvinený, nebol by ani vypočutý, teda neexistovalo by priznanie obvineného a nebol by ani vypracovaný znalecký posudok).
Posudzovanie absolútnej nezákonnosti získaného dôkazu (a napríklad aj možného uplatnenia teórie plodov z otráveného stromu ako tzv. vylučovacieho pravidla) je preto v prvom rade vždy doménou (povinnosťou) orgánov činných v trestnom konaní s tým, že ak prídu k záveru o absolútnej nezákonnosti získaného dôkazu (a napríklad aj na neho naviazaných dôkazov, či z neho odvodených dôkazov) musia vydať uznesenie o zastavení trestného stíhania a nie podať obžalobu. Napokon, na Krajskej prokuratúre v Bratislave, kde som v minulosti pôsobil ako prokurátor, sme bežne postupovali vyššie uvedeným spôsobom ak sme dospeli k záveru o neodstrániteľnej nezákonnosti postupu polície pri zabezpečovaní dôkazov (a to sa týkalo aj dôkazov, ktoré zabezpečili napríklad obvinený, či poškodený a boli vyhodnotené ako nezákonné). Išlo najmä o časté prehliadky motorových vozidiel zo strany polície, pri ktorých sa hľadali dorgy a to bez príkazu v zmysle Trestného poriadku, ktoré sa vydávali za bezpečnostné prehliadky podľa zákona o policajnom zbore. Bola to najskôr prokuratúra (ako orgán činný v trestnom konaní), a nie súd, ktorá dospela k záveru, že pri podozrení zo spáchania konkrétneho trestného činu musí polícia postupovať podľa Trestného poriadku a nie podľa zákona o policajnom zbore (respektíve, že si polícia nesmie zľahčovať prácu a účelovo obchádzať ustanovenia Trestného poriadku za pomoci zákona o policajnom zbore). Všetky trestné veci, v ktorých boli prehliadky motorových vozidiel vyhodnotené ako nezákonné boli následne prokurátorom zastavené.
Posudzovanie zákonnosti, či nezákonnosti zabezpečených dôkazov zo strany orgánov činných v trestnom konaní v prípravnom konaní nie je teda len možné, ale ide tu aj o ich povinnosť postupovať tak, aby v prípade podania obžaloby mohla byť vina obžalovaného dokazovaná iba na podklade zákonne získaných dôkazov. To sa týka nielen dôkazov, ktoré orgány činné v trestnom konaní zabezpečili svojou procesnou činnosťou, ale aj dôkazov, ktoré boli do spisu doložené obvineným, či poškodeným. Ak napríklad prokurátor zistí, že jediným usvedčujúcim dôkazom obvineného zo spáchania poškodeným tvrdenej trestnej činnosti je náhrávka ich rozhovoru získaná utajovaným spôsobom bez vedomia obvineného a takýto dôkaz v konkrétnej veci vyhodnotí ako nezákonný, nemôže taktiež podať obžalobu, ale musí trestné stíhanie zastaviť. Obžaloba totiž môže byť založená len na zákonne získaných dôkazoch, pretože len tie môžu byť podkladom pre spravodlivé rozhodnutie súdu.
Skutočnosť, že sú to práve orgány činné v trestnom konaní, ktoré musia primárne skúmať zákonnosť, či nezákonnosť dôkazov získaných v prípravnom konaní a vôbec zisťovať a vyhodnocovať možné závažné procesné pochybenia, ktoré sa v prípravnom konaní vyskytli, vyplýva celkom jednoznačne aj z ustanovení § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por., či ustanovenia § 244 ods. 1 písm. h) Tr. por., ktoré umožňujú súdu odmietnuť obžalobu a vrátiť vec prokurátorovi pre závažné procesné chyby.
Závažnými procesnými pochybeniami sa rozumejú také pochybenia, ktoré neumožňujú súdu spravodlivé rozhodnutie vo veci (§ 2 ods. 10 Tr. por.) a ich prípadne odstraňovanie v konaní pred súdom by znamenalo neprípustné suplovanie činnosti orgánov činných v trestnom konaní zo strany súdu.
Z konštrukcie vyššie uvedených ustanovení a z gramatického výkladu v nich použitého slova „najmä“, možno vyvodiť, že závažné procesné chyby, ktoré budú dôvodom na odmietnutie obžaloby, môžu spočívať aj v iných procesných chybách, než v porušení práva na obhajobu a to hlavne v porušení takých procesných práv a povinností, ktoré sú (zhodne ako právo na obhajobu) zakotvené priamo v základných zásadách trestného konania (§ 2 Tr. por.) a ktoré sa týkajú nielen konania pred súdom, ale aj prípravného konania.
V Trestnom poriadku účinnom od 1.1.2006 síce zúžil zákonodarca možnosti súdu na vrátenie veci prokurátorovi po podaní obžaloby, avšak zákonodarca aj naďalej vyžaduje, aby v prípravnom konaní boli zachované aspoň minimálne procesné pravidlá, čo vyjadril ustanovením § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por. (a ustanovením § 244 ods. 1 písm. h) Tr. por.), a preto za závažné procesné chyby, ktoré budú dôvodom na odmietnutie obžaloby, je potrebné považovať aj zrejmé porušenie procesných pravidiel, ktoré vyplývajú zo základných zásad trestného konania a to konkrétne z
- ustanovenia § 2 ods. 1 Tr. por. (zásada stíhania len zo zákonných dôvodov, ktorá umožňuje postaviť obvineného pred súd len v prípadoch, keď z vykonaného dokazovania možno vyvodiť podozrenie zo spáchania trestného činu),
- ustanovenia § 2 ods. 7 Tr. por. (právo na zákonný proces, t.j. na proces vykonaný nezávislým a nestranným súdom, ktorý rešpektuje rovnosť strán a nestavia sa ani za jednu stranu súdneho konania),
- ustanovenia § 2 ods. 10 (zásada zisťovania skutkového stavu veci, o ktorom nie sú dôvodné pochybnosti, ktorá sa vyslovene týka len postupu orgánov činných v trestnom konaní a nie aj súdu s tým, že orgány činné v trestnom konaní musia dôkazy obstarávať z úradnej povinnosti a to tak svedčiace v neprospech obvineného ako aj ktoré svedčia v jeho prospech)
- ustanovenia § 2 ods. 12 Tr. por., ktoré umožňuje ustáliť skutkový stav veci a páchateľa skutku len na podklade zákonne získaných dôkazov (napríklad, ak by prokurátor založil obžalobu len na osamotenom nezákonne získanom dôkaze, bol by to dôvod na odmietnutie obžaloby),
- a v neposlednom rade z ustanovenia § 2 ods. 14 (zásada rovnosti strán v konaní pred súdom, ktorú musí súd vždy dodržiavať a rešpektovať a preto nemôže vystupovať tak akoby niesol dôkazné bremeno namiesto prokurátora, pretože tým by nahrádzal činnosť prokurátora).
Zákonodarca zriadením ustanovenia § 241 ods. 1 písm. f) Tr. por. (a ustanovenia § 244 ods. 1 písm. h) Tr. por.) dal nepochybne najavo, že súd je arbitrom, ktorý by nemal rešpektovať porušovanie základných zásad trestného konania zo strany orgánov činných v trestnom konaní a už vôbec by nemal „pokračovať“ v ich porušovaní tak, že bude ignorovať zásadu rovnosti strán, ktorá sa uplatňuje v konaní pred súdom. Z uvedeného vyplýva, že súd nemôže „vstupovať“ do sféry prokurátora, brať na seba dôkazné bremeno, nahrádzať činnosť orgánov činných v trestnom konaní a napravovať ich procesné pochybenia spočívajúce v tom, že v prípravnom konaní neboli zabezpečené napríklad žiadne dôkazy v súlade so zákonom. Sférou orgánov činných v trestnom konaní je v rámci prípravného konania teda aj nutnosť dôsledne posudzovať zákonnosť, či nezákonnosť získaných dôsledkov a zo svojich záverov vyvodzovať následne aj dôsledky (napríklad aj v podobe zastavenia trestného stíhania s tým, že prípadné nesprávne posúdenie zákonosti získaných dôkazov je možné v prípravnom konaní korigovať postupom podľa § 363 Tr. por.).
K uvedenému je nutné dodať a zopakovať, že úlohou orgánov činných v trestnom konaní a hlavne prokurátora, je oprieť obžalobu o dostatočné množstvo zákonne získaných dôkazov, na základe ktorých je možné kvalifikovať konanie obvineného ako trestný čin podľa osobitnej časti Trestného zákona, pretože len v takom prípade možno hovoriť o tom, že postavenie obvineného pred súd je dôvodné (§ 234 ods. 1 Tr. por.). Účelom prípravného konania preto nemôže byť podanie obžaloby „za každú cenu“ a to aj v prípadoch zjavných nezákonných postupov orgánov činných v trestnom konaní pri zabezpečovaní dôkazov s tým, aby „nejako“ rozhodol súd. Takýto postup nemožno vyvodiť zo žiadneho ústavného princípu, naopak uvedený formalistický prístup odporuje zásadám výkonu štátnej moci a prípustnosti jej použitia len v nevyhnutnom rozsahu s maximálnym šetrením základných práv a slobôd a pri rešpektovaní zásady zdržanlivosti (§ 2 ods. 2 Tr. por.). V tomto smere je potrebné pripomenúť, že už staršia trestnoprávna literatúra kládla obžalobe veľký dôraz keď uvádzala, že nepodložená, prehnaná, nesvedomitá a nedôvodná obžaloba je vždy nebezpečenstvom pre správne a spravodlivé rozhodnutie súdu, nech je súd akokoľvek objektívny a nestranný (Ráliš, A., Trestní řízení. Praha, 1947).
Znenie ustanovení Trestného poriadku teda nenasvedčujú tvrdeniu autora, že „orgán činný v trestnom konaní vykonáva posúdenie zákonnosti dôkazného prostriedku a to len v „relatívnej“ rovine, pričom len súd môže určiť, ktorý dôkazný prostriedok je z hľadiska zákonnosti „absolútne“ neplatný“.
Žiadne „relatívne posudzovanie orgánom činným v trestnom konaní“ a „absolútne posudzovanie súdom“ zákonosti dôkazov neexistuje. Práve naopak, orgány činné v trestnom konaní musia v prípravnom konaní dôsledne dbať na zákonnosť získaných dôkazov a nemôžu založiť podanie obžaloby len na dôkazoch (či v rozhodujúcej miere na dôkazoch), ktoré boli získané v rozpore so zákonom (to platí o to viac, ak ide o tzv. absolútnu nezákonnosť a je bez významu, či prípadnú nezákonnosť spôsobili sami, respektíve ju spôsobil ten, kto dôkaz predložil – napríklad poškodený).
Prvé hodnotenie zákonnosti zabezpečených dôkazov teda musia vykonať už orgány činné v trestnom konaní a len v prípade, že sú názoru, že ide o dôkazy získané zákonným spôsobom môžu podať obžalobu na súd. V prípadoch, v ktorých sú orgány činné v trestnom konaní názoru, že ide o zákonne získané dôkazy, avšak obvinený je opačného názoru, nič nebráni podaniu obžaloby, pretože tento spor (tak ako každý podstatný spor medzi prokurátorom a obvineným) rozhodne súd. Ak sú však orgány činné v trestnom konaní názoru, že došlo k porušeniu zákona pri získaní konkrétneho dôkazu a tento je jediným, či v rozhodujúcej miere usvedčujúcim dôkazom a zistenú nezákonosť nie je možné odstrániť, potom musia meritórne ukončiť trestné stíhanie zastavením trestného stíhania a nie podaním obžaloby s odkazom na pochybné argumenty o tom, že „absolútnu neplatnosť dôkazu môže vysloviť iba súd“. Pokiaľ by v konkrétnej trestnej veci existovali aj iné dôkazy, ktoré boli získané zákonným spôsobom, potom by prokurátorovi nič nebránilo v tom, aby podal obžalobu a rovnako mu nič nebráni v tom, aby nechal pred podaním obžaloby vyňať zo spisu všetky dôkazy, ktoré boli podľa neho získané nezákonným spôsobom. Už bolo uvedené vyššie, že v konaní pred súdom možno vinu obžalovaného dokazovať len na podklade zákonne získaných dôkazov a preto nie je žiadny dôvod, aby spis obsahoval aj takéto dôkazy, ak je prokurátor názoru, že sú nezákonné (pokiaľ by bol prokurátor názoru, že sú všetky zabezpečené dôkazy zákonné, potom musia byť všetky súčasťou spisu a prípadné spory strán ohľadne zákonnosti konkrétneho dôkazu rozhodne súd). Ak by išlo o dôkaz predložený stranou (napríklad poškodeným predložená nahrávka vyhotovená utajovaným spôsobom bez vedomia obvineného) a prokurátor by dospel k záveru, že ide o nezákonne získaný dôkaz, nič mu nebráni v tom, aby ju nechal vyňať zo spisu, nakoľko je len a výhradne v kompetencii prokurátora (ako nositeľa dôkazného bremena) na podklade akých dôkazov chce a bude usvedčovať obžalovaného v konaní pred súdom (a samozrejme nič nebráni poškodenému, aby ju v prípade takéhoto postupu prokurátora sám predložil súdu priamo na hlavnom pojednávaní).
Z článku autora cítiť aj určité dehonestovanie rozhodovacej činnosti súdov, ktoré majú podľa neho často vykonávať pomerne „nemotorné“ (?) korekčné zásahy ohľadne práce orgánov činných v trestnom konaní (či dokonca jednostranne myslieť na oprávnenia obvinených), prípadne majú vo svojich rozhodnutiach kritizovať postupy orgánov činých v trestnom konaní pri zabezpečovaní dôkazov, respektíve sa autor článku prihovára za určitú formu ignorovania súdnych rozhodnutí (judikatúry) a to s poukazom na to, že „každý prípad je iný“, prípadne, že judikaúra nie je prameň práva a tým pádom ani záväzná.
K úlohe súdu v trestnom konaní je nutné autorovi pripomenúť, že súd nie je určený na boj s kriminalitou (tak ako sa nesprávne prezentuje v mediách), t. j. úlohou súdu nie je objasňovať možnú trestnú činnosť, pre ktorú bolo vznesené obvinenie a následne podaná obžaloba a ani dokazovať vinu obžalovaného. Súd teda nestojí na strane orgánov činných v trestnom konaní (ako sa zrejme nesprávne domnieva autor článku) a ani na strane obvineného. Účelom konania pred súdom je dať priestor prokurátorovi (ako zjavnému a jedinému nositeľovi dôkazného bremena v konaní pred súdom ohľadne otázky viny obžalovanej osoby), aby prezentoval na hlavnom pojednávaní usvedčujúce dôkazy a na strane druhej umožniť obvinenému obhajobu (a to prípadne aj aktívnu). Samozrejme, úlohou súdu je aj posudzovanie zákonnosti predkladaných dôkazov s tým, že dôkaz, ktorý je podľa názoru súdu nezákonný nie je možné v konaní pred súdom vykonať. Súd pritom musí svoj názor o nezákonnosti získaného dôkazu vo svojom rozhodnutí vysvetliť a to prípadne aj za použitia kritiky postupu orgánu činného v trestnom konaní a uviesť v čom bol nezákonný a ako mal orgán činý v trestnom konaní postupovať, aby bol dodržaný trestný, či mimotrestný zákon (to sa rovnako týka aj prípadov, ak bol porušený zákon pri získavaní dôkazu zo strany fyzickej, či právnickej osoby).
Súd teda nie je pomocníkom prokurátora, ktorý mu sám dotvorí alebo doplní dokazovanie tak, aby mu mohol vyhovieť. Rovnako tak súd nie je predĺženou rukou orgánov činných v trestnom konaní, ktorý by mal možné nezákonnosti orgánov činých v trestnom konaní prehliadať, marginalizovať, či naprávať, aby tak mohlo dôjsť k odsúdeniu obžalovanej osoby a tým k „úspechu“ obžaloby. Práve preto musí súd, ak je to nevyhnutné, posudzovať a prípadne aj kritizovať nezákonné postupy orgánov činných v trestnom konaní a musí vykladať právo nie tak, ako by si želala polícia (prokuratúra, mediá, či politici), ale tak, aby bol výklad v súlade so zákonom, či napríklad v súlade s judikatúrou ústavného súdu, najvyššieho súdu, respektíve ESLP.
Pokiaľ ustanovenie § 2 ods. 10 Tr. por. stanovuje, že orgány činné v trestnom konaní majú vykonávať dôkazy tak, aby umožnili súdu spravodlivé rozhodnutie, tak je nutné dodať, že spravodlivým rozhodnutím je aj rozhodnutie oslobodzujúce pokiaľ prokurátor neudrží dôkazné bremeno v konaní pred súdom.
Ak autor článku hovorí o nezáväznosti judikatúry, tak je potrebné pripomenúť, že inštitút oficiálnej judikatúry (Zbierka stanovísk a rozhodnutí súdov SR), ktorá je tvorená judikatúrou Najvyššieho súdu SR funguje na princípe tzv. argumentačnej záväznosti (tak ako je to aj v iných krajinách s kontinentálnym systémom práva, t. j. ide o rozhodnutia, ktoré je nutné nasledovať, nakoľko sú vyargumentované a to vrcholových orgánom súdnej moci a je tu vytvorená tzv. prezumpcia správnosti použitých argumentov). Princíp tzv. argumentačnej záväznosti judikatúry je pritom spojený aj s princípom predvídateľnosti práva, pri ktorom tak ústavný súd ako aj ESLP judikujú, že rovnaké, či obdobné prípady by mali byť rozhodované rovnako s tým, že ak je sformovaná ustálená judikatúra mala by byť pri výklade práva rešpektovaná a odklon od nej by mal byť skôr výnimočným počinom a riadne odôvodnený. Inak je možné skonštatovať porušenie princípu predvídateľnosti práva a tým pádom aj princípu právnej istoty.
Osobitné postavenie tu majú stanoviská Najvyššieho súdu SR. K samotnému charakteru stanovísk Najvyššieho súdu SR je možné uviesť, že zákon č. 757/2004 Z. z. splnomocňuje Najvyšší súd SR k vydávaniu zjednocujúcich stanovísk, teda tieto zjednocujúce stanoviská predstavujú určitý abstraktný výklad zákona, ktorý musia súdy nižších stupňov rešpektovať a postupovať podľa neho a to taktiež hlavne v záujme predvídateľnosti práva a princípu právnej istoty. Sám zákonodarca teda poveril Najvyšší súd SR, aby v záujme jednotného výkladu a jednotného používania zákonov vydával zjednocujúce stanoviská (pozri § 22 a § 23 zákona č. 757/2004 Z. z.) a to práve v záujme zachovania princípu predvídateľnosti práva a princípu právnej istoty, teda v záujme toho, aby sa v rovnakých veciach rozhodovalo rovnako. Ak zákonodarca poveril Najvyšší súd SR zjednocovaním rozdielnej právnej praxe, tak celkom určite zamýšľal, aby všeobecné súdy (ako aj orgány činné v trestnom konaní) zjednocovacie stanoviská rešpektovali a postupovali v súlade s ich obsahom (to však neznamená, že ich nie je možné kritizovať napríklad prostredníctvom odborných článkov).
Z tohto pohľadu je neprijateľné, aby orgány činné v trestnom konaní ignorovali zjednocujúce stanoviská Najvyššieho súdu SR, či judikatúru najvyššieho súdu, respektíve, aby ich účelovo nebrali do úvahy len preto, že im nesedia do ich koncepcie usvedčovania obvineného.
Ak zoberieme vyššie uvedené prípady, v ktorých došlo k vysloveniu nezákonnosti postupu orgánu činného v trestnom konaní pri prehliadkach motorových vozidiel za účelom hľadania drog tak zistíme, že tu existoval celý rad rozhodnutí súdov (okresných, krajských ako aj najvyššieho súdu) ako aj prokuratúry (napríklad generálneho prokurátora vydaného pri postupe podľa § 363 Tr. por.), ktoré vyslovene konštatovali, že policajt pri prehliadke postupoval nesprávne (podľa zákona o policajnom zbore), pričom uvádzali aj ako mal postupovať správne (podľa Trestného poriadku a prečo). Existovalo teda napríklad desať takýchto rozhodnutí a preto vyvstáva otázka ako by mal policajt postupovať v obdobnej jedenástej veci, aby postupoval v súlade so zákonom. Každý racionálne (rozumne) uvažujúci policajt, ktorý má vedomosť o takejto rozhodovacej činnosti súdov, či prokuratúry by ich pri jedenástej trestnej veci rešpektoval a postupoval by v súlade s ich závermi. Nešlo by tu teda o netvorivý postup zo strany orgánov činných v trestnom konaní, či alibistické spracovanie rozhodovacej činnosti súdov ako sa nesprávne domnieva autor článku, ale išlo by o logický postup policajta, ktorý má záujem na zákonnom vykonaní procesného úkonu a následnom riadnom usvedčení páchateľa.
Práve naopak, ak by policajt nepoznal ustálenú rozhodovaciu činnosť súdov, či prokuratúry a bol by zbytočne, či prehnane „tvorivý“ mohol by opätovne opakovať chybu predchádzajúcich desiatich prípadov a tak „zničiť“ celé dokazovanie trestnej činnosti. Je preto povinnosťou orgánov činných v trestnom konaní poznať aj relevantnú judikatúru súdov a prípadne podľa nej aj postupovať. Zásada, že súd pozná právo sa primerane vzťahuje aj na orgány činné v trestnom konaní, pričom pojem „právo“ tu zahŕňa aj znalosť ustálenej judikatúry vrcholových súdnych orgánov, či ich zovšeobecňujúcich stanovísk.
Policajt nevykonáva v trestnom konaní svoju činnosť izolovane a sám pre seba, pretože jeho činnosť je posudzovaná primárne prokurátorom a ak bolo podaná obžaloba tak s konečnou platnosťou súdom. Práve preto je znalosť rozhodovacej činnosti súdov zo strany orgánov činných v trestnom konaní nielen vhodná, ale dokonca aj potrebná a celkom určite im nemôže byť na škodu.
Autor článku kritizuje súdy, že napriek svojej erudovanosti vedia dospieť k rôznym absurdnostiam. Ide tu o zbytočné zovšeobecňovanie (paušalizovanie) rozhodovacej činnosti súdov, keď je zrejmé, že rôznym absurdnostiam v rozhodovacej činnosti sa nevyhnú nielen súdy, ale ani orgány činné v trestnom konaní. Pokiaľ autor v tomto smere poukazuje aj na prípad oslobodenia poslanca Mizíka, tak na strane druhej (aby sme zostali na poli extrémizmu) možno poukázať aj na prípad poslanca M.K., na ktorého bola podaná obžaloba za skutok týkajúci sa šeku znejúceho na finančnú hotovosť vo výške 1488 euro, ktorá bola obvineným darovaná iným osobám.
Ide o skutočne banálny prípad, ktorý svedčí o prehnanej aktivite (tvorivosti) orgánov činných v trestnom konaní, ktoré venujú svoju pozornosť aj takým prípadom, ktoré nedosahujú ani parametre priestupku. Nie je celkom jasné, prečo nie sú trestne stíhané aj obdarované osoby, ktoré sa prijatím daru mohli taktiež podielať na prejavovaní sympatií k rasistickej, či nacistickej ideológii, pokiaľ o symbolike čísiel mali vedomosť a dar neodmietli. Ak takú vedomosť nemali (a zrejme takú vedmosť nemala väčšina osôb v Slovenskej republike), potom nie je jasné v čom by mal byť tento čin spoločensky nebezpečný (závažný v zmysle § 10 ods. 2 Tr. zák.), keď bola väčšina osôb v tomto smere v „nevedomosti o symbolike použitých čísiel“ a žiadny ďalší nacistický, či fašistický kontext tu nebol (okrem použitej symboliky čísiel na šeku). Ako (v čom) je tu potom ohrozený verejný záujem, ak by aj išlo o cielené symbolické užitie tejto číslice na šeku, tak ako to prezentuje obžaloba?
Nejde tu o boj proti kriminalite zo strany orgánov činých v trestnom konaní, ale ide o vytváranie (vymýšľanie) kriminality aj zo skutkov, ktorým trestné právo nemá vôbec venovať pozornosť. Čo by urobili orgány činné v trestnom konaní ak by sudca špecializovaného trestného súdu vydal vo veci trestný rozkaz a uložil by obvinenému peňažný trest vo výmere 1488 euro? Bol by tiež trestne stíhaný? Zakážu teraz orgány činné v trestnom konaní používanie čísiel 1488, 14, či 88? Alebo ich povolia iba vybraným jedincom, u ktorých si budeme istí, že ich použitie nebude hraničiť s používaním nacistickej symboliky? A čo bude predmetom trestného stíhania ďalej? Aké ďalšie veci budú po takejto banalite vydávané za potieranie extrémizmu? Bude poslanec K., či ktokoľvek iný trestne stíhaný aj vtedy, ak si zabezpečí nemeckého ovčiaka, dá mu meno Blondi a bude ho venčiť na verejnosti a to len preto, že takéhoto psa s takýmto menom mal Adolf Hitler? Politické strany je nutné porážať vo voľbách a nie na súdoch. Niekedy je menej tvorivosti viac a orgány činné v trestnom konaní by mali vrhnúť svoju aktivitu na skutočnú kriminalitu.
Uvedená vsuvka má demonštrovať, že vždy sa nájdu argumenty na kritizovanie rozhodnutí a postupov nielen súdov, ale aj orgánov činných v trestnom konaní. Kritika by tu však mala byť iba adresná (konkrétna) a nie len paušálna (všeobecná).
[1] argumentácia autora vecou Gafgen proti Nemecku tu vyznieva ako apel autora článku, aby orgány činné v trestnom konaní porušovali pri dokazovaní zákon a spoliehali na súdy, ktoré to odobria s poukazom na verejný záujem. Inak vec Gafgen proti Nemecku je v odbornej verejnosti vnímaná ako výnimka z pravidla, ktorá bola ustálená na podklade výnimočných okolností prípadu a nie ako pravidlo samé, ktoré by malo byť hodné nasledovania. Navyše, predmetné rozhodnutie ESLP je podrobované neustálej kritike z odborných kruhov a to vrátane niektorých sudcov ESLP, ktorí k nemu pripojili svoje nesúhlasné stanoviská. Ku kritike tohoto rozhodnutia ESLP pozri napríklad Nejedlý, J.: Zákonnost dukazu v trestním řízení ve světle Evropské úmluvy o ochraně lidských práv a základných svobod, Univerzita Karlova v Praze, Právnická fakulta, Praha 2013)
článok prináša analýzu znakov prečinu ohovárania podľa § 373 ods. 1 Tr. zák. a venuje pozornosť aj problematike, do akej miery je prípustná kritika najmä verejne činných osôb.
výťah z prednášky uskutočnenej dňa 09.05.2013 v Omšení
cieľom článku bolo poukázať na manévrovací priestor obhajoby pri výkone obhajoby osôb obvinených z trestných činov najmä s drogovým prvkom.